eitaa logo
حقیقت ناب
1.1هزار دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
5هزار ویدیو
453 فایل
سوالات دینی خود در جنبه های مختلف دینی. یافتن پاسخ سوالات فقهی طبق نظرمراجع تقلید، انتقادات و پیشنهادات سازنده ی خود در مورد مطالب کانال، ومطالب زیبا و آموزنده تان، با آیدی زیر👇 @Sajadi82 درارتباط باشید.
مشاهده در ایتا
دانلود
👌 مراقبت تحریف کلمات امام خمینی توسط خودمان باشیم ✳️ یکی از افرادی که سخنرانی های مهدوی هم می کنند در برنامه زنده تلویزیون گفت امام خمینی (ره) فرمودند که بعد از رحلت آقا رسول الله (ص) ، جبرئیل بر حضرت زهرا (س) نازل میشد و با اخباری از انقلاب اسلامی ایران ایشان را آرام می کرد و می گفتند ایرانی ها خواهند آمد 🔰 بدون هیچ مقدمه ای برویم سراغ اصل صحبت امام خمینی (ره): 🌀 من راجع به حضرت صدیقه ـ سلام الله علیها ـ خودم را قاصر می دانم که ذکری بکنم،‏‎ ‎‏فقط اکتفا می کنم به یک روایت که در کافی شریفه است و با سند معتبر نقل شده است و‏‎ ‎‏آن روایت این است که حضرت صادق ـ سلام الله علیه ـ می فرماید:فاطمه ـ سلام الله علیهاـ‏‎ ‎‏بعد از پدرش 75 روز زنده بودند در این دنیا، بودند و حزن و شدت برایشان غلبه داشت و‏‎ ‎‏جبرئیل امین می آمد خدمت ایشان و به ایشان تعزیت‎‏ عرض می کرد و مسائلی از آینده‏‎ ‎‏نقل می کرد.‏‎ظاهر روایت این است که در این 75 روز مراوده ای‏‎ بوده است یعنی،‏‎ ‎‏رفت و آمد جبرئیل زیاد بوده است و گمان ندارم که غیر از طبقۀ اول از انبیای عظام‏ دربارۀ کسی این طور وارد شده باشد که در ظرف 75 روز جبرئیل امین رفت و آمد داشته‏‎ ‎‏است و مسائل را در آتیه ای که واقع می شده است، مسائل را ذکر کرده است و آنچه که به‏‎ ‎‏ذریۀ‏‎ او می رسیده است در آتیه، ذکر کرده است و حضرت امیر هم آنها را نوشته است ...........و شاید یکی از مسائلی که گفته است، راجع‏‎ ‎‏به مسائلی است که در عهد ذریۀ بلند پایۀ او حضرت صاحب ـ سلام الله علیه ـ است، برای‏‎ ‎‏او ذکر کرده است که مسائل ایران جزو آن مسائل باشد، 👈ما نمی دانیم، ممکن است. ( صحیفه امام ج 20 ص 4) ‏‎ ⬅️⬅️ حال بنده از این فرد محترم سوال می کنم کجا حضرت امام گفتند که جبرئیل با مسائلی درباره انقلاب اسلامی ایران، حضرت زهرا را تسلی می دادند؟ کجا نوشته شده است؟ شاید بگوییم می شود از قسمت آخر حرف امام ، این را برداشت کرد که باز هم در جواب می گوییم امام آن را با احتمال گفتند نه قطعیت نکته ای که اضافه باید توجه کرد این است که مصحف فاطمه سلام الله علیها دارای پیش گویی از اوضاع آینده بشر بوده و جبرئیل برای ایشان اخبار آینده را گفته است. حضرت امام از این عبارت احادیث برداشت کرده که به هرحال انقلاب ایران و اوضاع عالم در این دوره غیبت هم قاعدتا بایستی در آن ملاحم و پیشگویی ها باشد لذا اوضاع کلی ایران را می گویند نه بشارت به و دلخوشی دادن به وقوع انقلاب کما اینکه امروزه می توانیم بگوییم احتمالا وقایع کنونی عالم در بیماری کرونا را هم به ایشان فرموده اند و آشفتگی های در عالم را . ثانیا ااینکه گفته شود اولین خبر خوش در تاریخ اسلام وقوع انقلاب اسلامی است سخنی غلو آمیز است . شیعه در دوران آل بویه و در دوران صفویه هم نفس کشید و خدماتی بسیار به علما داده شد و توانستند اتفاق های خوبی رقم بزنند . 💠 آیا صدا و سیما و پخش زنده ، جای گفتن موضوع احتمالی هست تا اینگونه خوراکی برای تمسخر امام و انقلاب پیدا شود؟ 👈 کمی باید در نقل ها دقیق بود ، دقت کرد، هرچیزی را هم نیازی نیست در پخش زنده گفت ، باید مخاطب سنجی کرد، شما هم می توانستید جمله امام را مثل خود ایشان با احتمال بگویید، نه اینکه اینگونه قطعی بگویید و در حقیقت نوعی تحریف در صحبت امام ایجاد کنید ✍️ احسان عبادی
🍃✨🍃✨🍃✨🍃 ✨🍃✨🍃 (قسمت هفتم) 🌿ما آداب باطنی اين سلوك روحانى را به مقدار توان و تناسب، بيان می‌کنيم. 🌿شايد يكى از اهل ايمان، نصيبى از آن ببرد و باعث شود که رحمت الهی و توجهات غیبی، شامل حال این بازمانده از مسیر سعادت و گرفتار در زندان طبیعت و انانیت گردد. «انّه ولىّ الفضل و العناية.» 🌿اکنون درباره آدابى كه در تمام حالات نماز و سایر عبادات، ضروری است، مطالبی عرض می‌کنیم. 1️⃣ توجّه به عزّت پروردگار و ذلّت بندگی 🔸توجه به عزت حضرت حق، از منازل مهم سالك است. 🔸قوّت سلوك هر كس به مقدار قوّت اين نظر است. 🔸حتی بالاتر، كمال و نقص انسانيّت تابع كمال و نقص اين امر است. 🔸هر چه نظر انيّت و انانيّت و خودبينى و خودخواهى در انسان غالب باشد، از كمال انسانيّت دور و از مقام قرب پروردگار دور است. 🔸حجاب خودبينى و خودپرستى از همه حجاب‌ها ظلمانی‌تر است. 🔸عبور از اين حجاب، از تمام حجاب‌ها، مشكل‌تر است. 🔸عبور از این حجاب، مقدمه عبور از همه حجاب‌ها است و بلكه غيب و شهادت و باب الابواب عروج به كمال روحانيّت عبور از اين حجاب است. 🔸تا انسان به خود و كمال و جمال توهمیِ خود نظر دارد، از جمال مطلق و كمال صرف، محجوب و مهجور است. 🔸شرط اوّل سلوك إلى اللّه خروج از اين منزل است، بلكه ميزان در رياضت حق و باطل همين است. ⬅️پس سالكی كه با قدم انانيّت و خودبينى و در حجاب انّيّت و خود خواهى، طىّ منزل سلوك كند، رياضتش باطل و سلوكش إلى اللّه نيست، بلكه إلى النفس است.
❓❓پرسش: بامداد و پسین چه زمانى از شبانه روز رو میگن؟ چه ساعتى در مورد مصرف آب نیسان درکتاب مفاتیح اومده هفت روزبامداد و پسین؟ 🔰🔰🔰پاسخ: بامداد و پسین از جمله مفاهیم عرفی است؛ یعنی نمی توان گفت مثلا بامداد از ساعت ۶ و ۱۲ دقیقه شروع می شود و تا ۳ ساعت و ۱۵ دقیقه طول می کشد.بامداد همان اول روزست؛ شاید بتوان گفت حول و حوش دوساعت در محدوده ۶ تا ساعت ۸ صبح، و پسین هم بعد از ظهر ،دوساعت قبل از غروب است یعنی مثلا ساعت ۵ تا ۷. که در زمستان و تابستان این ساعتها ممکن است تغییر کند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸 برداشت های نادرست از احکام 🌺🌺🌺دست راست یکی از سنت های حسنه با دست راست غذا خوردن است که در رساله مراجع تقلید به عنوان عمل مستحب آمده است، اما برخی از مردم چون عادت کرده اند با دست راست غذا بخورند، این عمل را لازم و ترک آن را مکروه می دانند و به کسی که با دست چپ غذا می خورد، به عنوان یک منکر نگاه می کنند و گاه به او تذکر هم می دهند که با دست چپ غذا خوردن مکروه است، در حالی که مکروه نیست. توضیح المسائل مراجع ج2 ص537 🌱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
@Allah4all ✳️ تجربه پیاده روی اربعین که توسط اروپایی ها به اشتراک گذاشته شده است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 نماز رو به رشد 🔻 نماز را همه رقم مي‌شود خواند، وقتي به ما گفته‌اند: لشکر ابن سعد هم، سر ظهر براي نماز ايستادند! ما بايد بر سر خود بزنيم که عجب! پس چه نمازي از ما خواسته‌اند؟ بايد ببينيم چه نمازي از ما خواسته‌اند. 🔸 نماز را ممکن است همه بخوانند منتها من بايد تکلیفم را با خودم روشن کنم که نماز ديروز من، با نماز امروز من نبايد مساوي باشد، حالا دو روز نه، دو فصل از عمر من نبايد نماز من يکسان باشد.‌ ‌ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 غیبت کسی که راضی به آن است ⁉️ سوال: اگر کسی به ما گفته باشد هر چه من غیبت کنید اشکال ندارد، در این شرایط غیبت حرام است؟ ✅ پاسخ:حتی در فرض سؤال، غیبت حرام است. [1] 🔴 تذکر: غیبت کردن موجب آبروریزی است. هیچ کس حق ندارد با مومن بازی کند؛ هر چند به این امر باشد. پس بیاییم را که خدا پوشانده ، آشکار نکنیم، حتی اگرمطمئن هستیم صاحب عیب ناراحت نمی شود. ____ ✴️ منبع: [1].پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری leader.ir _____________  
هدایت شده از حقیقت ناب
📌 ‌ السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَی الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّی سَلامُ اللَّهِ [اَبَداً] ما بَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّی لِزِیارَتِکُمْ اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ وَ عَلی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلی اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ.
هدایت شده از حقیقت ناب
الحمدلله رب العالمین اللهم صل علی محمد و آل محمد اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا سلامتی‌وتعجیل‌درأمرفرج‌مولانا حضرت‌بقية‌الله‌الاعظم‌ روحی‌وأرواح‌العالمین‌لتراب مقدمه الفداء صلوات
🔅🔅🔅 📌نگاشت13:تفسیر آسان آیات 18 تا 28 سوره مطففین كَلَّا إِنَّ كِتابَ الْأَبْرارِ لَفِي عِلِّيِّينَ «18» وَ ما أَدْراكَ ما عِلِّيُّونَ «19» كِتابٌ مَرْقُومٌ «20» يَشْهَدُهُ الْمُقَرَّبُونَ «21» إِنَّ الْأَبْرارَ لَفِي نَعِيمٍ «22» عَلَى الْأَرائِكِ يَنْظُرُونَ «23» تَعْرِفُ فِي وُجُوهِهِمْ نَضْرَةَ النَّعِيمِ «24» يُسْقَوْنَ مِنْ رَحِيقٍ مَخْتُومٍ «25» خِتامُهُ مِسْكٌ وَ فِي ذلِكَ فَلْيَتَنافَسِ الْمُتَنافِسُونَ «26»وَ مِزاجُهُ مِنْ تَسْنِيمٍ «27» عَيْناً يَشْرَبُ بِهَا الْمُقَرَّبُونَ «28» چنين نيست، همانا نامه عمل نيكوكاران در جايگاهى بلند است. و تو چه دانى كه علّيّين چيست؟ سرنوشتى است رقم خورده و (حتمى). كه مقرّبان الهى گواه آنند. همانا نيكوكاران در ناز و نعمت بهشتى‌اند. برتخت‌ها (تكيه زده و) مى‌نگرند. در چهره آنان خرّمى و طراوت نعمت را مى‌شناسى. از شرابى خالص و مُهر و موم شده به آنان نوشانند. مُهر آن از مُشك است و هر كس كه اهل مسابقه است، شايسته است كه در (رسيدن به اين نعمت‌ها) رقابت ورزد. و مخلوط آن، تسنيم است. چشمه‌اى كه مقرّبان (الهى) از آن مى‌نوشند. 🔅🔅🔅 ▫️ «عِلِّيِّينَ» جمع «على» به معناى درجات و مراتب بلند تا بى‌نهايت است. ▫️ از كتاب ابرار، سرنوشت نيكان در قيامت است و «مَرْقُومٌ» يعنى مشخص و نشان‌دار به گونه‌اى كه با ساير نوشته‌ها اشتباه نمى‌شود. ▫️ «ارائك» جمع «اريكة» به معناى تختى است كه زينت شده و براى آرميدن مهياست. ▫️ «نَضْرَةَ» به معناى زيبايى و خرّمى و «نَعِيمٍ» به معناى نعمت فراوان و «رَحِيقٍ» به معناى شراب خالص است. ▫️ «تنافس» يا از «نفيس» است، يعنى دو نفر براى به دست آوردن يك شى‌ء نفيس تلاش مى‌كنند و يا از «نفس» است، يعنى دو نفر براى به دست آوردن چيزى، آخرين نفس خود را به كار برده و تلاش مى‌كنند. « تفسير راهنما » ⏪ پذيرايى در بهشت، مراتب و درجاتى دارد: ▫️ براى گروهى‌ «يُسْقَوْنَ» و براى گروهى ديگر «سَقاهُمْ رَبُّهُمْ» « انسان، 21.» يعنى بعضى با واسطه و بعضى بى‌واسطه الطاف را دريافت مى‌كنند. ▫️ بعضى گفته‌اند كه مراد از مسك در «خِتامُهُ مِسْكٌ»، ظرف شراب مُهر شده است. ▫️ مقرّبان از تسنيم مى‌نوشند، ولى ابرار از نوشيدنى كه با تسنيم مخلوط شده، خواهند نوشيد. ▫️ نوشيدنى‌هاى بهشتى انواعى دارد: بعضى در نهرها جارى است: «أَنْهارٌ مِنْ ماءٍ، أَنْهارٌ مِنْ لَبَنٍ‌، أَنْهارٌ مِنْ خَمْرٍ، أَنْهارٌ مِنْ عَسَلٍ» « محمّد، 15.» بعضى در ظرف‌هاى مُهر شده است: «خِتامُهُ مِسْكٌ» و بعضى از آسمانِ بهشت يا از طبقات بالاى آن فرو مى‌ريزد كه همان تسنيم است. « تفسير نمونه.» 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
استاد تحریری ✔️اعمال و عبادات انسان، هنگامى لذت‏ بخش و باطراوت است كه به تحقّق پذيرد و شخص بفهمد كه را كسب كرده است وگرنه بهره حقیقی از آن نخواهد برد، چنان كه امير مؤمنان ـ عليه‏ السّلام ـ مى‏ فرمايد: «چگونه از عبادت بهره مى‏ برد كسى كه توفيق، او را كمك نكند.» 💠سرّ اين امر آن است كه موفق، اسمى از اسماى جمالى خداوند و توفیق جلوه‏ اى از رحمت خاصّه‏ ى او است و عمل و عبادتى كه با توفيق الهى انجام گردد، از حضور و انس خداوند متعال برخوردار خواهد بود.
AUD-20201013-WA0002.mp3
898K
⁉️ اولین حاکم ترویج دهنده مراسم عزاداری ابا عبدالله الحسین و بزرگداشت عید غدیر که بود؟ 👨‍🏫 دکتر سعید طاووسی مسرور (دکتری تاریخ اسلام) 🔺انتشار این پست،گامی ست در مسیر آگاهی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕌تصویری از قبور ائمه اطهار(علیهم السلام) در «بقیع مدینه» قبل از تخریب توسط وهابیت خبیث :👆
⁉️ در واپسین روزهای عمر پیامبر... 💠 «أَنْ تَخْلُوَ الْمَدِينَةُ مِنْهُمْ....» ❇️ صلی‌الله‌علیه‌وآله می‌خواست کسی از منافقین در مدینه نباشد تا امر ولایت علیه‌السلام تثبیت شود. 🔰 حذيفه گويد: (در بستر بيمارى) پيامبر صلّى‌الله‌عليه‌وآله‌وسلّم افرادی را كه بر عداوت با علی بن ابی‌طالب علیه‌السلام بودند و اصرار مى‏‌ورزيدند و گروهى از طلقاى منافق كه نزديک به چهار هزار نفر مى‏‌شدند، جمع كرد و اسامه را بر آنان امير كرد و دستور داد به سمت شام از شهر خارج شوند. ✋🏼 عرض كردند: يا رسول الله! ما تازه از سفر بازگشته‏‌ايم، اجازه بده چند روز كارهاى شخصى را انجام بدهيم. 💢 پيغمبر اجازه داد به مقدارى كه كارهاى لازم را انجام دهند در شهر بمانند و از سوى ديگر به اسامه دستور داد در بيرون شهر اردو بزند تا در آنجا منتظر آمدن ديگران بماند و پيغمبر صلّى‌الله‌علیه‌وآله خواست با اين كار مدينه از وجودشان خالى شود و كسى از منافقين در آنجا نماند. ♨️ اين گروه همچنان در مدينه ماندند و پيامبر خدا بارها دستور خروج مى‏‌داد تا به اسامه ملحق شوند و به سوى محل مأموريت خود حركت كنند. ⚫️ در اين موقع، بيمارى پيامبر صلّى‌الله‌عليه‌وآله‌وسلّم شدّت يافت؛ وقتى اين امر را مشاهده كردند، به توطئه روى آوردند تا از مدينه بيرون نروند. 📚 بحار الأنوار، ج‏۲۸‌، ص۱۰۷ ◼️
🔸برداشت های نادرست از احکام👇 🔰🔰🔰کم یا زیاد ⛔️گاه مردم بخشی از محرمات را در صورتی که"کم باشد" بی اشکال می دانند، ⛔️مثلا شراب را اگر کم باشد، به حدی که انسان را مست نکند، جایز می دانند ⛔️و یا رعایت نکردن حجاب و بیرون گذاشتن مقدار کمی از موی سر را، بی اشکال می دانند. ✅در حالی که کم یا زیاد بودن، ملاکی برای رفع حرمت در اینگونه مسائل نیست. 🌱
جایگاه شخن نیکو
⁉️مفاد صلح نامه امام حسن(ع) چه بود؟ آیا امام دنبال اموال دارابجرد و کوفه بود؟ 🔻در بررسی اسناد تاریخی و پاسخ به پرسش اول می توان گفت، موارد ذیل جزو مفاد صلح نامه است: ◀️جلوگیری از موروثی شدن خلافت، ◀️نگه داشتن حرمت اهل بیت(ع)، ◀️حفظ خون مسلمانان به ویژه شیعیان، ◀️عدم ناسزاگویی به امیرمؤمنان علی(ع) حتی در قنوت نماز؛ بنابر گزارش بَلاذُری(م279ق) مفاد صلح نامه این بود: «حسن بن على(ع) با معاويه صلح مى‏كند و خلافت را به وى وامى‏گذارد، به اين شرط كه معاویه به كتاب خدا و سنت رسول الله(ص)عمل كند. ◀️معاويه، نبايد جانشين براى خود مشخص كند و انتخاب خليفه باید به شورا باشد و مردم بر جان و مال و خانواده خود در امان هستند. معاويه، نبايد در نهان و آشكارا، شورش و آشوب براى حسن بن على(ع) برپا كند و حتی ياران او را نيازارد.» درباره مسائل مالی نیز باید گفت: ◀️چنین شرطی در مفاد صلح نامه نیامده است. بلکه این تهمتی است که منابع سنی بیان کرده اندکه امام حسن(ع) به دنبال تصاحب خراج ، و اموال موجود در بيت المال بوده است‏. ◀️لازم به ذکر است که مسائل مالی معاویه بود و امام آن را نپذیرفت و فرمود: ◀️معاويه نمی تواند در بيت المال مسلمانان تعهدى را براى من بپذيرد. ◀️شاهد دیگر آنکه حتی کسانی به امام اعتراض کردند که چرا برای خود سهمی از اموال بیت المال قرار ندادی. 📚بلاذری، انساب الاشراف، ج 3، ص29، 41. 📚اربلّی، کشف الغمه في معرفة الأئمه، ج1، ص547. 📚ابن شهرآشوب، مناقب آل ابی طالب، ج‏4، ص۳۳. 📚ابن شُعبه حرّانى، تحف العقول عن آل الرسول، ص233. 📚ابن اثیر، الکامل فی التاریخ، ج3، ص406. ⭕دکتر محمدجواد یاوری سرتختی(دکتری تاريخ تشیع) ◀️مطالعه بیشتر 👇🏻👇🏻 http://pishine.ir/archives/8518/متن-صلحنامه-امام-حسن-مجتبی-ع-و-معاویه-ب/ 🛑نشر حداکثری
═✧❁﷽❁✧═ 1️⃣ عبدالله بن عباس از بزرگ ترین صحابه رسول خدا (ص) است. او مفسر قرآن و دانشمند بزرگ امت اسلام است. 2️⃣ او با خود می گفت:«يَوْمَ الْخَمِيس» روز پنج شنبه! «وَمَا يَوْمُ الْخَمِيس» و چه روز پنج شنبه ای!( برای تعجب و عظمت آن روز) سپس به شدت گریه می کرد به گونه ای که اشک هایش سنگ ریزه ها را نیز خیس می کرد! 3️⃣ اطرافیان علت گریه اش را جویا شدند او گفت بیماری بر رسول خدا (ص) شدت گرفته بود او دستور داد: ♦️ «... ائْتُونِى بِكَتِفٍ أَكتُبْ لكم كتابا لا تَضِلُّوا بعدهُ أَبدًا ...» 🔸 کاغذی برایم بیاورید تا چیزی بنویسم که بعد از آن . 4️⃣ در آن زمان عمر از میان عده ای برخواست و گفت: ♦️ «... إِنَّ النَّبى (ص) قد غلَب عليه الْوَجعُ وعندَكمُ الْقرآنُ ، حَسْبُنَا كتابُ اللَّهِ...»(حدیث شماره 4432 و 5669 بخاری) 🔸 مرض بر پیامبر (ص) چیره شده است در حالی که در نزد شما قرآن است و کتاب خدا ما را کفایت می کند! 5️⃣ صداها بالا گرفت و درگیری و تنازع بین اصحاب رسول خدا (ص) آغاز شد... . ابن عباس می گفت: ♦️ «... إنَّ الرَّزيَّة كلّ الرَّزيَّةِ ما حَال بين رسول اللَّه (ص) و بين أَن يَكْتُب لهم ذلك الكتاب...» 🔸 همانا تمام مصیبت ها آن بود که بین رسول خدا (ص) و نوشتن او منانع شدند. ✅ مگر رسول خدا (ص) چه می خواسته بنویسد که امت هیچ گاه با آن گمراه نگردد؟ آن نوشته چه ضرر و خطری برای عمر و هم حزبی های او داشت؟ آیا فهم و شعور عمر از رسول خدا (ص) ببیشتر است؟ یا اینکه عمر و برخی همراهان او در تدراک بودند؟ و ... .