eitaa logo
حقیقت ناب
1.1هزار دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
5هزار ویدیو
454 فایل
سوالات دینی خود در جنبه های مختلف دینی. یافتن پاسخ سوالات فقهی طبق نظرمراجع تقلید، انتقادات و پیشنهادات سازنده ی خود در مورد مطالب کانال، ومطالب زیبا و آموزنده تان، با آیدی زیر👇 @Sajadi82 درارتباط باشید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🍎 چیزهایی که وضو را باطل می‌کند 🍎
❓❓پرسش دعای مجرب برای ازدواج معرفی فرمایید 🌺🌺پاسخ لطفا به مطالب زیر توجه کنید: ۱. دعا برای فراهم شدن زمینه ازدواج با همسری شایسته، از کارهای مستحب و مورد تشویق خداوند است، چرا که پیش از اقدامات شخصی و تصمیم گرفتن بر اساس فهم و شناخت فردی، به خداوند روی آورده، از او خیر خواهی کرده و از او هدایت جسته‌اید. در روایات متعدد حضرات ائمه (ع) ما را به دعا کردن و نماز خواندن برای دست یافتن به ازدواجی موفق توصیه و سفارش کرده‌اند. کافی است با حسن اعتماد و قلب پاک به درگاه الهی روی آورید و دعا کنید. ۲. از امیرالمؤمنین نقل شده که هر کس قصد ازدواج داشته باشد، دو رکعت نماز گذارد. در هر رکعت پس از حمد، سوره یاسین بخواند، پس از اتمام نماز، حمد و ثنای پروردگار گذارد و این دعا را بخواند: اللهم ارزقنی زوجه صالحه ودودا، ولودا، شکورا قنوعا غیورا إن احسنت شکرت و إن اسأت غفرت و إن ذکرت الله تعالی اعانت و إن نسیت ذکرت و إن خرجت من عندها حفظت و إن دخلت علیها سرت و إن امرتها اطاعتنی و إن اقسمت علیها ابرت قسمی و إن غضبت علیها ارضتنی، یا ذالجلال و الاکرام، هب لی ذلک، فانما اسئلک و لا اجد الا ما قسمت لی؛ 📣( علامه مجلسی ، بحارالانوار، مؤسسه الوفا ، بیروت ، ۱۴۰۴ ه ق، ج ۱۰۳، ص ۲۶۸ ) . پروردگارا! مرا همسری شایسته و نیکوکار، غیر عقیم و بچه‌زا، مهربان و پاکدامن، قانع و سازگار عطا فرما. اگر کار خوب انجام دادم، شکرگزار و اگر خطایی انجام دادم ببخشد. اگر به یاد خدا باشم، کمکم باشد . اگر فراموش کردم ، یادآوری نماید. اگر از او دور شدم، خود نگهدار و امانت‌دار باشد . اگر نزدش رفتم، شادمان باشد. اگر او را امری نمودم، اطاعت کند. اگر قسمش دادم، ارزش بدارد و قبول نماید . اگر بر او غضب کردم، مرا راضی گرداند. ای خداوند دارای شوکت و جلال! بر من این گونه همسر را عطا نما که از تو می‌خواهم . نمی‌‌خواهم مگر آنچه برایم قسمت نمودی. ۳. برای امر ازدواج هم به توصیة حضرت آیت الله بهجت (ره) نماز جعفر طیّار را بخوانید. دستور این نماز در مفاتیح الجنان آمده است. ۴. قرآن مجید می فرماید که وقتی موسی گرسنه و تنها و بی سرپناه این دعا را خواند به لطف خدای عالی حضرت شعیب دختر خود را به سوی او فرستاد و او را به دامادی برگزید. « ربِّ انّی لِما أنزلتَ الیّ مِن خیرٍ فقیرٌ؛ خدایا! بی تردید من به خیری که تو بر من فرو می فرستی نیازمند و محتاجم». (قصص، ۲۴) ۵. برخی به حسب تجربه خواندن و مداومت بر تلاوت آیه ۲۱ سوره روم را برای این منظور کارساز و مفید می دانند و آن آیه چنین است: وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَیْها وَ جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فِی ذلِکَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ؛ و از نشانه هاى خداوند این است که همسرانى از جنس خود شما براى شما آفرید، تا در کنار آنها آرامش یابید، و در میانتان مودت و رحمت قرار داد، در این نشانه هایى است براى گروهى که تفکر مى کنند . ۶. امام صادق(علیه السلام) به ابوبصیر می فرمایند: هرگاه خواستی ازدواج کنی ابتدا دو رکعت نماز بجا بیاور سپس حمد و سپاس خداوند نما و بعد بگو «اللهم أنی اُرید أن أتزوّج، اللهم فاقدر لی مِن النساء اعفهن فرجا، و احفظهن لی فی نفسها و فی مالی، و اوسعهن رزقا و اعظمهن برکه، و اقدر لی منها ولدا طیبا تجعله خلفا صالحا فی حیاتی و بعد موتی»؛ خداوندا! من می خواهم ازدواج کنم، خداوندا! برای من پاکدامن ترین زنان را مقرر فرما و کسی که خویشتن دار از همه نسبت به خود و نگهداری کننده ترین فرد در مالم باشد، که به واسطه آن نفسم (حالم) و مالم محفوظ بماند، کسی که فراخ ترین روزی و بیشترین برکت را در زندگی داشته باشد، و از وی برای من فرزندی طیب در نظر بگیر که جانشینی شایسته در حیات و ممات من باشد.
💰 درتعریف ردمظالم ابتدا باید بگوییم که مراد از مظالم به اموالی می گویند که متعلق به دیگران است و بنا به دلیلی در دست ما می باشد. که در این صورت باید این اموال برگردانده شوند تا حق الناس به گردن انسان نماند و این برگرداندن اموال یا رد مظالم چند صورت دارد: 1⃣ گاهی صاحب مال موجود است و ما هم او را می شناسیم، که در اینصورت چنان‌چه مقدار بدهکاری معلوم باشد باید همان مقدار را به سرعت به صاحبش پرداخت کند و اگر مقدار آن معلوم نیست با او مصالحه کند. 2⃣ گاهی صاحب مال را نمی شناسید، که در این صورت ابتدا باید تا جایی که ممکن است برای پیدا کردن صاحب مال تلاش کنید و این کار را تا جایی ادامه بدهید که به کلی از پیدا کردن صاحبش ناامید شوید، و بعد با اجازه مرجع تقلید مال را به فقرا صدقه دهید. 3⃣گاهی خود مال از بین رفته است، که در اینصورت اگر صاحبش را می شناسید قیمت یا مشابه آن را به صاحبش بر می گردانید و اگر صاحبش را نمی شناسید، قیمت یا مشابه آن را با اجازه مرجع تقلیدتان می توانید به فقیر بدهید. 4⃣ گاهی صاحب مال را نمی‌شناسید و مقدار مال هم معلوم نیست. در این صورت باید «یک پنجم» مال به‌عنوان «خُمس» به مرجع تقلید پرداخت گردد، آن‌گاه می‌تواند در بقیه مال، تصرف کند. اگر خمس را بدهد و بعد بفهمد كه مقدار حرام بيشتر از خمس بوده، بنابر احتياط واجب، مقدارى را كه مى‌داند از خمس بيشتر بوده، از طرف صاحب آن صدقه دهد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💡بچه من خیلی اذیت میکنه💡 💠 سوال 🔶 من بچه کوچیک دارم اما به قدری از من وقت و انرژی میگیره که دیگه به هیچ کار دیگه ای نمی‌رسم، لطفاً من رو راهنمایی کنید. استادبهرامپور
بخش1\5.mp3
2.61M
🔻تأملاتی👆🏻 درباره حیات پیامبر صلی الله علیه و آله پیش از بعثت ◀️صوت 2 : چرا این مقطع از تاریخ زندگانی پیامبر (صل الله علیه و آله) دستخوش تحریف می شد؟ چه انگیزه هایی وجود داشت؟ ⭕ دکتر سعید طاووسی مسرور (دکتری تاریخ اسلام) 🔺انتشار این پست،گامی ست در مسیر آگاهی
🌹 ۲۳ ربیع الاول، سالروز ورود حضرت فاطمه معصومه(سلام‌الله‌علیها) به شهر قم ‍ 🔶وصف کریمه اهل‌بیت علیهم‌السلام، حضرت علیهاالسلام 🔰اثر طبع فقیه اهل‌بیت علیهم‌السلام، آیت الله العظمی وحید خراسانی ای دختر عقل و خواهر دین وی گوهر دُرجِ عِزّ و تمکین ای میوه‌ی شاخسار توحید همشیره‌ی ماه و دُخت خورشید صد سلسله دل مقیم کویت در پرده‌ی نور غیب رویت خاک قدمت شفای دلهاست خشنودی تو رضای زهراست تو بنت و کریمه‌ی رسولی تو زاده‌ی عصمت بتولی بگشا ز کرم در اجابت بر ما به دعای مستجابت ای گوهر تاج آدمیّت فرخنده نگین خاتمیّت عصمت شده پایبند مویت ای علم و عمل مقیم کویت شیطان به خطاب قم براندند پس تخت تو را به قم نشاندند کاین جا نه بهشت و جای حواست ناموس خدای، جایش اینجاست خرگاه تو را به حشر چون فرش یک باره تکان دهند بر عرش زوّار تو را بهشت مأواست آرامگه تو عرش اعلاست معصومه‌ی اهل بیتِ عصمت شد کوی تو پایگاه بر آن حرمی که عُشّ آل است دائم صلوات ذوالجلال است اندر حرم تو عقل مات است زین خاک که چشمه‌ی حیات است جسمی که در این زمین نهان است جانی است که در تن جهان است این ماه منیر و مهر تابان عکسی بود از و ایران شده نور بخش ارواح مشکات صفت به این دو مصباح از این دو حرم دلا چه پرسی حق داند و وصف عرش و کرسی ای دُخت نسیم صبح صادق وی اُخت رضای خلق و خالق برتر ز زمین و آسمانی چون عمه‌ی صاحب الزمانی هر کس به درت به یک امید است محتاج تر از همه است ◻️
هدایت شده از حقیقت ناب
الحمدلله رب العالمین اللهم صل علی محمد و آل محمد اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا سلامتی‌وتعجیل‌درأمرفرج‌مولانا حضرت‌بقية‌الله‌الاعظم‌ روحی‌وأرواح‌العالمین‌لتراب مقدمه الفداء صلوات
حقیقت ناب
#تفسیر_سوره_مطففین #سوره_مطففین 🔅🔅🔅 📌نگاشت37 :تفسیر آیه21 و22سوره مطففین ✳️ يشْهَدُهُ‌ الْمُقَر
🔅🔅🔅 📌نگاشت38 :تفسیر آیه 26؛27 و28 سوره مطففین ✳️ختَامُهُ‌ مِسْکٌ‌ وَ فِي‌ ذٰلِکَ‌ فَلْيَتَنَافَسِ‌ الْمُتَنَافِسُونَ‌ ☑️۱ - معطّر بودن آخرین جرعه ها و مشک انگیز بودن آن، از ویژگى هاى باده بهشتى است. (ختامه مسک) «ختام» به معناى نهایت و پایان است (مفردات راغب). جمله «ختامه مسک» بیانگر صفاى شراب بهشتى است; به گونه اى که حتى آخرین قطرات آن نیز نوشیده مى شود و مانند ته نشین شراب دنیایى دور ریخته نخواهد شد; زیرا به خوشبویى مشک است. ☑️۲ - صُراح باده بهشتى نیکوکاران، با مشک لاک و مهر شده است. (ختامه مسک) برخى از اهل لغت، «ختام» را به معناى وسیله ختم و علامت گذاشتن مى دانند و مى گویند: تنگ شراب را در آخرت، با مشک ممهور مى کنند; نه این که مانند صُراح (تنگ شراب) دنیا، آن را با گل و امثال آن سربسته سازند. راغب این معنا را با آیه شریفه مناسب نمى داند. ☑️۳ - به کار گرفتن تمام تلاش براى رقابت با دیگران، تنها شایسته خوش گذرانى و شراب خوارى در جهان آخرت است. (و فى ذلک فلیتنافس المتنفسون) «تَنافُس»; یعنى، هر یک از رقابت کنندگان، نیروى نَفْس خویش را در برابر دیگرى آشکار سازد (مقاییس اللغة). «ذلک»، به محتواى آیات «على الأرائک ینظرون» و «یسقون» اشاره دارد. ☑️۴ - خداوند، انسان ها را به تلاش براى ربودن پاداش هاى آخرت از یکدیگر، دعوت و ترغیب کرده است. (و فى ذلک فلیتنافس المتنفسون) ☑️۵ - دنیا، عرصه تلاش براى رسیدن به لذت هاى آخرت است. (فلیتنافس المتنفسون) 🔅🔅🔅 ✳️و مِزَاجُهُ‌ مِنْ‌ تَسْنِيمٍ‌ ☑️۱ - باده هاى بهشتى نیکوکاران، با شربتى از چشمه «تسنیم» آمیخته است. (و مزاجه من تسنیم) به هر یک از عناصر مخلوط شده با چیز دیگر، «مزاج» گفته مى شود. «تسنیم» نام چشمه اى است که مقرّبان در بهشت از آن مى نوشند. ممکن است این نام، از ماده «سنم» - که به معناى علوّ و ارتفاع است - مشتق باشد و بر ارزش والاى آن چشمه دلالت کند. ☑️۲ - چشمه «تسنیم»، داراى شربتى برتر از باده هاى بهشتى است. (و مزاجه من تسنیم) آیه شریفه، در مقام مدح شراب بهشتى از امتزاج آن با نوشیدنى چشمه «تسنیم» سخن گفته و این امتزاج را از مزیت هاى باده بهشتى قرار داده است. بنابراین شربت تسنیم، لذیذتر و ارجمندتر از شراب بهشتى است. 🔅🔅🔅 ✳️عيْناً يَشْرَبُ‌ بِهَا الْمُقَرَّبُونَ‌ ☑️۱ - چشمه «تسنیم» سیراب کننده مقرّبان درگاه خداوند است. (عینًا یشرب بها المقرّبون) «عیناً» حال براى «تسنیم» است و «باء» در «بها» - که براى استعانت مى باشد - قرینه است بر این که در فعل «یشرب» علاوه بر نوشیدن، معناى «سیراب شدن» نیز تضمین شده است. برخى آن را به معناى «من» گرفته و تضمین معناى سیراب شدن را ضرورى نمى دانند. ☑️۲ - مقرّبان درگاه خداوند، داراى مقامى برتر از نیکوکاران اند. (إنّ الأبرار ... عینًا یشرب بها المقرّبون) ☑️۳ - آشامیدنى مقرّبان درگاه الهى، تنها از چشمه تسنیم و خالص و ناب خواهد بود. (تسنیم . عینًا یشرب بها المقرّبون) در جمله «یشرب بها المقرّبون»، سخنى از امتزاج به میان نیامده است; با آن که درباره «رحیق» ابرار گفته شده: «مزاجه من تسنیم». بنابراین نوشیدنى مقربان، با چیزهاى دیگر آمیخته نخواهد بود. 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍀🌟🍀🌟🍀 ✅پرسش: معناي قرآني استکبار چيست ؟ و از ديدگاه اسلام چطور بايد با آن برخورد کرد؟ قسمت اول: 🌺پاسخ: اين لغت از ريشه «ک ـ ب ـ ر» و به معناي برتري خواهي، امتناع از پذيرش حق از روي عناد و تکبّر است؛ 🍀 اما در اصطلاح، اين لغت بيش تر به سلطه جويي، استعمار و استثمار معنا مي شود. 🌱 اين واژه با مشتقات آن، 48 بار در قرآن کريم آمده است. 4 مورد آن به استکبار ابليس و بقيّه به استکبار انسان اشاره دارد. ماده «عُتُوّ» و برخي مشتقات آن نيز در قرآن کريم به معناي استکبار است. راه هاي مقابله با استکبار رو مي توان چند مورد ذکر کرد: 1. 📌صبر و پايداري نخستين اصل اساسي براي مبارزه با مستکبران زورگو، صبر و پايداري در برابر تهاجمات گسترده آنها و تحمل مشکلات و گرفتاريهاست و هر چه دشمن زورگو، قوي تر باشد، استقامت بيش تري را طلب مي کند. در قرآن کريم، پيروزي بني اسرائيل بر فرعونيان را محصول شکيبايي آنان در مبارزه معرفي کرده است و مي فرمايد: «وَ أَوْرَثْنَا الْقَوْمَ الَّذينَ کانُوا يُسْتَضْعَفُونَ مَشارِقَ الاْءَرْضِ وَ مَغارِبَهَا الَّتي بارَکْنا فيها وَ تَمَّتْ کَلِمَتُ رَبِّکَ الْحُسْني عَلي بَني إِسْرائيلَ بِما صَبَرُوا وَ دَمَّرْنا ما کانَ يَصْنَعُ فِرْعَوْنُ وَ قَوْمُهُ وَ ما کانُوا يَعْرِشُون»؛ و مشرقها و مغربهاي پر برکت زمين را به آن قومِ به ضعف کشانده شده [زير زنجير ظلم و ستم]، واگذار کرديم و وعده نيک پروردگارت بر بني اسرائيل، به سبب صبر و استقامتشان تحقّق يافت و آنچه فرعون و فرعونيان [از کاخهاي مجلّل[ مي ساختند، و آنچه از باغهاي داربست دار فراهم ساخته بودند، در هم کوبيديم.» در اين آيه، شرط پيروزي بر استثمارگران، صبر و مقاومت معرفي شده است. مستضعفان و ملّتي که صابر و مقاوم باشند، وارث زمين مي شوند. 2. 📌وجود رهبري صالح و ياوراني صديق «وَ ما لَکُمْ لاتُقاتِلُونَ في سَبيلِ اللّه ِ والمُستَضعَفينَ مِنَ الرِّجالِ والنِّساءِ والوِلدنِ الَّذينَ يَقولونَ رَبَّنا أَخرِجنا مِن هذِهِ القَريَةِ الظّالِمِ أَهلُها واجعَل لَنا مِن لَدُنکَ وَلِيًّا واجعَل لَنا مِن لَدُنکَ نَصِيرا»؛ «شما را چه شده است که در راه خدا و [در راه نجات[ مردان و زنان و کودکان مستضعف نمي جنگيد، آنان که مي گويند: پروردگارا! ما را از اين شهري که مردمش ستمگرند، بيرون بر و از جانب خود، رهبر و سرپرستي براي ما قرار ده و از سوي خودت، براي ما ياوري تعيين فرما.» همان گونه که از آيه بر مي آيد، نخستين تقاضاي مستضعفان گرفتار در چنگال دشمن، براي نجات خويش، تقاضاي ولي از جانب خداوند بوده است و سپس از خداوند خواسته اند که برايشان، ياوري تعيين فرمايد. ادامه دارد..
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥رفتار و کردار پیامبر اکرم«صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم»، ✅عامل انسان‌سازی 🌺آیت الله مظاهری حفظه الله
استاد تحریری: 🔰ادعيه و مناجات رسيده از ناحيه ائمه‌ي اطهار(علیهم‌السلام) از دو جهت را براي انسان به ارمغان مي‌آورند: 🔹 از يک سو انسان را به نقص‌ها و کمبودهاي خويش توجه مي‌دهند؛ و از سوي ديگر او را نسبت به راه حل‌ها و راه کارهاي رفع متنبه مي‌سازد. ⬅️ توجه به هر دو جهت مذکور براي انسان لازم است؛ زيرا تا انسان به کمبودهاي خود توجه نکند دنبال راه حل نخواهد رفت و خداي متعال نيز انسان را به‌گونه‌اي آفريده که وجودش همراه با نقص و تحولات است و اين تحولات، زمينه‌ي بسيار خوبي براي توجه بيش‌تر انسان به ماهيت وجود خود مي‌شود. 🔸به همين جهت پس از اين که متوجه شد نسبت به ساحت مولاي خويش لغزشي انجام داده، بايد به طرف مولا بازگردد و به واسطه‌ي تجاوز به حدود ربوبيت و عدم پاس‌داشت مقام او از مولاي خود نمايد.
🌴حديث آن قدوه عالميان امام باقر عليه السلام را در «اقسام قلب»، زينت و زيور اين گرامى‌نامه قرار دهيم: «القلوب ثلاثة قلب؛ منكوس لا يعى شيئا من الخير و هو قلب الكافر و قلب فيه نكتة سوداء فالخير و الشر فيه يعتلجان فأيهما كانت منه غلب عليه و قلب مفتوح فيه مصابيح تزهر و لا يطفأ نوره الى يوم القيمة و هو قلب المؤمن» 🍃ترجمه حديث شريف به اختصار اينكه دل‌ها سه گونه‌اند: ▪️دل سرنگون كه هيچ خيرى را نگاه نمى‌دار و آن دل كافر است. ▪️و دلى كه در آن خجكى (نقطه‌اى) سياه است خير و شر در آن در كشتى و كشمكش‌اند پس هر كدام از آن دو شده است همان بر وى چيره خواهد شد. ▪️و دلى كه گشوده است، در آن چراغ‌هايى مى‌درخشند و تا روز رستاخيز خاموش نمى‌شوند و آن دل مؤمن است. 🍁دل بينا مى‌بايد تا درباره دل سخن بگويد؛ اين كوردل چه بگويد! ✨خداوند متعال توفيق تحصيل قلب سليم مرحمت بفرمايد كه «يوم لا ينفع مال و لا بنون الا من اتى الله بقلب سليم» در پيش داريم. 🌱در خاتمه با عرض معذرت خواهش مى‌كنم دست از دلم بردار و دل به دست صاحبدلى بسپار!
📌کمی مثل صفوان باشیم کسی در مکه به بن یحیی از اصحاب امام (ع) گفت: دو 💰💰 را به تو می دهم تا در به نزد صاحب آن تحویل دهی. صفوان در پاسخ گفت: شترم کرایه ای است، لذا باید اول از صاحب آن بگیرم بعد امانت تو را برسانم. 📚نجاشی، رجال، ص۱۹۷.
📚 سجده بر مهر سیاه -------------------------
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👌🌸😍اینم هدیه ی من به شما شعرخوانی مهدیارخراسانی نازنین مداح کوچولوی شیریــــــن 😍🌸👌
💠 (1) 🔸 های شهر به شدت گرفتار گناه است 🔹 اهلِ پروا دچارِ تنگی شده اند 🔹 هیچ کس از در امان نیست 🔸 تقوا بزنیم تا آمار روزانه «» بالاتر نرود.
✅حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: 🔸اگر در امور دینی و یا عقیدتی اشکالی داری، برو از اهلش بپرس تا اشکالت بر طرف شود. انسان گاهی در امر دین اشکالی به نظرش می‌رسد و یا شبهه‌ای به او القا می‌شود، گمان می‌کند که آن اشکال لایَنحَل است و دیگر جوابی ندارد و پیشِ خود و بدون مراجعه به اهل آن قضاوت می‌کند و می‌گوید: پس دین باطل است و ایراد دارد. چگونه از اهل دین و اهل علم می‌ترسی و نزد آنها نمی‌روی و از آنها سؤال نمی‌کنی، ولی از خود شبهه و اشکال نمی‌ترسی که چه‌بسا موجب نابودی و هلاک دائمی تو گردد؟! 📚 در محضر بهجت، ج١، ص۶٨
1_37079866.mp3
3.61M
🌸 23 ربيع سالروز ورود (س) به شهر مقدس قم 💐هر دلی راهی قم میشه 💐تو صحن آئینه گم میشه 🎤میثم
بخش2.mp3
1.36M
🔻تأملاتی👆🏻 درباره حیات پیامبر صلی الله علیه و آله پیش از بعثت ◀️صوت 3 : بررسی صحت و سقم گزارشات تاریخی پیرامون معجزات هنگام ولادت پیامبر صلی الله علیه و آله ⭕ دکتر سعید طاووسی مسرور (دکتری تاریخ اسلام)
🍃معلّم مهربانم گاهی صدای خندۀ دنیا را می‌شنوم که به دندان‌های در هم فشرده‌ام می‌خندد دندان‌هایی که دردِ نفس کشیدن زیر فشارهای دنیا آنها را روی هم آورده. گاهی صدای هلهلۀ دنیا را می‌شنوم که از صدای استخوان‌های خرد شده‌ام به وجد آمده استخوان‌هایی که نخواستند یار دنیا باشند و مجبور شدند بار صخره‌های غرور دنیا را روی خودشان تحمّل کنند. گاهی صدای پچ پچ دنیا را می‌شنوم گویی دارد با یارانش در بارۀ حال و روز من نجوا می‌کند خودت هم می‌دانی که حال و روز این روزهای من تعریفی ندارد. دنیا هم این را خوب فهمیده. گاهی صدای عربدۀ دنیا را می‌شنوم عربده از درد خیال‌هایی که از تو در دل من است. من هر چه قدر بیشتر به تو فکر می‌کنم صدای عربدۀ دنیا را بیشتر می‌شنوم. گاهی صدای نفس‌های راحت دنیا را می‌شنوم آن هم وقتی که کمتر به تو فکر می‌کنم. مشکل دنیا با من، فقط حسّی است که به تو دارم. خودش به من گفت اگر تو را رها کنم به هر کجا که دلم بخواهد مرا می‌رساند. دنیا منتظر است تا قد خم کنم در برابرش. ولی من به عشق تو سینه سپر ایستاده‌ام در برابرش ولی خودم هم نمی‌دانم تا کی می‌توانم ایستادگی کنم؟ هنوز هم منتظرم مرا فرا بخوانی به کلاس درسَت: درس تحمّل دنیا. شبت بخیر معلّم مهربانم!
حقیقت ناب
#سوره_مطففین 🔅🔅🔅 📌نگاشت38 :تفسیر آیه 26؛27 و28 سوره مطففین ✳️ختَامُهُ‌ مِسْکٌ‌ وَ فِي‌ ذٰلِکَ‌
🔅🔅🔅 📌نگاشت39 :تفسیر آیه 29-30-31 سوره مطففین ✳️ إنَ‌ الَّذِينَ‌ أَجْرَمُوا کَانُوا مِنَ‌ الَّذِينَ‌ آمَنُوا يَضْحَکُونَ‌* ☑️ ۱ - کافران مجرم، همواره مؤمنان را تحقیر و تمسخر کرده و به باورهاى آنان پوزخند مى زنند. (إنّ الذین أجرموا کانوا من الذین ءامنوا یضحکون) ☑️۲ - پوزخند به مؤمنان، گناه و از نشانه هاى کفر است. (إنّ الذین أجرموا کانوا من الذین ءامنوا یضحکون) مراد از «الذین أجرموا» - به قرینه «من الکفّار» در آیات بعد - کافران اند. ☑️۳ - کفرورزى، جرم (گناه) است و کافران به گناه آلوده اند.* (إنّ الذین أجرموا) مجرم خواندن کافران، یا به لحاظ گناه بودن کفر است و یا این که گناهان دیگرى نیز در بین کافران رواج دارد. ☑️۴ - ابرار به دلیل ایمانشان در معرض تمسخر گناه پیشگان کافر، قرار گرفته و آزار مى بینند. (إنّ الذین أجرموا کانوا من الذین ءامنوا یضحکون) ✳️ و إِذَا مَرُّوا بِهِمْ‌ يَتَغَامَزُونَ‌ ▫️ «یَتَغَامَزُونَ»: از مصدر تغامُز، به معنی شرکت دسته‌جمعی در عیبجوئی از کسی یا کسانی، و تمسخر کردن با اشارات سر و دست و چشم و ابرو است. ☑️۱ - گناه پیشگان کافر، با چشمک زدن و اشاره به یکدیگر، هنگام عبور بر مؤمنان نیکوکار، به عیب جویى از آنان مى پردازند. (و إذا مرّوا بهم یتغامزون) ▫️ «غمز»; یعنى، عیب جویى از دیگران با پلک زدن و اشاره دست (مفردات راغب). ضمیر «مرّوا» به مجرمان برمى گردد. برخى احتمال داده اند که ضمیر به مؤمنان برگردد و مراد این باشد که هنگام عبور مؤمنان بر کافران، آنان با چشمک زدن و علامت دادن به یکدیگر به عیب جویى از مؤمنان مى پردازند. ☑️۲ - عیب جویى از مؤمنان و اشاره هاى تمسخرآمیز به آنان و نشان دادن عیوب ایشان به دیگران، خوى ناپسند و برخاسته از گنه پیشگى است. (إنّ الذین أجرموا ... و إذا مرّوا بهم یتغامزون) ✳️ و إِذَا انْقَلَبُوا إِلَى‌ أَهْلِهِمُ‌ انْقَلَبُوا فَکِهِينَ‌ ▫️ «إِنقَلَبُوا»: برمی‌گشتند. مراجعت می‌نمودند . «أَهْل»: خانواده و خویشان. کسان و دوستان. «فَکِهِینَ»: جمع فَکِه، شادمان، خوشحال و خندان. حال است. مراد آیه این است که بزهکاران در غیاب مؤمنان نیز همان سخریّه‌ها و همان استهزاءها را ادامه می‌دادند. ☑️۱ - کافران، از خاطره هاى دیدار خود با مؤمنان، طنز ساخته و در جمع خانواده خویش به لطیفه گویى و خنداندن یکدیگر مى پردازند. (و إذا انقلبوا إلى أهلهم انقلبوا فکهین) ▫️ «فَکِه» (صفت مشبّه) به معناى خوش دل و خندان یا به معناى کسى است که با همراهان خود سخنى گوید که آنان را بخنداند (قاموس). در برداشت یاد شده، معناى دوم مورد نظر است. ☑️۲ - کافرانى که مؤمنان را مسخره کرده اند، هنگام مراجعت نزد خانواده خویش، از پوزخندها و اشاره هاى طعنه آمیز خود، غرق شادمانى مى شوند. (یضحکون ... یتغامزون . و إذا انقلبوا إلى أهلهم انقلبوا فکهین) در این برداشت، «فَکِه» به معناى «مرد خوش دل و خندان» دانسته شده است. تکرار «انقلبوا» در آیه شریفه، براى مجسم ساختن حالت بازگشت کافران به خانه خویش است. ☑️۳ - کافران و گنه پیشگان، حتى در غیاب مؤمنان نیز آنان را استهزا کرده و با طعنه و کنایه از ایشان یاد مى کنند. (و إذا انقلبوا إلى أهلهم انقلبوا فکهین) 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی