eitaa logo
حقیقت ناب
1.1هزار دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
5هزار ویدیو
453 فایل
سوالات دینی خود در جنبه های مختلف دینی. یافتن پاسخ سوالات فقهی طبق نظرمراجع تقلید، انتقادات و پیشنهادات سازنده ی خود در مورد مطالب کانال، ومطالب زیبا و آموزنده تان، با آیدی زیر👇 @Sajadi82 درارتباط باشید.
مشاهده در ایتا
دانلود
حقیقت ناب
#سوره_مطففین 🔅🔅🔅 📌نگاشت38 :تفسیر آیه 26؛27 و28 سوره مطففین ✳️ختَامُهُ‌ مِسْکٌ‌ وَ فِي‌ ذٰلِکَ‌
🔅🔅🔅 📌نگاشت39 :تفسیر آیه 29-30-31 سوره مطففین ✳️ إنَ‌ الَّذِينَ‌ أَجْرَمُوا کَانُوا مِنَ‌ الَّذِينَ‌ آمَنُوا يَضْحَکُونَ‌* ☑️ ۱ - کافران مجرم، همواره مؤمنان را تحقیر و تمسخر کرده و به باورهاى آنان پوزخند مى زنند. (إنّ الذین أجرموا کانوا من الذین ءامنوا یضحکون) ☑️۲ - پوزخند به مؤمنان، گناه و از نشانه هاى کفر است. (إنّ الذین أجرموا کانوا من الذین ءامنوا یضحکون) مراد از «الذین أجرموا» - به قرینه «من الکفّار» در آیات بعد - کافران اند. ☑️۳ - کفرورزى، جرم (گناه) است و کافران به گناه آلوده اند.* (إنّ الذین أجرموا) مجرم خواندن کافران، یا به لحاظ گناه بودن کفر است و یا این که گناهان دیگرى نیز در بین کافران رواج دارد. ☑️۴ - ابرار به دلیل ایمانشان در معرض تمسخر گناه پیشگان کافر، قرار گرفته و آزار مى بینند. (إنّ الذین أجرموا کانوا من الذین ءامنوا یضحکون) ✳️ و إِذَا مَرُّوا بِهِمْ‌ يَتَغَامَزُونَ‌ ▫️ «یَتَغَامَزُونَ»: از مصدر تغامُز، به معنی شرکت دسته‌جمعی در عیبجوئی از کسی یا کسانی، و تمسخر کردن با اشارات سر و دست و چشم و ابرو است. ☑️۱ - گناه پیشگان کافر، با چشمک زدن و اشاره به یکدیگر، هنگام عبور بر مؤمنان نیکوکار، به عیب جویى از آنان مى پردازند. (و إذا مرّوا بهم یتغامزون) ▫️ «غمز»; یعنى، عیب جویى از دیگران با پلک زدن و اشاره دست (مفردات راغب). ضمیر «مرّوا» به مجرمان برمى گردد. برخى احتمال داده اند که ضمیر به مؤمنان برگردد و مراد این باشد که هنگام عبور مؤمنان بر کافران، آنان با چشمک زدن و علامت دادن به یکدیگر به عیب جویى از مؤمنان مى پردازند. ☑️۲ - عیب جویى از مؤمنان و اشاره هاى تمسخرآمیز به آنان و نشان دادن عیوب ایشان به دیگران، خوى ناپسند و برخاسته از گنه پیشگى است. (إنّ الذین أجرموا ... و إذا مرّوا بهم یتغامزون) ✳️ و إِذَا انْقَلَبُوا إِلَى‌ أَهْلِهِمُ‌ انْقَلَبُوا فَکِهِينَ‌ ▫️ «إِنقَلَبُوا»: برمی‌گشتند. مراجعت می‌نمودند . «أَهْل»: خانواده و خویشان. کسان و دوستان. «فَکِهِینَ»: جمع فَکِه، شادمان، خوشحال و خندان. حال است. مراد آیه این است که بزهکاران در غیاب مؤمنان نیز همان سخریّه‌ها و همان استهزاءها را ادامه می‌دادند. ☑️۱ - کافران، از خاطره هاى دیدار خود با مؤمنان، طنز ساخته و در جمع خانواده خویش به لطیفه گویى و خنداندن یکدیگر مى پردازند. (و إذا انقلبوا إلى أهلهم انقلبوا فکهین) ▫️ «فَکِه» (صفت مشبّه) به معناى خوش دل و خندان یا به معناى کسى است که با همراهان خود سخنى گوید که آنان را بخنداند (قاموس). در برداشت یاد شده، معناى دوم مورد نظر است. ☑️۲ - کافرانى که مؤمنان را مسخره کرده اند، هنگام مراجعت نزد خانواده خویش، از پوزخندها و اشاره هاى طعنه آمیز خود، غرق شادمانى مى شوند. (یضحکون ... یتغامزون . و إذا انقلبوا إلى أهلهم انقلبوا فکهین) در این برداشت، «فَکِه» به معناى «مرد خوش دل و خندان» دانسته شده است. تکرار «انقلبوا» در آیه شریفه، براى مجسم ساختن حالت بازگشت کافران به خانه خویش است. ☑️۳ - کافران و گنه پیشگان، حتى در غیاب مؤمنان نیز آنان را استهزا کرده و با طعنه و کنایه از ایشان یاد مى کنند. (و إذا انقلبوا إلى أهلهم انقلبوا فکهین) 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 زوایای موثر در دفع بلا 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری ⏱ یک دقیقه
✍️امیرالمؤمنین علیه السلام: 🔸جعلَ اللّهُ سبحانَهُ حُقوقَ عِبادِهِ مُقَدِّمَةً لحُقوقِهِ، فمَن قامَ بحُقوقِ عِبادِ اللّهِ كانَ ذلكَ مُؤَدّيا إلى القِيامِ بحُقوقِ اللّهِ 🔹خداوند سبحان، حقوق بندگانش را مقدّم برحقوق خود، قرار داده است. پس هركه حقوق بندگان خدا را رعايت كند، اين كار به رعايت كردن حقوق خدا بينجامد 📚غررالحكم حدیث4341 🗞
🔴🔶زیارت مجازی کریمه اهلبیت علیهم السلام هستی شفیعه ی همه در موسم جزا دست مرا بگیر؛ تو ای خواهر رضا وقتی میان صحن شما می زَنَم قدم انگار در بهشت خدا می زنم قدم 💐۲۳ ربیع الاول سالروز ورود حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام به شهر قم، مبارک باد. 💐 زیارت مجازی حرم کریمه اهلبیت حضرت معصومه سلام الله علیها: https://vtour.amfm.ir
⏳ ۲۰ آبان ۱۳۹۰ - سالروز شهادت حسن تهرانی مقدم ، بنیانگذار صنعت موشکی ایران ▫️از فرمانده هان دوران جنگ عراق و ایران و فرمانده جهاد خودکفایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود که بر اثر انفجار در پادگان امیرالمومنین در شهرستان ملارد به همراه جمعی دیگر از پرسنل سپاه به شهادت رسید.
📚 انجام بازی های قماری رایانه ای 💠 سؤال: آیا انجام بازی هایی که حکم را دارند (مانند ) به وسیله یا مانند آن در اینترنت، حرام می باشد؟ ✅ جواب: بازی هایی که به دلیل قمار بین دو طرف، حرام بوده اگر از طریق رایانه و به تنهایی باشد و برد و باختی در آن نباشد، فی نفسه جایز است. ✅ منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری ____________________
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓چرا عقیده حق از طرفدارانش بیشتر ضرر می‌بیند تا مخالفینش؟ 🔸 شهید مطهری پاسخ می دهد؟
‏شهید طهرانی‌مقدم به دو چیز خیلی اهمیت می‌داد و هرگز از آن کوتاه نیامد و غافل نشد. آن دو چیز یکی پشتکار و ایمان به کاری بود که در راهش شهید شد. موضوع دوم که از اولی هم برایش مهم تر بود ارادت خالصانه‌اش به مقام معظم رهبری بود که قابل توصیف و تعریف نیست. .
هدایت شده از حقیقت ناب
الحمدلله رب العالمین اللهم صل علی محمد و آل محمد اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا سلامتی‌وتعجیل‌درأمرفرج‌مولانا حضرت‌بقية‌الله‌الاعظم‌ روحی‌وأرواح‌العالمین‌لتراب مقدمه الفداء صلوات
حقیقت ناب
#تفسیر_سوره_مطففین #سوره_مطففین 🔅🔅🔅 📌نگاشت39 :تفسیر آیه 29-30-31 سوره مطففین ✳️ إنَ‌ الَّذِينَ
🔅🔅🔅 📌نگاشت40 :تفسیر آیه 32-33-34 سوره مطففین ✳️ و إِذَا رَأَوْهُمْ‌ قَالُوا إِنَ‌ هؤُلاَءِ لَضَالُّونَ‌ ☑️ ۱ - گنه پیشگان کافر، با مشاهده مؤمنان به نکوهش آشکار ایشان پرداخته، آنان را ره گم کرده قلمداد مى کنند. (و إذا رأوهم قالوا إنّ هؤلاء لضالّون) جمله «إذا رأوهم...»، بیانگر برخورد علنى کافران با مؤمنان است. ☑️ ۲ - گناه، مانع بینش صحیح و زمینه ساز باطل دیدن راه مؤمنان (إنّ الذین أجرموا ... و إذا رأوهم قالوا إنّ هؤلاء لضالّون) ✳️ و مَا أُرْسِلُوا عَلَيْهِمْ‌ حَافِظِينَ‌ ☑️ ۱ - گنه پیشگان کافر، شایسته قضاوت کردن و اظهار نظر درباره راه مؤمنان، نیستند. (و ما أرسلوا علیهم حفظین) ☑️ ۲ - تنها فرستادگان الهى، براى مراقبت از ایمان مردم و تشخیص هدایت و ضلالت آنان، شایسته اند. (و ما أُرسلوا علیهم حفظین) مجهول بودن فعل «اُرسلوا»، گویاى آن است که تنها کسانى مى توانند مراقب مردم باشند که رسالتى برعهده آنان نهاده شده باشد. سیاق کلام نشان مى دهد که ارسال، باید از جانب خداوند باشد. ☑️ ۳ - مؤمنان نباید درباره ایمان و اعتقادات خود، براى نقطه نظرهاى کافران، ارزشى قائل شوند. (و ما أُرسلوا علیهم حفظین) ☑️ ۴ - گنه پیشگان کافر، در برخورد با مؤمنان، چنان خود را در مقام قیّم و نگهبان مى نشانند که گویا هدایت آنان را مأموریت خود مى دانند. (و ما أُرسلوا علیهم حفظین) ✳️ فالْيَوْمَ‌ الَّذِينَ‌ آمَنُوا مِنَ‌ الْکُفَّارِ يَضْحَکُونَ‌ ☑️ ۱ - مؤمنان در قیامت، کافران را تحقیر و تمسخر کرده و به آنان پوزخند خواهند زد. (فالیوم الذین ءامنوا من الکفّار یضحکون) ☑️ ۲ - مؤمنان در قیامت، همسان برخوردى که در دنیا از کافران دیده اند، با آنان رفتار خواهند کرد. (إنّ الذین أجرموا کانوا من الذین ءامنوا یضحکون ... فالیوم الذین ءامنوا من الکفّار یضحکون) ☑️ ۳ - گنه پیشگان کافر در قیامت، وضعى ناهنجار و خنده آور خواهند داشت. (فالیوم الذین ءامنوا من الکفّار یضحکون) ☑️ ۴ - استهزا شدن از سوى مؤمنان در قیامت، براى کافران دشوار و رنج آور خواهد بود. (فالیوم الذین ءامنوا من الکفّار یضحکون) ☑️ ۵ - وجود رنج هاى روحى در قیامت (من الکفّار یضحکون) ☑️ ۶ - تناسب عذاب و گناه، در نظام کیفرى خداوند (إنّ الذین أجرموا کانوا من الذین ءامنوا یضحکون ... فالیوم الذین ءامنوا من الکفّار یضحکون) ☑️ ۷ - قیامت، روز ظهور حقایق و برملا شدن خطاى کافران در گمراه دانستن مؤمنان (قالوا إنّ هؤلاء لضالّون ... فالیوم الذین ءامنوا من الکفّار یضحکون) ☑️ ۸ - تمسخر مؤمنان، با ریشخند، چشمک، لطیفه سازى و گمراه دانستن آنان، گناه و از نشانه هاى کفر است. (إنّ الذین أجرموا ... یضحکون ... یتغامزون ... فکهین ... من الکفّار) ☑️ ۹ - در قیامت، مؤمنان و کافران از حال هم آگاه شده، رفتار یکدیگر را مشاهده خواهند کرد. (فالیوم الذین ءامنوا من الکفّار یضحکون) 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 راه رسیدن به توفیق 🔻 خداوند متعال در قرآن کریم از زبان حضرت شعیب ـ علیه السلام ـ می‌فرماید: «وَ ما تَوْفيقي‏ إِلاَّ بِاللَّه‏؛ توفيقات من فقط از ناحيه پروردگار است. سوره هود/ ۸۸». 🔸 براى رسیدن به خیر، توفيق لازم است. توفيق، امرى نيست كه خود انسان به طور مستقیم آن را حاصل كند. توفيق يعنى سامان دهى و سازگار شدن ابعاد و زوايای مختلف براى رسيدن به مقصد، كه چه بسا خارج از دسترسى و قدرت عبد است. 🔹 توفيق، رو آوردن امورى است که متفاوت و دور از همدیگر هستند و باید آنها سامان داده شوند تا با انسان، ارتباط پيدا كنند و انسان را به مقصدی كه دارد نزديك‏تر کنند. آن قدر این امور، زياد هستند كه تنظیم آنها خارج از قدرت ما است. 🔸 آن چه كه در قدرت ما است، اموری مانند نماز اول وقت، شرکت نکردن در مجالس لهو و... است. خداوند متعال اين چنین اعمالی را از انسان، انتظار دارد. 🔹 خداوند متعال از انسان، نخواسته که ابعاد و زواياى توفيقى را به نفع خود، سامان بده! آنچه خداوند متعال از انسان می‌خواهد، سامان يافتن امورى است كه قدرت بر انجام آنها را دارد و این که اوقات خود را به اهمال و فراموشى سپری نکند. ادامه دارد.‌.. ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری
بخش3.mp3
1.46M
🔻تأملاتی👆🏻 درباره حیات پیامبر صلی الله علیه و آله پیش از بعثت ◀️صوت 4 : آیا عبدالله ابن عبدالمطلب، پدر پیامبر صلی الله علیه و آله، پیش از تولد ایشان از دنیا رفته بودند؟ نقش یهود در این ماجرا را بررسی کنید. ⭕ دکتر سعید طاووسی مسرور (دکتری تاریخ اسلام) 🔺انتشار این پست،گامی ست در مسیر آگاهی
🔴 محفوظ ماندن در در آخر الزمان ▪️ سلام الله علیه فرمود: إِنَّ لِلْقَائِمِ مِنَّا غَيْبَتَيْنِ إِحْدَاهُمَا أَطْوَلُ مِنَ اَلْأُخْرَى ... فَيَطُولُ أَمَدُهَا حَتَّى يَرْجِعَ عَنْ هَذَا اَلْأَمْرِ أَكْثَرُ مَنْ يَقُولُ بِهِ فَلاَ يَثْبُتُ عَلَيْهِ إِلاَّ مَنْ قَوِيَ يَقِينُهُ وَ صَحَّتْ مَعْرِفَتُهُ وَ لَمْ يَجِدْ فِي نَفْسِهِ حَرَجاً مِمَّا قَضَيْنَا وَ سَلَّمَ لَنَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ . براى قائم ما دو غیبت هست. یکى از آن دو طولانى‌تر از دیگرى است... و آن قدر طول خواهد کشید که اکثر معتقدین به ولایت، از او دست خواهند کشید. در آن زمان کسى بر امامت و ولایت او ثابت قدم و استوار نمی‌ماند مگر آنکه یقینش را تقویت و معرفتش صحیح باشد و در نفس خویش نسبت به حکم و قضاوت ما هیچ گرفتگى و کراهتى احساس نکند و تسلیم ما اهل‌بیت سلام الله علیهم اجمعین باشد. 📚 کمال‌الدین و تمام النعمه ج ۱ باب ۲۹ ص ۳۲۳
سگ ازنظراسلام نجس العین است یعنی عین نجاست است،پس باشستن فراوان باآب وشوینده ها ،پاک نمیشود،گرچه که تمیزشده باشد دست زدن به سگ،گناه نیست و بدن سگ اگرخشک باشد ودست وبدن انسان هم خشک باشد،نجاست سرایت نمیکند،نجاست فقط درصورت رطوبت یکی ازدوطرف سرایت میکند. بزاق دهان سگ هم ناقل نجاست است چراسگ دراسلام نجس است؟ قطعا سگ باوفاترین ودوست داشتنی ترین دوست انسان میتواندباشد،واین هیچ ربطی به نجاست اوندارد،کلمه ی نجس درلغت بمعنی ضدطهارت است دررودهٔ سگ کرمی بطول ۴میلیمتروجوددارد که وقتی سگ مدفوع میکند،بهمراه آن تعدادبسیاری تخم ازاین کرم خارج میشود وبه مقعدسگ میچسبد،که اگریکی ازاین تخمها به دست انسان بچسبد وواردمعده ٔانسان بشود،میتواندبرای انسان مرگبارباشد بخصوص کسانی که ادعامیکنندهمیشه سگ رامیشویند همچنین دربزاق سگ انواع آلرژیها وجود دا رد که ممکن است انسان رادچاربیماری هاری کند بیماری شپش،انگل،هاری و...ازسگ به انسان سرایت میکند باعلم براینکه سگ میتواند ازبرخی آدمها،باوفاترومهربانترباشد ولی بااین مسأله نمیتوان نجاست اورامنکرشد خودخداوند متعال هم درقران به این مورداشاره کرده ،که برخی انسانها مثل حیوان هستند بلکه پست ترازحیوان اولئک کالانعام بل هم اضل پس اینمورد۱۴۰۰سال پیش کشف وثابت شده است،و ادعای امروز چیزجدیدونو نیست
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بی نمازی آثار و نتایج شوم فراوان مادی و معنوی را به دنبال دارد؛ گوشه هایی از آثار شوم ترک صلواة : 1⃣دور ماندن از امان خدا و رسولش « کسی که نماز را عمدا و بدون علت ترک کند از امان خدا و رسولش دور خواهد بود.» 2⃣ تسلط شیطان امام صادق (علیه السلام ) از پدرش از پدرانش از امیر مؤمنان (ع) نقل کرده است که رسول خدا (ص) فرمود: «شیطان همواره از پسر آدم وحشت دارد و فاصله می گیرد تا زمانی که نمازهای پنجگانه اش را در وقتش به جا می آورد . پس هرگاه آنها را ضایع کرد بر او جرأت پیدا می کند و او را بر گناهان بزرگ وارد می سازد » 3⃣ نابود شدن اعمال خوب رسول خدا - صلی الله علیه وآله -:« مَنْ تَرَکَ صَلَاتَهُ حَتَّی تَفُوتَهُ مِنْ غَیرِ عُذْرٍ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ » « کسی که نمازش را بدون عذر ترک کند (نخواند) تا وقت آن بگذرد، عمل او نابود شده است .» 4⃣ از بین رفتن فاصله کفر و ایمان رسول خدا - صلی الله علیه وآله -:« بَینَ الْعَبْدِ وَ بَینَ الْکُفْرِ تَرْکُ الصَّلَاةِ » «فاصله کفر و بندگی ترک نماز است .» 5⃣ مورد لعن تمامی کتب آسمانی و ملائکه و پیامبر خدا (صل الله علیه و آله ) رسول خدا - صلی الله علیه وآله -:« تارک الصلاة ملعون فی التوراة ملعون فی الانجیل ملعون فی الزبور ملعون فی القران ملعون فی لسان جبرئیل ملعون فی لسان میکائیل ملعون فی لسان اسرافیل ملعون فی لسان محمد» «ترک کننده نماز در تورات و انجیل و زبور و قرآن مورد لعنت قرار گرفته و به زبان جبرئیل و میکائیل و اسرافیل و محمد (ص ) ملعون است .» 6⃣مردن به دینی غیر از دین اسلام رسول خدا - صلی الله علیه وآله -: « مَنْ تَرَکَ صَلَاةً لَا یرْجُو ثَوَابَهَا وَ لَا یخَافُ عِقَابَهَا فَلَا أُبَالِی أَ یمُوتُ یهُودِیاً أَوْ نَصْرَانِیاً أَوْ مَجُوسِیا» « کسی که نماز را ترک کند، در حالی که امید به پاداش نماز نداشته و از عذاب آن نیز نمی ترسیده ، پس باکی نیست که یهودی بمیرد، یا نصرانی ، یا مجوسی .» 7⃣ترک نماز برابر است با کفر رسول خدا - صلی الله علیه وآله -:« من ترک الصلوة متعمدا فقد کفر» « هرکس عمدا نمازش را ترک کند، کفر ورزیده است .» رسول خدا - صلی الله علیه وآله -: « من ترک الصلوة متعمدا من غیر علة فقد برء من ذمة الله و ذمة رسوله؛ کسی که نماز را عمدا و بدون علت ترک کند از امان خدا و رسولش دور خواهد بود» 8⃣ اگر اقامه کنندگان نماز نبودند بی نمازها در دنیا هلاک می شدند . امام صادق (علیه السلام) : « َ إِنَّ اللَّهَ لَیدْفَعُ بِمَنْ یصَلِّی مِنْ شِیعَتِنَا عَمَّنْ لَا یصَلِّی مِنْ شِیعَتِنَا وَ لَوْ أَجْمَعُوا عَلَی تَرْکِ الصَّلَاةِ لَهَلَکُوا» « همانا، خداوند به وسیله شیعیان نمازگزار ما از شیعیان بی نماز ما (بلا را) دفع می کند، ولی اگر همه تارک نماز بودند هر آینه همه هلاک می شدند.» 9⃣ لعن خدا بر تارک الصلوة حضرت علی - علیه السلام -: « اللَّهُمَّ الْعَنْ مَنْ تَرَکَ الصَّلَاةَ مُتَعَمِّدا» « خدایا لعنت کن کسی را که عمدا نماز را ترک کند.» 🔟 مطرود اسلام و مسلمین رسول خدا - صلی الله علیه وآله -: « من اعان تارک الصلوة بلقمة او کسوة فکانما قتل سبعین نبیا اولهم ادم و اخرهم محمد « کسی که ترک کننده نماز را به دادن طعامی یا لباسی یاری کند، مثل این است که هفتاد پیغمبر را کشته ، که اول آنها آدم ، و آخر آن ها محمد (ص ) است .» 1⃣1⃣بدست آوردن زیان و خسران آخرت امام صادق - علیه السلام -: « َ لَا حَظَّ فِی الْإِسْلَامِ لِمَنْ تَرَکَ الصَّلَاة» « تارک نماز، حظ و بهره ای از اسلام ندارد.» 2⃣1⃣ از بین رفتن دین رسول خدا - صلی الله علیه وآله -: « فَمَنْ تَرَکَ صَلَاتَهُ مُتَعَمِّداً فَقَدْ هَدَمَ دِینَه» « کسی که عمدا نمازش را ترک کند، به تحقیق که دینش را منهدم کرده است .»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هرکاری کردی الان بکن آینده نخواهی توانست.. شهید مطهری 🌸🍃
هدایت شده از حقیقت ناب
الحمدلله رب العالمین اللهم صل علی محمد و آل محمد اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا سلامتی‌وتعجیل‌درأمرفرج‌مولانا حضرت‌بقية‌الله‌الاعظم‌ روحی‌وأرواح‌العالمین‌لتراب مقدمه الفداء صلوات
حقیقت ناب
#تفسیر_سطح_متوسط #تفسیر_سوره_مطففین #سوره_مطففین 🔅🔅🔅 📌نگاشت40 :تفسیر آیه 32-33-34 سوره مطففین ✳
🔅🔅🔅 📌نگاشت41 :تفسیر آیه 35-36 سوره مطففین ✳️ علَى‌ الْأَرَائِکِ‌ يَنْظُرُونَ‌ ☑️ ۱ - مؤمنان، در حالى کافران حاضر در صحنه قیامت را مسخره مى کنند که خود بر تخت هاى تزیین یافته، لمیده و ناظر کیفر کافران اند. (على الأرائک ینظرون) ▫️ «أریکة» (مفرد «أرائک») به تخت تزیین یافته اى گفته مى شود که در خیمه یا خانه اى نهاده شده باشد. هم چنین به جایگاه آرمیدن و لمیدن - اعم از تخت، یا تخت عروس و یا تخت خواب - اطلاق مى شود (قاموس). متعلق «ینظرون» - به قرینه آیات قبل و بعد - وضعیت کافران است. ☑️ ۲ - تماشاى کیفرهاى کافران در قیامت، براى مؤمنان لذت بخش است. (على الأرائک ینظرون) ☑️ ۳ - صحنه قیامت، در چشم انداز مؤمنان آرمیده برتخت هاى بهشتى است. (فالیوم ... على الأرائک ینظرون) ✳️ هلْ‌ ثُوِّبَ‌ الْکُفَّارُ مَا کَانُوا يَفْعَلُونَ‌ ☑️ ۱ - عذاب هاى کافران در قیامت، کیفر مداومت آنان بر کردار زشت خویش در دنیا است. (هل ثوّب الکفّار ما کانوا یفعلون) ▫️ «ثواب»; یعنى، جزا و «تثویب» به معناى جزا دادن است (قاموس). فعل «کانوا» - که بر مضارع داخل شده است - بر استمرار دلالت دارد. ☑️ ۲ - بى پاسخ نماندن تمسخرهاى کافران و گرفتارى آنان به نتایج کردار خویش، امرى طرفه و جالب توجّه است. (هل ثوّب الکفّار ما کانوا یفعلون) استفهام در آیه شریفه براى تقریر و تعجیب است; یعنى، کافران چنین حالتى را گمان نداشته و پیش بینى نمى کردند. ☑️ ۳ - کافران در قیامت، مورد تمسخر خداوند قرار خواهند گرفت.* (هل ثوّب) «ثواب» در مورد خیر و شرّ هر دو کاربرد دارد; ولى به خیر و خوبى اختصاص بیشترى دارد و در آن فراوان تر استعمال مى شود (نهایه ابن اثیر). بنابراین ممکن است گفته شود: تعبیر «ثوّب» - که در قرآن تنها در مورد امر ناخوشایند استعمال شده (مفردات) - بیانگر آن است که خداوند، کیفر کافران را از روى تمسخر پاداش نامیده است. ☑️ ۴ - کردار بدکاران در قیامت، به صورت کیفر براى آنان ظاهر خواهد شد.* (هل ثوّب الکفّار ما کانوا یفعلون) «ما» در «ما کانوا...» مفعول دوم براى «ثوّب» است; یعنى، کافران با همان کردار خود، کیفر داده شدند. ☑️ ۵ - کفر، زمینه ساز گرفتارى به کیفرهاى الهى در قیامت است. (هل ثوّب الکفّار) ☑️ ۶ - مؤمنان، با آرمیدن بر تخت هاى بهشتى، مراحل کیفر دادن کافران را نظاره مى کنند. (ینظرون . هل ثوّب الکفّار ما کانوا یفعلون) در برداشت یاد شده، آیه مورد بحث مفعول براى «ینظرون» (در آیه قبل) گرفته شده است. 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا