eitaa logo
حقیقت ناب
1.1هزار دنبال‌کننده
9.6هزار عکس
4.8هزار ویدیو
443 فایل
سوالات دینی خود در جنبه های مختلف دینی. یافتن پاسخ سوالات فقهی طبق نظرمراجع تقلید، انتقادات و پیشنهادات سازنده ی خود در مورد مطالب کانال، ومطالب زیبا و آموزنده تان، با آیدی زیر👇 @Sajadi82 درارتباط باشید.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺رهبرانقلاب: ۴۰ سال است که می‌گویند ۶ ماه دیگر کلک جمهوری اسلامی کنده می‌شود! تصویری ازحضور سرداردلها هم دیده میشود
✧✦•﷽‌ ✧✦• (۱۱) اهل بیت علیهم السلام فرزندانشان را به حفظ خطبه حضرت زهرا سلام الله علیها وا می‌داشتند، آن سان که آنان را به حفظ قرآن وا می‌داشتند. 📚المراجعات، سید شرف الدین ، ص ۳۹۲ ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اگر دلتون هوایی حرم امام رضا علیه السلام شده، این کلیپ را ببینید، ملتمس دعای خیر
الحمدلله رب العالمین اللهم صل علی محمد و آل محمد اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا سلامتی‌وتعجیل‌درأمرفرج‌مولانا حضرت‌بقية‌الله‌الاعظم‌ روحی‌وأرواح‌العالمین‌لتراب مقدمه الفداء صلوات
🔅🔅🔅 نگاشت 20: نکته های تفسیری آیات 25 و 26 سوره تکویر ✳️و مَا هُوَ بِقَوْلِ‌ شَيْطَانٍ‌ رَجِيمٍ‌ 25 ۱ - برخى از مردم عصر بعثت، قرآن را کلامى القا شده از سوى شیطان مى پنداشتند. (و ما هو بقول شیطن) ۲ - شیطان، عنصرى مطرود و رانده شده از درگاه خداوند (شیطن رجیم) ◽️ «شیطان» مشتق از ماده «شَطَنَ» به معناى «بَعُدَ» (دور شد) است و «رَجْم» در معانى سنگ سار کردن، لعن، هجران، طرد و شتم استعمال شده است. (لسان العرب) سیاق آیه شریفه، با تمام این معانى سازگار است. ۳ - مرحله نزول قرآن بر پیامبر(ص)، منزّه از القاءات شیطان و همراه با رانده شدن او از محدوده آن (و ما هو بقول شیطن رجیم) ۴ - مطرود بودن شیطان از درگاه خداوند، شاهد واهى بودن پندار کسانى است که معارف الهى قرآن را القاى شیطان مى پنداشتند. (و ما هو بقول شیطن رجیم) ۵ - ادعاى ارتباط پیامبر(ص) با شیطان و دریافت قرآن از او، از ترفندهاى تبلیغاتى دشمنان اسلام در عصر بعثت (و ما هو بقول شیطن رجیم) ۶ - دور بودن ساحت قرآن از دخالت شیطان، ضامن حقانیت و درستى تعالیم آن (إنّه لقول رسول ... و ما هو بقول شیطن رجیم) 🔅🔅🔅 ✳️فأَيْنَ‌ تَذْهَبُونَ‌ 26 ۱ - اعراض از قرآن و روى آوردن به غیر آن، شگفت آور و خطایى آشکار است. (فأین تذهبون) استفهام توبیخى در آیه شریفه، علاوه بر سرزنش خطاکاران، بر تعجب از آن خطا نیز دلالت دارد. ۲ - بى اعتمادى به قرآن، با وجود مصونیت آن در مراحل نزول، دریافت و ابلاغ و اعتماد به غیر آن، انتخاب بیراهه است. (فأین تذهبون) مفاد استفهام (کجا مى روید؟) در آیه شریفه این است که جز این راه، راه دیگرى وجود ندارد. گفتنى است که در این گونه پرسش ها نوعى «تعجیز» نهفته است. حرف «فاء» این مفاد را بر اوصاف قرآن - که آیات پیشین بیانگر آن بود - تفریع کرده است. ۳ - تصور وحى نبودن قرآن و تراوش آن از مغزى مجنون و یا شیطانى مطرود و پندار بخلورزى پیامبر(ص) در بیان حقایق، کژاندیشى و گم کردن راه حقیقت است. (فأین تذهبون) ممکن است استفهام در آیه شریفه، ناظر به توهّماتى باشد که مخالفان درباره قرآن و شخص پیامبر(ص) داشتند. در این صورت پرسش آیه این است که: فکر شما به کجا مى رود و چه مى پندارید؟! قرآن غیر آنچه گفته شد، نیست. 👈🏾ادامه دارد...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
AUD-20210124-WA0001.mp3
8.41M
⁉️ آیا حضرت علی علیه السلام در فتوحات شرکت داشتند؟ مگر نه اینکه محمد حنفیه حاصل ازدواج حضرت با کنیزی است که در این جنگها به غنیمت گرفته شده بوده و عمر به ایشان بخشید؟ 🎤پاسخ از استاد چرمچیان (دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران) ⏰24 دقیقه و 28 ثانیه صوت 🛑نشر حداکثری
🔵استعانت به «صبر» یعنی چه؟ 💠حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی: 🔹 ما در قرآن آنچه آموختيم، اين است که استعانت منحصر به خداست، از خدا فقط بايد کمک بگيريم. ولی در آياتي از قرآن کريم هست که: ﴿وَ اسْتَعينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ﴾، ما اين استعانت به صلات را مي‌فهميم که از نماز کمک بگيريد؛ اما استعانت به صبر چيست؟ صبر که کار ماست. ما از کار خودمان کمک بگيريم؟! يعني خودکفا باشيم؟ يعني از خودمان عون بگيريم؟! 🔶اين آيه﴿وَ اسْتَعينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ﴾ با کمک آيه سوره مبارکه «مدثر» ﴿وَ لِرَبِّكَ فَاصْبِرْ﴾ حل مي‌شود:؛ آن وقت اين صبر، مثل صلات مي‌شود، آن وقت صبري که «لله» است و «بالله» است و «في سبيل الله» است، اين کار صلات را انجام مي‌دهد. آن وقت آن آيه دارد که ﴿وَ اسْتَعينُوا بِالصَّبْرِ﴾، معنايش درست مي‌شود. و اگر يکي از مصاديق اين صبر را روزه دانستند، اين هم درست است، مصداق آن است، نه تفسير مفهومي! آن وقت اين صبري که انسان براي رضاي خدا انجام مي‌دهد، عبادت است. اين عبادت وسيله است، استعانت است، چيز خوبي است! انسان با قرآن استعانت مي‌کند، با اهل‌بيت استعانت مي‌کند، اينها مظاهر قدرت پروردگار هستند. 🔹جلسه درس تفسیر؛1398/1/28
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 | خاطره از قانون‌مداری یک 👈 زنده‌یاد علامه محمدتقی جعفری در بیان خاطره‌ای از عبور با خودرویی می‌گوید که راننده‌اش قصد دارد بدون قانون وارد منطقه‌ای که برای برگزاری یک کنگره در نظر گرفته بودند، بشود و سربازی جلوی آن‌ها را می‌گیرد و خودروی آن‌ها را متوقف می‌کند؛ علامه ضمن ابراز رضایتمندی از انجام وظیفه این سرباز در مقابل اصرار راننده برای عبور، می‌گوید والله که این سرباز حق می‌گوید.
📌آیا حضرت (س) برای گریه بر مرگ پدر به میرفت؟ ◀️شیخ صدوق(م381ق): امام (ع) دختر محمد(ص) بر رسول خدا(ص) گريست تا مردم مدينه از این گریه ها ناراحت شدند و گفتند از فزونى گريه‏ات ما را آزار دادى؛ لذا ایشان سر مقابر شهداء بدر مى‏رفت و تا ميخواست ميگريست. 📚الامالی، ص141. ◀️طبق نقل ابن جُبَیر(م614ق): در بقیع، خانه ای است منسوب به فاطمه(س) دختر (ص) که به بیت الحُزن معروف است و گویند همین خانه است که فاطمه به آنجا پناه می برد و بر پدر خود رسول الله(ص)، به اندوه می نشست. 📚رحله، ص174. ◀️طبق گزارش ابن تیمه(م728ق): بین شیعیان مشهور است که حضرت فاطمه(س)، بیت الاحزانی داشته و در آنجا گریه می کرده است. 📚منهاج السنة النبوية، ج8، ص460- 459. ◀️علی بن ابوبکر هروی(م611ق): و بيت الأحزان متعلق به حضرت فاطمة(س) در بقیع وجود دارد. 📚الاشارات، ج1، ص79. ◀️سمهودی شافعی متوفای(م911ق): خانه ای در بقیع به نام بیت الحزن وجود دارد. همانا حضرت فاطمه(س) در سوگ پدر در آن ساکن می گردید. 📚وفاء الوفاء بأخبار دار المصطفى، ج3، ص94‏.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 تواضع مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی " ادام الله ظله الوارف" و احترام ایشان نسبت به سادات
داستان بهنام.pdf
3.51M
📚عنوان کتاب : داستان بهنام بر اساس زندگینامه شهید بهنام محمدی راد ، مدافع نوجوان و شجاع خرمشهر ✍️نویسنده : داوود امیریان 📖موضوع : زندگینامه 📄تعداد صفحات : 156صفحه بصورت pdf
💠آیا نباید در فکر باشیم؟ 🔹کلام بزرگان ⁉️آیا نباید در فکر باشیم و با تضرع و زاری برای ظهور فرج مسلمانها و مصلح حقیقی یعنی حضرت حجت دعا کنیم.؟
🔰🔰صحت و سند صلوات ❓❓آیا صلوات زیر با مضمون (صلواتی با ثواب ده هزار صلوات)صحت دارد؟ در صورت تایید سند و منبع آن چیست؟ متن صلوات: آللهم صل علی سیدنامحمد و آل محمد ماختلف الملوان و تعاقب العصران و کر الجدیدان و استقبل الفرقدان و بلغ روحه و ارواح اهل بیته منی التحیه و السلام و سلم و بارک علیهم کثیرا پاسخ: پرسشگر محترم اين جملاتي كه به عنوان "صلوات بزرگ" ناميده و ارسال كرده ايد، اعتباري ندارد و از جانب معصوم نرسيده است. 1️⃣اولا فردي ناشناس مدعي مي شود كه پيامبر را در خواب ديده و از ايشان براي اداي قرض كمك طلبيده است و حضرت او را به محمود غزنوي كه از سنيان بسيار متعصب مي باشد و با اهل بيت و دوستان آنان عناد شديد دارد، حواله مي دهد و اين صلوات را به عنوان نشانه اي به محمود ارائه مي دهد. در حالي كه خواب غير معصوم حجت نيست و اعتبار ندارد. 2️⃣دوم اين كه پيامبر در خواب به اين فرد اعلام مي كند كه محمود در اول شب سي هزار و در آخر شب هم سي هزار بار درود مي فرستد. 3️⃣سوم اين كه محمود اعلام كرده كه از عالمان(معلوم هم هست كه عالمان متعصب سني منظورش بوده كه معلم او بوده اند)شنيده بودم كه هر كه يكبار بدين نوع صلوات فرستد كه (اللهم صل على سيدنا محمد ما اختلف الملوان إلخ) چنان باشد كه ده هزار بار صلوات فرستاده باشد و من در أول شب سه نوبت و در آخر شب سه بار اين را مى‏خواندم و چنان مي دانستم كه شصت هزار صلوات فرستاده‏ام و پيامبر در خواب قول عالمان را تاييد كرد. 4️⃣چهارم اين كه چنين ذكر پر ثوابي را پيامبر در زمان حيات خود به مردم معرفي نكرده، ولي اينجا در خواب اين ثواب را تاييد مي كند و از پيامبر بعيد است كه مردم را از ثواب چنين عمل پرثوابي محروم بدارد. 5️⃣پنجم اين كه راوي و ناقل با ذكر اين خواب با اين جزئيات در صدد بوده سلطان محمود متعصب و دشمن اهل بيت را مورد نظر پيامبر معرفي كند.(1) با توجه به موارد بالا اين داستان و اين ذكر اعتباري ندارد و به آن توصيه نمي شود. در مورد اذكار صلوات به صورت مستند از پيامبر ذكر هايي رسيده كه صلوات فرستادن با آن صورت ها را توصيه مي كنيم. اما ترجمه عبارت: خدايا بر آقاي ما محمد و خاندان او درود فرست [البته در منبع لفظ "و آله" نيست و شما اضافه كرده ايد] مادامي كه"ملوان"(شب و روز (2)) در رفت و آمدند و "العصران"(چاشت و عصر(3)) پشت سر هم مي آيند و دو جديد (تولد و مرگ يا شب و روز(4)) كرّ و حمله مي كنند و تا (الفرقدان) آن دو ستاره همگن، سو سو مي نمايند و پيوسته به روح پيامبر و ارواح اهل بيتش از جانب ما تحيت و سلام بفرست. پي نوشت ها: 1. حقى بروسوى اسماعيل، تفسير روح البيان، بيروت، دار الفكر، ج 7، ص 235. 2. بغدادي، روح المعاني، بيروت، دار الكتب العلميه، 1415 ق، ج 8، ص 417. 3. فيومي، مصباح المنير، ج 2، ص 414. 4. حسن مصطفوي، التحقيق، تهران، بنگاه ترجمه و نشر كتاب، 1360 ش، ج 2، ص 60. موفق باشید.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖇 گنجینه مهدویت در اندیشه امام خامنه ای مدظله العالی 🔹دوره مقدماتی 🔸فایل اول ✅مقدمه 🎤
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اگر دلتون هوایی حرم امام رضا علیه السلام شده، این کلیپ را ببینید، ملتمس دعای خیر
توضیحات استاد عابدی درمورد حرز امام جواد.MP3
5.63M
☀️ استاد احمد عابدی 🛡 علیه السلام ✅ حرز چیست؟ ✅ تاریخ حرز امام جواد علیه السلام و خاصیت آن ✅ شرایط و نحوه نوشتن حرز و چگونگی نگهداری و حمل آن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
علیهاالسلام 🔹ویلی علی شِبلی🔹 حالا که باید مثل یک مادر بیایم یارب! کمک کن از پس آن بر بیایم... داغی مباد از سوز نامم گُر بگیرد خاموش، باید مثل خاکستر بیایم شبنم چه خیری می‌رساند بعد دریا؟ سخت است بی‌پروا پس از کوثر بیایم باید شب و روز از خدا عزت بخواهم تا اندکی شاید به این همسر بیایم بانوی من! بانو! شما اُم‌البنینی! آرامش حیدر! یقین کن بهترینی بیهوده نامت حک نشد بر طالع من تو از کرامات کرام الکاتبینی با عشق پا در خانۀ غربت نهادی تا سفره‌ای نذرِ شهیدانت بچینی اصلاً به میدان آمدی تا عاشقانه تا پای جان، داغی پس از داغی ببینی حرف مصیبت شد، هوای روضه دارم ای ذاکر اولاد حیدر! می‌نشینی؟ من تشنه‌ام، تو تشنه‌ای، زیباست آری حال و هوای روضۀ عباس داری بغض خودت را می‌خوری و می‌نشینی از چهره‌ات پیداست خیلی بی‌قراری گاهی نگاهی می‌کنی آن سوی خانه داری شهیدان علی را می‌شماری؟ ای آسمان ابری‌ام! چیزی نمانده‌ست تنها شوی و بر شهیدانت بباری می‌بینمت روزی که حیران و پریشان از خانه بیرون آمدی در انتظاری تیر خبرها می‌خورد یک‌یک به قلبت تیر چهارم هم رسید و بردباری اما فرو می‌ریزی از آن تیر آخر داغی که آن را بر دل خود می‌گذاری آه ای بشیر! آه ای بشیر! آه از حسینم نفرین به شمشیری که زد بر «دستِ یاری» می‌بینمت می‌باری و می‌خوانی آرام ای روضه‌خوان روزهای سوگواری: می‌مردم از این بغض اگر شاعر نبودم بعد از شما دیگر فقط نوحه سرودم مردم! به من اُم البنین دیگر نگویید من خیمه‌ای هستم که افتاده عمودم من سوختم چون خیمه‌های کربلایی خاکسترم، از هم گسسته تار و پودم... با من بقیعی را به آه و ناله انداخت داغی که می‌زد لطمه بر روی کبودم من نوحه می‌خوانم تمام نوحه فخر است هم گریه و هم شکر دارم در سجودم «ویلی علی شبلی»... که می‌گفتند افتاد، دستش، سرش، مشکش... تمامی وجودم این روضه را بگذار پیش شط بماند... 📝 -----------❀❀✿❀❀---------
الحمدلله رب العالمین اللهم صل علی محمد و آل محمد اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا سلامتی‌وتعجیل‌درأمرفرج‌مولانا حضرت‌بقية‌الله‌الاعظم‌ روحی‌وأرواح‌العالمین‌لتراب مقدمه الفداء صلوات
🔅🔅🔅 نگاشت 21: نکته های تفسیری آیه 29سوره تکویر ✳️و مَا تَشَاءُونَ‌ إِلاَّ أَنْ‌ يَشَاءَ اللَّهُ‌ رَبُ‌ الْعَالَمِينَ‌ 29 ۱ - تصمیم انسان به آموختن و پیمودن راه راست، در گرو اراده و خواست خداوند است. (و ما تشاءون إلاّ أن یشاء اللّه) مفعول محذوف «و ما تشاءون» - به قرینه آیه قبل - تعبیرى نظیر «أن تستقیموا» است. ۲ - تأثیرپذیرى از تعالیم و تذکّرات قرآن، وابسته به مشیّت خداوند است. (إن هو الاّ ذکر ... لمن شاء ... و ما تشاءون إلاّ أن یشاء اللّه) ۳ - هر یک از خواسته هاى انسان، مسبوق به خواست الهى است. (و ما تشاءون إلاّ أن یشاء اللّه) آیه شریفه با توجّه به مضارع بودن فعل هاى «تشاءون» و «یشاء»، بر دو چیز دلالت دارد: ۱. «خواستن» و «مشیّت» در انسان ها، عطاى خداوند و براساس خواست او است; ۲. هر یک از خواسته هاى روز مرّه انسان، وابسته به خواست خداوند در همان مورد است. برداشت یاد شده گویاى نکته دوم است. ۴ - انسان، بدون خواست خداوند، حتى از خواستن و تصمیم گرفتن نیز عاجز است. (و ما تشاءون إلاّ أن یشاء اللّه) ۵ - خداوند، مالک، مربّى و مدبّر تمام هستى است. (ربّ العلمین) «ربّ» مصدرى است که در معناى فاعل (تربیت کننده) به کار مى رود (مفردات راغب). از جمله معانى «ربّ» مالک و مدبّر و مربّى است و «عالمین»; یعنى، اصناف مخلوقات. (لسان العرب) ۶ - تدبیر همه امور مردم و تربیت آنان، به دست خداوند است. (ربّ العلمین) اختصاص «عالمین» به مردم در آیه «إن هو إلاّ ذکر للعالمین»، مى رساند که مصداق برجسته آن در این آیه نیز، مردم است. ۷ - ربوبیت خداوند بر انسان ها و سلطه او بر تمام امور آنان، علت مشروط بودن خواسته هاى آنان به خواست خداوند است. (و ما تشاءون إلاّ أن یشاء اللّه ربّ العلمین) توصیف «اللّه» به وصف «ربّ العالمین»، به منزله بیان علّت براى نکته مطرح شده در آیه شریفه است. ۸ - بى قید و شرط بودن مشیّت خداوند، لازمه ربوبیت او بر تمام هستى است. (إلاّ أن یشاء اللّه ربّ العلمین) وجود قید «إلاّ أن یشاء اللّه» در مورد مشیّت انسان ها و ذکر نشدن هیچ قیدى در مورد مشیّت الهى، گویاى آن است که مشیت خداوند قیدى ندارد. توصیف خداوند به «ربّ العالمین»، در حقیقت بیان علت مطلق بودن مشیت او است. ۹ - مشیت هاى الهى، در راستاى ربوبیت او بر عوالم هستى است. (إلاّ أن یشاء اللّه ربّ العلمین) ۱۰ - انسان در خواسته ها و کارهاى خود، نه فاقد اراده است و نه داراى استقلال مطلق. (و ما تشاءون إلاّ أن یشاء اللّه) 👈🏾ادامه دارد...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰حضرت علیها السلام ترین و بهترین زن 📒ابن عنبة نسب شناس بزرگ شیعه روایت کرده است: وقد روي أن أمير المؤمنين عليا عليه‌السلام قال لأخيه عقيل ـ وكان نسابة عالما بأنساب العرب وأخبارهم ـ : انظر الى امرأة قد ولدتها الفحولة من العرب لأتزوجها فتلد لي غلاما فارسا. فقاله : تزوج ام البنين الكلابية فانّه ليس في العرب أشجع من آبائها. فتزوجها. 📝حضرت امیر المومنین علیه السلام به برادرش عقیل که عالم به علم عرب بود و از وضعیت خانواده‌ها خبر داشت فرا خواند و به او فرمود: دوست دارم زن شجاعی از قبیله‌ای برایم انتخاب کنی که فرزند قهرمانی برای من به دنیا بیاورد تا با او کنم. من می‌خواهم یک قهرمان و بزرگ مرد برای من به دنیا بیاورد. عقیل گفت: با کلابیه ازدواج کن، زیرا در میان عرب شجاع‌تر از آن‌ها سراغ ندارم. و حضرت علی علیه السلام نیز این انتخاب را پسندید. 📚عمدة‌الطالب‌فی‌انساب‌آل‌ابی‌طالب،ص۳۵۷