eitaa logo
حقیقت ناب
1.1هزار دنبال‌کننده
9.6هزار عکس
4.8هزار ویدیو
443 فایل
سوالات دینی خود در جنبه های مختلف دینی. یافتن پاسخ سوالات فقهی طبق نظرمراجع تقلید، انتقادات و پیشنهادات سازنده ی خود در مورد مطالب کانال، ومطالب زیبا و آموزنده تان، با آیدی زیر👇 @Sajadi82 درارتباط باشید.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پایگاه اطلاع رسانی بلاغ - دارویی بنام صبر.mp3
2.92M
♨️دارویی به نام صبر 🎤حجت الاسلام 📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید. 🔴بهترین های روز
🔎📖🔍 🔎📖🔍 ✅پرسش: 🔰آیا می شود سرنوشت را با کارهای خوب، تغییر داد؟ ✍️پاسخ: ✅استاد مطهرى مى گويد: «اگر مقصود از سرنوشت و قضا و قدر الهي،‌انكار اسباب و مسببات و از آن جمله قوه و نيرو و اراده و اختيار بشر است، چنين قضا و قدر و سرنوشتى وجود ندارد و نمى تواند وجود داشته باشد». (1) 🌿بايد دانست در عين حال كه دست تقدير الهي در زندگي انسان است و قضا و قدر الهي مردود نيست، نقش انسان در تعيين سرنوشت زندگي پذيرفتني است. در حقيقت نقش انسان نه تنها مغاير با سرنوشت نيست، بلكه جزئي از همان سرنوشت است. در سرنوشت و تقدير انسان - چه مومن باشد و چه كافر- چنين است كه او سرنوشت خود را تعيين نمايد. در واقع اختيار داشتن انسان جزئي از تقديرات الهي است. 💥بشر هميشه خود را در سر چهار راه هايي مي‌بيند. هيچ گونه اجباري كه فقط يكي از آن‌ها را انتخاب كند ندارد و ساير راه‌ها بر او بسته نيست. انتخاب يكي از آن‌ها به نظر و فكر و اراده او مربوط است؛ يعني طرز فكر و انتخاب او است كه يك راه خاص را معيّن مي‌كند. (2) ☘️ اين كه از يك طرف مسئله تقدير الهي مطرح است و از طرف ديگر اختيار انسان، به اين معنا است كه خداوند مقرّر كرده كه انسان با اختيار و اراده خود، يكي از راه‌ها را انتخاب كند و آن راهي كه انسان با ارادة خود انتخاب كرده، همان است كه مقدّر است. خداوند به قضا و قدر مقرّر كرده كه انسان با اختيار خود، آن راهي كه خداوند از ازل مي‌داند، انتخاب كند. پس تقدير خداوندي اين است كه بشر افعال خود را از روي اختيار انجام دهد، نه اين كه تقدير او را به انجام يك طرف مجبور سازد. 🔷اميرالمؤمنين (ع) از كنار ديوار شكسته و كجى برخاست. پرسيدند: از قضاى الهى فرار مى كني؟ فرمود: از قضاى الهى به قدر او پناه مى برم. (3) «يعنى درست است كه تا قانون عليت كه منتهى به فرمان خداست، نباشد، ديوار شكسته سقوط نخواهد كرد، اما همان خداوند به من عقلى داده كه آن خود يك حلقه از سلسله قانون عليت است و يك عامل بازدارنده در برابر اين گونه حوادث. 🔸 البته ديوار عقل و شعور ندارد و بدون اعلام قبلى سقوط مى كند. اما من مى توانم به قدر الهى پناه ببرم؛ يعنى با عقل خود چنان محل نشستن را اندازه گيرى كنم كه اگر ديوار سقوط كند روى من نيفتد».(4) 🔹در قرآن آيات زيادى وجود دارد كه به صراحت اختيار انسان و نقش اراده او را بيان داشته است؛ مانند آيه: « لَيْسَ لِلْإِنْسانِ إِلاَّ ما سَعى؛ براى انسان چيزى جز حاصل سعى او نيست». (5) و : « ِ إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ؛ (6) خداوند سرنوشت هيچ قومى را تغيير نمى دهد. مگر خودشان آن را تغيير دهند». از آنچه ذكر شد امكان تغيير قضا و قدر درموارد خاص به خوبي روشن شد. اما تغيير قضا و قدر يا تبديل سرنوشت در روايات متعدد هم بيان شده است كه يكي از مهمترين ابعاد و عوامل اين تغيير مقوله دعا است. 📚پي‌نوشت‌ها : 1. شهيد مطهري، مجموعة‌آثار، انتشارات صدرا، تهران، 1374ش، ج1، ص 384. 2. همان، ص 385 . 3. شيخ صدوق، التوحيد، انتشارات جامعه مدرسين قم، 1398 ه ق ، ص 369. 4. ناصر مكارم شيرازي، پيدايش مذاهب، ص 31. 5. نجم (53) آية 39. 6. رعد (13) آية 11. 📎
🚫شبهه : حضرات ملا نرخ فطریه رو اعلام کردن نون خورا 21 تومن‌ برنج خورا 70 تومن مال مردم خورا معاف بیت المال خورا معاف حروم خورا معاف رانت خورا معاف اما راجع به عرق خورا به نتیجه نرسیدن قیمت کشمش خیلی نوسان داره ✅ پاسخ شبهه : 1️⃣ زکات را عالمان دین از مردم نمی گیرند بلکه هر شخصی می تواند آن را به فقیر مورد نظر خود بدهد و اصلاً باید در منطقه و شهر خود آن زکات به مصرف برسد. 2️⃣ همانطور که عالمان دین وظیفه ای برای دریافت زکات از مردم ندارند، وظیفه ی محاکمه کردن مجرمان و مفسدان نیز به گردن آنان نیست بلکه در نظام اسلامی، این وظیفه به دست قاضیان و حاکمان شرع است نه عالمان دین. 3️⃣ اما عالمان دین، حد و مجازات سارقان و مفسدان را از منابع دینی استنباط می کنند: 4️⃣ در قانون برای انواع و اقسام سرقتها و سوء استفاده ها از اموال مردم مجازات های متعددی قرار داده شده است. 5️⃣ اما همانطور که گفتیم، عالم دین، وظیفه اجرای قانون را ندارد بلکه او صرفا احکام و قوانین را از احکام دین استنباط می کند. 👥💬🗣 رسانه باشید و این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. ------❀••┈••❈✿🌹🌼✿❈••┈••❀------
📚 انواع ربا 💠 سؤال: ربا بر چند نوع است؟ ✅ جواب: ربا دو نوع است: ۱) ربای قرضی، یعنی مالی را قرض دهد و شرط کند یا بنای طرفین بر این باشد که قرض گیرنده هنگام اداء قرض، چیزی زیادتر از آن چه قرض گرفته به قرض دهنده بازگرداند. ۲) ربای معاملی، که عبارت است از فروش کالایی که مکیل و موزون است در برابر کالای همجنس آن به مقدار زیادتر.
💓 در ایامی که شبانه‌ روز برای تدوین و مونتاژ فیلم‌ها در صداوسیما بودیم، وقت نماز که می شد، همین که شروع می شد، قلم را زمین می ‌گذاشت؛ 💓 لباس پوشیده و نپوشیده که گهگاه هم در طول مسیر می ‌پوشید، بچه ها را صدا می کرد که است و با جیپی که دم دست بود، به ‌طرف بلال حرکت می کرد. 💓 کاری هم نداشت که کسی می رسد یا نمی ‌رسد. مدتی صبر می کرد و بعد راه می ‌افتاد. بچه ها اشتیاق او را که می ‌دیدند، انگیزه بیشتری پیدا می کردند. 💓 اتفاق می افتاد که بچه ها در طول مسیر سوار ماشین می شدند. ماشین پر از بچه ها می شد، به ‌طرف مسجد بلال. همیشه از نخستین کسانی بود که وارد مسجد می شد. 📚 قصه عاشقان؛ دعوت به نماز در سیره شهیدان؛ ص 25.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔶سه تواصی در آمده: 🔸تواصوا بالحق 🔸تواصوا بالصبـر 🔸تواصوا بالمرحمة ‼️حالا توصیه و تذکر به حق، بین مومنین طوری نباشد که «مرحمة» و مهربانی و محبت بین آنها را نقض کند!!! ❗️اوقات تلخی و تندی به بهانه‌ی سلیقه و و ... ❗️باید با رعایت حدود مرحمت باشد...
🔶 علیه السلام موذن روز و لعن‌کننده بر غاصبین ولایت به روایت «فَأَذَّنَ مُؤَذِّنٌ بَيْنَهُمْ أَنْ لَعْنَةُ اللهِ عَلَى الظَّالِمِين» (اعراف / ۴۴) روز رستاخیز، موذن بین جمعیت ندا مى‌دهد: لعنت خدا بر ظالمین! از علمای بزرگ در تفسیر این آیه می‌نویسد: گفت که مولا علی علیه السلام در مورد این آیه فرمودند: من آن موذن روز رستاخیز هستم، خدا بر کسانی که ولایت مرا تکذیب نموده و حق مرا تضعیف کردند. 📚 شواهد التنزیل ج۱ ص۲۰۲-۲۰۳ ح۲۶۲ 👈🏼👈🏼 از متعصبین علمای بزرگ در باره می نویسد: القاضي المحدث ... الحاكم ... [ الحافظ ] شيخ متقن ذو عناية تامة بعلم الحديث ، وهو من ذرية الأمير عبد الله بن عامر بن كريز الذي افتتح خراسان زمن عثمان وكان معمرا عالي الاسناد ، صنف [ في الأبواب ] وجمع وحدث ... وما زال يسمع ويجمع ويفيد. قاضی، محدث، حاکم، حافظ، شیخ متقن و دارای عنایت تمام به حدیث. او از ذریه امیر عبد الله بن عامر بن کریز است که در زمان عثمان خراسان را فتح نمود. فردی سالخورده بود که در حدیث گرفتن از او مقام بالائی داشت. در باب های مختلف تالیف نمود و احادیث را جمع و نقل کرد. پیوسته حدیث می شنید و جمع می کرد و نفع می رساند. 📚 تذکرة الحفاظ ص۱۲۰۰
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺 🍃🍂🌺🍃🍂🌺 🍂🌺🍂 🌺 💠 به مناسبت روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی (ره) ⏪ برخی از مقالات استاد منذر (ره) درباره ایمان و تشیع فردوسی: الف) فردوسی اسلام ستای، نه اسلام ستیز (1) منبع مقاله: مجله هنر دینی، شماره 9، ، ابوالحسنی منذر، علی (لینک مقاله را کلیک کنید: http://www.hawzah.net/fa/Article/View/79880) ب) فردوسی اسلام ستای، نه اسلام ستیز (2) - تحریف شخصیت و اندیشه فردوسی در عصر پهلوی منبع مقاله: مجله،هنر دینی،شماره 10، ابوالحسنی منذر، علی (لینک: http://www.hawzah.net/fa/Article/View/78547) ج) علی ابوالحسنی منذر: فردوسی نژادپرست نیست؛ حق پرست است! - فردوسی، اسلام ستای است، نه اسلام ستیز (4) منبع مقاله: مجله هنر دینی، شماره 14,13، ابوالحسنی منذر، علی (لینک : http://www.hawzah.net/fa/Article/View/78547) فردوسی نژادپرست نیست؛ حق پرست است! - منبع مقاله: مجله هنر دینی، شماره 14,13، ابوالحسنی منذر، علی http://www.hawzah.net/fa/Article/View/79919 د) مقاله: فردوسی و معاد اندیشی کجا آن سروتاج شاهنشهان؟! کجا آن دلاور گرامی مهان؟! کجا آن حکیمان و دانندگان؟! همان رنج بردار خوانندگان؟! کجا آن بتان پر از طرم و شرم سخن گفتن خوب و آوای نرم...؟! ... منبع مقاله: مجله هنر دینی، شماره 17, 18، ابوالحسنی منذر، علی (لینک - http://www.hawzah.net/fa/Article/View/79952 ) 🌺🍂🌺🍂 🍃🍂🌺🍃🍂🌺 ✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🍃🍂🌺🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دو‌علامت آدم‌ حسود خوبی ها رو‌سوراخ میکنه... 💠🦋💠
✨💫✨💫✨💫✨ 🕌مصادیق نماز (سبک شمردن نماز) 1⃣ : در روایت آمده است که شخصی نمازش را تند می خواند پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) او را به کلاغی تشبیه کردند که تندتند به زمین نوک می زند و بعد فرمودند : اگر با این حال از دنیا برود به دین من از دنیا نرفته. 2⃣یاد نگرفتن نماز . 3⃣ترجیح دادن دیگر بر نماز . 4⃣شروع کردن که می دانیم به نماز نمی رسیم. 5⃣ . مثلا بازی کردن با انگشتان ، با دکمه های لباس، با ریش... 6⃣نماز را از وقت به تاخیر انداختن. ⠀ ⠀ོ ⠀ ⠀⠀ ⠀⠀ོ ⠀⠀⠀ ╰═⊰🍂🌺🍂⊱━╯ ‌‌╲\ ╭``┓ ‌ ╭``🌺``╯ ┗``╯ \╲‌
هدایت شده از حقیقت ناب
الحمدلله رب العالمین اللهم صل علی محمد و آل محمد اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا سلامتی‌وتعجیل‌درأمرفرج‌مولانا حضرت‌بقية‌الله‌الاعظم‌ روحی‌وأرواح‌العالمین‌لتراب مقدمه الفداء صلوات
برداشت از آیه ۲۹ 📌بذل و الی باید در بذل و باشد، واجب النفقه و را بپردازد، خودش هم از آنچه دارد استفاده کند و کاری نکند که برشکست و شود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 محاسبه تو نیک و بد خود هم از خود بپرس ٭٭٭ چرا بایدت دیگری محتسب[1] 🔹 گفتند: «حَاسِبُوا أَنْفُسَكُمْ قَبْلَ أَنْ تُحَاسَبُوا»؛[2] یعنی خودت، خودت باش! این مفهوم که کاری از آن ساخته نیست. اگر غذای سمّی به او دادیم این وسیله ‌ای می‌ شود برای گناه، اگر غذای سالم به او دادیم، این وسیله‌ ای می‌ شود برای . فرمود وسیله صلاح آن مواد غذایی را ما به شما دادیم ﴿فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها﴾، اسلحه هم دادیم که در آن درون اگر مشکلی پیدا کردی از آن سلاح استفاده کنی، «الدُّعَاءُ سِلَاحُ الْمُؤْمِن‏»[3] این را هم ما به شما دادیم و رهبران الهی هم برای شما قرار دادیم معرفی کردیم که به تعبیر قرآن کریم اینها و نصیحت می ‌کنند. [1] . دیوان حافظ، قطعات، قطعه شماره1. [2] . مصباح الشریعة، ص86. [3] . الکافی(ط ـ الإسلامیة)، ج2، ص468. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1395/10/30
در 1334 ق. تولد یافت. پس از طی مراحل علم و تزکیه نفس به درجات والای معنوی رسید. وی در سال 88 ش. در حرم حضرت معصومه آرام گرفت. از آن روز، مسجد فاطمیه اشک در دیده پنهان کرد و درب چوبی مسجد، همچون ستون حنانه ناله کرد. در میان معاصرین و ره یافتگان و بزرگان خودساخته و متخلّق که ما می شناسیم، از همه فقیرتر بود. در زندگی جلوه خدا بود؛ حرکات و سکناتش، قیام و قعودش، محبت و اخمش، نماز و درسش، خورد و خوراکش و حتی خوابش یقیناً برای خدا بود؛ یعنی هیچ ضایعات عمری نداشت. او یک معامله با خدا کرده بود، إنّا للّه را که گفته بود، باورش آمده بود که مال خداست و جز برای خدا برای کسی حساب باز نکرده بود. به راستی او عارفی بزرگ بود. برای شادی روح عارف بزرگ آیت الله بهجت صلواتی عنایت بفرمایید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اللهم انصر الاسلام و المسلمین فی فلسطین، بحق محمد و آله الطاهرین صلوات الله علیهم اجمعین!🙌 ام من یجیب المضطر اذا دعاه و یکشف السوء!🙌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 💥با توجه به مشکلاتِ سنگین و روزافزون مردم؛ آیا رأی ندادن، بعنوان نوعی اعتراض به وضع موجود، بهتر از رای‌دادن نیست⁉️ ـ از کجا معلوم، کسی که انتخاب می‌کنیم؛ بدتر از قبلی‌ها، نباشد⁉️ ۱۴۰۰ 🎙 🌍 @Mohtadoon_ir
اگر حق‌النّاسى صورت گرفته باشد و در هنگامى که براى رفع کدورت به فرد مراجعه مى‌کنیم بگوید حلالت کردم امـــــا در واقع حلالمان نکرده باشد ➖➖➖➖➖➖
🎁 زنگ تفریح! حاج آقا انصاریان می گفتند : 🔹 جمعی از اهل دل رفتیم در یک کوهستان و بقدری فضا معنوی بود که تاصبح دعای جوشن وابوحمزه میخواندیم وگریه میکردیم. راننده که فرد متوسط متمایل به سطح پایین معنوی بود نماز مختصری خواند وشام خورد وخوابید و دوباره صبح نماز مختصری خواند و دوباره خوابید. 🔸 یکی از همراهان گفت: اقای محترم؛ حیفت نمیاد در این فضای معنوی میخوابی.؟ببین اقایان چقدر گریه کردند. راننده گفت:چشمتان کور؛ خب اینهمه گناه نکنید که بناباشد این همه گریه کنید!!! 😅😅😂😂😂😂😂😂😂 •┈┈••✾••┈┈•
❓پرسش آیا این مطلب درست است که حضرت زینب(س) مردم فلسطین را نفرین کرده است؟ 🖋 🔰🔰پاسخ 1️⃣چنین مطلبی در منابع نیامده 2️⃣و رفتن کاروان اسرای کربلا به مناطقی از فلسطین مانند عسقلان دلیل علمی ندارد. 3️⃣نام کتابی هم که در ذیل این تصویر ذکر شده، شناخته شده نیست. 🔰کانال گفتگو در تاریخ اهل‌بیت ع https://eitaa.com/joinchat/795934784C6731a3acc2🆔
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ دکتر احمدرضا بهره‌مند فوق تخصص ژنتیکِ میکروب‌های عفونی : 👌 من واکسن کرونا نمیزنم، چون حالت پیشگیری نمیدهد، واکسن کرونا حد اکثر 2 تا 3 ماه موجب حالت پیشگیری ضعیفی میشود، از جهشهای دیگر هم پیشگیری نمیکند . ✍️ پ . ن : این حالت ایمنی ضعیف و کوتاه مدت بهمراه عوارض کوتاه و بلند مدت آن را با دستورات پیشگیری و درمانی قوی طب اسلامی مقایسه کنید... ✍️ وقتی پزشکان متفکر نمی زنند شما چرا تفکر نمی کنید و میخواید؟
مراسم سالگرد ارتحال ملکوتی فقیه عارف، حضرت آیت‌الله‌العظمی بهجت قدس‌سره (به صورت مجازی و بدون حضور مخاطب) سخنران: حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی قمی مداح: حاج محمد خرم‌فر امشب (دوشنبه ٢٧ اردیبهشت) بعد از نماز مغرب و عشا (ساعت 21) پخش زنده اینترنتی با ترافیک رایگان از: abarat.tv و heyatonline.ir/heyat/40
❇ قرائت و ذكر نماز ❇️ ⁉️ منظور از این كه باید قرائت و ذكر نماز صحیح خوانده شود، چیست؟ 💠آیت الله خامنه‌ای : انسان باید نماز را صحیح و بدون غلط بخواند، و کسی که به هیچ نحو نمی‌تواند صحیح آن را یاد بگیرد، باید هر طور که می‌تواند بخواند؛ و احتیاط مستحب آن است که نماز را به جماعت بجا آورد، ◀و به طور كلى ملاك در صحّت قرائت آن است كه نزد اهل لسان صحیح باشد، و رعایت نكات و محسنات تجویدى و لهجه عربى لازم نیست. 💠آیت الله مکارم شیرازی :لازم نیست آنچه را علمای تجوید برای بهتر خوانی قرآن ذکر کرده اند رعایت کند، بلکه لازم است طوری بخواند که بگویند عربی صحیح است هرچند رعایت دستورات تجوید بهتر است. ➖➖➖➖➖➖ 📚 منبع: استفتاء‌ از سایت آیات عظام خامنه‌ای و مکارم ➖➖➖➖➖