❓❓ *پرسش*
آیا دعای معراجی که در بین سایت ها و جاهای مختلف مشاهده می شود معتبر است؟؟
🔰🔰 *پاسخ*
1. دعایی که در سایتهای اینترنتی و برخی از کتابچههای جیبی به عنوان «دعای معراج» ذکر شده، سندی –هر چند غیر معتبر-، برای آن نیافتیم؛ و برای این دعا ثوابهایی را نیز از پیامبر اکرم(ص) نقل کردهاند که به هیچ منبع حدیثی و ادعیه آدرس داده نشده است. لذا نمیتوان گفت کدام نسخه صحیح و کدام نسخه نادرست است؛ با این حال، درباره چنین دعاهایی باید گفت خواندن دعاهایی که از لحاظ محتوایی مشکلی نداشته اما اعتبار سندشان معلوم نشده، با امید ثواب، -نه به قصد ورود و صدور از پیامبر اکرم(ص) و یا امامان معصوم(ع)- اشکال ندارد. به علاوه، دعاهای معتبر و مؤثری داریم که دیگر نیازی به خواندن دعاهای غیر معتبر نیست.
2. اما دعای دیگری در کتاب »البلد الأمین و الدرع الحصین» شیخ ابراهیم کفعمی با عنوان دعای معراج از پیامبر اکرم(ص) نقل شده است که الفاظ و عبارات آن غیر از آن چیزی است که در سایتها با عنوان دعای معراج آمده است. و آن دعا عبارت است از:
«اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُک یا مَنْ أَقَرَّ بِالْعُبُودِیةِ لَهُ کلُّ مَعْبُودٍ یا مَنْ یحْمَدُهُ کلُّ مَحْمُودٍ یا مَنْ یفْزَعُ إِلَیهِ کلُّ مَجْهُودٍ یا مَنْ یطْلَبُ عِنْدَهُ کلُّ مَفْقُودٍ یا مَنْ سَائِلُهُ غَیرُ مَرْدُودٍ یا مَنْ بَابُهُ عَنْ سُؤَالِهِ غَیرُ مَسْدُودٍ یا مَنْ هُوَ غَیرُ مَوْصُوفٍ وَ لَا مَحْدُودٍ یا مَنْ عَطَاؤُهُ غَیرُ مَمْنُوعٍ وَ لَا مَنْکودٍ یا مَنْ لَیسَ بِبَعِیدٍ وَ هُوَ نِعْمَ الْمَقْصُودُ یا مَنْ رَجَاءُ عِبَادِهِ بِحَبْلِهِ مَشْدُودٌ یا مَنْ شِبْهُهُ وَ مِثْلُهُ غَیرُ مَوْجُودٍ یا مَنْ لَیسَ بِوَالِدٍ وَ لَا مَوْلُودٍ یا مَنْ کرَمُهُ وَ فَضْلُهُ لَیسَ بِمَعْدُودٍ یا مَنْ حَوْضُ بِرِّهِ لِلْأَنَامِ مَوْرُودٌ یا مَنْ لَا یوصَفُ بِقِیامٍ وَ لَا قُعُودٍ یا مَنْ لَا تَجْرِی عَلَیهِ حَرَکةٌ وَ لَا جُمُودٌ یا اللَّهُ یا رَحْمَانُ یا رَحِیمُ یا وَدُودُ یا رَاحِمَ الشَّیخِ الْکبِیرِ یعْقُوبَ یا غَافِرَ ذَنْبِ دَاوُدَ یا مَنْ لَا یخْلِفُ الْوَعْدَ وَ یعْفُو عَنِ الْمَوْعُودِ یا مَنْ رِزْقُهُ وَ سِتْرُهُ لِلْعَاصِینَ مَمْدُودٌ یا مَنْ هُوَ مَلْجَأُ کلِّ مَقْصِی مَطْرُودٍ یا مَنْ دَانَ لَهُ جَمِیعُ خَلْقِهِ بِالسُّجُودِ یا مَنْ لَیسَ عَنْ نَیلِهِ وَ جُودِهِ أَحَدٌ مَصْدُودٌ یا مَنْ لَا یحِیفُ فِی حُکمِهِ وَ یحْلُمُ عَنِ الظَّالِمِ الْعَنُودِ ارْحَمْ عُبَیداً خَاطِئاً لَمْ یوفِ بِالْعُهُودِ إِنَّک فَعَّالٌ لِمَا تُرِیدُ یا بَارُّ یا وَدُودُ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ خَیرِ مَبْعُوثٍ دَعَا إِلَى خَیرِ مَعْبُودٍ وَ عَلَى آلِهِ الطَّیبِینَ الطَّاهِرِینَ أَهْلِ الْکرَمِ وَ الْجُودِ وَ افْعَلْ بِنَا مَا أَنْتَ أَهْلُهُ یا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ وَ سَلْ حَاجَتَک تُقْضَى إِنْ شَاءَ اللَّهُ تَعَالَى».[1]
3. گفتنی است؛ مؤلف کتاب «فهرستگان نسخههای خطی (حدیث و علوم حدیث شیعه)»،[2] نامی از دعای معراج میبرد و مؤلف آنرا ناشناخته اعلام میکند و آنرا به نسخههای فهرست گوهرشاد مشهد آدرس داده است، اما ما چون متن آن نسخه را مشاهده نکردیم که آیا این همان دعای معراجی است که در سایتها و برخی از کتابهای جیبی آمده است و یا دعای معراجی است که شیخ ابراهیم کفعمی نقل میکند، نظری نمیدهیم.
[1]. کفعمى، ابراهیم بن على، البلد الأمین و الدرع الحصین، ص 370، مؤسسة الأعلمی للمطبوعات، بیروت، چاپ اول، 1418ق؛ کفعمى، ابراهیم بن على، المصباح (جنة الأمان الواقیة و جنة الإیمان الباقیة)، ص 272 – 273، دار الرضی (زاهدی)، قم، چاپ دوم، 1405ق.
[2]. صدرایی خویی، علی، فهرستگان نسخه های خطی (حدیث و علوم حدیث شیعه)، سایر پدیدآورندگان: قبادلو، رضا؛ حافظیان، ابوالفضل؛ سلیمانی، مهدی؛ آشتیانی، احسان، ج 7، ص 56، سازمان چاپ و نشر دارالحدیث، قم، چاپ اول، 1384ش: «۳۱۱۰ . دعاى معراج از: مؤلف ناشناخته؛ در فهرست گوهرشاد هیچ توضیحى ندارد؛ نسخهها: ۱۹۳۲۵. مشهد، گوهر شاد: ۹۵۸، نسخ و نستعلیق، بدون نام کاتب، ۱۰۹۳ق، رساله دوم مجموعه [فهرست گوهر شاد: ۳/۱۳۱۳]...». ┈┈••✾•✨🏴✨•✾••┈┈•~~~ 🌤أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج🌤* 🏴🏴کانال حقیقت ناب🏴🏴
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
https://eitaa.com/sajadi43
┈┈••✾•✨🏴✨•✾••┈┈•~~~
☑️ اثبات ولایت و خلافت امیر المؤمنين علی علیه السلام در منابع اهل سنت
🔰 *حافظ ابن عساکر از علمای محدث برجسته و تاریخ نگار اهل سنت در نزول آیه ابلاغ مینویسد :*
💬 *عن أبي سعيد الخدري قال نزلت هذه الاية " يا أيها الرسول بلغ ما أنزل إليك من ربك " على رسول الله (صلى الله عليه وسلم) يوم غدير خم في علي بن أبي طالب*
📝 ترجمه :
از ابو سعید خُدری (صحابی) میگوید : نزول آیه ابلاغ(67 سوره مائده) در زمان رسول خدا در غدیر خم (حجة الوداع) در حق حضرت علی علیه السلام نازل شد
📚 منبع :
تاريخ دمشق / ابن عساكر / ج 42 / ص237 ┈┈••✾•✨🏴✨•✾••┈┈•~~~ 🌤أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج🌤* 🏴🏴کانال حقیقت ناب🏴🏴
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
https://eitaa.com/sajadi43
┈┈••✾•✨🏴✨•✾••┈┈•~~~
16.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#پرسمان_نماز
🌸 آیا درست است که پیامبر رکعت های نماز را افزایش دادند؟ 🌸
#استاد_جعفری_پور
#پادکست
📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید.
سلام🖐 بر شما عزیزان که دین را ملعبه نان دنیا قرار نمی دهید
🔹 أولَٰئِكَ الَّذِينَ اشْتَرَوُا الْحَيَاةَ الدُّنْيَا بِالْآخِرَةِ ۖ فَلَا يُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذَابُ وَلَا هُمْ يُنْصَرُونَ
🔸 اینان كسانی هستند كه زندگی زودگذردنیا را به جای آخرت خریدند؛ پس نه عذاب از آنان سبك گردد و نه یاری شوند.
❇️ بسیاری از انسان ها دنیا را دوست دارند و تمام تلاش و هدفشان در دنیا برای رسیدن به رفاه و آسایش است تا این چند روزی که در دنیا هستند بتوانند از لذات مادی این دنیا بهره ببرند. برخی عمل صالح، کار شایسته و عمل نیک، دنیا و زندگی را می خواهند برای اینکه بتوانند به اهداف مقدس و ارزشی که قرب به خداست، برسند؛ اما در نقطه مقابل نیز گروهی هستند که به ظاهر دیندارند، اما ارزش های دینی برای آنها ابزاری است برای رسیدن به دنیا، مال و مقام.لذا امامُ الحسينُ (ع) در مورد افرادی که از دین استفاده ابزاری برای معاش خود می کنند می فرمایند:
🔹 إنَّ الناسَ عَبيدُ الدُّنيا و الدِّينُ لَعقٌ على ألسِنَتِهِم يَحوطُونَهُ ما دَرَّت مَعائشُهُم ، فإذا مُحِّصُوا بالبلاءِ قَلَّ الدَّيّانُونَ .
🔸امام حسين (ع) : همانا مردمان بنده دنيايند و دين لقلقه زبان آنهاست و هر جا منافعشان به وسيله دين بيشتر تأمين شود زبان مى چرخانند و چون به بلا آزموده شوند آنگاه دين داران اندكند.
صلوات امروز را هدیه می کنیم به کسانی که از همه چیز خود گذشتند تا یاری امام را کنند
🌺 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
حقیقت ناب
7⃣ تمایل کودک به آزادی، حتّی در مهمانیها
✅یکی دیگه از دلیلهای پدر و مادرا برا جلوگیری از آزادی بچهها اینه که اگه بچهها آزاد باشن، به آزادی عادت میکنن و دیگه نمیشه اونا رو بیرون از خونه و تو مهمونیها مدیریت کرد. اختیار خونۀ مردم هم که دست ما نیست.
🏠 ما تو خونۀ خودمون میتونیم به فرزندمون اجازه بدیم که با آب یا غذاش بازی کنه؛ امّا تو مهمونی باید مراقبش باشیم؛ ولی بچهها که فرق بین خونۀ خودشون و دیگران رو نمیدونن.🤷♀🤷♂
✅ ما امیدواریم روزی برسه که فرهنگ آزاد گذاشتن بچهها، به قدری بین خونوادهها جا بیفته که کسی از آزاد بودن بچّهها، ناراحت نشه.
🍜🥘خدا کنه روزی برسه که همونطوری که به غذای بچهی مهمون توجّه داریم، به آزادی اون هم ــ که غذای روحشه ــ توجّه داشته باشیم و با محدود کردن آزادی، خاطرۀ تلخی رو از مهمونی تو ذهن بچّهها نسازیم.🤲🙏
‼️امّا جواب این دغدغه: اگه ما تو مهمونی رفتن، افراط نکنیم و فرزندمون هم تو خونه آزاد باشه، محدودیتی که تو مهمونیا تجربه میکنه، اثر منفی روی اون نمیذاره.
❌ اثر منفی جلوگیری از آزادی، وقتیه که تو زندگی بچهها، محدودیت، اصل باشه و آزادی، یه استثنا؛ امّا وقتی آزادی، اصل و محدودیت، استثنا شد، دیگه آثار منفی جلوگیری از آزادی به وجود نمییاد.😊😇
🔷🔹وقتی بچهها تو خونه آزاد باشن و تو مهمونی محدود، آروم آروم میفهمن که باید تو خونه و مهمونی، دو رفتار متفاوت از خودشون نشون بدن😉
✔️این مسئله، هم یه نوع آموزش به بچهها محسوب میشه، هم علاقۀ اونا رو به خونه بیشتر میکنه که خیلی هم اتفاق مهمیه. 👌👌
✅ البته این اصلاً به معنی زندانی کردن بچهها تو مهمونی نیست. توی مهمونیا هم باید با یه کم خلاقیت، تدابیری اندیشید تا بچهها احساس نکنن توی زندان هستن.✌️
#من_دیگر_ما
#کتاب_سوم
#تربیت_فرزند
#محسن_عباسی_ولدی
مرکز حوزوی پژوهشهای تاریخ اسلام برگزار می کند:
⭕ نشست علمی
"رهیافتی نو به تحلیل قیام امام حسین علیه السلام "
⭕ارائه دهنده:
حجت الاسلام و المسلمین دکتر حامد منتظری مقدم
عضو هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
⭕ زمان: دوشنبه ۱۵ شهریور
ساعت ۱۸
⭕ پخش مستقیم از طریق:
https://www.aparat.com/CHSIQS/live
🦋 قوانین دهگانه 🦋
#شهید_سید_مجتبی_علمدار
🌸 برای خودش قانونهای ده گانه درست کرده بود. قانونها ترکیبی بود از اعتراف و جریمه.
اعتراف نامه؛ تاریخ شروع 5 تیر 1369
🌼 1. بارالها! اعتراف می کنم از اینکه #قرآن را نشناختم و به قرآن عمل نکردم. (حداقل روزی ده آیه قرآن بخوانم).
🌼 2. پروردگارا! اعتراف می کنم از اینکه نمازم را بی معنی خواندم و حواسم جای دیگری بود. (حداقل روزی دو رکعت #نماز_قضا باید بخوانم.)
🌼 3. خدایا! اعتراف می کنم از اینکه مرگ را فراموش کردم. (حداقل هر شب قبل از خواب باید دو رکعت نماز توبه بخوانم).
🌼 4. خدایا! اعتراف می کنم از اینکه شب با یاد تو نخوابیدم و [برای] نماز شب هم بیدار نشدم. (حداقل در هر هفته باید دو شب نماز شب بخوانم و بهتر است که شب های سه شنبه و شب جمعه باشد).
5. و ....
📒 کتــاب فانوس زائر، ص 65 تا 75.
📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید.