eitaa logo
حقیقت ناب
1.1هزار دنبال‌کننده
10هزار عکس
5.1هزار ویدیو
454 فایل
سوالات دینی خود در جنبه های مختلف دینی. یافتن پاسخ سوالات فقهی طبق نظرمراجع تقلید، انتقادات و پیشنهادات سازنده ی خود در مورد مطالب کانال، ومطالب زیبا و آموزنده تان، با آیدی زیر👇 @Sajadi82 درارتباط باشید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🌱حکایتی از فضائل اخلاقی آیةالله حاج سیّدعلی قاضی رضوان الله علیه🌱 علّامه آیةالله حسینی طهرانی قدّس سرّه 🔹يکى از رفقاى نجفى ما که فعلًا از اعلام نجف است براى من مى گفت: من يک روز به دکان سبزى فروشى رفته بودم، ديدم مرحوم قاضى خم شده و مشغول کاهو سوا کردن است؛ ولى بعکس معهود، کاهوهاى پلاسيده و آنهائيکه داراى برگهاى خشن و بزرگ هستند بر مى دارد. 🔹من کاملًا متوجّه بودم؛ تا مرحوم قاضى کاهوها را بصاحب دکان داد و ترازو کرد، و مرحوم قاضى آنها را در زير عبا گرفت و روانه شد. 🔹من که در آنوقت طلبه جوانى بودم و مرحوم قاضى مَرد مُسنّ و پيرمردى بود، بدنبالش رفتم و عرض کردم: آقا من سؤالى دارم! شما بعکس همه، چرا اين کاهوهاى غير مطلوب را سوا کرديد؟! 🔹مرحوم قاضى فرمود: آقا جان من! اين مرد فروشنده، شخص بى بضاعت و فقيرى است، و من گاهگاهى به او مساعدت مى کنم؛ و نمى خواهم چيزى به او بلا عوض داده باشم تا اوّلًا آن عزّت و شرفِ آبرو از بين برود؛ و ثانياً خداى ناخواسته عادت کند به مجّانى گرفتن؛ و در کسب هم ضعيف شود. 🔹و براى ما فرقى ندارد کاهوى لطيف و نازک بخوريم يا از اين کاهوها؛ و من مى دانستم که اينها بالاخره خريدارى ندارد، و ظهر که دکان خود را مى بندد به بيرون خواهد ريخت، لذا براى عدم تضرّر او مبادرت بخريدن کردم.» 📚 «مهر تابان» ص ۳۱ و ۳۲
هدایت شده از حقیقت ناب
الحمدلله رب العالمین اللهم صل علی محمد و آل محمد اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا سلامتی‌وتعجیل‌درأمرفرج‌مولانا حضرت‌بقية‌الله‌الاعظم‌ روحی‌وأرواح‌العالمین‌لتراب مقدمه الفداء صلوات
💢 نگاشت 0️⃣1️⃣: نکته های تفسیری آیه 1سوره نباء عَمَ‌ يَتَسَاءَلُونَ آنها از چه چیز از یکدیگر سؤال می‌کنند؟! 🌱🌱🌱 «عَمَّ»: از چه چیز. این واژه، مخفّف (عَمَّا) است که در اصل (عَنْ مَا) است. «یَتَسَآءَلُونَ»: از همدیگر می‌پرسند. وقتی که کفّار و مشرکان مکّه، با مطالب و مباحث تازه‌ای، از قبیل مبدأ و معاد و وحی و نبوّت و رستاخیز و حساب و کتاب قیامت، و بهشت و دوزخ، روبرو شدند، گاهی از روی شکّ و تردید، و گاهی از روی شوخی و مسخره، پرسشهائی درباره آن مطالب از یکدیگر می‌کردند. در اینجا سؤال ایشان این بود که: واقعاً راست است که قیامت وجود دارد؟ 🌱🌱🌱 🗓نکات آیه ۱ - منکران معاد در عصر بعثت، با پرسش از یکدیگر، در پى تصور زوایاى آن بودند. (عمّ یتساءلون) «عمّ» در اصل «عن ما» بوده و «ما» براى استفهام است. «تساؤل» (مصدر «یتسائلون»); یعنى، سؤال از یکدیگر. آیات بعد - که درباره مظاهر قدرت خداوند و اوصاف قیامت است - و نیز وعده حتمى به آگاه شدن - در جمله «سیعلمون» - جملگى گویاى آن است که مورد پرسش، مسائل مربوط به جهان آخرت است و نشان مى دهد که پرسش کنندگان، معاد را باور نداشتند و با سؤالات خود - چنانچه به انگیزه کشف حقیقت باشد - درصدد آگاهى به کیفیت معاد بوده اند. ۲ - کافران عصر بعثت، وعده معاد را، به تمسخر گرفته و درباره حقایق آن پرسش ها و شبهه هایى بر سر زبان ها مى انداختند. (عمّ یتساءلون) تهدید پرسشگران با جمله «سیعلمون» - در آیات بعد - این احتمال را تقویت مى کند که هدف آنان از پرسش ها، کشف حقیقت نبود; بلکه آنان در پى ایجاد سؤال و شبهه در ذهن دیگران و طعنه و کنایه زدن به وعده معاد بودند. ۳ - پرسش هاى تردیدآمیز درباره معاد، شگفت آور و دور از انتظار است. (عمّ یتساءلون) «ما» در «عمّ» براى استفهام تعجّبى است و دلالت بر غیر منتظره بودن سؤال از معاد دارد. ۴ - حتمى بودن معاد، امرى روشن و باور کردن آن بى نیاز از تحقیق و بررسى است. (عمّ یتساءلون) ۵ - معاد، مورد شک و تردید کافران عصر بعثت بود. (عمّ یتساءلون) ۶ - یگانگى خداوند در تدبیر جهان، محور پرسش هاى تردیدآمیز اهل مکّه در عصربعثت* (عمّ یتساءلون) گرچه بخش عظیمى از آیات این سوره درباره حوادث قیامت است; ولى آیات آغازین آن - که درباره قدرت خدا و حاکمیت خواست او بر جهان است - مى تواند قرینه باشد که مورد سؤال در «یتسائلون» وابستگى همه کارها به خداوند و بى نقش بودن بت ها در کار تدبیر جهان است. 🌱🌱🌱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
زیارت عاشورا۲۰.m4a
6.41M
حجت الاسلام‌ علی محمد باقی 📌جلسه بیستم 📚 اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈
💢کلید واژه های برادری و دوستی 🔰قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله: إِذا رَأَيْتَ مِنْ أَخيكَ ثَلاثَ خِصالٍ فَارْجُهُ: اَلْحَياءُ وَالأَْمانَةُ وَالصِّدْقُ ♤♤♤ هر گاه در برادر (دينى) خود سه صفت ديدى به او اميدوار باش: حيا، امانتدارى وراستگويى.[نهج الفصاحه، ح 205] ♧♧
⚫️🔘⚫️🔘⚫️ 💢پرسش: 🔰چرا پارچه دور خانه خدا فقط به رنگ مشکی است؟ ✍️پاسخ: ✅پارچه مشکی رنگی که امروزه با آن کعبه را می پوشانند پیراهن یا پرده کعبه یا جامه کعبه نامیده می شود. این پوشش در قرون اخیر به رنگ مشکی بوده و آیات قرآن به رنگ طلایی با خط بسیار زیبایی بر آن بافته می شود. اما قبلا از رنگ های دیگری برای این پوشش استفاده می شده است. 🔹ابن اسحاق گوید :" در عصر رسول خدا، بر کعبه پارچه سفید رنگ بافت مصر مشهور به "قباطی" می آویختند و سپس از بردهای یمانی برای آن استفاده می کردند. پس از پیامبر، عمر، عثمان، حجاج و ابن زبیر بر کعبه پارچه قباطی و پرده دیبا پوشانیدند. " 🔸این پرده ها گاهی به رنگ سبز و گاهی قرمز بوده و گاهی با دو یا چند پرده بر روی هم کعبه را می پوشانیدند. 🔹در زمان ناصر عباسی، ابتدا پرده ای به رنگ سبز برای کعبه آماده شد و پس از آن، از اواخر خلافت وی، به رنگ مشکی تهیه گردید. 🔸پس از آن زمانی که سلاطین مصر تهیه پرده کعبه را بر عهده داشتند همه ساله پرده ای به رنگ قرمز برای کعبه ارسال می کردند . 🔹در زمان ملکشاه سلجوقی، که ایرانیان افتخار تهیه پرده کعبه را داشتند پرده هایی که برای کعبه آماده می شد به رنگ زرد بود. ابن بطوطه در سفر نامه خود (رحله) می گوید: پیراهن خانه کعبه را در شهر شوشتر خوزستان، ایران از دیبای خالص می بافتند و به کعبه می فرستادند. 🔸در سال 1221 تا 1229 که اهل حجاز افتخار تهیه پرده را داشتند. نخست پرده را از حریر سرخ تهیه کردند و سپس در سال های بعد آنرا به حریر سیاه تبدیل کردند... " 🔹در موسم حج بخصوص در روزهای نزدیک به تعویض پرده اندک اندک آنرا بالا می برند و بر می چینند و به جای آن پرده سفیدی می پوشانند و پس از انجام مراسم حج پرده نو بر آن می پوشانند . 🔸بنا بر این مشکی بودن رنگ پرده (جامه) دلیل خاصی ندارد و به انتخاب تهیه کنندگان مربوط می شود. 📎
سلام 🖐 بر شما عزیزان که در هر شرایطی دست بیعت با ولایت برنمی دارید 🔹 لقَدْ رَضِيَ اللَّهُ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ إِذْ يُبَايِعُونَكَ تَحْتَ الشَّجَرَةِ فَعَلِمَ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَنزَلَ السَّكِينَةَ عَلَيْهِمْ وَأَثَابَهُمْ فَتْحاً قَرِيباً 🔸 همانا خداوند از مؤمنان راضى شد، آنگاه كه درصلح حديبيّه زير آن درخت با تو بيعت كردند، پس خداوند آنچه را در دل هايشان از ايمان و صداقت بود، دانست، بنابراين آرامش را بر آنان نازل كرد و پيروزى نزديكى را پاداش آنان قرار داد. ❇️ همیشه در کنارامام ودربیعت ولایت بودن مایه برکت دنیا و آخرت است. 👈🏻 این سنت تغییرنا پذیر خداوند است 👈🏻 مؤمنانی که حتی در شرایط سخت، پای ولایت می مانند و با ولیّ خدا بیعت می کنند، مشمول این الطاف ویژه خدا می شوند : 🔺 خدا از آنان راضی است. 🔺 خداوند سکینه و آرامش بر قلبشان نازل می کند. 🔺 پیروزی نزدیک و غنیمتهای فراوان نصیبشان می کند. بنابراین؛ رمز دريافت الطاف دنيوى و اخروى، ارتباط صحیح با ولیّ خداست. صلوات امروز را هدیه می کنیم به کسانی که با تقدیم جان ومال خود پای ولایت ایستادند 🌺 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم 🌺
تصویر غرق در خون شهید حسن عشوری (محمدسریال گاندو)که در ۲۴ خرداد سال ۹۶ به شهادت رسید تا ضامن امنیت ما ها باشند.
💠 سعد و نحس ایام 👌 وجود مبارك امام هادی (علیه السلام) سخنی دارد كه دنیا یك بازاری است كه یك عده استفاده می ‌كنند و یك عده ضرر می ‌برند: «الدُّنْیا سُوقٌ رَبِحَ فِیهَا قَوْمٌ‏ وَ خَسِرَ آخَرُونَ».[1] 👈حسن ابن علی كسی بود كه به محضر امام دهم مشرف می‌ شد، 👈یك روزی به محضر امام دهم مشرف شد عرض كرد كه چه روز مشئومی است «مَا ذَنْبُ‏ الْأَیامِ»[2] چه روز مشئوم و نحسی است، 👈برای اینكه من در یك مزاحمت هائی برخورد كردم؛ هم جامه و لباس من دریده شد و هم بدنم آسیب دید و مانند آن، آنگاه وجود مبارك ✅ فرمود به اینكه ای حسن ابن مسعود با بیت علم ما ارتباط داری، تو با ما ارتباط علمی داری، 👈این حرف حرف صحیحی نیست، 👈 این چه حرفی است كه گفتی؟! 👈مگر می ‌شود یك روزی مثلاً سیزده نحس باشد؟! البته آن روز، روز سیزده نبود و در آنچه كه تحف العقول دارد نفرمود روز سیزده بود، ❓ فرمود مگر روز می ‌شود نحس باشد؟! ❓ ایام مگر كاری از آنها ساخته است؟! 👈یك ظرفی است، یك مظروفی است، یك ظرف آفرین و یك مظروف سازی، 👈روز و زمان جز اینكه است و اثر دیگری ندارد؛ 👈حالا شما یك خاطره خوبی از بعضی از ظرف ها دارید یا یك خاطره تلخی، ❓این چه كار به آن روز دارد؟! 👈برای ایام و برای روز 👌 برای یك عدّه است 👌برای یك عدّه هم است. اگر «فی یوم نحسٍ» مستمر بود آن روز برای مؤمنین یمن و میمنت و بركت بود، برای انبیاء و برای پیامبر آن عصر بركت بود، این یك نحس نسبی است، ❓وگرنه آیا می ‌شود یك روز نحس باشد؟ اگر «فی یوم نحسٍ» مستمر هست، برای رهبران الهی و مؤمنین روز میمنت و بركت بود. یك سلسله آثار فقهی داشتند که گفتند عقد هنگام چنین است، سفر هنگام قمر در عقرب چنین است، یك حكم فقهی خاصی دارد آنهم حالا با صدقه و اینها حل می‌شود؛ ولی این به آن معنی نیست كه روز مؤثر است. 🔸حسن ابن علی فرمود كه چرا شما یك روزی را نحس می‌دانید؟ نه سیزده نحس است و نه روزهای دیگر نحس است، هیچ روزی را نمی ‌شود انسان بداند. ✅حوادثی كه به وسیله خود انسان پدید آمد باعث رخدادهای تلخ است، در حقیقت خود انسان است و اعمال بد او ﴿قَالُوا طَائِرُكُمْ مَعَكُمْ﴾؛[3] 👈این چنین نیست كه واقعاً روز نحس باشد یا واقعاً روز نحس باشد، روز ظرف حادثه است 👈اگر اطاعت های قبلی داشتیم، برای ما یمن و بركت پدید می ‌آید و اگر خدای ناكرده به دام تباهی افتادیم برای ما مشكل پدید می‌ آید، 🔰غرض آن است كه وجود مبارك امام دهم به حسن ابن مسعود فرمود 👈❓چرا ذنب و گناه خودت را به روزگار می ‌دهی؟! 👈اگر كسی تبهكار بود با خود اوست ﴿قَالُوا طَائِرُكُمْ مَعَكُمْ﴾، 👈سعد_انسان هم به بركت الهی با خود انسان است. [1]. تحف العقول، ص483. [2]. تحف العقول، ص482. [3]. سوره یس، آیه19. 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1378/01/13
13.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 تدابیر عمومی برای پیشگیری از حساسیت های فصلی و بیماری‌های تنفسی 🔸با پیشگیری عاقلانه، سالم بمانیم ࿐❁☘❒🔅❒☘❁࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا