🌸 میلاد با سعادت امام هادی علیه السلام 🌸
#حدیث
🌺 کانال استاد ابوالفضل ساجدی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee
روزنامه فرهیختگان | تاریخ:1399/05/15 | صفحه:15
http://farhikhtegandaily.com/newspaper/4003/15/&page=181760
نقد نظرات كرونايی آيه الله #سيد_كمال_حيدری (بازنشر منسجم مطالب چند يادداشت اين كانال در روزنامه فرهيختگان) با عنوان: كرونا و چالش با کدام دین؟
🟣کانال استاد ابوالفضل ساجدی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee
لینک این فایل در تلگرام👇
https://t.me/asajedi_ir/93
✍️ ابوالفضل ساجدی
🔹سلامت معنوی با سلامت روانی چه تفاوت و رابطه ای دارد؟
1️⃣ در سلامت روان، حالت مطلوبي كه مورد توجه قرار ميگيرد اين است كه فرد بتواند ذهنيتها و احساسات خود را به گونهاي كنترل كند كه احساس خوبي از زندگي داشته باشد و توانايي پيگيري اهداف خود را داشته باشد. رضايت از زندگي، اميد به آينده، قدرت كنترل استرس و اضطراب و وسواس نداشتن از جمله شاخصهاي سلامت رواني است؛ اما در سلامت معنوي، حالت مطلوب، نيل به كمال و قرب الهي است كه توضيحات و آثار آن را بعدا اشاره خواهيم كرد. بدين ترتيب هدف سلامت معنوي با هدف سلامت رواني متفاوت است.
2️⃣ سلامت معنوي تمام آثار سلامت رواني را به دنبال دارد اما سلامت رواني تمام آثار سلامت معنوي را به دنبال ندارد.
3️⃣ به رغم تفاوت ميان اين دو, اما آنها با هم ارتباط دارند: بدون تقويت ارتباط با خدا نيز ميتوان به سطحي از سلامت رواني دست يافت، اما از طرفي بايد گفت سلامت معنوي و ارتباط با خدا ميتواند سطح سلامت رواني را ارتقاء دهد. براي مثال ويژگيهايي مانند اعتماد به خدا و توكل بر او ميتواند در زدون نااميدي و اضطراب انسان موثر باشد. از سوي ديگر سلامت يا بيماري روان ميتواند زمينه سلامت يا بيماري معنوي را فراهم كند. مثلا كسي كه قدرت كنترل احساسات خود را ندارد و يا نميتواند تخيلات و افكار خود را هدايت كند و در نتيجه سلامت روانش در خطر است، طبيعتا نميتواند احساس حضور خدا را نيز در خود تقويت كند و يا از خيالات و وساوس شيطاني خود را رها كند. براي مثال در حديثي از اميرالمؤمنين (ع) نقل شده است كه «ابليس كمندي بزرگتر از خشم و شهوت ندارد». بر اساس اين حديث شريف عدم توانايي در كنترل خشم كه يك شاخص سلامت رواني است منجر به افتادن در دام ابليس ميشود. بديهي است هدف اصلي ابليس دور كردن انسانها از معنويت و ياد خداست، بدين ترتيب، اين حديث بين يك شاخص سلامت رواني و سلامت معنوي پيوند برقرار كرده است. پيامبر اكرم(ص) در اين باره ميفرمايند: «غضب ايمان را فاسد ميكند همانطور كه سركه عسل را فاسد ميكند». يونگ نيز به رابطه ميان ساحت معنوي و رواني انسان اشاره ميكند و ميگويد: من حتي يك بيمار را نديدهام كه اساساً، حل مشكلش به يك گرايش ديني از زندگي وابسته نباشد؛ منشا بيماري رواني در بيماران به ارضا نشدن نيازهاي معنوي آنها بازميگشت. تنها وقتيكه به دين بازگشتند و نيازمعنوي شان برآورده شد، بيماريشان هم به طور كامل درمان شد. طي دهههاي گذشته، نظريهپردازان در زمينههاي مختلف وجود دامنة گستردهاي از نيازهاي معنوي انسان را مسلم ميدانستهاند .
🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee
🔸 ارتباط با ادمین کانال : 👇
1_425664087.mp3
4.7M
🎤 #عشق_الهی (22)
✅ راهكار تقويت لذت حضور قلب در #نماز 2️⃣
🆔 @sajedi_ir
لینک این فایل در تلگرام👇
https://t.me/asajedi_ir/96
بخش چهارم نشست.mp3
31.94M
🎤فایل صوتی
⭕ موضوع: "اخلاق و معنویت در گام دوم انقلاب اسلامی": بخش چهارم
✅ نشست علمی «اخلاق و معنويت در گام دوم انقلاب اسلامی» در مجمع عالی حکمت اسلامی؛ در تاريخ ۵ دی ماه ۱۳۹۸ با حضور استاد ابوالفضل ساجدی و استاد احمدحسین شریفی و با اجرای جناب دکتر حسن محیطی برگزار شد.
#اخلاق
#معنویت
#گام_دوم_انقلاب
🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee
لینک این فایل در تلگرام👇
https://t.me/asajedi_ir/97
اعتقادی 6.mp3
4.34M
🎤فایل صوتی
⭕️ موضوع: #تربيت_اعتقادي #نسل_نو (6)
(#دين_گريزي_چرا_دين_گرايي_چه_سان؟)
🔷 #قسمت_ششم :
✅ نشانه های كم توجهی والدين به شکوفایی اندیشه دینی فرزندان
مجموعه سخنان دکتر ساجدی درباره " شکوفایی اندیشه دینی " که از شهریور ماه سال ١٣٩۴ ارائه و از برنامه راه بهشت رادیو معارف پخش شده است.
🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی
🆔 @sajedi_ir
لینک این فایل در تلگرام👇
https://t.me/asajedi_ir/98
اعتقادی 77.mp3
5.16M
🎤فایل صوتی
⭕️ موضوع: #تربيت_اعتقادي #نسل_نو (7)
(#دين_گريزي_چرا_دين_گرايي_چه_سان؟)
🔷 #قسمت_هفتم :
✅ شکوفایی اندیشه دینی در قرآن و سخنان امیر مومنان علی ع
مجموعه سخنان دکتر ساجدی درباره " شکوفایی اندیشه دینی " که از شهریور ماه سال ١٣٩۴ ارائه و از برنامه راه بهشت رادیو معارف پخش شده است.
🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی
🆔 @sajedi_ir
لینک این فایل در تلگرام👇
https://t.me/asajedi_ir/99
هدایت شده از ابوالفضل ساجدی
كتاب رضا فرهاديان-غدير حقيقتي بر گونه تاريخ.pdf
1.68M
🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی
🆔 @sajedi_ir
🔸ارتباط با ادمین کانال👇
@mohamad_admin
كتاب ۱۰۰۱ فضیلت از امیرالمومنین ع در كتب اهل سنت.pdf
7.97M
📕 كتاب فوق بر اساس منابع اهل سنت نگارش يافته است.
🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی
🆔 @sajedi_ir
لینک این فایل در تلگرام👇
https://t.me/asajedi_ir/101
1_427235717.MP3
7.06M
🎤 #عشق_الهی (23)
✅ روش كسب عشق الهي: اصلاح زنجيره شکلگیری روح و روان
🆔 @sajedi_ir
لینک این فایل در تلگرام👇
https://t.me/asajedi_ir/102
4_5778499985595171699.mp3
17.56M
🌺 عید سعید #غدیر مبارک باد.
مدح امیرالمومنین علی علیهالسلام
کربلایی حسین طاهری
🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee
🌺عید سعید #غدیر بزرگترین عید شیعه مبارک باد🌺
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee
⭕️ نقد سخنان آيه الله #سید_کمال_حیدری درباره "جایگاه مهدویت، دعا و توسل به امام زمان در مواجهه با کرونا" 3️⃣
ايشان در مقام بيان ديدگاه خود ميگويد نبايد دعا جايگزين اسباب طبيعي شود. وي در تاييد سخنان خود عبارت علامه طباطبايي را نقل ميكند و به دنبال آن به عنوان نتيجه گيري از كلام علامه ميگويد: "شما برويد به آن سمت. سمت علم، سمت تجربه انساني، سمت پيشرفت، نه اينكه بياوريد {بگوييد} هر جا گير كرديم آن را با دعا يا توسل حل مي كنيم"
🔸 جواب: (در يادداشت قبلي، اشتباه فاحش ايشان در فهم كلام علامه بيان شد.) در اينجا به ادامه نقد مي پردازيم:
🔸 آقاي حيدري ميگويد "نگوييد هر جا گير كرديم آن را با دعا و توسل حل مي كنيم"
در پاسخ ميگوييم:
🔺 اولا نظر صحيح همين است كه براي رسيدن به اهداف مادي و معنوي، ما تلاشهاي تجربي و طبيعي خود را داشته باشيم و هر جا مشكل پيدا كرديم از خداوند مدد بطلبيم.
🔺 ثانيا بايد از ايشان پرسيد كه آيا اين نظر جنابعالي با ديدگاه ملاصدرا و علامه طباطبايي و شهيد صدر كه در اين كليپ از آنها تجليل مي كنيد, موافق است؟ ديدگاه ايشان (كه اگر در مسير هدف به مشكل برخورديم, سراغ دعا و توسل نرويم) نه با اين سه شخصيت بلكه مخالف نظر و عمل قاطبه علماي اسلام است.
🔺مگر ملاصدرا براي حل مشكل علمي خود به حرم حضرت معصومه (س) پناه نمي برد و نتيجه مي گرفت؟ در احوالات اين فيلسوف شهير آمده است كه هر گاه فهم مطلبي بر وي مشكل مي شد و در حل آن به بن بست مي رسيد از منطقه كهك كه محل سكونت او در حوالي قم بود به حرم اين كريمه (س) در قم مشرف مي شد، آن حضرت را زيارت مي كرد و با دعا و نماز و زيارت، حلّ مشكل خويش را از خداوند درخواست مي كرد. و از آن حرم بر اين حكيم، افاضه فيض مي شد. (رك. اَلْفَوائدُ الرّضَویّة فی اَحْوالِ عُلَماء الْمَذْهَبِ الْجَعْفَریّة، ص 241
🔺 مگر ابن سينا همين شيوه را نداشت؟ در احوال بوعلي سينا آمده است كه هر گاه مشكلي علمي براي ايشان پيش ميآمد كه از حلّ آن درمانده ميشد، وضو ميگرفت، قصد مسجد جامع شهر را ميكرد، در آنجا دو ركعت نماز ميگذارد و از خداوند ميخواست كه به بركت نماز، او را ياري نموده، گره از معضل علمياش بگشايد. از قول ابن سينا نقل شده كه پس از اداي آن دو ركعت، مشكل علمي برايش آسان ميشده و به آنچه ميخواسته ميرسيده است. (ديلمي، حسين، هزار و يك نكته درباره نماز، ص 262)
🔺 مگر علامه طباطبايي موفقيت خود را مرهون همين توسلات نمي دانست؟ ايشان براي دعا و توسل نقش كليدي در زندگي علمي و عملي خود قائل بود. (یادنامه علامه طباطبایی، از استاد محمدتقی مصباح یزدی، ص ۱۳۷)
🔺در مورد سيره علمي شهيد صدر هم آمده كه مدتها ايشان محل تفكر در مورد مباحث علمي خود را حرم مطهر امام معصوم ع قرار داده بود تا حضور در حرم به نتيجه گيري بهتر علمي او كمك كند.
▪️آيا فكر كرده ايد چگونه انديشمندان هسته اي ما توانستند بدون داشتن امكانات كافي به اين سطح از دانش علمي دست يابند؟ آنها پس از نااميدي از كمكهاي خارجي و احساس بن بست و تلاشهاي علمي همراه با توسل و دعا توانستند جواب بگيرند.
▪️اگر فیلم روایت شهید سردار قاسم سلیمانی از کمک خاص حضرت زهرا (س) در روزهای سخت جنگ ۳۳روزه که منجر به پیروزی شد را مرور فرماييد مي بينيد كه آيا دعا و توسل در عرض (در كنار) تلاشهاي مادي, اثرگذار است يا نه؟ اگر تاريخ حوادث عمليات رزمندگان اسلام در هشت سال دفاع مقدس و سالها تلاش مدافعان حرم و عمليات حزب الله لبنان و ... با اسرائيل را ورق بزنيد و نتايج توسلات را مشاهده كنيد, پاسخ تجربي خود را مي يابيد.
🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee
🔸 ارتباط با ادمین کانال : 👇
@mohamad_admin
🌸 ولادت با سعادت امام کاظم علیه السلام مبارک باد 🌸
🌹 کانال استاد ابوالفضل ساجدی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee
✍️ ابوالفضل ساجدی
⭕️ #علل_دين_گريزی_جوانان
🔸 تصویری زشت و کاریکاتوری از دین(4)
🔹دين جنگ و خشونت (خاطره اي از كانادا)
در ايام سفري كه در كانادا حضور داشتم، پسري جوان كه دانشجوي ارشد در دپارتمان اديان دانشگاه كونكورديا در شهر مونترآل بود و مرا هم مي شناخت، مايل بود با حقير گفتگو كند. وي گفت از شما سوالاتي دارم. ايشان گفت: "من علاقه مند به مطالعه اديان مختلف هستم. فكر كردم بهترين راه اين است كه ابتدا اين كار را با مطالعه كتب مقدس اديان شروع كنم. كتب چند دين را خوانده ام. اخيرا نوبت به مطالعه قرآن (منظور وي ترجمه انگليسي آن بود) رسيده است. مطالعه اين كتاب را كه شروع كردم دو مطلب برايم سوال برانگيز و تعجب آور بود:
1️⃣ تصويري كه من از اسلام داشتم اين بود كه اسلام، ديني است كه به جنگ و خشونت و كشتار تشويق مي كند و آرامش را از جامعه ميگيرد اما اين كتاب را كه خواندم اصلا چنين برداشتي از آن نداشتم؛ لذا با تلقي قبلي من از اسلام، كاملا فاصله داشت.
2️⃣ از زماني كه خواندن قرآن (به زبان انگليسي) را شروع كرده ام، اين كتاب دل من را به خود جذب كرده و دوست دارم ادامه دهم."
🔹اين خاطره گوياي مظلوميت اسلام و مهجوريت قرآن از يك سو و كوتاهي مبلغين دين در تبيين زيباييها و جاذبه هاي اسلام از سوي ديگر است.
تلقي منفي غربيها از دين به دليل رسانه هاست كه بطور گسترده، زيركانه، ماهرانه و ناجوانمردانه عليه اسلام و بطور خاص عليه شيعه و ايران تبليغ ميكنند. داخل كشور نيز برخي به دليل تاثيرپذيري از رسانه هاي غربي و فضاي مجازي همين ديدگاه را دارند. همين تبليغات سوء عليه اسلام است كه منتهي به اسلام هراسي يا اسلاموفوبيا (Islamphobia ) شده است.
🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee
🔸 ارتباط با ادمین کانال : 👇
@mohamad_admin
تربیت اجتماعی هشتم 8(4) 1 1.mp3
7.6M
🎤فایل صوتی
⭕️ موضوع : #تربیت_اجتماعی
🔷 #قسمت_هفتم :
✅ روش تربيت اجتماعی #كودكان
مجموعه سخنان دکتر ساجدی درباره "تربیت اجتماعی " که در مرداد ماه سال ١٣٩٧ ارائه و از رادیو معارف پخش شده است.
🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی
🆔 @sajedi_ir
لینک این فایل در تلگرام👇
https://t.me/asajedi_ir/105
✍️ ابوالفضل ساجدی
🔹سلامت معنوی با سلامت اخلاقی چه تفاوت و رابطه ای دارد؟
سلامت اخلاقي با نگاه سكولار ناظر به وضعيتي است كه فرد فضيلتهاي اخلاقي و انساني مانند نوع دوستي، همدردي با ديگران، بخشندگي و ... را در خود به فعليت برساند. سلامت اخلاقي با نگاه اسلامي علاوه بر اصلاح صفات و رفتار در رابطه با خود و ديگر انسان ها، و ديگر موجودات جهان مادي، رابطه با خدا را نيز مورد توجه و تاكيد قرار مي دهد. تفاوت سلامت معنوي با سلامت اخلاقي از نگاه اسلامي به تفاوت قلمرو اخلاق و معنويت برميگردد. قلمرو اخلاق در اسلام شامل رابطه انسان با خود، خدا، ديگر انسان ها، ديگر موجودات زنده و ديگر اشياء است؛ اما قلمرو سلامت معنوي، رابطه انسان با خداست. غايت در تربيت اخلاقي، بهبود روابط پنجگانه است اما غايت در تربيت معنوي بهبود روابط انسان با خداست كه به بهبود روابط انسان با سايرين نيز مي انجامد. البته روابط پنجگانه كه در اخلاق اسلامي مطرح است، در طول هم هستند نه در عرض هم. به همين دليل در اخلاق اسلامي همهي روابط بايد در سايه ارتباط با خدا تنظيم شود. در نتيجه با نگاه اسلامي، سلامت معنوي يكي از غايات و بلكه غايت برتر در سلامت اخلاقي است.
سلامت اخلاقي با سلامت معنوي ارتباط دارد. فردي كه اعتقاد به خدا ندارد ميتواند درجهاي از زيست اخلاقي را در خود محقق كند و اخلاق سكولار را در خود تقويت كند، اما چنين كسي سلامت معنوي خود را تأمين نكرده است. با اين حال سلامت اخلاقي ميتواند زمينه سلامت معنوي را فراهم كند. بخل، حسادت و كينه توزي از جمله بيماريهاي اخلاقي هستند كه طبق احاديث، ايمان و معنويت انسان را خدشه دار و يا نابود ميكنند. ائمه اطهار(ع) بيانات بسيار زيادي در اين باره دارند. براي نمونه ميتوان اين چهار حديث را يادآور شد: امام صادق (ع): «مؤمن نه كينه توز و نه حسود است.» امام صادق (ع): «حسادت ايمان را ميخورد همان طور كه آتش هيزم را ميخورد» رسول الله (ص): «برترين مردم در ايمان گشاده دست ترين آنهاست» رسولالله (ص): «هيچ چيز مانند خسيس بودن دينداري را از بين نميبرد» از سوي ديگر اعتقاد به اينكه خداوند به كارهاي نيك انسان پاداش ميدهد انسان را به سوي فضائل اخلاقي ميكشاند و يا محبت به خداوند و خاندان پيامبر(ص) كه از شاخصهاي سلامت معنوي است شخصيت انسان را به شخصيت اخلاقي آنها نزديك ميكند. بنابراين سلامت معنوي ميتواند طراز سلامت اخلاقي انسان را بالا ببرد.
🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee
🔸 ارتباط با ادمین کانال : 👇
1_430940407.mp3
9.32M
🎤فایل صوتی
⭕️ موضوع: #تربيت_اعتقادي #نسل_نو (8)
(#دين_گريزي_چرا_دين_گرايي_چه_سان؟)
🔷 #قسمت_هشتم :
✅ امر الهی به شکوفایی اندیشه دینی خود ، همسر و فرزندان
مجموعه سخنان دکتر ساجدی درباره " شکوفایی اندیشه دینی " که از شهریور ماه سال ١٣٩۴ ارائه و از برنامه راه بهشت رادیو معارف پخش شده است.
🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی
🆔 @sajedi_ir
لینک این فایل در تلگرام👇
https://t.me/asajedi_ir/110
✍️ ابوالفضل ساجدی
⭕️ آثار زيانبار #علم_گرايی_افراطی :
🔹پوچ گرايی ، اضطراب و احساس تنهايی (1)
علوم تجربي، براي انسان، مفيد و لازم است اما علم گرايي افراطي، مضر است. علم گرايي افراطي مستلزم نفي وحي و آخرت، و نگاه مادي به انسان و جهان است اما علم گرايي اعتدالي, علم را ابزار بشري معرفت مي داند كه مكمل وحي است. ثمره نگاه افراطي به علم، تكيه به آن براي رسيدن به تمام مقاصد و كمالات مادي و معنوي و حل تمام مشكلات جسمي و رواني انسان است.
از جمله آثار زيانبار علم گرايي افراطي در غرب، رشد پوچ گرايي و بيمعنايي زندگي است. عصر حاضر شاهد ترويج اين انديشه توسط پارهاي از نويسندگان غربي است. کساني چون فرانتس كافكا، آلبر كامو، ساموئل بكت، آرتور آداموف، ژان پل سارتر، اوژن يونسكو، حامي اين رويكرد هستند و آن را به صورت نمايش نامه، مقاله و ...مطرح كردهاند. جمعي از آنان در صدد ارائه پشتوانه ي عقلي بر پوچي زندگي بشر و سرنوشت انسان بر آمدهاند و پارهاي نيز با راهكارهاي هنري و عاري از هر گونه روش منطقي واستدلالي، بيمعنايي و نگون بختي حيات بشر را ترسيم كردهاند. قهرمانان آثار اين نويسندگان افرادي بيتفاوت و خونسرد نسبت به زندگي و ارزشهاي آن، بيقيد نسبت به آداب و رسوم اجتماعي و بياحساس در روابط با ديگران هستند.
♦️ژان فوراستيه، نيهيليسم (پوچ انگاري) را زاده ي ساينتيسم (علم گرايي افراطي) ميشمارد و ميگويد: بنابر انديشههاي سارتر يا كافكا كه آثارشان را ميتوان پي آمدهاي منفي دانش تجربي و تحقير و تخريب ارزشهاي سنتي دانست، انسان موجودي بيمعنا و رها شدهاي در جهان بيمعنا است ... . اين گونه انديشههاي پوچ گرايانه و نيست انگارانه سراسر ادبيات نوين غرب را آكنده است.
🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی
🆔 @sajedi_ir
🔸 ارتباط با ادمین کانال : 👇
@mohamad_admi
24.mp3
7.61M
🎤 #عشق_الهی (24)
✅ عشق الهی آسان كننده ی مشكلات راه كمال است. (1)
🆔 @sajedi_ir
🔸ارتباط با ادمین کانال👇
@mohamad_admin