🎤 #آیت_الله_حق_شناس رحمه لله :
🌺وقتى شما نصف شب خواب را پاره مىكنى، بلند مىشوى، اين بايد به جهات بهداشتى به شما ضرر بزند و حال اينكه يكى از خواص نماز شب حفظ بهداشت شماست. فهميدى، باباجان من!
✅از خواص نمازشب حفظ رزق شماست، حفظ تعهدات شماست، موفقيت شماست، آقاجان من! آن وقت شيطان و نفس امر به بطالت مىكنند.
🔹يك كسى به بنده گفت: همان شبى كه شما حديث نمازشب را خواندى، اتفاقاً براى من مهمان آمده بود و تا دير وقت بيدار بودم، (كسى كه بخواهد نمازشب بخواند، بايد يك قدرى زودتر بخوابد) وقت سحر كسل بودم، ديدم شيطان شروع كرد به وسوسه كه باباجان! بخواب، قربان! بخواب، به فتواى جميع علماء حفظ بدن واجب است. (يك حرفهايى هم مىزند كه اگر مرحوم آقاى خوانسارى (ره) هم باشد، مىفرمايند همه مطابق شرع است، آقاجان! راست ميگويد حفظ بدن واجب است). گفتم: برو اى خبيث! و يكمرتبه از جا بلند شدم.آيا مىدانى خدا با او چه معاملهاى كرد؟! اگر بخواهى بدانى بايد از خودش و از قلبش بپرسى.
📚ز ملک تا ملکوت - 3، صفحه 254
📣کانال #سلام_فرشته در ایتا، سروش، بله
@salamfereshte
#تهجد #نمازشب #شب_بيداري
هدایت شده از مدرسه علميه الهادی علیه السلام
💎رابطه عاشقانه ابوذر
#استاد_عربیان حفظه الله:
🌺 توجه کنید جناب ابوذر نسبت به رسول گرامی اسلام، یک انسان عاشقی بودند و این عشق و محبت خودشان را به گونه های مختلف به رسول گرامی اسلام نشان داده بودند.
🔹در تاریخ نقل شده در یکی از این جنگ ها گویا که رسول گرامی اسلام با لشگریان بیرون از مدینه بودند. جناب ابوذر به جهتی عقب افتاده بودند. در بیابان با تشنگی شدیدی که احساس می کردند، با آب زلال خنک و گوارایی مواجه شدند. تا آن آب را دیدند، با اینکه تشنه بودند، اصلا در صدد برنیامدند که خود را سیراب کنند. فورا به یاد پیامبر و تشنگی پیامبر افتادند. آن آب را در یک مشکی ریختند. اصلا لب نزدند. تلاش کردند خودشان را زودتر به سپاه اسلام و پیامبراسلام برسانند.
🔸از آن طرف رسول گرامی اسلام و لشگریان همراه او، منتظر بودند که ابوذر هم به آن ها برسد. از دور دیدند شبحی می آید. شبح نزدیک تر آمد متوجه شدند ابوذر است. رفتند به او کمک کنند. به استقبالش رفتند. دیدند خیلی تشنه است و احتیاج به آب دارد. گویا حضرت توصیه فرمودند که آبی بیاورید. رفتند آب بیاورند. ابوذر با باقی مانده رمقی که در بدنش بود اشاره کردند که آب همراهم دارم. تعجب کردند که چرا آب نخوردی؟ جریان را گفتند که در بیابان با این آب خنک و گوارا مواجه شدم و من به یاد تشنگی پیامبر افتادم و عهد کردم تا پیامبر از این آب نیاشامند، من هم نخورم.
✨این عشق است. این محبت است. یک چنین فردی آمده است در خلوتی که رسول گرامی اسلام با امیرالمومنین علی علیه السلام در مسجد دارد؛ از حضرت تقاضا کرده است یک وصیتی نصیحتی(را) که به او نفع ببخشد. کاملا انگیزه موجود است. اما حضرت به جهت اهمیتی که تقویت انگیزه در پیگیری دستورالعمل ها دارد؛ جواب خودشان را از انگیزه سازی شروع می فرمایند.
📚برگرفته از سلسله جلسات #حدیث_خوانی، #جلسه_دوم در تاریخ شنبه 1400/08/08
#قسمت_نهم
ادامه دارد...
📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام
🆔@alhadihawzahqom
#پیامبر_اکرم صلی الله علیه و آله
#وصیت
#معرفی_حدیث
#حدیث
24.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 چگونگی ارتباط انسان با خداوند
📌توصیه هایی برای بهره بردن بیشتر از ماه مبارک بر اساس خطبه رسول الله صلي الله عليه و اله و سلم
استاد محمدعلی #انصاری
زمان: ۶:۲۳ حجم: ۱۹.۵ MB
📣کانال #سلام_فرشته در ایتا، سروش، بله
@salamfereshte
#ماه_رمضان
هدایت شده از مدرسه علميه الهادی علیه السلام
💠محورهای چهارگانه انگیزه مند کردن مخاطب
#استاد_عربیان حفظه الله:
🌺رسول گرامی اسلام در چند محور(برای اباذر)، انگیزه سازی فرموده اند. این چند محور را خدمتتان عرض می کنم:
1️⃣ اولین انگیزه سازی که حضرت فرمودند، ابراز محبت و توجه به جناب ابوذر بود. فرمودند أَکْرِمْ بِکَ این افعل تعجب است. ازش تعریف فهمیده می شود. نَعَمْ وَ أَکْرِمْ بِکَ چه آدم خوبی هستی. چه آدم با کرامتی هستی. این تعریف است. ببینید. ابوذر، این تعریف را از پیامبری که معشوق اوست بشنود. چقدر به حال می آید. برایش انگیزه بخش است.
2️⃣ در ادامه اشاره می کنند به ظرفیت ها و جایگاه جناب ابوذر که یَا اباذر! إِنَّکَ مِنَّا أَهْلَ الْبَیْتِ باز ببینید این چقدر به ابوذر روحیه می دهد. این ها همه باید برای ما درس باشد. وقتی خواستیم در زمینه تعلیم و تربیت انجام وظیفه ای داشته باشیم، به مخاطبمان روحیه و انگیزه بدهیم. إِنَّکَ مِنَّا أَهْلَ الْبَیْتِ خیلی روحیه بخش است این جمله. شنیدن این جمله. به تعبیری باید بگوییم حضرت تاج افتخار بر سر ابوذر قرار دادند.
3️⃣ محور دیگری که ما در انگیزه سازی حضرت مشاهده می کنیم، بیان اهمیت آن مطالبی است که پیامبر می خواهند ارائه دهند. بیان می کنند این مطلبی که می خواهم بگویم به شما جَامِعَةٌ لِطُرُقِ الْخَیْرِ وَ سُبُلِهِ طرف را آماده می کند. یک مطلب مهمی پیامبر می خواهند بگوید. دقیق گوش بدهم و استفاده کنم.
4️⃣ و محور بعدی، اینکه حضرت فواید و نتایج قبول کردن و عمل کردن به این مطالبی که ارائه می کنند را گوشزد می کنند. که اگر تو این مطالب را مورد توجه قرار بدهی و بپذیری و عمل کنی ِکفْلَانِ من الاجر یعنی دو بهره از اجر و پاداش را می بردی. پاداش دنیوی اخروی. همه جوره خلاصه نتیجه می گیری. به صورت مضاعف نتیجه می گیری. دو برابر بهره مند می شوی. مجموعه این مطالب، جناب ابوذر را با اینکه آماده بود، آماده تر کرد. انگیزه اش را تقویت کرد تا به خوبی از فرمایشات رسول گرامی اسلام استفاده کند.
✅ ما هم در رابطه با انگیزه سازی و انگیزه مند نمودن مخاطب خیلی توجه داشته باشیم... همه جا ما باید به این انگیزه سازی بها بدهیم. 👈هر چه در این زمینه ما سرمایه گذاری بهتری داشته باشیم، عملکرد مناسب تری داشته باشیم؛ نتیجه گیری مان ارزشمندتر و بالاتر می شود.
📚برگرفته از سلسله جلسات #حدیث_خوانی، #جلسه_دوم در تاریخ شنبه 1400/08/08
#قسمت_دهم
ادامه دارد...
📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام
🆔@alhadihawzahqom
#پیامبر_اکرم صلی الله علیه و آله
#وصیت
#معرفی_حدیث
#حدیث
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🌙 قرآن ذکر است و غفلت، نقطه مقابل آن
🔻 رهبر انقلاب در دیدار اخیر: #قرآن ذکر است... «ذکر» وسیلهی ارتباط است؛ #ذکر یعنی یاد؛ شما اگر یادتان بود ارتباط برقرار میکنید با هر کسی... اگر میخواهیم با خدا ارتباط داشته باشیم... باید به یادش باشیم؛ اگر یاد رفت، غفلت حاصل خواهد شد... «غفلت» نقطهی مقابل «ذکر» است.
🏷 #بهار_قرآن
📥 دسترسی به مجموعه سخننگاشتها👇
https://farsi.khamenei.ir/photo-album?id=49991
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 ناز و نیاز
🔸 این دعای مباهله قوی تر و غنی تر از دعای سحر هر شب ماه مبارک رمضان است که عرض می کنیم: «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ مِنْ بَهَائِكَ بِأَبْهَاهُ» تا آخر؛ این دعایی که امام صادق (سلام الله علیه) برای روز مباهله مشخص کرده است، به مراتب علمی تر، غنی تر و قوی تر از دعای سحر ماه مبارک رمضان است؛ یک #پیمان_متقابل است با یک ترجیع بند!
🔸 در دعای سحر فقط عرض می کنیم: «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ»، سؤال می کنیم؛ اما این دعای نورانی مباهله که امام صادق فرمود، یک مطالبه است، ترجیع بند است؛ چند جمله از دعا که گذشت عرض می کند: «فَاسْتَجِبْ لِی»؛ خدایا تو قرار گذاشتی گفتی: ﴿ادْعُونی أَسْتَجِبْ لَكُمْ﴾، من دعا کردم، باید جواب بدهی! این طور حرف زدن برای کیست؟ آدم باید رویش بشود با خدا اینطور حرف بزند! تو گفتی بخوان، من هم خواندم؛ تو گفتی بیا، من هم آمدم؛ ترجیع بند گونه است، یکی دو بار نیست، دو سه جمله دعا می کند بعد عرض می کند خدایا تو گفتی بخوان من خواندم، تو گفتی اجابت می کنم اجابت بکن، مشکل مرا حل کن!
🔸 اینطور دعا کردن، اینطور حرف زدن با خدا چگونه است؟ آیا یک خواستن محتاجانه از خداست؟ محتاج که گداست، گدا که اینطور حرف نمی زند، گدا که طلبکارانه حرف نمی زند؛ این #ادلال است. این بیان نورانی حضرت وجود مبارک #ولی_عصر که در دعای «افتتاح» هر شب در ماه مبارک رمضان می خوانیم، مگر غیر از امام کسی می تواند این طور حرف بزند بگوید من آمدم «مُدِلًّا عَلَیك»؟! این ادلال از دلال است، دلال یعنی غنج، یعنی ناز؛ خدایا من در ماه مبارک مهمان تو هستم، می خواهم ناز کنم برای تو! مگر نگفتی صائمین «ضیوف الرّحمان» هستند _حجاج در آن سرزمین «ضیوف الرحمان» هستند، صائمین در این زمان مهمان خدا _ گفتی مهمان هستند، من می خواهم برای تو ناز کنم. این را غیر از امام کسی می تواند بگوید؟! خدایا من «مُدِلًّا عَلَیك»، می خواهم دلال کنم، می خواهم غنج کنم، می خواهم ناز کنم برای تو!
🔸 این مناجات «شعبانیه» که از وجود مبارک حضرت امیر است که البته همه ائمه این مناجات را می خواندند، در آن ادلال هست، ناز هست. غیر از اینها ممکن بود، کسی اینطور حرف بزند؟! در همین مناجات «شعبانیه» آمده است: «إِلَهِی إِنْ أَخَذْتَنِی بِجُرْمِی أَخَذْتُكَ بِعَفْوِكَ»؛ خدایا اگر مرا مؤاخذه کنی، بگویی چرا گناه کردی، من هم تو را مؤاخذه می کنم که تو که بزرگ تر بودی چرا عفو نکردی! این از چه کسی بر می آید؟ ما چنین ائمه ای داریم، چنین اولیایی داریم که با خدا اینطور حرف می زنند. به ما هم گفتند بخوان، نگفتند این مخصوص آنهاست؛ عرض می کند: «إِلَهِی إِنْ أَخَذْتَنِی بِجُرْمِی أَخَذْتُكَ بِعَفْوِكَ»؛ می گویم تو که بزرگ تر بودی، چرا آبروی ما را بردی! ما با اینها رو به رو هستیم؛ هیچ کسی عذری ندارد. اینها را همین علی گفت؛ اینکه گفتند خدا می نازد به علی، این است! یعنی شما فرض می کنید در عالم کسی پیدا بشود که اینطور حرف بزند و مناجات کند؟ به ما هم گفتند شما هم بخوانید!
آپارات:
https://aparat.com/v/EDYb9
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی عمومی
تاریخ: 1397/06/13
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از مدرسه علميه الهادی علیه السلام
🌺 یااباذر... یااباذر..
#استاد_عربیان حفظه الله:
🔹نکته دیگری هم.. یگویم که مهم است. حضرت صلی الله علیه و اله و سلم، به این انگیزه سازی ابتدایی اکتفا نکردند.
📌طول این وصیت که حدود هفده هجده صفحه است به صورتی که اگر کسی بخواهد این هفده هجده صفحه را بخواند و به صورت سخنرانی ارائه بدهد، حدود چهل و پنج دقیقه تا یک ساعت زمان لازم دارد.
📌ظاهر این وصیت نامه هم این است که حضرت همه را در یک جلسه ارائه فرمودند. القا فرمودند. این طور نبوده که درجلسات گوناگون باشد و جمع آوری شده باشد. همه اش در یک مجلس بوده است.
🌺ببینید در یک مجلس، رسول گرامی اسلام دارد ابوذر را وصیت و نصیحت می کند. 161 باز رسول گرامی اسلام اسم ابوذر را می برند. ببینید این چقدر انگیزه بخشی دارد که یااباذر.. یا اباذر. مطالبی که می خواستند بگویند را در ابتدا، اسم ابوذر را می گویند. این اسم مخاطب بر سر متکلم باشد و مدام تکرار شود. این خودش نکته ای است.
☘️در وصیت رسول گرامی اسلام به امیرالمومنین، آن چینش مطلب و نوع ادبیات به همین صورت است. مدام حضرت تکرار می کند یا علی یا علی. اینجا هم یااباذر یااباذر. عرض کردم در یک وصیت حدود هفده هجده صفحه ای با چاپ امروزی که از نظر زمانی کمتر از یک ساعت می تواند پشت سر هم این مطالب ارائه شود، حضرت 161 بار اسم ابوذر را برده اند. به نظرم این تاثیرش در انگیزه سازی و انگیزه بخشی نباید مورد بی توجهی قرار بگیرد. می تواند برای ما آموزنده باشد.
📚برگرفته از سلسله جلسات #حدیث_خوانی، #جلسه_دوم در تاریخ شنبه 1400/08/08
#قسمت_یازدهم
ادامه دارد...
📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام
🆔@alhadihawzahqom
#پیامبر_اکرم صلی الله علیه و آله
#وصیت
#معرفی_حدیث
#حدیث
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
25.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 ویژه برنامه #سلوک_الهی
🔸 درآمدی بر عرفان عملی
🔸 فصل اول جلسه 6
🔹 سلوك الهی بدون خلافت الهی مقدور نیست؛ یعنی كسی میتواند سالك «الی الله» باشد كه #صبغه_خلافت خویش را حفظ كند و خلیفه الهی كاری جز كار «مستخلف عنه» نمی كند، تمام دستورهای «مستخلفعنه» را انجام می دهد تا بتواند خلیفه او شود. وقتی خلیفه او شد كار او را انجام می دهد و كار او عبارت از مهندسی و معماری و راه سازی است.
🔹 خدای سبحان راهی را به عنوان قوس نزول ساخت, مهندسی كرد, راهیان این راه را معرفی كرد، فرشتگان خاصّی را هم در همین راه اعزام كرد و به انسان گفت یك راه دیگری به عنوان قوس صعود تو باید ترسیم كنی؛ مبادی علمی را من می گویم, عقاید و اخلاق و احكام فقهی را من تبیین می كنم؛ تو باید بفهمی, باور كنی, متخلِّق شوی و عمل كنی, با این معرفت و با این باور و با این تخلّق و با این عمل صالح مهندسی خواهی شد و این راه را ترسیم می كنی و قوس صعود را ایجاد می كنی و خود در این مسیر حركت می كنی... .
📚 ویژه برنامه ماه مبارک رمضان
سال تولید: 1392
آپارات:
https://aparat.com/v/7GEWq
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
12.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺 بدون تعارف با خانواده #شهید_اصلانی که در سوقصد در حرم مطهر امام رضا(ع) به شهادت رسید
🌷روحشان شاد و یادشان گرامی🌷
📣کانال #سلام_فرشته در ایتا، سروش، بله
@salamfereshte
#مناسبتي #شهيد
هدایت شده از مدرسه علميه الهادی علیه السلام
💎زیرساخت دینداری
#استاد_عربیان حفظه الله:
☘️یکی دیگر از اموری که می توانم بگویم در انگیزه مند شدن ابوذر تاثیر غیرمستقیم داشته؛ این است که رسول گرامی اسلام در ادامه، توصیه شان را از مطالب قلبی و عقیدی شروع می فرمایند. دستور العملی که حضرت می فرمایند، قلبی و فکری عقیدتی است. اولین مطلبی که پیامبر می فرمایند به ابوذر، یک امر قلبی است. یک دستورالعمل قلبی است. این چقدر مهم است. دینداری زیرساختش و بنیانش باید چطوری چیده بشود و چگونه در نظر گرفته بشود. اول قلب، قلب متوجه حقیقت عالم بشود. قلب به کار بیافتد.
🌺رسول گرامی اسلام به ابوذر می فرماید یَا اباذر! اعْبُدِ اللَّهَ کَأَنَّکَ تَرَاهُ، فَإِنْ کُنْتَ لَا تَرَاهُ فَإِنَّهُ یَرَاکَ ای ابوذر خدا را اینگونه عبادت کن که گویا او را می بینی. بعضی ها از نظر اصطلاحی اسم این را می گذارند مقام حضور. گویا خدا را می بینی. در تربیت عملی و عرفان عملی به این می گویند مراقبه. یکی از مراتب بالای مراقبه. مراقبه مراتبی دارد که این مرتبه بسیار بالاست.
🌸اینجوری خدا را عبادت کن. فَإِنْ کُنْتَ لَا تَرَاهُ اگر نمی تونی اینچنین خدا را عبادت کنی، احساس می کنی خدا را نمی بینی، فَإِنَّهُ یَرَاکَ این می شود مرتبه پایین تری از مراقبه. از آن مرتبه قبلی پایین تر است اما این خودش هم مرتبه ای از مراقبه است. فَإِنَّهُ یَرَاکَ اگر تو خدا را نمی بینی، خدا تو را می بیند. تو هر جای هستی به این صورت است که یکی دارد تو را می بیند.
🔹ببینید چقدر انسان حفظ می شود. یعنی الان اگر اینجا هیچکس نباشد، شاید هر کسی هر کاری دلش بخواهد می تواند انجام بدهد. چون احساس می کند کسی او را نمی بیند. خیلی راحت. اما همین که احتمال بدهد یک نفر دارد از دریچه، از آن در او را می بیند، این نگاه در روحیه او اثر می گذارد. مواظب خودش است.
📚برگرفته از سلسله جلسات #حدیث_خوانی، #جلسه_دوم در تاریخ شنبه 1400/08/08
#قسمت_دوازدهم
ادامه دارد...
📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام
🆔@alhadihawzahqom
#پیامبر_اکرم صلی الله علیه و آله
#وصیت
#معرفی_حدیث
#حدیث
✨خودمان را اوّل کمی نورانی کنیم.
🌺 در ماه رمضان، هم باید به خودمان برسیم، هم باید به مردم برسیم.
👈 ضمناً بدانیم که اگر به خودمان نرسیم، به مردم هم نمیشود رسید.
🍀این دعاهای ماه رمضان، این روزه ماه رمضان، این مناجاتها، این تضرّعها، این اذکار، این نوافل در ماه رمضان، همه برای این است که ما خودمان را اوّل کمی نورانی کنیم. اگر نورانی شدیم، آن وقت میتوانیم به دیگران هم برسیم.
📚بیانات مقام معظم رهبری دامت برکاته در تاریخ ۷۱/۱۱/۲۵
📣کانال #سلام_فرشته در ایتا، سروش، بله
@salamfereshte
#خودسازي #تهذيب#اخلاقي #اصلاح #دعا
هدایت شده از مدرسه علميه الهادی علیه السلام
🌱 بذر سعادت
#استاد_عربیان حفظه الله:
🔹خدا رحمت کند علامه طباطبایی را. در نامه هایی که از حضرت علامه به دست ما رسیده است. نامه ای است که نظر را جلب می کند؛ نامه ای است که یک طلبه جوان به محضر علامه طباطبایی نوشته بود. در این نامه، این جوان به علامه فرزانه می گوید من یک طلبه ای هستم که چهارسال از طلبگی ام در حوزه گذشته. از نظر علمی سعی و تلاش داشته ام و می دانم چه کار باید بکنم اما از نظر اخلاقی و عملی سرگردان و متحیرم. نمی دانم چه کار کنم.
🔸جالب است که به جناب علامه گوشزد می کند استاد من موعظه نمی خواهم. چون موعظه زیاد پیدا می شود. من راهکار عملی می خواهم. از نظر عملی و دستور العمل استفاده کنم. حضرت علامه هم جوابی که می فرمایند، بسیار این جواب، برای ما هم سازنده است. حضرت علامه به ایشان می فرمایند صبح که از خواب بیدار می شوی...، دستورالعملی می فرمایند که از نظر اصطلاحی بخواهیم بیان کنیم می شود اصل مراقبه. که پیامبر اسلام به جناب ابوذر هم همین اصل مراقبه را می فرمایند. اصل عملی مراقبه.
👈خود علامه طباطبایی در رابطه با این مراقبه، این تعبیر را دارند که بذر سعادت است. که آدم باید در مزرعه وجودش این را بپاشد. ازش محافظت کند تا به بار بنشیند. بذر سعادت.
📚برگرفته از سلسله جلسات #حدیث_خوانی، #جلسه_دوم در تاریخ شنبه 1400/08/08
#قسمت_سیزدهم
ادامه دارد...
📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام
🆔@alhadihawzahqom
#پیامبر_اکرم صلی الله علیه و آله
#وصیت
#معرفی_حدیث
#حدیث