eitaa logo
سلام فرشته
177 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
1هزار ویدیو
9 فایل
خدایا، قلب هایمان را آماده سلام کردن به فرشته هایت بگردان رمان ، داستان و کلیپ و پادکست هاي #تولیدی هشتک خورده انتشار مطالب با ذکر منبع، بلامانع است. فهرست مطالب: https://eitaa.com/salamfereshte/2162 نویسنده: #سیاه_مشق
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از KHAMENEI.IR
-1576198397_-206716546.mp3
13.36M
🎙 بشنوید | صوت کامل بیانات رهبر انقلاب در دیدار جمعی از پیشکسوتان و فرماندهان دفاع مقدس. ۱۴۰۱/۶/۳۰ 💻 Farsi.Khamenei.ir
؟ ✨ اللَّهُمَّ أَغْنِنَا عَنْ هِبَةِ الْوَهَّابِينَ بِهِبَتِكَ و اكْفِنَا وَحْشَةَ الْقَاطِعِينَ بِصِلَتِكَ حَتَّى لَا نَرْغَبَ إِلَى أَحَدٍ مَعَ بَذْلِكَ ، وَ لَا نَسْتَوْحِشَ مِنْ أَحَدٍ مَعَ فَضْلِكَ✨ خدایا به عطا و احسانت، ما را از عطا و احسان دیگران بی‌نیاز ساز و از ما غم و اندوه بریده شدن احسان دیگران را به احسان و جایزه‌ات کفایت کن تا با بذل و بخشش تو، به دنبال بذل و بخشش احدی رغبت نکنیم و با فضل و احسان تو از احدی نهراسیم. 📣کانال در ایتا، سروش، بله @salamfereshte
❌خود فراموشی حفظه الله: 🌺حضرت می فرمایند وَ إِذَا أَرَادَ بِعَبْدٍ شَرّاً .. اگر خدا اراده شر بکند، البته توجه داشته باشید اراده شر نسبت دادن به خداوند هرگز نمی تواند ابتدایی باشد. خداوند ابتدائا شر هیچ بنده ای را نمی خواهد. وقتی می بیند بنده ای اصرار می ورزد ودست از گناه برنمی دارد، با هیچ نصیحتی خلاصه، در راه راست قرار نمی گیرد، خداوند او را رها می کند. اینجا اراده شر کردن به این معناست که در حقیقت، جزا و نتیجه آن اصرار او در معصیت و گناه باید بگوییم به حساب می آید. وَ إِذَا أَرَادَ بِعَبْدٍ شَرّاً أَنْسَاهُ ذُنُوبَه کاری می کند که گناهانش را فراموش کند. 🔻فراموشی گناه، فرد را در یک رضایت خاطر هرچه بیشتری نسبت به خود قرار می دهد. احساس خوشی نسبت به خودش پیدا می کند. و این احساس رضایت نسبت به خودش، باعث می شود که آن لذت ها، هواها و هوس های خودش را بهتر دنبال کند. بیشتر دنبال کند و باز هم گرفتار گناه و گناه و گناه بشود. این هم جمله دوم که نتیجه آن، این بشود که انسان نسبت به گناه، حس خیلی تلخ و سخت و منفی ای به او دست بدهد. بترسد. بترسیم از گناه. و همدیگر را نسبت به گناه بترسانیم. این خیلی ارزشمند است. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ شنبه 1400/09/20 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
؟ إِلَهِي فَلَا تَحْرِمْنِي خَيْرَ الْآخِرَةِ وَ الْأُولَي لِقِلّةِ شُكْرِي. ✨خدایا به خاطر كمی شكرم از خير آخرت و دنيا محرومم مكن. 📣کانال در ایتا، سروش، بله @salamfereshte
🍀 نگاه کن ببین معصیت چه کسی را کردی حفظه الله: 🌸سومین جمله که در همین راستا هست. باز ببینید چه نکته جالبی را بیان می کند و چه جوری حضرت با ایجاد این توجهات و نگاه ها، ابوذر و هر کسی که پا در جا پای ابوذر قرار می دهد را می خواهند تربیتش کند. می فرماید یَا اباذر! لَا تَنْظُرْ إِلَی صِغَرِ الْخَطِیئَةِ، وَ لَکِنِ انْظُرْ إِلَی مَنْ عَصَیْتَ این را در نظر داشته باش که معصیت چه کسی را کردی، نگاه کن ببین معصیت چه کسی را کردی. از این منظر، هر گناهی، کبیره به حساب می آید. 🌼 در فقه و اخلاق، یک بحثی مطرح می شود. یک تقسیمی در مورد گناهان صورت می گیرد تحت عنوان گناه کبیره و گناه صغیره. بعضی ها گفته اند که اصلا همه گناهان کبیره است. با این نگاهی که در این فرمایش حضرت مشاهده می کنیم؛ هر گناهی، مخالفت با حقیقت عالم است. از این منظر، همه گناهان کبیره هستند. نمی توانیم بگوییم گناهان بر دو دسته اند یک دسته کبیره و یک دسته صغیره. این نگاه به جای خودش نیکو و درست است. 🔹 آن تقسیم گناهان به کبیره و صغیره، از یک جهت دیگری می تواند قابل قبول باشد. بعضی از گناهان، تبعات منفی گسترده در دنیا و آخرت دارند. خیلی بزرگ اند. اما بعضی از گناهان، وقتی مقایسه می کنیم با آن دسته اول گناهان که تبعات گسترده ای دارند، می بینیم تبعاتش کمتر است. حکم شرعی اش هم آسان تر است. این دسته دوم که نسبت به اول، تبعات کمتری دارد، آثار خفیف تری دارد، این را می توانیم بگوییم صغیره. اما آن هایی که آثارش خیلی شدید است و تبعاتش گسترده تر است می توانیم بگوییم کبیره است. مثلا قتل. حالا خود این قتل، گاهی موقع یک نفر را کشته، گاهی موقع ده ها نفر و صدها نفر را کشته. کسی که صدها نفر را می کشد، این جنایتش بزرگ تر است یا آن کسی که یک نفر را آن هم در حالت عصبانیت کشته. وقتی مقایسه می کنیم می بینیم خیلی با هم فرق دارند. حالا کشتن را مقایسه کنید با آنی که ریش هایش را از ته زده است. از ته زدن ریش بنابر نظر بعضی آقایان حرام شرعی است. یکی ریش هایش را از ته زده و یکی، یک نفر را کشته. وقتی این دو را با هم مقایسه می کنیم می بینیم کشتن بزرگ تر است. یا فتنه می کند. که بنابرآیه قرآن، فتنه بزرگ تر از قتل است. 🔻هم چنین در مقایسه گناهان ما می توانیم به این نتیجه برسیم که بعضی از گناهان خیلی شدید و بزرگ است و بعضی آن شدت دسته اول را ندارد. می توانیم یک دسته را گناه کبیره بدانیم و یک دسته را گناه صغیره بدانیم. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ شنبه 1400/09/20 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
؟ 🌺اللّهُمّ صَلّ عَلَي مُحَمّدٍ وَ آلِهِ، وَ هَبْ لِيَ الثّقَةَ لِأُقِرّ مَعَهَا بِأَنّ قَضَاءَكَ لَمْ يَجْرِ إِلّا بِالْخِيَرَةِ. 🍀خدايا، بر محمد و آلش درود فرست، و به من حالت اعتماد و اطمينان بخش تا به وسيله آن اقرار كنم كه قضاي تو، جز به آنچه خير است روان نشده 📣کانال در ایتا، سروش، بله @salamfereshte
❎ اصرار در گناه یعنی چه؟ حفظه الله: ✍️ مرحوم شهید دستغیب در کتاب گناهان کبیره، ملاک هایی را برای گناهان کبیره ذکر کرده است. اولا آن هایی که در روایات ما به عنوان کبائر و گناهان بزرگ مطرح شده. دوما آن گناهانی که صریحا در قرآن وعده عذاب داده شده است یا در روایات، وعده جهنم داده شده است. سوما اگر صریحا در آیات و روایات وعده عذاب داده نشده است، بزرگ تر از گناهانی شمرده شده است که در آن گناهان وعده عذاب و آتش جهنم داده شده است. 🌸این ملاک ها را آنجا ذکر می کند. طبیعتا گناهانی که بر اساس ادله حرام شمرده بشود اما هیچیک از این ملاک های کبیره بودن در آن نباشد، می شود صغیره. مثلا این مثالی که زدم: از ته زدن ریش. البته بعضی از علما احتیاط واجب می فرمایند. اما آن هایی که فتوا داده اند که حرام است، از نظر آن ها حرام است و می توانیم بگوییم این یک گناه صغیره به حساب می اید ولی لاصغیره مع الاصرار و لاکبیره مع الاستغفار. اگر استغفار بکنیم، کبیره ای باقی نمی ماند. پاک می شود گناه. و اگر صغیره هم باشد و اصرار کنیم، دیگر صغیره نیست. کبیره شده است. 🍀حالا در بحث اصرار، اینکه ملاک اصرار چیست باز فقها بحث مفصلی دارند. 👈 عده ی می فرمایند اصرار به این است که تکرار کنیم. اصرار با تکرار تحقق پیدا می کند. حداقل دو دفعه انجام دهیم. 👈اما عده ای می فرمایند نه. تحقق مفهوم اصرار احتیاج به تکرار در تحقق خارجی ندارد. همین که دفعه اول را انجام داده، توبه نکرده، و بنا دارد، در ذهنش هست که باز هم انجام بدهد. با اینکه هنوز دومی را انجام نداده است اما اگر توبه از قبلی نکرده و باز هم می خواهد انجام بدهد، بنایش بر این است که انجام بدهد، همین موجب می شود که مفهوم اصرار تحقق پیدا کند. و هم چنین نظرات دیگری که در مباحث فقهی به تفصیل بحث شده است. 💠توجه داشته باشیم در روایات ما هست که الندم توبه. کسی که از خودش ناراحت است. از خودش بدش می آید که چرا من این کار را کردم. خود این پشیمانی توبه به حساب می آید. به نظر می رسد این جور ادم ها که نسبت به رفتارشان منزجر هم هستند، به زبان هم می آورند. اظهار پشیمانی می کنند. یعنی توبه در زبانشان هم جاری می شود و از خدا عذرخواهی می کند. اما مثال را ببرید جایی که توبه نکرده، حتی آن پشیمانی هم نباشد و باز هم می خواهد انجام دهد، عرفا این را می توانیم بگوییم اصرار. مخصوصا اینجا، هم در حقیقت بعد از آن وقوع گناه در دفعه اول، پشیمانی حاصل نشده، توبه و استغفاری صورت نگرفته، فرض هم این است که دفعه دوم هم تکرار شده است. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ شنبه 1400/09/20 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
؟ 🌸اللَّهُمَّ إِنيِّ أَعُوذُ بِكَ مِنْ هَيَجَانِ الْحِرْصِ ، وَ سَوْرَةِ الْغَضَبِ ، وَ غَلَبَةِ الْحَسَدِ ، وَ ضَعْفِ الصَّبْرِ ، وَ قِلَّةِ الْقَنَاعَةِ ، وَ شَكَاسَةِ الْخُلْقِ ، وَ إِلْحَاحِ الشَّهْوَةِ ، وَ مَلَكَةِ الْحَمِيَّةِ 🍀خدایا به تو پناه مى‌بريم از هيجان حرص و تندى غضب و عصبانيت و مسلط شدن حسد و ضعف صبر و كمى قناعت و بداخلاقى و اصرار در شهوترانى و تسلط حميت جاهلى‌ 📣کانال در ایتا، سروش، بله @salamfereshte
📌 کسی که نماز صبحش قضا می شود.. 1️⃣کسی که برای نماز صبح خواب مانده و نمازش قضا شده گناهکار است؟ پاسخ حفظه الله: 🔻نمی خواهیم جرئت بدهیم به افرادی که نمازشان قضا می شود، اما باید ببینیم که چه جوری نمازش قضا می شود. چون ترک نماز در وقت خواب، گناهی ندارد. انسان در حالت خواب تکلیفی ندارد. باید ببینیم در بیدار نشدن در اول وقت، یا در وقتی که نماز ادا هست، او تقصیری دارد و تقصیری ورزیده یا نه. اگر مقصر باشد گنهکار است اما اگر مقصر نبوده، فرض کنید افرادی کاری کردند یا دارویی به او دادند که بیدار نمی شود، تقصیری ندارد. اگر در مقدماتش کوتاهی کرده باشد، مثل اینکه دیروقت بخوابد ضمن اینکه در طول روز خسته بوده است، به صورت طبیعی آدم خسته، دیروقت بخوابد، فقط معجزه می تواند او را بیدار کند. یعنی اگر بیدار شد ما باید تعجب کنیم که چه کرامتی حاصل شده که این بنده خدا بیدار شده است. اگر کوتاهی کرده باشد، این گناه فقهی می شود. 2️⃣ اینکه سحر خواب می ماند و گریه می کند چیست؟ ادامه پاسخ حفظه الله: 🌹این عشق است. این از محبت است. اینکه آدم می خواسته یک دفعه ای با معشوق خودش، با محبوب خودش، کسی که دوستش داشته وعده دیدار داشته حالا خوابش برده. یک چیز ارزشمندی می خواستند به او بدهند، در یک ساعت خاصی، خواب می ماند. بیدار می شود، ناراحت می شود و اصلا گریه هم می کند. 3️⃣ چیزهایی را از دست نمی دهد؟ ادامه پاسخ حفظه الله: 🌼بستگی دارد اگر جبران نکند. اگر کوتاهی نکرده باشد گاهی اوقات این از لطف خداست. در روایات ما هست که خداوند متعال، بندگانش را که تربیت می کند، می بیند که بعضی از بندگان با فقر، تربیت می شوند. مصلحتش فقر است. مریضی است. بیچارگی است. به او می دهد که به سمت کمال پیش برود. اصلا این فرد طوری است که خدا از صلاح و مصلحتش خبر دارد. با این وضعیت، پیشرفت می کند. اما بعضی ها هستند که مصلحتشان، برای اینکه پیشرفت کنند و به کمال برسند این است که دارایی داشته باشند. دارا باشد. سالم باشد. امکانات کافی داشته باشد. اگر این در مضیقه و سختی قرار بگیرد از نظر روحی عقب می افتد. خدا هم مصلحت او را تامین می کند. 🍀این حدیث قدسی است. تا جایی که بنده ای بلند می شد نماز شب می خواند. پشت سر هم. اما کم کم از نظر روحی، در آستانه صدمه دیدن از عجب قرار گرفته که اگر همین طور ادامه پیدا کند، گرفتار عجب می شود. ظلمت عجب، غلیظ تر و شدیدتر از ظلمت بعضی از گناهان عملی است. خدا که دوستش دارد و می خواهد تربیتش کند، اینجا، در یک شب، چند شب، او را در وقت نماز شب خواندن به خواب می برد. نمی گذارد این ادامه پیدا کند. یک دفعه بلند می شود می بیند وقتش رفت و او نتوانست و خودش را سرزنش می کند که این سرزنش کردن خودش ثواب دارد. 🌸حالا در این مثال ترک نماز شب است. در بعضی جاها می تواند به گونه دیگری باشد. یک دفعه ای در معصیتی واقع می شود که اینقدر خودش را سرزنش می کند. روایت سیئه تسوئک خیر من حسنه تعجبک گناهی که تو را غمگین بکند، بهتر از آن عبادتی است که تو را مبتلا به عجب کند. عجب خیلی خطرناک است. و همه ما هم در معرض این خطر عجب قرار داریم. باید مواظب باشیم. سَيِّئَةٌ تَسُوءُكَ خَيْرٌ عِنْدَ اللَّهِ مِنْ حَسَنَةٍ تُعْجِبُكَ تو را به عجب می اندازد. البته از این تعابیر و روایات نباید چنین استفاده ای در ذهن کسی ایجاد بشود که برویم به سمت گناه. عیبی ندرد! حالا که مثلا مغرورانه آدم می گوید ما عجب نداریم، عیبی ندارد. نه. با این ادبیات می خواهند بگویند عجب خیلی خطرناک است. مواظب عجب باشید. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ شنبه 1400/09/20 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
؟ 🌺اللّهُمّ صَلّ عَلَي مُحَمّدٍ وَ آلِهِ، وَ طَيّبْ بِقَضَائِكَ نَفْسِي، وَ وَسّعْ بِمَوَاقِعِ حُكْمِكَ صَدْرِي، 🍀خدايا بر محمد و آلش درود فرست، و مرا به قضايت دل خوش كن، و سينه ‏ام را به موارد فرمانت گشاده فرما، 📣کانال در ایتا، سروش، بله @salamfereshte
🏴 سالروز ارتحال جانسوز خاتم الانبیاء، نبی مکرم اسلام، حضرت محمد مصطفی صلی‌الله‌علیه‌وآله و شهادت سبط اکبر حضرتش، کریم اهل بیت، امام حسن مجتبی علیه‌السلام تسلیت باد🏴 📣کانال در ایتا، سروش، بله @salamfereshte صلي الله عليه و اله عليه السلام
🔻حس و حال مومن نسبت به گناه حفظه الله: 🍀 یا اباذر! لَا تَنْظُرْ إِلَی صِغَرِ الْخَطِیئَةِ، وَ لَکِنِ انْظُرْ إِلَی مَنْ عَصَیْتَ به کوچکی خطا و گناه نگاه نکن. به این نگاه کن که معصیت و نافرمانی چه کسی را انجام داده اید. نافرمانی خدا را مرتکب شده ای. 🌸یا اباذر! إِنَّ نَفْسَ الْمُؤْمِنِ أَشَدُّ ارْتِکَاضاً مِنَ الْخَطِیئَةِ مِنَ الْعُصْفُورِ، حِینَ یُقْذَفُ بِهِ فِی شَرِکِهِ، الله اکبر. چه تشبیهی. گنجشک را وقتی در دام می اندازند، چطوری بال و پر می زند. چه جوری مضطرب است و بال و پر می زند؟ می فرماید اضطراب نفس مومن در مواجهه با گناه یا در جایی که مرتکب گناه می شود، آن اضطرابش بیشتر است از آن اضطرابی که گنجشک در دام افتاده است. 🔹حالت و حس او نسبت به گناه ببینید به چه صورت است. خیلی در شدت قرار می گیرد. خیلی ناراحت می شود. اگر مرتکب خطایی بشود خیلی ناراحت می شود تا جبران کند و بتواند آرامش پیدا کند. اینجوری در فشار قرار می گیرد. در یک اضطراب اینچنینی قرار می گیرد. این تمثیل است که متوجه بشویم چقدر این اضطراب شدید است. ای اباذر، نفس مومن، اضطرابش شدیدتر است از خطا و گناه از اضطراب گنجشکی که در بند و دام افتاده و صید شده. اضطراب گنجشک را مشاهده کرده ایم. بدانیم که اضطراب نفس مومن در مقابل گناه، شدید تر از آن است. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ شنبه 1400/09/20 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله