eitaa logo
صالحی - ارتباط کاربران
1.5هزار دنبال‌کننده
988 عکس
389 ویدیو
371 فایل
﷽ 💫 طلبه ای ساده دروس خارج حوزه قم لیسانس نرم افزار ارشد مهندسیIT دکتری عرفان اسلامی ✅ اینجا نشر پژوهش‌ها، و پرسش وپاسخهای کاربران 📌خصوصی @mSalehi ✅ تدریس فعلی: 1. @Shia_erfan 2. @Sania_Ashar ✅ کانال اصلی بنده @Salehy 📲نرم‌افزارهای مفید @SalehiApps
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از آیت الله اراکی
💠کتاب «فقه نظام بانکی» آیت الله اراکی منتشر شد. 🔹 کتاب “فقه نظام بانکی” به قلم آیت الله اراکی توسط انتشارات نشر ناب ماندگار به زیور طبع آراسته شد. 📌«بانک» در نظام اقتصادی اسلام ماهیتی کاملاً متفاوت از بانک در نظام سرمایه‌داری دارد. بانک در نظام اقتصادی اسلام عبارت است از: «نهادی که وظیفه آن صیانت از دارایی‌های مردم و هدایت آن در جهت بهره‌برداری صحیح از آن و ارائه خدمات اقتصادی بهتر به عموم مردم است»؛ بنابر این تعریف، بانک در نظام اقتصادی اسلام، ماهیت «خدمت به مردم» دارد و نقش اصلی آن واسطه‌گری میان سرمایۀ صاحبان سرمایه و کار صاحبان کار است. 🏦نهاد «بانک» بهترین جایگاه و وسیله‌ جهت به ‌گردش درآوردن ثروت جامعه و بکارگیری آن در فعالیت‌های اقتصادی است. در این نوشتار به انواع بانک‌ها و تبیین وظایف شش‌گانه «بانک»  ‌پرداخته شده است که  یکی از مهم‌ترین وظایف «بانک»  در نظام اسلامی، روانه‌سازی سرمایه به سمت عموم فعالان اقتصادی، بلکه عموم بهره‌برداران اقتصادی است. 🔸علاقه مندان می توانند این اثر را با مراجعه به انتشارات نشر ناب ماندگار به آدرس: قم بلوار معلم میدان روح الله جنب مسجد سلماسی نشر ناب ماندگار و یا با شماره ذیل تماس حاصل و تهیه نمایند. شماره تماس:  37749893_025 🔹متن کامل خبر بر روی لینک زیر موجود می‌باشد. 🌐https://yun.ir/j0e6ya 🔻کانال رسمی آیت الله اراکی: 🆔@mohsenaraki_ir
3.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸اسراییل تمام نانوایی های غزه رو بمباران کرده،برق هم قطع کردن، اجازه ورود سوخت هم نمیدن 🇵🇸 مردم فلسطين تو پیت حلبی تنور درست کردن و برای بچه هاشون نون میپزن! بچه هاشون هم خوشحالند 🇵🇸🇵🇸🇵🇸 🔸 👌حال انصراف و انقطاع و آزادی‌شان از زخارف دنیای مادی امروز رو خریدارم😊 🌱 آزاد از هیاهوهای زندگی‌های مادی، حتی زیر بمب و موشک و خمپاره‌ها دارن آزاد از دنیا زندگی میکنن، و در همین آزادی هم سرحال و سرزنده‌اند. ملتی که دیگر ترس از مرگ ندارد، و خود را دائما آماده‌ی لقاء خدا می‌بیند، زندگیش با جهاد فی الله عجین شده و آزادی بینهایت از هر تعلق دنیایی (بسوی خدای بینهایت) را در آن حیات طیبه الهی تجربه می‌کند. 🔹و چقدر این صحنه‌های آزادی روحی این مردم، ارزش‌های دنیای مادی غرب رو بی‌اعتبار و تحقیر می‌کنه👌 🔸 @Salehi786
هدایت شده از SovarMedia | صُور مدیا
13.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
وقتی از بچه‌های غزه می‌پرسی آرزوتون چیه... @SovarMedia
hamele.jpg
حجم: 999K
📚 احکام نموداری روزه زن باردار یا شیرده (زن بارداری که زایمانش نزدیک است) مطابق با فتاوای جدید امام خامنه ای ✅ توضیح متنی در کانال فتاوای جدید رهبری👇 🌐 eitaa.com/fatava_jadid/48 🌐 sraj.ir/fa/index.php/2017-05-04-06-08-40/1815-2021-04-16-04-35-10 🔸 @Salehi786
✨﷽✨ 📚 با و یا برای مطابق با ♻️ ♻️ (مدّ ظله العالی) 🗓 تاریخ : بهار سال ۱۴۰۱ 🔒سؤال: آیا می توان به نیت محرم شدن با زنی، دختر کوچکش را (رضیعه یا غیر رضیعه) با اذن ولی دختر به عقد موقت در آورد؟ : در فرض سؤال اگر عقد به مصلحت دختر باشد اشکال ندارد. منظور، مصلحتی است که عرف، آن را به نفع بچه بداند، چه الان و چه در آینده (مثل اینکه مهریه قابل توجهی برای او قرار دهند). استفتاء از معظم له، سوالات شماره: 858737 و 859090 🔑✅ : در عقد اگر مدت عقد کوتاه باشد مثلا یکی دو ساعت، محل اشکال است. به عبارت دیگر: صحت عقد موقت نوزاد، بدون در نظر گرفتن مدتی که پیدا کند، محل اشکال است. 📝 توضیح‼️‎ آنچه متعارف شده از این که یک یا دو ساعت بر دختر کوچک شیرخوار یا نزدیک به آن، واقع می سازند و منظورشان از این کار آن است که مادرش بر‎ معقود له محرم بشود، خالی از اشکال نمی باشد؛ از جهت این که در صحت این عقد، اشکال است تا این که حرمت مادر معقود علیها، بر آن مترتب شود؛ لذا اگر طفلی را به عقد فرد دیگری در بیاوریم، بنابر احتیاط واجب باید مدت آن عقد به قدری باشد که قابلیت استمتاع ولو در آینده وجود داشته باشد. در نتیجه: اگر دختری مثلا یک یا دو ساله را بخواهیم به عقد دیگری در بیاوریم، عقد چند روزه یا حتی دو سه ساله محل اشکال است. چند نکته‼️ 1⃣ لازم نیست زوج تا اتمام مدّت عقد صبر کند، بلکه می شود بعد از اجرای عقد، زوج مابقی مدّت را ابراء نموده و ببخشد. 2⃣ چنانچه عقد به مدت کوتاهی باشد، معظم له نفرمودند باطل است، بلکه فرمودند صحت اینچنین عقدی محل اشکال است؛ یعنی بنابر احتیاط واجب لازم است مدت طولانی باشد به طوری که به حدی رسیده باشد که قابلیت استمتاع و تلذذ از او را داشته‎‎ باشد، یا در آن مدت به این حدّ برسد؛ در نتیجه: اگر به مدت کوتاهی عقد خوانده شد، لازم است آثار مصاهرت و آثار عدم محرمیّت بر آن مترتب شود، در صورتی که تحقق زوجیّت را ولو به داعی بعضی از آثار ـ مثل محرمیّت ـ قصد نموده باشد (لذا در بعض موارد آثار زوجیت و در بعض موارد آثار عدم زوجیت بار می شود). بدین معنا که: الف. از یک سو آثار زوجیت بار می شود: مثلا زوج احتیاطا مابقی مدت را ببخشد تا این طفل شبهه ی ذات البعل بودن نداشته باشد. و همچنین آثار محرمیت از حیث ازدواج های آینده رعایت شود و دیگر با کسانی که شاید محرم شده باشد، تا ابد ازدواج نکند (مثلا دختر 1 ساله را به عقد پسری بالغ در آورده اند تا پدر پسر در حکم پدرشوهر شود؛ اینجا بعد از جدایی احتیاطا تا ابد این پدر با این دختر ازدواج نکند؛ زیرا شاید محرم شده باشند و حکم ازدواج با محارم پیدا کند). ب. از سوی دیگر آثار عدم زوجیت بار می شود: بدین معنا که احتیاطا آثار محرمیت از حیث پوشش و نظر را اجرا نکنند (گویا عقد باطل بوده و معامله ی نامحرم با یکدیگر بکنند). 3⃣ این حکم اختصاص به و ندارد و و را هم شامل می شود (فرقی بین دختر و پسر نیست). مثلا اگر دختر ۱۵ ساله را به ازدواج پسر ۱ ساله در بیاورند، صحت این عقد هم محل اشکال است؛ لذا در این مثال هم، باید طولانی باشد که پسر به سنی برسد که بتواند تمتع ببرد و قابلیت این کارها را داشته باشد. 4⃣ ظاهر این است که این فتوا، مطلب جدیدی نیست، بلکه همان نظر حضرت امام خمینی (رحمة الله علیه) در وسیلة النجاة [1] است که به صورت احتیاط واجب فرموده اند و در تحریر الوسیله تبدیل به احتیاط مستحب کرده اند، البته طبق بعضی از نسخه ها در تحریر الوسیله [2] هم احتیاط واجب می باشد. 📚 : 1. جلسه استفتاءات تهران 2. استفتاء از معظم له، شماره سوال: 1374668، تاریخ: ۱۴۰۱/۰۳/۲۴ شماره سوال: 1378036، تاریخ: ۱۴۰۱/۰۴/۰۵ 🔰 پاورقی ها در پیام بعدی👇👇👇👇 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 🆔 @fatava_jadid
◀️ ادامه... 🔰 پاورقی ها: [1] مع التعاليق، القول في المصاهرة و ما يلحق بها، ص726، م2: إذا عقد على امرأة حرمت عليه امّها و إن علت نسباً أو رضاعاً؛ سواء دخلت بها أو لا، و سواء كان العقد دواماً أم انقطاعاً، و سواء كانت المعقودة صغيرة أو كبيرة. نعم الأحوط «1»- لو لم يكن الأقوى- في العقد على الصغيرة انقطاعاً أن تكون بالغة إلى‏ حدّ تقبل للاستمتاع و التلذّذ بها و لو بغير الوطء؛ بأن كانت بالغة ستّ سنوات فما فوق- مثلًا- أو يدخل في المدّة بلوغها إلى‏ هذا الحدّ. فما تعارف من إيقاع عقد الانقطاع ساعة أو ساعتين على الصغيرة الرضيعة أو من يقاربها مريدين بذلك محرميّة امّها على المعقود له في غاية الإشكال من جهة الإشكال في صحّة مثل هذا العقد حتّى يترتّب عليه حرمة امّ المعقود عليها. «1» الإمام الخمینی: لكن لو عقد كذلك؛ أي الساعة أو الساعتين لا يترك الاحتياط بترتيب آثار المصاهرة و عدم المحرميّة؛ إذا قصد تحقّق الزوجيّة و لو بداعي بعض الآثار كالمحرميّة. [2] ، القول في المصاهرة و ما يلحق بها، ص725، م2: لو عقد على امرأة حرمت عليه امّها و إن علت نسباً أو رضاعاً؛ سواء دخل بها أم لا، و سواء كان العقد دواماً أو انقطاعاً، و سواء كانت المعقودة صغيرة أو كبيرة. نعم الأحوط في العقد على الصغيرة انقطاعاً، أن تكون بالغة إلى‏ حدّ تقبل للاستمتاع و التلذّذ بها و لو بغير الوطء؛ بأن كانت بالغة ستّ سنين فما فوق مثلًا، أو يدخل في المدّة بلوغها إلى‏ هذا الحدّ، فما تعارف من إيقاع عقد الانقطاع ساعة أو ساعتين على الصغيرة الرضيعة أو من يقاربها- مريدين بذلك محرميّة امّها على المعقود له- لا يخلو من إشكال؛ من جهة الإشكال في صحّة مثل هذا العقد حتّى يترتّب عليه حرمة امّ المعقود عليها، و إن لا يخلو من قرب أيضاً، لكن لو عقد كذلك- أي الساعة أو الساعتين عليها- فلا ينبغي ترك الاحتياط؛ بترتّب آثار المصاهرة و عدم المحرميّة لو قصد تحقّق الزوجيّة و لو بداعي بعض الآثار كالمحرميّة. 🆔 @fatava_jadid
Screenshot_۲۰۲۳۱۰۳۰-۱۴۴۶۴۸_Chrome Beta.jpg
حجم: 909.5K
🔸حکم صیغه 99 ساله + فتاوای مراجع عظام https://afathi.blog.ir/post/حکم-صیغه-99-ساله-فتاوای-مراجع-عظام 🔸 آیه الله خوئی(ره): در احکام، ملحق به عقد دائم است. [استفتائات، ص ۲۹۲، س۹۸۹] آیه الله سیستانی(دام ظلّه): عقد باطل است. [المسائل المنتخبه، ص ۳۹۶، م ۱۰۱۵] آیه الله نوری همدانی(دام ظلّه): در احکام، ملحق به عقد دائم است. [منتخب المسائل، م1010 ص٢۵٧]. آیه الله وحید خراسانی(دام ظلّه): بنابر احتیاط واجب نباید زمان عقد موقت بیش از عمر زوجین یا یکی از آن دو باشد، و صحت عقد موقت، در فرض مذکور، و تبدیل آن به عقد دائم، محل اشکال است. [منهاج الصالحین، ج۳، ص ۳۰۶، عقد المتعه، پاورقی ۱۰۵۳]. آیه الله مکارم شیرازی(دام ظلّه): چنین ازدواج موقتی اشکال دارد، احتیاط واجب آن است که احکام عقد دائم بر آن مترتب کنند. (در مواردی که مقرون به احتیاط است) [استفتائات جدید، ۱۳۸۶، ج۱، ص۲۲۶، س ۷۶۸، و ج۲، ص ۳۴۴ و ۳۴۵، س ۱۰۰۸ و ۱۰۱۰] دو صفحه‌ی ٣۴۴ و ٣۴۵ استفتائات جدید آیت الله مکارم: https://lib.eshia.ir/27563/2/344 https://lib.eshia.ir/27563/2/345 🔸 @Salehi786
🔸 بیان آیت الله نوری همدانی در کتابشان👆در مورد عقد موقت 99 ساله (که عادتا مدت عقد بیش از عمر زوجین است)، در حکمش ملحق به عقد دائم است 🔻مسأله 1010 : «... یعتبر فی المدة أن لا تزید علی عمر الزوجین عادة، و إلا کان العقد دائما علی الأظهر» 🔻 کتاب منتخب المسائل(عربی)، مسأله 1010، ص٢۵٧ 🌐 patogh.mobi/book/کتاب-منتخب-المسائل-%28عربی%29 🔸 @Salehi786
🔸 هم در نظر جدیدشان صحت عقد 99 ساله را محل اشکال می‌دانند 👇
✨﷽✨ 📚 ۹۹ ساله / طولانی مدت که از عمر طبیعی زوجین بیشتر باشد مطابق با ♻️ ♻️ (مدّ ظله العالی) 🗓 تاریخ : بهار سال ۱۴۰۱ 🔒سؤال: آیا عقد انقطاعی ۹۹ ساله، صحیح است؟ و در صورت صحت، دائم حساب میشود یا موقت؟ و آیا در صیغه ۹۹ ساله زن از مرد ارث میبرد؟ : عقد 99 ساله عقد موقت محسوب شده و با عقد موقت، توارث بین زوجین، ثابت نمی شود. استفتاء از معظم له: شماره سوال: 1214970 ، تاریخ: ۱۴۰۰/۰۱/۱۱ شماره سوال: 1161745 ، تاریخ: ۱۳۹۹/۰۸/۱۲ شماره سوال: 1185393 ، تاریخ: ۱۳۹۹/۱۰/۱۹ شماره سوال: 1180639 ، تاریخ: ۱۳۹۹/۱۰/۰۶ 🔑✅ : صحت عقد موقتِ طولانی مدت (مثل 99 ساله) که عادتاً احتمال بقای زوجین تا آن مدت وجود ندارد محل اشکال است. به عبارتی: صحت عقد ۹۹ ساله و هر عقدی که از عمر طبیعی زوجین بیشتر باشد محل اشکال است. 📝 توضیح‼️‎ از آنجایی عقد دائم شرایط و احکام سخت و زیادی دارد، (مثل ارث بردن زوجین از یکدیگر، حق المبیت برای زوج، اذن خروج از منزل برای زوجه، پرداخت نفقه به همسر و...) مرسوم شده عده ای از مردم بجای ، از استفاده می کنند، (مثلا عقد موقت 99 ساله) که درنتیجه تا آخر عمر، این زن و مرد، از لحاظ شرعی زن و شوهر هم باشند، ولی آثار زوجیت دائم بار نشود. خصوصا برای مردانی که یک زن دائم دارند و می خواهند با زن دیگری هم ازدواج کنند، از این راه حل استفاده می کنند. در اینکه این عقد طولانی مدت که از محتمل عمر زوجین بیشتر است، از لحاظ فقهی صحیح است یا خیر، چند قول بین فقهاء وجود دارد: (مثلا زوجین 40 سال سن دارند و عقد 70 ساله منعقد می کنند که انتهای این عقد، زوجین به 110 سالگی می رسند که در عرف ما احتمال بقاء عمر تا این سن گرچه محال نیست، ولی کم است، یا همان عقد های مرسوم 99 ساله که حتی زوجین 20 ساله هم که باشند، انتهای مدت 119 ساله می شوند که احتمال حیات تا آن سن خیلی کم است) الف) این عقد موقت باطل است (گویا عقدی خوانده نشده و هر نوع رابطه ی زوجیتی حرام بوده و حکم زن و مرد اجنبی و اجنبیه را دارند.) : مثل نظر آیت الله العظمی سیستانی [1] ب) این عقد موقت صحیح است: مثل نظر حضرت امام خمینی (رحمة الله علیه) [2] یا نظر سابق مقام معظم رهبری (مدّ ظله العالی) ج) این عقد صحیح است ولی تبدیل به عقد دائم می شود، گرچه زوجین نیت عقد موقت را داشته اند و صیغه ی موقت خوانده اند: مثل نظر آیت الله العظمی مکارم شیرازی [3] د) قائلین به احتیاط بین مبنای الف و ب: لذا می فرمایند: بنا بر احتیاط واجب این عقد باطل است: که این همان (مدّ ظله العالی) می باشد. [4] ه) قائلین به احتیاط بین مبنای ب و ج: عقد صحیح است لکن در ترتیب آثار عقد دائم و عقد موقت باید احتیاط کنند. مثل نظر آیت الله تبریزی ی) احتیاط بین هر 3 مبنای فوق (احتیاط بین مبنای الف، ب، ج): در صحت یا بطلان عقد و همچنین در موقت یا دائم بودن عقد احتیاط شود. مثل نظر آیت الله وحید خراسانی چند نکته پیرامون فتوای جدید معظم له‼️ 1⃣ اگر این عقد حتی از محتمل عمر بیشتر باشد، باز هم صحت عقد محل اشکال است. و لازم نیست از عمر طبیعی زوجین بیشتر باشد. مثلا عقد موقت 50 ساله خوانده شود، در حالی که دختر جوان است و مثلا 20 سال سن دارد ولی زوج، فرد پیری است مثلا 60 ساله و عقد 50 ساله از عمر احتمالی یکی از زوجین (در فرض مثال، از عمر طبیعی زوج) بیشتر است و از عمر احتمالی یکی از زوجین (زوجه) کمتر است. در اینجا اصل عقد محل اشکال بوده و بنابر احتیاط واجب باطل است، و نمی توان گفت به نسبت زوج صحت عقد محل اشکال است ولی به نسبت زوجه صحیح و آثار زوجیت بار می شود. 2⃣ زن و شوهر باید به فتوای مرجع خود عمل نماید. لذا اگر مرجع یکی از زوجین قائل به بطلان شود، نباید این عقد را بخوانند. 3⃣ از آنجایی که این حکم محل اشکال است، لذا مثل سایر احتیاط واجب ها، می توان با رعایت الاعلم فالاعلم به مجتهد جامع الشرایط دیگری رجوع کرد. 4⃣ بدیهی است از آنجایی که حکم مبنی بر احتیاط واجب است، لذا آثار زوجیت و عدم زوجیت بار شود. بدین معنا که اگر قرار است با هم زندگی کنند، احتیاطا مجدد عقد را با شرایط شرعی بخوانند و اگر قرار است از یکدیگر جدا شوند، احتیاطا زوج مابقی مدت را ببخشد تا زوجه برای ازدواج های بعدی، شبهه ی ذات البعل بودن نداشته باشد. 📚 : 1. جلسه استفتاءات تهران 2. تفاوت فتاوا، (به مرحله چاپ نرسیده) فصل نکاح و طلاق، م3 3. استفتاء 102 دفتر 4. کانال "فقه و احکام رهبری"، تاریخ انتشار: ١٨ آبان ۱۴۰۱ ، چهارشنبه 5. استفتاء از معظم له: شماره سوال: 1374665 ، تاریخ: ۱۴۰۱/۰۳/۲۴ شماره سوال: 1386116 ، تاریخ: ۱۴۰۱/۰۵/۰۴ 🔰 پاورقی ها در پیام بعدی👇👇👇👇