eitaa logo
صالحی - ارتباط کاربران
1.4هزار دنبال‌کننده
783 عکس
272 ویدیو
292 فایل
﷽ 💫 طلبه ای ساده دروس خارج حوزه قم لیسانس نرم افزار ارشد مهندسیIT دکتری عرفان اسلامی ✅ اینجا نشر پژوهش‌ها، و پرسش وپاسخهای کاربران 📌خصوصی @mSalehi ✅ تدریس فعلی: 1. @Shia_erfan 2. @Sania_Ashar ✅ کانال اصلی بنده @Salehy 📲نرم‌افزارهای مفید @SalehiApps
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله 🔸 مقام حضرت فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) در غامض علم الهی 🔸 جامع الاحادیث https://hadith.inoor.ir/fa/hadith/234379 بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام ج ۲۵، ص ۵ قائل: پيامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) > امام حسن عسکری (علیه السلام) وَ مِنْ كِتَابِ اَلْآلِ ، لاِبْنِ خَالَوَيْهِ رَفَعَهُ إِلَى أَبِي مُحَمَّدٍ اَلْعَسْكَرِيِّ عَنْ آبَائِهِ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) : ⚡ لَمَّا خَلَقَ اَللَّهُ آدَمَ وَ حَوَّاءَ (عَلَيْهِمَا السَّلاَمُ) تَبَخْتَرَا فِي اَلْجَنَّةِ، فَقَالَ آدَمُ لِحَوَّاءَ مَا خَلَقَ اَللَّهُ خَلْقاً هُوَ أَحْسَنُ مِنَّا؟! ⚡فَأَوْحَى اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَى جَبْرَئِيلَ أَنِ اِئْتِنِي بِعَبْدَتِيَ اَلَّتِي فِي جَنَّةِ اَلْفِرْدَوْسِ اَلْأَعْلَى فَلَمَّا دَخَلاَ اَلْفِرْدَوْسَ نَظَرَا إِلَى جَارِيَةٍ عَلَى دُرْنُوكٍ مِنْ دَرَانِيكِ اَلْجَنَّةِ عَلَى رَأْسِهَا تَاجٌ مِنْ نُورٍ وَ فِي أُذُنَيْهَا قُرْطَانِ مِنْ نُورٍ قَدْ أَشْرَقَتِ اَلْجِنَانُ مِنْ حُسْنِ وَجْهِهَا. 🔻 قَالَ آدَمُ حَبِيبِي جَبْرَئِيلُ مَنْ هَذِهِ اَلْجَارِيَةُ اَلَّتِي قَدْ أَشْرَقَتِ اَلْجِنَانُ مِنْ حُسْنِ وَجْهِهَا؟ ⚡ فَقَالَ : هَذِهِ فَاطِمَةُ بِنْتُ مُحَمَّدٍ (عَلَيْهَا السَّلاَمُ) نَبِيٍّ مِنْ وُلْدِكَ يَكُونُ فِي آخِرِ اَلزَّمَانِ ⚡ قَالَ فَمَا هَذَا اَلتَّاجُ اَلَّذِي عَلَى رَأْسِهَا؟ ⚡قَالَ: بَعْلُهَا عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ ⚡قَالَ فَمَا اَلْقُرْطَانِ اَللَّذَانِ فِي أُذُنَيْهَا؟ ⚡ قَالَ وَلَدَاهَا اَلْحَسَنُ وَ اَلْحُسَيْنُ ⚡ قَالَ حَبِيبِي جَبْرَئِيلُ أَ خُلِقُوا قَبْلِي؟ 💥 قَالَ: « هُمْ مَوْجُودُونَ فِي غَامِضِ عِلْمِ اَللَّهِ (عَزَّوَجَلَّ) قَبْلَ أَنْ تُخْلَقَ بِأَرْبَعَةِ آلاَفِ سَنَةٍ ». 🔹 ✅ نکاتی پیرامون این حدیث در اشاره به مقام پیشاخلقتیِ اهل البیت (علیهم السلام) و شیعیان‌شان در بیان 👇 🌐 eitaa.com/salehi786/3040 🔸 @Salehi786
هدایت شده از لب المیزان
📚 🌸نسبت ما با مقام پیشا خلقتی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها 🔵استاداصغرطاهرزاده ✅بسم الله الرّحمن الرّحیم  1- «السَّلَامُ عَلَیْکِ یَا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَکِ الَّذِی خَلَقَکِ قَبْلَ أَنْ یَخْلُقَکِ فَوَجَدَکِ لِمَا امْتَحَنَکِ بِهِ صَابِرَة»؛  سلام بر شما ای بانوی امتحان شده! توسط کسی که شما را آفرید، شما را قبل از این‌که بیافریند، امتحان کرد. و شما را در مقابل آنچه که به آن امتحان کرد، صبور یافت. پس اولاً: بحث در وجود پیشینی و مقام قبل از خلقت آن حضرت است. ثانیاً: در زیارت فوق نظر به صابربودن آن حضرت است و صابر کسی است که در مقابل مصائب بی‌قرار نمی‌شود و بی‌قراری نمی‌کند. 2- رسول خدا«صلوات‌الله‌علیه‌وآله» در رابطه با خلقت پیشینیِ ائمه و زهرای مرضیه«علیهم‌السلام» می‌فرمایند: «إِنَّ اللَّهَ خَلَقَنِي وَ خَلَقَ عَلِيّاً وَ لَا سَمَاءَ وَ لَا أَرْضَ وَ لَا جَنَّةَ وَ لَا نَارَ وَ لَا لَوْحَ وَ لَا قَلَمَ...»، هنگامى كه خداى توانا من و على را خلق كرد، آسمان و زمين، بهشت و دوزخ، لوح و قلمى در كار نبود. تا آن‌جا که بحثِ از خلقت نور حضرت زهرا«سلام‌الله‌علیها» می‌کنند و می‌فرمایند: به نور آن حضرت «فَزَهَرَتِ السَّمَاوَاتُ السَّبْعُ وَ الْأَرَضُونَ السَّبْعُ مِنْ أَجْلِ ذَلِكَ سُمِّيَتْ فَاطِمَةُ الزَّهْرَاءَ». پس نور آن حضرت آسمانهاى هفتگانه و زمينهاى هفتگانه را روشن ساخت و به اين جهت فاطمه را زهرا ناميده‏اند.(إرشاد القلوب إلى الصواب، ج‏2، ص: 403) 3- مقام حضرت فاطمه«سلام‌الله‌علیها» در غامض علم الهي: امام عسكري«علیه‌السلام» به نقل از پدران بزرگوارشان مي‌فرمايند كه رسول الله«صلوات‌الله‌علیه‌وآله» فرمودند: «هنگامي كه آدم و حوّا داخل بهشتِ فردوسِ اعلي شدند، چشم‌شان به خانمي افتاد كه ... از نور جمالش بهشت‌ها نوراني است، آدم پرسيد: محبوبم جبرائيل! اين خانمي كه بهشت‌ها از نور جمالش برافروخته و نوراني است، كيست؟ جبرائيل گفت: او فاطمه، دختر محمّد، پيامبري از فرزندان تو است كه در آخر‌الزمان مي‌آيد... سپس آدم فرمود: محبوبم جبرائيل! «أَخُلِقُوا قَبْلي»؛ آيا ايشان قبل از من خلق شده‌اند؟ عرض كرد: «هُمْ مَوْجُودُونَ في غامِضِ عِلْمِ اللهِ قَبْلَ اَنْ تُخْلَقَ بِأَرْبَعَةِ آلافِ سَنَةٍ» آن‌ها چهارهزارسال، پيش از آفرينش تو، در فشرده‌ی علم الهي موجود بوده‌اند. همه موارد فوق حکایت ازمقام پیشاخلقیِ ائمه و حضرت زهرا«سلام‌الله‌علیهم» دارند تا ما در این نکته مهم فکر کنیم که آیا ما می‌توانیم با آن نوع حضور که ائمه و حضرت زهرا«علیهم‌السلام» داشته‌اند، یعنی حضورِ پیشاخلقتِ آن‌ها مأنوس شویم؟ یعنی شرایطی که ما نیز وجودی پیشاخلقت داشته‌ایم که حضوری است آغازین و یگانه. در همین رابطه حضرت باقر«علیه‌السلام» می‌فرمایند: «وَ خَلَقَ أَرْوَاحَ شِيعَتِنَا قَبْلَ أَبْدَانِهِمْ بِأَلْفَيْ عَامٍ، وَ عَرَضَ عَلَيْهِمْ وَ عَرَّفَهُمْ رَسُولَ اَللَّهِ«صَلَّى‌اَللَّهُ‌عَلَيْهِ‌وَ‌آلِهِ» وَ عَلِيّاً وَ نَحْنُ نَعْرِفُهُمْ.» ارواح شيعه ما را دو هزار سال پيش از تن‌هاشان آفريد و بدو عرضه كرد و رسول خدا«صلوات‌الله‌علیه‌وآله» آنان را شناخت و به على معرفى كرد، و ما هم آن‌ها را مي‌شناسيم. 4- در رابطه با مقام اُنس با روحانیتِ ائمه«علیهم‌السلام» توسط شیعیان از امام صادق«علیه‌السلام» داریم: «أَنَّ رَجُلًا جَاءَ إِلَى أَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ«علیه‌السلام»  وَ هُوَ مَعَ أَصْحَابِهِ فَسَلَّمَ عَلَيْهِ ثُمَّ قَالَ لَهُ أَنَا وَ اللَّهِ أُحِبُّكَ وَ أَتَوَلَّاكَ فَقَالَ لَهُ أَمِيرُالْمُؤْمِنِينَ«علیه‌السلام» كَذَبْتَ قَالَ بَلَى وَ اللَّهِ إِنِّي أُحِبُّكَ وَ أَتَوَلَّاكَ فَكَرَّرَ ثَلَاثاً فَقَالَ لَهُ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ«علیه‌السلام» كَذَبْتَ مَا أَنْتَ كَمَا قُلْتَ إِنَّ اللَّهَ خَلَقَ الْأَرْوَاحَ قَبْلَ الْأَبْدَانِ بِأَلْفَيْ عَامٍ ثُمَّ عَرَضَ عَلَيْنَا الْمُحِبَّ لَنَا فَوَ اللَّهِ مَا رَأَيْتُ رُوحَكَ فِيمَنْ عُرِضَ فَأَيْنَ كُنْتَ فَسَكَتَ الرَّجُلُ عِنْدَ ذَلِكَ وَ لَمْ يُرَاجِعْه».‏( الكافي، ج‏1، ص: 438) مردى نزد اميرالمؤمنين «علیه‌السلام» آمد و آن حضرت با اصحاب خود بود، آن مرد به آن حضرت سلام كرد و عرض كرد: به خدا من تو را دوست دارم، و پيرو توأم، اميرالمؤمنين«علیه‌السلام» به او فرمود: دروغ مى‏گوئى. گفت: آرى! به خدا به راستى من دوستت دارم و پيرو توأم، تا سه بار تكرار كرد و اميرالمؤمنين «علیه‌السلام» فرمود: تو دروغ مى‏گوئى، تو چنان كه مى‏گوئى نيستى، به راستى خدا ارواح را دو هزارسال پيش از بدن‏ها آفريده و سپس دوستان ما را به ما عرضه داشته، به خدا من روح تو را در ميان‏ كسانى كه عرضه شدند نديدم، تو كجا بودى؟ آن مرد در اين هنگام خاموش شد و به آن حضرت مراجعه نكرد- ظاهراً ابن‌ملجم بوده-  5- نظریه «جمسانيةُ الحدوث و روحانيةُ البقاء»¬ بودن نفس ناطقه ا
انسان که جناب ملاصدرا می‌فرماید؛ نظر به هر کدام از انسان‌ها دارد به عنوان شخصی خاص که با جسم خود آن نوع از بودن برایشان شکل گرفته ولی هرکدام از ما با نظر به وجه پیشینی خود که مربوط به روح ما است در علم خدا، می‌توانیم با نظر به ائمه و حضرت زهرا«سلام‌الله‌علیهم» با حضور قبل از شخصیت خاص خود حاضر شویم و آن نوع شناخت که آن‌ها را قبل از خلقت شناخته‌ایم، تجربه کنیم و از زهرای مرضیه «سلام‌الله‌علیها» سخن‌گفتن برای توجه به آن حضور است که بیشتر حضور رازگونه حضرت است به حکم «سرّ مستودع» که نزد آن حضرت است و می‌خوانیم: «اللهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها وَ سِرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها» 6- امام باقر«عليه السّلام» می فرمایند: «أَنَّ فَاطِمَةَ«علیها‌السلام» كَانَتْ تُكَنَّى أُمَّ أَبِيهَا».(  بحار ، ج‏43، ص: 19) همانا كنيه فاطمه امّ ابيها- يعنى مادر پدر- بوده است. این حکایت از آن دارد که اُنس با مقام پیشاخلقتیِ زهرای مرضیه«سلام‌الله‌علیها» از جهتی موجب حضور در بنیان نور محمدی «صلوات‌الله‌علیه‌وآله» می‌شود که «رَحْمَةٌ لِلْعالَمین» بودند و طالب هدایت همه بشریت، تا انسان‌ها از ظلمات دوگانگی و تکبر، به یگانگی و عطوفت نسبت به همدیگر نایل شوند 7- با نظر به محبّتی که رسول خدا «صلی الله علیه وآله» به بشریت داشتند و نسبت به این امر خود را به زحمت می‌انداختند، خداوند می‌فرماید: «فَلَعَلَّكَ باخِعٌ نَفْسَكَ عَلى‏ آثارِهِمْ إِنْ لَمْ يُؤْمِنُوا بِهذَا الْحَديثِ أَسَفاً»(کهف/6) نزدیک است از اندوه خود را هلاک کنی از این‌که به این گفتار ایمان نمی‌آورند. یا می‌فرماید: «لَعَلَّكَ باخِعٌ نَفْسَكَ أَلاَّ يَكُونُوا مُؤْمِنين»(شعرا/3) نزدیک است از این‌که ایمان نمی‌آورند خود را هلاک سازی. این آیات خبر از آن می‌دهد که رسول خدا «صلی الله علیه وآله» تا این حدّ به جهت نور توحیدی که داشتند، علاقه‌مند به مردم بودند تا آن‌ها را از ظلمات شرک و تکبّر و دوگانگی نجات دهند. 8- در رابطه با غم حضرت زهرا «سلام‌الله علیها» و گریه‌های خاصی که بعد از فقدان رسول خدا«صلوات‌الله‌علیه‌وآله» و انحرافی که پیش آمد؛ حضرت صادق«علیه‌السلام» می‌فرمایند: «أَمَّا فَاطِمَةُ بَکَت عَلی رَسُولِ الله حَتَّی تَأَذَّی بِها أَهلَ المدِینَةِ، فَقَالُوا لَها لَقَد آذَیتِنا بِکَثرِة بُکَائِکِ اِمّا أن تَبکِی بِاللَّیلِ وَ اِمّا أَن تَبکی بِالنَّهارِ، فَکَانَت تَخرُجُ اِلی مَقابِرِ الشُّهَداءِ فَتَبکِی»  اما فاطمه «علیها السلام» بر فقدان رسول خدا «صلی الله علیه وآله» آن‌قدر گریه کرد که مردم مدینه از گریه‌های آن حضرت اذیت می‌شدند، پس از آن حضرت خواستند با گریه‌های فراوانت ما اذیت می‌شویم، یا روز گریه کن و یا شب. آن‌گاه حضرت که قهرمان صبر بودند، از آن گریه‌ها که مسلّم گریه‌های خاصی بود منصرف نشدند، از مدینه خارج شدند و بر سر قبور شهدا(ی احد) رفتند و آن‌جا به گریه ادامه دادند حال باید به این نکته فکر کرد با توجه به این امر که رسول خدا «صلوات‌الله‌علیه‌وآله» به عنوان مظهر رحمت خداوند به مردم بودند و آن‌چنان برای مردم دلسوزی می‌کردند که خداوند آن‌طور به آن حضرت خطاب نمود که در آیات فوق ملاحظه کردید؛ آیا نباید گریه‌های حضرت زهرا «سلام‌الله‌علیها» را نیز در آن فضا دانست، یعنی فضای محبت شدید به مردم که با فقدان رسول خدا «صلی الله علیه وآله» و تغییر مسیر آن حضرت، آن فضا تغییر کرد و خشونت به جای محبت نشست ، تا آن حدّ که ریسمان بر گردن مبارک حضرت علی«علیه‌السلام» انداختند تا آن حضرت به اجبار با خلیفه بیعت کنند؟ صابر بودنِ حضرت زهرا «سلام‌الله‌علیها» آن‌چنان بود که مسلّماً مانند افراد عادی برای فقدان جسم مبارک رسول خدا «صلی الله علیه وآله» بی‌قراری نمی‌کردند، بلکه گریه آن حضرت حکایت از آن داشت که متوجه بودند رحمتی که با نور نبوت و اسلام، جامعه اسلامی را فرا می‌گرفت؛ به حاشیه رفت. چیزی که با انقلاب اسلامی و عطوفتی که در حال ظهور در جامعه است در حال بازگشت است تا به تاریخی نزدیک شویم که تاریخ حضور حضرت مهدی «عجل‌الله‌فرجه‌الشریف» است و موجب تشفّیِ قلب مبارک صدیقه طاهره «سلام‌الله‌علیها» خواهد شد. تاریخی که در وصف آن فرموده‌اند؛ گرگ و میش بر سر یک آخور غذا می‌خورند، یعنی دوگانگی‌ها به یگانگی تبدیل می‌شود و محبت به جای خشونت به صحنه می‌آید نظر به خلقت پیشینیِ اهل بیت و زهرای مرضیه «علیهم‌السلام» ، نظر به حضوری است که با روح آن اولیای الهی مأنوس خواهیم شد. روحی که همگی حامل روح  رسول خدا «صلی الله علیه وآله» و حضرت صدیقه طاهره «سلام‌الله‌علیها» می‌باشند و در این رابطه حضرت عسگری«علیه‌السلام» فرمودند: «نَََحْنُ حُجَجُ اللَّهِ عَلى خَلْقِهِ وَ جَدَّتُنا فاطِمَةُ حُجَّةُ اللَّهِ عَلَيْنا» ما (ائمّه) حجت خدا بر مردم و مادرمان فاطمه حجت خدا بر ماست. آری! با توجه به این امر می‌توان
در سیره ائمه«علیهم‌السلام» نور پیشینی حضرت زهرا«سلام‌الله‌علیها»  را مدّ نظر داشت و خود را در آن مقام حاضر کرد، مقامی که بیشترین رابطه را برای انسان با اولیای الهی پیش می‌آورد و جناب مولوی در اشاره به آن مقام می‌گوید: متحد بوديم يك گوهر همه بى سر و بى پا بُديم آندم همه‏ چون به‏صورت آمد آن نور سره شد عدد چون سايه‏هاى كنگره‏ كنگره ويران كنيد از منجنيق تا رود فرق از ميان آن فريق‏   والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته کانال لب المیزان 📱 eitaa.com/lobolmizan/10860 🔸 @Salehi786
هدایت شده از لب المیزان
🌸 🌸استـــاد اصغـــر طاهــــــرزاده 💠سوال شماره ۳۸۴۰۶ ⁉️   سلام و عرض ادب: انسان از کجا می‌تواند بفهمد که نسبت و عهد پیشاخلقتی با ائمه هدی علیهم السلام داشته یا نه؟ چه نشانه‌هایی دارد؟ ✅باسمه تعالی: سلام علیکم: همین احساس که می‌یابیم نسبت ما با آن عزیزان، نسبتی است که گویا با خودِ نهایی خود با آن‌ها روبه‌رو هستیم؛ حکایت ازعهد پیشاخلقتیِ ما با اولیای الهی می‌باشد. برعکسِ آن‌هایی که با نظر به سیره آن بزرگان، هیچ احساسی در نزدیکی به آنان در خود ندارند. موفق باشید 🌐http://lobolmizan.ir/quest/38406 🔻کانال لب المیزان ‌ 📱 @lobolmizan 🔻کانال صدای لب المیزان 📱 @sound_lobolmizan
🔸 مجاهده با نفس برای ثبات ایمان 🔹 توجه به حضور خدا برای حضور قلب در نماز 🔸 @Salehi786
4_6021671091045406153.mp3
1.06M
🔸 تمرین حضور قلب ♥ 🌷 با سه روش در توجه به حضور خدا : ⚡١. توجه به حضور خدا در کتاب تدوین (قرآن کریم و آیات تشریعی)، که در خواندن قرآن توجه کنم که الان خدا دارد با این کلماتش با من صحبت می‌کند. ⚡٢. توجه به حضور خدا در کتاب تکوین جهان (جهان هستی و آیات تکوینی آفاقی)، که در نگاه و تفکر به تک تک صحنه‌های خلقت و هستی توجه کنم که الان خدا دارد با این کلماتش با من صحبت می‌کند. چون همه آثار هستی به اراده خداست، و تمام خلایق کلماتُ الله هستند. ⚡٣. توجه به حضور خدا در کتاب نفس و تکوین انسان (معانیِ درونی و آیات تکوینی انفسی)، که در توجه به حضور نفس و حقایق ایجاد شده در حالات نفسم توجه کنم که الان خدا دارد با این تصرفات انفسی و کلماتش با من صحبت می‌کند. چون همه آثار نفس به اراده خداست، و تمام وجوهِ متجلی در نفس، کلماتُ الله و اسماءالله هستند. مثلا بینایی تجلی اسم بصیر الهی، و شنوایی تجلی اسم سمیع الهی است. تکلم تجلی اسم ناطق الهی، توان درک و تجرید معانی تجلی اسم مُدرِک الهی، تصویرسازی در خیال تجلی اسم مصوّر الهی، آگاهی در عقل تجلی اسم علیم الهی، قدرت در حرکات تجلی اسم قدیر، اراده تجلی اسم مرید، حیات نفس تجلی اسم حیّ الهی و... 🔸 @Salehi786 @Salehy
14.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| تربت تهران؟! ⁉️ وارد مسجدی در بیروت شدیم روی مُهره نوشته بود تربت تهران؟! 📌 بیان خاطره ای از لبنانی ها به مقام معظم رهبری توسط آقای رحیم آبفروش دبیر محترم جامعه ایمانی مشعر @ZulShahadatinwali
🔹موسسه نفحات با همکاری انتشارات آل‌احمد علیهم‌السلام به مناسبت سومین سالگرد ارتحال علامه ذوالفنون آیت الله حسن زاده آملی رحمةالله‌علیه برگزار می‌کند : ▫️ابعاد فلسفی شخصیت علامه حسن زاده آملی رحمةالله‌علیه استاد علی امینی نژاد ▫️سیره علمی و عملی علامه حسن زاده آملی رحمةالله‌علیه در آینه خاطرات استاد حسینی آملی 📖همراه با رونمایی از کتاب بنیاد حکمت، جدیدترین اثر استاد امینی نژاد 📅سه شنبه ٣ مهرماه، ساعت ١۶:٣٠ 🕌مکان: موسسه آموزشی پژوهشی نفحات 💡💡کتاب بنیاد حکمت و نیز یادنامه علامه حسن زاده آملی رحمةالله‌علیه در این نشست با تخفیف ٣٠ درصد به علاقمندان عرضه خواهد شد. 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات 📌https://eitaa.com/nafahat_eri
زبدة الهیئة در علم نجوم اثر خواجه نصیر الدین طوسی - تصحیح و تعلیقه علی یعقوبی .zip
51.63M
🔸کتاب زبدة الهیئة 🔻در و نجوم 🔹اثر ، به زبان فارسی - تصحیح و تعلیقه علی یعقوبی (فایل فشرده رو دانلود و بعدش استخراج کنین) 📌خود فایل PDF داخلش حدود 120 مگ هست 🔖چاپ ایران 🔸 @Salehi786
هدایت شده از  فلسفه و عرفان
آمد خبر که خرمن دانش تباه شد عرفان و فقه و فلسفه بی‌تکیه گاه شد رود از میان شکافت و کوه از کمر شکست از زخم این تبر، طبرستان تباه شد پیری رهید از قفس تن که در غمش پیراهن جوانی و غیرت سیاه شد پیری که آسمان به عبایش چو وصله بود پیری که از مهابت او کوه، کاه شد پیر ارچه بود، لشکر همت ز هم گسیخت یک تن اگرچه بود، خرد بی‌سپاه شد تاج دلاوری ز سر مهتری جدا تخت سخنوری تهی از فر و جاه شد علامه‌ای، سپهردلی، کیمیاگری کز او خزف چو لعل و شفق چون پگاه شد یعقوب دهر بار دگر جامه را درید زیرا که دید یوسف حکمت به چاه شد سلطان اشک، بار دگر بار عام داد پس خیل دیده راهی آن بارگاه شد برداشت عقل، افسر فرزانگی ز سر دستار عشق سوخت، جنون بی‌کلاه شد باور نمی‌کنم که حسن زاده رفته است مازندران؟ نه! ملک جهان بی‌پناه شد آمل گریست، بحر خزر سینه چاک کرد جنگل خمید، بیشه پر از دود آه شد البرز شاهد است دماوند خون گریست آسیمه سر، هراز بر این غم گواه شد ایرا! صبور باش حسن زاده چون برفت فردا تو را به حشر، شفیع گناه شد در سینه‌ات جواهر اسرار خفته است هرچند دیده‌ات تهی از آن نگاه شد خاموش شد اگرچه صدای عصای او پژواک آن عجین به رگ هر گیاه شد ایرا به خود ببال که فرزند خطه‌ات مقصود دیر و مدرسه و خانقاه شد ایرا به خود ببال که بال فرشتگان تا پا نهد به عرش برین، فرش راه شد ایرا به خود ببال که در اربعین شاه دردانه‌ات روانه به دیدار شاه شد ایرا ببین که دوخت فلک دیده سوی تو خاک ره تو قبله گه مهر و ماه شد ابیات ناشیانه سرودم، مرا ببخش تقصیر گریه بود، اگر اشتباه شد ✍افشین علا ♦️ کانال فلسفه و عرفان👇 https://t.me/+SjKdfj3zgEdshYaj https://eitaa.com/joinchat/1963720741C05b59f4cf3