eitaa logo
صالحین خراسان رضوی
1.6هزار دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
2.9هزار ویدیو
285 فایل
شجره طیبه صالحين خراسان رضوی امام خميني(ره): #تربيت انسان از #حكومت و #انقلاب هم مهمتر است.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ارسال شده از سروش+: ⭕رسالت های مربی! 🔻مربیان حلقه های تربیتی وظایفی به عهده دارند که بسیار مهم و قابل توجه است و موفقیت طرح در گرو توجه مربیان به این رسالت هاست. مهمترین این وظایف به این شرح است: ۱-برقراری رابطه عاطفی بین خود و هریک از اعضای حلقه به طوری که فردِ مخاطب مربی را نزدیک ترین دوست و محرم ترین فرد بداند. ۲-تلاش برای ایجاد جوی صمیمی و عاطفی بین اعضای حلقه، به طوری که دیگر ۱۰ انسان جدا از هم نباشد بلکه چنان به هم متصل شده باشند که با یکدیگر انس و الفت گرفته و به آسانی حاضر به جدایی نباشند. ۳-برگزاری برنامه های پر شور و نشاط برای بچه ها، برنامه هایی همچون ورزش،مسابقه، تفریح، اردو و...(مخصوصا در دوران جذب) برگزاری این برنامه ها تضمین حضور بچه ها در برنامه های حلقه است. ۴-برگزاری جلسات رسمی (در دوران جذب حداکثر هفته ای دوجلسه) همراه با تماس برای جلسه، پذیرایی، حضورغیاب و ...که در این جلسات ابتدا ۱۰ دقیقه قرآن تلاوت شود سپس ۱۰ دقیقه داستان گفته شود و چند دقیقه هم به پرسش و پاسخ بگذرد. ۵-حضور مداوم در مسجد و پایگاه (مثلا ۵ شب در هفته) و تشکیل جلسات غیر رسمی با بچه های حلقه که خودشان داوطلبانه آن ساعت در پایگاه حضور یافته اند. ۶-برقراری ارتباط خصوصی با تک تک بچه ها برای شنیدن مشکلات و مسائل آنها و پاسخ دادن به پرسش های آنها یا مطرح کردن مسائلی که آن فرد خاص دچار آنهاست... از طریق: صبحت های خصوصی در مسجد... قدم زدن در مسیر منزل... تماس های تلفنی... دعوت از فرد برای انجام کاری خاص در کنار مربی و ....
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ارسال شده از سروش+: ⭕هویت، گمشده اصلی جوان و نوجوان امروز عضویت در ، به منزله دستیابی به نوعی هویت اجتماعی خاص، برای جوان و نوجوان به شمار می آید، هویتی که گمشده اصلی او در این سنین حساس می باشد. با عضویت در گروه، یا همان حلقه تربیتی، روحیه همکاری و مشارکت افراد افزایش می یابد، حس مسئولیت پذیری و انضباط اجتماعی آنها ارتقاء پیدا می کند، آستانه تحمل افراد در زمینه پذیرش انتقادهای سایر اعضا بالا می رود، الگوهای رفتاری غلط ایشان به تبعیت از هنجارهای گروه تصحیح می شود و فرد به سطحی از خلاقیت و نوآوری دست می یابد که قبل از آن، در انزوا و تنهایی قادر به تحصیل آن نبوده است. مربی باید عضویت در گروه را و به دور از هر گونه تحمیل و اجبار به افراد پیشنهاد نماید، به گونه ای که قدرت اختیار جوان و نوجوان در این انتخاب آسیب نبیند و در عین حال، نظام مندی روش کار گروهی، یعنی عضویت در حلقه های تربیتی نیز به عنوان قاعده ای لازم الاجرا و ضروری به افراد معرفی گردد. در کنار این قبیل اقدامات همچنین فضاسازی تبلیغاتی در مکان برگزاری حلقه ها، انتخاب موضوعات جذاب و پر کشش به خصوص در جلسات اول و دوم، درست مبتنی بر و مخاطبان گروه و نیز زمینه سازی برای انجام بحث گروهی و دو طرفه با هدف درگیر کردن مخاطبان در بحث، همراه با توجه به تکریم شخصیت اعضای گروه و احترام به نظرات متقابل آنان توسط مربی، از اساسی ترین اصول نهادینه سازی است. پس بر این اساس همانگونه که پیشتر گفتیم تداوم استمرار عضو در گروه، بیش از همه مستلزم وجود دو امر مهم، مربی و متربی است. کشش در واقع، همان جاذبه های عضویت و حضور در حلقه می باشد که بالا بردن آن نیازمند برنامه ریزی دقیق از سوی مربیان و سرگروههاست. مفید بودن مباحث، دقیق و علمی بودن موضوعات مطرح شده و در عین حال طرح گفتمان به شیوه ای جذاب و مخاطب پسند، اصلی ترین رمز موفقیت مربی و سرگروه در رونق بخشی به حلقه های تربیتی است.
ارسال شده از سروش+: ⭕پرسش کاربران 🔹با متربیانی که دیر در برنامه های حلقه حاضر میشوند چه کنیم؟ پاسخ: بهتر است، همان لحظاتی را که متربیانمان می توانند در حلقه حاضر شوند را منت بر خود بدانیم. تنبیه را به طور کل برای ایشان کنار بگذارید. این متربی ممکن از مسائلی رنج ببرد که سخت گیری مربی یا تذکر بدون تفکر باعث طرد و حتی ایجاد احساس انزجار و نفرت در متربی چه بسا تا سالها گردد ،خصوصا آنکه تذکر یا تنبیه درجمع سایر متربیان صورت پذیرد. هرگز غیبت یا گله ای از او به خاطر دیر آمدنش در بین سایر متربیان در زمان عدم حضورش در حلقه نداشته باشید. سعی کنید به او هیچ برچسبی همچون سنگین دل ،کند ،بی انگیزه ،بی خیال و ...نزنید. دیر حاضر شدن او در برنامه ها دلایل مختلفی ممکن است داشته باشد ،که می طلبد با بررسی پیشینه وضعیت روحی و جسمی و شرکت در سایر کلاسهایش بهتر به او کمک کرد. به فرض از جهت وضعیت روحی او از بعد رضایت و عدم دلگیری از مربی( به هر دلیلی)، اختلاف والدین در منزل و یا وجود اختلاف و رقابت و حسادت یا تحت فشار و تهدید بودن از سوی یک یا چند متربی یا حتی عدم احساس امنیت روانی و جسمی هم از سوی سایر متربیان هم مسیر آمدن به حلقه، بررسی شود . از طرفی در این رابطه ممکن والدین او به اجبار او را به حلقه فرستاده باشند ،که باید قدرت جذب ،محبت و خلاقیت شما چندین برابر شود. یا شاید در منزل او را با سایر دوستانش در حلقه مقایسه یا متوقعانه با او از بهره گیری بهتر از حلقه برخورد میشود . از بعد جسمی نیز باید موارد در نظر گرفته شود: سلامت جسمی همچون نداشتن بیماریهایی مثل کم خونی ،کم کاری تیروئید ،مشکل بینایی یا شنوایی ( هم باعث یاد گیری کم و تمسخر احتمالی دوستان ) یا هر عیب جسمی که او را تا حدودی متمایز از دوستانش می کند ،داشتن طبع سرد یا نخوردن به وقت غذا و خوردن ترشیجات زیاد یا داروی خاص که او را کم تحرک یا دچار خواب می کند و در نتیجه به علت داشتن حس بی حالی یا خواب آلودگی و کسالت جسمی دیر برای آمدن به حلقه حاضر میشود و سایر دلایل ... اما آنچه که بیشتر می طلبد ، روی آن متمرکز شوید آن است که بدانید کلاس اگر برای متربی جذاب و آرامش بخش و شادی آور باشد خود متربی با هر شرایطی که باشد خود را زودتر به حلقه خواهد رساند . سعی کنیم مربیانی شاد ، خلاق، مهربان و مستمع برای شنیدن تمامی صحبتهای متربیانمان باشیم تا خودشان مشکلاتشان را با در میان بگذارند. گاهی کشیدن دست نوازش بر سرشان ،یا زدن دست تاییدی بر کمرشان یا تشکر از حضور شان در حلقه یا تشکر از هر نکته مثبت موجود در رفتار یا عملکردشان (در حلقه یا منزل بواسطه تشکر والدینشان از آنها که به شما می گویند ) خاطره آفرینی هایی زیبا برای آنها نموده که ضمن کشتن هر نوع اضطراب و کندی می تواند باعث شود که آنها بیشتر به استقبال تشکیل حلقه بنشینند. پس عشق در وجودشان به خود و حلقه ایجاد کنیم آنهم ،با محبت به آنها و به حساب آوردنشان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ارسال شده از سروش+: ⭕مهارت تاثیر گذاری در نظر گرفتن منافع مخاطب 🔻در هر ارتباطی منافع دیگران را در نظر بگیرید، خصوصاً وقتی که این ارتباط برای شما منافعی دارد. کسی که از همه متوقع است و می خواهد همه برایش فلان کار یا بهمان کار را کنند و کسی که از همه انتظارات فراوان دارد بی آنکه خودش هیچ انتظاری را برآورد و توجهی به آن نکند، عملاً سعی دارد رشته های ارتباطی خود را بگسلد. به ویژه اگر شما مدیر یک مجموعه یا مربی هستید باید منافع مخاطب خود را در نظر بگیرید. اگر از متربی خود انتظاری دارید و کاری می خواهید برایش شرح دهید که منافعی هم برای او دارد، دست کم نشان دهید که به او هم توجه دارید. لزوماً نباید منافعی که برای طرف مقابل درنظر می گیرید منافع مادی باشد. این عمل یعنی همان صمیمیت، همان نفوذ و همان تاثیر گذاری. فرمان دادن و درخواست کردن بدون در نظر گرفتن طرف مقابل و وقت و هزینه و انرژی که صرف میکند چیزی نیست جز استثمار و وقتی شما با کسی چنین کنید، رشته صمیمیت گسسته می شود حتی اگر او کار مورد نظر شما را برایتان انجام دهد. تا مطمئن نشده اید که چیزی به کسی می دهید از او چیزی نخواهید. کافی است مخاطب شما احساس کند که شما برای منافع خود ارتباط برقرار کرده اید و غرض دارید تا از شما متنفر گردد. باید بی غرض باشید و نشان دهید که بی غرض هستید. سعی نکنید دیگران را قانع سازید. شما نظر خود را اعلام کنید و به نظر مخاطب هم احترام بگذارید، اما به هیچ عنوان سعی نکنید حرف خود را درست تر جلوه دهید. بر همین اساس بحث کردن ضد صمیمیت است. اگر واقعا می خواهید او را راهنمایی کنید باید با او صمیمی شوید و صمیمیت میسر نیست مگر با احترام گذاشتن به نظر و عقیده و قانون فردی او
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا