ارسال شده از سروش+:
مربی باهوش
مربی باهوش به جای ایجاد "رقابت بین متربیان" و سوق دادن آنان به تلاش در جهت "موفقیت فردی" آنان را به "موفقیت گروهی" سوق می دهد.
یعنی کمک می کند تا آنان در گروه، نقش موثر خود را بیابند تا بتوانند به هدفی خوب دست پیدا کنند.
آینده از آن کسانی است که می توانند نقش موثری در جمع بازی کنند نه آدمهای فردگرا و خود محور .
ارسال شده از سروش+:
⭕كليدهای تربیتی
قوی تر، کار آمدتر و اثرگذارتر از تشویق های زبانی ""ایجاد بستری سالم برای بروز توانمندیهای متربی"" است.
این کار ضمن تشویق و ایجاد حسی خوش آیند، باعث "تثبیت آن توانمندها"، "تقویت خودباوری"و حتی گاه "اصلاح نقاط ضعف" او می شود.
مثلا برای بچه هایی که هنرمندند شرایطی برای استفاده از هنرشان مهیا کنید و ...
راستی آیا شما میتوانید نمونه ای از این بستر سازی ها ذکر کنید و برایمان ارسال کنید؟
ارسال شده از سروش+:
⭕خروجی نظام تربیتی شما چیست؟
شما بعد از یک دوره چهار پنج ساله ی تربیت نوجوان از وی چه انتظاری
دارید❔
به عبارت دیگر خروجی نظام تربیتی شما چیست❔
آیا پس از چند سال تعلیم و تربیت، خدای عالم، محبوب متربی شما خواهد شد❔
اگر "آری" درود بر شما.
لطفا این تجربه را به ما و دیگران هم انتقال دهید.
و اگر "نه" چاره ای باید اندیشید.🤔🤔
قرآن کریم می فرماید:
والدین امنوا اَشَدُّ حُبَّالله
و کسانی که ایمان آوردند خداوند را شدیدتر دوست می دارند.
متاسفانه این حب الله از حلقه های مفقوده تربیت دینی ما شده است.
بسیار دیده می شود که شاگردان ما پس از سالها شاگردی، حس خاصی نسبت به خداوند مهربان ندارند...
انبوهی از اطلاعات و نکات ریز را مطلعند و به واجبات و محرمات واقف و حتی عاملند؛
اما متاسفانه خدا دوست نشده اند...
بزرگترین گوهر عالم معرفه الله است و محبت خدا نتیجه این معرفت و روح دین.
اما از این گوهر کم بهره ایم و کم بهره اند.
راستی این غفلت از چیست و از کجاست❓
شاید هم به خاطر متروک بودن این محبت در بین ما اولیاء و مربیان است که شاگرانمان این چنین اند.
الهی هَب لیَ الانسَ بک
خدایا انس به خودت را ارزانیم دار.
ارسال شده از سروش+:
⬛️ اگر تشکیلاتی نبودی، جلو نیا!
🔸 ولایتمداران عزیز!
خواستی شعار ولایی بدهی، اگر تشکیلاتی نبودی جلو نیا؛
همان عقب بایست!
تو فقط به درد کارهای تودهای میخوری و بیش از آن نمیتوانی گره باز بکنی!
باید کار تشکیلاتی بلد باشی تا بتوانی با همکیشان خودت تعامل کنی، تقویت کنی و حرکت را جلو ببری!
نه اینکه مثل بعضیها،
دو روز با هم کار میکنند و بعد منشعب میشوند و نمیتوانند با همدیگر کار کنند. (استاد علیرضا پناهیان)
#تشکیلات
#استاد_پناهیان
ارسال شده از سروش+:
⭕مربی موفق
➕به کارت ایمان داشته باش
کسی که میخواهد #مربی باشد یک ویژگیهایی می طلبه اول این که خودش به کار خودش باور داشته باشد، ایمان داشته باشد به کار خود.
مثلاً بداند وقتی روی من وقت میگذارد روی من موثر است و تغییر پیدا میکنم اگر فرض کنید که این شخص فکر کند که همه چیز وراثتی است یا محیط است که انسان را میسازد و هیچ اختیار و انتخابی برای فرد نیست پس بی خودی چه میخواهد بکند. هر کاری انجام دهد لغو است.
بنابراین اول باید ایمان داشته باشد باور داشته باشد به این که کاری را که دارد انجام میدهد و میخواهد انجام دهد مفید و شدنی است و #تربیت معنا دارد.
یک آیه از قرآن میخوانم:
آمَنَ الرَّسُولُ به ما أُنزِلَ إِلَیْهِ مِن رَّبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ کُلٌّ آمَنَ بِاللّهِ
پیامبر ایمان دارد به آن کتابی که برایش نازل شده یعنی به وحی خدا اول خودش ایمان دارد تا من و شما را به وحی دعوت میکند اگر ایمان نداشتند شدنی نبود.
اگر مربی باور داشته باشد که همه چیز دنیا وراثتی است و یا محیط و طبیعت است که انسان را میسازد و چیزی به نام اختیار و انتخاب برای انسان وجود خارجی ندارد، چگونه میتواند برای هدایت مربی، گام بردارد!؟
مربی، در این حالت، دست به هر کاری بزند، لغو است.
زمانی که مربی، به عملی که میخواهد انجام دهد، ایمان و باور داشته باشد، تربیت معنا پیدا میکند.
پیامبر (ص)، ابتدا به وحی خداوند ایمان داشت که توانست مردم را به سوی او فراخواند.
والسلام علیکم و رحمهالله
حجة الاسلام آقاتهرانی
#مربی
#مربی_موفق
ارسال شده از سروش+:
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺
🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃 ﷽
🍃🍂🌺🍃
🌺
پیام تقدیر
بسیج دردنیابی نظیراست, این اندیشه الهی امام که مسبب تأسیس بسیج شد برگرفته از تفکرانبیاء ورسولان الهی است که درطول تاریخ برای حفظ توحید وعدالت کوشیدند و تمام عمرمبارک را صرف حراست و حفاظت از ارزشهای الهی کردند . امروز دشمن بزرگترین مانع فرو پاشی انقلاب اسلامی را تفکر ولایی و بسیجی می داندکه ریشه درمکتب عاشورا دارد . بنابراین افتخار کنیم که در زمره بسیجیان قرار بگیریم و رهرو واقعی آن پیر سفرکرده تا ظهور حجت خداباشیم انشاءلله .
بدینوسیله جا دارد از تمامی مدیران تعلیم وتربیت و بسیجیان عزیز که مجدانه برنامه های بسیار خوبی در هفته مبارک بسیج اجرا کردند صمیمانه تشکر نمایم.
امیداست روز به روز با ابتکارات و نوآوریهای جدید شاهد پویایی و تحرک شجره طیبه صالحین استان باشیم. انشاءالله
حمیدحمیدی فر
معاونت تعلیم وتربیت بسیج
🌺
🍃🍂🌺🍃
🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺
ارسال شده از سروش+:
⭕چند #وظیفه برای یک مسئول تشکل(گروه):
📌 با #اخلاق باشد :
یک وظیفه ی رهبر تشکل(یا مربی) ، این است که علاوه بر #الگو بودن در مسایل اخلاقی ، در وجود خود ، یک خود وجودی بیدار ایجاد کند تا نسبت به خود و رسیدگی نسبت به #اخلاق خود، در طول مدت مدیریت تشکل یا گروه ، به خود هشدار دهد. خلاصه تر می توان گفت که ، بایستی رفتار عملی خود را رسیدگی کند تا مبادا دچار #رذائل_اخلاقی گردد.
📌 خود را نسبت به سطح #معنویات اعضا تشکل یا گروه مسئول بداند. نباید اعضا گروه از نظر سطح #ایدئولوژی و #عقاید به حال خود رها شوند.
📌 نسبت به نوع رابطه خود با اعضا یا رابطه بین اعضا بی تفاوت نباشد. همیشه تنظیم کننده سیاست ها و جنس رابطه ها در مجموعه خود باشد و برای داشتن یک مجموعه #روابط_سالم در تشکل و مجموعه ، تمام تلاش خود را انجام دهد.
📌 #رفاقت_بازی را تعطیل یا کمرنگ کند:
از جمله آفت های موجود در گروه ها و تشکل های مذهبی ، انجام امور با ابزار رفاقت است . البته این ابزار شاید در ابتدای راه پاسخگو و حلال مشکلات باشد اما با ایجاد ساختار و ضوابط اجرایی در مجموعه ، بایستی کمرنگ تر شود .
رهبر گروه در صورت تکیه بر این ابزار بایستی منتظر #آفت های آن باشد ، از جمله بی انگیزه شده سایر اعضا ، ایجاد #اختلاف ساختاری در مجموعه ، فراموش شدن اهداف تشکل ، شخص محور شدن مجموعه ، طرفداری و #جناح_بازی و...
لذا اگر به ناچار یک رهبر گروه در آغاز راه از این ابزار استفاده می کند ، بایستی به تدریج با تعریف #ساختار و #ضوابط، از این ابزار کمتر استفاده نماید.
#تشکیلات
#تشکیلاتی
#مسول_فرهنگی
ارسال شده از سروش+:
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺
🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃 ﷽
🍃🍂🌺🍃
🌺
پیام تقدیر
بسیج دردنیابی نظیراست, این اندیشه الهی امام که مسبب تأسیس بسیج شد برگرفته از تفکرانبیاء ورسولان الهی است که درطول تاریخ برای حفظ توحید وعدالت کوشیدند و تمام عمرمبارک را صرف حراست و حفاظت از ارزشهای الهی کردند . امروز دشمن بزرگترین مانع فرو پاشی انقلاب اسلامی را تفکر ولایی و بسیجی می داندکه ریشه درمکتب عاشورا دارد . بنابراین افتخار کنیم که در زمره بسیجیان قرار بگیریم و رهرو واقعی آن پیر سفرکرده تا ظهور حجت خداباشیم انشاءلله .
بدینوسیله جا دارد از تمامی مدیران تعلیم وتربیت و بسیجیان عزیز که مجدانه برنامه های بسیار خوبی در هفته مبارک بسیج اجرا کردند صمیمانه تشکر نمایم.
امیداست روز به روز با ابتکارات و نوآوریهای جدید شاهد پویایی و تحرک شجره طیبه صالحین استان باشیم. انشاءالله
حمیدحمیدی فر
معاونت تعلیم وتربیت بسیج
🌺
🍃🍂🌺🍃
🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺
ارسال شده از سروش+:
⭕چند #وظیفه برای یک مسئول تشکل(گروه):
📌 با #اخلاق باشد :
یک وظیفه ی رهبر تشکل(یا مربی) ، این است که علاوه بر #الگو بودن در مسایل اخلاقی ، در وجود خود ، یک خود وجودی بیدار ایجاد کند تا نسبت به خود و رسیدگی نسبت به #اخلاق خود، در طول مدت مدیریت تشکل یا گروه ، به خود هشدار دهد. خلاصه تر می توان گفت که ، بایستی رفتار عملی خود را رسیدگی کند تا مبادا دچار #رذائل_اخلاقی گردد.
📌 خود را نسبت به سطح #معنویات اعضا تشکل یا گروه مسئول بداند. نباید اعضا گروه از نظر سطح #ایدئولوژی و #عقاید به حال خود رها شوند.
📌 نسبت به نوع رابطه خود با اعضا یا رابطه بین اعضا بی تفاوت نباشد. همیشه تنظیم کننده سیاست ها و جنس رابطه ها در مجموعه خود باشد و برای داشتن یک مجموعه #روابط_سالم در تشکل و مجموعه ، تمام تلاش خود را انجام دهد.
📌 #رفاقت_بازی را تعطیل یا کمرنگ کند:
از جمله آفت های موجود در گروه ها و تشکل های مذهبی ، انجام امور با ابزار رفاقت است . البته این ابزار شاید در ابتدای راه پاسخگو و حلال مشکلات باشد اما با ایجاد ساختار و ضوابط اجرایی در مجموعه ، بایستی کمرنگ تر شود .
رهبر گروه در صورت تکیه بر این ابزار بایستی منتظر #آفت های آن باشد ، از جمله بی انگیزه شده سایر اعضا ، ایجاد #اختلاف ساختاری در مجموعه ، فراموش شدن اهداف تشکل ، شخص محور شدن مجموعه ، طرفداری و #جناح_بازی و...
لذا اگر به ناچار یک رهبر گروه در آغاز راه از این ابزار استفاده می کند ، بایستی به تدریج با تعریف #ساختار و #ضوابط، از این ابزار کمتر استفاده نماید.
#تشکیلات
#تشکیلاتی
#مسول_فرهنگی
ارسال شده از سروش+:
تجربه صهیونیستیِ فرهنگی
یک کلمه صهیونیستی هست که در فرهنگی کارا زیاد رواج داره.
مسجدما،پایگاه ما،هیئت ما و . . .
رفقا این مرز بندی ها مارو مشغول هم میکنه نه مشغول دشمن.
وقتی که برا دفع و مقابله باهم میذاریم معمولا از وقتی که برا دشمن شناسی میذاریم بیشتره.
هیچ مشکلی نداره فضای تقابل رو تبدیل کنیم به تعامل.
یه نکته خیلی مهم:
چرا اونایی که تو جبهه حق اند همیشه تو وحدتشون باهم مشکل دارن اما اونایی که تو جبهه باطلند باهم متحدن؟
جواب:
حق حقیقتی لایه لایه داره(تشکیکی) برا همین هر کس به اون اندازه ای که فهمیده فک میکنه درستش همونه.
اما باطل بسیطه(بدون اجزاء ولایه لایه نیست) وهمه به یک میزان درکش میکنن.
خب باید چی کار کنیم پس؟؟
دوتا کار باید انجام بدیم:
۱.از مجموعه خودمون شروع کنیم معیارشون اعرف حق و اعرف اهله باشه .
این تفکر که ما برای امت اسلامی(هر جای دنیا اسلام به ما نیاز داشته باشه) کار میکنیم هر جا تکلیف باشه.
یعنی ممکنه یه روز تو مجموعه ما نباشن تکلیف مدار باشن.
۲. تعامل سازنده با مجموعه های دیگه وبصیرت زایی که آقا ما دنبال اسم و رسم مجموعه و پایگاه و کانون خودمون نیستیم.
ارسال شده از سروش+:
#مهارتهای_سرگروه
✅درمان روحیه عدم فعالیت متربی

عدم فعالیت و تنبلی گاهی موقت و گذرا است و گاهی مزمن و بیمارگونه. گاهی تنبلی ناشی از بیکاری است. اگر بیکاری داوم داشته باشد به یک بیماری مزمن تبدیل می شود. اگر تنبلی به صورت یک عادت و بیماری در آمده باشد باید، طی دوره ای کوتاه یا طولانی مدت درمان شود. راه های درمان نسبت به افراد و روحیات و شرایط آن ها مختلف است.
بعضی از این راه ها عبارتند از:
1- ایجاد انگیزه ی فعالیت با اموری مثل برگزاری مسابقات از آسان تا سختباشیب ملایم.
2- تشویق به موقع و قرار دادن پاداش هایی برای فعالیت.
3- عدم سختگیری و پرهیز از هر چیزی که موجب احساس سختی کار می شود.
4- ایجاد حس اعتماد و توکل در افراد با اموری مثل عدم سرزنش و عدم حساسیت و ایراد نگرفتن از شخص و ذکر خدا و تکیه بر قدرت و حمایت او.
5- پرهیز از شکوه و شکایت در حضور شخص و جلوگیری از گله گذاری و شکوه و نق زدن و غر زدن توسط او.
5- کمک به نظم در برنامه ریزی و انجا فعالیت ها در زمان خود و عدم تأخیر در انجام آن ها.
6- ایجاد امیدواری و رفع نگاه بدبینانه و ناامیدی در شخص
7- توجه به گذر زمان و کمبود وقت.
یکی ازنکاتی که در زدودن این روحیه موثراست آن است که باتوجه به شناختی که مربی ازعلایق و استعدادهای متربی پیدا می کند به او مسولیت هایی درحلقه و سپس در پایگاه و مجموعه بدهد والبته با مراقبت ازآفات مسولیت.
ازدیگرنکات ، هماهنگی با خانواده متربی جهت اعطای مسولیت هایی در منزل ومطالبه از اوست. مهم ترین نکته دراین مورد همان شناخت استعداد و علایق فرد وسیردادن او درهمان مسیر است تا ازاین کسالت بیرون آید.
ارسال شده از سروش+:
نکاتی که یک مربی تربیتی باید بداند:
🔹💠راهنمای سرگروه و مربی💠🔹
۱- با توکل به خدا و نام خدا جلسه را شروع کنیم.
۲- اخلاص در عمل و تقوا را رعایت کنیم.
۳- ساعت جلسه را تغییر ندهیم.
۴- وقت جلسه، نشاط روحی و عاطفی خود را حفظ کنیم.
۵- وفای به عهد، خوش قولی و تواضع را از یاد نبریم.
۶- از قضاوت ناصحیح نسبت به متربیان پرهیز کنیم.
۷- اشتباهات خود را توجیه نکنیم.
۸- از علماء، بزرگان و شخصیتهای دینی با احترام نام ببریم.
۹- از به کار بردن کلمات خارج از نزاکت بپرهیزیم.
۱۰- پرگوئی نکنیم، در واقع آنقدر بگوئیم که می توانیم بشنویم.
۱۱- رازدار و محرم اسرار متربی باشیم.
۱۲- از تعصب بیجا بپرهیزیم.
۱۳- از متربی توقعات بیش از اندازه نداشته باشیم.
۱۴- رسا و روان بودن کلمات و جملات را رعایت کنیم.
۱۵- از داشتن تکیه کلام پرهیز کنیم.
۱۶- آرام و شمرده صحبت کنیم.
۱۷- ساده تدریس کنیم؛ اما عمیق.
۱۸- در املاء کلمات دقت کنیم و کلمات را صحیح روی تابلو بنویسیم.
۱۹- ذوق و استعداد متربیان را شناسایی و هدایت کنیم.
۲۰- بین متربیان رقابت سالم و مثبت ایجاد کنیم.
۲۱- در برخوردها عدل و انصاف را رعایت کنیم.
۲۲- به همه توجه و نگاه یکسان داشته باشیم.
۲۳- از تشویق به موقع غافل نشویم.
۲۴- سخن متربی را بی مورد قطع نکنیم.
۲۵- کارها و فعالیتهای مربوط به حلقه را بین متربیان تقسیم و به آنها مسئولیت بدهیم.
۲۶- در هنگام موعظه، خود را مخاطب اصلی قرار دهیم.
۲۷- به مقررات محیط احترام بگذاریم.
۲۸- سعی کنیم کردار و رفتار خوبی از خود نشان دهیم.
۲۹- پیش از جلسه، شناختی اجمالی از وضعیت، موقعیت و سطح معلومات متربیان بدست آوریم.
۳۰- بیش از اندازه در کار متربیان، خود را دخالت ندهیم.
۳۱- شخصیت خویش را پیش متربیان سبک نکنیم.
۳۲- مقررات خشک و افراطی را از حلقه دور کنیم.
۳۳- نسبت به فعالیت متربیان بی تفاوت و بی توجه نباشیم.
۳۴- در آموزش از گروه گرائی و خط بازی خودداری کنیم.
۳۵- بر موضوعات جاری، تسلط و از آن اطلاع کافی داشته باشیم.
۳۶- در افزایش آگاهیها و محتوای علمی خود بکوشیم.
۳۷- به سؤالات متربیان با لحن خوب و مناسب پاسخ دهیم.
۳۸- مطالعه پیش از تدریس و آمادگی قبلی جهت آموزش داشته باشیم.
۳۹- برنامه ریزی داشته باشیم.
۴۰- ابتکار و خلاقیت داشته باشیم
۴۱- از روشهای تدریس و نحوهٔ به کار گیری آنها آگاه باشیم.
۴۲- به کیفیت شروع، ادامه و پایان جلسه توجه داشته باشیم.
۴۳- بتنوع را فراموش نکنیم.
۴۴- از تجربیات دیگران استفاده کنیم.
۴۵- در هر جلسه مطالب نو وتازه ای بیان کنیم.
۴۶- سعی کنیم متربیان در ارتباط با مطالب بیان شده ما فعالیت عملی داشته باشند.
۴۷- متربی را نسبت به یادگیری تشنه کنیم.
۴۸- در صورتی که احساس خستگی در چهره متربیان مشاهده کردیم، از ادامه جلسه خودداری کنیم.
۴۹- سعی کنیم همواره اشکالات خود را رفع کنیم.
۵۰- موضوع و عنوان جلسه را در ابتدای تدریس مشخص و بازگو کنیم.
۵۱- جلسه را مرحله به مرحله پیش برده و از شاخه به شاخه پریدن بپرهیزیم.
۵۲- بیش از اندازهٔ معمول به جزوه، کتاب و یا متن نگاه نکنیم.
۵۳- از طرح شبهات و اشکالات بدون جواب بپرهیزیم.
۵۴- جمع بندی جلسه را در انتها فراموش نکنیم.
۵۵- از داشتن لحنی یکنواخت و تن صدای ثابت بپرهیزیم.
۵۶- دقت کنیم مسائل ارائه شده در حد فهم متربیان باشد.
۵۷- در هنگام جلسه از وسائل و امکانات آموزشی موجود حداکثر بهره را ببریم.
۵۸- در هنگام جلسه حتی الامکان از مثال استفاده کنیم.
۵۹- خلاصهٔ درس را در انتهای جلسه بازگو و از متربیان نیز بخواهیم.
۶۰- ظاهری آراسته و منظم داشته باشیم و در نظر بگیریم که زیبایی، سادگی است.
۶۱- در کارهایمان نظم داشته باشیم تا الگوئی مناسب برای متربی باشیم.
۶۲- نتایج جلسات را بررسی کنیم تا نقاط ضعف و قوت را بیابیم.
۶۳- در هنگام خشم، بر احساسات و عواطف خود غلبه کنیم.
۶۴- در تمام کارهای خود، قاطعیت و برش داشته باشیم.
۶۵- متربی را در بالا رفتن از نردبان علم و معرفت یاری کنیم.
۶۶- در هنگام تدریس سعی کنیم تمام توجه متربیان را به خود جلب کنیم.
۶۷- فرصت انتقاد از خود را به متربیان بدهیم.
۶۸- از اینکه نسبت به پاسخگوئی به برخی از سؤالات قادر نیستیم، هراس به خود راه ندهیم و به راحتی اقرار کنیم که پاسخ آن را نمی دانیم.
#مهارتهای_سرگروه
ارسال شده از سروش+:
⭕نقش الگو
"مردم را با رفتار خود به سوی حق دعوت کنید نه با زبانهای خود"
این سخن که به عبارتهای گوناگون از معصومین(ع) نقل شده، بیانگر اهمیت ارائه الگو و اسوه تربیت است. با توجه به وجود غریزه نیرومند تقلید در انسان، یکی از بهترین روشهای تربیتی این است که انسان در عمل مربی دیگران باشد. این نقش به ویژه در افرادی از قبیل مربی، معلم ، والدین و روحانی بسیار حساس تر می باشد و متعلم، معلم را موجود ایده آل خود می پندارد خودآگاه و ناخودآگاه از او تقلید می کند . حتی در امور جزئی از قبیل سخن گفتن ، لباس پوشیدن ، راه رفتن و ...
اینجاست که نقش مربی و معلم آشکار می شود و باید مواظب تمام حالات و اعمال و رفتار خود باشد ، حتی در امور ریز و به ظاهر غیر قابل توجه. بهترین و متعالی ترین الگوها ، مربیان بشریت یعنی پیامبران و ائمه(ع) می باشند که دیگر مربیان باید زندگی خود را بر سیره و روش آنان منطبق سازند.
قرآن کریم می فرماید :🔹 « لقد کان فی رسول الله اسوه حسنه » 🔹 یعنی « به درستی که رسول خدا الگوی نیکویی برای شماست ». و بعد از پیامبر (ص) اهل بیت (ع) او الگو راهنما و سرمشق مردم می باشد . بعد از اهل بیت (ع ) علماء نقش الگویی دارند همچنین افرادی که عناوین خاصی دارند از قبیل رهبران ، شهدا، و.... البته باید توجه داشت که الگو دو جنبه دارد . مثبت و منفی ، اگر مربی یا عالم صفت ناپسندی نیز داشته باشد برای دیگران الگو قرار می گیرد .
و در آخر اینکه نقش الگو اینست که به متربی می فهماند وصول به رشد و کمال همچنان که برای او (الگو) میسر شد، برای من نیز ممکن است، و نیز از باب «ره چنان رو که رهروان رفتند» او را از تردید و سرگردانی در انتخاب مناسب ترین و نزدیکترین راه نجات می دهد...
خلاصه کلام :
🔹 مربی مومن و متدین در قلب متربی جا داره و با رفتار خودش تربیت میکنه
ارسال شده از سروش+:
⭕نقش الگو
"مردم را با رفتار خود به سوی حق دعوت کنید نه با زبانهای خود"
این سخن که به عبارتهای گوناگون از معصومین(ع) نقل شده، بیانگر اهمیت ارائه الگو و اسوه تربیت است. با توجه به وجود غریزه نیرومند تقلید در انسان، یکی از بهترین روشهای تربیتی این است که انسان در عمل مربی دیگران باشد. این نقش به ویژه در افرادی از قبیل مربی، معلم ، والدین و روحانی بسیار حساس تر می باشد و متعلم، معلم را موجود ایده آل خود می پندارد خودآگاه و ناخودآگاه از او تقلید می کند . حتی در امور جزئی از قبیل سخن گفتن ، لباس پوشیدن ، راه رفتن و ...
اینجاست که نقش مربی و معلم آشکار می شود و باید مواظب تمام حالات و اعمال و رفتار خود باشد ، حتی در امور ریز و به ظاهر غیر قابل توجه. بهترین و متعالی ترین الگوها ، مربیان بشریت یعنی پیامبران و ائمه(ع) می باشند که دیگر مربیان باید زندگی خود را بر سیره و روش آنان منطبق سازند.
قرآن کریم می فرماید :🔹 « لقد کان فی رسول الله اسوه حسنه » 🔹 یعنی « به درستی که رسول خدا الگوی نیکویی برای شماست ». و بعد از پیامبر (ص) اهل بیت (ع) او الگو راهنما و سرمشق مردم می باشد . بعد از اهل بیت (ع ) علماء نقش الگویی دارند همچنین افرادی که عناوین خاصی دارند از قبیل رهبران ، شهدا، و.... البته باید توجه داشت که الگو دو جنبه دارد . مثبت و منفی ، اگر مربی یا عالم صفت ناپسندی نیز داشته باشد برای دیگران الگو قرار می گیرد .
و در آخر اینکه نقش الگو اینست که به متربی می فهماند وصول به رشد و کمال همچنان که برای او (الگو) میسر شد، برای من نیز ممکن است، و نیز از باب «ره چنان رو که رهروان رفتند» او را از تردید و سرگردانی در انتخاب مناسب ترین و نزدیکترین راه نجات می دهد...
خلاصه کلام :
🔹 مربی مومن و متدین در قلب متربی جا داره و با رفتار خودش تربیت میکنه
ارسال شده از سروش+:
✅روش های جذاب سازی جلسه(قسمت اول)
#مهارتهای_سرگروه
برای برگزاری یک جلسه نکاتی هست که مربی و سرگروه باید بدانند:
1⃣روحیه و علاقه ی سرگروه به علم آموزی و هدایتگری
از جمله این نکات، اجازه بدید نکته ای عرض کنم که به خود شخص سرگروه بر می گردد. حالا شاید شما تعجب بکنید بگید خوب جلسه جلسه ای است که برای نوجوان ها یا جوان ها گرفته می شود و باید شما نکته ای را بگید که فی الواقع مسئله ای را در نوجوان برای ما بازگو بکنه. اما من اولین نکته را از خود سرگروه شروع می کنم چرا که اگر شخص سرگروه فاقد یک سری مزایا باشد جلسه او از جذابیت لازم برخوردار نیست. اولین خصوصیتی که در جذبه جلسه شما کمک می کنه اون روحیه ی شماست و علاقه ی شماست نسبت به علم آموزی و هدایت گری. هر چقدر سر گروه نسبت به علم آموزی و هدایتگری مخاطبین دلسوزتر و عاشقانه تر باشه جلسه او مفید فایده تر است. یک سرگروهی که با خستگی و بی حوصلگی و بی رغبتی میاد مطلب را به مخاطب منتقل می کنه مخاطب را هم بی حوصله می کند. اما اون سرگروهی که با حوصله و با عشق به اون ریزه کاری های مسئله هم دقت می کنه و از هیچ نکته ای برای ارتقای کیفیت جلسه دریغ نمی کنه و غفلت نمی کنه، او می تونه یک سرگروه موفق در اداره جلسه باشه. لذا عشق به علم آموزی و هدایتگری یکی از اون نکاتی است که جلسه شما را جذاب می کنه.
2⃣خلاقیت و ابتکار سرگروه
نکته دیگر خلاقیت و ابتکار عمل سرگروه است. سرگروه قبل از جلسه بایستی فضای جلسه، مکان جلسه، زمان برگزاری جلسه را طوری تنظیم بکنه که حالت یکنواختی و بی حوصلگی برای مخاطب را بوجود نیاره. البته این نکته نکته خوبی است، که شما اگر در مسجد جلساتتون را تشکیل می دید یک جایی را مشخص بکنید ویژه گروه خودتون، بگونه ای که وقتی نیرو وارد مسجد می شه چشمش خود به خود به اون سمت بچرخه ناخودآگاه، چون همیشه شما اونجا جلسه را تشکیل می دید. خوب این از نظر روانی تأثیر خوبی را می تونه در نیروی شما بگذاره که پابند جلسات شما بشه. اما این مسئله هم در کنار این موضوع قابل تأمل است، که شما از باب تنوع می توانید جلساتتون را حتی در مکانهای دیگر برگزار بکنید، در یک امامزاده ای، در مزار شهدا، حالا بستگی به اون موضوعی داره که شما مطرح می کنید. یک وقت موضوع شما موضوع آشنایی با سیره شهداست، خوب چقدر زیباست که شما این جلسه را در کنار مزار شهدا برگزار کنید. یا یک وقت موضوع شما موضوعِ توسل است، چه نیکوست این جلسه را در کنار امامزاده ای یا حرم امامی حتی برگزار بکنید. تنوع در مکان اینگونه خلاقیت ها باعث بالا رفتن جذبه کلاس می شه. البته خلاقیتها، محدودیت نداره. سرگروهی ممکنه حتی با استفاده از نقاشی، استفاده از بعضی تصاویر، استفاده از بعضی از فیلمها و خیلی مسائل دیگه جذابیت کلاسش را بالا ببره. این خلاقیت سرگروه، در جذابیت کلاس بسیار مؤثر است. نکته دیگر که جذابیت کلاس را بالا می بره استفاده از وسایل کمک آموزشی است، مثل تخته، مثل اسلاید، مثل ویدئو پروژکشن، مثل بعضی مسائل دیگر. که می تونه براحتی بعضی موضوعات را به تصویر بکشه برای مخاطب و ملموس او بکنه و در حافظه مخاطب انها را ماندگارتر بکنه