عنوان: شرح حکمت 1 نهج البلاغه حجت الاسلام مهدوی ارفع
بسم الله الرحمن الرحیم✨
حکمت1 : در فتنه ها، چونان شتر دوساله باش، نه پشتی دارد که سواری دهد، و نه پستانی تا او را بدوشند.
🌹 شرح #حکمت1:
🔷ممکن از تصور شود که مقصود این حکمت این است که در آشوبهای اجتماعی که در آن حق و باطل به راحتی قابل تشخیص نیستند(فتنه) ، مجاز هستیم که کناره گیری کنیم و به هیچکدام از دو گروه کمک نکنیم، در حالی که این برداشت با منطق امیرالمومنین در نهج البلاغه صد درصد در تعارض است و مخالف است.
اولین فتنه ای که در حکومت خود امیرالمومنین رخ داد فتنه جمل بود. در فتنه جمل، طلحه و زبیر و همسر پیامبر و عده ای دیگر، شهر بصره را به آشوب کشیدند. فرماندار را کشتند و فتنه به پا کردند. امیرالمومنین برای حفظ امنیت مردم و حفظ نظام اسلامی دستور مقابله با فتنه را دادند ، همه مردم آماده شدند تا به سمت بصره بروند اما چهار نفر از بزرگان سرشناس عمدا نشستند و برای کمک بلند نشدند (سعد بن وقاص – محمد بن مسلمه – اسامه بن زید و عبدالله بن عمر پسر خلیفه دوم) وقتی امیرالمومنین از اینها پرسیدند چرا برای جنگ آماده نمیشوید به دروغ گفتند:(( ما از اینکه مسلمانی را بکشیم نگرانیم)) امیرالمومنین از آنها پرسیدند: آیا بر بیعت من وفادارید؟ گفتند: بله . امیرالمومنین فرمودند: پس به خانه هایتان بروید.
🔷وقتی که اینها رفتند مولا حکمت15 را فرمودند: « هرفریب خورده ای را نمیشود سرزنش کرد». اینها میخواستند با این حرف و حرکت خودشان، ته دل یاران امیرالمومنین را خالی کنند و شک بیندازند که شما چطور به اطمینان رسیدید که بروید با مسلمان در بصره بجنگید؟
🔷خوب اگر منظور امیرالمومنین این بود که شما در فتنه ها اگر واقعا در تردید هستید و ندانستید که چه کنید، بروید خانه نشین شوید، پس در هیچ جای تاریخ نباید این چهار نفر را توبیخ کنند، در حالی که وقتی امیرالمومنین مردم را برای مبارزه با فتنه گران بصره حرکت دادند یک نفر دیگر به نام حارث بن حوط به امیرالمومنین گفت که من هم مخالف جنگ جمل هستم ومثل آن چهار نفر شرکت نمیکنم. اونجا بود که امیرالمومنین در مورد آن چهار نفرحمکت18 را بیان فرمودند «درباره کسانی که از جنگ کناره گرفتند فرمود: آنها حق را خوار کردند اگرچه باطل را هم یاری نرساندند»ـ
✅ بنابراین در فتنه ها حق نداریم به بهانه اینکه حق را تشخیص نمیدهیم ساکت باشیم بلکه تکلیف داریم بصیرت و علم و صبرمان را بالا ببریم تا به درستی حق را از مواضع ونشانه های آن بشناسیم.
•┈┈••✾❀🌸🍃🌺🍃🌸❀✾••┈┈•
🔰با کانال صالحین شاهرود همراه باشید:
https://eitaa.com/salehin_shahrood
۱۱ آذر ۱۴۰۱
شرح-حکمت2-بخش-1-طمع.mp3
1.02M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
🔸 شرح #حکمت2 1⃣
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
•┈┈••✾❀🌸🍃🌺🍃🌸❀✾••┈┈•
🔰با کانال صالحین شاهرود همراه باشید:
https://eitaa.com/salehin_shahrood
۱۱ آذر ۱۴۰۱
💠 آن که جان را با طمع ورزى بپوشاند خود را پست کرده، و آن که راز سختى هاى خود را آشکار سازد خود را خوار کرده، و آن که زبان را بر خود حاکم کند خود را بى ارزش کرده است.
📒 نهج البلاغه، #حکمت2
🌹شرح حکمت۲ (۱)
🔻امیر المومنین سه عامل از عوامل خفت و ذلت در نهج البلاغه را بیان فرمودند.
⏬ اول طمع: تفاوت طمع با حرص در این است که طمع کار به آنچه که از مال و قدرت و احترام و شهرت متعلق به دیگران است چشم دوخته است اما حریص دوست دارد مال و مقام بیشتری داشته باشه ، چه در دست دیگران باشه چه نباشد.
🔻شش اثر برای طمع ورزی در نهج البلاغه بیان شده است:
1⃣ خواری و ذلت:
🔹1.1 در حکمت ۲
🔹1.2 درحمکت۲۲۶ که فرمودند: « طمع کار همواره زبون و خوار است».
🔹1.3 درانتهای بند 4 خطبه 160 که امیرالمومنین در مورد حضرت عیسی (ع) فرمودند: «آز و طمعی نداشت تا او را خوار و ذلیل نماید».
2⃣ بردگی که بالاترین مصداق خفت و ذلت است: در حکمت ۱۸۰ می فرمایند:«طمع ورزی بردگی همیشگی است»
3⃣ آفت تفکر و بی اثر کردن عقلانیت :درحکمت ۲۱۹ میفرمایند :« قربانگاه اندیشه ها زیربرق طمع ورزی ها است».
4⃣ هلاکت :
🔹4.1 در حکمت ۲۵۷ می فرمایند: «طمع به هلاکت مى کشاند و نجات نمى دهد، و به آنچه ضمانت کند، وفادار نیست، و بسا نوشنده آبى که پیش از سیراب شدن گلو گیرش شد، و ارزش آنچه که بر سر آن رقابت مى کنند، هر چه بیشتر باشد، مصیبت از دست دادنش اندوهبارتر خواهد بود».
🔹4.2 در بند۱۴ نامه ۳۱ خطاب به فرزند عزیزشان فرمودند: «بپرهیز از آن که مرکب طمع ورزى، تو را به سوى هلاکت به پیش راند، اگر توانستى که بین تو و خدا هیچ صاحب نعمتى قرار نگیرد، (یعنی امید و طمع به غیر خدا نداشته باشی) چنین باش، زیرا تو، روزى خود را دریافت مى کنى، و سهم خودت را بر مى دارى، و مقدار اندکى که از طرف خداى سبحان به دست مى آورى، بزرگتر و با ارزش تر ازمال فراوانى است که از دست بندگان دریافت مى کنی».
5⃣ مقدم کردن دنیا بر آخرت یا به تعبیر قران کریم (فروختن آخرت باقی به دنیای فانی است): در بند ۷ خطبه ۹۱ در صفات والای فرشتگان می فرمایند: «طمع ها به آنان شبیخون نزده تا تلاش دنیا را بر کار آخرت مقدّم دارند».
6⃣ ایجاد ناامیدی و یاس : در حکمت ۱۰۸ در حالات قلب می فرمایند: «پس اگر در دل امیدى پدید آید، طمع آن را از بین خواهد برد»...
↩️ ادامه دارد...
🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع
•┈┈••✾❀🌸🍃🌺🍃🌸❀✾••┈┈•
🔰با کانال صالحین شاهرود همراه باشید:
https://eitaa.com/salehin_shahrood
۱۱ آذر ۱۴۰۱
🖼 زن غربی vs زن مسلمان
#ثامن
#برای_ایران
#لبیک_یا_خامنه_ای
•┈┈••✾❀🇮🇷🌹🇮🇷❀✾••┈┈•
🔰با کانال صالحین شاهرود همراه باشید:
https://eitaa.com/salehin_shahrood
۱۱ آذر ۱۴۰۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹خوب به این ویدئو نگاه کنید
این اگر روضه نیست چیه؟
اعترافات یکی از قاتلین شهید عجمیان،چقدر این ذکر مصیبت آشناست...
لعنت به زن زندگی آزادیشون
لعنت به حیوانات حرامزاده ای که راه قاتلان اصحاب قافله عاشورا رو ادامه میدن
•┈┈••✾❀🌸🍃🌺🍃🌸❀✾••┈┈•
🔰با کانال صالحین شاهرود همراه باشید:
https://eitaa.com/salehin_shahrood
۱۱ آذر ۱۴۰۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ دیالوگی ماندگار از میرزا کوچک خان جنگلی به مناسبت ۱۱ آذر سالروز شهادت این سردار مبارزه با اجنبی و اجنبی پروردهها!
•┈┈••✾❀🌸🍃🌺🍃🌸❀✾••┈┈•
🔰با کانال صالحین شاهرود همراه باشید:
https://eitaa.com/salehin_shahrood
۱۱ آذر ۱۴۰۱
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴کدام ایرانی با غیرتی چنین باجی به آمریکا می دهد؟
•┈┈••✾❀🌸🍃🌺🍃🌸❀✾••┈┈•
🔰با کانال صالحین شاهرود همراه باشید:
https://eitaa.com/salehin_shahrood
۱۱ آذر ۱۴۰۱
۱۱ آذر ۱۴۰۱
═══✼✨🦋✨✼═══┅┄
📒 #حکمت26 : کسی چیزی را در دل پنهان نکند جز آنکه در لغزشهای زبان و رنگ رخسار، آشکار خواهد شد.
┄┅═══✼✨🦋✨✼═══┅┄
📒 #حکمت27 : با درد خود بساز، چندان که با تو سازگار است.
┄┅═══✼✨🦋✨✼═══┅┄
📒 #حکمت28 : برترین زهد، پنهان داشتن زهد است.
┄┅═══✼✨🦋✨✼═══┅┄
📒 #حکمت29 : هنگامی که تو زندگی را پشت سر می گذاری و مرگ به تو روی می آورد، پس دیدار با مرگ چه زود خواهد بود.
┄┅═══✼✨🦋✨✼═══┅┄
📒 #حکمت30 : هشدار! هشدار! به خدا سوگند! خداوند چنان پرده پوشی کرده که می پنداری تو را بخشیده است.
┄┅═══✼✨🦋✨✼═══┅┄
📒 #حکمت31 ( از ایمان پرسیدند، امیرالمؤمنین فرمود:)
1⃣ شناخت پایه های ایمان: ایمان بر چهار پایه استوار است، صبر، یقین، عدل و جهاد. صبر نیز بر چهار پایه قرار دارد. شوق، هراس، زهد، انتظار. آنکس که اشتیاق بهشت دارد، شهوتهایش کاستی گیرد و آن کس که از آتش جهنم می ترسد، از حرام دوری می گزیند و آن کس که در دنیا زهد می ورزد، مصیبتها را ساده پندارد، و آنکس که مرگ را انتظار می کشد در نیکی ها شتاب می کند. یقین نیز بر چهار پایه استوار است، بینش زیرکانه، دریافت حکیمانه واقعیتها، پند گرفتن از حوادث روزگار و پیمودن راه درست پیشینیان.
پس آنکس که هوشمندانه به واقعیتها نگریست، حکمت را آشکارا بیند و آنکه حکمت را آشکارا دید، عبرت آموزی را شناسد و آنکه عبرت آموزی شناخت گویا چنان است که با گذشتگان می زیسته است. و عدل نیز بر چهار پایه برقرار است، فکری ژرف اندیش، دانشی عمیق و به حقیقت رسیده، نیکو داوری کردن، استوار بودن در شکیبایی. پس کسی که درست اندیشید به ژرفای دانش رسیده و آنکس که به حقیقت دانش رسد، از چشمه زلال شریعت نوشد و کسی که شکیبا باشد در کارش زیاده روی نکرده با نیکنامی در میان مردم زندگی خواهد کرد. و جهاد نیز بر چهار پایه استوار است، امر به معروف، نهی از منکر، راستگویی در هر حال، و دشمنی با فاسقان، پس هر کس به معروف امر کرد، پشتوانه نیرومند مؤمنان است و آنکس که از زشتی ها نهی کرد، بینی منافقان را به خاک مالید و آنکس که در میدان نبرد صادقانه پایداری کند حقّی را که بر گردن او بوده ادا کرده است و کسی که با فاسقان دشمنی کند و برای خدا خشم گیرد، خدا هم برای او خشم آورد و روز قیامت او را خشنود سازد.
2⃣ شناخت اقسام کفر و تردید: و کفر بر چهار ستون پایدار است، کنجکاوی دروغین، ستیزه جویی و جدل، انحراف از حق و دشمنی کردن، پس آنکس که دنبال توهم و کنجکاوی دروغین رفت به حق نرسید. و آنکس که به ستیزه جویی و نزاع پرداخت از دیدن حق نابینا شد، و آنکس که از راه حق منحرف گردید، نیکویی را زشت و زشتی را نیکویی پندارد و سرمست گمراهی گشت و آن کس که دشمنی ورزید پیمودن راه حق بر او دشوار و کارش سخت و نجات او از مشکلات دشوار است. و شک چهار بخش دارد: جدال در گفتار، ترسیدن، دودل بودن، و تسلیم حوادث روزگار شدن. پس آن کس که جدال و نزاع را عادت خود قرار داد، شب تارش به صبح نمی رسد( از تاریکی شبهات بیرون نخواهد آمد) و آن کس که از هر چیزی ترسید همواره در حال عقب نشینی است و آنکس که در تردید و دودلی باشد زیر پای شیطان کوبیده خواهد شد و آنکس که تسلیم حوادث گردد و به تباهی دنیا و آخرت گردن نهاد، هر دو جهان را از کف خواهد داد.
(سخن امام طولانی است چون در این فصل حکمتهای کوتاه را جمع آوری می کنم از آوردن دنباله سخن خودداری کردم)
┄┅═══✼✨🦋✨✼═══┅┄
•┈┈••✾❀🌸🍃🌺🍃🌸❀✾••┈┈•
🔰با کانال صالحین شاهرود همراه باشید:
https://eitaa.com/salehin_shahrood
۱۲ آذر ۱۴۰۱
💠 کسی را که نزدیکانش واگذارند، بیگانه او را پذیرا باشد.
📒 نهج البلاغه حکمت۱۴
•┈┈••✾❀🌸🍃🌺🍃🌸❀✾••┈┈•
🔰با کانال صالحین شاهرود همراه باشید:
https://eitaa.com/salehin_shahrood
۱۲ آذر ۱۴۰۱
🔷۲۰۰ جانباخته اغتشاشات اخیر چه کسانی بودند؟
شورای امنیت کشور طی بیانیه اعلام کرد که جانباختگان اغتشاشات اخیر به ۲۰۰ نفر رسیدند، افرادی که اقشار مختلف را در بر می گرفتند.
•┈┈••✾❀🌸🍃🌺🍃🌸❀✾••┈┈•
🔰با کانال صالحین شاهرود همراه باشید:
https://eitaa.com/salehin_shahrood
۱۲ آذر ۱۴۰۱
🔸 طبق آمار هرساله حدود 50 میلیارد دلار انواع اختلاس و دزدی توسط کارکنان در کسب و کارهای آمریکایی رخ میدهد که 33% اختلاس کنندگان در بخشهای مالی شرکتها هستند 28% زن و 72% هم مرد هستند
وستانیوز
•┈┈••✾❀🌸🍃🌺🍃🌸❀✾••┈┈•
🔰با کانال صالحین شاهرود همراه باشید:
https://eitaa.com/salehin_shahrood
۱۲ آذر ۱۴۰۱