eitaa logo
دانلود
صالحین salehinir
قران- سوره منافقون: وَ أَنْفِقُوا مِنْ ما رَزَقْناكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَ أَحَدَكُمُ اَلْمَوْ
اين كه وقتى سالم و تنگ چشم هستى، [ يعنى ] به زندگى اميدوارى و مى ترسى به فقر دچار شوى ، صدقه بدهى و نگذارى تا وقتى كه جانت به لب رسيد بگويى : اين قدر، مال فلان باشد و آن قدر، مال بهمان . چون در آن هنگام [خواهى نخواهى ]مال ديگرى خواهد بود . ( بحار الأنوار : ۹۶/۱۷۸/۱۳ ) 17- پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ در پاسخ به سؤال از برترين صدقه ـ فرمود : جُهدٌ مِن مُقِلٍّ إلى فَقيرٍ في سِرٍّ . آن چه شخص تنگ دست در توان دارد و در نهان به نيازمندى مى دهد . (بحار الأنوار : ۷۷/۷۰/۱) 18- پيامبر خدا: أفضَلُ الناسِ رَجُلٌ يُعطِي جُهدَهُ . برترين مردم كسى است كه هر چه در توان دارد عطا مى كند . ( كنز العمّال : ۱۶۰۸۴ ) 19- پيامبر خدا: أفضَلُ الصَّدَقةِ سِرٌّ إلى فَقيرٍ و جُهدٌ مِن مُقِلٍّ . برترين صدقه ، صدقه نهانى دادن به فقير است و ايثار تنگ دست . ( كنز العمّال : ۱۶۲۵۰ ) 20- پيامبر خدا: إنَّ أفضَلَ الصَّدَقةِ صَدَقةُ اللِّسانِ، تَحقُنُ بهِ الدِّماءَ، و تَدفَعُ بهِ الكَريهَةَ، و تَجُرُّ المَنفَعةَ إلى أخيكَ المُسلِمِ . برترين صدقه ، صدقه زبان است كه با آن از ريختن خونها جلوگيرى كنى و پيشامد ناخوشايند را دفع كنى و به برادر مسلمانت سودى برسانى . ( قصص الأنبياء : ۱۸۸/۲۳۵ ) 21- كنز العمال ـ به نقل از سمرة ـ : پيامبر خدا فرمود: أفضَلُ الصَّدَقةِ اللِّسانِ، فَقيلَ : يا رسولَ اللّه ِ ، و ما صَدَقةُ اللِّسانِ؟ قالَ : الشَّفاعَةُ، تَفُكُّ بها الأسيرَ، و تَحقُنُ بها الدمَ، و تَجُرُّ بها المَعروفَ و الإحسان إلى أخيكَ، و تَدفَعُ بها الكَريهَةَ برترين[صدقه]،صدقه زبان است . عرض شد: يا رسول اللّه ! صدقه زبان چيست؟ فرمود : ميانجيگرى كردن تا با آن اسيرى را آزاد كنى و خونى را از به ناحق ريختن حفظ كنى و به برادرت خوبيى برسانى و پيشامد ناگوارى را دفع نمايى . ( كنز العمال : ۱۶۳۶۰ ) 22- پيامبر خدا: ما مِن صَدَقةٍ أفضلَ مِن قَولِ الحَقِّ هيچ صدقه اى برتر از گفتنِ حق نيست . ( كنز العمّال : ۱۶۳۲۴ ) 23- پيامبر خدا: أفضَلُ الصَّدَقةِ أن يَتَعَلَّمَ المَرءُ المُسلمُ عِلما ثُمّ يُعَلِّمَهُ أخاهُ المُسلِمَ . برترين صدقه اين است كه شخص مسلمان علمى بياموزد و سپس آن را به برادر مسلمان خود ياد دهد . ( كنز العمّال : ۱۶۳۵۷) 24- پيامبر خدا: أفضَلُ الصَّدَقةِ حِفظُ اللِّسانِ . برترين صدقه ، نگهداشتن زبان است . (كنز العمّال : ۱۶۳۶۱) 25- پيامبر خدا: وَ الذي نفسِي بِيَدِهِ ما أنفَقَ الناسُ مِن نَفقَةٍ أحَبَّ مِن قَولِ الخَيرِ سوگند به خدايى كه جانم در دست اوست ، مردم هيچ انفاقى نكردند كه دوست داشتنى تر از گفتار نيك باشد . ( المحاسن : ۱/۷۸/۴۱) 26- پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ در پاسخ به پرسش از برترين صدقه ـ فرمود : على ذِي الرَّحِمِ الكاشِحِ . صدقه اى كه به خويشاوند كينه ورز داده شود . ( ثواب الأعمال : ۱۷۱/۱۸ . ) 27- پيامبر خدا: أفضَلُ الصَّدَقةِ على الأسِيرِ المُخضَرِّ عَيناهُ مِنَ الجُوعِ . بهترين صدقه، صدقه اى است كه به اسيرى كه چشمانش از گرسنگى تيره و تار شده ، داده شود . ( بحار الأنوار : ۷۴/۳۶۹/۶۰ ) 28- پيامبر خدا: أفضَلُ الصَّدَقةِ ظِلُّ فُسطاطٍ في سَبيلِ اللّه ِ عَزَّ و جلَّ . بهترين صدقه ، سايه خيمه اى است كه در جهاد براى خدا بر پا مى شود . ( كنز العمّال : ۱۶۳۶۲) 29- پيامبر خدا: أفضَلُ الصَّدَقةِ في رَمَضانَ برترين صدقه، صدقه اى كه در ماه رمضان داده شود . (كنز العمّال: ۱۶۲۴۹) 30- امام باقر يا امام صادق عليهما السلام ـ در پاسخ به سؤال از برترين صدقه ـ فرمود: جُهدُ المُقِلِّ، أ ما سَمِعتَ قولَ اللّه ِ عَزَّ و جـلَّ: «و يُؤْثِرُونَ على أنفُسِهِم و لَـو كـانَ بِهِـم خَصاصَةٌ» تَرى هاهُنا فَضلاً ؟! . آنچه تنگ دست در توان دارد و مى بخشد ؛ نشنيده اى اين سخن خداى عزّ و جلّ را كه: «و ديگران را بر خويشتن ترجيح دهند ، هر چند خود نيازمندند»؟ آيا در زمينه صدقه برتر از اين به نظرت مى آيد؟! ( الحشر : ۹ - بحار الأنوار : ۹۶/۱۷۹/۱۵) 31- امام صادق: إنّ صاحِبَ الكثيرِ يَهونُ علَيهِ ذلكَ، و قد مَدَحَ اللّه ُ عَزَّ و جلَّ صاحِبَ القَليلِ فقالَ : «و يُؤْثِرُونَ على أنْفُسِهِم و لَـو كـانَ بِهِـم خَصاصَةٌ» . صدقه دادن براى توانگر آسان است ، اما خداوند عزّ و جلّ كسى را كه اندك مالى دارد [و همان را ايثار مى كند] ستوده و فرموده است : «و ديگران را بر خود بر مى گزينند هرچند خود نيازمندند» .
۳ صفر- پنج شنبه ۱۸/۵/۱۴۰۳: ولادت حضرت امام محمد باقر ع (57ق) ۴ صفر- جمعه ۱۹/۵/۱۴۰۳: سال ۶۱ق: رسیدن خبر واقعه کربلا به مدینه، ۲۴ روز پس از آن.[۲۳] حسینی خاتون‌آبادی، وقایع السنین و الاعوام، ۱۳۵۲ش، ج۱، ص۱۰۴. ۵ صفر- شنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۳_ شهادت حضرت رقیه (س) دختر امام حسین(ع) سال ۶۱ق ۷ صفر- دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۳_ شهادت حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام سال ۵۰ قمری به روایتی ۲۸ صفر/ روز بزرگداشت سلمان فارسی/ روز تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی ۹ صفر- چهارشنبه ۲۴/۵/۱۴۰۳: ۳۷ق: شهادت عمار یاسر در جنگ صفین. وی از نخستین مسلمانان و از یاران نزدیک امام علی(ع) بود.[۴۱] ۳۷ق: شهادت خزیمة بن ثابت مشهور به ذوالشهادتین از صحابه پیامبر اکرم (ص) و از یاران حضرت علی(ع) و از شهادت‌دهندگان حدیث غدیر.[۴۲] ۳۷ق: شهادت عبدالله بن بدیل در جنگ صفین. وی از صحابه پیامبر (ص)، از یاران امام علی (ع)، و از شهادت‌دهندگان حدیث غدیر بود.[۴۳] ۳۸ق: وقوع جنگ نهروان بین سپاهیان امیرالمؤمنین(ع) و خوارج.[۴۴] ۴۱- ابن‌جوزی، تذکرة الخواص، ۱۳۷۶ش، ج۱، ص۸۹. ۴۲- ابن‌سعد، الطبقات الکبری، ج۳، ص۳۲، ۲۶۳؛ طوسی، ص۵۲–۵۳؛ ابن‌عساکر، تاریخ مدینه دمشق، ۱۴۱۵ق، ج۱۶، ص۳۷۰. ۴۳- طبری، تاریخ الطبری، ج۵، ص۲۳. ۴۴- بلاذری، أنساب الأشراف، ۱۳۹۷ق، ج۲، ص۳۷۵.
صالحین salehinir
۳ صفر- پنج شنبه ۱۸/۵/۱۴۰۳: ولادت حضرت امام محمد باقر ع (57ق) ۴ صفر- جمعه ۱۹/۵/۱۴۰۳: سال ۶۱ق: رسیدن
۱۰ صفر- پنج شنبه ۲۵/۵/۱۴۰۳: ۴ق: وقوع سریه بئر معونه و درگیری فرستادگان پیامبر(ص) با مشرکان در منطقه بئر معونه (چاه معونه) که به شهادت همه مسلمانان به جز دو نفر منجر شد.[۴۸] ۳۷ق: قرآن بر نیزه کردن شامیان در جنگ صفین با نیرنگ عمرو بن عاص.[۴۹] ۳۷ق: درخواست اشعث بن قیس برای مذاکره با معاویة بن ابی‌سفیان دربارهٔ حکمیت و پذیرش امام علی(ع).[۵۰] ۴۸- عاملی، الصحیح من سیرة النبی الأعظم، ج۸، ص۲۶۵. ۴۹- طبری، محمد بن جریر، تاریخ الطبری، ج۵، ص۴۸. ۵۰- طبری، تاریخ الطبری، ج۵، ص۵۱. ۱۱ صفر- جمعه ۲۶/۵/۱۴۰۳: ۳۷ق: لیلة الهریر، شبی در جنگ صفین که در آن درگیری شدیدی بین سپاه امام علی(ع) و سپاه معاویه رخ داد.[۵۵] نیشابوری، تقویم شیعه، ۱۳۸۲ش، ص۵۲. ۱۲ صفر- شنبه ۲۷/۵/۱۴۰۳: درگذشت هارون بن عمران از پیامبران الهی، برادر، جانشین و همراه حضرت موسی(ع) که در قرآن از قول موسی به فصاحت وی در سخن گفتن اشاره شد. ۲ق: وقوع غزوه ابواء یا وَدّان نخستین غزوه پیامبر اکرم (ص) با هدف مقابله با اقدامات تهدیدآمیز قبیله ضمره.[۵۹] عیون الأثر، ج۱، ص۲۵۸. ۱۳ صفر- یک شنبه ۲۸/۵/۱۴۰۳: ۳۷ق: توافقنامه حکمیت در صفین و نوشتن آن در چهارشنبه.[۶۲] طبری، تاریخ الطبری، ج۵، ص۵۶. ۱۴ صفر- دوشنبه ۲۹/۵/۱۴۰۳: ۳۸ق: شهادت محمد بن ابی‌بکر از نزدیک‌ترین یاران امام علی(ع) که از سوی ایشان به فرمانداری مصر منصوب شد.[۶۵] نیشابوری، تقویم شیعه، ۱۳۸۲ش، ص۵۵. ۱۷ صفر- پنج شنبه ۱/۶/۱۴۰۳: ۲۰۳ق: شهادت امام رضا (ع) (به روایتی).[۷۷] فضل‌الله، تحلیلی از زندگانی امام رضا (ع)، ۱۳۷۷ش، ص۴۳. ۲۰ صفر- یک شنبه ۴ شهریور ۱۴۰۳- عزا اربعین امام حسین(ع) رخدادزیارت جابر بن عبدالله انصاری از قبر امام حسین(ق) ۶۱ق رخداد ورود اهل بیت امام حسین(ع) به کربلا ۶۱ق ۲۵ صفر جمعه ۹ شهریور- رخدادطلب کاغذ و قلم توسط پیامبر(ص) برای نوشتن وصیت سال ۱۱ق ۲۶ صفر- شنبه ۱۰/۶/۱۴۰۲: ۱۱ق: تجهیز لشکر اسامه، آخرین سپاه فراهم‌شده به دستور پیامبراکرم (ص) برای دفاع در برابر حملات امپراطوری روم. این سپاه که با توجه به نام فرمانده آن اسامه بن زید به جیش اسامه معروف شد، به دلیل نافرمانی برخی از بزرگان صحابه، در زمان حیات پیامبر حرکت نکرد. به عقیده شیعیان، پیامبر (ص) اهداف دیگری نیز از اعزام این سپاه داشته که به رویدادهای پس از رحلت و خلافت مرتبط است.[۱۰۳] عاملی، جعفر مرتضی، الصحیح من سیرة النبی الأعظم، ۱۴۲۶ق، ج۳۲، ص۱۶۵؛ نیشابوری، عبدالحسین، تقویم شیعه، ۱۳۸۲ش، ص۵۷. ۲۷ صفر- یک شنبه ۱۱/۶/۱۴۰۳: ۱۱ق: مأموریت اسامة بن زید از سوی پیامبر(ص) برای تجهیز سپاه علیه رومیان بنابر قول مشهور بین اهل‌سنت ۵۸۹ق: درگذشت صلاح‌الدین ایوبی[۱۰۵] ۲۸ صفر- دوشنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۳- عزا درگذشت پیامبر(ص) سال ۱۱ق عزا شهادت امام حسن مجتبی(ع) ۵۰ق توسط همسرش جعده بنا بر قول دیگر شهادت ایشان ۷ صفر است. ۲۹ صفر- سه شنبه ۱۳/۶/۱۴۰۳: ۱۳ بعثت یا ۱ق: ماجرای لیلة المبیت، شبی که امام علی(ع) برای حفظ جان پیامبر(ص) از توطئه قریش، در بستر ایشان خوابید (شب اول ماه ربیع الاول)[۱۲۲] مجلسی، بحار الانوار، ۱۴۰۳ق، ج۱۹، ص۶۰. ۳۰ صفر (آخر) چهارشنبه ۱۴ شهریور: عزا شهادت امام رضا (ع) سال ۲۰۳ ق توسط مأمون عباسی[۳][۴][۵] ۳- مفید، مسارالشیعه، ۱۴۱۳ق، ص۴۶و۴۷. ۴- حوادث و مناسبت‌های مهم، ص۲۵. ۵- حوادث و مناسبت‌های مهم، ص۲۵.
اهمیت مشورت: قرآن: فَمَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا ۖ وَ مَا عِنْدَ اللَّهِ خَيْرٌ وَ أَبْقَىٰ لِلَّذِينَ پس مناع زندگی دنیا و آن چه نزد خدا خیر و باقی است برای کسانی است که أَمْرُهُمْ شُورَىٰ بَيْنَهُمْ امرشان را بین شان مشورت کردند.[۴] ۴. ↑ شوری/سوره۴۲، آیه ۳۶ و ۳۸. حدیث: ۱- حکمت ۵۴ نهج‌البلاغه: « وَ لَا ظَهِیرَ کَالْمُشَاوَرَةِ؛ پشتیبانی چون مشورت نیست» ۲- امام على: شاور فى امورك الذين يخشون الله ترشد ؛ (1) در امورت با کسانی مشورت كن كه از خدا مى ترسند، تا رشد یابی. ۳- امام على (ع ): من شاور ذوى الالباب، دل على الصواب ؛ (2) كسی که با چنددرب مشورت نمايد، به راه درست مى رود. ۴- امام على: افضل من شاورت ذو التجارب ؛ (3) برترين مشورت دهنده، چند تجربه ها هستند. ۵- امام على: لا تدخلن فى مشورتك بخيلا يعدل بك عن الفضل ويعدك الفقر ؛(4) بخيل را در مشورت عدل دخالت مده؛ زيرا از فضل منصرف كرده، و از فقر مى ترساند. ۶- امام على: و لا جبانا يضعفك عن الاءمور؛ (5) و با ترسو مشورت مكن؛ زيرا تو را تضعيف مى كند. ۷- حضرت على: و لا حريصا يزين لك الشره بالجور؛ (6) و از حريص مشورت مگير، كه آزمندى را با ستمگرى زينت مى دهد. ۸- حضرت على: و لا تستشر الكذاب فانه كالسراب يقرب عليك البعيد و يبعد عليك القريب ؛ (7) و با دروغ گو مشورت نكن؛ زيرا مانند سراب است؛ دور را نزديك، و نزديك را دور مى نماياند. پی نوشت ها: 1) تسترى، سهل بن عبدالله، تفسير تسترى، ص 28. 2) بحار الانوار، ج 77، ص 422. 3) غررالحكم و دررالكلم، حديث 3279. 4) 5) 6) نهج البلاغه، نامه 53 7) غررالحكم و دررالكلم، حديث 10351. شرایط مشورت: ۱- امام صادق: «المشورة لا تكون الا بحدودها فمن عرفها بحدودها والا كانت مضرتها على المستشير اكثر من منفعتها» مشورت بايد با حدودش باشد و كسى كه بشناسد منتهى به خير مى‏ شود و كسى كه نداند، زيانش بيش از منفعتش مى‏ باشد. (1) ۲- پيامبر اسلام از معناى حزم و احتياط: «مشاورة ذو الراي و اتباعهم‏» مشاوره به آرا و تبعش مى‏ باشد. (2) ۳- امام باقر: در كتاب تورات چهار جمله وارد شد: «من لا يستشير يندم‏» (3) كسى كه با صاحب نظر امورش مشورت نكند، پشيمان مى‏ گردد. و در گرفتاري واقع مى‏ شود. ۴- امام باقر: «خاطر بنفسه من استغنى برايه‏». (4) كسى كه بدون مشورت به رایش عمل كند و بى‏ نياز از مشورت با صاحب نظران بداند، خود را به مخاطره انداخت. ۵- امام صادق: «استشر العاقل من الرجال الورع فانه لا يامر الا بالخير و اياك و الخلاف فان مخالفة الورع العاقل مفسدة في الدين والدنيا». (5) با مردان عاقل مشورت كن زيرا جز به خير دستور نمى‏ دهد و از مخالفت‏ با راى مشاور با عقل و با تقوى بپرهيز زيرا باعث فساد دين و دنيا مى‏ گردد. ۶- پيامبر اسلام: «مشاورة العاقل الناصح رشد و يمن و توفيق من الله فاذا اشار عليك ‏الناصح العاقل و اياك والخلاف فان فى ذلك العطب‏». (6) مشاوره عاقل سه فايده دارد: ۱- رشد فكر مشورت كننده ۲- بركت در امر ۳- پيدايش توفيق الهى هنگامى كه ناصح عاقل براى امر دعوت كرد، مخالفت ننما زيرا موجب سختى مشورت كننده مى‏ شود. (7) ۷- امام على‏: «خير ما مشاورت ذو النهى والعلم واولو التجارب الحزم‏»: بهترين مشورت، با صاحبان علم و تجربه و حزم مى‏ باشد. (8) ۸- رسول خدا: «استشردوا العاقل ولا تعصبوه فتندبوا»: با عاقل مشورت كن و رشدت را طلب كن و بعد با نتيجه مخالفت ننمائيد و گرنه نادم مى‏ شويد. (9) ۹- امام صادق‏: «... واستشر فى امورك الذين يخشون ربهم‏»: (10) در امورت با خاشيان الهى مشورت كن. ۱۰- امام صادق‏: «شاور فى حديثك الذين تخافون الله‏»: (11) در حدیثت با دارندگان خوف الهى مشورت كن. ۱۱- امام صادق: «والثانية ان يكون حرا متدينا» شرط دوم مشاور آزادمنش متدين است. ۱۲- امام صادق‏:« اذا كان حرا متدينا اجهد نفسه فى النصيحة لك‏» (13) : هنگامى كه مشاور آزادمنش متدين باشد، سعىش را در انجام بهتر مشورتش به كار مى‏ برد. (14) ۱۳- امام صادق: «شاور فى امورك مما يقتضى الذين فيه خمس خصال: عقل و علم و تجربة و نصح و تقوى فان لم تجد الخمسة و اعظم و توكل فان ذلك يؤديك الى الصواب. در امورت در موارد مقتضی مشورت كن با كسانى كه داراى پنج صفت هستند: ۱- عقل و ۲- علم و ۳- تجربه و ۴- تقوى، ۵- ناصح مى‏ باشند و اگر نيافتى سعى كن و بزرگ بشمار و توكل بر خدا بكن كه عمل شايسته مى‏ گردد. (15) ۱۴- امام صادق: «لا تشاور من لا يصدقه عقلك و ان كان مشهورا بالعقل و الورع و اذا شاورت من يصدقه قلبك فلا تخالفه فيما يشير به عليك‏». (16) با كسانى كه عقلش را براى مشورت صادق نمى‏ دانى مشورت مكن گرچه مشهور باشد زيرا مخالفت نمی کنی. پی نوشت: 1) تا 7) و 13 تا 14) وسائل‏ الشيعة، ج‏2، ص 207. 8) تا 9) و 16) مستدرك الوسائل، ج‏2، ص 65. 10) تا 11) وسائل الشيعة، ج‏2، ص 208. 15) اثنى عشريه، ص 210.
رئیس ستاد اربعین: از فردا تا ۲۶ مرداد تردد زائران اربعین از مرز باشماق به سلیمانیه رایگان است 🔹این روزها دمای هوا در مرزهای باشماق و تمرچین حدود ۱۸ درجه خنک‌تر از مرزهای شلمچه، چذابه، مهران و خسروی است. https://farsnews.ir/kamran_shirazi/1723216201913858651 @MazandaranFars
🔺 راز سرزمین عشق 🔹 نمایش میدانی به وسعت تاریخ کهن مازندران 🔸 ۱۴ تا ۲۶ مرداد، ساعت۲۰ 🔹 نوشهر، ساحل تفریحی سیترا ✅ کنگره ملی شهدای مازندران 🆔 @jangoderang_ir
6.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دستور امام خمینی(ره) برای تأسیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر 📝 بسم الله الرحمن الرحیم‏ 🔹 شورای انقلاب اسلامی به موجب این مرقوم مأموریت دارد که اداره‌ای به اسم‏‎ ‎‏«امر به معروف و نهی از منکر» در مرکز تأسیس نماید ؛ و شعبه‌های آن در تمام کشور‏‎ ‎‏گسترش پیدا کند ؛ و این اداره ، مستقل و در کنار دولت انقلابی اسلامی است و ناظر به‏‎ ‎‏اعمال دولت و ادارات دولتی و تمام اقشار ملت است و دولت انقلاب اسلامی مأمور‏‎ ‎‏است که اوامر صادره از این اداره را اجرا نماید و این اداره مأمور است که در سراسر‏‎ ‎‏کشور از منکرات به هر صورت که باشد جلوگیری نماید و حدود شرعیه را تحت نظر‏‎ ‎‏حاکم شرعی یا منصوب از قِبَل او ، اجرا نماید و احدی از اعضای دولت و قوای انتظامی‏‎ ‎‏حق مزاحمت با متصدیان این اداره ندارند و در اجرای حکم و حدود الهی احدی‏‎ ‎‏مستثنی نیست حتی اگر خدای نخواسته رهبر انقلاب یا رئیس دولت مرتکب چیزی شد‏‎ ‎‏که موجب حد شرعی است باید در مورد او اجرا شود.‏ 🔸 روح‌الله الموسوی الخمینی 💠 ستاد امر به معروف و نهی از منکر: 🆔 @Setadeabm
شناسه حدیث : ۳۴۷۰۴۵ | نشانی : الغيبة (للنعمانی) , جلد۱ , صفحه۲۱۲ عنوان باب : باب 13 ما روي في صفته و سيرته و فعله و ما نزل من القرآن فيه عليه السّلام قائل : امام صادق (علیه السلام) ، امیرالمؤمنین (علیه السلام) الغیبة (للنعمانی) / ترجمه غفاری ; ج ۱ ص ۳۰۵ 1-سليمان بن بلال گويد:امام صادق عليه السّلام از پدر خود و او از پدر خويش و او از حسين بن علىّ‌ عليهم السّلام روايت كرد آن حضرت فرمود: مردى نزد امير المؤمنين عليه السّلام آمد و به او عرض كرد: اى امير مؤمنان ما را از اين مهدى خود آگاه كنيد،پس آن حضرت فرمود:«هنگامى كه رفتنى‌ها بروند و منقرض شوند و مؤمنان اندك شوند و آشوبگران از ميان بروند پس همان وقت همان وقت،آن مرد عرض كرد:اى امير مؤمنان اين مرد از كدام قوم است‌؟فرمود:از بني هاشم از بلند مقام‌ترين طوايف عرب است و از دريائى كه از هر سو آبها بر آن سرازير است،اما نگاهى كه پناهگاه پناه‌جويان است و معدن زلال آن است بدان گاه كه همه تيره و ناصفاى شوند،هنگامى كه مرگ شبيخون زند او را ترسى در دل نباشد و چون مرگ روى نمايد سستى و ناتوانى از خود نشان ندهد،و در ميدان نبرد و زور آورى آنجا كه دليران پشتشان به خاك آيد،عقب‌نشينى نكند، دامن همّت به كمر زده و پر جمعيّت و پيروزمند و شير بيشۀ شجاعت باشد كه ريشه‌كن‌كنندۀ ستمگران،پشتوانه‌اى استوار و مردانه و شمشيرى از شمشيرهاى خدا باشد،سالار و پرخيرى است كه بزرگ‌شدۀ خاندان جلالت و شرف است و ريشه مجد و بزرگواريش در اصيل‌ترين ريشه‌ها باشد،پس تو را هيچ موجب انصرافى-آن كسى كه به سوى هر فتنه‌اى شتابان بگريزد و آن كس كه اگر سخن بگويد بدترين سخنگو است و اگر خاموش نشيند خباثت‌ها و فسادها در اندرون دارد-از بيعتش منصرف نكند. سپس آن حضرت به توصيف مهدى عليه السّلام بازگشت و فرمود:ساحت و درگاهش از همۀ شما گشاده‌تر و دانش او از همۀ شما فزونتر است و خويشان و نزديكان را بيش از همه شما سركشى مى‌كند و حفظ‍‌ پيوستگى مى‌نمايد،پروردگارا برانگيخته شدن او را مايۀ به درآمدن و سر رسيدن دلتنگى و اندوه قرار ده و به واسطۀ او پراكندگى امّت را جمع ساز، پس اگر خداوند براى تو خير خواست پس عزم خود استوار گردان و اگر در راه رسيدن به خدمت او توفيق يافتى از او به ديگرى باز مگرد،و هر گاه به سويش راه يافتى از او در مگذر،(پس از اين سخنها)آه برآورد-و در اين حال با دست خويش به سينۀ خود اشاره نمود-و فرمود:چه بسيار به ديدن او مشتاقم». حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ أَحْمَدَ قَالَ حَدَّثَنِي عُبَيْدُ اَللَّهِ بْنُ مُوسَى اَلْعَلَوِيُّ عَنْ أَبِي مُحَمَّدٍ مُوسَى بْنِ هَارُونَ بْنِ عِيسَى اَلْمَعْبَدِيِّ قَالَ حَدَّثَنَا عَبْدُ اَللَّهِ بْنُ مَسْلَمَةَ بْنِ قَعْنَبٍ قَالَ حَدَّثَنَا سُلَيْمَانُ بْنُ بِلاَلٍ قَالَ حَدَّثَنَا جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ عَنِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: جَاءَ رَجُلٌ إِلَى أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَقَالَ لَهُ يَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ نَبِّئْنَا بِمَهْدِيِّكُمْ هَذَا فَقَالَ إِذَا دَرَجَ اَلدَّارِجُونَ وَ قَلَّ اَلْمُؤْمِنُونَ وَ ذَهَبَ اَلْمُجْلِبُونَ فَهُنَاكَ هُنَاكَ فَقَالَ يَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ مِمَّنِ اَلرَّجُلُ فَقَالَ مِنْ بَنِي هَاشِمٍ مِنْ ذِرْوَةِ طَوْدِ اَلْعَرَبِ وَ بَحْرِ مَغِيضِهَا إِذَا وَرَدَتْ وَ مَخْفِرِ أَهْلِهَا إِذَا أُتِيَتْ - وَ مَعْدِنِ صَفْوَتِهَا إِذَا اِكْتَدَرَتْ لاَ يَجْبُنُ إِذَا اَلْمَنَايَا هَكَعَتْ وَ لاَ يَخُورُ إِذَا اَلْمَنُونُ اِكْتَنَعَتْ وَ لاَ يَنْكُلُ إِذَا اَلْكُمَاةُ اِصْطَرَعَتْ مُشَمِّرٌ مُغْلَوْلِبٌ ظَفِرٌ ضِرْغَامَةٌ حَصِدٌ مُخْدِشٌ ذِكْرٌ سَيْفٌ مِنْ سُيُوفِ اَللَّهِ رَأْسٌ قُثَمُ نَشُؤَ رَأْسُهُ فِي بَاذِخِ اَلسُّؤْدَدِ - وَ عَارِزٌ[غَارِزٌ]مَجْدَهُ فِي أَكْرَمِ اَلْمَحْتِدِ فَلاَ يَصْرِفَنَّكَ عَنْ بَيْعَتِهِ صَارِفٌ عَارِضٌ يَنُوصُ إِلَى اَلْفِتْنَةِ كُلَّ مَنَاصٍ إِنْ قَالَ فَشَرُّ قَائِلٍ وَ إِنْ سَكَتَ فَذُو دَعَائِرَ ثُمَّ رَجَعَ إِلَى صِفَةِ اَلْمَهْدِيِّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَقَالَ أَوْسَعُكُمْ كَهْفاً وَ أَكْثَرُكُمْ عِلْماً وَ أَوْصَلُكُمْ رَحِماً اَللَّهُمَّ فَاجْعَلْ بَعْثَهُ خُرُوجاً مِنَ اَلْغُمَّةِ وَ اِجْمَعْ بِهِ شَمْلَ اَلْأُمَّةِ فَإِنْ خَارَ اَللَّهُ لَكَ فَاعْزِمْ وَ لاَ تَنْثَنِ عَنْهُ إِنْ وُفِّقْتَ لَهُ وَ لاَ تَجُوزَنَّ عَنْهُ إِنْ هُدِيتَ إِلَيْهِ هَاهْ وَ أَوْمَأَ بِيَدِهِ إِلَى صَدْرِهِ شَوْقاً إِلَى رُؤْيَتِهِ .
شناسه حدیث : ۳۴۷۰۴۵ | نشانی : الغيبة (للنعمانی) , جلد۱ , صفحه۲۱۲ عنوان باب : باب 13 ما روي في صفته و سيرته و فعله و ما نزل من القرآن فيه عليه السّلام قائل : امام صادق (علیه السلام) ، امیرالمؤمنین (علیه السلام) الغیبة (للنعمانی) / ترجمه غفاری ; ج ۱ ص ۳۰۵ 1-سليمان بن بلال گويد:امام صادق عليه السّلام از پدر خود و او از پدر خويش و او از حسين بن علىّ‌ عليهم السّلام روايت كرد آن حضرت فرمود: مردى نزد امير المؤمنين عليه السّلام آمد و به او عرض كرد: اى امير مؤمنان ما را از اين مهدى خود آگاه كنيد،پس آن حضرت فرمود:«هنگامى كه رفتنى‌ها بروند و منقرض شوند و مؤمنان اندك شوند و آشوبگران از ميان بروند پس همان وقت همان وقت،آن مرد عرض كرد:اى امير مؤمنان اين مرد از كدام قوم است‌؟فرمود:از بني هاشم از بلند مقام‌ترين طوايف عرب است و از دريائى كه از هر سو آبها بر آن سرازير است،اما نگاهى كه پناهگاه پناه‌جويان است و معدن زلال آن است بدان گاه كه همه تيره و ناصفاى شوند،هنگامى كه مرگ شبيخون زند او را ترسى در دل نباشد و چون مرگ روى نمايد سستى و ناتوانى از خود نشان ندهد،و در ميدان نبرد و زور آورى آنجا كه دليران پشتشان به خاك آيد،عقب‌نشينى نكند، دامن همّت به كمر زده و پر جمعيّت و پيروزمند و شير بيشۀ شجاعت باشد كه ريشه‌كن‌كنندۀ ستمگران،پشتوانه‌اى استوار و مردانه و شمشيرى از شمشيرهاى خدا باشد،سالار و پرخيرى است كه بزرگ‌شدۀ خاندان جلالت و شرف است و ريشه مجد و بزرگواريش در اصيل‌ترين ريشه‌ها باشد،پس تو را هيچ موجب انصرافى-آن كسى كه به سوى هر فتنه‌اى شتابان بگريزد و آن كس كه اگر سخن بگويد بدترين سخنگو است و اگر خاموش نشيند خباثت‌ها و فسادها در اندرون دارد-از بيعتش منصرف نكند. سپس آن حضرت به توصيف مهدى عليه السّلام بازگشت و فرمود:ساحت و درگاهش از همۀ شما گشاده‌تر و دانش او از همۀ شما فزونتر است و خويشان و نزديكان را بيش از همه شما سركشى مى‌كند و حفظ‍‌ پيوستگى مى‌نمايد،پروردگارا برانگيخته شدن او را مايۀ به درآمدن و سر رسيدن دلتنگى و اندوه قرار ده و به واسطۀ او پراكندگى امّت را جمع ساز، پس اگر خداوند براى تو خير خواست پس عزم خود استوار گردان و اگر در راه رسيدن به خدمت او توفيق يافتى از او به ديگرى باز مگرد،و هر گاه به سويش راه يافتى از او در مگذر،(پس از اين سخنها)آه برآورد-و در اين حال با دست خويش به سينۀ خود اشاره نمود-و فرمود:چه بسيار به ديدن او مشتاقم». حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ أَحْمَدَ قَالَ حَدَّثَنِي عُبَيْدُ اَللَّهِ بْنُ مُوسَى اَلْعَلَوِيُّ عَنْ أَبِي مُحَمَّدٍ مُوسَى بْنِ هَارُونَ بْنِ عِيسَى اَلْمَعْبَدِيِّ قَالَ حَدَّثَنَا عَبْدُ اَللَّهِ بْنُ مَسْلَمَةَ بْنِ قَعْنَبٍ قَالَ حَدَّثَنَا سُلَيْمَانُ بْنُ بِلاَلٍ قَالَ حَدَّثَنَا جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ عَنِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: جَاءَ رَجُلٌ إِلَى أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَقَالَ لَهُ يَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ نَبِّئْنَا بِمَهْدِيِّكُمْ هَذَا فَقَالَ إِذَا دَرَجَ اَلدَّارِجُونَ وَ قَلَّ اَلْمُؤْمِنُونَ وَ ذَهَبَ اَلْمُجْلِبُونَ فَهُنَاكَ هُنَاكَ فَقَالَ يَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ مِمَّنِ اَلرَّجُلُ فَقَالَ مِنْ بَنِي هَاشِمٍ مِنْ ذِرْوَةِ طَوْدِ اَلْعَرَبِ وَ بَحْرِ مَغِيضِهَا إِذَا وَرَدَتْ وَ مَخْفِرِ أَهْلِهَا إِذَا أُتِيَتْ - وَ مَعْدِنِ صَفْوَتِهَا إِذَا اِكْتَدَرَتْ لاَ يَجْبُنُ إِذَا اَلْمَنَايَا هَكَعَتْ وَ لاَ يَخُورُ إِذَا اَلْمَنُونُ اِكْتَنَعَتْ وَ لاَ يَنْكُلُ إِذَا اَلْكُمَاةُ اِصْطَرَعَتْ مُشَمِّرٌ مُغْلَوْلِبٌ ظَفِرٌ ضِرْغَامَةٌ حَصِدٌ مُخْدِشٌ ذِكْرٌ سَيْفٌ مِنْ سُيُوفِ اَللَّهِ رَأْسٌ قُثَمُ نَشُؤَ رَأْسُهُ فِي بَاذِخِ اَلسُّؤْدَدِ - وَ عَارِزٌ[غَارِزٌ]مَجْدَهُ فِي أَكْرَمِ اَلْمَحْتِدِ فَلاَ يَصْرِفَنَّكَ عَنْ بَيْعَتِهِ صَارِفٌ عَارِضٌ يَنُوصُ إِلَى اَلْفِتْنَةِ كُلَّ مَنَاصٍ إِنْ قَالَ فَشَرُّ قَائِلٍ وَ إِنْ سَكَتَ فَذُو دَعَائِرَ ثُمَّ رَجَعَ إِلَى صِفَةِ اَلْمَهْدِيِّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَقَالَ أَوْسَعُكُمْ كَهْفاً وَ أَكْثَرُكُمْ عِلْماً وَ أَوْصَلُكُمْ رَحِماً اَللَّهُمَّ فَاجْعَلْ بَعْثَهُ خُرُوجاً مِنَ اَلْغُمَّةِ وَ اِجْمَعْ بِهِ شَمْلَ اَلْأُمَّةِ فَإِنْ خَارَ اَللَّهُ لَكَ فَاعْزِمْ وَ لاَ تَنْثَنِ عَنْهُ إِنْ وُفِّقْتَ لَهُ وَ لاَ تَجُوزَنَّ عَنْهُ إِنْ هُدِيتَ إِلَيْهِ هَاهْ وَ أَوْمَأَ بِيَدِهِ إِلَى صَدْرِهِ شَوْقاً إِلَى رُؤْيَتِهِ .
هدایت شده از رسانه بسیج رسانه حقیقت
7.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺 راز سرزمین عشق 🔹 نمایش میدانی به وسعت تاریخ کهن مازندران 🔸 ۱۴ تا ۲۶ مرداد، ساعت۲۰ 🔹 نوشهر، ساحل تفریحی سیترا ✅ کنگره ملی شهدای مازندران 🆔 @jangoderang_ir 🇮🇷رسانه بسیج؛ رسانه حقیقت👇 @basijerasaneh
صالحین salehinir
🎥 این نوحه به عنوان نوحه سراسری در ایام محرم در دفاع از حجاب وعفاف خوانده خواهد شد. لطفا در تمامی گ
درود باید تلاش کرد سن ازدواج پایین بیاید. از جمله تلاش ها می تونه دسترسی دادن حکومت به واسطه ها جهت شناخت هم کفوهای پسر و دختر و معرفی به خانواده ها باشه. : عن ابی جوید مولی الرضا (علیه السلام ): قال صعد رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم ) المنبر، فخطب الناس ثم اعلمهم ما امرهم الله عزوجل به فقالوا: ممن یار رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم ): فقال: من الاکفاء فقالوا: و من الاکفاء؟ فقال: المومنون بعضهم اکفاء بعض، ثم لم ینزل حتی زوج ضباعة بنت زبیربن عبدالمطلب المقدادبن الاسود ثم قال: ایها الناس انی زوجت ابنة عمی المقداد لیتضع النکاح. [2] [2] مسندالامام الرضا (علیه السلام )، جلد 2، ص 265، عیون الاخبار الرضا، جلد 1، ص 289 ابو جوید غلام حضرت رضا گوید: رسول اکرم بر فراز منبر رفت و برای مردم خطبه خواند و اوامر خدا را به آنان رسانید. مردم از پیغمبر اکرم پرسیدند: دختران خود را به چه افرادی تزویج کنیم؟ فرمود: به کسانی که با آنها کفو هستند و فرمود: مومنان با یکدیگر کفو هستند. سپس در حالی که بالای منبر بود، ضباغة دختر عموی خود را به مقداد تزویج فرمود.
🔹۴ کمک هزینه سفر کربلا + ۸ کمک هزینه سفر به مشهد مقدس و ده‌ها جایزه نفیس دیگر در 🔺فراخوان جمع آوری آثار و اسناد شهدای مازندران 📌 مهلت ارسال آثار تا ۱۰ شهریورماه 🆔 ارسال آثار از طریق👇 @Revayate25_admin 📌 ۰۹۲۱۰۵۷۷۹۲۷ |‌شماره تماس ✅ کنگره ملی شهدای مازندران 🆔 @jangoderang_ir