#احادیث_ناب
❤️ #امام_صادق(ع) فرمودند:
🍃 خداوند هیچ دری را بر روی مومن نمیبندد مگر اینکه بهتر از آن را به روی او باز کند.
📚 بحار جلد72صفحه 52
#تعلیم_و_تربیت_ناحیه_لنجان
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
3344896_-212090 (2).mp3
3.34M
ندای_تهذیب
✅ موضوع: شکر نعمت ازدواج
🎤 مقام معظم رهبری
#تعلیم_و_تربیت_ناحیه_لنجان
🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
#تلنگر
☑️ روزی لقمان به پسرش گفت امروز به تو 3 پند می دهم که کامروا شوی.
1⃣اول اینکه سعی کن در زندگی بهترین غذای جهان را بخوری!
2⃣دوم اینکه در بهترین بستر و رختخواب جهان بخوابی !
3⃣سوم اینکه در بهترین کاخها و خانه های جهان زندگی کنی !!!
پسر لقمان گفت ای پدر ما یک خانواده بسیار فقیر هستیم چطور من می توانم این کارها را انجام دهم؟
لقمان جواب داد :
اگر کمی دیرتر و کمتر غذا بخوری هر غذايی که میخوری طعم بهترین غذای جهان را می دهد.
اگر بیشتر کار کنی و کمی دیرتر بخوابی در هر جا که خوابیده ای احساس می کنی بهترین خوابگاه جهان است.
و اگر با مردم دوستی کنی و در قلب آنها جای بگیری آنوقت بهترین خانه های جهان مال توست
👌👌👌👌👌👌👌👌
#تعلیم_و_تربیت_ناحیه_لنجان
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#سخن_نگاشت
نیاز نوجوان به ارتباط با گروه های اجتماعی
معیارهای گروهی بیشتر از معیارهای خانواده و مدرسه بر رفتار نوجوانان تاثیر دارد و نوجوان تلاش می کند در اثر معاشرت و رابطه صمیمانه با آن ها خود را مطابق آن معیارها بسازد و به همین سبب برای جلب و تایید گروه، بسیاری از مهارت های اجتماعی و رفتارهای گروهی را می آموزد و وقتی مقبول گروه شد، احساس تعلق می کند. اگر مورد قبول واقع نشود، انزوا، مطرود بودن، نداشتن دوست و نداشتن ریشه در جامعه را به شدت احساس می کند؛ به همین سبب تقلید و همانند سازی در این دوره اهمیت خاص می یابد. گروه جایی است که فرد می تواند توانایی ها و استعدادهای خود را در حد اعلا نشان دهد و رضایت خاطر کسب کند، حتی اگر در گروه های مخرب و ضد اجتماع باشد، زیرا گروه نیاز مبرم نوجوان به برقراری تماس، روابط صمیمانه و تعلق را به خوبی ارضا می کند.
@salehinlenjan
#سخن_نگاشت
نکات مهم تشویق کودک
- علت تشويق بايد معين باشد تا كودك بداند براى كدام كار شايستهاى تشويق شده است.
- تشويق در حضور جمع اثر بيشترى دارد، بخصوص اگر كودك كار خوبى را با دشوارى انجام داده باشد.
- تشويق و تحسين نبايد از حدّ معقول و متناسب خود تجاوز كند، زيرا كودك را به غرور و خودبينى مبتلا مىسازد.
- مشوّق نبايد به صورت غايت و هدف درآيد، در تشويقها هدف مورد تأكيد و تشريح قرار گيرد و چنان نشود كه وسيله جاى هدف را بگيرد.
..............
@salehinlenjan
#پرسمان_صالحین
➖➖➖➖➖
❓❓ سلام مقام معظم رهبری فرمودند: «فلسفه باید از سنین کودکی و به شکل های مختلف باید شروع شود.» چگونه این مطلب را در تربیت کودکان و نوجوانان لحاظ کنیم؟ چند روش را پیشنهاد کنید.
➖➖➖➖➖
🍀🍀با سلام خدمت شما پرسشگر محترم
1- اصولا رشد و بالندگی کودکان همراه با تفکر، خلاقیت و کاوشگری است که باید استعدادهای نهفته و بالقوه آنان به خوبی تربیت و پرورش داده شود. برای دسترسی به این مقصود، روش تفکر صحیح و درست اندیشیدن از طريق القای مفاهیم اصیل و قوی اما، در حد توان و قدرت تلقی آنان مورد آموزش قرار بگیرد.
۲- فلسفه و حکمت، زبان فطرت و نهاد انسان است و آن چه در درون انسان، متمکن و متمرکز است فلسفه، آن را آشکار کرده و شکوفا می سازد. بنابراین، همزمان با یادگیری بقیه مسائل، با طرح مسائل فلسفی در قالب ساده و روان باید فرصت انس و آشنایی با حقایق فطری را برای کودکان ایجاد نمود.
٣- نظر به این که، فلسفه، تفکر و کاوش ژرف گرایانه و عمیق با رویکرد عقلی در پهنا و گستره هستی است، باید جنبه های عقلانی شخصیت کودکان، پایه های جنبه عاطفی، اخلاقی و اجتماعی شخصیت آنان را تشیکل دهد تا با رسیدن به شناخت درست حقایق هستی، روحیه خردمندی و خردگرایانه در آنها به وجود آید و با این فرایند در قضاوتهای خویش به ملاکهای درست توجه کنند و از روی عدل و انصاف به امور نگریسته و از پیرایه های کور تعصب، تقلید و به دور باشند.
برای رسیدن به این هدف از روشهای مختلفی می توان بهره برد که به عنوان نمونه به پاره ای از آنها اشاره می کنیم
الف) وادار نمودن کودکان به کاوش دست جمعی و تفکر گروهی راجع به پدیده های هستی و نظارت بر نتیجه فكر، بحث و فکر آنان.
در این فرایند که نوع کاوش آن جمعی و گروهی است، کودکان یاد می گیرند که به افکار دیگران احترام گذاشته و با نقد و بررسی، بهترین ها را انتخاب کنند.
ب) طرح مفاهیم و مسائل فلسفی به صورت داستانهای ساده و مثال های زیبا بدون این که، از اصطلاحات فلسفی استفاده شود. مانند؛ بیان کردن سرگذشت والدین به صورت داستانی شیرین و جذاب و القای نامحسوس مفهوم علیت با استفاده از اتفاقاتی که در گذشته رخ داده است.
ج) ذکر داستانهای تاریخی و فکری مربوط به نحوه پیدایش موجودات و پدیده های هستی تا با ایجاد هیجان و اشتیاق در کودکان، قدرت تخیل و تفکر در آنان برانگیخته شده و زمینه سؤال، پرسش و اندیشه فلسفی برای آنها ایجاد شود.
🔅موفق و موید باشید.
..............
@salehinlenjan
#سخن_نگاشت
تلاش مربی در تربیت
مربی موفق کسی است که علاوه بر داشتن علم تربیت با متربی خود بجوشد،درد او را احساس کند، در غم های او شریک باشد، در گرفتاری ها او را کمک نماید، برای فهم و رشد او از هیچ کوشش مشروعی فروگزار نکند. گاهی لازم است برای برطرف شدن مشکلات تربیتی یا سایر مشکلات متربی، مربی توسل جدی به اولیای الهی نماید و گاهی عمل خاصی را نذر نماید و گاهی لازم است تحمل خسارت مالی نماید و گاهی باید سفر نماید؛
این ها لازمه ی مربی گری است.
.............
@salehinlenjan
📖 تقویم شیعه
☀️ امروز:
شمسی: یکشنبه - ۰۵ مرداد ۱۳۹۹
میلادی: Sunday - 26 July 2020
قمری: الأحد، 5 ذو الحجة 1441
🌹 امروز متعلق است به:
🔸مولی الموحدین امیر المومنین حضرت علی بن ابیطالب علیهما السّلام
🔸(عصمة الله الكبري حضرت فاطمة زهرا سلام الله عليها)
💠 اذکار روز:
- یا ذَالْجَلالِ وَالْاِكْرام (100 مرتبه)
- ایاک نعبد و ایاک نستعین (1000 مرتبه)
- یا فتاح (489 مرتبه) برای فتح و نصرت
❇️ وقایع مهم شیعه:
🔹جنگ سویق، 2ه-ق
📆 روزشمار:
▪️2 روز تا شهادت امام محمد باقر علیه السلام
▪️4 روز تا روز عرفه
▪️5 روز تا عید سعید قربان
▪️10 روز تا ولادت امام هادی علیه السلام
▪️13 روز تا عید الله الاکبر، عید سعید غدیر خم
@salehinlenjan
✨﷽✨
✅تلنگر
✍پسری مادرش را بعد از درگذشت پدرش، به خانه سالمندان برد و هر لحظه از او عیادت می کرد. یکبار از خانه سالمندان تماسی دریافت کرد که مادرش درحال جان دادن است پس باشتاب رفت تا قبل از اینکه مادرش از دنیا برود، او را ببیند.
از مادرش پرسید: مادر چه می خواهی برایت انجام دهم؟ مادر گفت: از تو می خواهم که برای خانه سالمندان پنکه بگذاری چون آنها پنکه ندارند و در یخچال غذاهای خوب بگذاری، چه شبها که بدون غذا خوابیدم. فرزند باتعجب گفت: داری جان می دهی و از من اینها را درخواست می کنی؟ و قبلا به من گلایه نکردی.
💕مادر پاسخ داد: بله فرزندم من با این گرما و گرسنگی خو گرفتم وعادت کردم ولی می ترسم تو وقتی فرزندانت در پیری تورا به اینجا می آورند، به گرما و گرسنگی عادت نکنی
@salehinlenjan
#موعظه
✅انسان با آموزش و آگاهى پا در خاك گذاشته است
🔶استاد علی صفایی حائری:
ما در نظام زندگى مىكنيم و در اين نظام
جهانى كه علم شاهد آن است، نمىتوان بىضابطه حركت كرد. كوچكترين حركت و عمل ما،به دستور و برنامهاى نياز دارد كه با وجود ما و با ساخت و بافت جهان هماهنگ باشد. خدا انسان را رها نمىكند و با حجّت وحى،به عقل او كمك مىنمايد؛ چون علم ما محدود است و غريزهى ما ناقص و آزاد و وجدان ما محكوم محيط و عادت و غريزه. ما با تمام هستى رابطه داريم و در اين رابطه، او ضابطهها را همراه رسول فرستاده و پيش از آنكه انسان گرفتار شود، چراغ راهش را آورده است.
بر خلاف آنچه در تاريخ مىنويسند، انسان با آموزش و آگاهى پا در خاك گذاشته، نه آنكه عريان به دنبال خوراك و لباس و آتش و ابزار راه افتاده باشد و به صنايع و علوم امروز رسيده باشد؛ كه اين همه علوم و صنايع، هنوز براى كوچكترين حركتهاى ما، نورى ندارد؛ كه هنوز تمامى روابط را نمىشناسند.
آدم، همراه آموزش و تعليم، پا بر روى خاك مىگذاشته. و وحى،به علم و غريزهى انسان راه مىدهد و فلسفه و عرفان و علم را، جهت مىدهد.
يكى از شكلهاى التقاط، اين است كه بخواهى با فلسفه و عرفان و علم،به مذهب كمك كنى؛ در حالى كه مذهب آمده تا كسرىهاى اينها را تأمين كند و به مغز و قلب و تجربهى انسان، فضا و زاويهاى بدهد، كه بتواند هستى را آنگونه كه هست، دريابد.
📚 نامه های بلوغ ص۳۴
#تعلیم_و_تربیت_ناحیه_لنجان
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
@salehinlenjan