eitaa logo
محصولات صالحین
7.4هزار دنبال‌کننده
2.8هزار عکس
397 ویدیو
1.1هزار فایل
🔆کانال محتوایی شبکه تربیتی بسیج-صالحین (تربیت تشکیلاتی)🔆 👈🏻ويژه اركان تربيتي صالحين 👈🏻ویژه فعالين تربيتي مساجد🕌واقشار 👈🏻تخصصی سنين كودك،نوجوان وجوان 👈🏻 تخصصی برادر و خواهر انتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع @salehinproducts
مشاهده در ایتا
دانلود
#سخن_نگاشت تربیت بر اساس فطرت در تربیــت، مــا به دنبــال پــرورش همیــن اســتعدادهای خــدادادی هســتیم و مربــی بایــد مراقبــت کنــد کــه متربــی بــر روی فطــرت خــود پــا نگــذارد. لــذا، تربیتــی درســت اســت کــه بــر اسـاس فطـرت باشـد نـه ضـد فطـرت؛ بـه تعبیـر شـهید مطهـری: «ا گـر انسـان دارای یـك سلسـله فطریـات باشـد قطعـا تربیـت او بایـد بـا در نظـر گرفتـن همـان فطریـات صـورت گیـرد و اصـل لغـت ”تربیـت“ هـم ا گـر بـه کار بـرده مـی شـود چـه آ گاهانـه و چـه غیرآگاهانـه بـر همیـن اسـاس اسـت، چـون ”تربیـت“ یعنـی رشـددادن و پـرورش دادن و ایـن مبنـی بـر قبول کـردن یـك سلسـله اسـتعدادها و بـه تعبیـر امـروز یـك سلسـله ویژگی هـا در انسـان اسـت. .............. ✅کانال محصولات صالحین: 🆔 @salehinproducts
✅بسته محتوایی #قطره_ای_از_معارف محتوای خلاصه ( #درسنامه_های_یک_دقیقه_ای ) 9 آذر الی 15 آذر موضوع :امام حسن عسگری (علیه السلام) ............. ✅کانال محصولات صالحین: 🆔 @salehinproducts
37.pdf
2.12M
✅بسته محتوایی قطره_ای_از_معارف محتوای خلاصه ( درسنامه_های_یک_دقیقه_ای ) 9 آذر الی 15 آذر موضوع :امام حسن عسگری (علیه السلام) ............. ✅کانال محصولات صالحین: 🆔 @salehinproducts
516 ➖➖➖➖➖ ❓❓سلام آبرای تقویت اراده در متربیان مقطع ابتدایی چه برنامه هایی را پیشنهاد می کنید. ➖➖➖➖➖ 🍀🍀با سلام خدمت شما پرسشگر محترم شجره طیبه صالحین نهادی تربیتی است که نمی تواند نقش خود را بدون ارتباط مستمر و مؤثر با نهادهای تربیتی دیگر مانند خانواده و مدرسه ایفا کند. این مهم در مورد حلقه های مقطع ابتدایی بیشتر خودنمایی می کند. موضوع مطرح شده نیز از این قاعده مستثنی نیست و هر راهکاری هم ارائه شود، این نکته اساسی در آن باید مد نظر باشد. واقعیت این است که اراده، نه تنها خواستن و توفیق یافتن، بلکه تسلط بر نفس و خودداری نیز هست. اگر کودک عادت کند که همیشه امیال خود را به مرحله عمل درآورد، هیچ گاه دارای اراده قوی نخواهد شد. متأسفانه بعضی والدین به جای کودک، کارهای او را انجام می دهند، در این گونه موارد شما باید خانواده را توجیه کنید و آنها را با خود همراه کنید. برای تقویت اراده کودک، قبل از هر چیز باید او را با یک روش منظم روزانه آشنا کرد؛ مثلا زمان آمدن به حلقه و بازگشت او از حلقه، آمدن منظم در نماز و یا برخی فعالیت ها در منزل؛ مثل خوابیدن منظم و در ساعت مقرر، ساعت تماشای تلویزیون و نظایر آن تعیین بشود. این برنامه منظم زندگی خصوصیات اخلاقی مربوط به اراده او را شکل می دهد. برای تکامل اراده در کودک، باید مسلط شدن بر امیال و احساسات، هوی و هوس، احساس ترس، درد و رنج را تقویت کرد؛ چون این گونه اعمال، اراده کودک را استحکام می بخشد. و نیز آموزش ادب به بچه ها، در ایجاد اراده، اثر قابل توجهی دارد، اما ادب به چه معناست و مؤدب کیست؟ مؤدب کسی است که هر وقت، هر کاری را که دوست داشته باشد انجام نمی دهد و دوست دارد طبق آئین نامه عمل کند که سن هفت تا چهارده سالگی زمان این دوست داشتن و زمان آموزش این مهارت به بچه است که اگر آن را بیاموزد، دیگر اراده انجام کارها، هرچند آن کار را دوست نداشته باشد، برای او سخت نیست. از راه های عملی تقویت اراده در کودکان می توان موارد زیر را برشمرد: 1. اجرای مسابقات بین بچه ها با همین هدف و نتیجه گرفتن از آن مسابقه در حلقه؛ ۲. خواستن برخی تکالیف و افزایش روز به روز آنها، به مقدار توان فرد؛ ۳. خواندن داستان زندگی برخی افراد؛ مثل دانشمندان و علما برای آنها و بیان این نکته که افراد، با اراده به این مرحله می رسند، به بیان دیگر ایجاد انگیزه برای آنها و... 🔅موفق و موید باشید. .............. ✅کانال محصولات صالحین: 🆔 @salehinproducts
بلند همتی در تربیت در تربیــت همیشــه بایــد اهــداف غایــی و بلندمــدت در نظــر باشــد و انســان (مربــی یــامتربـی) بـه کـم قانـع نباشـد تـا ارادهاش بـرای رسـیدن بـه بالاتـر مضاعـف شـود. در ایـن صـورت، مشــکلات در راه تربیــت کوچــك خواهــد شــد و موانــع، انســان را متوقــف نخواهــد کــرد و در تربیــت ســرعت نســبی معقولــی حکم فرمــا خواهــد شــد .............. ✅کانال محصولات صالحین: 🆔 @salehinproducts
517 ➖➖➖➖➖ ❓❓سلام چگونه می توان رفاه طلبی را در متربیان از بین برد؟ ➖➖➖➖➖ 🍀🍀با سلام خدمت شما پرسشگر محترم یکی از راههای کنترل رفاه طلبی و لذت جویی، توجه به عواقب آن می باشد که به چند نمونه از آن که در قرآن آمده است اشاره می کنیم: از آثار رفاه زدگی می توان به ترک جهاد (توبه، ۹۳ و ۴۲)، طغیان و سرکشی (توبه، ۷۴؛ شورا، ۲۷)، ظلم به خویش (سبأ، ۷ و ۱۹)، غرور (کهف، ۳۲ و ۳۴)، غفلت از یاد خدا (اعراف، ۹۴ و ۹۵)، فساد در زمین (قصص، ۷۶ - ۸۳)، فسق و فجور (اسراء، ۱۶)، کفر (اعراف، ۷۴ - ۷۶)، کفران نعمت (زمر، ۴۹ و ۵۰) و هلاکت و عذاب الهی در دنیا (یونس، ۸۸ و ۸۹) اشاره کرد. این آثار شامل آثار روانی، جسمی، رفتاری، اخلاقی و نیز دنیوی و اخروی می شود. بنابراین، رفاه زدگی را از مهم ترین عوامل نابودی شخص و شخصیت انسان و جامعه می توان دانست. در آیات قرآنی، رفاه زدگی از آن رو ناپسند و حتی جرم و گناه شمرده شده که نوعی بیماری شخصیتی است؛ زیرا رفاه زدگان به لذتهای مادی دل بسته اند و ثروت و سرمایه مادی برای آنان در حکم خدا و جانشین آن شده است. از این رو، قرآن رفاه زدگی را شرک به خدا می شمارد و از طرفی رفاه طلبی و لذت جویی بیش از اندازه، انسان را از حیات ابدی آخرت غافل می کند که در اثر این غفلت، انسان دچار خسران عظیمی خواهد شد. مقام معظم رهبری حفظه الله تعالی در این مورد می فرمایند: «اشرافی گری، لذت جویی و جمع کردن زخارف دنیا، برای مسئولان ممنوع است و با این ممنوعیت ها است که می توانیم به قله برسیم». (مقام معظم رهبری حفظه الله تعالی در مراسم سالروز ارتحال امام خمینی (ره)) از دیگر راهها، تقویت روحیه عزت نفس می باشد، هرقدر که انسان بتواند عزت نفس خود را بالا ببرد، به همان میزان می تواند با لذت جویی های افراطی و رفاه طلبیها مبارزه کند. لازم به ذکر است که اسلام، با رفاه و لذت مخالف نمی باشد، این دو در واقع خوب هستند، ولی اگر دچار افراط و یا تفریط شدند، مورد نکوهش اسلام واقع می شوند. رفاه زدگی از غفلت نشأت می گیرد و سبب غفلت بیشتر می شود، ولی اگر رفاه نه تنها سبب غفلت نشود، بلکه سبب شکر شود، آن وقت تبدیل به تنعم و ذکر می شود که حتی سلطنت عظيم سلیمان (ع) و داوود (ع) از مصادیق نعمت است و لذا شکر را در پی خود دارد، اما به صورت متعارف در انسان های ضعیف، صفت قارونی تجلی می کند که وقتی نعمت را می بیند، آنها را از خود دیده و به دنبال آن غفلت ایجاد می شود. حال این نعمت مال باشد یا ثروت یا مقام، اما اگر در وقت دارایی سلیمانی باشد که بگوید این از فضل پروردگار من است تا مرا بدان امتحان کند که آیا شاکرم یا غیر شاکر، هر نعمتی سبب قرب او می شود. برطرف کردن هر صفت اخلاقی ای نیاز به زمان دارد، بنابراین با یک برنامه مناسب و در طول زمان، کم کم از لذت های غیر معقول و رفاه طلبی بی اندازه کم کنیم تا به حد تعادل خودش برسد و با واگذاری بعضی از مسئولیت ها و کارها، او را به سختی ها و زحمتها عادت داده و احساس شوق به نتیجه و مسئولیت، او را در مقابل سختیها مقاوم کند. جهت مطالعه بیشتر به کتاب آزادی معنوی شهید مطهری (ره) رجوع شود. 🔅موفق و موید باشید. .............. ✅کانال محصولات صالحین: 🆔 @salehinproducts
7.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌟 مجموعه کلیپ های تجربه نگار ✅ تجربه های مربیان تربیتی شجره طیبه صالحین قسمت پنجم ............. ✅کانال محصولات صالحین: 🆔 @salehinproducts
#سخن_نگاشت روش تربیت کودک كودك انسان از مغز و قلب برخوردار است و مربى بايد در اين روح پايگاه و تشكيلاتى راه بيندازد؛ در مغز كودك شناخت‌ها و آگاهى‌ها و در دل او علاقه و عشق به هدفى و شخصى و راهى را جا دهد و كودك را بسازد. راه سازندگى و آگاهى دادن به كودك نمى‌تواند از طريق مقاله و وعظ‌ و مسائل فلسفى باشد؛ چون هنوز شناخت او تا اين حد نيامده،بلكه بايد به كمك داستان‌ها باشد؛ آن هم داستان‌هايى كه مايۀ خيال و شگفتى دارد، آن هم به طور غير مستقيم «و به در بگو تا ديوار گوش كند»،براى ديگران گفتن و شخص ديگرى را در نظر داشتن. بايد از اين راه و داستان‌هايى با اين طرز فكر كمك گرفت. چند تا فرمان خشك اخلاقى نمى‌تواند كودك را متقاعد كند، همانطور كه گفتگوهاى مستقيم كودك را خسته مى‌كند، اما داستان‌ها آن هم با مايۀ تخيّلى و شگفتى‌ها و يا سبك غير مستقيم، اين كار را به خوبى انجام مى‌دهد و فرمان‌ها را توجيه مى‌كند و موقعيّت مربى و كودك را مشخص مى‌نمايد و توضيح مى‌دهد ............. ✅کانال محصولات صالحین: 🆔 @salehinproducts
#بازی_تربیتی طناب کشی روش بازی : در این بازی کودکان هم سن و سال، به دو گروه مساوی تقسیم می شوند و به صــــورت دو گروه ستونی روبروی هــم قرار می گیرند (بهـــــتر است نفرات اول قدری قوی تر باشند ) خط وسط به وسیله ی گچ مشخص می شود.دو گــروه از طناب می گیرند و با سوت مربی شروع به کشیدن طناب طرف مقابل خود می کنند. در این بازی گروهی برنده می شود که طناب را آنقدر کشیده باشند که نفر اول گروه مقابل، از خط وسط گذشته باشد. ............. ✅کانال محصولات صالحین: 🆔 @salehinproducts
✅بسته محتوایی #قطره_ای_از_معارف ویژه گروه #کودک ۱۶ آذر الی ۲۲ آذر موضوع : حضرت معصومه علیه السلام ............. ✅کانال محصولات صالحین: 🆔 @salehinproducts
38.pdf
1.03M
✅بسته محتوایی قطره_ای_از_معارف ویژه گروه کودک ۱۶ آذر الی ۲۲ آذر موضوع : حضرت معصومه علیه السلام ............. ✅کانال محصولات صالحین: 🆔 @salehinproducts
518 ➖➖➖➖➖ ❓❓سلام جوان و نوجوان بد دهان را در حلقه های تربیتی ، چطور با آداب و معاشرت اسلامی آشنا کنیم؟ ➖➖➖➖➖ 🍀🍀با سلام خدمت شما پرسشگر محترم بددهانی یک صفت منفی و زشت است که نباید بگذاریم در بین جوانان و نوجوانان، مخصوصا اعضای حلقه های صالحین رواج پیدا کند. البته پیدایش چنین رفتار زشت در یک فرد، می تواند مبدأ و منشأهای مخلتفی داشته باشد؛ از جمله اینکه ممکن است شخص، دارای یک خلأ شخصیتی باشد و با بددهانی و فحش و ناسزا در مقابل دیگران می خواهد چنین خلئی را پر کند یا اینکه شخص در فضایی تربیت شده است که بددهانی در آن رواج داشته است و طبیعتا چنین رفتاری برای او قبیح نیست و زشتی آن را درک نمی کند. به هر حال در درمان چنین مطلبی، باید ابتدا منشأ آن را شناسایی کرد و از آنجا شروع کرد، بنابراین شخصی که دچار خلأ شخصیتی می باشد، باید خلأ او را شناسایی و در رفع آن تلاش کرد که البته برای آن راهکارهایی وجود دارد. مثلا اینکه مسئول گروه، مطابق روحیه و تمایل این شخص، مسئولیتی را در حلقه به او بدهد تا شخصیت او تقویت شود و احساس کند که چون مسئولیت دارد، دیگران به او نگاه می کنند و اگر حرکت زشتی از او سر بزند، چون حالت معلم و مربی از جهت مسئولیت خود دارد خیلی زشت تر خواهد بود، لذا باید توجه زیادی به حركات و گفتار خود داشته باشد، البته فرایند مسئولیت دهی و مسئولیت خواهی در حلقه ها، یک شیوه تربیتی بسیار مهم و کارآمد است که البته اجرای آن دقیق و ظریف است. برای تقویت شخصیت در چنین فردی، صحبتهای خصوصی با او درباره اهمیت شخصیت و کرامت انسانی و اعتماد به نفس، می تواند مفید باشد که البته این راهکار بیشتر برای سنین دبیرستان به بالا می باشد. لازم به ذکر است که چنین اشخاصی هنگام بددهانی و ناسزاگویی، زشتی کار را درک می کنند و با علم بر قبح این الفاظ، از آنها استفاده می کنند، پس در درمان این افراد، توجه به این نکته ضروریست، اما اگر مبدأ و منشأ بروز چنین صفتی در فرد، ريخته شدن قبح آن در وجود او بود، درمان آن سخت تر ولی امکان پذیر است. چنین صفتی در اشخاص مبتلا به آن، شدت و ضعف دارد، ولی آنچه که در همه آنها مهم است این است که مسئول گروه باید شخص را متوجه کند که درمان چنین چیزی، بدون خواست و اراده خود فرد، ممکن نیست؛ چون برای ترک این مسأله که به عنوان یک عادت در اخلاق و رفتار کسی رسوخ کرده است، باید اراده و عزم جدی خود شخص بر ترک آن باشد و إلا امکان پذیر نیست. پس او باید زشتی این صفت را برای او احیا کرد؛ یعنی از طرق مختلف شرعی و روایی و اجتماعی برای او درباره زشتی و قبح این صفت صحبت شود؛ مثلا از مضرات و آفات بددهانی در اجتماع گفته شود و اینکه چنین شخصی طرد شده و مورد نفرت اطرافیان قرار خواهد گرفت و اینکه در زندگی آینده خود دچار مشکل می شود یا آنکه از جنبه شرعی بددهانی حرام و گناه است و توضیح داده شود که آن هم مثل خیلی از گناهان دیگر حق الناس است یعنی مثل دزدی کردن یا تهمت زدن یا .... است. همچنین از روایات مختلف و تکان دهنده و تأثیر گذار این باب استفاده شود؛ مثلا اینکه در جهنم چهار گروه هستند که باقی جهنمیان، حالشان از آنها به هم می خورد و فراری هستند که یکی از آنها افرادی هستند که به خاطر بد دهانی در دنیا، در جهنم چرک از دهانشان بیرون می آید. ثانية: باید به او کمک کرد که این عمل و عادت زشت را ترک کند؛ یعنی به او روحيه بدهیم که این حالت در وجودش بدتر از اعتیاد و مواد مخدر نیست، حال آنکه آنها هم قابل ترک است، پس این مورد قطعا امکان پذیر است. علاوه بر این از او بخواهم که آرام آرام و کم کم این عمل را کاهش دهد؛ یعنی با برنامه ای که مسئول گروه برای وی می ریزد یا خودش طراحی می کند، از بعضی موارد یا بعضی از ساعات شبانه روز شروع به ترک کند و کم کم به بقیه موارد و ساعات،گسترش دهد لازم به یادآوری است که هر چقدر زودتر به درمان این صفت پرداخته شود، راحت تر و سریع تر نتیجه خواهد داد. البته در بعضی از موارد خاص که مسأله شدید شده است، مراجعه به مشاور و روان پزشک بسیار مفید است. 🔅موفق و موید باشید. .............. ✅کانال محصولات صالحین: 🆔 @salehinproducts