eitaa logo
سلمان رئوفی
5هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
338 ویدیو
188 فایل
🔆قال رسول‌الله ص: ان هذا الدين متین 🔆کانال‌سلمان‌رئوفی 🔆مکتب شناسی فقهی، عرفان شیعی ،سیره ائمه ع ،علوم انسانی، فرهنگ و سیاست راه ارتباط https://eitaa.com/srsr1359 🔆صوت دروس در کانال سروش @salmanraoufi سایت boohoos.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
چالشهاي توسعه اصلاحي.mp3
زمان: حجم: 4.6M
👌گزارش رادیو از چالشهای نه گانه توسعه غربی در آستانه دور جدید گفتگوهای ملی الگوی پیشرفت اسلامی... @olgou4 @salmanraoofi
فراخوان هشتمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت/ با حضور اساتید حوزه و دانشگاه. / با موضوع الگوی پیشرفت، پیشران ها، چالش ها و الزامات تحقق @salmanraoofi
فقه نظامات شهید صدر.pdf
حجم: 305.4K
#فقه #فقه_نظام #شهید_صدر @salmanraoofi
آشنایی با فقه نظام.pdf
حجم: 951.4K
#فقه #فقه_نظام #شهید_صدر @salmanraoofi
۱۰ (نشر بدون لینک کانال جایز نیست) فی تاریخ الیعقوبی ؛ كتب إلى مصقلة بن هبيرة ، و بلغه أنه يفرّق و يهب أموال أردشير خرّه ، و كان عليها : « أما بعد ، فقد بلغني عنك أمر أكبرت أن أصدقه إنك تقسم فيء المسلمين في قومك و من اعتراك من السألة و الأحزاب و أهل الكذب من الشعراء، كما تقسم الجوز ، فو الذي فلق الحبة و برأ النسمة لأفتش عن ذلك تفتيشا شافيا ، فإن وجدته حقا لتجدن بنفسك علي هوانا ، فلا تكونن من الخاسرين أعمالا ، الذين ضلّ سعيهم في الحياة الدنيا ، و هم يحسبون انهم يحسنون صنعا. فكتب مصقلة إليه: « أما بعد ، فقد بلغني كتاب أميرالمؤمنين فليسأل إن كان حقا فليعجل عزلي بعد نكالي ، فكل مملوك لي حر ، و على أيام ربيعة و مضر إن كنت رزأت من عملي دينارا، و لا درهما، و لا غيرهما، منذ وليته إلى أن ورد علي كتاب أمير المؤمنين، و لتعلمن أن العزل أهون علي من التهمة . فلما قرأ كتابه قال: « ما أظن أبا الفضل إلا صادقا » . ترجمه: در تاریخ یعقوبی آمده : به مصقلة بن هبيره فرماندار اردشيرخره كه خبر يافته بود اموال آنجا را پراكنده مىسازد و مىبخشد ، نوشت: « خبرى از تو بمن رسيده است كه باور كردن آن بر من گران آمد ، كه تو خراج مسلمانان را در ميان بستگانت و كسانى كه بر تو درآيند از درخواست كنندگان و دستهها و شاعران دروغگو ، پخش مىكنى چنانكه گردو را تقسیم می¬کنند ، پس بخدايى سوگند كه دانه را شكافت و جان را آفريد ، دقيقا اين گزارش را بازرسى خواهم كرد و اگر آنرا درست يافتم البته خويش را نزد من زبون خواهى يافت پس از زيانكاران مباش، آنان كه كوشش ايشان در زندگانى دنيا تباه گشته است و خود می¬پندارند كه كارى نيك ميكنند.» پس مصقله باو نوشت: « اما بعد، نامه امير مؤمنان بمن رسيد پس جويا شود و هر گاه درست باشد مرا پس از مجازات با شتاب از كار بركنار سازد ، و اگر من از روزى كه بكار گماشته شدهام تا هنگامى كه نامه امير مؤمنان بمن رسيده است ، از حوزه ماموريت خود دينارى يا درهمى يا چيزى جز آن ربوده باشم پس هر بردهاى كه دارم آزاد و گناهان ربيعه و مضر بر من است . و بايد بدانى كه از كار بركنار شدن بر من گواراتر است تا متّهم شدن .» چون على نامه او را خواند گفت: ما اظن ابا الفضل الا صادقا،" ابو الفضل را جز راستگو نپندارم". @salmanraoofi
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
📩 بیانیه ۵۵۱ استاد عالی حوزه در حمایت از آیت‌الله‌العظمی شبیری‌زنجانی و آیت‌الله یزدی ➕اسامی 🔻 جمعی از اساتید عالی و خارج حوزه علمیه قم در بیانیه‌ای حمایت خود را از حضرت آیت الله شبیری زنجانی و آیت الله محمد یزدی اعلام کردند و تکریم مرجعیت و احترام به ارکان و بزرگان حوزه را ضروری دانستند. به گزارش خبرگزاری«حوزه»، متن بیانیه‌ به شرح ذیل است: 🔹 تکریم، پاسداشت و رعایت حریم به عنوان دژ مستحکم اسلام و پاسداران مکتب اهل بیت «علیهم السلام» مورد اتفاق همه دینمداران و حوزه‌های علمیه و روحانیت است. در این میان، حضرت آیت‌الله العظمی زنجانی «دام ظله الوارف» به عنوان یکی از مراجع عظام تقلید با جایگاه برجسته علمی، اخلاقی و مردمی مورد قبول و احترام و اعتماد همگان است. 🔹 حضرت آیت الله «دامت برکاته» از فقیهان برجسته و مدرسان با سابقه و از اعلام و علمیه قم است که از پیشگامان نهضت و شاگردان بصیر و با اخلاص آیت الله العظمی بروجردی، حضرت امام راحل و علامه طباطبایی «قدس الله اسرارهم» است که پاسداشت حرمت ایشان لازم و پاسداشت فقاهت و انقلاب اسلامی است. 🔹 آیت الله یزدی «دامت برکاته» همواره برای مراجع معظم تقلید احترام ویژه‌ای قائل بوده و هستند و در نامه خود، در عین و شفافیت، با سلام و احترام و عرض ارادت به جایگاه مرجعیت، درصدد تخطئه و جلوگیری از موجه‌سازی و مشروعیت یابی سران فتنه از طریق عادی سازی ارتباط آنان با مراجع معتبر بوده است. 🔹 همانگونه که لازم و ضروری است، احترام به ارکان و بزرگان حوزه هم بایسته است و نمی‌توان نسبت به به فقیه مجاهد آیت الله یزدی «دامت برکاته» بی‌تفاوت بود؛ به ویژه آنکه، این هجمه‌ها توسط عده‌ای سازماندهی می‌شود که بینش و گرایش التقاطی آنان نسبت به اسلام و مکتب اهل بیت «علیهم السلام» و مواضع‌شان بر علیه فقه سنتی و اصالت‌های حوزوی و مرجعیت روشن است. 🔹 به همه دلسوزان دین و کشور، به ویژه فعالان سیاسی و رسانه‌ای یادآور می‌شویم، در این شرایط حساس، همه ما باید با و هم‌افزایی، و با بصیرت و هوشیاری در مقابله با جنگ اقتصادی و روانی و رسانه‌ای جبهه استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا، هوشمندانه به وظایف خود عمل نماییم و همت اصلی خود را در جهت تقویت اقتدار و امید و انسجام و خدمت به مردم و تلاش برای حل مشکلات و شکست تحریم آمریکایی مصروف نمائیم. 🔹 در پایان از حوزویان انتظار می‌رود با حکمت و دور‌اندیشی در جهت تقویت مرجعیت و ارکان حوزه گام بردارند و با سعه صدر و حفظ و اخلاق مداری و تفاهم حوزوی نقشه بدخواهان مرجعیت و حوزه و روحانیت را با پایان دادن مناقشات و مشاجرات بی‌ثمر و حاشیه‌ای نقش بر آب کنند. و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته 🔳 ذیل این نامه اسامی شخصیت هایی چون آیات و حجج آقایان محسن ، محمد علی گیلانی، سید احمد ، سید هاشم ، محمدباقر ، طبسی و... به چشم می خورد. 📚 برای مطالعه متن کامل بیانیه و تمام امضاکنندگان به این لینک مراجعه کنید 👇👇 http://hawzahnews.com/detail/News/467600
mosavabat-95.pdf
حجم: 2.74M
🔆چشم انداز حوزه علمیه در افق ۱۴۰۴ 🔆شورای عالی حوزه های علمیه در سال 95 چشم انداز ده ساله ای برای حوزه علمیه ترسیم کرد. 🔆در یکی از بندهای این سند آمده است، حوزه علمیه در سال ۱۴۰۴ هدایت عرصه های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و حاکمیتی کشور را بر عهده خواهد داشت. 🔽چشم انداز تفصیلی سند حوزه علمیه در افق ۱۴۰۴ @salmanraoofi
باسمه تعالی ۶۳ جلسه فایل صوتی که توسط تدریس شده در کانال @d_raoofi که برای صوتهای برگزیده است بارگزاری شد. https://eitaa.com/d_raoofi/503 @salmanraoofi
2.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خاطره جالب علامه جعفری از فردی که فکر می کرد به درجات عرفانی رسیده تنبیه عارف متوهم توسط امام رضا علیه السلام بواسطه یک زن @salmanraoofi
🔆جلد اول کتاب «فقه عمران شهری» مؤلف: آیت‌الله محسن اراکی 📙انتشارات: مجمع الفکر الاسلامی #معرفی_کتاب @salmanraoofi
💠 ؟ / 1️⃣ 🔷 به حکم عقل و نقل ، طی هر مسیری ، راهبر و راهنمایی می خواهد که پیچ و خم طریق را خوب بشناسد و سودای بیراهه بَری نداشته باشد. چنانکه حضرت ابراهیم ـ علیه السلام ـ با طرح امر بدیهی «تبعیت جاهل از عالم» و ارائه صلاحیت خود ، عمویش آزر را به تبعیت از خود دعوت نمود: «يا أَبَتِ إِنِّي قَدْ جاءَني مِنَ الْعِلْمِ ما لَمْ يَأْتِكَ فَاتَّبِعْني أَهْدِكَ صِراطاً سَوِيًّا» (مریم / 43) مسیر عبودیت و اخلاص ، به همان دلیل که «استاد» و «راه بلد» می خواهد ، «صلاحیت راهبری» را نیز اقتضاء دارد. چنانکه جسم خود را به هر مدعی و طبیبی نمی سپاریم ، جانی که هزار مرتبه لطیف تر و دقیق تر است ، مواظبت بیشتری می طلبد. 🔷 در کشف صلاحیت استاد طریقت به دو سخن باید توجه داشت: یک. برخی با مغالطات حیرت آور ، راهِ یافتن راهنمای سلوکی را دل بستگی سالک می دانند. به این نحو که هر استادی که دل از سالک ربود ، همو گمشده ای است که او را از گم گشتگی نجات می دهد! و چه بسیار ساده دل فریفته که اینگونه گرفتار استادنمای شیاد می شود! دو. اساسا شناخت دیگران دو گونه است؛ گاهی شناخت اجمالی است که از سیره و داب ظاهری کسی حکم به صحت اعمال و نیت او می شود. این شناخت ، برای شهادت به عدالت امام جماعت و شاهد دادگاهی کارآمد است ؛ ولی شناخت استاد طریقت ، از گونه دوم است که شناخت احاطی است. مقامات معنوی و صلاحیت راهبری شخص ، برای کسی میسر است که در مراتب بالاتر از حیث معرفتی و شهودی قرار دارد. این شناخت و تایید ، از سنخ شناخت و تایید اجتهاد است. کسی می تواند اجتهاد دیگری را امضاء و تایید کند که خودش اشراف به قواعد و قوانین استنباط داشته باشد. 🔶 اما استاد طریقت چگونه کشف می شود؟ آیا شناخت او برای نوع سالکان در دسترس است و با شنیدن سخنان و دیدن کرامات او می توانند خود را به او بسپارند؟ نکته اول این است که کرامات و حالات فوق العاده ، هیچ دلالتی بر صلاحیت سالک پروری ندارد. عارف واصلی که از سالک دستگیری می کند ، بر فرض تسلط و اشراف ماورایی بر نفس و حالات سالک ، وظیفه ای به رونمایی از اشراف خود ندارد و چه بسا آشکار نمودن این اشراف ، برای شاگرد و استاد (هر دو) مضرّ و بعدآور باشد. سالک باید با پای محاسبه و مراقبه به عیوب خود واقف شود و در جهت کمال سیر کند ؛ نه با چشم بندی های استاد! چنانکه سیره بزرگان طریقت بر این بوده و جز در وقت ضرورت ، پرده غیب نمی دریدند. آنچه در استاد ، لازم و صلاحیت آور است ، اشراف به قوانین و قواعد سلوک است؛ که وقتی سالک در اثر مراقبه ، با حالاتی مواجه شد و در عوالم جدیدی ورود پیدا کرد ، استاد بتواند مختصات حرکت و رشد او را کشف کند. بداند در چه منزلی است و چگونه از این منزل به منزل پسین ره سپار شود. اگر سالک با حالت غیر منتظره ای مواجه شد ، صحت ، سقم و پیام نهفته در آن کشف و حال را بشناسد و سالک را هوشیار کند و هشدار دهد. نکته دوم این است که استاد سلوکی گاهی در مرتبه ای از علم ، معرفت و حقیقت است که نیازی به معرِّف ندارد و خود ، از هر معرّفی اجلی است. بزرگانی چون آیت الله سید علی قاضی طباطبایی ، آیت الله العظمی بهجت و علامه طباطبایی اینگونه بودند. این بزرگان ، در مرتبه ای از قداست ، طهارت و شرافت بودند که تمام اقران ، همقطاران و نائلان زمانه ایشان ، ره یافتگی و راهبری شان را تصدیق می کردند. یکی از اساتید معظم اخلاق و عرفان می فرمودند: «اوایل جوانی که قصد حرکت در مسیر معنویت کردم ، خدمت مرحوم آیت الله العظمی بهجت رسیدم و از ایشان درباره صلاحیت مرحوم آیت الله شیخ علی پهلوانی تهرانی پرسیدم ؛ که خود را به ایشان بسپارم یا نه؟ مرحوم آیت الله العظمی بهجت فرمودند: ایشان (آقای پهلوانی) از واضحات است! اگر سوال و ابهامی باشد در شماست ؛ نه ایشان!» غرض اینکه کسی در مرتبه این بزرگان ، از واضحات است و نیازی به اجازه و تایید ندارد. که البته اینچنین کسانی به عسرت و ندرت یافت می شوند و این روش کشف ، روش فراگیر و عامی نیست. آنچه در این زمانه برای امثال ما طمانینه آور و حیرت زداست ، تایید و اجازه ای است که از این «واضحات» رسیده. بزرگانی چون مرحوم آیت الله پهلوانی تهرانی ، برای تعدادی از شاگردان مستقیم و مستنیر خود که اشراف بر قواعد طریقت داشتند ، اجازه نامه ای صادر فرمودند تا مشتاقان مسیر معنویت ، از گمراهی و سرگشته ای بیرون شوند و در مسیر تربیت راه گیرند. 🔷 اما در پاسخ به سوالی که پیرامون اشخاص با ذکر نام طرح شده بود ، به دلیل طولانی شدن متن این مقاله ، در مقاله ای مجزا توضیحاتی عرض خواهد شد ان شاء الله. ⬅️ ادامه دارد ... ✅ @Aminikhaah
💠 ؟ / 2️⃣ ❌ تذکر: لطفا پیش از خواندن این متن ، مقاله پیشین مطالعه شود! 🔷 رهبر معظم انقلاب ، عرفان و سلوک حقیقی را در مسلک عرفانی مرحوم آیت الله سید علی قاضی طباطبایی متجلی می دانند: « عرفان، همان مرحوم قاضى است، مرحوم ملا حسينقلى همدانى است، مرحوم سيد احمد كربلائى است؛ عرفان واقعى اينهاست.» 🔻 (23/ 11/ 1391) بيانات در ديدار اعضاى مجمع عالى حكمت اسلامى «مرحوم آقاى قاضى- ميرزا على آقاى قاضى- يكى از حسنات دهر است؛ يعنى واقعاً شخصيت برجسته ى علمى و عملى مرحوم آقاى قاضى، حالا اگر نگوييم بى نظير، حقّاً در بين بزرگان كم نظير است. ... خب، ايشان علاوه بر و عرفانى خودشان، شاگردان زيادى را هم تربيت كردند كه اين خيلى با ارزش است؛ شخصيتهاى بزرگى كه ما بعضى از اينها را ملاقات كرديم، زيارت كرديم. ... مهمترين مسئله در اين باب، اين است كه ما در بين سلسله ى علمى فقهى و حِكمى خودمان در حوزه هاى علميه ـ در اين صراط مستقيم ـ يك گذرگاه و جريان خاص الخاص داريم كه مى تواند براى همه الگو باشد، هم براى علما الگو باشد ـ علماى بزرگ و كوچك ـ هم براى آحاد مردم و هم براى جوانها؛ مى توانند واقعاً الگو باشند. اينها كسانى هستند كه به پايبندى به ظواهر اكتفاء نكردند، در طريق معرفت و طريق سلوك و طريق توحيد تلاش كردند مجاهدت كردند كار كردند، و به مقامات عاليه رسيدند. و مهم اين است كه اين حركت عظيم سلوكى و رياضتى را نه با طرق من درآوردى و تخيّلى ـ مثل بعضى از سلسله ها و دكانهاى تصوّف و عرفان و مانند اينها ـ بلكه صرفاً از طريق شرع مقدّس آن هم با خبرويت بالا، به دست آوردند. ... هيچ اهل بُروز مكاشفات و مانند اينها هم نبودند؛ خب خيلى چيزها از آنها نقل شده ... لكن اصلًا اينها در زندگى اين بزرگوارها اهميتى ندارد، نقشى ندارد. » 🔻 (26/ 04/ 1391) بيانات در ديدار اعضاى ستاد برگزارى كنگره ى بزرگداشت فقيه متأله حضرت آيتالله سيد على قاضى (قدّس سرّه) 🔷 درباره طریق معرفتی آخوند ملا حسینقلی همدانی و شاگردان ایشان ، سخن بسیار است. بروز تمام و کمال این نحله بی نظیر ، در استاد کل ، مرحوم آیت الله سید علی قاضی طباطبایی است که سالکان بسیاری در مسلک خود پروراند. مرحوم آیت الله العظمی بهجت ، مرحوم آیت الله شیخ محمد تقی آملی ، مرحوم آیت الله شیخ علی محمد بروجردی ، مرحوم آیت الله میرزا ابراهیم شریفی زابلی ، مرحوم آیت الله سید علی اکبر مرندی ، مرحوم آیت الله سید محمد حسن الهی طباطبایی و ... از شاگردان نامدار و وامدار ایشان اند. به تایید بسیاری از شاگردان مرحوم آیت الله سید علی قاضی ، کسی که مکتب عرفانی و تربیتی ایشان را پس از او قوام بخشید و زنده نگاه داشت ، مرحوم علامه طباطبایی بود. شاید شاگردان تربیتی مرحوم علامه طباطبایی ، به فراوانی شاگردان سلوکی مرحوم آیت الله قاضی نباشند ، ولی سبک و سیاق تربیت ، دقیقا همان است و خروجی های مسلک تربیتی علامه ، چیزی کم از خروجی های مسلک تربیتی مرحوم قاضی ندارند. مرحوم آیت الله خوشوقت ، مرحوم آیت الله حسینی طهرانی ، مرحوم آیت الله شیخ محمود تحریری ، مرحوم آیت الله شیخ علی پهلوانی تهرانی و مرحوم آیت الله سید عبدالله جعفری تهرانی ، برخی از شاگردان سلوکی نام آشنای مرحوم علامه طباطبایی هستند. در این میان ، آن کس که تمام زندگی خود را برای تربیت شاگردان سلوکی فارغ کرد و همه وقت خود را وقف سعادت پروری کرد ، مرحوم آیت الله پهلوانی تهرانی بود. البته این به معنای آن نیست که سایر نامبردگان گرامی در این جهت ضعف یا قصوری داشته اند. منزل مرحوم آیت الله پهلوانی تهرانی ، محمل و محفلی برای عرض حال بود. شاگردان ، نامه می دادند و برنامه می گرفتند. با حضور در آن بیت نورانی و شرکت در جلسات ، حالات خود را عرضه و تقویت می کردند. این جلسات ، به فراخور مراتب رشد افراد ، مختلف بود. هر روز هفته جلسه ای برای طیفی برگزار می شد که مهم ترین آن جلسات ، جلسه روز پنج شنبه بود. افراد حاضر در جلسات پنج شنبه ، در مراتب نهایی مراقبه بودند. مرحوم آیت الله پهلوانی تهرانی ، برای تربیت سالکان پس از خود ، قریب به 20 نفر از حضار جلسات پنج شنبه را به عنوان مربی سلوکی معرفی فرمودند و به آنها «اجازه نامه تربیتی» دادند. حضرات اساتید مویدی ، وطنخواه ، وزیری ، مجاهدی ، فیاض بخش ، رجالی ، ایوبی ، نجفی و ... برخی شاگردان صاحب اجازه از آن پیر طریقت اند. اما سخن درباره حضرت آیت الله شیخ محمد باقر تحریری ، فصل جداگانه ای است که مقاله بعدی از آن سخن خواهد راند. ⬅️ ادامه دارد .... ✅ @Aminikhaah