هدایت شده از آیت الله ملک زاده
✅ #سخنرانی
🔶 #نشست_های_آزاد_فکری
⏪ موضوع: گستره نفوذ و اثرگذارى #ولایت_فقیه در عرصه بینالملل
🔶 سخنران: آیت الله ملکزاده
🕞 زمان: دوشنبه، ١٠ دیماه، ساعت ١۵:٣٠ الی ١٧
🏡 مکان: پردیسان، خیابان البرز، البرز1، پ6، ساختمان پردیس حکمت.
🔶 گفتمان ولایت:
▪️ نخستین تشکل مستقل ولایی طلاب خواهر
@goftemanevelayat
🔶 مباحث:
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
#کارگاه_های_تخصصی_فلسفه_های_مضاف
🔵 بر اساس آثار #استاد_یزدان_پناه
۱. کارگاه فلسفه فلسفه اسلامی
پنجشنبه ها/ ۱۲ - ۱۰
۲. کارگاه فلسفه فرهنگ
سه شنبه ها/ ۲۰ - ۱۸
⏳ثبت نام: تا ۲۰ دی
🍃معاونت تعلیم و تربیت
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی🍃
http://eitaa.com/joinchat/3629187084Cc175f1d128
هدایت شده از سلمان رئوفی
#عرفان_عملی
#معرفی_کتاب
#آیت_جاودان
#آیت_تحریری
معرفی کتاب رهنمای طریق ۱
گفتگوی پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR با استاد برجستهی حوزهی علمیه، آیت الله تحریری مد ظلّه درباره نظرات رهبر انقلاب حفظه الله دربارهی کتاب راهنمای طریق آیت الله جاودان دام ظلّه
اطلاع پیدا کردیم که شما در سال ۹۶ دیداری با رهبر انقلاب داشتهاید که ایشان در آن دیدار از کتاب «رهنمای طریق» نوشتهی آیتالله جاودان هم یاد کردهاند؛ لطفاً بفرمایید که نظر ایشان دربارهی این کتاب چه بود و چه گفتند.
آیت الله تحریری: بله، ما خدمت رهبر معظم انقلاب که رسیدیم، ایشان ابتدا دربارهی مسائل معنوی صحبت کردند و سپس فرمودند بنده با پدر شما و پدر آقای جاودان از قبل آشنایی نداشتم؛ منتها مقداری بررسی کردم و دیدم این دو بزرگوار از شخصیتهای اخلاقی و معنوی بودهاند.
سپس دربارهی مسائل مختلف فرمایشهایی داشتند و ما برخی مطالب را دربارهی مرحوم پدرمان و استادان ایشان و فعالیتهایشان عرض کردیم. رهبر انقلاب هم از اینکه مسائل معنوی و تربیتی بهنوعی در جامعه پخش میشود اظهار خوشحالی کردند و اینکه مسائل معنوی به هرگونه در جامعه پخش شود مورد تأیید است؛ از جمله حاج آقای جاودان را مطرح کردند که بحمدالله جوانان با ایشان مرتبط هستند. سپس از این کتاب ایشان تعریف کردند و فرمودند «بهعنوان مثال کتابی که سؤال و جواب دارد باید زیاد شود. من این کتاب را مطالعه کردم؛ کتاب خوبی است و باید امثال این کتاب در جامعه زیاد بشود.» مقداری به این صورت از این کتاب تعریف کردند و اجمالاً از بابت ارتباطی که حاج آقای جاودان با جوانان دارند و جوانان را جذب کردهاند، بسیار خوشحال بودند. نظر ایشان این بود که این مسئلهی معنویت باید در جامعه زیاد باشد و مخصوصاً در بین طلاب عزیز باید اینچنین باشد.
آیتالله جاودان از جمله استادان مباحث اعتقادی، تاریخی و اخلاقی در تهران هستند؛ سبک تربیتی ایشان که باعث شده بتوانند ارتباط خوبی با جوانان داشته باشند چگونه است؟
بنده حدود ۳۰ سال یا بیشتر است که با ایشان آشنایی دارم. آیتالله جاودان ارتباط تنگاتنگی با مرحوم آیتالله حقشناس داشتند و استفادههای معنوی از ایشان بردند. حاج آقای جاودان از یک بیت معنوی بودند و پدرشان هم شخصیتی معنوی بودند و ظاهراً ایشان در سن طفولیت، پدربزرگ خود یعنی مرحوم حاج آقا مرتضای زاهد را هم درک کردهاند که نفس بسیار پاک و بلند و مؤثری داشتهاند.
سبک تربیتی ایشان عمدتاً در مرحلهی اول، «موعظه» است؛ مانند مرحوم آیتالله حقشناس. موعظه برای همگان بسیار لازم است و چارچوب آن از بحثهای کلاسیک اخلاقی، خارج است. موعظه هم مسائل اخلاقی را دارد و هم یک تأثیرگذاری خطابیِ خاصی که عمدتاً از جان برمیخیزد و بر جان هم مینشیند.
ایشان یک ارتباط لطیف و خودمانی با جوانان دارند، درعینحال که از مقام علمی خاصی هم برخوردار هستند و در سطوح مختلف حوزهی علمیه تدریس کردند و تا جایی که در ذهن من است، تا شرح لمعه و کتابهای اعتقادی را در مدرسهی آیتالله مجتهدی تدریس کردهاند.
علاوه بر این، حاج آقای جاودان با مرحوم علامه عسکری مرتبط بودند و در مسائل تاریخی یک ورود خاصی دارند؛ لذا تحلیلهایی که از مسائل تاریخی دارند بهنوعی با رنگ مسائل اخلاقی و معنوی مخلوط است. از این رو ملاحظه میکنیم با این کسالتی هم که الان دارند، درعینحال بهخاطر آن دغدغهی خاصی که در مسائل معنوی دارند، رابطهشان را با جوانان قطع نکردند و جلسات ولاییشان همچنان تشکیل میشود. ایشان یک حالت ولایی خاص و ارتباط ولایی خاصی با اهلبیت (علیهمالسلام) دارند.
از دیگر ویژگیهای ایشان «تعادل» است که هم در زندگی معنوی خودشان و هم در سفارشاتشان، به این تعادل یعنی تعادل در مسائل معنوی اهمیت میدهند. ایشان میخواهند افراد بهصورت متعادل تربیت بشوند و افراط و تفریط در مسائل معنوی نداشته باشند. و همچنین افراد را به کسب معارف دینی سفارش می کنند.
@salmanraoofi
هدایت شده از سلمان رئوفی
#عرفان_عملی
#معرفی_کتاب
#ایت_الله_جاودان
#آیت_الله_تحریری
معرفی کتاب رهنمای طریق ۲
اینها چیزهایی است که بنده از روش ایشان و گاهی هم در گفتار ایشان به دست آوردم؛ لذا آن تأثیرگذاری خاص را در جامعه دارند.
با توجه به کثرت کتابهای اخلاقی و گوناگونی آنها، توصیهی شما به جوانان برای بهره بردن از این کتابها چیست؟
مطالعه یکی از زمینههای رشد فکری و روحی و انقلاب درونی است؛ به همین جهت از مسائل لازم برای همگان مخصوصاً جوانان است. در مطالعات دینی، اول باید در جهت تحکیم مسائل اعتقادی کوشید که این یک اصل در تربیت دینی است. بعد از آن باید در مسائل اخلاقی و معنوی تلاش کرد.
در مسائل اعتقادی هم باید درجهبندی را در نظر داشت، چون کتابهای اعتقادی در سطوح مختلف سبک و سنگین نوشته شدهاند. کتابهای سنگین و استدلالی برای هرکسی مفید نیست و گاهی ممکن است شبههانگیز باشد. لذا باید از عالمان وارد مشورت بگیریم که چه کتابهای اعتقادیای را مطالعه کنیم.
در مسائل اخلاقی و معنوی هم باید بهصورت رتبهبندی به کتابها توجه کرد. به نظر حقیر باید در مرحلهی اول به کتابهایی که مسائل عملی و واجبات و محرمات را به ما آموزش میدهند توجه کرد. کتابهای اخلاقی مطالب گوناگونی دارند، اما برخی از آنها جنبههای موعظهای بیشتری دارد، مثل فرمایشهای مرحوم آیتالله حقشناس که منتشر شده و در جنبههای موعظهای کتاب بسیار خوبی است. برخی کتابهای اخلاقی، جنبهی علمی دارند که در این مجموعه، قلمهای افراد متفاوت است و هر قلمی به درد هرکسی نمیخورد.
یک سطح دیگر از کتابهای اخلاقی، کتابهای عرفانی و تربیتی است که راهکارهای عملی را نشان میدهد. این کتابها هم خوب هستند منتها انسان باید با کارشناس مرتبط باشد و کارشناس، سطح علمی فرد را بشناسد و ببیند که آیا این کتاب برای این فرد مفید است یا مضر. ممکن است کتاب در سطح خود مفید، ولی برای این شخص مضر باشد و اگر او کتاب را مطالعه کند به ضررهای روحی و روانی مبتلا شود. برخی از این کتابها که متأسفانه در دسترس عموم قرار گرفته، در جلسات مهم خاص عالمان تدریس میشود و باید بهصورت مدیریتشده ارائه شوند.
یک قسم دیگر از کتابهای اخلاقی، شرح حال علما است؛ این کتابها هم خیلی خوب هستند منتها اینها هم باید دستهبندی بشوند. شرح حال هر عالمی به درد هرکسی نمیخورد. برخی افراد روح لطیفی دارند و وقتی این کتابها را میخوانند، بدون اینکه مشورت بگیرند، میخواهند همانند آن عالم رفتار کنند و یکباره به ریاضتها و به تبع آن به مشکلات جسمانی برمیخورند، حتی گاهی به مشکلات روحی و روانی دچار میشوند که قابل جبران هم نیست.
گاهی در برخی کتابها دستور ذکری داده شده است. این دستورها هم ولو اینکه بزرگان ما آنها را نوشته باشند، از جهتی خطرناک است؛ باید به این توجه کنیم که ما در حالی داریم این دستور ذکر را به شکل عمومی عرضه میکنیم که بزرگان این کار را نمیکردند. بزرگی نامهای به شخص خاصی که شاگردش بوده نوشته و دستور ذکری را به او داده است. ما نمیتوانیم چون انتشار این دستور، درآمد خوبی دارد، آن را منتشر و عرضه کنیم. لذا به توابع سوء این کار توجه نمیشود. بنده با این علم ناقص و تجربهی اندکم، این کار را مضر میدانم از جهتی؛ بلکه این کتابها باید بهصورت مدیریتشده در دسترس عموم قرار گیرند.
برای این کار لازم است تا هم خوبیهای این کتابها و هم آسیبها را شناسایی کرد تا کسانی که در مسیر معنویت حرکت میکنند، به ضدمعنویت برنخورند یا معنویت اشتباه به دست آنها نرسد؛ چراکه الان معنویت سکولار هم داریم. لذا عالمان وارسته مانند آیتالله جاودان بهنوعی سبک عمومی دارند؛ یعنی در معرض عموم قرار میگیرند تا افراد، مطالب خوب را از مطالبی که الان در سطح آنها نیست و سردرگمی برایشان ایجاد میکند، بشناسند. از این جهت کتاب «رهنمای طریق» کتابی نوشتهشده برای عموم مردم است و مطالب آن آسان بیان شده است. چه بسا رهبر انقلاب نیز چنین نظری دارند که این کتابها باید همهکسفهم باشد و مطالب لازم و زندگیساز در آن مطرح شود. گاهی مواقع مسائلی که خیلی مبتلابه نیست مطرح میشود درحالیکه مسائل اولیهی افراد مورد غفلت است و افراد در این زمینهها نادانی دارند.
@salmanraoofi
#طرح_تربیت_مبلغ_انقلابی_کارآمد
#موسسه_ایمان_ماندگار
(دوره استعداد یابی و ارتباط موثر)
🔆شماره ثبت نام: 09058289268
🔆شرایط ثبت نام:
اتمام سطح یک
قبولی در مصاحبه
🔆زمان ثبت نام: ۴ لغایت ۱۴ دی ماه
#موسسه_ایمان_ماندگار
زیر نظر استاد آیت الله محمدعلی جاودان
🔆دوره فوق توانایی استعداد یابی را در افراد دوره ایجاد می کند به گونه ای که در وهله اول شناخت دقیق نسبت به استعداد های خود، در مسیر طلبگی پیدا می کنند
و در مرحله بعدی توان ارتباط برقرار کردن و استعداد سنجی دیگران و گزینش و هدایت افراد در جهت استعدادها را حاصل می کند.
🔆همکاری با موسسه از شرایط شرکت در دوره است.
🔆دوره قم برگزار می شود
@salmanraoofi
هدایت شده از خبرگزاری فارس
«پورمختار» نماینده مجلس:
🔹دولت اخیرا دست سازمان تعزیرات را در امر نظارت بسته است.
🔹دولت اجازه نمیدهد مأموران این سازمان به ویژه در بحث مقابله با محتکران مواد اولیه و همچنین کالاهای تولیدی ورود کنند.
fna.ir/bqr1wv
@Farsna
هدایت شده از بیداری ملت
📸 پست اینستاگرامی رسایی پیرامون اظهارات یاسر هاشمی درباره استخر فرح!
🔹رسایی خطاب به یاسر هاشمی: شما با این ادعا مرحوم پدر خود را خودِ فرح کردید. چرا هاشمی رفسنجانی در محدوده کاخ فرح از پول بیت المال برای خودش استخر شخصی ساخت؟
🔴به کمپین #بیداری_ملت بپیوندید👇
http://eitaa.com/joinchat/963837952Cb758f6bd13
هدایت شده از بیداری ملت
🔴قبیله گرایی در بودجه ۹۸
در #بودجه۹۸ آستان مقدس حضرت امام خمینی (زیرنظر سید #حسن_خمینی): ۳۶٪ افزایش نسبت به سال۹۷ {۱۸ میلیارد به ۲۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون در سال ۹۸}
و بودجه موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (زیرنظر آقای #مصباح): ۵۰٪ کاهش نسبت به سال۹۷ {۲۸ میلیارد به ۱۴ میلیارد در سال ۹۸}
*امین🇮🇷*
🔴به کمپین #بیداری_ملت بپیوندید👇
http://eitaa.com/joinchat/963837952Cb758f6bd13
هدایت شده از محمد فروهر | سواد رسانه🌱
✳ مهم و فوری
⭕ پیگیری انجام فرایند فیلترینگ پوستههای طلاگرام و هاتگرام
https://my.farsnews.com/c/2953
ظ👆👆👆👆👆👆👆👆👆👆👆
جهت حمایت از پیگیری فیلتر طلاگرام و هاتگرام در صفحه #فارسمن، لطفا وارد لینک بالا شده و به آن رأی دهید، تا از طرف خبرگزاریفارس پیگیری شود.
#خودمان_میتوانیم
💠 جنبش مردمی ردم
🆔 @Radmiran
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓سالروزهتکحرمتعاشورای۸۸
💠رهبرانقلاب:
‼️گناه نابخشودنی فتنهگران عاشورای۸۸ اینبودکه نظام را به لبه پرتگاه سقوط کشاندند! ۹۰/۳/۸
‼️مردم ما با آن کسانی که به روز عاشورا اهانت کردند قهرند. ملّت با آنهایی که روز عاشورا، با قساوت، با لودگی، با بیحیایی آمدند جوان بسیجی را در خیابان لخت کردند و کتک زدند، قهر است. با آن کسانی که با اصل انقلاب بدند و میگویند اصل نظام نشانه است، انتخابات بهانه است؛ با آنها آشتی نمیکند! ۹۵/۱۱/۲۷
‼️بعد از اهانتی که در روز عاشورای سال ۸۸ به وسیلهی یک عده تحریک شده نسبت به امام حسین انجام گرفت، دو روز فاصله نشد که مردم در روز ۹ دی توی خیابانها آمدند و موضع صریح خودشان را علنی ابراز کردند. دستهای دشمن و تبلیغات دشمن نه فقط نتوانسته مردم را از احساسات دینی عقب بنشاند، بلکه روزبهروز این احساسات تندتر و این معرفت عمیقتر شده است! ۸۹/۷/۲۷
⚠️توجه؛
🏴عاشورای۸۸ در ۶دیماه واقع شد!
📸مسجدلولاگر، جوان بسیجی
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
#فلسفه_اسلامی
🔆اسلامی بودن فلسفه؛ آری یا خیر؟
🔷۱- در قرون دوم هجری، فلسفه یونان به ویژه فلسفه ارسطو و كمی فلسفه پلوتونیوس (فلوطین) (بخشهایی از تاسوعاتش) وارد جهان اسلام شد و به مرور رنگ و بوی دینی گرفت .
🔷۲- در این كه فلسفه اسلامی واژهای معنادار است یا بیمعنا؛ سه قول مشهور است
🔶الف. فلسفه اسلامی كلمهای بدون مسماست و باید بگوییم فلسفه مسلمانان كه به نظر میرسد نگاهی تفریطی است.
🔶ب. فلسفه اسلامی در واقع فلسفه نبوی است . این نگاه افراطی از طرف هانری كربن ارائه شده است
🔶ج. دیدگاه معتدل: آموزه های دینی (در باب مسائل هستیشناسی) صادق و ناظر به واقع هستند، گزاره های فلسفی نیز ناظر به واقع هستند. واقع نیز یكی بیش نیست ولی این واقع از دو مسیر به ما رسیده است. لذا فلاسفه اسلامی اگر در دستگاه فلسفی خود به مطلبی برسند كه با شریعت و آموزه های دینی سازگار نیست، در پی كشف و رفع نقصان اندیشه خود میروند
✔️ فیلسوف مسلمان در دستگاه فلسفی خود هیچ گاه به الحاد كشیده نمیشود، منكر توحید، نبوت و معاد و ضروریات دین اسلام نمیشود. نمونه بارز آن ابن سیناست كه وقتی با دستگاه فلسفیاش نتوانست معاد جسمانی را اثبات كند، باز آن را میپذیرد و میگوید چون صادق مصدّق گفته میپذیرم.
🔷۳- تاثیر پذیری فلسفه و حكمت اسلامی از دین مبین اسلام، موجب اتحاد فلسفه و علم كلام نخواهد شد. چرا كه فلسفه و كلام در موضوع، روش و غایت متفاوت هستند.
🔶كلام: موضوع علم كلام در پی اثبات مدعیات دینی است، روش آن روش جدلی است و اكثر مسائل مهم آن مبتنی بر حسن و قبح عقلی است. و حسن و قبح عقلی دائر مدار حكم عقلاءاست نه عقل.
🔶فلسفه: موضوعش شناخت وجود است از آن جهت كه وجود دارد. فلسفه هستی شناسی عقلی و استدلالی است. غایتش شناخت هستی است و روش اثبات مسائل آن از طریق برهان است. یعنی قیاسی كه از یقینیات به معنای اخص شكل میگیرد.
🔆فلسفه و كلام در مباحثی اشتراك دارند ولی هر كدام مشتمل بر مسائلی هستند كه در دیگری یافت نمیشود.
@salmanraoofi