هدایت شده از روزنه
توجیه، بد فهمی و اتهام در سه گام
درنگی در مواضع دکتر #احمد_واعظی پیرامون خطر #انقلاب_زدایی_در_قم
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد واعظی، ریاست محترم دفتر تبلیغات اسلامی در واکنش به دغدغه مطرح شده از سوی رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با ایشان و سایر اعضای محترم دفتر تبلیغات، در مصاحبه ای به اعلام موضع پرداخته اند (http://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=41527) که مع¬الاسف فاقد محتوای مورد انتظار از و بلکه حاوی نکات دور از انتظار از ایشان است. ایشان در سه بخش به ترتیب مرتکب سه اشتباه «توجیه»، «بدفهمی» و «اتهام» می شوند.
🔸یک. ایشان در ابتدای مصاحبه - ظاهرا برای کم اهمیت جلوه دادن و یا تکراری بودن دغدغه رهبری - به این نکته اشاره می کنند که این دغدغه مربوط به گذشته¬های دور است و از جمله در منشور حضرت امام (ره) نیز این نکته مطرح شده¬است.
در حالیکه به وضوح، قدمت دعوت به مبارزه علیه سکولاریسم در حوزه، نه تنها نشان از کمی اهمیت مسأله ندارد بلکه نشان از اهمیت وافر آن است. ریشه¬داری و سابقه¬مند بودن چنین دغدغه¬ای نشان دهنده اهمیت بیشتر و بلکه بغرنج بودن مساله و البته کوتاهی مسئولین در مدت طولانی اشاره شده¬است. لذا در صورت پذیرش اصل ادعای جناب واعظی مبنی بر قدیمی بودن دغدغه رهبری، نهیب ایشان باید با صدایی بلندتر و واضح¬تر به گوش ایشان و سایر مسئولین حوزه علمیه و آحاد طلاب برسد. ضمن اینکه شواهد و تصریحاتی در کلام رهبری موجود است که نشان می¬دهد این مسأله بعد از گذشت چهل سال از انقلاب به طور جدی¬تر و برنامه¬ریزی شده¬تر در حوزه در حال پیگیری است.
🔸دو. وی در گام بعدی ایشان در تفسیر سکولاریسم، متأسفانه به شکلی نا صحیح مفاد سکولاریسم را «حذف وحی و دین از فضای معرفتی انسان» معرفی کرده یکی از فروعات آن را «جدایی دین از سیاست» می¬دانند و بعد با اشاره به این نکته که در قم و حوزه علمیه هیچ کس قائل به سکولاریسم نیست بلکه ممکن است برخی تنها به یکی از فروعات آن یعنی جدایی دین از سیاست قائل باشند سعی دارند باز هم از اهمیت مساله بکاهند.
تعریف ایشان از سکولاریسم و این چنین بری ساختن دامان حوزه علمیه از آن – دست کم - کاملا غافلانه است.
🔸توضیح آنکه در ترویج و توسعه سکولاریسم که البته به معنای حذف وحی و دین از فضای معرفتی انسان معرفی شده برای هر نهادی وظیفه¬ای مشخص تعریف شده¬است و هر یک در این مسیر باید نقشی مشخص ایفا کنند. روشن است حوزه علمیه؛ کلیسا و یا سایر نهادهای مشابه دینی وظیفه¬شان حصارکشی دور خود، منحصر کردن مباحث و مسائل مورد پژوهش، در امور فردی و عدم دخالت در امور سیاسی و اجتماعی است و لذا پذیرش همین نقش در میدان بازی سکولارها توسط حوزه به معنی سکولاریسم و «حذف وحی و دین از فضای معرفتی انسان» است. در گفتمان سکولاریسم بنا نبوده و نیست که نهادی همچون حوزه در حذف دین بکوشد بلکه تنها خواسته نظریه¬پردازان و مجریان آن از حوزه علمیه، انحصار دین در امور فردی بوده و عدم دخالت آن در سیاست بود است که در حال پیگیری است.
🔸سه. گام سوم شاید پر خطاترین و نابخشودنی¬ترین بخش سخن ایشان است. ایشان در بررسی عوامل به وجود آورده اندیشه سکولار در حوزه علمیه به چهار عامل که گویا از نگاه خود ایشان استقرای تامی نیز هست اشاره می¬کنند:
الف) کج فهمی دینی
ب) ناکارآمدی نظام
ج) پرخاشگری، رفتار تند و غیر عاقلانه برخی انقلابیون
د) نفوذ.
ملاحظه می¬کنید که ایشان – هر چند به دو نکته صحیح «کج¬فهمی دینی» و «نفوذ» به عنوان دو عامل اصلی سکولاریسم در حوزه اشاره می¬کنند - در یک همصدایی عجیب و دور از انتظار با ضد انقلاب، دو اتهام پر بسامد در رسانه¬های خناس¬شان را عملا پذیرفته¬است: «ناکارآمدی نظام» و «تضاد انقلابی¬گری با عقلانیت». همین پذیرش تاسف برانگیز که از مقام حقوقی ایشان بعید و غیر قابل اغماض است کافی است تا جامعه طلاب انقلابی از ایشان توقع توضیح و عذرخواهی و البته اصلاح داشته باشند. نه نظام ناکارآمد است و نه انقلابی¬گری تضادی با عقلانیت دارد. ایشان که در این مصاحبه بارها به مقام معظم رهبری و کلمات ایشان اشاره می¬کنند خوب است در این دو مورد نیز به همان کلمات هدایت¬گر و بصیرت¬زا مراجعه کرده و خواسته یا ناخواسته سخنی علیه نظام که موجب خوشامد ضد انقلاب است به سخن نیاورند.
🔸در پایان دوستانه به ایشان متذکر می شوم، علاوه بر جدی گرفتن خطر سکولاریسم در حوزه که نه با اشاره به قدمت دغدغه و نه با بازی با تعاریف مختلف سکولاریسم قابل چشم پوشی است، با «اذعان به کارآمدی نظام ولایت فقیه» و «مترقی بودن دغدغه¬های انقلابی و پیشرو بودن تفکر انقلابی گری و همچنین با احترام به جوان انقلابی»، به وظیفه خود در امر مبارزه با سکولاریسم و تقویت گفتمان انقلاب در حوزه علمیه بپردازند.
یاسر حسینپور
دانش آموخته خارج حوزه قم/ دانش پژوه دکتری فلسفه اسلامی
@rozaneebefarda
هدایت شده از خبرگزاری فارس
بیاعتنایی روحانی به نامه هشدار مهر ۹۶ کارشناسان بانک مرکزی درباره التهابات ارزی
«توکلی»، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به نامه هشدارآمیز کارشناسان بانک مرکزی در مهر ۹۶:
🔹آقای روحانی ضمن رد این تحلیل میگوید ما هم اکنون در بهترین وضعیت ارزی قرار داریم و این گزارش غلط است و نرخ ارز از ۳۸۰۰ تومان نباید بالاتر برود.
🔹باید با مردم صادقانه برخورد کرد، اگر مردم ببینند مسئولان به فکر خودشان هستند و کار خودشان را میکنند، هیچ وقت به حرف مسئولان گوش نخواهند کرد و همین مسئله موجب کاهش اثرگذاری سیاستها میشود.
🔹دولت میتواند با استفاده از ابزار قهری بازار غیررسمی را حذف کند. ماهاتیر محمد چگونه میتواند ۷ سال نرخ ارز را ثابت نگه دارد، گفت: او بازار دلالی و غیررسمی را اجازه فعالیت نداد و توانست بازار ارز را به مدت ۷ سال با یک نرخ مدیریت کند.
fna.ir/bre7kq
@Farsna
هدایت شده از بیسیمچی مدیا 🎬
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رهبرانقلاب: «بزرگانی با یک تعبیرات زشتی به ما میگفتند که شما فکر میکنید با همین مردم میشود کار بزرگی انجام داد؟! ... ما با بزرگانی از علما بگومگو داشتیم، که اصلا زنها در تظاهرات شرکت بکنند یا نکنند!»
@BisimchiMedia
حاشیه کتاب رسائل بعد ویراستاری.pdf
2.5M
#اصول
حاشیه بسیار خوب رسائل از #استاد_حسینی_نسب
این حاشیه منتخب اشکالات مهم مستشکلین و نکات مهم حواشی بر رسائل است
@salmanraoofi
🔻🔻🔻🔻🔻
@d_raoofi
تقریرات رجال۲.pdf
1.04M
#علم_رجال
تقریر دروس رجال #استاد_حسینی_نسب که صوت آن در کانال @d_raoofi موجود است
🔆بسیار قابل استفاده
@soda96
@salmanraoofi
🔻🔻🔻🔻🔻
@d_raoofi
#روش_شناسی_اجتهادی_آیت_الله_العظمی_خامنهای_در_فقه_الجهاد
✳️نشست «روششناسی اجتهادی آیتالله العظمی خامنهای در فقه الجهاد»
#فقه
#اصول
🔆 بخش دوم نشست
📝 به گزارش خبرنگار وسائل، دومین نشست علمی تخصصی آیت الله خامنهای رویکردی حکومتی به بحث فقه الجهاد دارد«روششناسی اجتهادی آیتالله العظمی خامنهای در فقه الجهاد»، سهشنبه 9 بهمن ماه 1397 در تالار اجتماعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به همّت مرکز تخصّصی امام خامنهای برگزار شد؛
🔸 در این نشست علمی حجتالاسلام محمدحسین ملکزاده، به عنوان ارائه دهنده به تبیین مطالب خود پرداخت و دبیری این جلسه به عهده حجتالاسلام مسعودیان بود.
🔸 در بخش نخست گزارش این نشست تفاوت معنای جهاد در قرآن و فقه از دیدگاه رهبر معظم انقلاب از سوی حجت الاسلام ملک زاده بررسی شد؛ آنچه اکنون میخوانید ادامه مطالب ارائه شده ایشان در این نشست است:
@salmanraoofi
#روش_شناسی_اجتهادی_آیت_الله_العظمی_خامنهای_در_فقه_الجهاد
✳️نشست «روششناسی اجتهادی آیتالله العظمی خامنهای در فقه الجهاد»
-4
#فقه
#اصول
✅ تعریف فقهی جهاد
حضرت آیت الله خامنه ای در کتاب خود وارد معنای فقهی جهاد شدهاند؛ نکته قابل توجه این است که در تعریف فقه جهاد، جهاد مسلّحانه پیشفرض گرفته شده است و لذا باید توجه داشت که اگر در تعریف فقهی جهاد از عباراتی مانند بذل المال نیز استفاده شده معنای خاص خود را دارد.
🔸 مثلا شهید اول در مسالک در تعریف جهاد گفتهاند«بذل النفس و المال فی إعلاء کلمة الاسلام و اقامة شعائر الایمان»، در این تعریف عبارت بذل المال به معنای این است که باید هزینههای لازم برای رساندن خود به دشمن را بپردازد.
🔸 جناب فاضل مقداد نیز با اندکی تفاوت نسبت به شهید اول در کتاب کنزالعرفان آورده است «بذل الطاقه من النفس و المال لإعلاء کلمه الاسلام و اقامة شعائر الایمان» بذل توانایی موضوعی است که در این تعریف اضافه شده است و نکته این تعریف هم این است که لإعلاء کلمة الاسلام ناظر به جنگ با کفّار و عبارت اقامة شعائر الایمان ناظر به جنگ با بغاة است.
🔸 صاحب جواهر پس از بررسی تعاریف جهاد میفرمایند « . . . و شرعا بذل النفس و ما یتوقف علیه من المال فی محاربه المشرکین او الباغین علی وجه مخصوص». صاحب جواهر معتقد است جهاد عبارت است اینکه نفس را بذل کند به نحو مخصوصی که منظور نظر فقهاء است.
🔸 صاحب منهاج الصالحین هم جهاد را به این نحو تعریف میکنند که« القتال لإعلاء کلمه الاسلام و اقامة شعائر الایمان» القتال در این تعریف مشخصاً القتال به معنای جنگ مسلّحانه آمده است.
با توجه به تعاریفی که از فقه الجهاد ذکر شد در فقه الجهاد ما به این میپردازیم که قتال با کفّار و باغیان برای إعلای کلمه اسلام و دفاع از دین و اقامه شعائر ایمان دارای چه احکام تکلیفیه و وضعیهای است؟ و چه قیود و حدودی دارد؟
@salmanraoofi
#روش_شناسی_اجتهادی_آیت_الله_العظمی_خامنهای_در_فقه_الجهاد
✳نشست «روششناسی اجتهادی آیتالله العظمی خامنهای در فقه الجهاد»
-5
#فقه
#اصول
✅ معرفی پیشینه موضوع فقه الجهاد
🔸 در این باب یکی از آثار معروفه جلد 21 کتاب جواهرالکلام است که بعد از تدوین آن همگان به آن مراجعه میکنند و صاحب جواهر برای تألیف این جلد با مشکلات جدّی مواجه بودهاند چون منابع کمی در اختیار داشتهاند.
🔸 از جمله منابع ایشان کتاب معرفة الاجتهاد مرحوم برقانی بوده که ایشان معاصر ملا احمد نراقی است و در جنگ بین ایران و روسیه حضور داشت و جزء صاحبان فتوای جهاد است.
ایشان به دست بهائیان به شهادت رسید و کسی بود که وقتی شکستها را در جنگ ایران و روس دید آمد تهران و در کاخ شاهی تحصّن کرد و اعلام کرد که تا حکومت به دست فقهاء نباشد کار پیش نخواهد رفت. او معتقد بود که شاه باید کنار رود و فقیه در رأس امور قرار بگیرد.
این نکته مهمی است و ما میبینیم که در طول تاریخ در این مملکت هرگاه جنگی صورت گرفته است ما یک تکّه از خاکمان را دادهایم تا جایی که در دوران پهلوی دوم بدون جنگ هم ما بحرین، این سرزمین مهم استراتژیک را از دست دادیم که منابع ارزشمند نفت و گاز فراوانی در آن بود.
این قانون ادامه داشت تا اینکه حکومت به دست ولایت فقیه رسید و ما در این دوران با بدترین و شدیدترین فشارها، حتّی یک وجب از خاک را به بیگانگان ندادیم و ان شاء الله در میزهای مذاکره نیز این اتفاق تداوم داشته باشد.
✅ ارزشمندی تفقه در ساحت فقه الجهاد به وسیله امام المجاهدین
ارزشمندی تفقه در ساحت فقه الجهاد به وسیله امام المجاهدین یکی از جنبههای بسیار مهم در ورود شخصیتی همچون رهبری در این عرصه است و ایشان گذشته از اینکه یک فقیه زبردست است، امام المجاهدین در عرصه جنگ و جهاد نیز هستند.
فقیهی که تا به حال سلاح دست نگرفته است و در صحنه نبرد نبوده است خیلی فرق دارد با فقیهی که در صحنه نبرد بوده و خودش یک چهره عملیاتی و فرمانده بیبدیل در جنگ بوده است.
🔸 این سابقه یک موقعیّت عالی برای معظم له در بررسی مسائل فقهی و فقه الجهاد ایجاد میکند و اگر بخواهیم سوابق رهبری در این حوزه را بررسی کنیم میتوانیم به موارد ذیل اشاره کنیم:
1ـ حضور میدانی در جنگ، 2 ـ همکاری با دکتر چمران در جنگهای چریکی، 3 ـ نمایندگی شورای انقلاب در وزارت دفاع، 4 ـ سرپرستی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، 5 ـ معاونت وزارت دفاع، 6 ـ نمایندگی امام در شورای عالی دفاع، 7 ـ فرماندهی کلّ قوا، 6 ـ ولایت و زعامت فکری و معنوی مقاومت اسلامی در عرصه بینالمل.
@salmanraoofi
#روش_شناسی_اجتهادی_آیت_الله_العظمی_خامنهای_در_فقه_الجهاد
✳نشست «روششناسی اجتهادی آیتالله العظمی خامنهای در فقه الجهاد»
-6
#فقه
#اصول
✅ تدریس خارج فقه جهاد توسّط رهبری
🔸 تدریس خارج فقه از سال 1369 توسط رهبری آغاز شده و فقه الجهاد نخستین بابی بوده که ایشان آغاز کردند و کتاب «ثلاث رسائل فی الجهاد؛ الامان و الصابئه و المهادنه» از دل این درسها استخراج شد و اخیراً به چاپ رسید.
🔸 قلم این کتاب بسیار زیبا است و با توجه به تسلّطی که ایشان به زبان عربی معاصر دارند و آشنایی که با قلم مصری دارند، این کتاب بسیار روان و منطبق با ادبیات روز دنیاست هرچند برای برخی که با این نوع از ادبیات آشنایی ندارند شاید مطالعه و فهم این کتاب دشوار باشد.
✅ ویژگیهای روشی رهبری در کتاب ثلاث رسائل فی الجهاد
🔸 ما میخواهیم به روششناسی اجتهاد ایشان در این کتاب نگاهی داشته باشیم. به لحاظ روشی شیوه فقاهت و منهج الاجتهاد حضرت آیت الله العظمی خامنهای در فقه دارای ویژگیها و خصوصیاتی است که روش ایشان را متمایز میکنند.
🔸 نکته اولی که در روششناسی ایشان نظر من را جلب کرد این بود که از نظر روششناسی اجتهاد و فقاهت، فقه و فقاهت رهبری را باید جزء فقه قویم و اصیل یا به اصطلاح فقه جواهری به شمار آورد.
🔸 ویژگی دیگر تفقّه ایشان این است که ایشان با رعایت فقه جواهری با همه معیارها ضوابط و هنجارهایی دقیق و عالمانه کار را پیش برده است، اما این امر موجب نشده که فقه و فقاهت معظم له فاقد عنصر پویایی، پیشروی و بالندگی باشد و نسبت به تحولات روز و پرسشها و چالشهای معاصر بیتفاوت باشد.
🔸 آنچه مهم است آن است که به عکس بسیاری، ایشان در برقرار نمودن جمع سالم میان اصالت و معاصرت، موفق عمل کرده و این کار را به درستی به انجام رسانده است. پیرو این نکته بنده تأکید میکنم که کتاب ثلاث رسائل فی الجهاد از حضرت آقا قابل تحدّی است و میشود ادعا کرد که این کتاب در عین اتقان و اصیل بودن پویا است و هیچ مثل و مانندی ندارد.
🔸 نکته دیگر این است که مصنف مکرم این کتاب در بحثهای خود کاملا به این نکته توجه داشتهاند که بحث فقه الجهاد یک بحث حکومتی و حکومی است. ویژگی این کتاب طرح ابحاث فقه الجهاد ذیل «الفقه الحکومی» و در ارتباط وثیق با «فقه الحکومة» است.
✅ تعریف فقه حکومتی
اما با توجه به اینکه سخن از فقه حکومتی به میان آمد و از طرفی هم فرصت نیست که ما مباحث را کاملاً مورد بررسی قرار دهیم به نظرم به همین مبحث فقه حکومتی بپردازیم بهتر است. بنده با توجه به این نگاه در کلام رهبری یک تعریف از فقه حکومتی ارائه میکنم که وقتی گفته می شود نگاه رهبری، نگاه فقه حکومتی است، منظور چیست؟
🔸 رهبری تأکید دارند که در قم باید کرسی های فقه حکومتی شکل بگیرد ولی متأسفانه برداشت ها از این توصیه رهبری اشتباه است چون تعریفی از فقه حکومتی ندارند.
🔸 فقه حکومتی وقتی بیان میشود ما از آن یک رویکرد و جهت گیری خاص داریم و تعریفی که به ذهن بنده میآید این است که فقه حکومتی به عنوان یک جهتگیری خاص در فقه و در حقیقت یک رویکرد ویژه است که تجلی اصلیاش در پهنه فقاهت و روش اجتهاد میباشد؛ تعریف آن عبارت است از«الاتجاه الحکومی فی فهم النصوص و الدلّه و فی استنباط الاحکام الشرعیه و فی مقام الإفتاء».
🔸 فقه حکومتی یک نگاه است که در پس ذهن فقیه وجود دارد و با آن نگاه به احکام و ادلّه مینگرد و به تعبیر رهبری ممکن است نظر ما در رابطه با ماء الحمام نیز با رویکرد حکومتی تغییر کند.
@salmanraoofi
#روش_شناسی_اجتهادی_آیت_الله_العظمی_خامنهای_در_فقه_الجهاد
✳نشست «روششناسی اجتهادی آیتالله العظمی خامنهای در فقه الجهاد»-7
#فقه
#اصول
✅ تعریف فقه الحکومة
🔸 عنوان دیگری که در مباحث رهبری در کتاب ثلاث رسائل فی الجهاد مطرح شده است، عنوان فقه الحکومه است که یک شاخه فقه و یک فقه مضاف است که در عربی از آن به فقه الإداره نیز تعبیر شده است. فقه الحکومة نرم افزار فقهی حکومت اسلامی به شمار میرود و میشود از آن به عنوان ضابطه حکمرانی شرعی یاد کرد.
🔸 بنده یک تعریف از فقه الحکومه ارائه کردهام و آن عبارت است از «العلم بعملیّات استنباط الشریعة الالهیة لتأسیس الحکومة، تنظیمها و إدارتها و حفظها و تجیه الحکّام فی تعاملهم فیما بینهم و مع الناس و فی علاقاتهم الدولِیّة».
🔸 دانش فرآیندهای استنباط قوانین الهی برای تأسیس، سامانبخشی، اداره و حفظ حکومت و نیز جهتدهی به حاکمان در تعامل داخلی و سلسله مراتبی، تعامل با مردم و روابط بینالمللی.
🔸 به عبارتی احکامی که از فقه الحکومة خارج میشود، رساله عملیه حاکمان است و ما دو رساله عملیه پیدا میکنیم، رساله عملیه عموم مردم، رساله عملیه حاکمان و میتوانیم بگوییم که این مهم خروجی فقه الحکومه در سطح فقه فتوایی است.
✅ جایگاه جهاد در فقه الحکومه
🔸 یکی از مهمترین بحث هایی که حاکمان باید به آن بپردازند و جایگاه ویژهای در فقه الحکومه دارد، جهاد است؛ لذا وقتی حاکمان میخواهند شاهد بیاورند بر اینکه قرآن به شدّت سیاسی و حکومتی است استدلال میکنند بر اینکه چند صد آیه در قرآن در رابطه با جنگ و صلح است که جنبه حکومی دارند.
🔸 خوب ما میبینیم همین امر جهاد اگر با نگاه غیرحکومتی به آن نگریسته شود مانند شیخ انصاری از آن بحث میکند و اگر با نگاه حکومتی به آن نگریسته شود مانند رهبر معظم انقلاب از آن بحث میشود و آثار خودش را دارد.
@salmanraoofi
سلمان رئوفی
باسمه تعالی جناب حجت الاسلام جلالی مسئول دفتر حضرت آیت الله مصباح حفظه الله سلام علیکم فرموده اید
جواب مسئول دفتر آیت الله مصباح حفظه الله به بنده
🔻🔻🔻🔻🔻
حسین جلالی:
إنشالله پیگیری میکنم، تا از پیشنهادات حضرتعالی حداکثر استفاده را داشته باشیم
🔻🔻🔻🔻🔻
۱۳۹۷/۱۱/۹
🔻🔻🔻🔻🔻
@salmanraoofi
هدایت شده از خبرگزاری رسا
🔸از مشکلات آموزشی و پژوهشی حوزه تا #مشکلات_معیشتی_طلاب
گزارشی از سومین نشست صمیمی طلاب با مدیر حوزه های علمیه، آیت الله #اعرافی:
♨️ در این نشست صمیمی هشت نفر از نخبگان حوزوی به بیان نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود پرداختند.
1⃣ حجت الاسلام سجادی امین طلبه نخبه سطح جهار حوزه علمیه به بیان آسیب شناسی در زمینه پژوهش پرداخت.
2⃣ حجت الاسلام عبدالحسینی طلبه نخبه سطح سه از دیگر سخنرانان این نشست صمیمی بود که معیشت طلاب را موضوع بحث خود قرار داد.
3⃣ حجت الاسلام اشعری طلبه نخبه در امور تبلیغی نیز به موضوع دریافت حکم تدریس اشاره کرد.
4⃣ حجت الاسلام قنبریان طلبه نخبه سطح دو است که مباحث اخلاقی را موضوع بحث خود قرار داد.
5⃣ حجت الاسلام زادصالح طلبه نخبه سطح یک نیز در آغاز سخنان خود ایجاد تشکیلات برای هماهنگی میان گروه های جهادی را پیشنهاد داد.
6⃣ حجت الاسلام شهابی از طلاب سفیران هدایت به بیان مشکلات طلاب سفیران هدایت پرداخت.
7⃣ حجت الاسلام غروان نماینده مجمع نمایندگان طلاب به بیان نظرات خود پرداخت و گفت: با شناختی که از آیت الله اعرافی داریم پس از گذشت سه سال از مدیریت ایشان توقع تحول بیش از این بود.
8⃣ حجت الاسلام بنگاه نماینده دیگر مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم به موضوع استقلال حوزه اشاره کرد.
🔺 مشروح این نظرات را در لینک زیر بخوانید:
🌐 http://www.rasanews.ir/002Uwa
🆔 @rasanews_agency