eitaa logo
سلمان رئوفی
5.5هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
329 ویدیو
187 فایل
🔆قال رسول‌الله ص: ان هذا الدين متین 🔆کانال‌سلمان‌رئوفی 🔆مکتب شناسی فقهی، عرفان شیعی ،سیره ائمه ع ،علوم انسانی، فرهنگ و سیاست راه ارتباط @srsr1359 🔆صوت دروس در کانال سروش @salmanraoufi سایت boohoos.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
نشست جایگاه و نقش آن در اداره جامعه ۱ 📝 به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد رهدار، رئیس مؤسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه در آئین اختتامیه جشنواره علامه حلی استان سمنان، در سالن اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان، با بیان اینکه اگر ما با شرایطی نظیر حمله صلیبی‌ها به عالم اسلام و آتش زدن کتابخانه شیخ طوسی در قرن پنجم که حدود ۴۰ هزار نسخه خطی از بین رفت مواجه نبودیم امروز شاهد حجم عظیمی از معارف شیعه بودیم، اظهار داشت: آنچه امروز هم از معارف شیعه وجود دارد ذی‌قیمت و با اهمیت است. ✳ رئیس مؤسسه فتوح اندیشه با بیان اینکه انسان‌ها معمولاً صحنه زندگی آنان مقدم بر ذهن آنان است، تصریح کرد: علم در هر دوره‌ای می‌آید و جهان خودش را توصیف می‌کند؛ جهان شیعه و علما تشیع جهان اپوزیسیون بوده است و ما در قبل از انقلاب اسلامی در حاشیه زندگی کرده‌ایم. 🔸 وی با بیان اینکه فقه، کلام و حدیث و زبان و کنش‌های اجتماعی و سیاسی عمده این‌ها سیاق و لسان سلب دارد، افزود: اعتراض علما اعتراض به حاکمیتی بود که ما را به حاشیه برده بود و انقلاب اسلامی آرزوی همه علماء پیشین و حوزه‌های علمیه در طول اسلام بوده است و آرزوی ما بود که شیعه در این امپراتوری جهان حرفی برای گفتن داشته باشد که این امر مهم با انقلاب اسلامی محقق شد. ✳ حجت‌الاسلام‌ رهدار با بیان اینکه ما در پژوهش‌های حوزوی خود متناسب با این تغییر، تغییر نکرده‌ایم، خاطرنشان کرد: فقه ما هنوز سازنده و اداره‌کننده نیست و امام خمینی (ره) فرمودند که «فقه علم اداره‌کننده انسان از گهواره تا گور است». 🔸 وی با بیان اینکه فقه یعنی چکیده کل معارف ما، گفت: فقه ما مادامی‌که الزامات اجتماعی خودش را توسط فقیه پیگیری نکند از اداره جامعه می‌ماند و بی‌اثر خواهد بود و خروجی حوزه‌ای که به فکر الزامات اجتماعی نباشد هرچند عمیق اما غیرمفید واقع می‌شود؛ غایت علم تکامل دادن به انسان و جهان است. ✳ رئیس مؤسسه فتوح اندیشه با بیان اینکه علم باید امتداد داشته باشد، افزود: پژوهش‌های الآن برخی به نظر می‌رسد که فاقد امتداد است و ما باید به جامعه نشان بدهیم که اگر حوزه نباشد چه اتفاقی در نمودار اجتماعی و جامعه و تشدید ناهنجاری‌های اجتماعی رخ می‌دهد. 🔸 وی با بیان اینکه هزاران مسئله لاینحل در جامعه وجود دارد، گفت: باید بفهمیم مسئله امروز انقلاب ما چیست و امروز در کجا بحث کردیم که مهم‌ترین مسئله امروز انقلاب چیست؟ و برنامه حوزه در این راستا چه می‌تواند باشد. @salmanraoofi
نشست جایگاه و نقش آن در اداره جامعه ۲ 🔆حجت‌الاسلام‌ رهدار با بیان اینکه بنده معتقد هستم که انقلاب اسلامی باید بُعد حوزه‌های علمیه ما باشد، تصریح کرد: یک پرچم خیلی سنگین بر دوش ماست و ما این پرچم را خیلی جدی نگرفته‌ایم و بعضی از چیزها را باید جسارت به خرج بدهیم. 🔸 وی با بیان اینکه یکی از مشکلات فقهی که الان داریم این است که به‌جای آنکه ما را دعوت به آینده کند ما را در تاریخ غرق می‌کند و غرق شدن در تاریخ فقه ما را از آینده بازمی‌دارد، گفت: ما در جامعه مشکل آب داریم اما ۵۰ صفحه فقه آب نداریم، مسئله مذاکره وجود دارد اما ۵۰ صفحه فقه مذاکره نداریم، در جامعه ما ساختمان‌ها و پروژه‌های معماری فراوانی وجود دارد اما ۵۰ صفحه فقه توسعه معماری نداریم. ✳ رئیس مؤسسه فتوح اندیشه با بیان اینکه ما ربطی به زندگی مردم، جامعه انقلاب اسلامی و دنیا نداریم، تصریح کرد: فرزند زمانه نیستیم و در تاریخ فقه غرق‌شده‌ایم؛ انقلاب اسلامی مدیون بچه‌ها و جوانانی است که در بستر الهی به همت امام راحل به اوج رسیدند. 🔸 وی با بیان اینکه هر وقت علامه حلی ۲۰ ساله از حوزه بیرون دادیم آن‌وقت حوزه می‌شود حوزه علمیه در طراز انقلاب، افزود: هر وقت توانستیم بگوییم آقای ۲۰ ساله شما برو امام جمعه فلان نقطه از کشور باش، آن‌وقت حوزه علمیه مطلوب را داریم. ✳ حجت‌الاسلام‌ رهدار با بیان اینکه انقلاب اسلامی با اسمش دنیا را فتح کرده است، خاطرنشان کرد: آن‌وقت ما در قم دعوا داریم که آیا روایت مرتبط با حکومت داریم یا نه؛ با حکومت باشیم یا مستقل؛ روحانیت مسئولیت قبول کند یا نه. ✳ رئیس مؤسسه فتوح اندیشه با بیان اینکه فعالیت‌ها و برنامه‌های پژوهشی می‌بایست هماهنگ با نیازها و اولویت‌ها باشد، افزود: یکی از مسائلی که باعث می‌شود محققان و پژوهشگران حوزوی در رسالت‌های مخصوص به خود موفق باشند، توجه به اصل نیازسنجی دقیق پژوهشی است. 🔸 وی با بیان اینکه اگر پژوهش‌های ما ناظر به مسائل علمی و اجتماع نشود نمی‌توانیم موفق باشیم، اظهار کرد: دانش حوزوی ما اگر به ما مهارت ارتباط، اداره و … را ندهد به چه دردی می‌خورد؟، گفت: وزارت امور خارجه ما فقه بین‌الملل می‌خواهد و متأسفانه در کل قم ما فقه بین‌الملل نداریم که بتوانیم توسط انقلاب اسلامی با دنیا ارتباط برقرار کنیم و اجتهاد در واقع یعنی قدرت استنباط دین معطوف به اجرا. @salmanraoofi
✳ سرلشکر سلیمانی: دفاع از نظام و دین ‌قابل تفکیک از هم نیست. 📋✏ به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، سردار حاج قاسم سلیمانی عصر امروز در همایش مداحان و ذاکران اهل‌بیت(ع) کرمان که با حضور حجت‌الاسلام و‌المسلمین سید‌محمدحسن ابوترابی‌فرد امام جمعه موقت تهران در بیت‌الزهرا (س) کرمان برگزار شد با اشاره به اینکه این جلسه هر ساله در این مکان برگزار می‌شود، اظهار داشت: از اینکه شنیدم حدود 4 هزار مداح ثبت شده در استان کرمان وجود دارد بسیار خوشحال شدم و این مسئله ارزشمند خود از برکات انقلاب است. 🍁🍁🍁 @salmanraoofi ادامه 👇👇👇
✳ سرلشکر سلیمانی: دفاع از نظام و دین ‌قابل تفکیک از هم نیست. 👇👇👇 🔹 وی افزود: اینکه یک نوجوان و جوان در این مسیر قدم می‌گذارد و روح و جسم خود را با اشعار اهل‌بیت(ع) تعلیم می‌دهد هم در او و هم در زندگی او تاثیر زیادی دارد. 🔹 فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه رشد تعداد جوانان در این زمینه و در زمینه قرآن بسیار ارزشمند است گفت: توسعه هر چه بیشتر در این حوزه‌ها باعث می‌شود جامعه در ابعاد فرهنگی عمق پیدا می‌کند. 🔹 وی با اشاره به اینکه زمانی که کسی روح خود را با قرآن یا معارف و مدح اهل‌بیت(ع) عجین می‌کند در آن انسان پایداری ایجاد می‌شود افزود: نوجوان قاری قرآن در جلسه گذشته چنان جلسه را متحول کرد که نیمی از جلسه می گریست. 🔹 سردار سلیمانی با بیان اینکه هر چه این مسئله را گسترش دهیم ضمانت بقای حاکمیت دین افزایش پیدا می‌کند عنوان کرد: این نظام برای تحقق حاکمیت دینی آماده و امروز دفاع از نظام دفاع از دین است و قابل تفکیک نیست. 🔹 وی با تاکید بر اینکه امروز حفظ دین و حفظ ارزش‌های دینی بدون حفظ نظام و حفظ نظام بدون حفظ ارزش‌های دینی امکان‌پذیر نیست گفت: این دو در آمیخته شده‌اند و جدا شدنی نیستند. 🔹 فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه زمانی که مداحی با اشعار بلند همراه شوند انسان را متاثر کرده و این ارزشمند است گفت: این اشعار و این جلسات مداحی منبر است و تاثیر زیادی دارد و یک کلاس درس است. 🔹 وی با بیان اینکه درمداحان به اشعار و مضامین بلند توجه ویژه داشته باشند افزود: تاثیر این مطالب از ذکر مصیبت بیشتر است. 🌴🌴🌴 @salmanraoofi
✳ کشف ساختارهای اجتماعی؛ وظیفه خطیر فقیه 🔹 آموزه‌های غربی ساختار اسلامی نمی سازد 🔹 رییس پژوهشگاه فقه نظام گفت: وظیفه فقیه است که با کشف مکتب اسلام به ایجاد ساختار اسلامی بپردازد و بر ایجاد سازمان های اسلامی نظارت کند. 📋✏ به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان به نقل از خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم، رییس پژوهشگاه فقه نظام در سمینار علمی «فقه نظام» از سلسله سمینارهای فقه مضاف که توسط دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان و با همکاری گروه فرهنگی تبلیغی گروه فتوح اندیشه برگزار ‌شد، به تبیین اهمیت فقه نظام و ضرورت نظام سازی مناسب بر مبنای مبانی شرعی به منظور ایجاد ساختارها و سازمان‌های دینی برخاسته از مکتب اسلام پرداخت. 🔹 وی با بیان اینکه از آیات قرآن کریم چنین استنباط می‌شود که دین به دو صورت خاموش و اقامه شده وجود دارد، گفت: کفار و مشرکین با دین اقامه شده در جنگ و تقابل خواهند بود، دشمنان اسلام با دین اقامه نشده و یا در حقیقت دین خاموش مشکلی ندارند، اما اگر جامعه‌ای اقامه دین کند با آن به مقابله خواهند پرداخت. در حقیقت دین و دینداری که اقامه دین در جامعه را در نظر نداشته باشد و دین را محدود به مسائل فردی کند دین خاموش است که دشمن با آن مشکلی نخواهد داشت. @salmanraoofi ادامه 👇👇👇
✳ کشف ساختارهای اجتماعی؛ وظیفه خطیر فقیه 🔹 نماینده مجلس خبرگان رهبری در ادامه افزود: جامعه ای که به سمت اقامه دین برود در حال طی مسیر به سمت خداوند است. بنابر روایتی قدسی اگر اقامه دین در جامعه‌ای وجود داشته باشد این جامعه به سمت خدا در حرکت است، حال اگر افرادی در این مسیر دچار اشتباهاتی هم شوند در هر صورت با مغفرت و بخشش خداوند مواجه خواهند شد. 🔹 حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم خاطرنشان کرد: بخشی از دستورات دین مربوط به جامعه است و اگر جامعه‌ای در کار نباشد این دستورات اجتماعی که موضوع آنها جامعه است قابل اجرا نخواهد بود، حال یا حاکم باید این دستورات را اجرایی کند یا اینکه مجموع افراد مکلف به این وظایف خواهند شد، اگر این مبانی را بپذیریم با دوجور مکلف مواجه خواهیم بود، مکلف خورد و مکلف کلان، فرد تکالیفی دارد و جامعه در مسأله روابط افراد با یکدیگر ضوابط و قواعد خاصی دارد، نکته دیگر این است که هم برای اقامه دستورات فردی دین نیاز به تفقه داریم و هم برای اقامه دستورات اجتماعی دین، ولی برای هر دو دسته تفقه ما باید متنوع باشد. 🔹 وی با اشاره به نیاز انسان به نظام در زندگی، تصریح کرد: اگر فرض کنیم کسی به تنهایی زندگی می‌کند، برای انجام وظایف یا باید تفقه در دین داشته باشد یا از فقیه تقلید کند و باید زندگی خود را به نحوی نظم بدهد که بتواند این دستورات فردی را به خوبی و به درستی انجام دهد، یکی از دستورات فردی نمازهای پنجگانه است که یک مسلمان باید یک نظامی بر زندگی خود برای انجام دادن این دستورات فردی حاکم کند و اگر این نظام نباشد امکان اقامه این دستورات نخواهد بود. 🔹 رییس پژوهشگاه فقه نظام با تأکید بر ضرورت نظام‌مند بودن زندگی برای اجرای احکام الهی، اظهار کرد: کسی می‌تواند دستورات فردی دین را اقامه کند که افزون بر فقه این دستورات، نظم و نظامی بر زندگی او حاکم باشد که بستر ساز اقامه دستورات فردی باشد، در روایات نیز، شاهد روایاتی هستیم که بیان تنظیم امور برای اقامه دستورات فردی را هم ذکر کرده‌اند، این روایات زندگی فردی انسان را برای اقامه دستورات فردی دین تنظیم می‌کند. 🔹 وی در ادامه عنوان کرد: این موضوع یک تمرینی است برای اینکه ما بتوانیم به دنبال اقامه دین در زندگی اجتماعی برویم، اقامه دین به معنای تحقق دستورات اجتماعی دین نیازمند یک نظام اجتماعی است که اگر وجود نداشته باشد زمینه تحقق دستورات اجتماعی از بین می رود، اگر جامعه ای بستر مناسب را برای اقامه دستورات اجتماعی فراهم نکرده باشد شاهد اجرا نشدن یا به سختی اجرا شدن دستورات اجتماعی دین در آن جامعه خواهیم بود. به عنوان مثال برای اجرای حدود نیازمند نظام قضایی متناسب هستیم، گار نظام قضایی غیراسلامی داشته باشیم امکان تحقق حدود الهی دین اسلام نخواهد بود. 🔹 حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم یکی از دستورات اجتماعی اسلام را حفظ جان دیگران برشمرد و تصریح کرد: قتل عمد قصاص یا دیه دارد، قتل شبه عمد دیه دارد و قتل خطا دیه آن برعهده عاقله است، دین اسلام ساختار اجتماعی را تدبیر کرده است که نظارت اجتماعی در میان مردم شکل بگیرد، اگر به جای این نظام، نظام اجتماعی غربی را حاکم کنیم که افراد بیمه هستند و در صورت قتل بیمه هزینه آن را تقبل می‌کند، زمینه برای حفظ جان انسان‌ها از بین می‌رود. 🔹 وی ادامه داد: در حقیقت تا زمانی که ساختار اجتماعی مناسب وجود نداشته باشد، شاهد اقامه دین نخواهیم بود، در دانشگاه شاهد هستیم که اقامه دین و رعایت مسائل دینی نظیر حجاب مشکل است، علت این است که ساختار دانشگاه ما غربی و غیر دینی است، به همین دلیل است که شاهد اقامه دین نظیر نماز و حجاب در حوزه علمیه به دلیل ساختار دینی هستیم اما در دانشگاه چنین نیست و رعایت مسأله‌ای نظیر حجاب به دلیل ساختار آن مشکل و دشوار است. @salmanraoofi ادامه 👇👇👇
✳ دشمن حامی جریانات وارد کننده 2030 به جامعه است 🔹 نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آسیب‌های سند 2030، اظهار کرد: دشمن از جریانی که سند 2030 را وارد ساختار جامعه کند حمایت می‌کنند، مسأله FATFوCFT به دنبال کنترل مبادلات و ارتباطات ایران با جریان مقاومت در جهان است، یک جریانی با اینها مقابله می‌کند و این اقامه دین است، اما جریان دیگری که یا مجذوب است یا مرعوب است یا نفوذی است به دنبال تحقق این معاهدات است و این یعنی مقابله با اقامه دین. اگر ما نظام متناسب با دستورات اجتماعی دین را ارائه نکردیم نظام‌های غیرمتناسب جایگزین آن خواهد شد. 🔹 وی با انتقاد از ساختار غربی دانشگاه‌ها، گفت: در دانشگاه در حال تربیت جوانانی هستیم که ساختارها و نظام‌های غربی را آموزش می‌بینند و در آینده همین جوان‌ها این ساختارها را در کشور پیاده می‌کنند، به همین دلیل است که نیازمند کشف یا ساخت نظام اجتماعی متناسب با دستورات اجتماعی دین هستیم. جایگاه فقه در اقامه دین و تحقق دین را باید به خوبی بشناسیم، ممکن است کسی معتقد باشد وظیفه فقها تنها کشف احکام فردی و اجتماعی است و بعد از آن دیگر مسأله اقامه این احکام ربطی به فقها ندارد. 🔹 رییس پژوهشگاه فقه نظام با اشاره به اهمیت تسلط افراد بر مبانی دینی برای نظام سازی دینی، عنوان کرد: اما مسأله این است که کسی که دین شناس نباشد و فقیه نباشد نمی‌تواند بستر ساز ایجاد نظام اجتماعی و ساختار مناسب برای اقامه دین باشد، نظام‌های اجتماعی از سه عنصر مکتب، ساختار و سازمان یا نهاد تشکیل می‌شود، مکتب به طور کلی به بایدها و نبایدهای حاکم بر زندگی بشر گفته می‌شود، به عنوان مثال اگر مکتب اقتصادی یک جامعه کمونیستی باشد ساختار اقتصادی این جامعه نیز به همین صورت شکل خواهد گرفت و سازمان‌های اقتصادی نیز همین مسیر را دنبال خواهند کرد. ✳ خروجی ساختار غربی مکتب اسلامی نخواهد بود 🔹 حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم خاطرنشان کرد: نمی‌توان انتظار داشت در ساختار غربی، اشخاص بتوانند مکتب و ساختار و سازمان اسلامی را فراگرفته و در جامعه پیاده کنند، این وظیفه فقیه است که مکاتب دینی را کشف کند و مانع ورود مکاتب غربی شوند و اجازه ندهند بر این مبنا ساختارها و سازمان های غربی در جامعه شکل بگیرد. در ابتدای دوران غیبت اگر فقها بر احکام اجتماعی پافشاری می‌کردند به دلیل نبود نفوذ دشمن و نبود ساختار غربی، نظام اجتماعی اسلامی در جوامع مختلف شکل می‌گرفت. 🔹 وی در ادامه تصریح کرد: در زندگی فردی پایبندی به احکام فردی خود به خود نظام متناسب با احکام را شکل خواهد داد، در زمانی که نظام‌های اجتماعی متقابل با نظام اسلامی وجود نداشت نیز می شد با تأکید بر احکام اجتماعی ساختار متناسب با اقامه احکام را ایجاد کرد اما در شرایط کنونی با هجوم تفکرات و مکاتب و ساختارهای متعدد پیاده سازی چنین ساختارهایی متناسب با احکام اجتماعی دین کاری دشوار شده است، در چنین شرایطی نمی‌توان تنها به کشف و استخراج نظام اجتماعی دینی اکتفا کرد و باید مسیر اقامه دین را در پیش گرفت. دیگر با تبلیغ احکام اجتماعی نمی‌توان آنها را در جامعه پیاده کرد، چرا که امروز ساختارهای اجتماعی غرب در جامعه ما شکل گرفته و مکتبی را ساخته که مانع اجرای حدود و احکام الهی در جامعه می‌شود و زمینه تحقق حکم الله را از بین برده است. 🔹 نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اهمیت مبارزه با مشکلاتی نظیر فاصله طبقاتی، عنوان کرد: عدالت اجتماعی یک ارزش به معنای کاهش فاصله طبقاتی و از بین بردن قطب فقیر و غنی است. اگر انسجام اجتماعی بر پایه روابط خانوادگی و اقوام شکل گرفت و مناطق شهر مناطق قبیله‌ای و فامیلی بود نه مناطق غنی و فقیر، مانند آنچه صدر اسلام شاهد آن بودیم، خود به خود این ارتباطات باعث می‌شد اغنیا در قبیله و فامیل بر اثر عوامل عاطفی حامی فقرا شده و فقر در جامعه ریشه کن شود. صله رحم که در اسلام به آن بسیار تأکید شده است یک حکم اجتماعی است که با قرار دادن آن در کنار دیگر احکام شاهد یک مکتب اجتماعی در راستای ریشه کن شدن فقر و فاصله طبقاتی خواهیم بود. @salmanraoofi ادامه 👇👇👇
✳ سازمان‌های اجتماعی برخاسته از مکتب اسلام با ایجاد می‌شوند 🔹 وی بر اهمیت وضع قوانین با دقت بر احکام دینی و مباحث شرعی تأکید کرد و گفت: نبود قوانین مطابق با دین نشان دهنده این است که ساختار اجتماعی ما متناسب با قوانین دینی شکل نگرفته است، فقیه می‌تواند مکتب اقتصادی اسلام را استخراج کند، سپس ساختارهای اجتماعی متناسب با این مکتب با مشورت کارشناسان شکل بگیرد، سپس سازمان‌های اجتماعی متناسب با این ساختارها ایجاد شوند که در این زمینه نیازمند کارشناسان تربیت شده در مکتب دین هستیم، فقیه می‌تواند مکتب اجتماعی را کشف کند، ساختارهای اجتماعی را ایجاد کند و تحت نظر فقها سازمان‌های اجتماعی توسط کارشناسان ایجاد شود، در این زمان شاهد زمینه تحقق احکام الله خواهیم بود. 🔹 رییس پژوهشگاه فقه نظام ادامه داد: اسلام مکتب رسانه دارد، قرآن خود یک رسانه است، قرآن به ما اجازه نمی‌دهد به بهانه رفع ناهنجاری‌های اجتماعی آنها را به دیگران آموزش دهیم با این هدف که به قبح مسأله پی ببرند، قرآن قبح فحشا را به درستی تبیین کرده است و در این مسیر نهایت ملاحظات را در نظر گرفته است. فقیه باید مکاتب را کشف کند، بعد از آن در تولید ساختار اجتماعی فعالیت کند و در نهایت در تولید سازمان اجتماعی نقش نظارتی داشته باشد. 🔹 وی در ادامه به تبیین برخی تعاریف فقه نظام پرداخت و افزود: یکی از تعاریف پیرامون فقه نظام این است که احکام اجتماعی ما اگر در مکتب پیاده نشود زمینه تحقق این احکام از بین خواهد رفت، اینکه لفظ نظام استفاده می‌شود یعنی احکام ما یک ارتباطی با یکدیگر دارند، این حرف شهید صدر که احکام اجتماعی یک رو بنا و یک زیربنا دارند حرف بسیار دقیقی است، یعنی گزاره‌هایی را در احکام اجتماعی شاهد هستیم که از آنها مبنایی استخراج می‌شود، به عنوان مثال تحصیل سود بدون کار کردن با مال یا ریسک پذیری در اسلام ربا و حرام دانسته شده است، این همان سودی است که در برخی بانک‌ها شاهد هستیم، مکتب اسلام این نیست که کسی پول به دست بیاورد بدون ریسک و بدون کار، 12 طائفه روایت در این زمینه وجود دارد. ✳ نحوه اخذ مالیات در کشور غلط است 🔹 حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم با اشاره به اهمیت پیاده سازی قوانین اقتصادی اسلام در جامعه، تصریح کرد: یکی از احکام اسلام مسأله خمس است، مالیات نیز در اسلام وجود دارد، باید این مبانی در جامعه به درستی پیاده شود، نه به صورت مالیات بر درآمد امروز که شاهد آن هستیم و روش و شیوه غلطی دارد، دستور اسلام کسر مالیات پس از کسب معونه و مخارج اشخاص است، نه اینکه مأمور مالیاتی بر اثر دیدگاه شخصی بدون در نظر گرفتن مخارج و مشکلات و معونه زندگی فرد برای او مالیات وضع کند و از طرفی شاهد عدم مالیات بر دارائی باشیم. 🔹 وی ادامه داد: ملاک خمس در اسلام این است که شخص هرقدر هزینه می‌کند برای کسب و کارش و هرمقدار که برای زندگی متعارف نیاز دارد و هزینه‌های جاری خود که به ان نیازمند است را از درآمد کسر کند سپس خمس را پرداخت کند. پولدارهایی که میلیاردها تومان در حساب دارند مشمول مالیات نیستند و کسی از انها مالیات نمی‌گیرد اما شاهد هستیم اقشار ضعیف مجبور به پرداخت مالیات هستند، کسی با اصل مالیات مشکل ندارد بلکه مسأله اخذ مالیات به روش صحیح است. 🔹 نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه دیدگاه دیگر در مسأله فقه نظام این است که فقه نظام یعنی کشف احکام روابط اجتماعی در حوزه حاکم و محکوم، اظهار کرد: این دیدگاه حضرت آیت الله اراکی است، ایشان معتقدند که جامعه مرکب از حاکم و محکوم است، جامعه نیازمند امام و امت است و روابطی میان این جامعه وجود دارد که احکامی که این روابط را برای ما مشخص می کند برای فقه نظام باید استفاده شود، پس یعنی فقه نظام احکام روابط اجتماعی پیرامون روابط حاکم و محکوم است، اما معتقد هستم ما نیازمند احکام روابط محکومین نیز هستیم، علاوه بر اینکه نیازمند ساختار این روابط نیز هستیم. 🔹 رییس پژوهشگاه فقه نظام عنوان کرد: آخرین دیدگاه بر این مبنا است که فقه نظام یعنی فقهی که به سمت ساخت تمدن حرکت می‌کند، چون فقه نظام کمک می‌کند به ساخت نظام اجتماعی، که عناصر متعددی دارد، نخستین عنصر مکتب حاکم است که کشف کردنی است، دومین عنصر ساختار اجتماعی است که بخشی از آن کشف کردنی و بخش دیگر ساختنی است، سازمان نیز عنصری ساختنی است که فقه وظیفه نظارت بر آن را دارد. @salmanraoofi ادامه 👇👇👇
ساختار جمهوری اسلامی را از استخراج کرد 🔹 وی با اشاره به اجتهاد امام خمینی در اسلام شناسی و کشف مکتب سیاسی اسلام، خاطرنشان کرد: امام خمینی ابتدا مکتب سیاسی اسلام را کشف کرد و مسأله ولایت فقیه را مطرح نمود، در میان احکام متعدد که روبنا هستند زیربنایی به نام ولایت فقیه را کشف کرد، یکی از راه‌های کشف ولایت فقیه توسط بسیاری از فقها این است که در جای جای مسائل فقهی به فقیه نقش واگذار شده است و وظایف متعددی دارد، از این موضوع کشف می‌کنیم که فقیه در تمام امور باید نقش آفرینی کند، فقیه در اسلام بسیار مهم است. امام این مکتب ولایت فقیه را کشف کرد و آن را تبدیل به گفتمان قالب کرد، سپس ساختار اجتماعی بر مبنای قرارداشتن فقیه در رأس و شکل گرفتن قوا تحت نظر فقیه را پیشنهاد کرد. 🔹 نماینده مجلس خبرگان رهبری در ادامه افزود: کارشناسان ذیل نظر فقها سازمان سیاسی کشور را مبتنی بر سه قوه طراحی کردند، اینجا شاهد هستیم امام خمینی یک نظام را بر مبنای مکتب اسلام ایجاد کردند و زمینه تحقق بسیاری از احکام الهی را به وجود آوردند، امام خمینی کار خود را به خوبی انجام دادند، ایشان یک نظام کلان را برپا کردند و ما باید راه ایشان را در حوزه نظام‌های مختلف ادامه می‌دادیم، در حوزه نظام اقتصادی قانون تجارت ما مربوط به زمان طاغوت بوده و بسیاری از بندهای آن خلاف شرع است. 🔹 حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم با انتقاد از شیوه بانکداری کشورف تصریح کرد: در دهه 60 قانون بانکداری بدون ربا توسط مرحوم آیت الله شاهرودی با مشورت برخی صاحب نظران طراحی شد، آن زمان بنا بر این بود که 5 سال این قانون اجرا شود سپس یک گام به جلو برویم، اما دیگر کسی به این موضوع نپرداخت و شاهد هستیم که نظام بانکی ما مشکلات بسیاری را برای جامعه به دنبال داشته است، ما بانکی را بنا کرده‌ایم با حیل ربا، اصلا بانک ما با ربا طراحی شده است، اسم آن را هم بانکداری اسلامی گذاشته‌ایم. زمانی که ما مکتب اسلامی را کشف نکنیم و همواره درگیر احکام باشیم، این دین خاموش است نه دین اقامه شده، آن دینی که مشرکین با آن سرجنگ دارند دین بپا خواسته است که نظام اجتماعی و بستر اجتماعی متناسب برای آن ایجاد شده است و به همین دلیل مشرکین با آن در جنگ خواهند بود. 🔹 رییس پژوهشگاه فقه نظام در پایان اظهار کرد: اکنون نظام بودجه ریزی ما بر مبنای نظام عرفی است نه نظام شرعی، بسیاری از اولویت‌های شرعی در لایحه بودجه وجود ندارد، زمانی به آقای لاریجانی گفتم آیا چیزهایی که در لایحه بودجه نیست و نبود آن خلاف شرع است را هم در نظر دارید؟ مثلا حمایت از زنان بی سرپرست موضوعی است که در لایحه بودجه وجود ندارد در صورتی که باید در لایحه بودجه در نظر گرفته شود، زمانی نظام بودجه بر پایه اولویت‌های شرعی خواهد شد که مسأله ملکیت منابع که از آن خداوند است به خوبی تشریح شود و فقیه در این زمینه ورود کند. @salmanraoofi
🔆درخواست ۷ هزار از طلاب و اساتید حوزه علمیه برای تجمع درباره معیشت مردم و FATF 🔆در نامه‌ اساتید و طلاب آمده است: غربگرایان لیبرال، پس از تجربه تلخ خسارت محض برجام که حاصلی جز کوچکتر کردن سفره ی مردم در کنار تخریب تاسیسات هسته ای؛ یکی از مهمترین مولفه های قدرت و امنیت ملی نداشت؛ اکنون به دنبال تحمیل خسارت محض دیگری به مراتب خطرناک تر از برجام هستند. به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس ۷۲۷۱ نفر از طلاب، فضلا و اساتید حوزه علمیه قم، طی نامه‌ای به رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، دبیر و اعضای شورای‌عالی حوزه های علمیه و مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور، خواستار برگزاری تجمع در مدرسه فیضیه قم در دفاع از معیشت مردم و مخالفت با لوایح استعماری موسوم به FATF شدند. متن این نامه از این قرار است: 🔻🔻🔻🔻🔻  رییس محترم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دبیر و اعضای محترم شورای عالی حوزه های علمیه مدیر محترم حوزه های علمیه سراسر کشور آیه الله اعرافی دامت برکاته معاون ارتباطات حوزوی دفتر رهبر انقلاب اسلامی حجة الاسلام و المسلمین مروی زید عزه با سلام و تحیات و تسلیت شهادت ام الائمة النجباء حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا سلام الله علیها و تبریک فرا رسیدن چهلمین سالروز ایام الله دهه فجر و آغاز دهه پنجم انقلاب شکوهمند اسلامی.  نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران با عنایات خداوند متعال، ائمه معصومین علیهم السلام، هدایت های پیامبر گونه حضرت امام خمینی قدس الله نفسه الزکیه و خلف صالح ایشان امام خامنه ای حفظه الله تعالی و مجاهدت های علمای راستین و ایثارگری های شهدای والا مقام و مردم نجیب و عزیز همیشه در صحنه ایران اسلامی با هدف تحقق آرمانها و ارزش های متعالی الهی وانسانی شکل گرفته است. امروز انقلاب اسلامی ایران در شرایط مشابه با فتح بدر و خیبر قرار گرفته و زمینه تحقق ارزشهای اسلامی و بیداری جهانی بیش از پیش هموار گردیده است؛ اما متاسفانه عده ای وابسته، از نفس افتاده و دنیا طلب نجومی خوار با گروگان گرفتن معیشت مردم و القاء بن بست، تنها راه حل مشکلات کشور را تسلیم محض در برابر نسخه های نظام استکبار معرفی کرده و بدنبال تغییر ماهیت قدسی و وحیانی نظام اسلامی میباشند؛ لذا حامیان این رویکرد ذلت آفرین، با اقدامات و برنامه هایی دقیق، متعمدانه موجب بروز مشکلات سخت برای کشور بویژه در مسایل معیشتی مردم شده اند؛ این وضعیت حاصل خیانت نفوذی ها در تغییر دستگاه محاسباتی مسئولان و مردم، عدم اعتناء به ظرفیتها و توانمندی های داخلی و مردمی، واردات بی رویه و تضعیف تولید ملی؛ عدم اجرای پیمانهای پولی دو جانبه و چند جانبه و ... میباشد. در ادامه این رویکرد باطل و ناکارآمد، غربگرایان لیبرال، پس از تجربه تلخ خسارت محض برجام  که حاصلی جز کوچکتر کردن سفره ی مردم در کنار تخریب تاسیسات هسته ای؛ یکی از مهمترین مولفه های قدرت و امنیت ملی نداشت؛ اکنون به دنبال تحمیل خسارت محض دیگری به مراتب خطرناک تر از برجام، با عنوان کنوانسیون های بین المللی همچون پالرمو وCFT می باشند. بر اساس نامه ی چهل تن از کارشناسان حوزوی و دانشگاهی در امور اقتصادی، حقوقی، سیاسی و بین الملل خطاب به ریاست و اعضای محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام، پذیرش این کنوانسیون های استعماری موجب اشراف اطلاعاتی دشمن بر نظام بانکی و مالی کشور، اعمال دقیق تر تحریم ها در آینده، بسته شدن راه های دور زدن تحریم ها، افزایش قیمت ارز و سخت تر شدن معیشت مردم، نقض حاکمیت ملی و زمینه ساز مداخله ی بیگانگان در امور کشور و مخدوش شدن استقلال سیستم قضایی کشور و . . .  خواهد گردید.  لذا در راستای حمایت از فرامین حضرت امام خامنه ای حفظه الله تعالی، مواضع مراجع عظام تقلید دامت برکاتهم، علماء، ریاست و اعضای محترم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، مدیریت حوزه های علمیه سراسر کشور، اساتید انقلابی سطوح عالی و خارج و مجمع نمایندگان طلاب و فضلاء و تشکلهای حوزوی در مورد تقویت اقتصاد کشور و حل مشکلات معیشتی مردم، مخالفت با پذیرفتن لوایح استعماری چون پالرمو و CFT و حاکمیت نهاد استعماری FATF بر مقدرات اقتصادی و قضائی کشور، اینجانبان امضاء کنندگان ذیل  خواهان برگزاری تجمع بزرگ حوزویان به منظور اعلام حمایت از حقوق اساسی و اعتراض به گروگان گرفتن معیشت مردم توسط جریان سازش با استکبار و مخالفت رسمی با تصویب لوایح کنوانسیون های استعماری همچون لوایح استعماری (پالرمو و  CFT )  می باشیم. بدین منظور از شما سروران ارجمند خواهان برگزاری تجمع بزرگ حوزویان در زمان چهارشنبه 24/11/1397 ساعت 10 صبح، مدرسه مبارکه فیضیه و سخنرانی یکی از مراجع عظام تقلید حضرات آیات مکارم شیرازی، نوری همدانی و حضرات آیات محمد یزدی، سید احمد خاتمی، سیفی مازندرانی، اعرافی، محسن اراکی دامت برکاتهم می باشیم. انتهای پیام @salmanraoofi
#قیام_فیضیه #حوزه_انقلابی #مطالبه_گری ✅ اجتماع بزرگ طلاب، فضلا و اساتیدحوزه علمیه قم 🔷 در حمایت از مواضع امام خامنه ای و مراجع عظام تقلید 🔷 دراعتراض به وضع معیشتی مردم و مخالفت با کنوانسیونهای استعماری fatf 📅 چهارشنبه 24 بهمن ساعت ده صبح. مدرسه مبارکه فیضیه.
هدایت شده از افسران جوان جنگ نرم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مناظره داغ نمایندگان ایران و‌ آمریکا ! 🔺 مدعیان بلد بودن زبان دنیا از این دختربچه یاد بگیرند... @Afsaran_ir
43.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔆تجمع طلاب در اعتراض به FATF علیرغم عدم موافقت مرکز مدیریت و شورای عالی حوزه های علمیه صبح امروز در مدرسه فیضیه برگزار گردید. @salmanraoofi
هدایت شده از خبرگزاری فارس
سایت khamenei.ir از دسترس خارج شد 🔹با انتشار بیانیه تحلیلی رهبر معظم انقلاب، سایت حفظ و نشر آثار آیت‌الله خامنه‌ای به دلیل مراجعه بیش از حد کاربران برای مدتی از دسترس خارج شد. 🔸بررسی‌های خبرنگار فارس نشان می‌دهد که این اختلال پس از چند ساعت و با پیگیری مسئولان سایت برطرف شده است. fna.ir/brgcww @Farsna
صوت_کامل_بیانیه_گام_دوم_انقلاب_رهبری.mp3
13M
🔆صوت کامل بیانیه رهبر انقلاب خطاب به ملت ایران در گام دوم انقلاب این بیانیه به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از سوی حضرت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی صادر شد 🔆حجم : ۱۲ مگ @salmanraoofi
971122_بیانیه گام دوم انقلاب.pdf
332.7K
🔆نسخه PDF بیانیه گام دوم انقلاب خطاب به ملّت ایران به ویژه جوانان 🔆در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، رهبر انقلاب با صدور «بیانیه‌ی گام دوم انقلاب» و برای ادامه‌ی این راه روشن، به تبیین دستاوردهای شگرف چهار دهه‌ی گذشته پرداخته و توصیه‌هایی اساسی به‌منظور «جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ» ارائه فرموده‌اند. 🔆بیانیه‌ی «گام دوم انقلاب» تجدید مطلعی است خطاب به ملت ایران و به‌ویژه جوانان که به‌مثابه منشوری برای «دومین مرحله‌ی خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی» خواهد بود و «فصل جدید زندگی جمهوری اسلامی» را رقم خواهد زد. 🔆این گام دوم، انقلاب را به آرمان بزرگش که ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای ظهور است نزدیک خواهد کرد. @salmanraoofi
28.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید| کلیپ تاریخی سایت رهبرانقلاب بمناسبت بیانیه امروز گام دوم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در چهل سالگی انقلاب 🔆انتشار فیلمهای دیده نشده‌ای از رهبر انقلاب و حضرت امام خمینی برای اولین‌بار ➕ فیلم اهدای مدال فتح رهبرانقلاب به سردار سلیمانی @salmanraoofi
» خطاب به 🔆🔆🔆 انقلاب کبیر اسلامی ایران در حالی چهلمین سالگرد پیروزی خود را پشت سر گذاشت و قدم به دهه‌ی پنجم حیات خود نهاد که اگرچه دشمنان مستکبرش گمان‌های باطلی در سر داشتند اما دوستانش در سراسر جهان، امیدوارانه آن را در گذر از چالش‌ها و به دست آوردن پیشرفت‌های خیره‌کننده، همواره سربلند دیده‌اند. در چنین نقطه‌ی عطفی، رهبر حکیم انقلاب اسلامی با صدور «بیانیه‌ی گام دوم انقلاب» و برای ادامه‌ی این راه روشن، به تبیین دستاوردهای شگرف چهار دهه‌ی گذشته پرداخته و توصیه‌هایی اساسی به‌منظور «جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ» ارائه فرموده‌اند. «گام دوم انقلاب» تجدید مطلعی است خطاب به ملت ایران و به‌ویژه جوانان که به‌مثابه منشوری برای «دومین مرحله‌ی خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی» خواهد بود و «فصل جدید زندگی جمهوری اسلامی» را رقم خواهد زد. این ، انقلاب را «به آرمان بزرگش که ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمیٰ (ارواحنافداه) هست» نزدیک خواهد کرد. متن کامل این بیانیه به شرح زیر است: 👇👇👇
» خطاب به 1 بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمدلله ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا محمّد و آله‌ الطّاهرین و صحبه المنتجبین و من تبعهم باحسان الی یوم الدّین. ✅ ورود انقلاب اسلامی به دومین مرحله‌‌ی خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی از میان همه‌ی ملّتهای زیر ستم، کمتر ملّتی به انقلاب همّت میگمارد؛ و در میان ملّتهایی که به‌پاخاسته و انقلاب کرده‌اند، کمتر دیده شده که توانسته باشند کار را به نهایت رسانده و به‌جز تغییر حکومتها، آرمانهای انقلابی را حفظ کرده باشند. امّا انقلاب پُرشکوه ملّت ایران که بزرگ‌ترین و مردمی‌ترین انقلاب عصر جدید است، تنها انقلابی است که یک چلّه‌ی پُرافتخار را بدون خیانت به آرمانهایش پشت سر نهاده و در برابر همه‌ی وسوسه‌هایی که غیر قابل مقاومت به نظر میرسیدند، از کرامت خود و اصالت شعارهایش صیانت کرده و اینک وارد دوّمین مرحله‌ی خودسازی و جامعه‌پردازی و تمدّن‌سازی شده ‌است. درودی از اعماق دل بر این ملّت؛ بر نسلی که آغاز کرد و ادامه داد و بر نسلی که اینک وارد فرایند بزرگ و جهانیِ چهل سال دوّم میشود. ✅ پیروزی انقلاب اسلامی؛ آغازگر عصر جدید عالم آن روز که جهان میان شرق و غرب مادّی تقسیم شده بود و کسی گمان یک نهضت بزرگ دینی را نمیبُرد، انقلاب اسلامی ایران، با قدرت و شکوه پا به میدان نهاد؛ چهارچوب‌ها را شکست؛ کهنگی کلیشه‌ها را به رخ دنیا کشید؛ دین و دنیا را در کنار هم مطرح کرد و آغاز عصر جدیدی را اعلام نمود. طبیعی بود که سردمداران گمراهی و ستم واکنش نشان دهند، امّا این واکنش ناکام ماند. چپ و راستِ مدرنیته، از تظاهر به نشنیدن این صدای جدید و متفاوت، تا تلاش گسترده و گونه‌گون برای خفه کردن آن، هرچه کردند به اجلِ محتوم خود نزدیک‌تر شدند. اکنون با گذشت چهل جشن سالانه‌ی انقلاب و چهل دهه‌ی فجر، یکی از آن دو کانون دشمنی نابود شده و دیگری با مشکلاتی که خبر از نزدیکی احتضار میدهند، دست‌وپنجه نرم میکند! و انقلاب اسلامی با حفظ و پایبندی به شعارهای خود همچنان به پیش میرود. ✅ شعارهای جهانی، فطری، درخشان و همیشه‌زنده‌ی انقلاب اسلامی برای همه‌چیز میتوان طول عمر مفید و تاریخ مصرف فرض کرد، امّا شعارهای جهانی این انقلاب دینی از این قاعده مستثنا است؛ آنها هرگز بی‌مصرف و بی‌فایده نخواهند شد، زیرا فطرت بشر در همه‌ی عصرها با آن سرشته است. آزادی، اخلاق، معنویّت، عدالت، استقلال، عزّت، عقلانیّت، برادری، هیچ یک به یک نسل و یک جامعه مربوط نیست تا در دوره‌ای بدرخشد و در دوره‌ای دیگر افول کند. هرگز نمیتوان مردمی را تصوّر کرد که از این چشم‌اندازهای مبارک دل‌زده شوند. هرگاه دل‌زدگی پیش آمده، از روی‌گردانی مسئولان از این ارزشهای دینی بوده است و نه از پایبندی به آنها و کوشش برای تحقّق آنها. @salmanraoofi ادامه 👇👇👇
» خطاب به ✅ دفاع ابدی از نظریه‌ی نظام انقلابی انقلاب اسلامی همچون پدیده‌ای زنده و بااراده، همواره دارای انعطاف و آماده‌ی تصحیح خطاهای خویش است، امّا تجدیدنظرپذیر و اهل انفعال نیست. به نقدها حسّاسیّت مثبت نشان میدهد و آن را نعمت خدا و هشدار به صاحبان حرفهای بی‌عمل میشمارد، امّا به هیچ بهانه‌ای از ارزشهایش که بحمدالله با ایمان دینی مردم آمیخته است، فاصله نمیگیرد. انقلاب اسلامی پس از نظام‌سازی، به رکود و خموشی دچار نشده و نمیشود و میان جوشش انقلابی و نظم سیاسی و اجتماعی تضاد و ناسازگاری نمیبیند، بلکه از نظریّه‌ی نظام انقلابی تا ابد دفاع میکند. ✅ جمهوری اسلامی و فاصله‌ی میان بایدها و واقعیتها جمهوری اسلامی، متحجّر و در برابر پدیده‌ها و موقعیّتهای نو به نو، فاقد احساس و ادراک نیست، امّا به اصول خود بشدّت پایبند و به مرزبندی‌های خود با رقیبان و دشمنان بشدّت حسّاس است. با خطوط اصلی خود هرگز بی‌مبالاتی نمیکند و برایش مهم است که چرا بماند و چگونه بماند. بی‌شک فاصله‌ی میان بایدها و واقعیّتها، همواره وجدانهای آرمان‌خواه را عذاب داده و میدهد، امّا این، فاصله‌ای طی‌شدنی است و در چهل سال گذشته در مواردی بارها طی شده است و بی‌شک در آینده، با حضور نسل جوان مؤمن و دانا و پُرانگیزه، با قدرت بیشتر طی خواهد شد. ✅ انقلاب اسلامی؛ مایه‌ی سربلندی ایران و ایرانی انقلاب اسلامی ملّت ایران، قدرتمند امّا مهربان و باگذشت و حتّی مظلوم بوده است. مرتکب افراط‌ها و چپ‌روی‌هایی که مایه‌ی ننگ بسیاری از قیامها و جنبشها است، نشده است. در هیچ معرکه‌ای حتّی با آمریکا و صدّام، گلوله‌ی اوّل را شلّیک نکرده و در همه‌ی موارد، پس ‌از حمله‌ی دشمن از خود دفاع کرده و البتّه ضربت متقابل را محکم فرود آورده است. این انقلاب از آغاز تا امروز نه بی‌رحم و خون‌ریز بوده و نه منفعل و مردّد. با صراحت و شجاعت در برابر زورگویان و گردنکشان ایستاده و از مظلومان و مستضعفان دفاع کرده است. این جوانمردی و مروّت انقلابی، این صداقت و صراحت و اقتدار، این دامنه‌ی عمل جهانی و منطقه‌ای در کنار مظلومان جهان، مایه‌ی سربلندی ایران و ایرانی است، و همواره چنین باد. ✅ برای برداشتن گامهای استوار در آینده، باید گذشته را درست شناخت اینک در آغاز فصل جدیدی از زندگی جمهوری اسلامی، این بنده‌ی ناچیز مایلم با جوانان عزیزم، نسلی که پا به میدان عمل میگذارد تا بخش دیگری از جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ را آغاز کند، سخن بگویم. سخن اوّل درباره‌ی گذشته است. 🌿 عزیزان! نادانسته‌ها را جز با تجربه‌ی خود یا گوش سپردن به تجربه‌ی دیگران نمیتوان دانست. بسیاری از آنچه را ما دیده و آزموده‌ایم، نسل شما هنوز نیازموده و ندیده است. ما دیده‌ایم و شما خواهید دید. دهه‌های آینده دهه‌های شما است و شمایید که باید کارآزموده و پُرانگیزه از انقلاب خود حراست کنید و آن را هرچه بیشتر به آرمان بزرگش که ایجاد تمدّن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمیٰ (ارواحنافداه) است، نزدیک کنید. برای برداشتن گامهای استوار در آینده، باید گذشته را درست شناخت و از تجربه‌ها درس گرفت؛ اگر از این راهبرد غفلت شود، دروغها به جای حقیقت خواهند نشست و آینده مورد تهدیدهای ناشناخته قرار خواهد گرفت. دشمنان انقلاب با انگیزه‌ای قوی، تحریف و دروغ‌پردازی درباره‌ی گذشته و حتّی زمان حال را دنبال میکنند و از پول و همه‌ی ابزارها برای آن بهره میگیرند. رهزنان فکر و عقیده و آگاهی بسیارند؛ حقیقت را از دشمن و پیاده‌نظامش نمیتوان شنید. @salmanraoofi ادامه 👇👇👇
» خطاب به ✅ آغاز انقلاب و نظام اسلامی از نقطه‌ی صفر انقلاب اسلامی و نظام برخاسته از آن، از نقطه‌ی صفر آغاز شد؛ 1⃣ اوّلاً: همه‌چیز علیه ما بود، چه رژیم فاسد طاغوت که علاوه ‌بر وابستگی و فساد و استبداد و کودتایی بودن، اوّلین رژیم سلطنتی در ایران بود که به دست بیگانه -و نه به زور شمشیر خود- بر سرِ کار آمده بود، و چه دولت آمریکا و برخی دیگر از دولتهای غربی، و چه وضع بشدّت نابسامان داخلی و عقب‌افتادگی شرم‌آور در علم و فنّاوری و سیاست و معنویّت و هر فضیلت دیگر. 2⃣ ثانیاً: هیچ تجربه‌ی پیشینی و راه طی‌شده‌ای در برابر ما وجود نداشت. بدیهی است که قیامهای مارکسیستی و امثال آن نمیتوانست برای انقلابی که از متن ایمان و معرفت اسلامی پدید آمده است، الگو محسوب شود. انقلابیون اسلامی بدون سرمشق و تجربه آغاز کردند و ترکیب جمهوریّت و اسلامیّت و ابزارهای تشکیل و پیشرفت آن، جز با هدایت الهی و قلب نورانی و اندیشه‌ی بزرگ امام خمینی، به دست نیامد. و این نخستین درخشش انقلاب بود. ✅ تقابل دوگانه‌ی جدید «اسلام و استکبار»؛ پدیده‌ی برجسته‌ی جهان معاصر پس آ‌نگاه انقلاب ملّت ایران، جهان دوقطبی آن روز را به جهان سه‌قطبی تبدیل کرد و سپس با سقوط و حذف شوروی و اقمارش و پدید آمدن قطبهای جدید قدرت، تقابل دوگانه‌ی جدید «اسلام و استکبار» پدیده‌ی برجسته‌ی جهان معاصر و کانون توجّه جهانیان شد. از سویی نگاه امیدوارانه‌ی ملّتهای زیر ستم و جریانهای آزادی‌خواه جهان و برخی دولتهای مایل به استقلال، و از سویی نگاه کینه‌ورزانه و بدخواهانه‌ی رژیم‌های زورگو و قلدرهای باج‌طلب عالم، بدان دوخته شد. بدین‌گونه مسیر جهان تغییر یافت و زلزله‌ی انقلاب، فرعونهای در بسترِ راحت آرمیده را بیدار کرد؛ دشمنی‌ها با همه‌ی شدّت آغاز شد و اگر نبود قدرت عظیم ایمان و انگیزه‌ی این ملّت و رهبری آسمانی و تأییدشده‌ی امام عظیم‌الشّأن ما، تاب آوردن در برابر آن‌همه خصومت و شقاوت و توطئه و خباثت، امکان‌پذیر نمیشد. ✅ مدیریت جهادی و اعتقاد به اصل «ما میتوانیم»؛ عامل عزت و پیشرفت ایران در همه‌ی عرصه‌ها به‌رغم همه‌ی این مشکلات طاقت‌فرسا، جمهوری اسلامی روزبه‌روز گامهای بلندتر و استوارتری به جلو برداشت. این چهل سال، شاهد جهادهای بزرگ و افتخارات درخشان و پیشرفتهای شگفت‌آور در ایران اسلامی است. عظمت پیشرفتهای چهل‌ساله‌ی ملّت ایران آنگاه بدرستی دیده میشود که این مدّت، با مدّتهای مشابه در انقلابهای بزرگی همچون انقلاب فرانسه و انقلاب اکتبر شوروی و انقلاب هند مقایسه شود. مدیریّتهای جهادی الهام‌گرفته از ایمان اسلامی و اعتقاد به اصل «ما میتوانیم» که امام بزرگوار به همه‌ی ما آموخت، ایران را به عزّت و پیشرفت در همه‌ی عرصه‌ها رسانید. @salmanraoofi ادامه 👇👇👇
» خطاب به ✳ * برکات بزرگ : انقلاب به یک انحطاط تاریخی طولانی پایان داد و کشور که در دوران پهلوی و قاجار بشدّت تحقیر شده و بشدّت عقب مانده بود، در مسیر پیشرفت سریع قرار گرفت؛ در گام نخست، رژیم ننگین سلطنت استبدادی را به حکومت مردمی و مردم‌سالاری تبدیل کرد و عنصر اراده‌ی ملّی را که جان‌مایه‌‌ی پیشرفت همه‌جانبه و حقیقی است در کانون مدیریّت کشور وارد کرد؛ آنگاه جوانان را میدان‌دار اصلی حوادث و وارد عرصه‌ی مدیریّت کرد؛ روحیه‌ و باور «ما میتوانیم» را به همگان منتقل کرد؛ به برکت تحریم دشمنان،‌ اتّکاء به توانایی داخلی را به همه آموخت و این منشأ برکات بزرگ شد: 1⃣ یک) ثبات و امنیت و حفظ تمامیت ارضی ایران 🔸 اوّلاً: ثبات و امنیّت کشور و تمامیّت ارضی و حفاظت از مرزها را که آماج تهدید جدّی دشمنان قرار گرفته بود ضمانت کرد و معجزه‌ی پیروزی در جنگ هشت‌ساله و شکست رژیم بعثی و پشتیبانان آمریکایی و اروپایی و شرقی‌اش را پدید ‌آورد. 2⃣ دو) موتور پیشران کشور در عرصه‌ی علم و فنّاوری و ایجاد زیرساخت‌های حیاتی و اقتصادی و عمرانی 🔸 ثانیاً: موتور پیشران کشور در عرصه‌ی علم و فنّاوری و ایجاد زیرساخت‌های حیاتی و اقتصادی و عمرانی شد که تا اکنون ثمرات بالنده‌ی آن روزبه‌روز فراگیرتر میشود. هزاران شرکت دانش‌بنیان، هزاران طرح زیرساختی و ضروری برای کشور در حوزه‌های عمران و حمل‌ونقل و صنعت و نیرو و معدن و سلامت و کشاورزی و آب و غیره، میلیون‌ها تحصیل‌کرده‌ی دانشگاهی یا در حال تحصیل، هزاران واحد دانشگاهی در سراسر کشور، ده‌ها طرح بزرگ از قبیل چرخه‌ی سوخت هسته‌ای، سلّول‌های بنیادی، فنّاوری نانو، زیست‌فنّاوری و غیره با رتبه‌های نخستین در کلّ جهان، شصت برابر شدن صادرات غیرنفتی، نزدیک به ده برابر شدن واحدهای صنعتی، ده‌ها برابر شدن صنایع از نظر کیفی، تبدیل صنعت مونتاژ به فنّاوری بومی، برجستگی محسوس در رشته‌های گوناگون مهندسی از جمله در صنایع دفاعی، درخشش در رشته‌های مهم و حسّاس پزشکی و جایگاه مرجعیّت در آن و ده‌ها نمونه‌ی دیگر از پیشرفت، محصول آن روحیه و آن حضور و آن احساس جمعی است که انقلاب برای کشور به ارمغان آورد. ایرانِ پیش ‌از انقلاب، در تولید علم و فنّاوری صفر بود، در صنعت به‌جز مونتاژ و در علم به‌جز ترجمه هنری نداشت. 3⃣ سه) به اوج رسانیدن مشارکت مردمی و مسابقه‌ی خدمت‌رسانی 🔸 ثالثاً: مشارکت مردمی را در مسائل سیاسی مانند انتخابات، مقابله با فتنه‌های داخلی، حضور در صحنه‌های ملّی و استکبارستیزی به اوج رسانید و در موضوعات اجتماعی مانند کمک‌رسانی‌ها و فعّالیّتهای نیکوکاری که از پیش ‌از انقلاب آغاز شده بود، افزایش چشمگیر داد. پس ‌از انقلاب، مردم در مسابقه‌‌ی خدمت‌رسانی در حوادث طبیعی و کمبودهای اجتماعی مشتاقانه شرکت میکنند. 4⃣ چهار) ارتقاء شگفت‌آور بینش سیاسی آحاد مردم 🔸 رابعاً: بینش سیاسی آحاد مردم و نگاه آنان به مسائل بین‌المللی را به گونه‌ی شگفت‌آوری ارتقاء داد. تحلیل سیاسی و فهم مسائل بین‌المللی در موضوعاتی همچون جنایات غرب بخصوص آمریکا، مسئله‌ی فلسطین و ظلم تاریخی به ملّت آن، مسئله‌ی جنگ‌افروزی‌ها و رذالتها و دخالتهای قدرتهای قلدر در امور ملّتها و امثال آن را از انحصار طبقه‌ی محدود و عزلت‌‌گزیده‌ای به نام روشنفکر، بیرون آورد؛ این‌گونه، روشنفکری میان عموم مردم در همه‌ی کشور و همه‌ی ساحتهای زندگی جاری شد و مسائلی از این دست حتّی برای نوجوانان و نونهالان، روشن و قابل فهم گشت. @salmanraoofi ادامه 👇👇
» خطاب به ✳ * برکات بزرگ : 5⃣ پنج) سنگین کردن کفه‌ی عدالت در تقسیم امکانات عمومی کشور 🔸 خامساً: کفّه‌ی عدالت را در تقسیم امکانات عمومی کشور سنگین کرد. نارضایتی این حقیر از کارکرد عدالت در کشور به دلیل آنکه این ارزش والا باید گوهر بی‌همتا بر تارک نظام جمهوری اسلامی باشد و هنوز نیست، نباید به این معنی گرفته شود که برای استقرار عدالت کار انجام نگرفته است. واقعیّت آن است که دستاوردهای مبارزه با بی‌عدالتی در این چهار دهه، با هیچ دوره‌ی دیگر گذشته قابل مقایسه نیست. در رژیم طاغوت بیشترین خدمات و درآمدهای کشور در اختیار گروه کوچکی از پایتخت‌نشینان یا همسانان آنان در برخی دیگر از نقاط کشور بود. مردم بیشتر شهرها بویژه مناطق دوردست و روستاها در آخر فهرست و غالباً محروم از نیازهای اوّلیّه‌ی زیرساختی و خدمت‌رسانی بودند. جمهوری اسلامی در شمار موفّق‌ترین حاکمیّتهای جهان در جابه‌جایی خدمت و ثروت از مرکز به همه‌جای کشور، و از مناطق مرفّه‌نشین شهرها به مناطق پایین‌دست آن بوده است. آمار بزرگ راه‌سازی و خانه‌سازی و ایجاد مراکز صنعتی و اصلاح امور کشاورزی و رساندن برق و آب و مراکز درمانی و واحدهای دانشگاهی و سد و نیروگاه و امثال آن به دورترین مناطق کشور، حقیقتاً افتخارآفرین است؛ بی‌شک این همه، نه در تبلیغات نارسای مسئولان انعکاس یافته‌ و نه زبان بدخواهان خارجی و داخلی به آن اعتراف کرده است؛ ولی هست و حسنه‌ای برای مدیران جهادی و بااخلاص نزد خدا و خلق است. البتّه عدالت مورد انتظار در جمهوری اسلامی که مایل است پیرو حکومت علوی شناخته شود، بسی برتر از اینها است و چشم امید برای اجرای آن به شما جوانها است که در ادامه بدان خواهم پرداخت. 6⃣ شش) افزایش چشمگیر معنویت و اخلاق در فضای عمومی جامعه 🔸 سادساً: عیار معنویّت و اخلاق را در فضای عمومی جامعه بگونه‌ای چشمگیر افزایش داد. این پدیده‌ی مبارک را رفتار و منش حضرت امام خمینی در طول دوران مبارزه و پس ‌از پیروزی انقلاب، بیش ‌از هر چیز رواج داد؛ آن انسان معنوی و عارف و وارسته از پیرایه‌های مادّی، در رأس کشوری قرار گرفت که مایه‌های ایمان مردمش بسی ریشه‌دار و عمیق بود. هرچند دست تطاول تبلیغات مروّج فساد و بی‌بندوباری در طول دوران پهلوی‌ها به آن ضربه‌های سخت زده و لجنزاری از آلودگی اخلاقی غربی را به درون زندگی مردم متوسّط و بخصوص جوانان کشانده بود، ولی رویکرد دینی و اخلاقی در جمهوری اسلامی، دلهای مستعد و نورانی بویژه جوانان را مجذوب کرد و فضا به سود دین و اخلاق دگرگون شد. مجاهدتهای جوانان در میدانهای سخت از جمله دفاع مقدّس، با ذکر و دعا و روحیه‌ی برادری و ایثار همراه شد و ماجراهای صدر اسلام را زنده و نمایان در برابر چشم همه نهاد. پدران و مادران و همسران با احساس وظیفه‌ی دینی از عزیزان خود که به جبهه‌های گوناگون جهاد می‌شتافتند دل کندند و سپس، آنگاه که با پیکر خون‌آلود یا جسم آسیب‌دیده‌ی آنان روبه‌رو شدند، مصیبت را با شکر همراه کردند. مساجد و فضاهای دینی رونقی بی‌سابقه گرفت. صف نوبت برای اعتکاف از هزاران جوان و استاد و دانشجو و زن و مرد و صف نوبت برای اردوهای جهادی و جهاد سازندگی و بسیج سازندگی از هزاران جوان داوطلب و فداکار آکنده شد. نماز و حج و روزه‌داری و پیاده‌روی زیارت و مراسم گوناگون دینی و انفاقات و صدقات واجب و مستحب در همه‌جا بویژه میان جوانان رونق یافت و تا امروز، روزبه‌روز بیشتر و باکیفیّت‌تر شده است. و اینها همه در دورانی اتّفاق افتاده که سقوط اخلاقی روزافزون غرب و پیروانش و تبلیغات پُرحجم آنان برای کشاندن مرد و زن به لجنزارهای فساد، اخلاق و معنویّت را در بخشهای عمده‌ی عالم منزوی کرده است؛ و این معجزه‌ای دیگر از انقلاب و نظام اسلامی فعّال و پیشرو است. 7⃣ هفت) ایستادگی روزافزون در برابر قلدران و زورگویان و مستکبران جهان 🔸 سابعاً: نماد پُرابّهت و باشکوه و افتخارآمیز ایستادگی در برابر قلدران و زورگویان و مستکبران جهان و در رأس آنان آمریکای جهان‌خوار و جنایت‌کار، روزبه‌روز برجسته‌تر شد. در تمام این چهل سال، تسلیم‌ناپذیری و صیانت و پاسداری از انقلاب و عظمت و هیبت الهی آن و گردن برافراشته‌ی آن در مقابل دولتهای متکبّر و مستکبر، خصوصیّت شناخته‌شده‌ی ایران و ایرانی بویژه جوانان این مرز و بوم به‌شمار میرفته است. قدرتهای انحصارگر جهان که همواره حیات خود را در دست‌اندازی به استقلال دیگر کشورها و پایمال کردن منافع حیاتی آنها برای مقاصد شوم خود دانسته‌اند، در برابر ایران اسلامی و انقلابی، اعتراف به ناتوانی کردند. ملّت ایران در فضای حیات‌بخش انقلاب توانست نخست دست‌نشانده‌ی آمریکا و عنصر خائن به ملّت را از کشور برانَد و پس از ‌آن هم تا امروز از سلطه‌ی دوباره‌ی قلدران جهانی بر کشور با قدرت و شدّت جلوگیری کند. @salmanraoofi ادامه 👇👇👇
» خطاب به ✳ * و 🌿 جوانان عزیز! اینها بخشی محدود از سرفصل‌های عمده در سرگذشت چهل‌ساله‌ی انقلاب اسلامی است؛ انقلاب عظیم و پایدار و درخشانی که شما به توفیق الهی باید گام بزرگ دوّم را در پیشبرد آن بردارید. 🔸 محصول تلاش چهل‌ساله، اکنون برابر چشم ما است: کشور و ملّتی مستقل، آزاد، مقتدر، باعزّت، متدیّن، پیشرفته در علم، انباشته از تجربه‌هایی گران‌بها، مطمئن و امیدوار، دارای تأثیر اساسی در منطقه و دارای منطق قوی در مسائل جهانی، رکورددار در شتاب پیشرفتهای علمی، ر کورددار در رسیدن به رتبه‌های بالا در دانشها و فنّاوری‌های مهم از قبیل هسته‌ای و سلّول‌های بنیادی و نانو و هوافضا و امثال آن، سرآمد در گسترش خدمات اجتماعی، سرآمد در انگیزه‌های جهادی میان جوانان، سرآمد در جمعیّت جوان کارآمد، و بسی ویژگی‌های افتخارآمیز دیگر که همگی محصول و نتیجه‌ی جهت‌گیری‌های انقلابی و جهادی است. و بدانید که اگر بی‌توجّهی به شعارهای انقلاب و غفلت از جریان انقلابی در برهه‌هایی از تاریخ چهل‌ساله نمیبود -که متأسّفانه بود و خسارت‌بار هم بود- بی‌شک دستاوردهای از این بسی بیشتر و کشور در مسیر رسیدن به آرمانهای بزرگ بسی جلوتر بود و بسیاری از مشکلات کنونی وجود نمیداشت. ✅ اقتدار و تغییر چالشها و شکست مستکبران ایران مقتدر، امروز هم مانند آغاز انقلاب با چالشهای مستکبران روبه‌رو است امّا با تفاوتی کاملاً معنی‌دار. اگر آن روز چالش با آمریکا بر سر کوتاه کردن دست عمّال بیگانه یا تعطیلی سفارت رژیم صهیونیستی در تهران یا رسوا کردن لانه‌ی جاسوسی بود، امروز چالش بر سرِ حضور ایران مقتدر در مرزهای رژیم صهیونیستی و برچیدن بساط نفوذ نامشروع آمریکا از منطقه‌ی غرب آسیا و حمایت جمهوری اسلامی از مبارزات مجاهدان فلسطینی در قلب سرزمین‌های اشغالی و دفاع از پرچم برافراشته‌ی حزب‌الله و مقاومت در سراسر این منطقه است. و اگر آن روز، مشکل غرب جلوگیری از خرید تسلیحات ابتدایی برای ایران بود،‌ امروز مشکل او جلوگیری از انتقال سلاحهای پیشرفته‌ی ایرانی به نیروهای مقاومت است. و اگر آن روز گمان آمریکا آن بود که با چند ایرانی خودفروخته یا با چند هواپیما و بالگرد خواهد توانست بر نظام اسلامی و ملّت ایران فائق آید، امروز برای مقابله‌ی سیاسی و امنیّتی با جمهوری اسلامی، خود را محتاج به یک ائتلاف بزرگ از ده‌ها دولت معاند یا مرعوب میبیند و البتّه باز هم در رویارویی، شکست میخورد. ایران به برکت انقلاب، اکنون در جایگاهی متعالی و شایسته‌ی ملّت ایران در چشم جهانیان و عبورکرده از بسی گردنه‌های دشوار در مسائل اساسی خویش است. ✳ جوانان؛ محور تحقق نظام پیشرفته‌ی اسلامی امّا راه طی‌شده فقط قطعه‌ای از مسیر افتخارآمیز به سوی آرمانهای بلند نظام جمهوری اسلامی است. دنباله‌ی این مسیر که به گمان زیاد، به دشواریِ گذشته‌ها نیست، باید با همّت و هشیاری و سرعت عمل و ابتکار شما جوانان طی شود. مدیران جوان، کارگزاران جوان، اندیشمندان جوان، فعّالان جوان، در همه‌ی میدانهای سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و بین‌المللی و نیز در عرصه‌های دین و اخلاق و معنویّت و عدالت، باید شانه‌های خود را به زیر بار مسئولیّت دهند، از تجربه‌ها و عبرتهای گذشته بهره گیرند، نگاه انقلابی و روحیه‌ی انقلابی و عمل جهادی را به کار بندند و ایران عزیز را الگوی کامل نظام پیشرفته‌ی اسلامی بسازند. ✅ نیروی انسانی مستعد و کارآمد با زیربنای عمیق و اصیل ایمانی و دینی؛ مهم‌ترین ظرفیت امیدبخش کشور 🔸 نکته‌ی مهمّی که باید آینده‌سازان در نظر داشته باشند، این است که در کشوری زندگی میکنند که از نظر ظرفیّتهای طبیعی و انسانی، کم‌نظیر است و بسیاری از این ظرفیّتها با غفلت دست‌اندرکاران تاکنون بی‌استفاده یا کم‌استفاده مانده است. همّتهای بلند و انگیزه‌های جوان و انقلابی، خواهند توانست آنها را فعّال و در پیشرفت مادّی و معنوی کشور به معنی واقعی جهش ایجاد کنند. 🔸 مهم‌ترین ظرفیّت امیدبخش کشور، نیروی انسانی مستعد و کارآمد با زیربنای عمیق و اصیل ایمانی و دینی است. جمعیّت جوان زیر ۴۰ ‌سال که بخش مهمّی از آن نتیجه‌ی موج جمعیّتی ایجادشده در دهه‌ی ۶۰ است، فرصت ارزشمندی برای کشور است. ۳۶ میلیون نفر در سنین میانه‌ی ۱۵ و ۴۰ سالگی، نزدیک به ۱۴ میلیون نفر دارای تحصیلات عالی، رتبه‌ی دوّم جهان در دانش‌آموختگان علوم و مهندسی، انبوه جوانانی که با روحیه‌ی انقلابی رشد کرده و آماده‌ی تلاش جهادی برای کشورند، و جمع چشمگیر جوانان محقّق و اندیشمندی که به آفرینشهای علمی و فرهنگی و صنعتی و غیره اشتغال دارند؛ اینها ثروت عظیمی برای کشور است که هیچ اندوخته‌ی مادّی با آن مقایسه نمیتواند شد. @salmanraoofi ادامه 👇👇👇
» خطاب به ✳ * و ✅ فهرست طولانی فرصتهای مادی کشور به‌جز اینها، فرصتهای مادّی کشور نیز فهرستی طولانی را تشکیل میدهد که مدیران کارآمد و پُرانگیزه و خردمند میتوانند با فعّال کردن و بهره‌گیری از آن، درآمدهای ملّی را با جهشی نمایان افزایش داده و کشور را ثروتمند و بی‌نیاز و به معنی واقعی دارای اعتمادبه‌نفس کنند و مشکلات کنونی را برطرف نمایند. ایران با دارا بودن یک درصد جمعیّت جهان، دارای ۷ درصد ذخایر معدنی جهان است: منابع عظیم زیرزمینی، موقعیت استثنائی جغرافیایی میان شرق و غرب و شمال و جنوب، بازار بزرگ ملّی، بازار بزرگ منطقه‌ای با داشتن ۱۵ همسایه با ۶۰۰ میلیون جمعیّت، سواحل دریایی طولانی، حاصلخیزی زمین با محصولات متنوّع کشاورزی و باغی، اقتصاد بزرگ و متنوّع، بخشهایی از ظرفیّتهای کشور است؛ بسیاری از ظرفیّتها دست‌نخورده مانده است. گفته شده‌ است که ایران از نظر ظرفیّتهای استفاده‌نشده‌ی طبیعی و انسانی در رتبه‌ی اوّل جهان است. بی‌شک شما جوانان مؤمن و پُرتلاش خواهید توانست این عیب بزرگ را برطرف کنید. دهه‌ی دوّم چشم‌انداز، باید زمان تمرکز بر بهره‌برداری از دستاوردهای گذشته و نیز ظرفیّتهای استفاده‌نشده باشد و پیشرفت کشور از جمله در بخش تولید و اقتصاد ملّی ارتقاء یابد. @salmanraoofi ادامه 👇👇👇