eitaa logo
سلمان رئوفی
5هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
338 ویدیو
188 فایل
🔆قال رسول‌الله ص: ان هذا الدين متین 🔆کانال‌سلمان‌رئوفی 🔆مکتب شناسی فقهی، عرفان شیعی ،سیره ائمه ع ،علوم انسانی، فرهنگ و سیاست راه ارتباط https://eitaa.com/srsr1359 🔆صوت دروس در کانال سروش @salmanraoufi سایت boohoos.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
ره 💠قاعده کار هم این است که وقتی درس سطح را می خواند، بفهمد صاحب کتاب چه می خواسته بگوید و برایش چه استدلالی آورده است از این رو، توجه به استدلالها مهم است و چه بسا کتاب رسائل و مکاسب مرحوم شیخ، خلاصه درسهای خارجش باشد، درس خارج را گفته و بعد نوشته و در اختیار گذاشته است. علمای بعد هم با توجه به اینکه اینها کتابهای خوبی هستند، اینها را کتاب درسی قرار دادند. صاحب كفایه بعد از اینکه چند دوره اصول گفته، کتاب کفایه را نوشته و در کفایه، به ترتیب، مباحث الفاظ را شروع کرده تا آخر جلد اول کفایه، و به ترتیب مباحث قطع و ظن و شک و تعادل و تراجیح، جلد دوم را نوشته است. از این رو، طلبه در مرحله سطح هم با درس خارج، بیگانه نیست. آن بزرگواران این خلاصه بحث های علمی را گذراندند و در اختیار دیگران گذاشتند. البته تنظیم کفایه بهتر است و طلبه ها بهتر می توانند از آن استفاده کنند. حالا استاد درس خارج هم همان مباحث را مطرح می کند، ممکن است به استدلال کفایه اشکال بکند تا اینکه مطلب جا افتاده، پخته شود و به نتیجه خوب برسد. 💠پس قاعده این است که طلاب محترم که میخواهند به مراحل عالی علمی برسند، وقتی آن ده سال را می گذرانند، حواسشان جمع باشد که محتوای کتابشان را از استاد، خوب یاد بگیرند و طلابی که در ابتدای درس خارج هستند، از همان اول، حواسشان باشد که چیز جدیدی نیست که هنوز مثلش را ندیده باشند. اگر استاد اصول می گوید، معلوم است که چه بحثی را می گوید. قاعده بر این است که طلبه، بحثهایی را که استاد میخواهد فردا مطرح کند، مخصوصا در بحث اصول، پیشتر مطالعه ای داشته باشد و كلمات علمایی را هم ببیند که در آن باره بحث کردند. خودش هم دقت و تأمل کند. اگر کرد، باز به حرفهای علما توجه کند و مباحثه هم داشته باشد. در این صورت، نتیجه می گیرد. 💠توصیه دیگر این است که طلاب دیر به درس نیایند، دیر آمدن، یعنی تلف کردن وقت. خدا حضرت امام را رحمت کند. ایشان می فرمودند: من دلم میخواهد طلبه ها سر وقت بیایند، نه زود و نه دیر؛ به طوری که وقتی در مسجد اعظم، درس را شروع می کنم، در مسجد اعظم تزاحم بشود. مثلا هشت صبح که استاد شروع بکند، این طور نباشد که طلبه از ساعت هفت یا هفت و نیم آنجا آمده و نشسته باشد. برای چی باید اینطور باشد؟ 💠درباره مباحثه به نکته ای اشاره می کنم. ما از مباحثه کردن، خیلی استفاده می کردیم و چه بسا میتوانم بگویم استفاده ما از مباحثه، کمتر از استفاده از استاد نبوده است. اگر طلبه این نکات را رعایت کند، هدف درس خارج که رسیدن به اجتهاد است، تأمین می شود. 💠من از امام خمینی استفاده کردم. استفاده من بیشتر از امام(ره) در فقه و اصول بود به درس علمای دیگر، مثل مرحوم آیت الله داماد، گلپایگانی، اراکی و بروجردی هم مقداری رفته ام، ولی بیشتر از امام استفاده کردم. مرحوم حضرت امام(ره)، مردی خوش بیان و متدین بود به هیچ کس هم باج نمیداد. بنده خدا بود. برای خدا حساب باز می کرد. اهل دنیا نبود. اهل این نبود که بخواهد خودش را مطرح کند. وقتی می امد بحث می کرد، به فلک هم باج نمیداد. همه حرف هایش استدلالی بود. یادم می آید یک وقتی ایشان فرمودند: والله شیخ مفید هم باید این حرفها را قبول بکند. ایشان این طور قوی بحث می کرد. با وجود این، بیرون از کلاس، به یک طلبه عادی هم احترام می گذاشت. من سعی می کردم گهگاهی که آقا را در خیابان میبینم، اول سلام کنم. یادم هست یک بار ایشان از مدرسه فیضیه بیرون می آمدند. تقریبا فاصله من با امام، ۲۵ متر بود گفتم صبر کنم تا ایشان نزدیک بشوند و سلام کنم نمیدانم معمم بودم یا نه. ایشان ده - دوازده متر مانده بود که به من برسد، سلام کرد و نگذاشت من سلام کنم. وجود و کیفیت برخورد ایشان با طلبه ها، خودش، درس اخلاق بود و اصلا خودش را نمی گرفت. وقتی میخواست بیاید درس، تنها می آمد. بعد از درس میرفتیم سؤال بکنیم. گاهی بعد از درس، مسجد اعظم تشریف می بردند و در یکی از صفه ها می نشستند و به سؤالات پاسخ می گفتند. ایشان وقت آمدن به درس و وقت بازگشت به خانه، تنها میرفتند. گاهی که میرفتند، به همراهشان می گفتند بفرمایید شما. میگفت یک کاری می خواهید بکنید که من دیگر درس نیایم. این فرد باید هم تک باشد. یک بار، من و یکی از فضلایی که یکی از علمای ارزشمند حوزه است، با حضرت امام کاری داشتیم. ایشان از مسجد اعظم بیرون آمدند و از همان قسمتی که کوچه باغ ملک بود، رفتند. ما از آنجا می آمدیم، امام از طرف مسجد سلماسی می آمدند، آنجا به ایشان رسیدیم و سلام کردیم، ایشان هر دوی ما را می شناخت. فرمودند که بفرمایید. گفتیم: با شما کار داریم. فرمودند: شما بفرمایید، من می آیم نگذاشتند ما همراه ایشان باشیم. یعنی واقعا روش، برخورد، اخلاق و صحبت های ایشان عجیب بود. @almorsalat @salmanraoofi
ره 💠آقای خمینی همین آقای خمینی بود که بعد هم که رهبر نظام و انقلاب شد، خودش را هیچ میدانست. می گفت: "همه کارها را خداوند عنایت کرده است. مردم این خدمتها را کردند. کشور، کشور رسول الله است." واقعا اینها را می گفت. صورت سازی نمی کرد. اهل این حرفها نبود. بهترین نهی از منکر و امر به معروف را انجام میداد. 💠اگر واقعا برادران با خواهرانی که در درس خارج شرکت می کنند، با یک پیش مطالعه خوب و دقت خوبی نسبت به مسائل شرکت و بعد هم با هم بحث کنند و بحثشان هم استدلالی باشد و به نقض و ابرام حرف استاد بپردازند، سبب می شود بعد از چهار - پنج سال که خوب در درس استاد شرکت کردند، دیگر نیاز نداشته باشند بیست یا پنجاه سال در درس خارج شرکت کنند. 💠حضرت امام(ره) در این باره می فرمود که به نظر من طلبه ها باید یک کتابی که با قواعد بیشتر سر و کار دارد، مثل بيع مرحوم شیخ را پیش استاد بخوانند، چون درباره قاعده لزوم بيع، صحت بيع و ادله ای که این طرف و آن طرف است، بحث می کند. کتاب را برای تطبیق کردن قواعد در موارد و مصادیق، پیش استاد بخواند. هم چنین استادی پیدا بکند و یک کتاب را که با روایات سر و کار دارد، مثلا کتاب زکات یا کتاب صلاه را بخواند که بیشتر روايات را مطرح و بررسی می کنند؛ چون این گونه نیست که قواعد کلی باشد و مانند بیع، همان ادله ای که برای صحت معاملات در بیع می آید، همان ادله برای نکاح و عاریه بیاید، پس کتابی را باید خواند که بیشتر با روایات سر و کار دارد و این گونه طلبه در فهم روایات و تعارض روایات و جمع ادله، استاد می شود؛ چون انسان در محضر استاد میتواند تبحر پیدا کند، فرمودند که اگر درک و فهم باشد، همین دو تا بس است و بساطش را جمع کند و برای خودش برود، به شرطی که مطالعه و مباحثه داشته باشد. 💠وقتی یک دوره را خواند، دیگر بس است. یک وقت می خواهد استاد حوزه و جزو ارکان تعلیم حوزه شود، باید بیشتر کار کند، ولی افرادی که هدفشان این است که در حوزه، معلومات دینی، کسب و خودشان هم استفاده کنند و هم مردم را در شهرها و روستاهای دیگر بهره مند سازند، به این شکل درس خواندن، مجتهد می شوند، ولی نه حد اعلی از اجتهاد که مرجع تقلید شوند، همین کار را کنند، بس است. 💠این درباره آن قسمتی است که مربوط به بحثهای خارج معروف حوزه است که فقه و اصول است، اما اسلام که فقط فقه نیست. اسلام شامل معارف و تفسیر و مباحث اعتقادی و اخلاقیات هم است. متأسفانه در حوزه ها، کار لازمی که الان در حق فقه و اصول انجام می شود، نسبت به تفسیر به این حد نمیشود. درسی که آیت الله جوادی دارند ادامه می دهند، درس بسیار پر برکتی است، ولی این کار در حوزه کم انجام می شود انسان باید اخلاقیات را یاد بگیرد. باید روی علم کلام، اخلاقیات یا معارف اسلامی، بحث شود. متأسفانه این گونه کارها، هنوز که هنوز است، در حوزه انجام نمی شود. 💠یک قسمت از مسائل فقهی هم آن گونه که احتیاج و حقش است، روی آن کار نشده که یکی از آن مباحث، مباحث ولایت امر است. در مرحله اول، ولایت پیامبر بزرگوار و ائمه معصومین، که قرآن شریف فرموده است، باید تبیین شود. بعد از پیغمبر، ولایت حضرت امیر و ائمه است و بعد از این، در زمان غیبت، ولایت برای فقیه است. اختیارات فقیه و ولایت فقیه یعنی چه؟ حق این مسئله فقهی و بسیاری از مسائل دیگر هم ادا نشده است. 💠اینها کمبودهایی است که امیدواریم با اشراف و برنامه ریزی شورای عالی حوزه و اجرای مدیریت حوزه، این مباحث هم، آن طور که حقش است، در حوزه ها مطرح شود و طلاب ما از همه جهات بتوانند به نیازها پاسخ بگویند. اتفاقا بیشتر نیاز مردم هم به علمایی است که این گونه آیات قرآن، لطايف و معارف اسلامی و اخلاقیات اسلام و این مسائل را کار کرده باشند. نمی گویم مردم به فقه نیاز ندارند. قطعا این طور نیست. مستحبات فقه هم قابل احترام است، ولی همان طور که نسبت به فقه حساب باز شده است، خوب است که به علوم دیگر هم توجه شود و طلاب نسبت به آن علوم هم توجه پیدا کنند تا طلبه ای در حوزه پرورش یابد که قرآن و تفسیر و اخلاقیات اسلام را بداند و با روایات در این باره نیز ارتباط داشته باشد تا مردم در کل کشور و بلکه دنیا، از معارف عمیق دینی استفاده بکنند، ان شاءالله خدا کمک بکند خدمت کنیم. 📚 رهنامه پژوهش، بهار۱۳۹۰، شماره۷ ص۷ @almorsalat @salmanraoofi
2.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی برای نخستین بار منتشر کرد: 🔳اظهار نظر مرحوم آیت‌الله مومن پیرامون امام‌خمینی‌(ره) و مقام معظم رهبری: «امام خمینی فردی استثنایی بود که خداوند او را ذخیره‌ای قرار داده بود که نظام ستم‌شاهی از بین برد و حکومت اسلامی را تشکیل داد. بعد از حضرت امام هم خداوند کاری کرد که خبرگان به حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سلمه‌الله تعالی توجه پیدا کنند و ایشان هم مثل شیر ایستاده و انقلاب را پیش می‌برد.» ⚫️ با ما باشید؛ با آخرین تحولات تاریخ ایران اسلامی. @bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
20.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴🏴🏴 🔰گزیده‌ای از سخنرانی مرحوم آیت‌الله مؤمن (ره) در دوره آموزشی رویکردشناسی فقه حکومتی 🔹🔹🔹 💠قال رسول الله (ص): اذا مات العالم الفقيه ثلم في الإسلام ثلمة لا يسدها شيء. 🔹🔹🔹 🔰مدرسه آفاق حکمت این ضایعه جانکاه را به محضر بقیةالله الاعظم، مقام معظم رهبری، مراجع عظام تقلید، حوزه‌های علمیه، بیت شریف آن بزرگوار و همه ارادتمندان آن عزیز تسلیت عرض می‌نماید. @afaghehekmat
هدایت شده از سلمان
MAKTAB36.mp3
زمان: حجم: 5.24M
ره 🔆ادامه بحث موضوع شناسی فقهی شیخ اعظم انصاری ره جلسه 36 @salmanraoofi
هدایت شده از سلمان
MAKTAB37.mp3
زمان: حجم: 9.02M
ره 🔆ادامه بحث موضوع شناسی فقهی شیخ اعظم انصاری ره جلسه 37 @salmanraoofi
باسمه تعالی به زودی ارائه ۱۰جلسه که خلاصه ۴۰ جلسه مکتب شناسی فقهی شیخ انصاری ره در حوزه علمیه مشکات قم است را که ارائه بار سوم آن در این مدرسه بود ان شاء الله بارگزاری می کنم 🔆برای ارائه در مدارس دیگر در قم یا تهران هم آمادگی دارم و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین ۱۳۹۷/۱۲/۴ @salmanraoofi
باسمه تعالی مجلس ختم مرحوم حاج بابا امینی نژاد پدر جناب استاد حجت الاسلام و المسلمین امینی نژاد شنبه (۴ اسفند) بعد از نماز عشا در قم مسجد مصطفی خمینی، در خیابان هنرستان برگزار می شود. @salmanraoofi
🔶ابراز نگرانی جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان از انتقادات وارده به مسئولان این حوزه 🔶ائتلافی علیه حوزه اصفهان تشکیل شده است! 🔶خودم و معاونان حاضریم در هر مدرسه ای حضور پیدا کنیم و پاسخگوی طلاب باشیم. ▪️حجت الاسلام باطنی: 🔹بارها اعلام آمادگی کردم، خودم و معاونانم ،هر یک از مدارس علمیه استان احساس نیاز به برگزاری جلسه پرسش و پاسخ کرد، ما پاسخگو و آماده حضور هستیم. 🔹 سم مهلک برای حوزه این است که به جای همگرایی، واگرایی درونی صورت می گیرد؛ متاسفانه القای یأس وناامیدی و بی انگیزه کردن طلاب جوانان در حوزه های علمیه صورت می گیرد ولی شما تدبیر خاصی نکرده اید 🔹متاسفانه بداخلاقی های درونی نباید در منظر انذار عمومی قرار گیرد؛ متاسفانه برخی از افراد انگشت شمار بر موج تخریب و تضعیف حوزه سوار شده اند. 🔹امروز ائتلافی از جریانات غیرهمسو علیه حوزه اصفهان تشکیل شده که از ابزارهای نوین و تکنیک های مدرن چون جنگ روانی رسانه بیگانه و معاند بی بی سی در حال استفاده در گروه های مجازی هست. 🔹ما منکر نقاط ضعف نیستیم، چون هیچ انسانی نمی تواند ادعا کند که هیچ نقدی به آن نباشد و می تواند عملکردی داشته باشد که همه از دست او راضی باشند، ولی ضعف ها و نواقصی که علیه حوزه اصفهان در فضای مجازی مطرح می شود، دور از ساحت حوزه بوده و حقیقت ندارد، لذا باید روشنگری توسط مدیران مدارس صورت گیرد. 🆔 @feghahat
هدایت شده از فارس پلاس
▪️بودجه عجیب موسسه نشر آثار امام خمینی صدای خبرنگار روزنامه شرق را هم درآورد! - کانال #فارس_پلاس: @Fars_plus
هدایت شده از فارس پلاس
26.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴🎥 ایران به به مرکز فرماندهی بزرگترین ارتش جهان نفوذ کرده و پهبادهای آمریکا در عراق و سوریه را هک کرده و به کنترل خود درآورده‌. این خبر بسیار مهمی است. نفوذ به پیچیده‌ترین سیستم دفاع سایبری جهان یک طرف. دستیابی به تکنولوژی پهبادهای نامرئی یک طرف دیگر. حالا دنیا به تحسین بلند شده و دارد برای فرزندان ایران دست میزند. فرزندان قهرمانی که محدودیت و تحریم مانع پیشرفت تکنولوژیک و علمی شان نشده و حالا توانسته‌اند ایران را به یکی از چند قدرت اول جنگ سایبری جهان تبدیل کنند‌. مسلما این اخبار غرورانگیز را از بی‌بی‌سی و منوتو نمیشنوید. چرا که وظیفه سازمانی آنها فقط و فقط نشان دادن ضعفها و ناکارآمدیهای ماست. به این هدف که اعتماد به نفس ملی خود را از دست بدهیم و از‌هویت ملی خود منزجر شویم و احساس ناتوانی کنیم. تا دشمنی که در کمین است بتواند حمله کند. کاش یکی از دوستان این ویدیو و به ویژه سخنان مایکل مالوف، کارمند سابق وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، را ترجمه و زیرنویس میکرد تا مردم ببینند تصویر واقعی کشورشان در جهان چیست. 💬 علی علیزاده - کانال #فارس_پلاس: @Fars_plus