#فقه
#اصول
🔆نکاتی مهم و کاربردی پیرامون روش تحصیل در درس خارج
🔆زوایایی از منش علمی و اخلاقی امام خمینی
🔆دیدگاه امام خمینی درباره درس خارج
🔆مرحوم آیت الله محمد مومن ره
💠درس خارجی که در حوزه های علمیه رواج دارد، درس خارج مباحث فقهی است؛ یعنی درسی است که استادان در عالی ترین سطح درباره مسائل فقهی مطرح می کنند. بعد از ادبیات، توجه عمده مدیران، استادان، حتی شورای عالی در حوزه ها، چه حوزه برادران چه خواهران، روی مباحث فقه و اصول است. این مرحله را سطح می گویند و بعد از مرحله سطح، مرحله درس خارج آغاز می شود.
💠آقایان فضلا و علمایی که خودشان کار کشته بوده اند و در حدی هستند که میتوانند بر احکام شرع استدلال بکنند، کاملا آیات و روایات را بررسی می کنند و مطالب را به طلاب جوان ارائه می دهند.
💠درس خارج علم اصول، همان مسائل اصولی است که در جلد اول و دوم کفایه یا کتابهای قبلی خواندند و استاد درس خارج، از اول مباحث الفاظ شروع می کند و کار را تا آخر مباحث تعادل و تراجیح پیش می برد که چند سالی طول می کشد البته مقدار زمان، به کیفیت بحث استاد بستگی دارد. خدا امام خود را رحمت کند، یک دوره اصول ایشان، هفت سال طول می کشید. استاد، این مباحث را یکی یکی مطرح، و مباحث را با استدلال بیان می کند و نظریات و استدلال های علمای دیگر را می گوید و چیزی که به نظر استاد صحیح و حق است، با استدلال برای طلبه بیان می کند و طلبه هم از استاد، روش و فرآیند رسیدن به نظر صحیح را می آموزد از این رو، مسائل درس خارج همان مسائل سطح است. چیز جدیدی نیست، منتهی با استدلال درست. اگر پیش از این، یک عالم دیگری، جور دیگری گفته است، این استاد مسئله را برایش تبیین می کند و احیانا دلیلش را هم می گوید. آن وقت طلبه بعد از اینکه پیش استاد این مسئله را آموخت، قهرا خودش باید بتواند در این مسئله وارد بشود و به نظر صحیح برسد. برای نمونه در مباحث امر به نتیجه برسد که "الامر دال على الوجوب"، امر دلالت بر وجوب می کند. فرقی نمی کند که امر به هیئت باشد یا با ماده "يجب". دلیل بر این مطلب چه چیزی است یا بالاخره چه باید گفت.
💠 برخی استادان، مباحث اصول را در طول هفت سال، یک دور می گویند، ولی بعضی آقایان، آن را از ده تا هجده سال طول می دهند و بعضی ها هم مختصر بحث می کنند. مثلا در چهار سال، یک دوره اصول می گویند.
💠در فقه هم به همین نحو هست. حالا رسم بر این است که از مبحث اجتهاد و تقلید آغاز می کنند، بعد هم مباحث طهارت و صلاه را می گویند و ... . استاد این موارد را از طریق قرآن شریف و روایات معتبری که از ائمه به دست می آید یا از طریق اجماع یا حکم عقلی، برای طلبه بازگو و استدلال می کند تا اینکه طلبه به مهارتی می رسد که در آن درسها می فهمد کیفیت استفاده از ادله باید چگونه باشد و در فقه هم همان مباحث را اجرا می کند و کیفیت فهم از قرآن و روایات را آموزش می بیند. این کیفیت کاری است که در درس خارج مرسوم و معروفی که در حوزه هاست، انجام میشود.
💠 حال اگر بخواهیم مقداری درباره درس خارج صحبت کنیم، یک صحبت کلی می توانیم نسبت به مباحث درس خارجی داشته باشیم که آموزش علم اصول فقه است و اینکه چه کاری باید انجام بشود که فراتر از آن چیزی است که الان در حوزه ها رایج است. طلاب باید بدانند آنچه نسبت به این دروسی که مرسوم است-که راجع به مبحث علم فقه و اصول است- چیز جدیدی نیست و در آن ده سال سطح همه آن مطالب را در یک سطح پایین تر دیده اند. این همان مباحث است، منتهی گسترده تر و با استدلال متقن و به صورت جامع.
💠مثلا مباحث کفایه، جلد اول، درباره این است که امر "هیئت افعل"، اگر گفته این کار را انجام بده، این دلالت بر وجوب دارد و حتما باید انجام داد یا دلالت بر صرف مطلوبیت دارد. این موضوع در کتاب معالم و نیز اصول فقه و کفایه بوده است. همین موضوع را هم با ادله اش در درس خارج بررسی می کنند. پس این چیز تازه ای نیست
💠یا مثلا اگر طلبه در علم فقه، در کتاب شرح لمعه، در باب میاه، اقسام آب را می شناسد و میداند آب کر در ملاقات با نجاست، نجس نمی شود، مگر اینکه از نظر بو و رنگ و مزه تغییر بکند، این موضوع را آنجا خوانده، ولی برای این موضوع، استدلال روشنی در شرح لمعه نداشته است. از این رو، در درس خارج، استادی که بحث مياه را مطرح می کند، همان مسائل را می گوید، منتهی دلیل آن را به صورت تام بیان می کند.
💠 هدف درس خارج هم این است که در همین استدلال و استنتاج و رفت و برگشت علمی، طلبه مثل استاد یا قوی تر از استاد بشود، کسی بشود که خودش بتواند از قرآن شریف و روایات حکم خدا را بفهمد. اگر طلبه بخواهد از درس خارج، خوب استفاده کند، قاعده اش این است که در ده سالی که درس سطح را میخواند، درست بخواند. صرف اینکه در آن درسها حضور پیدا بکند و سیاهی لشکر باشد، موجب پیشرفت علمی وی نمیشود.
@almorsalat
@salmanraoofi
#فقه
#اصول
#امام_خمینی ره
💠قاعده کار هم این است که وقتی درس سطح را می خواند، بفهمد صاحب کتاب چه می خواسته بگوید و برایش چه استدلالی آورده است از این رو، توجه به استدلالها مهم است و چه بسا کتاب رسائل و مکاسب مرحوم شیخ، خلاصه درسهای خارجش باشد، درس خارج را گفته و بعد نوشته و در اختیار گذاشته است. علمای بعد هم با توجه به اینکه اینها کتابهای خوبی هستند، اینها را کتاب درسی قرار دادند. صاحب كفایه بعد از اینکه چند دوره اصول گفته، کتاب کفایه را نوشته و در کفایه، به ترتیب، مباحث الفاظ را شروع کرده تا آخر جلد اول کفایه، و به ترتیب مباحث قطع و ظن و شک و تعادل و تراجیح، جلد دوم را نوشته است. از این رو، طلبه در مرحله سطح هم با درس خارج، بیگانه نیست. آن بزرگواران این خلاصه بحث های علمی را گذراندند و در اختیار دیگران گذاشتند. البته تنظیم کفایه بهتر است و طلبه ها بهتر می توانند از آن استفاده کنند. حالا استاد درس خارج هم همان مباحث را مطرح می کند، ممکن است به استدلال کفایه اشکال بکند تا اینکه مطلب جا افتاده، پخته شود و به نتیجه خوب برسد.
💠پس قاعده این است که طلاب محترم که میخواهند به مراحل عالی علمی برسند، وقتی آن ده سال را می گذرانند، حواسشان جمع باشد که محتوای کتابشان را از استاد، خوب یاد بگیرند و طلابی که در ابتدای درس خارج هستند، از همان اول، حواسشان باشد که چیز جدیدی نیست که هنوز مثلش را ندیده باشند. اگر استاد اصول می گوید، معلوم است که چه بحثی را می گوید. قاعده بر این است که طلبه، بحثهایی را که استاد میخواهد فردا مطرح کند، مخصوصا در بحث اصول، پیشتر مطالعه ای داشته باشد و كلمات علمایی را هم ببیند که در آن باره بحث کردند. خودش هم دقت و تأمل کند. اگر کرد، باز به حرفهای علما توجه کند و مباحثه هم داشته باشد. در این صورت، نتیجه می گیرد.
💠توصیه دیگر این است که طلاب دیر به درس نیایند، دیر آمدن، یعنی تلف کردن وقت. خدا حضرت امام را رحمت کند. ایشان می فرمودند: من دلم میخواهد طلبه ها سر وقت بیایند، نه زود و نه دیر؛ به طوری که وقتی در مسجد اعظم، درس را شروع می کنم، در مسجد اعظم تزاحم بشود. مثلا هشت صبح که استاد شروع بکند، این طور نباشد که طلبه از ساعت هفت یا هفت و نیم آنجا آمده و نشسته باشد. برای چی باید اینطور باشد؟
💠درباره مباحثه به نکته ای اشاره می کنم. ما از مباحثه کردن، خیلی استفاده می کردیم و چه بسا میتوانم بگویم استفاده ما از مباحثه، کمتر از استفاده از استاد نبوده است. اگر طلبه این نکات را رعایت کند، هدف درس خارج که رسیدن به اجتهاد است، تأمین می شود.
💠من از امام خمینی استفاده کردم. استفاده من بیشتر از امام(ره) در فقه و اصول بود به درس علمای دیگر، مثل مرحوم آیت الله داماد، گلپایگانی، اراکی و بروجردی هم مقداری رفته ام، ولی بیشتر از امام استفاده کردم. مرحوم حضرت امام(ره)، مردی خوش بیان و متدین بود به هیچ کس هم باج نمیداد. بنده خدا بود. برای خدا حساب باز می کرد. اهل دنیا نبود. اهل این نبود که بخواهد خودش را مطرح کند. وقتی می امد بحث می کرد، به فلک هم باج نمیداد. همه حرف هایش استدلالی بود. یادم می آید یک وقتی ایشان فرمودند: والله شیخ مفید هم باید این حرفها را قبول بکند. ایشان این طور قوی بحث می کرد. با وجود این، بیرون از کلاس، به یک طلبه عادی هم احترام می گذاشت. من سعی می کردم گهگاهی که آقا را در خیابان میبینم، اول سلام کنم. یادم هست یک بار ایشان از مدرسه فیضیه بیرون می آمدند. تقریبا فاصله من با امام، ۲۵ متر بود گفتم صبر کنم تا ایشان نزدیک بشوند و سلام کنم نمیدانم معمم بودم یا نه. ایشان ده - دوازده متر مانده بود که به من برسد، سلام کرد و نگذاشت من سلام کنم. وجود و کیفیت برخورد ایشان با طلبه ها، خودش، درس اخلاق بود و اصلا خودش را نمی گرفت. وقتی میخواست بیاید درس، تنها می آمد. بعد از درس میرفتیم سؤال بکنیم. گاهی بعد از درس، مسجد اعظم تشریف می بردند و در یکی از صفه ها می نشستند و به سؤالات پاسخ می گفتند. ایشان وقت آمدن به درس و وقت بازگشت به خانه، تنها میرفتند. گاهی که میرفتند، به همراهشان می گفتند بفرمایید شما. میگفت یک کاری می خواهید بکنید که من دیگر درس نیایم. این فرد باید هم تک باشد. یک بار، من و یکی از فضلایی که یکی از علمای ارزشمند حوزه است، با حضرت امام کاری داشتیم. ایشان از مسجد اعظم بیرون آمدند و از همان قسمتی که کوچه باغ ملک بود، رفتند. ما از آنجا می آمدیم، امام از طرف مسجد سلماسی می آمدند، آنجا به ایشان رسیدیم و سلام کردیم، ایشان هر دوی ما را می شناخت. فرمودند که بفرمایید. گفتیم: با شما کار داریم. فرمودند: شما بفرمایید، من می آیم نگذاشتند ما همراه ایشان باشیم. یعنی واقعا روش، برخورد، اخلاق و صحبت های ایشان عجیب بود.
@almorsalat
@salmanraoofi
#فقه
#اصول
#امام_خمینی ره
💠آقای خمینی همین آقای خمینی بود که بعد هم که رهبر نظام و انقلاب شد، خودش را هیچ میدانست. می گفت: "همه کارها را خداوند عنایت کرده است. مردم این خدمتها را کردند. کشور، کشور رسول الله است." واقعا اینها را می گفت. صورت سازی نمی کرد. اهل این حرفها نبود. بهترین نهی از منکر و امر به معروف را انجام میداد.
💠اگر واقعا برادران با خواهرانی که در درس خارج شرکت می کنند، با یک پیش مطالعه خوب و دقت خوبی نسبت به مسائل شرکت و بعد هم با هم بحث کنند و بحثشان هم استدلالی باشد و به نقض و ابرام حرف استاد بپردازند، سبب می شود بعد از چهار - پنج سال که خوب در درس استاد شرکت کردند، دیگر نیاز نداشته باشند بیست یا پنجاه سال در درس خارج شرکت کنند.
💠حضرت امام(ره) در این باره می فرمود که به نظر من طلبه ها باید یک کتابی که با قواعد بیشتر سر و کار دارد، مثل بيع مرحوم شیخ را پیش استاد بخوانند، چون درباره قاعده لزوم بيع، صحت بيع و ادله ای که این طرف و آن طرف است، بحث می کند. کتاب را برای تطبیق کردن قواعد در موارد و مصادیق، پیش استاد بخواند. هم چنین استادی پیدا بکند و یک کتاب را که با روایات سر و کار دارد، مثلا کتاب زکات یا کتاب صلاه را بخواند که بیشتر روايات را مطرح و بررسی می کنند؛ چون این گونه نیست که قواعد کلی باشد و مانند بیع، همان ادله ای که برای صحت معاملات در بیع می آید، همان ادله برای نکاح و عاریه بیاید، پس کتابی را باید خواند که بیشتر با روایات سر و کار دارد و این گونه طلبه در فهم روایات و تعارض روایات و جمع ادله، استاد می شود؛ چون انسان در محضر استاد میتواند تبحر پیدا کند، فرمودند که اگر درک و فهم باشد، همین دو تا بس است و بساطش را جمع کند و برای خودش برود، به شرطی که مطالعه و مباحثه داشته باشد.
💠وقتی یک دوره را خواند، دیگر بس است. یک وقت می خواهد استاد حوزه و جزو ارکان تعلیم حوزه شود، باید بیشتر کار کند، ولی افرادی که هدفشان این است که در حوزه، معلومات دینی، کسب و خودشان هم استفاده کنند و هم مردم را در شهرها و روستاهای دیگر بهره مند سازند، به این شکل درس خواندن، مجتهد می شوند، ولی نه حد اعلی از اجتهاد که مرجع تقلید شوند، همین کار را کنند، بس است.
💠این درباره آن قسمتی است که مربوط به بحثهای خارج معروف حوزه است که فقه و اصول است، اما اسلام که فقط فقه نیست. اسلام شامل معارف و تفسیر و مباحث اعتقادی و اخلاقیات هم است. متأسفانه در حوزه ها، کار لازمی که الان در حق فقه و اصول انجام می شود، نسبت به تفسیر به این حد نمیشود. درسی که آیت الله جوادی دارند ادامه می دهند، درس بسیار پر برکتی است، ولی این کار در حوزه کم انجام می شود انسان باید اخلاقیات را یاد بگیرد. باید روی علم کلام، اخلاقیات یا معارف اسلامی، بحث شود. متأسفانه این گونه کارها، هنوز که هنوز است، در حوزه انجام نمی شود.
💠یک قسمت از مسائل فقهی هم آن گونه که احتیاج و حقش است، روی آن کار نشده که یکی از آن مباحث، مباحث ولایت امر است. در مرحله اول، ولایت پیامبر بزرگوار و ائمه معصومین، که قرآن شریف فرموده است، باید تبیین شود. بعد از پیغمبر، ولایت حضرت امیر و ائمه است و بعد از این، در زمان غیبت، ولایت برای فقیه است. اختیارات فقیه و ولایت فقیه یعنی چه؟ حق این مسئله فقهی و بسیاری از مسائل دیگر هم ادا نشده است.
💠اینها کمبودهایی است که امیدواریم با اشراف و برنامه ریزی شورای عالی حوزه و اجرای مدیریت حوزه، این مباحث هم، آن طور که حقش است، در حوزه ها مطرح شود و طلاب ما از همه جهات بتوانند به نیازها پاسخ بگویند. اتفاقا بیشتر نیاز مردم هم به علمایی است که این گونه آیات قرآن، لطايف و معارف اسلامی و اخلاقیات اسلام و این مسائل را کار کرده باشند. نمی گویم مردم به فقه نیاز ندارند. قطعا این طور نیست. مستحبات فقه هم قابل احترام است، ولی همان طور که نسبت به فقه حساب باز شده است، خوب است که به علوم دیگر هم توجه شود و طلاب نسبت به آن علوم هم توجه پیدا کنند تا طلبه ای در حوزه پرورش یابد که قرآن و تفسیر و اخلاقیات اسلام را بداند و با روایات در این باره نیز ارتباط داشته باشد تا مردم در کل کشور و بلکه دنیا، از معارف عمیق دینی استفاده بکنند، ان شاءالله خدا کمک بکند خدمت کنیم.
📚 رهنامه پژوهش، بهار۱۳۹۰، شماره۷ ص۷
@almorsalat
@salmanraoofi
هدایت شده از بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی برای نخستین بار منتشر کرد:
🔳اظهار نظر مرحوم آیتالله مومن پیرامون امامخمینی(ره) و مقام معظم رهبری:
«امام خمینی فردی استثنایی بود که خداوند او را ذخیرهای قرار داده بود که نظام ستمشاهی از بین برد و حکومت اسلامی را تشکیل داد.
بعد از حضرت امام هم خداوند کاری کرد که خبرگان به حضرت آیتالله خامنهای سلمهالله تعالی توجه پیدا کنند و ایشان هم مثل شیر ایستاده و انقلاب را پیش میبرد.»
⚫️ با ما باشید؛ با آخرین تحولات تاریخ ایران اسلامی.
@bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
هدایت شده از مدرسه درسگفتار آفاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴🏴🏴
🔰گزیدهای از سخنرانی مرحوم آیتالله مؤمن (ره) در دوره آموزشی رویکردشناسی فقه حکومتی
🔹🔹🔹
💠قال رسول الله (ص): اذا مات العالم الفقيه ثلم في الإسلام ثلمة لا يسدها شيء.
🔹🔹🔹
🔰مدرسه آفاق حکمت این ضایعه جانکاه را به محضر بقیةالله الاعظم، مقام معظم رهبری، مراجع عظام تقلید، حوزههای علمیه، بیت شریف آن بزرگوار و همه ارادتمندان آن عزیز تسلیت عرض مینماید.
@afaghehekmat
هدایت شده از سلمان
MAKTAB36.mp3
5.24M
#مکتب_شناسی_فقهی_شیخ_اعظم_انصاری ره
🔆ادامه بحث موضوع شناسی فقهی شیخ اعظم انصاری ره
جلسه 36
@salmanraoofi
هدایت شده از سلمان
MAKTAB37.mp3
9.02M
#مکتب_شناسی_فقهی_شیخ_اعظم_انصاری ره
🔆ادامه بحث موضوع شناسی فقهی شیخ اعظم انصاری ره
جلسه 37
@salmanraoofi
باسمه تعالی
به زودی ارائه ۱۰جلسه
که خلاصه ۴۰ جلسه مکتب شناسی فقهی شیخ انصاری ره
در حوزه علمیه مشکات قم است را
که ارائه بار سوم آن در این مدرسه بود
ان شاء الله بارگزاری می کنم
🔆برای ارائه در مدارس دیگر در قم یا تهران هم آمادگی دارم
و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین
۱۳۹۷/۱۲/۴
@salmanraoofi
باسمه تعالی
مجلس ختم مرحوم حاج بابا امینی نژاد
پدر جناب استاد حجت الاسلام و المسلمین امینی نژاد
شنبه (۴ اسفند) بعد از نماز عشا
در قم
مسجد مصطفی خمینی، در خیابان هنرستان برگزار می شود.
@salmanraoofi
🔶ابراز نگرانی جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان از انتقادات وارده به مسئولان این حوزه
🔶ائتلافی علیه حوزه اصفهان تشکیل شده است!
🔶خودم و معاونان حاضریم در هر مدرسه ای حضور پیدا کنیم و پاسخگوی طلاب باشیم.
▪️حجت الاسلام باطنی:
🔹بارها اعلام آمادگی کردم، خودم و معاونانم ،هر یک از مدارس علمیه استان احساس نیاز به برگزاری جلسه پرسش و پاسخ کرد، ما پاسخگو و آماده حضور هستیم.
🔹 سم مهلک برای حوزه این است که به جای همگرایی، واگرایی درونی صورت می گیرد؛ متاسفانه القای یأس وناامیدی و بی انگیزه کردن طلاب جوانان در حوزه های علمیه صورت می گیرد ولی شما تدبیر خاصی نکرده اید
🔹متاسفانه بداخلاقی های درونی نباید در منظر انذار عمومی قرار گیرد؛ متاسفانه برخی از افراد انگشت شمار بر موج تخریب و تضعیف حوزه سوار شده اند.
🔹امروز ائتلافی از جریانات غیرهمسو علیه حوزه اصفهان تشکیل شده که از ابزارهای نوین و تکنیک های مدرن چون جنگ روانی رسانه بیگانه و معاند بی بی سی در حال استفاده در گروه های مجازی هست.
🔹ما منکر نقاط ضعف نیستیم، چون هیچ انسانی نمی تواند ادعا کند که هیچ نقدی به آن نباشد و می تواند عملکردی داشته باشد که همه از دست او راضی باشند، ولی ضعف ها و نواقصی که علیه حوزه اصفهان در فضای مجازی مطرح می شود، دور از ساحت حوزه بوده و حقیقت ندارد، لذا باید روشنگری توسط مدیران مدارس صورت گیرد.
🆔 @feghahat
هدایت شده از فارس پلاس
▪️بودجه عجیب موسسه نشر آثار امام خمینی صدای خبرنگار روزنامه شرق را هم درآورد!
-
کانال #فارس_پلاس:
@Fars_plus
هدایت شده از فارس پلاس
26.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴🎥 ایران به به مرکز فرماندهی بزرگترین ارتش جهان نفوذ کرده و پهبادهای آمریکا در عراق و سوریه را هک کرده و به کنترل خود درآورده. این خبر بسیار مهمی است. نفوذ به پیچیدهترین سیستم دفاع سایبری جهان یک طرف. دستیابی به تکنولوژی پهبادهای نامرئی یک طرف دیگر. حالا دنیا به تحسین بلند شده و دارد برای فرزندان ایران دست میزند. فرزندان قهرمانی که محدودیت و تحریم مانع پیشرفت تکنولوژیک و علمی شان نشده و حالا توانستهاند ایران را به یکی از چند قدرت اول جنگ سایبری جهان تبدیل کنند. مسلما این اخبار غرورانگیز را از بیبیسی و منوتو نمیشنوید. چرا که وظیفه سازمانی آنها فقط و فقط نشان دادن ضعفها و ناکارآمدیهای ماست. به این هدف که اعتماد به نفس ملی خود را از دست بدهیم و ازهویت ملی خود منزجر شویم و احساس ناتوانی کنیم. تا دشمنی که در کمین است بتواند حمله کند. کاش یکی از دوستان این ویدیو و به ویژه سخنان مایکل مالوف، کارمند سابق وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، را ترجمه و زیرنویس میکرد تا مردم ببینند تصویر واقعی کشورشان در جهان چیست.
💬 علی علیزاده
-
کانال #فارس_پلاس:
@Fars_plus
هدایت شده از بیداری ملت
🔴فوری/اعلام موجودیت جبهه جوانان مقاومت با حضور بزرگان جبهه مقاومت و جوانان ۵۰ کشور جهان
🔹در همایشی که با نام جوانان مقاومت و گرامیداشت شهید جهاد مغنیه در قم با حضور آیت الله جنتی؛ رئیس مجلس خبرگان رهبری و هفت هزار نفر از جوانان ایرانی و پنجاه کشور دیگر برگزار شد، جبهه جوانان مقاومت اعلام موجودیت کرد.
🔸در برنامه اعلام حضور جوانان مقاومت بزرگانی همچون آیت الله جنتی، آیت الله اراکی، آیت الله کعبی، آیت الله محمدی عراقی، حجت الاسلام هاشم الحیدری و خانواده شهدای مغنیه حضور داشتند.
🔹شورای جبهه جوانان مقاومت متشکل از سی کشور جهان است و با هدف تشکیل تمدن نوین اسلامی، وحدت حول محور مقاومت و برای نابود سازی اسرائیل تشکیل شده است. همچنین این جبهه تحت اشراف آیت الله اعرافی و اراکی کار خود را ادامه خواهد داد.
#یک_گام_تا_ظهور
#گام_دوم_انقلاب
#جوانان_مقاومت
✍بیداری ملت
🔴به کمپین #بیداری_ملت بپیوندید👇
http://eitaa.com/joinchat/963837952Cb758f6bd13
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فرهنگی
"ای ایران جدید" یک سرود با مضامین اسلامی و به روز
کاش سازمان تبلیغات اسلامی و جناب حجت الاسلام قمی به چنین کارهایی بپردازند
@salmanraoofi
مومن علیدوست.m4a
2.61M
#اختصاصی (نشر بدون لینک کانال ممنوع است)
🔆بیانات استاد آیت الله علیدوست درباره آیت الله مومن
امروز قبل از درس خارج فقه ۱۳۹۷/۱۲/۵
@salmanraoofi
🔆بیانات حضرت استاد شب زنده دار دام ظله در پی ارتحال حضرت آیت الله مومن رحمت الله علیه
🔆تاریخ : ۱۳۹۷/۱۲/۵ | ابتدای درس خارج
بسم الله الرحمن الرحیم
🔸رحلت عالم بزرگوار، مجاهد نستوه مرحوم آیت الله حاج شیخ محمد مؤمن رضوان الله تعالی علیه حادثه مولمه و محزنه ای بود که بر حوزه های علمیه و نظام مبارک اسلامی و بخصوص شورای نگهبان وارد شد. خدای متعال روح مبارک ایشان را با اولیاء اش محشور بفرماید و همانطور که وعده فرموده است « مَا نَنسَخْ مِنْ آيَةٍ أَوْ نُنسِهَا نَأْتِ بِخَيْرٍ مِّنْهَا أَوْ مِثْلِهَا [1] » امیدواریم که این ضایعه را جبران بفرمایند.
🔸مرحوم آیت الله مومن فردی ملا و دقیق النظر بودند اما در عین حال بی ادعا و متعهد به وظایف الهی و معرض از دنیا بودند.
🔸این ضایعه رحلت آن بزرگوار واقعاً غم بزرگی است. من امسال را عرض کردم عام الحزن است. رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم آن سالی که حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها وعموی بزرگوارشان را از دست دادند بحسب نقل عام الحزن نامیدند. امسال هم برای حوزه های علمیه، نظام اسلامی و خصوص شورای نگهبان با رحلت مرحوم آیت الله شاهرودی، آیت الله مومن و مرحوم آقای علیزاده رحمت الله علیهم که یکی از حقوق دان های شورای نگهبان بود عام الحزن شد.
🔸از امام صادق سلام الله علیه در موت ابان بن تغلب این جمله منقول است که فرمود « لَقَدْ أَوْجَعَ قَلْبِي مَوْتُ أَبَانٍ [2] »؛ آن قلبی که ظرفیت اش به اندازه ظرفیت عالَم است، وقتی که یک فقیه آن چنانی به نام ابان بن تغلب از جامعه شیعی، موالیان اهل بیت و حوزه های علمیه اهلبیت به عالم بقاء رحلت می کند، امام صادق علیه السلام این طور اظهار تألم و اندوه می کنند. این احتمال واقعاً احتمال قویی است که امروز بقیة الله ارواحنا فداه این جمله را راجع به این شاگرد مکتب شان فرموده باشند.
🔸ما به مدت چهل و پنچ یا پنجاه سال با این بزرگوار آشنا بودیم و قسمت زیادی از رسائل و بیش از آنچه که در حوزه های علمیه متعارف است را خدمت ایشان تلمذ کردیم یعنی بخش اعظم از انسداد را هم محضر ایشان خواندیم، بخشی از مکاسب و بخشی از مباحث علوم عقلی مانند شرح منظومه حاجی رضوان الله علیه را خدمت ایشان خواندیم. در تمام این علوم ایشان برازندگی داشت و اهل دقت بود، علی رغم آن مقام علمی بالایی که داشت هیچ گونه اظهار مَنیّت و أنا رجلٌ در او دیده نمی شد.
🔸جز اینکه نسبت به عَمل به اسلام تعهد داشت و مرضات خدای متعال را رعایت بکند هیچ مطلب دیگری را انسان در ایشان مشاهده نمی کرد، واقعاً « يُذَكِّرُكُمُ اَللَّهَ رُؤْيَتُهُ [3] » بود.
🔸تقدیر الهی و مشیت الهی و نظام عالَم بر این قرار گرفته است، وقتی که اولیاء، انبیاء و ائمه علیهم السلام در این صراط هستند و باید از این عالم ارتحال کنند دیگران حسابشان روشن است.
🔸خدای متعال روح آن بزگوار را با اولیاءاش محشور کند. بحمدالله مردم هم خوب وفاداری نشان دادند و در تشییع، ختم ها شرکت های خوبی داشتند. خدای متعال هم به این مردم علی رغم گلایه مندی هایی که دارند بصیرت داده و امیدواریم که بصیرت، استقامت و وفاداریشان را روزافزون کند و مسئولین را هم توفیق دهد که به زودی بتوانند مشکلات را بکاهند و یا از بین ببرند.
🔹قبل از شروع درس ثواب یک صلوات و سوره مبارکه فاتحه را خدمت ایشان اهداء می کنیم.
اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
▫️منابع:
1. سوره بقره، آیه 106
2. رجال الکشی، ج1،ص330
3. کافی، ج1، ص39
#آیت_الله_مومن
@salmanraoofi
#معرفی_کتاب
🔆مولف حجت السلام و المسلمین علی ابوالحسنی منذر
در این کتاب نویسنده بعد از بیان مقدمه کتاب را در ۶ بخش گردآوری کرده است.
🔆شیخ اعظم فقاهت مرحوم آیت الله العظمی حاج شیخ مرتضی انصاری از مراجع بزرگ و فقهای نامدار شیعه در قرن سیزدهم هستند که عمر شریف خویش را صرف فقاهت شیعه نموده و آثار بسیار ارزشمندی همچون: رسائل، مکاسب، طهارت و ... از خود به یادگار گذاشته اند.
🔆علاوه بر علم وافر شیخ در نکات اجتماعی و سیاسی نیز تیزبین بوده و دقت نظر و ظرافت عمل خاصی را اعمال می داشتند که برخی از آنها در تاریخ ثبت و مرقوم است.
🔆نوشتار حاضر، همچنان که از نامش پیداست عهده دار بحث پیرامون سیاست شیخ انصاری (ره) است که نشانگر ظرافت اندیشه و صلابت عمل وی در پهنه اجتماع و سیاست آن روز می باشد.
🔆کتاب «تراز سیاست » علی ابوالحسنی به طور کلی باتوجه به مطالبی که در بردارد علاوه براینکه بُعد سیاسی شیخ انصاری (ره) را بیان می کند؛ خواننده را هم به این مطلب واقف می کند که، سیاست شیخ هم همچون امام خمینی (ره) عین دیانت وی است؛ همچنین با مطالعه این کتاب، مطالب ارزشمندی از علمای دیگر و مخصوصاً سیره سیاسی شان عاید خواننده عزیز خواهد شد.
@salmanraoofi
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓سالروز رحلت مرجع مجاهد
🏳استادالمراجع، شیخ انصاری
💠رهبرانقلاب
‼️ما در طول تاریخ تشیع، بخاطر عدم آگاهی علما از حقایق جریانات دنیا، خیلی ضربه خوردیم؛ بخصوص در ۲۰۰سال اخیر که دنیا شکل جدیدی پیدا کرد و استعمار پدید آمد و سیاستها عوض شد و دولتهای اروپایی وارد میدان سیاست جهانی شدند و به کشورهای اسلامی تعرض کردند اما هرگاه ما عالِم دین و تقىّ و باهوش و زرنگ و دقیقی مثل میرزای شیرازی و شیخ انصاری داشتیم، از شر دشمن محفوظ میماندیم و برنده بودیم! ۶۸/۴/۲۰
‼️من يک وقت خواندم كه يک مأمور انگليسى، خدمت شيخ انصاری رفت تا پول عمدهاى را كه مربوط به يک موقوفه معروف هند بود، به او بدهد، مأمور انگليسی گفته است: «خدمت شيخ رفتم، وقتى پيشنهاد به اين عظمت را به او عرضه كردم، نگاهى در آستين چپش كرد و گفت گرفتن این پول تكليفم نيست؛ همين يک كلمه!» و آن مأمور انگليسى، گفت: مقابل اين عظمت ایشان خُرد شدم؛ خب؛ شيخ چقدر میتوانست از آن پول براى دنياى اسلام و براى حوزهى علميه استفاده كند اما ببينيد؛ عظمت بينش و شعور معنوى و استقامت روحى اين مرد، اينجا معلوم میشود! ۷۳/۹/۲۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📌 حضور آیت الله #رئیسی در اجتماع عظیم حوزویان با عنوان «حوزه و #گام_دوم انقلاب اسلامی»
✅ سرنوشت حوزه و انقلاب به همگره خورده است
🔅🔅🔅🔅🔅
🔸 تولیت آستان قدس رضوی با بیان این که حوزویان نقش ویژه ای در تبیین بیانیه گام دوم انقلاب دارند، گفت: سرنوشت روحانیت و انقلاب به هم گره خورده است، زیرا مبدا انقلاب اسلامی از حوزه بود و یک مرجع تقلید که مورد قبول امت اسلامی بود، انقلاب را رهبری کرد.
🔸 حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی، پیش از ظهر امروز در اجتماع عظیم حوزیان با عنوان «حوزه و گام دوم انقلاب اسلامی» که در حرم امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: بیانیه «گام دوم انقلاب»، بیانیه ای راهبردی، بصیرت آفرین، راهگشا و امید بخش در چهل سال دوم انقلاب اسلامی است و راه را برای همه روهروان و دلدادگان انقلاب ترسیم کردند.
🔸 عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: با نگاهی به موفیقت های بسیاری که به برکت انقلاب اسلامی و هدایت های پیامبرگونه امامین انقلاب طی شد و موفقیت های بسیاری که کسب شد، می توان در چهل سال دوم برخی از کاستی های موجود را با بسیج تمام ظرفیت ها و امکانات در راستای تحقق آرمان های بلند انقلاب بسیج کرد.
🔸 تولیت آستان قدس رضوی با بیان این که حوزویان نقش ویژه ای در تبیین بیانیه گام دوم انقلاب دارند، گفت: مسئولان و مردم باید برای این بیانیه اهمیت جدی قائل شوند.
🌿🌿🌿
@salmanraoofi
ادامه مطلب 👇👇👇
📌 حضور آیت الله #رئیسی در اجتماع عظیم حوزویان با عنوان «حوزه و #گام_دوم انقلاب اسلامی»
✅ سرنوشت حوزه و انقلاب به همگره خورده است
🔅🔅🔅🔅🔅
🔸 حجت الاسلام والمسلمین رئیسی ادامه داد: انقلاب و روحانیون مبداء و حامی انقلاب بوده اند و سرنوشت روحانیت و انقلاب به هم گره خورده است، زیرا مبدا انقلاب اسلامی از حوزه بود و یک مرجع تقلید که مورد قبول امت اسلامی بود، انقلاب را رهبری کرد.
🔸 عضوخبرگان رهبری اظهار کرد: امروز به برکت انقلاب اسلامی امت جهان اسلام بیدار شدند و می خواهند هویت بازیافته خود را که همان اسلام، زندگی ساز، اسلام ساز، انسان ساز و تمدن ساز است دنبال کنند و در یک کلمه مسلمان زندگی کنند.
🔸 وی تصریح کرد: دولت و جامعه اسلامی باید به عملکرد انقلاب باز نگاهی بکنند تا ببینیم با توجه به اهداف و شعارهای انقلاب اسلامی در طول این چهل سال گذشته چه پیشرفت هایی داشته و احیانا در چه مواردی دچار مشکلاتی هستیم و همت کنیم تا آن مشکلات را برطرف کنیم.
🔸 عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان داشت: حوزه های علمیه باید اطلاعات لازم را از جامعه و زندگی خود و مردم داشته باشند. در حوزه علمیه انقلابی باید با تفکرات ضد انقلابی مقابله بشود، همان تفکراتی که نمی خواهد حوزه و روحانیت در کنار مردم بوده و برای رفع مشکلات آنان تلاش کند.
🔸 حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان این که زمان شناسی که در عصر کنونی، مسئله مهم و حساسی است، گفت: امام راحل و مقام معظم رهبری یک زمان شناس دقیق و واقعی بوده و هستند و این زمان شناسی برای همه طلاب ضروری و مهم است که باید آن را در فعالیت های خود استفاده کنند.
🔸 تولیت آستان قدس رضوی با تاکید بر این که تحقق اهداف والای انقلاب اسلامی در گام دوم انقلاب باید مورد توجه جدی مسئولین قرار بگیرد، تصریح کرد: تلاش برای رفع مشکلات مردم باید در عمل نشان داده شود، باید از شعار پرهیز کنیم و در عمل امید به آینده را به مردم نشان بدهیم.
🔸 وی تصریح کرد: در چند ماه گذشته دوران سختی به مردم متحمل شد که البته در حال عبور از آن هستیم اما یک امید برای این مردم از طرف رهبر انقلاب اسلامی وجود دارد زیرا ایشان در پاسخ به یک جوان انقلابی در حرم مطهر رضوی فرمودند آینده کشور روشن است و اصلا نگران نباشید، این دوران بزودی سپری خواهد.
✳ حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با اشاره خیانت های رژیم پهلوی به کشور، خاطر نشان کرد: متاسفانه عده ای در فضای مجازی در حال تلاش برای تطهیر جنایت های رژیم طاغوت علیه مردم و کشورند در حالی که باید برای نسل جوان که بسیاری وقایع آن زمان را ندیده اند و یا جنایت های خاندان ظالم پهلوی را نمی دانند، این مسائل تبیین شود.
🔸 وی تبیین دستاورهای نظام در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی را ضروری دانست و گفت: طلاب حوزه های علمیه باید بیانیه مقام معظم رهبری پیرامون گام دوم انقلاب اسلامی را با دقت مطالعه و تحلیل کنند و سپس آموخته خود را برای مردم بازگو کنند و اگر اینگونه نباشد در تبیین آن کوتاهی کرده ایم و باید پاسخگو باشیم.
🔸 تولیت آستان قدس رضوی با بیان این که روحانیت انقلابی از جنس مردم هستند، اظهار داشت: روحانیت اصیل و انقلابی همواره در کنار مردم زندگی می کنند از این رو دغدغه مردم همان دغدغه روحانیت محسوب می شود.
🔸 حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در ادامه با اشاره به ضرورت تحقق اقتصاد مقاومتی، گفت: روحانیت باید با کمک مردم در فرهنگ سازی و نیز تحقق عینی اقتصاد مقاومتی با جدیت وارد میدان شوند و از مسئوالان توجه بیشتر به تحقق اقتصاد مقامتی را مطالبه کنند.
🌿🌿🌿
@salmanraoofi
ادامه مطلب 👇👇👇
📌 حضور آیت الله #رئیسی در اجتماع عظیم حوزویان با عنوان «حوزه و #گام_دوم انقلاب اسلامی»
✅ سرنوشت حوزه و انقلاب به همگره خورده است
🔅🔅🔅🔅🔅
🔸 وی افزود: نگاه کردن به دست بیگانگان هیچ سودی برای کشور ندارد و آینده نظام اسلامی فقط به دستان جوانان این مرز و بوم به اوج خود خواهد رسید.
✳ تولیت آستان قدس رضوی با بیان این که نظام جمهوری اسلامی هیچوقت در مقابله با فساد کوتاهی نمی کند، بیان داشت: اگر در جامعه فسادی را مشاهد می کنید آن را به پای انقلاب ننویسید زیرا انقلاب اسلامی مروج سبک زندگی اسلامی، حامی مستضعفین و ضداشرافیت و ضد فساد است.
🔸 حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در ادامه با اشاره به بررسی لوایح پالرمو در مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: عده ای فکر می کنند ما مخالف همه کنوانسیونهای بین المللی هستیم اما اینطور نیست و اگر آن ها به نفع مردم و کشور باشد ما آن را قبول می کنیم، اما اگر به ضرر مردم باشد قطعا آن را قبول نخواهیم کرد و در مقابل زیاده خواهی آنان ایستادگی کرده و از آرمان های انقلاب، امام و شهدا دفاع خواهیم کرد.
🔸 وی با بیان این که دولتمردان نباید به لبخند دشمن اعتماد کنند، تصریح کرد: دولتمردان در شرایط کنونی باید مراقب بیشتری انجام بدهند زیرا دشمن در صدد ضربه زدن به استقلال کشور و مخدوش نمودن عزت و اقتدار مردم و انقلاب اسلامی است.
✳ حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در پایان با اشاره به نقش اصحاب رسانه در تبیین و گفتمان سازی گام دوم انقلاب، افزود: خبرنگاران و اصحاب رسانه باید تلاش کنند که این سخنان ارزشمنده مقام معظم رهبری در خصوص دهه پنجم انقلاب و گام دوم انقلاب را به خوبی و با بیانی رسا برای مردم و جوانان تبیین کرده و منتشر نمایند.
🌿🌿🌿
@salmanraoofi
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
♨️ خبر فوری؛
🎙فردا #تریبون_آزاد طلاب در مدرسه #فیضیه برگزار میشود
به زودی جزییات برگزاری این مراسم از کانال رسمی خبرگزاری حوزه اطلاع رسانی میشود...
#صدای_شما_شنیده_میشود
________________
@HawzahNews
سلمان رئوفی
♨️ خبر فوری؛ 🎙فردا #تریبون_آزاد طلاب در مدرسه #فیضیه برگزار میشود به زودی جزییات برگزاری این مراسم
باسمه تعالی
بنده احتمال زیاد می دهم این اولین و آخرین تریبون آزاد حوزه باشد
اگر حوزه می خواهد واقعیات را بفهمد
یک تریبون آزاد درباره شورای عالی و مدیران قدیمی و جدید حوزه و مشکلات مدیریتی حوزه برگزار کند.
@salmanraoofi
هدایت شده از بصیرت انقلابی
#بحث_داغ
«نادر طالبزاده» جانباز جنگ بیولوژیک استکبار و دبیر کنفرانس بینالمللی افق نو:
🔹 چند ماه پیش قصد ساخت برنامهای درباره FATF را داشتم که مدیر شبکه اعلام کرد که فعالیت در این زمینه در صداوسیما به دلیل دستور رئیس دولت به رئيس صدا و سیما ممنوع است.
🔹در قانون اساسی (رئیس) صدا و سیما زیر نظر رهبری است اما بودجه اش را دولت پرداخت می کند!
قوای نظامی و انتظامی، زیر نظر رهبری و فرمانده کل قوا هستند اما بودجه شان را دولت پرداخت می کند!
قوه قضائیه، یک قوه مستقل از قوه مجریه است اما بودجه اش را دولت و قوه مجریه پرداخت می کند!!
دیدیم که نه بودجه سپاه پاسداران را پرداختند و صراحتاً گفتند «نداریم به دو ارتش حقوق بدهیم»
نه بودجه صدا و سیما را کامل اختصاص دادند و «رسانه انقلاب» به قمارخانه و نمایشگاه دائمی برندهای خارجی و سرمایه داران بی درد و...تبدیل شد،
نه قوه قضائیه میتواند با «عناصر دانه درشت و مفسدان اقتصادی بدنه دولت» صراحتاً وارد برخورد و مبارزه شود.
موارد شبیه به این داستان مثل «سازمان تبلیغات اسلامی» و... هم وجود دارد که خود قصه پر غصه ای دارند
به نظر شما راهکار حل این مشکل چیست؟
#مباحثات_انقلابی
#بحث_داغ
نظر خود را در گروه مباحثات انقلابی مطرح کنید 👇👇
http://eitaa.com/joinchat/2841968654C1c033152b3