eitaa logo
سلمان رئوفی
5هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
338 ویدیو
188 فایل
🔆قال رسول‌الله ص: ان هذا الدين متین 🔆کانال‌سلمان‌رئوفی 🔆مکتب شناسی فقهی، عرفان شیعی ،سیره ائمه ع ،علوم انسانی، فرهنگ و سیاست راه ارتباط https://eitaa.com/srsr1359 🔆صوت دروس در کانال سروش @salmanraoufi سایت boohoos.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
باسمه تعالی اخیرا و بزرگان آن را دوبار نقد کردم https://eitaa.com/salmanraoofi/4856 https://eitaa.com/salmanraoofi/4946 بازتابهای مختلفی داشت که به بنده منعکس شد و یکی از آن بازتابها یک تماس با بنده بود که محتوایش بماند ولی امروز حضرت آیت الله خاتمی در سخنرانی فیضیه ظاهرا ناظر به عرایض بنده فرمایشاتی داشتند لذا حتما بنده حاشیه ای به فرمایشات ایشان خواهم داشت والسلام @salmanraoofi
هدایت شده از محمدتقی اکبرنژاد
🔶دفاع عضو شورای عالی حوزه از عملکرد این نهاد 🔶شهادت می دهم دغدغه اعضای شورای عالی تحقق آرمان های رهبری است. 🔶 طلاب باید مراقب باشند عده ای نتوانند میان طلاب و شورای عالی شقاق ایجاد كنند. 🔲آیت الله سید احمد خاتمی در تجمع صبح امروز فیضیه: 🔸شهادت مید هم دغدغه ی اعضای شورای عالی تحقق آرمان های رهبری است و ما نیز همچون شما طلاب جوان انقلابی همان هیجان و شور را برای تحقق این آرمان ها داریم. 🔸دغدغه ی اول ما رفع مشکلات معیشتی از طلبه هاست و تلاشی که از سمت ما صورت می گیرد رایزنی بین مراجع و رهبری است و البته همه مراجع دغدغه معیشتی طلاب را دارند. 🔸رشد و ارتقاء علمی و معنوی طلاب جوان یک آرمان است و تحقیقاً شورای عالی حوزه خود را خادم می داند و فرمایشات شما طلاب را روی چشم خود قرار می دهد. 🔸توجه کنید ما همگی عضو یک مجموعه هستیم مبادا کسانی بخواهند میان ما و شما شکافی ایجاد کنند! 🔸كمیته اجرایی سازی بیانیه گام دوم انقلاب از سوی جامعه مدرسین به ریاست آیت الله حسینی بوشهری تشکیل شده است. 🆔 @feghahat
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
📄 جناب آیت الله خاتمی! کمیته های قبلی چه شد؟! 🖋رضا حسینی 🔺تجمع امروز فیضیه درسها و نکات زیادی داشت. شاید مهمترین نکته آن، جمله‌ای بود که سخنران محترم و عضو شورای عالی بیان کردند(نقل به معنا): «راجع به بیانیه گام دوم، نباید به برگزاری این جلسات اکتفا کرد؛ بلکه باید در فکر اجرای منویات رهبر انقلاب بود، بدین منظور کمیته‌ای به ریاست آقای بوشهری در شورای عالی تشکیل شده است و از تمام جوانان می‌خواهیم که به این کمیته کمک کنند». 🔺نفس این جملات از گوینده‌ای چون آیت الله واقعا جای شکر و مباهات دارد و نشان می‌دهد فضای حوزه رو به بهبودی است. اما اولین سوالی که به وجود می‌آید این است که در بیانیه چه مطالبه‌ی جدیدی از حوزه شده است که نیاز به تشکیل کمیته داشته باشد؟ 🔺در سراسر این بیانیه هیچ اقدام مستقیمی توسط رهبر انقلاب از حوزه مطالبه نشده و هیچ مسئولیت مستقیمی بر دوش حوزه گذاشته نشده، بلکه به توصیه‌هایی شده نظیر افزایش شتاب علمی، معنویت و اخلاق، عدالتخواهی و... ❓سوال اصلی از حضرت آیت الله خاتمی این است که رهبر معظم انقلاب به شورای عالی راجع به اصلاح حوزه بیش از پنجاه مورد دستور مستقیم داده‌اند! از سال ۱۳۷۶ تابحال بیش از ۸ جلسه رسمی با این شورای محترم داشته‌اند(از تعداد جلسات خصوصی خبری نیست). چه کمیته ای برای این دستورات مستقیم تشکیل شد؟ نتیجه این دستورات که مستقیما شورای عالی را خطاب قرار می‌داد چه شد؟ 🔺دستوراتی نظیر: ۱- کیفیت تحصیل بودجه برای حوزه ۲- اصلاح نظام آموزشی ۳- تغییر کتب درسی ۴- ترسیم وضع مطلوب حوزه ۵- پرداختن به علوم انسانی و.... شورای عالی چه اقدامات اساسی در این باره انجام داده است؟ ‼️جای بسی تعجب است که: دستورات مستقیم رهبر اجرا نمی‌شود، و دستوری که ربط مستقیمی به شورای عالی ندارد، برایش کمیته تشکیل می‌شود. سید بزرگوار اگر امام انقلاب امیدش به ساختارهای کند و کم تحرک بود، مخاطب نامه را جوانان قرار نمی‌داد! 🔺جوانان خودشان کمیته‌های زیادی قبل از این بیانیه تشکیل داده بودند، اما شورای عالی در این ۲۰ سال چه اقداماتی برای دستورات امام جامعه انجام داده است؟!! @Manahejj
هدایت شده از بر پا
گام دوم حوزه علمیه ☘امروز تجمع بزرگی در فیضیه برگزار شد. بزرگانی مثل استاد هم در آن شرکت کردند. مسوولین و مدیران حوزوی هم حضور داشتند. آقای خاتمی سخنران بود. دو مرجع تقلید پیام دادند. همه برای اینکه اجازه ندهند پیام رهبری در میان موضوعات ریز و درشت رسانه ها گم شود. ☘حوزه علمیه نیز همراه با کل جامعه به مرور در حال رشد و بلوغ است. شاید کمتر کسی توجه به این نکته داشته باشد که انقلاب خمینی تمامی لایه های و فرهنگ حاکم بر آن را نیز دچار انقلاب کرد. ☘ در فقه زمانی کسی باور نمیکرد که بتوان برای این علم سابقه دار مقدس که خیلی از بزرگان دینی متکفل آن هستند راهبرد و چشم انداز تعیین کند. اما را باید دوران جدیدی برای فقه دانست. دورانی که باید آن را نام گذاشت. ☘رویکرد حکومتی به فقه اولا یک نیاز زنده عینی غیر قابل چشم پوشی شد. در مرحله بعد این نیاز یک گفتمان رایج در میان حوزویان شد. گفتمانی که بر اساس آن بسیاری از کلاسهای درس و پژوهشهای فقهی به چالش کشیده میشدند. در مرحله بعد پژوهشهای متنوعی با رویکرد شکل گرفت. و امروز کرسی های تدریس متنوعی در حوزه با این رویکرد شکل گرفته. ☘همین اتفاق درباره حکمت و رخ داد. رویکرد تنزیل و عرفان در کار اساتید و بزرگان حوزوی چون استاد مصباح و و در لایه دیگر در کار و دیگران به خوبی به چشم میخورد. تدریس و همینطور حکمت و اخلاق با رویکرد اجتماعی اتفاقات ویژه ای است که در حوزه، در حال رشد جدی است. ☘امروز به عنوان یک و در حوزه علمیه قابل رویت است. گروهها و جریانات متنوع حوزوی و طلبگی به سرعت در حال رشد هستند. ☘من به عنوان کسی که از هنگام کوچ از دانشگاه به حوزه با همین دغدغه حوزه را رصد کرده ام به خوبی این تغییرات جدی را در حوزه احساس میکنم. و این یعنی چه بخواهیم چه نخواهیم، انقلاب ویرایشی عمیق را در حوزه قم باعث شده است. ☘برخی در بیانیه گام دوم رهبری دنبال نقش حوزه و جایگاه حوزه میگردند. حال آنکه توجه ندارند که کل بیانیه برای طلاب حوزوی و مدیران آن پیش از آنکه یک توصیف امیدافزا باشد یک دستورالعمل راهبردی مسوولیت زا است. ☘اگر بنا باشد گفتمان امید در جامعه پراکنده شود این حوزه است که باید بازوی تبلیغی و ترویجی اش را فعال کند. و حلقه های علمی محتوایی اش را برای توصیف درست صحنه به کار بندد. و اگر بنا است نسل جوان اداره کشور را برعهده بگیرند این حوزه است که باید با هدایت درست خود مردم و مدیران را به این سو هدایت کند. @ali_mahdiyan
طلاب عزیز و فضلای جوان، نباید حتّی برای یک لحظه، حضور در میدانهای گوناگون را فراموش کنند. این حضور، با درس خواندن منافات ندارد؛ بلکه مؤیّد درس خواندن است. همان طور که امام بزرگوار در پیام فراموش نشدنی خود فرمودند، فضلا و جوانهایی که تفقّه را در میدانهای خودش فرا گرفتند و مُنذر قوم خود شدند و میدان جنگ را میدان آزمایش نفس و تکامل معنوی خویش قرار دادند و پیش رفتند، این میدانها را رها نکنند. امروز هم خطوط و میدانها و صحنه‌های نظامی و غیرنظامی و فرهنگی، محتاج حضور فعال شماست. مدرّسان معظم و محترم و اساتید حوزه‌ی علمیه‌ی قم و سایر حوزه‌ها، طلاب را به سمت هدفهای انقلابی و اسلامی سوق بدهند. ۱۳۶۸/۱۲/۲ @salmanraoofi
ره 🔆حوزه‌ای که در برابر دشمن نمی‌ایستد و نمی‌خروشد نمیخواهیم باشد؛ اگر بناست -خدای نخواسته- اسلام نباشد، احکام قرآن نباشد، مذهب جعفری در کشور از رسمیت بیافتد، روحانیت اصلاً نمی‌خواهیم باشد، حوزه‌های علمیه نمی‌خواهیم وجود داشته باشد. حوزه‌های علمیه باید زنده باشد و در برابر دشمنان اسلام چون کوه محکم بایستد و بخروشد. 📘 صحیفه امام، ج۱، ص۱۵۹ @salmanraoofi
🔴انقلاب اسلامی و اقتضائات آینده 🔸نشست تخصصی بررسی بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری با حضور ‌دکتر مظفر نامدار سه شنبه ۱۴اسفند ۹۷ ساعت ۱۰ونیم صبح انجمن دانشجویی انقلاب اسلامی دانشگاه معارف اسلامی خیابان جمهوری روبروی مؤسسه امام خمینی @salmanraoofi
📢📢 #ثبت_نام سال تحصیلی 99-98 #دوره_جامع_حکمت_و_عرفان_اسلامی موسسه #فرهنگ_و_تمدن_توحیدی آغاز شد. تحت اشراف اساتید: #یزدان_پناه #امینی_نژاد #فلاح_شیروانی 1⃣ مقطع تمهیدی - 1 ساله - با محوریت کتاب بدایه الحکمه 2⃣ مقطع عمومی - 2 ساله - با محوریت کتاب نهایه الحکمه 🌐#ثبت_نام : www.fvtt.ir ⛔️مهلت: 15 اردیبهشت 98 🔰دفترچه راهنما: http://yon.ir/SamVh 🔍پاسخ به سوالات: 🆔 @Admin_fvtt 📠 02532944703 - 02532944716 🕚ساعت تماس 11 الی 18 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی https://eitaa.com/fvtt_ir
🔅🔅🔅 📌 آیت الله مبلغی: فقه آمده تا کارکردهایی داشته باشد 📝 به گزارش وسائل، نشست تخصصی «هم اندیشی فقه نظام ساز» فقه آمده تا کارکردهایی داشته باشد / تئوری‌های نظام وارگی فقهکه درآمد و پیش نشستی برای همایش ملی فقه نظام ساز محسوب می شود، صبح امروز ۹ اسفندماه با حضور آیت الله علی اکبر رشاد، آیت الله احمد مبلغی و آیت الله محمد جواد حاج ابوالقاسم دولابی در موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا (ع) تهران برگزار شد. 🔹 آیت الله احمد مبلغی در این نشست گفت: فقه نظام بحث مهمی است که نیاز به جلسات این گونه پشت سر هم دارد. این که هر کسی یک معنایی را از نظام بگیرد و آن را اثبات کند و دیگری بر مبنای دیگری آن را انکار کند نمی تواند یک بحث دقیقی باشد. پس محل بحث نیازمند تنقیح بیشتری است. محور اول بحث من تئوری های مطرح در ارتباط با نظام وارگی فقه است. این بحث نسبت اختلاف و دیدگاه های کنونی بر سر نظام فقهی را به سمت آشکارتر شدن و منضبط تر شدن و مقایسه پذیرتر شدن به پیش می برد. @salmanraoofi ادامه در👇👇👇
🔅🔅🔅 ✳ عضو مجلس خبرگان رهبری سپس گفت: ۳ تئوری می تواند اکثر دیدگاه های فعلی را پوشش دهد. تئوری اول، نظام وارگی مستتر در فقه است که می گوید فقه خود به خود حامل و حاوی این نظام وارگی است. تئوری دوم، نظام وارگی استنباطی یا نظام لازم الاستنباط است. نگاه شهید صدر ذیل این تئوری می گنجد. تئوری سوم نیز تأسیس پذیر بودن نظام های اجتماعی بر اساس فقه است. در زمان امامان حکومت نبود اما نظام بود. انقلاب امام حسین (ع) بخشی از یک نظام بود. نقطه مطلوب و آرمانی، حکومت است که شرط لازم است. خیلی فکر کرده ام تا بتوانم یک تئوری چهارم هم ارائه کنم اما موفق نشدم. 🔹 رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی افزود: ۴ نکته را ذکر می کنم که این نکات روی هم رفته می توانند نظام را استنباط کنند. نکته اول اصل کارکردمندی و توانایی فقه برای زندگی فردی و اجتماعی است. کارکردمندی به مثابه فلسفه وجود فقه است. فقه حکیم است و تغییر و ایجاد و تعدیل می کند. علل الشرایع معنایش همین است. فقه آمده تا کارکردهایی داشته باشد و خنثی و بی خاصیت نیست. کار خدا لغو نیست و احکام خدا بی فایده و خنثی نیست. 🔹 وی اضافه کرد: نکته دوم تعدد و تنوع کارکردهای فقه است. فقه دارای کارکردهای تکمیلی، ایجادی، تغییری، تعدیلی و تأسیسی است. نکته سوم نیازمندی کارکردمندی به نظام وارگی است. نکته چهارم هم این است که نظام وارگی نفس الامری در استنباطات ما لزوماً تماماً انعکاس و تبلور پیدا نمی کند. می توان بر مبنای این نکات اذعان کرد که شریعت اسلامی واجد نظمی دقیق و نظام واره است که باید آن را تا حد توان کشف کنیم. 🔹 احمد مبلغی سپس گفت: دین یک منطق دارد که باید آن را کشف کرد و باید جایگاه ها را بشناسیم. این ها نیاز به فکر دارد و ما به این مسایل کم فکر می کنیم. باید بین دو نوع نظام تفاوت قائل باشیم. سیستم اجرایی- عملیاتی و سیستم فکری- محتوایی. نظام و سیستم فکری- محتوایی مورد بحث من است. نظامات اجرایی می توانند متأثر از نظام های فکری و محتوایی باشند. محتوا است که جامعه را اداره می کند. @salmanraoofi
✳ ۶ خصوصیت 🔅🔅🔅 📌 آیت الله رشاد: اجتهاد بدون علوم انسانی کفایت نمی کند. 📝 به گزارش وسائل، نشست تخصصی «هم اندیشی فقه نظام ساز»اجتهاد بدون علوم انسانی کفایت نمی کند/ ۶ خصوصیت فقه نظام که درآمد و پیش نشستی برای همایش ملی فقه نظام ساز محسوب می شود، صبح امروز ۹ اسفندماه با حضور آیت الله علی اکبر رشاد، آیت الله احمد مبلغی و آیت الله محمد جواد حاج ابوالقاسم دولابی در موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا (ع) تهران برگزار شد. 🔹 آیت الله علی اکبر رشاد در این نشست گفت: این نشست سرآغاز و مقدمه ایست برای همایش سال آینده. پیش از این همایش اساتید حاضر در قم، آیت الله محسن اراکی و آیت الله حاج ابوالقاسم دولابی همایشی طراحی کرده بودند با همین عنوان که یک همایش وسیع و فرامرزی را ان شا الله برگزار خواهند کرد، باشد که این مباحث گفتمان سازی شود. اگر بخواهم گزارشی از روند مباحث و اقدامات علمی که برای تولید فقه نظام و موسسه کمابیش در جریان است ارائه دهم باید عرض کنم این موسسه اولین موسسه آموزش عالی حوزوی است و مقدم بر مراکز آموزش عالی قم است، تا این که قم مجوز تأسیس این گونه موسسات را صادر کرد و مرکز تفسیر زیر نظر آیت الله مکارم شیرازی، مرکز کلام زیر نظر آیت الله سبحانی، مرکز حقوق و قضا و ... شکل گرفت. @salmanraoofi ادامه در👇👇
✳ ۶ خصوصیت 🔅🔅🔅 🔹 رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران افزود: بنده با این عنوان برای این موسسه موافق نبودم و ترجیح بر مدرسه عالی علمیه یا تعابیری از این قبیل که عنوان ها و مصطلحات حوزه حفظ شود داشتم و برای این که در تاریخ هم ثبت شود علاوه بر بیان شفاهی، مکتوب هم این نظرم را اعلام کردم. این دانشگاه های اسلامی یا حوزوی یا دینی مانند دانشگاه امام رضا (ع)، دانشگاه رضوی مشهد، مدرسه عالی شهید مطهری، دانشگاه مفید، پژوهشگاه باقرالعلوم، موسسه آموزشی امام خمینی و ...خوب اند اما خلأ حوزه با این دانشگاه ها حل نمی شود که بخواهیم مجتهد متخصص این علوم را تربیت کنیم. بلکه این ها دانشکده های الهیات خوبی اند. 🔹 رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: رشته های تخصصی هم که تأسیس شد چیزی فراتر از دانشکده های الهیات موجود نشد. باید جهت را برای رشته های تخصصی به سمت حال و هوای حوزه با مبنای فقه و روش اجتهادی ببریم. چیزی که الان کم است توجه به علوم انسانی است. باید علوم انسانی را با رجوع به سنت های تاریخی حوزه در متن بیاوریم. این رویکرد در عمل جواب داده و مجتهد پرور است. اجتهاد عام بدون پرداختن به علوم انسانی کفایت نمی کند چرا که شئون مسایل را در همه جهان عملاً این علوم انسانی است که دارد اداره می کند. 🔹 وی افزود: علوم انسانی در شرایط فعلی رقیب شریعت است. هم باید علوم انسانی اسلامی تولید شود و هم فضلای حوزوی صاحب نظر در علوم انسانی بشوند تا هر کدام در یک رشته و فقیه متخصص یک رشته علوم انسانی بار بیایند. کتابچه فقه تخصصی نظام ساز در این راستا نوشته شد که حدود ۴۰ رشته را در این کتاب آورده ایم که چهارچوب ساختار جدید را در آن جا ارائه کرده ایم و از نو برای جذب طلاب با این رویکرد تلاش کرده ایم. در این راستا مبانی، فلسفه های مضاف، منطق فهم دین، مباحث هرمنوتیکی و سمانتیکی، معرفت شناسی، کارکرد ذهن، مباحث علوم شناختی و ... تدریس می شود تا به تدریج به سمت انتخاب گرایش حرکت شود. 🔹 علی اکبر رشاد اضافه کرد: این مبانی حدود ۲ سال طول می کشد و طلاب بعد از آن وارد حوزه فقه تخصصی می شوند و به این ترتیب وارد موضوع می شویم. در مجموع ۸ سال می شود که طلاب هم به مبحث خارج اصول و هم خارج تخصصی تسلط پیدا کنند. در این دوران طلاب باید ۳ رساله انجام دهند و دفاع کنند. در زمینه طراحی هم کارهایی دارد صورت می گیرد. جمعی از اساتید صاحب نظر به طور هفتگی جلساتی تشکیل می دهند و مباحثی را در این جلسات بحث می کنند و مباحثی که باید تبدیل به متن شود دارد تولید می شود. در ادامه گروه های علمی تشکیل خواهد شد تا شاخه های فرعی مبتنی بر مباحث کلی مثل سرفصل ها و ادبیات علمی و متون به تدریج شکل بگیرد. ✳ تعریف یا 🔹 وی همچنین گفت: درباره تعریف فقه نظام یا فقه نظام ساز نکته ای را عرض می کنم. برخی تصور می کنند فقه نظام یعنی فقه نظام مند و دارای ساختار که مراد این نیست. این که فقه دارای نظم است مشخص است. مشهورترین ساختار هم همان چیزی است که محقق حلّی در شرایع آن را تدبیر و تنظیم فرموده است. مراد این است که آیا فقه، فرد نگر و جزء گراست و ثبوتاً شریعت این گونه نیست که نظام ارائه کرده باشد و اثباتاً این گونه نیست آن چه که ما استنباط می کنیم مبتنی بر نظام باشد و یا دیدگاه مقابل این نگاه صحیح است؟ در پاسخ به این که فقه نظام چیست باید به تعریف نظام برگردیم. تعریف مرسوم نظام این است که نظام چیزی است که دارای اجزا باشد و این اجزا با هم سازگار باشند و مجموعاً غایت و هدفی را تأمین کنند. @salmanraoofi ادامه در👇👇