eitaa logo
سلمان رئوفی
5هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
338 ویدیو
188 فایل
🔆قال رسول‌الله ص: ان هذا الدين متین 🔆کانال‌سلمان‌رئوفی 🔆مکتب شناسی فقهی، عرفان شیعی ،سیره ائمه ع ،علوم انسانی، فرهنگ و سیاست راه ارتباط https://eitaa.com/srsr1359 🔆صوت دروس در کانال سروش @salmanraoufi سایت boohoos.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔆بخشی از سخنرانی مهم امام خمینی (ره) درباره برداشت‌های غلط از انتظار فرج 🔹بعضی‌ها، انتظار فرج را به این می‌دانند که در مسجد، حسینیه، و در منزل بنشینند و دعا کنند و فرج امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را از خدا بخواهند... دیگر غیر از این کاری ازشان نمی آمد و فکر این مهم، که یک کاری بکنند، نبودند. یک دسته دیگری بودند که انتظار فرج را می‌گفتند: این است که، ما کار نداشته باشیم به اینکه در جهان چه می‌گذرد، ما تکلیف‌های خودمان را عمل می‌کنیم. برای جلوگیری از این امور هم خود حضرت بیایند ان شاء الله درست می‌کنند، دیگر ما تکلیفی نداریم. یک دسته‌ای می‌گفتند: که باید عالم پر از معصیت بشود تا حضرت بیاید. ما باید نهی از منکر نکنیم، امر به معروف هم نکنیم تا مردم هر کاری می‌خواهند بکنند، گناه‌ها زیاد بشود که فرج نزدیک بشود. یک دسته‌ای از این بالا‌تر بودند. می‌گفتند: باید دامن زد به گناه‌ها. دعوت کرد مردم را به گناه تا دنیا پر از جور و ظلم بشود و حضرت (عجل الله تعالی فرجه الشریف) تشریف بیاورند.که این دسته اشخاص ساده لوح هم بودند. یک دسته دیگری بودند که می‌گفتند: هر حکومتی اگر در زمان غیبت محقق بشود، این حکومت باطل است و برخلاف اسلام است. آنها مغرور بودند ... در صورتی که روایات [اشاره دارد] که هر کس علم بلند کند با علم مهدی، به عنوان «مهدویت» بلند کند، [باطل است.] 📅 ۱۴ فروردین ۱۳۶۷ ✅متن کامل سخنرانی👇 http://emam.com/posts/view/4004 @salmanraoofi
🔆برای شادی روح این روحانی انقلابی فاتحه ای نثار بفرمایید ایشان خاطرات ذی قیمتی از منبری معروف حجت الاسلام فلسفی و نوع روحانیون انقلابی داشتند @salmanraoofi
#معرفی_کتاب 🔆منطق فازی یک نوع منطق است 🔆که اتفاقا با توجه به بحث قطع و ظن و انضمامی بودن بعضی فقها در نوع استدلال 🔆عملا بین فقهای ما رایج است ولی در حوزه مورد تدریس و تحقیق نیست 🔆این کتاب تنها کتابی است که درباره منطق فازی دیده ام 🔆چاپ دانشگاه خواجه نصیر @salmanraoofi
MAKTAB38.mp3
زمان: حجم: 15.88M
#مکتب_شناسی_فقهی_شیخ_اعظم_انصاری ره 🔆ادامه بحث موضوع شناسی فقهی شیخ اعظم انصاری ره جلسه ۳۸ @salmanraoofi
درس خارج.m4a
زمان: حجم: 12.58M
#سوالات_حوزوی ۱ کارهای لازم برای ورود در درس خارج ۲ اطلاعاتی درباره سبکهای درس خارج ۳ کتابهای لازم برای خارج اصول @salmanraoofi
5cb375f3b9a5a7c99f0d495f_7417015527734127483.mp3
زمان: حجم: 519.6K
🔆آیت الله شب زنده دار 🔆چگونه درس بخوانیم که بشویم @salmanraoofi
هدایت شده از تبلیغات عنتر نشنال
مکتب شناسی اجتهادی آیت الله سیستانی حفظه الله جلسه اول https://eitaa.com/d_raoofi/31 نکته های نو در علوم مقدماتی اجتهاد جلسه اول https://eitaa.com/d_raoofi/65 رجال استاد حسینی نسب جلسه اول https://eitaa.com/d_raoofi/168 آشنایی و کار با کتب لغت استاد وکیلی جلسه اول https://eitaa.com/d_raoofi/264 مکتب شناسی فقهی شیخ اعظم انصاری جلسه اول https://eitaa.com/d_raoofi/297 ساختار شناسی علم اصول استاد عبدی جلسه اول https://eitaa.com/d_raoofi/388 تاریخ عرفان اسلامی استاد یزدانپناه جلسه اول https://eitaa.com/d_raoofi/418 حکمت اشراق استاد امینی نژاد جلسه اول https://eitaa.com/d_raoofi/439 سیر تحصیل فلسفه و عرفان استاد امینی نژاد جلسه اول https://eitaa.com/d_raoofi/512 @d_raoofi @salmanraoofi
هدایت شده از سلمان رئوفی
K.MAKTAB1 [کیفیت کم].mp3
زمان: حجم: 7.7M
شیخ اعظم انصاری ره جلسه 1 بسیار امور مهمی مطرح شد که در جلسات اصلی مکتب شناسی گفته نشده بود @d_raoofi @salmanraoofi
5cb375f3b9a5a7c99f0d495f_-7893014886645624543.mp3
زمان: حجم: 1.32M
🔆اعتراض آیت الله شب زنده دار به تیترهای جهت دار بعضی کانالها از حرفهای ایشان 🔆من نگفتم تحول در حوزه لازم نیست، حرفم این بود که تحول در روش آموزش علمی لازم نیست گرچه بتوان به این روش چیزهایی را اضافه کرد @salmanraoofi
آیت الله حوزه اصیل شیعی در ذات خود انقلابی است! 🔅🔅🔅 📌 اشاره: حجت الاسلام والمسلمین محمد محمدی قائینی در سال 1340در تهران متولد شد. وی در خانواده‌ای مذهبی، علمی و دارای سابقه مرجعیت و فقاهت رشد کرد. جد أعلای وی مرحوم آیت‌ الله حاج شیخ محمد علی قائینی «ره» است که از مرحوم شیخ جعفر کاشف الغطاء «ره» اجازه مشهور اجتهاد گرفته بود. آن اجازه در میان علما معروف به اجازه کبیرِ کاشف الغطا شد. پدر بزرگ ایشان نیز دارای اجازه اجتهاد از مرحوم آیت الله سید کاظم اصطهباناتی «ره»، آیت‌ الله حاج شیخ عبدالکریم حائری «ره» و آیت‌ الله بروجردی «ره» بوده و در تهران به تدریس و ارشاد و اقامه جماعت اشتغال داشتند. وی در سال 1359 شمسی وارد حوزه علمیه آیت‌ الله مجتهدی تهرانی شد. و در ابتدای سال 1365 عازم قم شده و بعد از گذشت چند سال دروس سطح شامل رسائل و مکاسب، کفایه، بدایه الحکمه، نهایه الحکمه، شرح تجرید و ... را به پایان رساند و بعد از آن در دروس خارج آیات عظام گلپایگانی، مرعشی نجفی، میرزا هاشم آملی، آیت‌الله بهجت و نیز آیات عظام تبریزی، وحید خراسانی، فاضل لنکرانی حاضر شد. همچنین دروس معقول را نزد بزرگانی همچون علامه حسن‌زاده آملی، جوادی آملی، انصاری شیرازی فرا گرفت و در مباحث عرفانی و اخلاقی نیز در قم و در تهران نزد آیت‌ الله حق‌شناس، و آیت‌ الله مجتهدی استفاده کرد. @salmanraoof لطفا ادامه گفتگو را در پست های بعدی دنبال کنید👇👇
آیت الله حوزه اصیل شیعی در ذات خود انقلابی است! 🔅🔅🔅 📌 اشاره: ایشان حدود بیست سال در درس تفسیر آیت‌ الله جوادی آملی حضور فعال و تحقیقی داشته و نیز اسفار را از محضر این استاد فرزانه فراگرفته است، از همین روی از شاگردان برجسته آیت‌الله جوادی آملی در حوزه فلسفه و تفسیر به شمار می‌آید. حجت الاسلام والمسلمین محمدی قائینی هم اکنون هجده سال است که به تدریس خارج فقه و اصول و نیز تدریس اسفار و تفسیر اشتغال دارد.ایشان سفرهای تبلیغی متعددی به خارج از کشور داشته و مدتی نیز مسئولیت حوزه علمیه آیت الله مجتهدی در تهران، مدرسه اهل البیت در کشور «سیرالئون» را برعهده داشته است. از دیگر سوابق ایشان می‌توان به تأسیس و مدیریت کارشناسی ارشد مرکز جهانی علوم اسلامی در قم، تدریس علوم و معارف اسلامی در دانشگاه تهران و بوعلی نیز اشاره کرد. 🌿🌿🌿 🔹 حوزه اصیل شیعی در ذات خود انقلابی است! 📝 اسباط- با سلام و تشکر از فرصتی که در اختیار ما گذاشتید. همانطور که مستخضرید مقام معظم رهبری مدتی است بر مقوله «انقلابی بودن» مجموعه‌های مختلف نظام اسلامی تأکید دارند. یکی از تأکیدات ایشان نسبت به انقلابی ماندن حوزه و خطر انقلاب زدایی از آن است. لطفاً به عنوان سؤال اول بفرمایید تعریف حوزه‌ی انقلابی و ابعاد و مختصات آن چیست؟ ✳ بسم الله الرحمین الرحیم. صفت انقلابی برای حوزه از یک دید، قید احترازی است و از یک دید قید تاکیدی؛ همانند «انقلاب اسلامی» که برخی در مورد آن هم سؤال میکنند اسلام چه نوع پسوندی برای انقلاب است. آیا قید توضیحی است آن‌چنان که شهید مطهری عقیده دارند و بقیه داشتند که اساساً دو نوع اسلام نداریم، اسلام انقلابی یا غیر انقلابی نیست. اسلام بذاته انقلابی است. نه اینکه اسلام یک حقیقت باشد، انقلابی ضمیمه‌ای به آن شود و مسلمانان دو دسته باشند. بعضی‌ها اسلام انقلابی را انتخاب کرده باشند و بعضی‌ها اسلام غیر انقلابی را انتخاب کرده باشند. 🔹 در مورد تشیع و تسنن هم همینطور است. تشیع و تسنن دو شعبه از اسلام نیستند. اسلام همان تشیع است ولی عده‌ای منحرف شدند، آن‌ها از حقیقت اسلام خارج شدند ولو به حسب مقام اثبات هر کسی عقیده، بینش و نظری دارد. ولی‌ نه این است که اسلام دو قسمت باشد. اسلام دو قسمت نیست. اسلام یک حقیقت بیشتر نیست و از میان مذاهب یک مذهب بیشتر حق نیست، لذا اسلام دو دسته نشد، اسلام یک حقیقت است و به اعتقاد ما اسلام ناب، اسلام اهل بیت عصمت «علیهم السلام» است ولی بقیه منحرف شدند و هر کدام به نوعی از حقیقت اسلام فاصله گرفتند. 🔹 دررابطه با حوزه‌ی انقلابی هم همینطور است. حوزه‌ی علمیه به عنوان یک مرکز و جایگاه سابقه‌دار و ریشه‌دار در رابطه با علوم و معارف اسلامی است. اگر در بعد از انقلاب می‌گوییم حوزه انقلابی شده است پس انقلابیون انقلابی را برپا کرده‌اند و این حوزه انقلابی باید بماند، نه به این معناست که حوزه دو بخش دارد، دوقسمت دارد، دو نوع می‌شود به آن نگاه کرد. حوزه‌ای که فقط به کار حوزوی مشغول است و به انقلاب کاری ندارد و حوزه‌ای که در آن علاوه بر مسائل حوزوی همراه با انقلاب و فکر اضافی به نام انقلابی بودن و انقلابی‌گری فعالیت انجام می‌دهند. حقیقت حوزه انقلاب است و این وصف بیشتر وصف توضیحی به نظر می‌رسد تا احترازی؛ چرا؟ به خاطر این‌که در حوزه به دنبال تحقیق پیرامون مسائل، موضوعات، احکام و قضایایی است که دین برای بشریت آورده است و بنا است بشر را با این تعلیمات، آموزش‌ها، دستورات، امر و نهی‌ها و‌ تبین‌ها برسانند به قله‌ی کمال خودش و لازمه‌ی این کار این است که به اسلام عمل بشود و درست فهمیده بشود وبه مرحله‌ی اجرا در بیاید به این می‌گویند حوزه‌ی انقلابی. یعنی به دنبال اجرای عینی اسلام در متن حیات بشر بودن و اقامه اسلام در قالب حاکمیت دینی بر اساس آموزه‌های اسلام ناب. این اندیشه که اسلام برنامه همه جانبه و عملیاتی برای هدایت و اداره امور جامعه دارد، نوعی نگرش است که از دل آن حوزه انقلابی در می‌آید. @salmanraoof لطفا ادامه گفتگو را در پست های بعدی دنبال کنید👇👇
آیت الله حوزه اصیل شیعی در ذات خود انقلابی است! 🔅🔅🔅 ✳ اگر همه ریش داشته باشند و یا بنر در ایام خاص بزنند این‌ها دانشگاه را اسلامی نمی‌کند! 🔹 آن‌چنان که درباره اسلامی کردن دانشگاه هم حرف همین است برخی بر این تصور هستند که اسلامی کردن دانشگاه‌ها یعنی عکس امام را در صفحه‌ی اول کتاب بچسبانند، شب چهارشنبه دعای توسل بخوانند، شب جمعه دعای کمیل، و ایام عزاداری‌ها و مناسبت‌ها پرچم بالا ببرند و چندتا شعار بدهند بعد دانشگاه می‌شود انقلابی و اسلامی! دانشگاه اسلامی یعنی فکر، بینش، برنامه و تحقیقات ما باید عمیق و بر اساس مبدأ و معاد باشد. این را می‌گویند دانشگاه اسلامی؛ حتی اگر همه ریش داشته باشند و یا بنر در ایام خاص بزنند این‌ها دانشگاه را اسلامی نمی‌کند. فکر باید اسلامی باشد،کتاب باید اسلامی باشد، حرف زدن باید اسلامی باشد، برنامه‌ها باید بر اساس مبانی اسلام و وحی و دین ارائه شود آن وقت دانشگاه می‌شود دانشگاه اسلامی. البته مسائل رو بنایی هم باید باشد ولی آن‌ها دانشگاه را اسلامی نمی‌کند لذا به نظر می‌رسد انقلاب هم همین‌طور است. 🔹 پس کسی خیال نکند که حالا حوزه یک حقیقت است و انقلاب و انقلابی بودن حقیقتی دیگر و اکنون این‌ها با هم ضمیمه شده‌اند و ما تاکید داریم که حوزه باید انقلابی بماند. نه این طور نیست بلکه حوزه اصیل شیعی در ذات خود انقلابی است و در طول تاریخ هم انقلابی بوده است. حوزه‌ی غیر انقلابی ولو حوزه است اما مورد تأیید نیست، حوزه اگر انقلابی نباشد به همان مقدار از حقیقت دین خارج شده، حوزه آن است که آموزه‌های دین را آن‌چنان که اولیای دین پیغمبر و ائمه‌ی معصومین خواستند عمل و پیاده کند و این‌ها را در میان مردم نشر دهد و دین را اصلاً عملیاتی کند. 🔹 هنری که مرحوم امام(ره) داشتند نسبت به همه‌ی علمای بزرگوار دیگر که خدا همه را مزد و اجر عنایت فرماید این بود که اسلام را عملی پیاده کردند و نقش پیغمبران را بازی کردند و عملاً دین را به متن جامعه آورد. دین را در متن جامعه نشاند و پیاده کرد و فهماند که دین، آموزه‌های ذهنی گوشه‌ی کتابخانه و برای نظریه‌پردازی صرف نیست. بلکه یک حقیقت تکوینی واقعی پیاده شدنی است که انبیاء این کار را کردند ومدت‌ها بود که این چراغ سوسو می‌زد. ایشان این چراغ را کاملاً روشن کرد و گفت دین یعنی این. دین یعنی متن سیاست واجتماع. دین یعنی عین حقیقت، پیشرفت، جولان، ظهور و بروز داشتن درهمه‌ی ابعاد زندگی ولذا حوزه‌ی انقلاب همین‌طور است. حوزه به معنای واقعی این است و این را می‌گویند حوزه‌ی انقلابی. ✳ حوزه انقلابی، دانشگاهی است معرفت‌آموز حقایق وجود، تربیت‌گر نفوس متعالی … 🔹 لذا اگر ما بخواهیم حوزه انقلابی را تعریف کنیم اینطور می‌شود تعریف کرد: حوزه انقلابی عبارت است از «مرکز آموزش رسالت انسانی و پرورش استعدادها و قوای ملکوتی و ممارست در تشخیص وظیفه‌ی دینی در ابعاد مختلف به همراه تقویت حس تعاون و هم‌گرایی اجتماعی» البته این تعریف قدری نظری شد و اگر هر کدام از قیود را بخواهیم توضیح دهیم هم فرصت زیادی می٬خواهد هم بیان زیر مجموعه‌های هر کدام از حوصله‌ی یک گفتگو بیرون است. خلاصه این تعریف این می‌شود: 🔹 رسالت اجتماعی بر اساس آیات و روایات پرشمار از وظایف ذاتی و قطعی عالمان دینی است که در سیره انبیاء الهی و امامان ما همواره جریان داشته است. می‌توانیم بگوییم هیچ امام و پیغمبری نداشتیم که یا کشته نشده باشد یا زندان نرفته باشد یا تبعید نباشد یا تحت فشار نبوده باشد؟ اگر آنها به اجتماع و سیاست کاری نداشتند، این همه تحت رنج و فشار نبودند. لذا اگر حوزه در آن عرصه وارد نشود به حوزوی بودن خود عمل نکرده است، یعنی در حقیقت مقداری از آموزه‌های دین وسیره انبیا و ائمه را زیر پا گذاشته و ساکت گذاشته است. @salmanraoof لطفا ادامه گفتگو را در پست های بعدی دنبال کنید👇👇