باسمه تعالی
بحث مکتب شناسی کاربردی
حول بحث استخاره
امروز تعطیل است
ان شاء الله از شنبه
ساعت ۱۲.۲۰
قم بلوار جمهوری میدان سپاه
بلوار شهید اخلاقی بعد از آژانس مسافرتی شاپرک آسمان پلاک ۱۲ طبقه اول
برقرار است
و آخر دعوانان ان الحمد لله رب العالمین
سلمان رئوفی
۱۳۹۸/۲/۲۵
@salmanraoofi
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 استاد علوی بروجردی از اعضاء اصلی نشست دوره ای اساتید:
🔹 هنر و افتخار نشست دورهای این است که به احترام مراجع تقلید تاکنون به مسئله مرجعیت ورود پیدا نکرده و حتی یک رساله از اعضای این نشست بیرون نیامده است!
#نشست_اساتید
#مرجع_سازی
#مناهج
@Manahejj
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 سبقت در اعلام مرجعیت
🔺 استاد سید محمدجواد علوی بروجردی
🔸 اعلام مرجعیت
🔸 انتشار رساله
🔻 پیش از این آقای علوی گفته بودند:
ما در مجموعه نشست اساتید این هنر را داشتیم که به احترام بزرگان و #پیرمردها که الان هستند، از نشست اساتید، یک رساله هم بیرون نیامده؛ نه به احترام! ما به این رویه حوزوی عمل کردیم.
📌 پ.ن:
دیگر احترام بزرگان لازم نیست؟
یا رویه متداول حوزوی نسخ شده است؟!
#نشست_اساتید
#مرجع_سازی
#مناهج
@Manahejj
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 سبقت در اعلام مرجعیت ۲
🔺 استاد هادوی تهرانی
🔸 اظهار تلویحی اعلمیت
🔸 اعلام مرجعیت
🔸 عدم انتشار رساله
📌 پ.ن: درست است که ظاهراً به احترام بزرگان، رساله منتشر نکردند؛ اما گویا آقایان مرجعیت خود را قطعی میدانند و دیگران را به تقلید از خود دعوت میکنند!!
#نشست_اساتید
#مرجع_سازی
#مناهج
@Manahejj
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 سبقت در اعلام مرجعیت ۳
🔺 شیخ محمدجواد فاضل
🔸 تقلیل از شرایط مشهور تقلید و عدم لزوم اعلمیت
🔸 اعلام مرجعیت
🔸 عدم انتشار رساله
#مرجع_سازی
#مناهج
@Manahejj
هدایت شده از روزنه
بخش استفتائات سایت یکی دیگر از سران #نشست_اساتید!
اغلب سران تشکل موسوم به #نشست_اساتید، دفتر مراجعات و سایت شخصی دارند و در سایت شان به #استفای_فقهی پاسخ می دهند!
این قبیل امور معمولا مقدمه اعلان مرجعیت است و با وجود آنکه اغلب اساتید این افراد در قید حیات هستند، اعلام مرجعیت به این شکل، به عنوان یک چالش اخلاقی و سلوک غیر همسو با سیره بزرگان تشیع، محل حساسیت و پرسشگری عموم طلاب و روحانیون قرار گرفته است.
وانگهی! این حجم دفتر و رساله و مرجع، نهاد مرجعیت شیعه را در آینده نزدیک با #تکثری بی سابقه مواجه خواهد کرد که گرچه موجب تسهیل روابط با نظام سیاسی خواهد شد، اما اقتدار مذهبی نهاد روحانیت (که همواره به عنوان پشتوانه و سرمایه تاریخی تشیع بوده) را به شدت به مخاطره خواهد انداخت.
🔶حاشیه
اطلاع رسانی و دغدغه مندی حوزویان در این باب، نه به معنای نفی کلی حضرات(که آنان در جای خود محترم اند)، بلکه تذکاری است جهت جلوگیری از سوءاستفاده اطرافیان که گاه با اغراض غیرالهی، در شیپور تکثر و تفرق در مرجعیت و روحانیت، دمیده و می دمند.
@rozaneebefarda
هدایت شده از دیوار طلاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️سیره حضرت آیت الله بهجت در اعلام و اقدام برلی مرجعیت
♨️حتی یک قدم نه قبل از مرجعیت و نه بعد از مرجعیت برای مرجعیت برنداشت!
♨️خدا را شاهد میگیرم هزار تومان هم خرج مرجعیت و تعریف خودش نكرد
♨️تا جایی که تحت اختیارش بود حتی اجازه نداد توی رسالش بنویسند «آیتالله العظمی» مینوشتند «العبد محمدتقی بهجت»!
@khabarehowzeh
♨️رسانه مستقل خبر حوزه
هدایت شده از دیوار طلاب
#تحلیل_خبرحوزه از تحرکات اخیر جریانات حوزوی برابر #نشست_اساتید ۱
🔻🔻🔻
عملکرد #نشست_اساتید به ویژه سران و ارکان آن طی سالیان اخیر سوالات و ابهامات و انتقاداتی را بر انگیخته لذا باعث شده مراجع معظم تقلید، نهادهای حوزوی و جریانات انقلابی حوزه علیه این مجمع موضع گیری کنند
در این باب نکات ذیل قابل توجه است
♻️ 1⃣تضعیف جایگاه مرجعیت
برخی از رویکردها و اعمال سران نشست اساتید باعث تضعیف مرجعیت است که از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:
🔻الف) انتشار رساله و پاسخگویی به استفتائات با زنده بودن مراجع و اساتید معظم همین آقایان که متاسفانه این شائبه را ایجاد می کند که آقایان صلاحیتی همسنگ یا فراتر از مراجع معظم تقلید برای خود قائل هستند.
♻️علاوه بر اینکه این رفتار نقض صریح بیانات گذشته ایشان در خودداری و جلوگیری از انتشار رساله توسط اعضای نشست است.
🔻ب) دخالت دربرخی شئون مرجعیت همچون تقسیم گسترده پول بین اساتید به اسم و عنوان شخصی خود در حالیکه امور مالی حوزه تا کنون از طریق مراجع عظام تقلید اداره می شد و استقلال و سلامت حوزه و روحانیت نیز تا کنون از همین طریق تضمین شده است.
تقسیم پول از طریقی غیر از مراجع و غیر عنوان وجوهات این خوف ر ایجاد می کند که پولهایی با منشاء نا معلوم وارد حوزه شده و استقلال و کرامت نهاد حوزه را زیر سوال برد.
♻️رفتارهایی مثل تقسیم پول با عنوان شخصی یا نشر رساله و امثال آن باعث شد حضرت آیت الله وحید در جلسه نشست اساتید با ایشان در دی ماه سال ۹۶ با یادآوری دنیاگریزی و فرار علمای صالح سلف از مقام و مرجعیت به گونه ای سران نشست اساتید را مورد نصحیت و انتقاد غیر مستقیم خود قرار دهند و در مورد دیگر با نوشته ای کتبی گواهی اجتهاد برای هر فردی را انکار کنند.
🔻ج) عدم توجه به جایگاه واقعی فقاهت و مرجعیت صالح که باعث بی مهری و عدم تعامل مناسب با برخی مراجع همچون آیت الله مکارم شیرازی شده و این شائبه را ایجاد می کند که توجه ویژه سران نشست اساتید به برخی مراجع به جهت جلب امکانات یا سلیقه خاص نشست اساتید درباره بزرگان است.
♻️ 2⃣ عملکرد نشست اساتید نسبت به ماموریت اعلام شده از ناحیه نشست
ادعای سران نشست اساتید از تشکیل چنین مجمعی پیگیری امور مربوط به حوزه و روحانیت و به ویژه اساتید و مسائل صنفی آنها به دور از هرگونه جهت گیری و فعالیت متداول سیاسی است.
♻️در حالی که
🔻اولا: با توجه به ادعای ایشان همه اساتید باید مورد حمایت ایشان قرار گیرند نه فقط آن دسته از اساتیدی که به ایشان مراجعه کرده و زیر چتر آنها آمده اند.
🔻ثانیا: انتظار طبیعی و منطقی از سران نشست اساتید با توجه به ماموریت اعلام شده برای آن هماهنگی و تعامل با همه مراجع معظم، شورای عالی حوزه و مدیریت حوزه است که متاسفانه شاهد دخالت در برخی شئون مرجعیت و ناهماهنگی با نهادهای حوزوی هستیم و همین جهت باعث کدورت مرجع معظم آیت الله مکارم شیرازی شد.
🔻ثالثا: برخی رویکردها و مواضع سیاسی سران نشست اساتید به عنوان نشست اساتید و یا مواضع شخصی ایشان بدون لحاظ جایگاه عنوانی که در این تشکل دارند به ماموریت اعلامی ایشان لطمه وارد کرده و در برخی موارد در راستای برخی جهت گیری های خاص سیاسی قرار گرفته است.
♻️به طور مثال ملاقات سران نشست با رئیس دولت یازدهم و پیشنهاد تئوریزه کردن شعار اعتدال این دولت آیا در راستای اهداف اعلامی این نشست است یا نوعی کنشگری سیاسی با جهت گیری خاص؟!!
🔻در حالیکه ورود اساتید به این تشکل و رای ایشان به سران نشست برای اهداف و جهت گیری های خاص سیاسی نبوده و صرفا امور حوزوی و صنفی مورد لحاظ ایشان است.
♻️انتظار طبیعی و منطقی طلاب و اساتید سطوح عالی حوزه از سران نشست این است که اگر ایشان بنای فعالیت سیاسی و جهت گیری خاصی دارند آن را به طور رسمی اعلام کرده تا همه طلاب و اساتید تکلیف خود را برای حضور در این مجموعه بدانند.
@khabarehowzeh
♨️رسانه مستقل خبر حوزه
هدایت شده از دیوار طلاب
♨️تحلیل #خبرحوزه از تحرکات اخیر جریانات حوزوی برابر #نشست_اساتید ۲
🔻🔻🔻
♻️با توجه به نکات پیش گفته و همچنین شعار و ادعای سران نشست در حفظ حرمت و جایگاه مراجع معظم تقلید اگر #نشست_اساتید بخواهد فضا به جریان عادی خود بازگردد باید
🔻اولا: سران نشست اساتید که اقدام به انتشار رساله و پاسخگویی به استفتائات کرده اند با عذرخواهی از مراجع معظم تقلید خصوصا اساتید خود اقدام به جمع آوری رساله کرده و پاسخگویی به استفتائات را به مراجع معظم تقلید ارجاع دهند.
🔻ثانیا: از دخالت در شئون مرجعیت پرهیز کرده و ازدیگر تقسیم پول به عنوان شخصی خود نداشته باشند و اجازه دهند امور مالی حوزه همچنان از طریق مراجع تقلید و به عنوان ایشان اعمال شود تا همچنان کیان و استقلال حوزه از هر آسیبی مصون و محفوظ مانده و از ورود اموالی که منشاء آنها معلوم نیست به حوزه جلوگیری شود.
🔻ثالثا: آقایان سران نشست اساتید به صورت شفاف توضیح دهند آن بخش از پولهایی که به اسم برخی سران نشست بین اساتید تقسیم شده از کجا و به چه عنوانی تامین شده است؟
🔻آیا آقایان به عنوان مرجع تقلید اخذ وجوهات کرده اند و یا اینکه اشخاص و جریاناتی به ایشان این مبالغ مالی را هدیه داده اند؟
🔻سوال دیگری که باید جواب داده شود این است که وجوهات یا هدایا از داخل کشور تامین شده یا خارج کشور؟
🔻گرچه بعید است که آقایان شفاف سازی کنند و از ادامه این رویه غلط منصرف شوند
🔻رابعا: انتظار می رود سران نشست اساتید ضمن انتشار اساسنامه خود برای روشنگری همه از جمله اساتید مجموعه نشست، نوع و چگونگی فعالیت سیاسی این تشکل را به صورت دقیق روشن کنند و معلوم کنند با توجه به شعار پدری نشست برای جریانات سیاسی، چطور در مقابل بعضی مسئولین و نهادها که با اجرای اسناد بین المللی کفار، مبانی اعتقادی و احکام الاهی را زیر سوال می برند هیچ واکنشی نشان نمی دهند اما در دیدار با همان جریان سیاسی از تئوریزه کردن شعار آن جریان صحبت می کنند؟!!
به نظر می رسد اگر این رویه در نشست اساتید در تقابل با مراجع معظم تقلید و زیرپاگذاری سنتهای حسنه حوزوی ادامه پیدا کند مراجع معظم تقلید، طلاب و اساتید به روشنگریها و وظایف دیگر خود در قبال نشست مبادرت می ورزند و تبعات آن به عهده سران نشست با رویه غلطیست که در پیش گرفته اند.
@khabarehowzeh
♨️رسانه مستقل خبر حوزه
باسمه تعالی
اگر فرصت کنم تحلیلی درباره اینکه
چرا به رئیس جمهور متقلب کنونی جناب روحانی اجازه داده شد که در عداد کاندیداهای ریاست جمهوری بیاید
چه راهبردی پشت کار نظام و رهبری بود
چه سرنوشتی در انتظار جریان و بدنه متدین و بدنه و جریان غیر متدین در انتخابات آتی هست
جریانات حوزوی که در حوزه هستند چه کنشهایی در قبال این اتفاقات خواهند داشت
خواهم نوشت ان شاء الله
اگر فرصت کنم
شاید هم صوتی بارگزاری کنم
@salmanraoofi
#فقه_بانکداری
به همت گروه اقتصاد دانشگاه علوم اسلامی رضوی بررسی شد؛
📌 چالشهای فقهی #بانکداری_اسلامی در ایران
🔅🔅🔅
عضو شورای فقهی بانک مرکزی در این نشست به بررسی دغدغههای مراجع درباره شبهه ربوی بودن قراردادهای بانکی، صوری بودن قراردادها و جریمه تأخیرپرداخت، گفت: در واقع قرض با بهره از جهت فقه اسلامی ربا به حساب میآید.
📝 به گزارش خبرنگار وسائل، نشست «چالشهای فقهی بانکداری«چالشهای فقهی بانکداری اسلامی در ایران» بررسی شد اسلامی در ایران» از سلسله جلسات مدرسه رمضانی اقتصاد به همت گروه اقتصاد دانشگاه علوم اسلامی رضوی با حضور حجت الاسلام سید عباس موسویان، عضو شورای فقهی بانک مرکزی سه شنبه ۲۴ اردیبهشت در سالن آمفی تئاتر دانشگاه رضوی با حضور جمعی از محققان و پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی برگزار شد.
🔸 وی در این نشست به بررسی دغدغههای مراجع درباره شبهه ربوی بودن قراردادهای بانکی، صوری بودن قراردادها و جریمه تأخیر پرداخت، گفت: در واقع قرض با بهره از جهت فقه اسلامی ربا به حساب میآید.
ادامه گزارش را در پیام زیر دنبال کنید
@salmanraoofi
#فقه_بانکداری
به همت گروه اقتصاد دانشگاه علوم اسلامی رضوی بررسی شد؛
📌 چالشهای فقهی #بانکداری_اسلامی در ایران
🔅🔅🔅
✳ بایدها و نبایدهای بانکداری غربی
🔹 این استاد تمام اقتصاد در ادامه بررسی بایدها و نبایدهای بانکداری غربی در پاسخ به این پرسش که آیا این بانکداری ربوی است یا نه، اظهارکرد: برخی از عالمان دینی معتقدند که بانکداری غربی ربوی نیست.
🔹 این نظریه پرداز بانکداری با اشاره به این مطلب که دیدگاه ربوی نبودن بانکهای غربی در صد سال گذشته در میان مسلمانان نهادینه نشده است، بیان داشت: در واقع در دیدگاه دوم این مطلب مورد قبول واقع شد که بانکداری غربی ربوی است.
🔹 وی ادامه داد: با پذیرش ربوی بودن بانکهای غربی این پرسش مطرح شد که آیا میشود این بانکها را اصلاح کرد و بدون ربا شود که در این خصوص آیت الله شهید محمد باقر صدر درباره بانکداری غربی و کارکرد و معاملات تحلیل انجام داد.
🔹 حجت الاسلام موسویان با اشاره به این مطلب که براساس تحلیلهای شهید صدر معلوم میشود که کدام معاملات ربوی است و چرا اینگونه است، گفت: در همین راستا شهید صدر جایگزین معرفی میکند که ما میتوانیم بانک هائی را داشته باشیم و در عین حال سپرده گذاری انجام شود و بانکها وکیل مردم شوند.
✳ بانکداری بدون ربا لازم است، ولی کافی نیست
🔹 عضو شورای فقهی بانک مرکزی با تأکید بر این مطلب که بانکداری بدون ربا لازم است، ولی کافی نیست، ابراز کرد: در عین حال نیاز است تا به سمت بانکداری اسلامی حرکت کرد و این نکته را باید مدنظر قرار داد که بانکداری اسلامی فقط بانکداری بدون ربا نیست.
🔹 وی با اشاره به این مطلب که برخی بین بانکداری بدون ربا و بانکداری اسلامی تفاوت هائی گذاشته اند، اظهار کرد: در آموزههای اسلامی بانکداری اسلامی منحصر به حذف ربا نیست و باید موارد دیگر را هم مد نظر قرار داد.
🔹 حجت الاسلام موسویان با بیان اینکه در بانکداری اسلامی باید سایر آموزههای آسلامی را وارد کرد، بیان داشت: ایده اول که بانکداری غربی و ربوی است نهادینه نشد، اما ایده دوم بانکداری بدون ربا نهادینه شد و ایده سوم دیگری وجود دارد که هنوز عملیاتی نشده است.
✳ از بانکداری بدون ربا میتوان به سمت بانکداری اسلامی حرکت کرد
🔹 وی ادامه داد: این ایده سوم بانکداری اسلامی است که همه ابعاد فقهی و معاملاتی و مالی در آن تأمین میشود؛ از بانکداری بدون ربا میتوان به سمت بانکداری اسلامی حرکت کرد و همه مولفهها در این ایده وارد شود که تبدیل به بانکداری اسلامی شود.
🔹 عضو شورای فقهی بانک مرکزی در ادامه به بررسی صنعت بانکداری غربی پرداخت، گفت: در واقع این صنعت ۴۰۰ سال سابقه دارد که همه متفکران اقتصاد روی آن کار میکنند.
🔹 وی با اشاره به این مطلب که مسائل چالشی در حوزه پول به اندازهای فراوان است که دانشمندان غربی از حل آن ناتوان هستند، تصریح کرد: صنعت بانکداری، صنعت پیچیدهای است؛ درباره قانونهای بانکداری در ایران در مقام قانون هیچ اعتراضی نیست، اما در مقام اجرا اعتراض هائی وجود دارد.
@salmanraoofi