eitaa logo
سلمان رئوفی
5.3هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
330 ویدیو
187 فایل
🔆قال رسول‌الله ص: ان هذا الدين متین 🔆کانال‌سلمان‌رئوفی 🔆مکتب شناسی فقهی، عرفان شیعی ،سیره ائمه ع ،علوم انسانی، فرهنگ و سیاست راه ارتباط https://eitaa.com/srsr1359 🔆صوت دروس در کانال سروش @salmanraoufi سایت boohoos.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
باسمه تعالی با عرض عذرخواهی فعلا شرایط مساعد درس دادن نیست لذا تا اطلاع ثانوی بحث مکتب شناسی کاربردی تعطیل است 👈👈👈البته شاید این هفته بحث برقرار شود گوش بزنگ باشید التماس دعا @salmanraoofi
30.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔆تفسیری از آیه لقد خلقنا الانسان فی کبد 🔆سختی با برکت بیانات حجت الاسلام و المسلمین سیدمیرهاشم حسینی شب هشتم ماه مبارک رمضان @hhaghshenas @salmanraoofi
mojir.mp3
8.66M
دعای مجیر با صدای ملکوتی حاج مهدی سماواتی @salmanraoofi
باسمه تعالی ۱۳ و ۱۴ و ۱۵ ماه مبارک رمضان که به آن ایام البیض میگویند خواندن دعای مجیر وارد است و ثواب عظیمی دارد این بنده روسیاه را فراموش نکنید @salmanraoofi
⚡️روش مخالفت با فلسفه از تفکیک تا تکفیر ✍مهدی مسائلی در حوزه‌های علمیه مخالفت با فسلفه و عرفان‌نظری با دو روش دنبال می‌شود: 1. روشِ تفکیکیِ اعتدالی   2. روشِ تکفیری(تفکیکی افراطی). رهبر انقلاب آیت الله خامنه‌ای در دیدار اخیرشان با طلاب، ضمن حکایتی از سابقه وجود اختلاف نگاه حوزویان به فلسفه و عرفان‌نظری، خواستار مدیریت اختلافات شدند. به نظر بنده در این مسیر، باید ابتدا تفاوت روش‌های اظهار مخالفت با فلسفه و عرفان را بیان کرد. پس بهتر است نگاهی به دو روشی که بیان شد، داشته باشیم: 🔸روش تفکیکی اعتدالی: در حوزه‌های علمیه شیعه، بعضی از علما به صورت علمی با بعضی از مسائل و گزاره‌های فلسفه و عرفان نظری مخالف هستند، اما روش اظهار مخالفت آنها بدین گونه است که: ✔️ -آنها نظرات و نقدهای خویش را در دروس سطح عالی حوزوی و در جمع فضلای حوزه که نسبت به این علوم آشنایی دارند، مطرح می‌کنند. طبیعتا در این دروس قضاوت‌های طلاب بیشتر علمی است و سخنان سره از ناسره مشخص خواهد شد.  ✔️-در دروس این عالمان تلاش می‌شود طرح مطالب به صورت کامل باشد و در نقد اندیشه‌های فلسفی همه جوانب آنها بیان شود. ✔️-این علما به خاطر وجود لازمه‌های باطل و حتی کفرآمیز در یک نظر، صاحب آن نظر را تکفیر نمی‌کنند، زیرا غالباً صاحبان این نظرات، لوازم مطرح شده توسط مخالفان‌شان را قبول ندارند. ✔️- نقد و مخالفت در یک موضوع علمی موجب نمی‌شود که آنها به تخریب شخصیت طرف مقابل بپردازند و مخالفت خویش به ابعاد دیگر علمی و اجتماعی نیز سرایت دهند. 🔺البته ممکن است تمامی این ملاحظات در این دروس روش تفکیکی اعتدالی به صورت کامل در نظر گرفته نشود ولی اراده آنها بیشتر بر این روش متمرکز است. 🔸روش تکفیری(تفکیکی افراطی): این جریان بیش از آن‌که در پی نقد علمیِ فلسفه باشد به دنبال تخریب و بدجلوه دادن آن است. روش اظهار مخالفت این جریان با علوم عقلی بدین‌گونه است که: ✔️- نقدها و مخالفت‌های خویش را در منابر و خطابه‌های عمومی نزد مردم عادیِ ناآشنای با این علوم بیان می‌کنند، مردمی که قدرت تشخیص سره از ناسره و جمع‌بندی علمی بین این سخنان را ندارند. این جریان حتی در حوزه‌های علمیه نیز غالباً نقدفلسفه را برای طلاب مبتدی و فلسفه نخوانده بیان می‌کند و بیش از آن‌که ابعاد علمیِ طلاب را تقویت کند، تعصب و دشمنی یک‌طرفه آنها را با این علوم بیشتر می‌کند. بنده بارها دیده‌ام که اساتید وابسته به این جریان در اثنای دروس مقدماتی حوزه، همچون ادبیات عرب، به هربهانه‌ای به تخریب فلسفه و عرفان می‌پردازند. ✔️-  این افراد با تقطیع سخنان علما و گزیده‌برداری از مطالب آنها، نظریات آنها را به صورت تحریف شده برای مردم گزارش می‌کنند. به گونه‌ای که پس از گزارش آنها، اندیشه طرف مقابل آن‌قدر زشت و سخیف جلوه‌گر می‌شود که احتیاجی به بیان ردیه توسط آنها ندارد. ✔️- این افراد معمولاً بحث را به گونه‌ای هدایت می‌کنند که لوازمی کفرآمیز از اندیشه‌های فلسفی و عرفانی به دست ‌آید، سپس صاحب آن اندیشه را معتقد به لوازم دانسته و تکفیرش می‌کنند. این افراد برای نسبت دادن چنین اعتقاداتی به طرف مقابل، به جستجوی سخنان دوپهلو و کلامات متشابه می‌پردازند یا این‌که سخن نادرست یکی از فلاسفه یا عرفا را برجسته نموده و آن را به عنوان نظر و سخن تمامی دانشمندان این علوم مطرح می‌کنند. ✔️- بُعدِ تکفیری این جریان موجب می‌شود تا مخالفت خویش در یک موضوع مثل فلسفه را به تمامی ابعاد اجتماعی و سیاسی تسری دهند و از هر تلاشی برای تخریب چهره مقابل فروگذار نکنند. حاصل سخن این که برای مدیریت اختلافات در زمینه فلسفه و عرفان نظری، باید ابتدا با روش‌های نادرست در اظهار اندیشه مقابله کرد، وگرنه وضعیت همان‌گونه خواهد شد که امام خمینی در پیام منشور روحانیت ضمن هشدار به آن می‌نویسد:  "در مدرسه فیضیه فرزند خردسالم، مرحوم مصطفى از کوزه‌اى آب نوشید، کوزه را آب کشیدند، چراکه من فلسفه می‌گفتم. تردیدى ندارم اگر همین روند ادامه مى‌یافت، وضع روحانیت و حوزه‌ها، وضع کلیساهاى قرون‌وسطی می‌شد که خداوند بر مسلمین و روحانیت منت نهاد و کیان و مجد واقعى حوزه‌ها را حفظ نمود." .......... @azadpajooh @salmanraoofi
🔆علامه محمدتقی جعفری رحمة الله علیه: اگر این خدایی که ما برای خود جعل می کنیم، آن خدایی که اگر زن هستم به من باید زیبایی کلئوپاترا را بدهد، و اگر مرد هستم زیبایی یوسف را، اگر از عدالت خوشم بیاید باید عدالت علی (سلام الله علیه) را به من بدهد، ثروت قارون را بدهد، جهانگیری اسکندر مقدونی را بدهد... . 🔆این خدا اگر یک اپسیلون از این موقعیت ها کمتر به من لطف کند، خدایی مشکوک است. 🔆می گوید: خدا وجود ندارد، دلیلتان بر وجود خدا چیست؟ 🔆منشأ و ریشه این قضیه از این جاست: خدا را طوری می سازد، که بعد به او شک کند. بعد آن فیلسوف ساده را ببینید که می گوید: خدا را واقعا نمی توان از روی دلیل ثابت کرد. . 🔆منشأ و ریشه این قضیه از این جاست: خدا را طوری می سازد، که بعد به او شک کند. بعد آن فیلسوف ساده را ببینید که می گوید: خدا را واقعا نمی توان از روی دلیل ثابت کرد. . 🔆کدام خدا را می فرمایید؟ آن خدایی که من ساختم و تو ساختی، شک در آن نکن، یقینا چنین خدایی وجود ندارد. بشر را راحت کنید. . 🔆آن خدایی که ما ساخته ایم؛ بازرگان ساخته برای چک و سفته اش، دانشجو و دانش آموز برای نمره های خوب ساخته است، مریض برای خوب شدنش می سازد، اقویای عالم برای بدبخت کردن مردم می سازند، آیا این خداها را می فرمایید؟ . 🔆چرا این قدر خودتان را در کتاب ها خسته می کنید؟ این خدا، به حق حقیقت قسم وجود ندارد. یک خدا نیست که انگیزه حرکت برای انسان ها نمی شود. یک خدا نیست که آن قدر شعر و استدلال نمی خواست. @sireolama @salmanraoofi
🔆اگر امام حسن صلح نمی‌کرد چه اتفاقی می افتاد در تاریخ؟ 🔆در مورد کار امام حسن ما هیچ در صدر نمی آییم از موضع دفاع حرف بزنیم که چرا صلح کرد و چه موجباتی داشت. 🔆امام حسن اگر صلح نمی‌کرد یقینا اسلام ضربه می‌دید؛ برای خاطر این‌ که آن چهره افشا نشده بود مردم هنوز حقایق را نمی دانستند. 🔆تبلیغات و پول و کارهای گوناگون سیاسی آنچنان جو بدی به وجود آورده بود که امام حسن اگر آن روز خود را و جان خود را و جان اصحاب نزدیک و معدود خود را از دست می‌داد چیزی از اسلام باقی نمی‌ماند. 👌 آگاهانه مقاومت کردن، تکلیف را فهمیدن و ایستادن، این کار امام حسن بود 🔆امام حسن یکی از شجاعانه‌ترین اقدام‌ها را برای انجام این تکلیف انجام داد، چرا؟ برای خاطر این‌که، به همه‌ی ائمه فقط دشمنان بودند که طعن می‌زدند، 👈اما پیچیدگی کار امام حسن و ظرافت آن موضع آنچنان بود که حتی دوستان او هم به او طعن می‌زدند. نمیدانستند و به او «یا_مذل_المؤمنین» می‌گفتند اما صبر کرد. 🔆خدایا به حق مظلومیت امام حسن مجتبی ؛دلهای ما را با حقایق اسلام آشنا کن و ما را در راه دین و ولایت ثابت قدم بدار. ۱۳۶۸/۲/۲ 📚منبع:کتاب انسان ۲۵۰ ساله بیانات رهبر معظم انقلاب حفظه الله @salmanraoofi
1_10457580.mp3
5.99M
🎙 فعالیت های امام حسن مجتبی علیه السلام در مدینه #استاد_رفیعی @salmanraoofi
🔆وقتی سلبریتی های بیسواد که سعی زیادی کردند روحانی رای بیاورد 👈حالا با افتضاحات سیاسی و اقتصادی دولت 👈فهمیدند که نباید با رئیس دولت همنشینی کرده و به افطاری دولت نمی روند 👈ولی افراد مثلا فرهیخته و مدعی علم و فضل روحانیت 👈هنوز متوجه نکته نیستند و به دیدار رئیس دولتی میروند که در انزوای سیاسی برای بی تدبیری، اعتماد به کفار و تحمیل خسارت عظیم اقتصادی به کشور است 👈این گونه مردم روحانیت را در افتضاحات به بار آمده شریک میدانند 👈و سرمایه اجتماعی و سیاسی روحانیت کاهش می یابد ⚠️واقعا دلیل همنشینی با رئیس جمهور چیست؟ ⚠️خدمات درخشان دولتی مثل 🔻اجرای غیر شرعی سند۲۰۳۰ 🔻تحمیل کنوانسیون استعماریfatf 🔻تحمیل قرارداد خسارت بار برجام 🔻رها کردن فضای مجازی در منجلاب فساد 🔻اختلاس های بی سابقه تاریخی ⚠️یا خدمات درخشان مردمی مثل 🔻رکود 🔻تورم افسارگسیخته مستضعف شکن 🔻و ده ها خسارت دیگر 👈آقایان اگر عِرق دینی ندارید 👈حداقل کمی درک سیاسی داشته باشید 👈و اگر به فکر آبروی روحانیت نیستید 👈اقلا به اندازه سلبریتی ها متوجه باشید 👈و آبروی خود را به این دولت گره نزنید 🔻 عکس 🔻سیدمجتبی نورمفیدی مدرس حوزه 🔻احمدمبلغی مدرس فقه، با مسئولیتهای متعدد در دفتر تبلیغات و مجلس 🔻سیدمحمدغروی عضوشورای عالی حوزه 🔻مصباحی نماینده مجلس اسلامی در ادوار مختلف 🔻ابوالحسن نواب‌،رئیس سابق مرکزخدمات، رئیس دانشگاه ادیان 🔻بطحایی عضوخبرگان 🔻سلیمانی نماینده رهبر و امام جمعه سابق زاهدان 🔻سیدرضاتقوی عضوجامعه روحانیت مبارز، رئیس سابق شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، عضوکنونی 🔻علی عباسی مدیر جامعه المصطفی @salmanraoofi
🗓سالروز رحلت فیلسوف متأله 🏳صدرالمتالهین، حکیم ملاصدرا 🏳و دستور موکد و مکرر رهبری 🏳برتدریس‌وتعمیم‌فلسفه‌اسلامی/۵ 💠رهبرانقلاب ‼️ما ایرانیان بیش از همه به فلسفه الهی ملاصدرا وامدار و بیش از همه در برابر آن مکلفیم. دوران ما با دمیدن خورشیدی چون امام خمینی که یگانه‌ی دین و فلسفه و سیاست و خود یکی از صاحبنظران برجسته در حکمت متعالیه بود و نیز با حوزه‌ی درسی و تحقیقی پربرکت حکیم علامه‌ی طباطبایی که استاد یگانه مبانی ملاصدرا بود بیشک امروز دوره‌ی با برکتی برای فلسفه الهی است و باید عملا شاکر آن بود! ۷۸/۳/۱ ‼️فلسفه‌ی اسلامی در طول زمان امتداد عملی نداشته در حالی که فلسفه‌های غربی کانت و هگل و مارکس که از لحاظ نفْسِ فلسفه بودن خیلی کم محتواتر و ضعیف‌تر از فلسفه‌ی اسلامی هستند، امتداد عملیاتی دارند اما فلسفه‌ی ملّاصدرا یا فلسفه‌ی ابن‌سینا یا دیگری در حکومت امتداد عملی نداشته،‌ سفارش من به متفلسفین همیشه این بوده که این امتداد را پیدا کنند اما روی آن کار نشده! ۹۷/۱۲/۱۳ #نشربامنبع @Jahade_tabeini
🗓سالروز رحلت فیلسوف متأله 🏳صدرالمتالهین، حکیم ملاصدرا 🏳و دستور موکد و مکرر رهبری 🏳برتدریس‌وتعمیم‌فلسفه‌اسلامی/۷ 💠رهبرانقلاب ‼️اهمیت و عظمت فقه نباید ما را از اهمیت علم فلسفه غافل کند، هر کدام از اینها مسئولیتی دارند. رشته‌ی فقه مسئولیاتی دارد، فلسفه هم مسئولیتهای بزرگی بر دوش دارد. پرچم فلسفه‌ی اسلامی دست حوزه‌های علمیه بوده است و باید باشد و بماند. اگر شما این پرچم را زمین بگذارید، دیگرانی که احیاناً صلاحیت لازم را ندارند، این پرچم را برمیدارند؛ تدریس فلسفه و دانش فلسفه میافتد دست کسانی که شاید صلاحیتهای لازم را برایش نداشته باشند. امروز اگر نظام و جامعه‌ی ما از فلسفه محروم بماند، در مقابل این شبهات گوناگون، این فلسفه‌های وارداتی مختلف، لخت و بیدفاع خواهد ماند. آن چیزی که میتواند جواب شماها را بدهد، غالباً فقه نیست؛ علوم عقلی است؛ فلسفه و کلام. اینها لازم است! ۸۹/۷/۲۹ #نشربامنبع @Jahade_tabeini
🗓سالروز رحلت فیلسوف متأله 🏳صدرالمتالهین، حکیم ملاصدرا 🏳و دستور موکد و مکرر رهبری 🏳برتدریس‌وتعمیم‌فلسفه‌اسلامی/۸ 💠رهبرانقلاب ‼️درحقیقت باید گفت که فلسفه در حوزه مهجور است. فلسفه باید در حوزه‌ها رواج پیدا کند. فلسفه فقط این نیست که ما کتاب منظومه یا اسفار را بگیریم و از اول تا آخر بخوانیم؛ نه، تبحر در فلسفه به این معناست که ما بتوانیم از تمام افکار فلسفی موجود دنیا و از مادّه‌ی فلسفه‌ی موجود خودمان مطلع باشیم و در مقابل فلسفه‌های غلط و انحرافی، خودمان را در حال آماده‌باش نگهداریم و احیاناً اگر نقطه‌ی مثبتی در آنها هست، از آن نقطه‌ی مثبت استفاده بکنیم. فلسفه‌ی ما این‌طوری پیشرفت میکند؛ والّا در حد شناخت افکار و کلامات بزرگان به این اندازه ارزشی ندارد. فلسفه باید ما را به معرفت کامل برساند. باید پی‌درپی افکار جدید فلسفی در حوزه مطرح شود! ۷۰/۶/۳۱ #نشربامنبع @Jahade_tabeini