هدایت شده از مدرسه انقلاب اسلامی
سوال منشور 2.jpg
2.88M
📌 سوالات مسابقه کتابخوانی "منشور روحانیت" #بخش_دوم
⚠️ لطفا عدد پاسخ صحیح را به صورت یک عدد 20 رقمی از چپ به راست به سامانه پیامکی 10002534273442 ارسال نمایید.
🌐@madresah57ac
هدایت شده از مدرسه انقلاب اسلامی
سوال منشور 1.jpg
3.03M
📌 سوالات مسابقه کتابخوانی "منشور روحانیت" #بخش_اول
⚠️ لطفا عدد پاسخ صحیح را به صورت یک عدد 20 رقمی از چپ به راست به سامانه پیامکی 10002534273442 ارسال نمایید.
🌐@madresah57ac
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰صبح امروز صورت گرفت؛
🚨تشکر عمیق از ملت ایران در پی امتحان بزرگ و مطلوب انتخابات
🔻رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (یکشنبه) در ابتدای جلسه درس خارج فقه با تشکر از درخشش مطلوب ملت ایران در امتحان بزرگ انتخابات و ناکام گذاشتن فرصتطلبی و تبلیغات همهجانبه دشمنان، تأکید کردند: در مقابل توطئه دشمن برای ضربه زدن به ارکان مختلف کشور، همه باید برای دفاع هوشیار، و آماده ضربه و حمله متقابل باشیم.
🔸حضرت آیت الله خامنهای با اشاره به فضاسازی منفی و پر حجم دستگاههای تبلیغاتی بیگانه علیه شرکت مردم در انتخابات، خاطرنشان کردند: این تبلیغات منفی از چند ماه قبل آغاز و با نزدیکشدن به انتخابات بیشتر شد و در دو روز آخر نیز به بهانه یک بیماری و ویروس، رسانههای آنها از کمترین فرصت برای منصرف کردن مردم از حضور در انتخابات چشمپوشی نکردند.
🔹رهبر انقلاب اسلامی با شکر خداوند متعال و قدردانی عمیق از حضور گسترده مردم در انتخابات برغم این تبلیغات مغرضانه، گفتند: خداوند اراده کرده است این ملت را پیروز کند.
🔸ایشان دشمنیِ دشمنان با ملت ایران را محدود به عرصههای اقتصاد، فرهنگ و باورهای دینی و انقلابی مردم ندانستند و افزودند: آنها حتی با انتخابات ملت ایران نیز مخالف هستند چرا که نمیخواهند پدیده شرکت مردم بهنام دین در پای صندوق رأی و در خدمت انقلاب، بهعنوان یک واقعیت تثبیت شود.
🔹حضرت آیت الله خامنهای برگزاری انتخابات در نظام اسلامی را باطلکننده ادعای دشمنان مبنی بر مخالفت دین با آزادی و دموکراسی خواندند و گفتند: انتخابات در جمهوری اسلامی نشان میدهد که دین مظهر کامل یک دموکراسی همهجانبه است و برگزاری ۳۷ انتخابات در طول ۴۱ سال نشاندهنده اهتمام بینظیر نظام اسلامی به مردمسالاری است.
🔸رهبر انقلاب اسلامی با دعوت همگان به شناخت دشمن و هوشیاری در مقابل آن، تأکید کردند: در مقابل فعالیت هزاران نفر از جبهه دشمن علیه مسائل گوناگون ایران، در جبهه ملت ایران باید میلیونها نفر آماده دفاع، ضربه و حمله متقابل در امور تبلیغاتی و انواع کارهای ممکن برای ملت باشند.
@Khamenei_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🚨 دستگاههای تبلیغاتی بیگانه از چند ماه قبل علیه انتخابات فعالیت میکردند، دور روز مانده به انتخابات
👈 به بهانه ویروس علیه انتخابات تبلیغ کردند
🔺️ حضرت آیت الله خامنهای صبح امروز با اشاره به فضاسازی منفی و پر حجم دستگاههای تبلیغاتی بیگانه علیه شرکت مردم در انتخابات، خاطرنشان کردند: این تبلیغات منفی از چند ماه قبل آغاز و با نزدیکشدن به انتخابات بیشتر شد و در دو روز آخر نیز به بهانه یک بیماری و ویروس، رسانههای آنها از کمترین فرصت برای منصرف کردن مردم از حضور در انتخابات چشمپوشی نکردند.
💻 @Khamenei_ir
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔻آشنایی با مرحوم آیتالله سیدمحمد محقق داماد؛
❇️ «مرجع تحقیق»
🔻به روایت حجتالاسلام سیدمصطفی محقق داماد:
◽️مرحوم والد ما ۶۳ سال بیشتر عمر نکرد، ایشان فقط دو درس میداد و همّ و غمّش همین دو درس بود و هیچ کار دیگری نمیکرد. ایشان مرجع تقلید و مرجع مراجعات چندان نبود، اما #مرجع_تحقیق بود.
◽️اصرار نداشت که طلبههای بسیاری شاگردش باشند. حتی به طلبهها میگفت اگر درس من را نمیفهمید، نیایید.
◽️ اولین کسی که به عنوان صاحبنظر مسألهی حجاب را به شکلی جدید و به فارسی بیان کرد شهید مطهری بود و بخش فقهش دقیقاً تقریر درس صلاة مرحوم آقای داماد است.
◽️ وقتی من رئیس سازمان بازرسی شدم یک جلسهای آن روزهای اول، شبها در منازل میگشت؛ منزل خود آقا به عنوان رئیسجمهور، منزل آقای سید عبدالکریم اردبیلی، منزل آقای هاشمی رفسنجانی و حاج احمدآقا خمینی فرزند امام هم از جماران میآمد. در آن جلسه همهی تصمیمات گرفته میشد و من فراموش نمیکنم که واقعاً آنجا مقام رهبری همیشه دنبال اجرای دقیق قوانین بودند. میگفتند خلاف #قانون انجام نشود.
◽️ من مکرر دیدم مرحوم آیتاللّه مشکینی که مکاسبگوی قم بود یا مرحوم آیتاللّه اعتمادی که قوانینگو و رسائلگوی قم بود، با کتاب زیر بغلشان میآمدند و میگفتند این عبارت برای ما یک مقداری مجمل است و مرحوم پدر ما توضیح میداد.
◽️ مقید بودند دعای عرفه را بخوانند. یک کاری هم برای #وسعت_روزی انجام میدادند عمل به یک روایت بود که علامهی مجلسی در زادالمعاد مطرح کردند که بر اساس آن هر ماهی که اولش دوشنبه باشد، روز اول یک سورهی واقعه، روز دوم دو تا، روز سوم سه تا، تا روز چهاردهم که چهارده بار سورهی واقعه را میخواندند و میگفتند محال است رد بشود و خداوند روزی را گشایش میدهد و یک پولی به انسان میرسد.
◽️ رهبرانقلاب دربارهی مرحوم محقق اینچنین فرمودند: «سال ۴۷ [که رحلت کردند] قم یک ضربهی علمی خورد با رفتن آقای داماد؛ اگر ایشان میماندند، یقیناً برای پیشرفت علمی قم خیلی بهتر بود.»
مشروح گفتگو:👇
farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=44978
@HawzahNews| خبرگزاریحوزه
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
❇️ منظومه علوم
◽️ خواجه نصیرالدین طوسی از بنیانگذاران کلام شیعه بود که اخلاق ناصری، تجریدالعقائد و اوصافالاشراف از آثار اوست و بیش از 60 اثر دیگر در اصول فقه، منطق، هندسه، نجوم، عروض و شعر دارد.
◽️ به او لقبهای "استادالبشر"، "معلم ثالث" و "عقل حادیعشر" میدادند.
🗓 ۵ اسفندماه روز بزرگداشت #خواجه_نصیرالدین_طوسی و #روز_مهندس
@HawzahNews| خبرگزاریحوزه
#براندازی 29
#قرآن
#حدیث
#فقه_الحکومه
🔅🔅🔅
📚40- فی بصائر الدرجات باسناده عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مَنْصُورٍ قَالَ: سَأَلْتُ عَبْداً صَالِحاً ع عَنْ قَوْلِ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى إِنَّما حَرَّمَ رَبِّيَ الْفَواحِشَ ما ظَهَرَ مِنْها وَ ما بَطَنَ فَقَالَ إِنَّ الْقُرْآنَ لَهُ ظَهْرٌ وَ بَطْنٌ فَجَمِيعُ مَا حَرَّمَ فِي الْكِتَابِ هُوَ الظَّاهِرُ وَ الْبَاطِنُ مِنْ ذَلِكَ أَئِمَّةُ الْجَوْرِ وَ جَمِيعُ مَا أَحَلَّ مِنَ الْكِتَابِ وَ هُوَ الظَّاهِرُ وَ الْبَاطِنُ مِنْ ذَلِكَ أَئِمَّةُ الْحَقِّ. 51»
▫️ در بصائر الدرجات با اسنادش از محمد بن منصور آمده كه گفت: امام موسى كاظم عليه السلام را سؤال كردم از قول خداى عزّوجلّ: «قُلْ إِنَّما حَرَّمَ رَبِّيَ الْفَواحِشَ ما ظَهَرَ مِنْها وَ ما بَطَنَ» ، يعنى: «بگو: جز اين نيست كه حرام گردانيده است پروردگار من آن چيزهايى كه متصفاند به زشتى؛ آنچه پيدا و آشكار (اعراف، 33 ) است از آن و آنچه پنهان است». راوى مىگويد كه: حضرت فرمود: «به درستى كه قرآن را ظَهر و بطن (يعنى: ظاهر و باطنى) است. پس، همه آنچه خدا در قرآن، حرام گردانيده از اين قبيل، ائمه جوراند، و تمام آنچه خداى تعالى در كتاب خود، حلال گردانيده، ظاهر آن ظاهر و هويداست، و باطن از آن، ائمّه حق اند».
📝 پی نوشت:
51.. بصائر الدرجات في فضائل آل محمد صلى الله عليهم ؛ ج1 ؛ ص33 و ص: 34.
@salmanraoofi
#علوم_مقدماتی_اجتهاد
#نکته_های_نو_در_علوم_مقدماتی_اجتهاد 28
👈👈این مباحث تدریس هم شده که بسیار مطالب بیشتری در تدریس گفته شد، برای دریافت بهتر مطالب، صوتهای تدریس را گوش کنید.
⏪ مباحث مطرح شده نهایی نیست و مقاله احتیاج به ویرایش دارد
🔅🔅🔅
▪ مباحثی که در این رابطه قابل بحث است شامل 1- معنای ظاهر ، باطن ، تاویل ، محکم و متشابه 2- رابطه ظاهر با باطن و تاویل، مراتب باطن ، و رابطه محکم و متشابه و بررسی رابطه ناسخ و منسوخ خصوصا در احکام با توجه به وجود ملاک مصلحت در احکام و اصل مصلحت دائمی داشتن احکام 3- لزوم مناسبت بین ظاهر و باطن و عدم لزوم آن 4- امکان اراده همزمان ظاهر و باطن به عنوان یکی از مصادیق امکان اراده دو معنی برای یک لفظ 5- بحث جری و تطبیق و امکان استفاده آن برای تطبیق احکام بیشتر بر آیات ، دانستنى است كه علامه مجلسى فلسفه جرى را استمرار تكليف دانسته است.26 6 - بررسی مبانی ادبی و علمی توجیه کننده وجود تاویل و بطن و محکم و متشابه و مباحث دیگری از این قبیل است.
▪ باتوجه به آنچه گذشت به نظر نویسنده تبحر در تفسیر و مبانی و علوم تفسیر در استنباط بسیار موثر است چرا که مجتهدی که صاحب مبانی در تفسیر است بهتر میتواند از قرآن استفاده کند و بیشتر از آنچه فقهای دیگر از قرآن استفاده میکنند بهره میبرد خصوصا هنگامی که مبانی تفسیر خود را با فقه خویش گره بزند و ارتباطی شبکه ای و منظم بین مبانی تفسیری خویش برقرار کند و به مباحثی کلیدی مثل مباحث محکم و متشابه و کیفیت رد متشابه به محکم و چگونگی تشخیص ناسخ از منسوخ ، ارتباط آیات به یکدیگر ، نحوه رابطه روایات به آیات ، تنقیح مباحث ظاهر ، بطن و تاویل بپردازد و از این مبانی قرآنی در فقه خود به خوبی بهره برداری کند و سامانه ای منظم برای استفاده از قرآن و استفاده از تفسیر در فقه تدارک ببیند.
🔹 مباحث یاد شده از اهم مباحث ادبی و تفسیری هستند که در تفسیر قرآن و تشخیص صحیح حکم فقهی موثرند.
▪ بنا بر مباحثی که گذشت تفسیر از علوم مهم و پایه ای برای اجتهاد است خصوصا برای فقیهی که بخواهد مبانی منظم و یکسان و کار آمد در علوم مختلف داشته باشد لذا تحصیل تفسیر خصوصا به نحو ریشه ای و روشمند برای اجتهاد لازم است و مسلما این علم از علوم پایه برای اجتهاد محسوب میشود .
⏪ 3)علوم حدیث :
معمول افرادی که به این بحث پرداخته اند علوم حدیث را اصطلاحاتی دانسته اند که آشنایی با آن برای طالب اجتهاد لازم است از باب آشنایی با اصطلاحات قوم اما به نظر نگارنده علوم حدیث نقش مهمی در استنباط دارند و باید گفت جز علوم پایه برای اجتهادند در این قسمت سعی شده تاثیر استفاده روشمند از این علوم در اجتهاد و همچنین اهمیت جهت دادن تحقیقات این علوم برای استفاده در استنباط و اجتهاد تبیین گردد و به نکات قابل توجه راجع به علوم حدیث که اهمیت شگرفی در استنباط فقیه خواهند داشت پرداخته شود .
⏪ الف) تاریخ حدیث : این علم به بررسی روایات در شیعه و اهل سنت از صدر اسلام تا کنون میپردازد و مباحث آن شامل ؛ مراحل جمع حدیث در تاریخ ، موقعیت احادیث ، چگونگی تنقیح آنها در ادوار مختلف ، جوامع روائی فریقین ، صاحبان آنها ، روش آنها در جمع اخبار ، ابواب مختلف مجامع روائی و جایگاه کار آنها در عالم حدیث میشود .
▪ برخی بر این عقیده اند که آشنایی با این مباحث در ضمن کار فقهی حاصل میشود ونیازی به پرداختن جداگانه به این مباحث نیست
به نظر نگارنده آنچه به مجتهد کمک میکند بررسی این مباحث به صورت روشمند و ایجاد ارتباط بین این علم و ساحت استنباط است به نحوی که موثر در اجتهاد باشد ا گر اینگونه در این علوم کار شود مطمئنا این علم جز علوم پایه برای اجتهاد و استنباط خواهد بود چرا که در فهم علل اختلاف مجامع روائی در روایات یک مسئله ، توانایی ترجیح علمی احادیث مجامع روائی هنگام تعارض و تشخیص میزان اعتبار کتب روائی و مباحثی از این قبیل کمک کار مجتهد در استنباط خواهد بود .
▪ در نتیجه نحوه کار در این علم توسط فقیه است که آن را جز علوم مهم برای اجتهادقرار میدهد و به نظر میرسد در صورت کار روشمند و با هدف استفاده در استنباط این علم قطعا جز علوم پایه برای اجتهاد خواهد بود .
📝 پی نوشت:
26.
( مرآة العقول, ج 2, ص 345.)
⏪ ادامه در پست های بعدی...
@salmanraoofi
14.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥نماهنگ آغاز ماه دعا
🔆ویژه آغاز ماه مبارک رجب
@salmanraoofi
#علوم_مقدماتی_اجتهاد
#نکته_های_نو_در_علوم_مقدماتی_اجتهاد 29
👈👈این مباحث تدریس هم شده که بسیار مطالب بیشتری در تدریس گفته شد، برای دریافت بهتر مطالب، صوتهای تدریس را گوش کنید.
⏪ مباحث مطرح شده نهایی نیست و مقاله احتیاج به ویرایش دارد
🔅🔅🔅
✅ بررسی کتاب فقه الرضا
ما دراین مجال به یک مثال راهگشا در مورد آشنایی با این علم و کمک آن به اجتهاد اکتفا میکنیم یکی از کتب روائی و فقهی مورد اختلاف بین محدثین و فقها کتاب فقه الرضاست آشنایی با نحوه ورود و علت رواج و قبول آن بین بعضی اصحاب از نکات جالب آشنایی با تاریخ حدیث است.
▪ اولین کسیکه به کتاب فقه الرضا برخورد میکند فردیست به نام سید میر حسین است که علامه مجلسی ایشان را یکی از علمای اصفهان معرفی میکنند . ایشان کتاب را در زمان مجاورت مکه از عده ای حجاج قمی می گیرد و از این که اول کتاب نوشته شده بوده « بسم الله الرحمن الرحیم یقول عبدالله علی بن موسی » ایشان وثوق پیدا می کنند که کتاب نوشته امام رضا ( ع ) است ایشان کتاب را استنساخ میکنند و بعد از ترک مجاورت بیت الله الحرام به اصفهان آمده و کتاب را همراه خود می آورد . بعد از ایشان پدرعلامه مجلسی کتاب را دیده و به آن اعتماد کرده و آنرا استنساخ میکنند. با آمدن کتاب به اصفهان و اعتماد مجلسیین به این کتاب ، کتاب مشهور می شود .
✅ ابهامات کتاب فقه الرضا
⏪ ابهام اول :در مورد فقه الرضا این است که چرا مرحوم سید حسین حاشیه های این کتاب را که خطوط علماء بوده ، استنساخ نکرده است با این که متعارف استنساخ کتاب در آن زمان این بوده که برای حفظ امانت مکتوب میکردند که این عبارت در پشت کتاب در کدام طرف چه چیزی نوشته شده بود . ایشان آن شواهد صحت کتاب و علاماتی را که باعث قبول کتاب میشده استنساخ نمی کنند و این نکته کار ارزش گذاری کتاب را مشکل میکند .
⏪ ابهام دوم : اینکه چرا مرحوم مجلسی دوم از ایشان نپرسیدند خطوط چه کسانی پشت کتاب بوده و مضمونش چه بوده و این مطالب را که شواهد صحت کتاب بوده نقل نکرده اند .
⏪ ابهام سوم : این که با نزدیکی قم به اصفهان و امکانات علامه مجلسی چرا ایشان افرادی را برای تحقیق راجع به این کتاب گسیل نکردند و از علمای قم راجع به این کتاب پرس وجو نکردند خصوصاً که این کتاب را به امام رضا نسبت داده اند البته احتمال این هست که به خاطر روح اخباریگری تسامحی در تحقیق نسبت به انتساب این کتاب به امام رضا واقع شده است .
✅ نکته بسیار مهم کتاب فقه الرضا
نکته بسیار مهمی که باعث شهرت کتاب میشود این است که فتاوایی در بین اصحاب بسیار مشهور بوده بلکه دعوای اجماع بر این فتاوی وجود داشته و برای اولین بار دلیل آنها در این کتاب پیدا میشود و معضل حلقه مفقوده هفت قرنی خصوصاً در مورد ادعای اجماع علمای بغدادی مثل سید مرتضی حل شده و این دلائل یک دفعه منحصراً در این کتاب پیدا می شود لذا عده ای فکر کردند که این کتاب حتماً استنادش به امام رضا است .
▪ با این تحقیق تاریخی عدم انتساب کتاب به امام رضا معلوم میشود و لزومی ندارد به بحثهای غیر واقعی اصولی در مورد حجیت یا عدم حجیت کتاب بپردازیم . نکته دیگر اینکه رهیافت تاریخی به علت اصلی رواج و اهمیت پیدا کردن این کتاب که همان پیدا شدن دلیل فتاوای قدمای اصحاب است ما را به نکته شهرت و اعتماد بعضی به کتاب رهنمون میسازد لذا با علم به تاریخ این کتاب فقهی- حدیثی اطمینان بیشتری به نتیجه حاصل میشود .
⏪ ادامه در پست های بعدی...
@salmanraoofi
#ضد_براندازی1
#قرآن
#حدیث
#فقه_الحکومه
🔅🔅🔅
1/ وَ إِنْ طائِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا فَإِنْ بَغَتْ إِحْدَاهُمَا عَلَي الْأُخْرَي فَقَاتِلُوا الَّتِى تَبْغِى حَتَّي تَفِيءَ إِلي أَمْرِ اللّه ِ فَإِنْ فاءَتْ فأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا بِالعَدْلِ وَأَقْسِطُوا إِنَّ اللّه َ يُحِبُّ المُقْسِطِين » (الحجرات : 9)
« اگر دو گروه از مسلمانان با هم به جنگ برخاستند ميانشان آشتي دهيد واگر يك گروه بر ديگري تعدّي كرد با آن كه تعدّي مي كند بجنگيد تا به فرمان خدا باز گردد. پس اگر بازگشت ، ميانشان صلحي عادلانه برقرار كنيد وعدالت كنيد كه خدا دادگران را دوست دارد1 »
2 / « و إنْ نَكَثوا أيْمانَهُم مِن بَعْدِ عَهْدِهِم وطَعَنوا فى دِينِكُم فقَاتِلوا أئمَّةَ الكُفْرِ انهم لا اَیمانَ لهم لعلَّهم یَنتَهون » (التوبة : 12 )
اگر پس از پيمان بستن عهد وسوگندهاي خود را شكستند ودر دين شما طعن زدند با سردمداران كفر بجنگید همانا که آنها عهدی ندارند باشد که پرهیز کنند.
📝 پانویس:
1.این آیه طبق روایات ، اصلی محکم در اجازه کشتار افراد برانداز است و آیه مورد استناد اهل بیت برای جنگ با ناکثین ، قاسطین ، و مارقین بوده است .
⏪ ادامه در پست های بعدی...
@salmanraoofi
DoaMaheRajab.mp3
5.66M
🔆مناجات «خابَ الوافِدُونَ عَلى غَيْرِک»
🔅دعای هر روز ماه مبارک رجب با نوای میثم مطیعی
@salmanraoofi