eitaa logo
سلمان رئوفی
5.4هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
329 ویدیو
187 فایل
🔆قال رسول‌الله ص: ان هذا الدين متین 🔆کانال‌سلمان‌رئوفی 🔆مکتب شناسی فقهی، عرفان شیعی ،سیره ائمه ع ،علوم انسانی، فرهنگ و سیاست راه ارتباط @srsr1359 🔆صوت دروس در کانال سروش @salmanraoufi سایت boohoos.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔻آشنایی با مرحوم آیت‌الله سیدمحمد محقق داماد؛ ❇️ «مرجع تحقیق» 🔻به روایت حجت‌الاسلام سیدمصطفی محقق داماد: ◽️مرحوم والد ما ۶۳ سال بیشتر عمر نکرد، ایشان فقط دو درس می‌داد و همّ و غمّش همین دو درس بود و هیچ کار دیگری نمی‌کرد. ایشان مرجع تقلید و مرجع مراجعات چندان نبود، اما بود. ◽️اصرار نداشت که طلبه‌های بسیاری شاگردش باشند. حتی به طلبه‌ها می‌گفت اگر درس من را نمی‌فهمید، نیایید. ◽️ اولین کسی که به عنوان صاحب‌نظر مسأله‌ی حجاب را به شکلی جدید و به فارسی بیان کرد شهید مطهری بود و بخش فقهش دقیقاً تقریر درس صلاة مرحوم آقای داماد است. ◽️ وقتی من رئیس سازمان بازرسی شدم یک جلسه‌ای آن روزهای اول، شب‌ها در منازل می‌گشت؛ منزل خود آقا به عنوان رئیس‌جمهور، منزل آقای سید عبدالکریم اردبیلی، منزل آقای هاشمی رفسنجانی و حاج احمدآقا خمینی فرزند امام هم از جماران می‌آمد. در آن جلسه همه‌ی تصمیمات گرفته می‌شد و من فراموش نمی‌کنم که واقعاً آن‌جا مقام رهبری همیشه دنبال اجرای دقیق قوانین بودند. می‌گفتند خلاف انجام نشود. ◽️ من مکرر دیدم مرحوم آیت‌اللّه مشکینی که مکاسب‌گوی قم بود یا مرحوم آیت‌اللّه اعتمادی که قوانین‌گو و رسائل‌گوی قم بود، با کتاب زیر بغلشان می‌آمدند و می‌گفتند این عبارت برای ما یک مقداری مجمل است و مرحوم پدر ما توضیح می‌داد. ◽️ مقید بودند دعای عرفه را بخوانند. یک کاری هم برای انجام می‌دادند عمل به یک روایت بود که علامه‌ی مجلسی در زادالمعاد مطرح کردند که بر اساس آن هر ماهی که اولش دوشنبه باشد، روز اول یک سوره‌ی واقعه، روز دوم دو تا، روز سوم سه تا، تا روز چهاردهم که چهارده بار سوره‌ی واقعه را می‌خواندند و می‌گفتند محال است رد بشود و خداوند روزی را گشایش می‌دهد و یک پولی به انسان می‌رسد. ◽️ رهبرانقلاب درباره‌ی مرحوم محقق این‌چنین فرمودند: «سال ۴۷ [که رحلت کردند] قم یک ضربه‌ی علمی خورد با رفتن آقای داماد؛ اگر ایشان میماندند، یقیناً برای پیشرفت علمی قم خیلی بهتر بود.» مشروح گفتگو:👇 farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=44978 @HawzahNews| خبرگزاری‌حوزه
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
❇️ منظومه علوم ‌ ◽️ خواجه نصیرالدین طوسی از بنیانگذاران کلام شیعه بود که اخلاق ناصری، تجریدالعقائد و اوصاف‌الاشراف از آثار اوست و بیش از 60 اثر دیگر در اصول فقه، منطق، هندسه، نجوم، عروض و شعر دارد. ‌ ◽️ به او لقب‌های "استادالبشر"، "معلم ثالث" و "عقل حادی‌عشر" می‌دادند. ‌ 🗓 ۵ اسفندماه روز بزرگداشت #خواجه_نصیرالدین_طوسی و #روز_مهندس @HawzahNews| خبرگزاری‌حوزه
29 🔅🔅🔅 📚40- فی بصائر الدرجات باسناده عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مَنْصُورٍ قَالَ: سَأَلْتُ عَبْداً صَالِحاً ع عَنْ قَوْلِ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى‏ إِنَّما حَرَّمَ رَبِّيَ الْفَواحِشَ ما ظَهَرَ مِنْها وَ ما بَطَنَ‏ فَقَالَ إِنَّ الْقُرْآنَ لَهُ ظَهْرٌ وَ بَطْنٌ فَجَمِيعُ مَا حَرَّمَ فِي الْكِتَابِ هُوَ الظَّاهِرُ وَ الْبَاطِنُ مِنْ ذَلِكَ أَئِمَّةُ الْجَوْرِ وَ جَمِيعُ مَا أَحَلَّ مِنَ الْكِتَابِ‏ وَ هُوَ الظَّاهِرُ وَ الْبَاطِنُ مِنْ ذَلِكَ أَئِمَّةُ الْحَقِّ. 51» ▫️ در بصائر الدرجات با اسنادش از محمد بن منصور آمده كه گفت: امام موسى كاظم عليه السلام را سؤال كردم از قول خداى عزّوجلّ: «قُلْ إِنَّما حَرَّمَ رَبِّيَ الْفَواحِشَ‏ ما ظَهَرَ مِنْها وَ ما بَطَنَ» ، يعنى: «بگو: جز اين نيست كه حرام گردانيده است پروردگار من آن چيزهايى كه متصف‏اند به زشتى؛ آنچه پيدا و آشكار (اعراف، 33 ) است از آن و آنچه پنهان است». راوى مى‏گويد كه: حضرت فرمود: «به درستى كه قرآن را ظَهر و بطن (يعنى: ظاهر و باطنى) است. پس، همه آنچه خدا در قرآن، حرام گردانيده از اين قبيل، ائمه جوراند، و تمام آنچه خداى تعالى در كتاب خود، حلال گردانيده، ظاهر آن ظاهر و هويداست، و باطن از آن، ائمّه حق اند». 📝 پی نوشت: 51.. بصائر الدرجات في فضائل آل محمد صلى الله عليهم ؛ ج‏1 ؛ ص33 و ص: 34. @salmanraoofi
28 👈👈این مباحث تدریس هم شده که بسیار مطالب بیشتری در تدریس گفته شد، برای دریافت بهتر مطالب، صوتهای تدریس را گوش کنید. ⏪ مباحث مطرح شده نهایی نیست و مقاله احتیاج به ویرایش دارد 🔅🔅🔅 ▪ مباحثی که در این رابطه قابل بحث است شامل 1- معنای ظاهر ، باطن ، تاویل ، محکم و متشابه 2- رابطه ظاهر با باطن و تاویل، مراتب باطن ، و رابطه محکم و متشابه و بررسی رابطه ناسخ و منسوخ خصوصا در احکام با توجه به وجود ملاک مصلحت در احکام و اصل مصلحت دائمی داشتن احکام 3- لزوم مناسبت بین ظاهر و باطن و عدم لزوم آن 4- امکان اراده همزمان ظاهر و باطن به عنوان یکی از مصادیق امکان اراده دو معنی برای یک لفظ 5- بحث جری و تطبیق و امکان استفاده آن برای تطبیق احکام بیشتر بر آیات ، دانستنى است كه علامه مجلسى فلسفه جرى را استمرار تكليف دانسته است.26 6 - بررسی مبانی ادبی و علمی توجیه کننده وجود تاویل و بطن و محکم و متشابه و مباحث دیگری از این قبیل است. ▪ باتوجه به آنچه گذشت به نظر نویسنده تبحر در تفسیر و مبانی و علوم تفسیر در استنباط بسیار موثر است چرا که مجتهدی که صاحب مبانی در تفسیر است بهتر میتواند از قرآن استفاده کند و بیشتر از آنچه فقهای دیگر از قرآن استفاده میکنند بهره میبرد خصوصا هنگامی که مبانی تفسیر خود را با فقه خویش گره بزند و ارتباطی شبکه ای و منظم بین مبانی تفسیری خویش برقرار کند و به مباحثی کلیدی مثل مباحث محکم و متشابه و کیفیت رد متشابه به محکم و چگونگی تشخیص ناسخ از منسوخ ، ارتباط آیات به یکدیگر ، نحوه رابطه روایات به آیات ، تنقیح مباحث ظاهر ، بطن و تاویل بپردازد و از این مبانی قرآنی در فقه خود به خوبی بهره برداری کند و سامانه ای منظم برای استفاده از قرآن و استفاده از تفسیر در فقه تدارک ببیند. 🔹 مباحث یاد شده از اهم مباحث ادبی و تفسیری هستند که در تفسیر قرآن و تشخیص صحیح حکم فقهی موثرند. ▪ بنا بر مباحثی که گذشت تفسیر از علوم مهم و پایه ای برای اجتهاد است خصوصا برای فقیهی که بخواهد مبانی منظم و یکسان و کار آمد در علوم مختلف داشته باشد لذا تحصیل تفسیر خصوصا به نحو ریشه ای و روشمند برای اجتهاد لازم است و مسلما این علم از علوم پایه برای اجتهاد محسوب میشود . ⏪ 3)علوم حدیث : معمول افرادی که به این بحث پرداخته اند علوم حدیث را اصطلاحاتی دانسته اند که آشنایی با آن برای طالب اجتهاد لازم است از باب آشنایی با اصطلاحات قوم اما به نظر نگارنده علوم حدیث نقش مهمی در استنباط دارند و باید گفت جز علوم پایه برای اجتهادند در این قسمت سعی شده تاثیر استفاده روشمند از این علوم در اجتهاد و همچنین اهمیت جهت دادن تحقیقات این علوم برای استفاده در استنباط و اجتهاد تبیین گردد و به نکات قابل توجه راجع به علوم حدیث که اهمیت شگرفی در استنباط فقیه خواهند داشت پرداخته شود . ⏪ الف) تاریخ حدیث : این علم به بررسی روایات در شیعه و اهل سنت از صدر اسلام تا کنون میپردازد و مباحث آن شامل ؛ مراحل جمع حدیث در تاریخ ، موقعیت احادیث ، چگونگی تنقیح آنها در ادوار مختلف ، جوامع روائی فریقین ، صاحبان آنها ، روش آنها در جمع اخبار ، ابواب مختلف مجامع روائی و جایگاه کار آنها در عالم حدیث میشود . ▪ برخی بر این عقیده اند که آشنایی با این مباحث در ضمن کار فقهی حاصل میشود ونیازی به پرداختن جداگانه به این مباحث نیست به نظر نگارنده آنچه به مجتهد کمک میکند بررسی این مباحث به صورت روشمند و ایجاد ارتباط بین این علم و ساحت استنباط است به نحوی که موثر در اجتهاد باشد ا گر اینگونه در این علوم کار شود مطمئنا این علم جز علوم پایه برای اجتهاد و استنباط خواهد بود چرا که در فهم علل اختلاف مجامع روائی در روایات یک مسئله ، توانایی ترجیح علمی احادیث مجامع روائی هنگام تعارض و تشخیص میزان اعتبار کتب روائی و مباحثی از این قبیل کمک کار مجتهد در استنباط خواهد بود . ▪ در نتیجه نحوه کار در این علم توسط فقیه است که آن را جز علوم مهم برای اجتهادقرار میدهد و به نظر میرسد در صورت کار روشمند و با هدف استفاده در استنباط این علم قطعا جز علوم پایه برای اجتهاد خواهد بود . 📝 پی نوشت: 26. ( مرآة العقول, ج 2, ص 345.) ⏪ ادامه در پست های بعدی... @salmanraoofi
14.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥نماهنگ آغاز ماه دعا 🔆ویژه آغاز ماه مبارک رجب @salmanraoofi
29 👈👈این مباحث تدریس هم شده که بسیار مطالب بیشتری در تدریس گفته شد، برای دریافت بهتر مطالب، صوتهای تدریس را گوش کنید. ⏪ مباحث مطرح شده نهایی نیست و مقاله احتیاج به ویرایش دارد 🔅🔅🔅 ✅ بررسی کتاب فقه الرضا ما دراین مجال به یک مثال راهگشا در مورد آشنایی با این علم و کمک آن به اجتهاد اکتفا میکنیم یکی از کتب روائی و فقهی مورد اختلاف بین محدثین و فقها کتاب فقه الرضاست آشنایی با نحوه ورود و علت رواج و قبول آن بین بعضی اصحاب از نکات جالب آشنایی با تاریخ حدیث است. ▪ اولین کسیکه به کتاب فقه الرضا برخورد میکند فردیست به نام سید میر حسین است که علامه مجلسی ایشان را یکی از علمای اصفهان معرفی میکنند . ایشان کتاب را در زمان مجاورت مکه از عده ای حجاج قمی می گیرد و از این که اول کتاب نوشته شده بوده « بسم الله الرحمن الرحیم یقول عبدالله علی بن موسی » ایشان وثوق پیدا می کنند که کتاب نوشته امام رضا ( ع ) است ایشان کتاب را استنساخ میکنند و بعد از ترک مجاورت بیت الله الحرام به اصفهان آمده و کتاب را همراه خود می آورد . بعد از ایشان پدرعلامه مجلسی کتاب را دیده و به آن اعتماد کرده و آنرا استنساخ میکنند. با آمدن کتاب به اصفهان و اعتماد مجلسیین به این کتاب ، کتاب مشهور می شود . ✅ ابهامات کتاب فقه الرضا ⏪ ابهام اول :در مورد فقه الرضا این است که چرا مرحوم سید حسین حاشیه های این کتاب را که خطوط علماء بوده ، استنساخ نکرده است با این که متعارف استنساخ کتاب در آن زمان این بوده که برای حفظ امانت مکتوب میکردند که این عبارت در پشت کتاب در کدام طرف چه چیزی نوشته شده بود . ایشان آن شواهد صحت کتاب و علاماتی را که باعث قبول کتاب میشده استنساخ نمی کنند و این نکته کار ارزش گذاری کتاب را مشکل میکند . ⏪ ابهام دوم : اینکه چرا مرحوم مجلسی دوم از ایشان نپرسیدند خطوط چه کسانی پشت کتاب بوده و مضمونش چه بوده و این مطالب را که شواهد صحت کتاب بوده نقل نکرده اند . ⏪ ابهام سوم : این که با نزدیکی قم به اصفهان و امکانات علامه مجلسی چرا ایشان افرادی را برای تحقیق راجع به این کتاب گسیل نکردند و از علمای قم راجع به این کتاب پرس وجو نکردند خصوصاً که این کتاب را به امام رضا نسبت داده اند البته احتمال این هست که به خاطر روح اخباریگری تسامحی در تحقیق نسبت به انتساب این کتاب به امام رضا واقع شده است . ✅ نکته بسیار مهم کتاب فقه الرضا نکته بسیار مهمی که باعث شهرت کتاب میشود این است که فتاوایی در بین اصحاب بسیار مشهور بوده بلکه دعوای اجماع بر این فتاوی وجود داشته و برای اولین بار دلیل آنها در این کتاب پیدا میشود و معضل حلقه مفقوده هفت قرنی خصوصاً در مورد ادعای اجماع علمای بغدادی مثل سید مرتضی حل شده و این دلائل یک دفعه منحصراً در این کتاب پیدا می شود لذا عده ای فکر کردند که این کتاب حتماً استنادش به امام رضا است . ▪ با این تحقیق تاریخی عدم انتساب کتاب به امام رضا معلوم میشود و لزومی ندارد به بحثهای غیر واقعی اصولی در مورد حجیت یا عدم حجیت کتاب بپردازیم . نکته دیگر اینکه رهیافت تاریخی به علت اصلی رواج و اهمیت پیدا کردن این کتاب که همان پیدا شدن دلیل فتاوای قدمای اصحاب است ما را به نکته شهرت و اعتماد بعضی به کتاب رهنمون میسازد لذا با علم به تاریخ این کتاب فقهی- حدیثی اطمینان بیشتری به نتیجه حاصل میشود . ⏪ ادامه در پست های بعدی... @salmanraoofi
🔅🔅🔅 1/ وَ إِنْ طائِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا فَإِنْ بَغَتْ إِحْدَاهُمَا عَلَي الْأُخْرَي فَقَاتِلُوا الَّتِى تَبْغِى حَتَّي تَفِيءَ إِلي أَمْرِ اللّه ِ فَإِنْ فاءَتْ فأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا بِالعَدْلِ وَأَقْسِطُوا إِنَّ اللّه َ يُحِبُّ المُقْسِطِين » (الحجرات : 9) « اگر دو گروه از مسلمانان با هم به جنگ برخاستند ميانشان آشتي دهيد واگر يك گروه بر ديگري تعدّي كرد با آن كه تعدّي مي كند بجنگيد تا به فرمان خدا باز گردد. پس اگر بازگشت ، ميانشان صلحي عادلانه برقرار كنيد وعدالت كنيد كه خدا دادگران را دوست دارد1 » 2 / « و إنْ نَكَثوا أيْمانَهُم مِن بَعْدِ عَهْدِهِم وطَعَنوا فى دِينِكُم فقَاتِلوا أئمَّةَ الكُفْرِ انهم لا اَیمانَ لهم لعلَّهم یَنتَهون » (التوبة : 12 ) اگر پس از پيمان بستن عهد وسوگندهاي خود را شكستند ودر دين شما طعن زدند با سردمداران كفر بجنگید همانا که آنها عهدی ندارند باشد که پرهیز کنند. 📝 پانویس: 1.این آیه طبق روایات ، اصلی محکم در اجازه کشتار افراد برانداز است و آیه مورد استناد اهل بیت برای جنگ با ناکثین ، قاسطین ، و مارقین بوده است . ⏪ ادامه در پست های بعدی... @salmanraoofi
DoaMaheRajab.mp3
5.66M
🔆مناجات «خابَ الوافِدُونَ عَلى‏ غَيْرِک» 🔅دعای هر روز ماه مبارک رجب با نوای میثم مطیعی @salmanraoofi
هدایت شده از سلمان رئوفی
باسمه تعالی طلابی که دنبال اجتهاد هستند و دنبال بهتر فهمیدن مکاسب شیخ انصاری حتما جلسات مکتب شناسی را گوش کنند این مباحث ادامه دارد و در کانال بارگزاری خواهد شد 🔻🔻🔻🔻🔻 🔆لینک دروس مکتب شناسی فقهی شیخ انصاری ره 🔆🔆کلیات بحث مکتب شناسی فقهی 1⃣معانی و اطلاقات مکتب شناسی فقهی و معنای مختار 2⃣معانی و اطلاقات مکتب فقهی و معنای مختار مکتب فقهی 3⃣تفاوت مکتب شناسی فقهی و ١/ اجتهاد و استنباط ٢/ بحث مهندسی استنباط ٣/ مکتب شناسی اصولی 4⃣نکته ای در عدم خلط ١/ روش تحقیق، ٢/ روش طرح بحث ٣/ روش تدریس در تشخیص مکتب فقهی 5⃣نکته ای در تعامل و تاثیر روش تدریس و روش تحقیق با مکتب فقهی 6⃣اقسام مکتب شناسی فقهی 7⃣مدلهای ممکن در مکتب شناسی فقهی 8⃣عوامل پیدایش مکاتب فقهی و علل کم بودن مکاتب فقهی 9⃣نگاهی به پیشینه مکتب شناسی فقهی 0⃣1⃣مبانی نامگذاری مکتب شناسی فقهی 1⃣1⃣فواید مکتب شناسی فقهی 🔆🔆مباحث مکتب شناسی فقهی 🔆یک: مباحث مربوط به موضوع شناسی 1⃣روش ما در مکتب شناسی فقهی شیخ اعظم انصاری ره 2⃣امور کلی که مکتب شیخ ممکن است تحت تاثیر آنها باشد 3⃣روش شیخ در ورود به مباحث ١/ عبادات ٢/ معاملات 4⃣بررسی مبانی موضوع شناسی شیخ انصاری 5⃣نحوه طرح بحث در موضوع شناسی ١/موضوعات صرفه ٢/ مستنبطه لغوی ٣/ مستنبطه شرعی 6⃣کارهای شیخ اعظم ره هنگام موضوع شناسی 7⃣روشهای شیخ اعظم ره برای تعیین موضوع 8⃣نکات مستفاد از کارهای شیخ اعظم ره 🔆دو: مراحل و مباحث حکم شناسی 1⃣اثبات حجیت مصداقی 2⃣استظهار 3⃣استدلال 4⃣تعادل و تراجیح 5⃣فقه الاقوال 6⃣ذوق فقهی 7⃣تعامل منابع فقهی؛ عقل قرآن و سنت در مکتب شیخ اعظم ره 8⃣تعامل فقه و اصول در مکتب شیخ اعظم ره 🔆مطالب پایانی نقاط قوت و ضعف مکتب شیخ اعظم ره 🔻🔻🔻🔻🔻 جلسه ۱ مکتب شناسی https://eitaa.com/salmanraoofi/27 جلسه ۲ https://eitaa.com/salmanraoofi/29 جلسه ۳ https://eitaa.com/salmanraoofi/32 جلسه ۴ https://eitaa.com/salmanraoofi/34 جلسه ۵ https://eitaa.com/salmanraoofi/35 جلسه ۶ https://eitaa.com/salmanraoofi/36 جلسه ۷ https://eitaa.com/salmanraoofi/37 جلسه ۸ https://eitaa.com/salmanraoofi/38 جلسه ۹ https://eitaa.com/salmanraoofi/39 جلسه ۱۰ https://eitaa.com/salmanraoofi/44 جلسه ۱۱ https://eitaa.com/salmanraoofi/51 جلسه ۱۲ https://eitaa.com/salmanraoofi/55 جلسه ۱۳ https://eitaa.com/salmanraoofi/56 جلسه ۱۴ https://eitaa.com/salmanraoofi/57 جلسه ۱۵ https://eitaa.com/salmanraoofi/152 جلسه ۱۶ https://eitaa.com/salmanraoofi/157 جلسه ۱۷ https://eitaa.com/salmanraoofi/159 جلسه ۱۸ https://eitaa.com/salmanraoofi/161 جلسه ۱۹ https://eitaa.com/salmanraoofi/162 جلسه ۲۰ https://eitaa.com/salmanraoofi/1210 جلسه ۲۱ https://eitaa.com/salmanraoofi/1211 جلسه ۲۲ https://eitaa.com/salmanraoofi/1319 جلسه ۲۳ https://eitaa.com/salmanraoofi/1334 جلسه ۲۴ https://eitaa.com/salmanraoofi/1339 جلسه ۲۵ https://eitaa.com/salmanraoofi/1340 جلسه ۲۶ https://eitaa.com/salmanraoofi/1341 جلسه ۲۷ https://eitaa.com/salmanraoofi/1349 جلسه ۲۸ https://eitaa.com/salmanraoofi/1350 جلسه ۲۹ https://eitaa.com/salmanraoofi/2170 جلسه ۳۰ https://eitaa.com/salmanraoofi/2171 جلسه ۳۱ https://eitaa.com/salmanraoofi/2172 جلسه ۳۲ https://eitaa.com/salmanraoofi/2833 جلسه ۳۳ https://eitaa.com/salmanraoofi/6938 جلسه ۳۴ https://eitaa.com/salmanraoofi/2887 جلسه ۳۵ https://eitaa.com/salmanraoofi/2941 جلسه ۳۶ https://eitaa.com/salmanraoofi/4874 جلسه ۳۷ https://eitaa.com/salmanraoofi/4875 جلسه ۳۸ https://eitaa.com/salmanraoofi/5896 جلسه ۳۹ https://eitaa.com/salmanraoofi/5965 @salmanraoofi
باسمه تعالی با توجه به اینکه دفاتر مراجع عظام تقلید قانع به پرداخت شهریه این ماه به حساب طلاب نشدند بنده از تمامی اعضای کانال و افرادی که نامه را می بینند، درخواست دارم با دفاتر مراجع تماس بگیرند و مراتب اعتراض خود را نسبت به این مساله به سمع مسئولین دفاتر مراجع عظام تقلید برسانند والسلام سلمان رئوفی ۱۳۹۸/۱۲/۷ پ ن: قبلا در نامه ای از مدیر محترم حوزه های علمیه تقاضا کردم این مساله را پیگیری کنند که مطلع نیستم چه کاری انجام شد https://eitaa.com/salmanraoofi/7384 @salmanraoofi
🔅🔅🔅 حدیث: 📚 1 / فی قرب الاسناد باسناده عن ابوالبختری عن جعفر بن محمد عن ابیه عن علىّ عليه السلام : « القَتلُ قَتْلانِ : قَتلُ كَفّارَةٍ وَ قَتلُ دَرَجةٍ ، والقِتالُ قِتالانِ : قِتالُ الفِئةِ الكافِرَةِ حتّي يُسْلِموا وقِتالُ الفِئةِ الباغِيةِ حتّي يَفِيؤوا .2 » ▫ در قرب الاسناد از ابی البختری از امام صادق از پدرش از امام علي عليه السلام : قتل دو نوع است: قتلي كه كفّاره است و قتلي كه بر درجه است . جنگ نيز دو گونه است: جنگ با گروه كافران تا اسلام آورند؛ و جنگ با گروه ياغي تا [به فرمان خدا] باز گردند. 🔅🔅🔅 📚 2/ فی تهذیب الاحکام باسناده عن ابی البختری عن جعفر عن ابیه عن علىّ عليه السلام : القِتالُ قِتالانِ : قِتالُ أهلِ الشِّركِ لا يُنْفَرُ عنهُم حتّي يُسْلِموا أو يُؤْتُوا الجِزيَةَ عن يَدٍ وهُم صاغِرونَ، وقِتالٌ لأهلِ الزَّيغِ لا يُنْفَرُ عنهُم حتّي يَفِيؤوا إلي أمرِ اللّه ِ أو يُقْتَلوا 3.» ▫ در تهذیب الاحکام از ابی البختری از امام صادق از پدرش از امام علي عليه السلام : جنگ دو گونه است: جنگ با مشركان كه رها نمي شوند تا مسلمان شوند يا با خواري جزيه بپردازند؛ و جنگ با منحرفان كه بايد رو در رويشان بود تا به فرمان خدا باز آيند وگردن نهند يا كشته شوند. 📝 پانویس: 2. . قرب الإسناد : 132 / 462. 3 . تهذيب الأحكام (تحقيق خرسان) / ج‏4 / 114 / 30 باب الجزية ⏪ ادامه در پست های بعدی... @salmanraoofi
30 👈👈این مباحث تدریس هم شده که بسیار مطالب بیشتری در تدریس گفته شد، برای دریافت بهتر مطالب، صوتهای تدریس را گوش کنید. ⏪ مباحث مطرح شده نهایی نیست و مقاله احتیاج به ویرایش دارد 🔅🔅🔅 ⏪ ب) علم رجال : در این بخش ابتدا اشاره ای اجمالی بر احتیاج به علم رجال بنا بر هر مکتب و تاثیر اتقان این علم در اتقان اجتهاد توضیح داده شده سپس به نکات نویی اشاره شده از جمله روش و نکته پردازی های دو رجالی بزرگ آیه الله بروجردی و محقق خوئی در کتب رجالیشان ، همچنین استفاده های جانبی علم رجال برای استنباط پرداخته ایم و در انتها ادله و مبانی نویی از یک سبک نو در علم رجال که به رجال فهرستی شهرت یافته به طور اجمالی تبیین شده است و در پایان غیر از توثیق مستقیم نشانه هایی که باعث توثیق فردی میشود از کلمات فقها و رجالیون گرد آوری شده . ▪ بی شک آشنایی با این علم برای اجتهاد لازم است چرا که یکی از راه های اثبات حجیت احادیث بررسی رجال ناقل حدیث است و داشتن این علم بنا بر هر مکتب و مبنایی لازم است . اخباریون برای اثبات حجیت روایات غیر کتب اربعه ، قائلین به حجیت خبر ثقه اعم از اینکه حجیت خبر را تعبدی یا عقلایی بدانند ، قائلین به انجبار ضعف سند با شهرت در غیر موارد شهرت و برای ترجیح بین اشهر و مشهور محتاج علم رجال هستند لذا این علم بدون شک از علوم پایه برای اجتهاد محسوب میشود و طالبین اجتهاد باید به این علم بپردازند . ▪ فارغ از علت احتیاج به علم رجال باید گفت هر اندازه ژرف‏انديشى فقيه در دانش رجال، بيش‏تر و افزون‏تر باشد، رشد و بالندگى وى در دانش فقه نمايان‏تر است دانش رجال، در ضعيف و مورد اعتماد شمردن چند راوى خلاصه نمى‏شود، بلكه، قاعده‏ها، ترازها و قانونهاى دانش رجال، اوراق فقه را رقم مى‏زند و سبب پيدايش فتاواى گوناگون مى‏شود. بی دانش رجال نمى‏توان بر فتاواى فقیه اعتماد كرد و او را در استنباط فروع موفق خواند. ✅ نکاتی راجع به علم رجال روشهای بررسی سند به دو دسته قابل تقسیم است 🔹 یک : روش رجالی یعنی بررسی تک تک افراد موجود در سند برای بررسی صحت یا ضعف سند این روش نیز به دو دسته تقسیم میشود ⬅ 1- روش رجالی محقق خوئی : ایشان در یک برخورد ریاضی گونه به بررسی تک تک راویان و توثیقات عام و خاص و روایات آنها میپردازند و به اختلاف کتب در یک سند و همچنین اختلاف نسخ در یک کتاب عنایت دارند و همچنین به طبقه راوی به معنی راوی و مروی عنه اشاره میکنند. ⬅ 2- روش رجالی محقق بروجردی : ایشان نیز به بررسی افراد واقع شده در سند می پردازند اما به طبقات رجال عنایت خاصی دارند که در مقدمه کتاب رجالی نیز متذکر شده اند البته ایشان به تولید طبقات و ایجاد سی طبقه همت گمارده اند که در طبقه سی ام رسول اکرم صلی الله علیه و آله قرار دارند و سعی دارند با کمک این طبقات و معلوم شدن راوی و مروی عنه ، استاد و شا گرد فاصله بین روات را به دقت مورد بررسی قرار دهند تا افتادگی در سند نباشد . ▪ اما از نکات مهم در رجال ایشان استفاده های جانبی از رجال است که به دو مورد اشاره میکنیم ⬅ 1- استفاده از رجال برای تشخیص محل سکونت راوی و تشخیص فضای فکری راوی : ایشان با تشخیص محل سکونت راوی با استفاده از علم رجال سعی در به دست آوردن فضای فکری راوی داشتند ذهنيت افراد را معمولاً شرايط و محيط فكرى و مسائل خاصّ منطقه اى شكل مى دهند. ذهن انسان تحت تأثير محيط به پرسش مى رسد و براى فهم درست پرسش ها بايد محيط زندگى و افكار رايج حوزه زندگی پرسش كننده را شناخت از هنرهای ویژه آیه الله بروجردی استفاده از علم رجال به منظور تشخیص محل سکونت راوی و کشف فضای فکری او با استفاده از علم تاریخ و فقه اهل سنت بود تا با توجه به آن علت سوال راوی یا جواب امام را تبیین کنند آیه الله بروجردى, در بسيارى موارد به اين امر مهم, توجّه كرده به عنوان مثال در ذیل بحث قبله متن روايت, با توجّه به كوفى بودن سائلْ تفسير شده است27 و نيز در جلد دوم, ذيل مبحث سجده, كه باز به اعتبار كوفى بودن و عامى بودن سؤال كننده, پاسخ امام را توضيح داده است كه پيش تر, متن آن ذكر شد 28. ⏪ ادامه در پست های بعدی... پانویس: 27.نهایة التقریرج1, ص210 28.نهایة التقریر ج2, ص279 @salmanraoofi