باسمه تعالی
فردا جلسه پنجم مکتب شناسی فقهی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای ان شاء الله برقرار خواهد شد
دوستانی که می خواهند تشریف بیاورند برای گرفتن آدرس به آیدی بنده
@srsr1359
پیام بدهند
@salmanraoofi
باسمه تعالی
طبق گفته دوستان، بحمدالله استاد حجت الاسلام والمسلمین اکبر ترابی شهرضایی همانگونه که وصیت کرده بودند، غسل و کفن و دفن شدند.
لطف کنید و نماز لیلة الدفن برای استاد گرامی (اکبر بن حسین) را امشب بجا آورید.
تشکر از همه عزیزان
@salmanraoofi
باسمه تعالی
کتاب غنای رهبر معظم انقلاب حفظه الله چاپ شده
بحث قصاص ایشان هم که پیاده سازی شده توسط یکی از دوستان مشفق به دستم رسید
کتاب نماز مسافر هم از جناب حجت الاسلام شاکر برخوردار که مولف آداب الطلاب هستند و علی رغم فاصله سنی زیاد، سوابق مودت برقرار است قبلا از ایشان امانت گرفتم
با این سه کتاب سعی میکنم تصویر دقیقی از سبک اجتهاد فقهی معظم له ارائه بدهم
ایشان و امام راحل عظیم الشان ره باید به عنوان فقهای معیار، مورد توجه بیش از پیش حوزه های علمیه خصوصا در مباحث فقه حکومتی واقع شوند
البته اصطیاد فقه حکومتی این بزرگوارن بسیار صعب است، ولی باید تلاش شود چه در فقهِ ابواب قدیمی فقه، چه فقه حکومتی، سبک این بزرگان مورد صید واقع شده و رایج شود
به هر حال به فضل خدا این کار را شروع کردم ولی اتقان آن قطعا احتیاج به نقد اهل فضل دارد و فضلا به این کار به عنوان یک نمای اولیه و کار آغازین نگاه کنند که با نقد بزرگواران غنی و استحکام لازم را پیدا می کند.
و الحمدلله اولا و آخرا
سلمان رئوفی
۱۳۹۸/۱۲/۲۳
@salmanraoofi
#ضد_براندازی14
#قرآن
#حدیث
#فقه_الحکومه
🔅🔅🔅
حدیث:
📚 25/ فی الکافی باسناده عَنْ ضُرَيْسٍ قَالَ: تَمَارَى النَّاسُ عِنْدَ أَبِي جَعْفَرٍ ع فَقَالَ بَعْضُهُمْ حَرْبُ عَلِيٍّ ع شَرٌّ مِنْ حَرْبِ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ قَالَ بَعْضُهُمْ حَرْبُ رَسُولِ اللَّهِ ص شَرٌّ مِنْ حَرْبِ عَلِيٍّ ع قَالَ فَسَمِعَهُمْ أَبُو جَعْفَرٍ ع فَقَالَ مَا تَقُولُونَ فَقَالُوا أَصْلَحَكَ اللَّهُ تَمَارَيْنَا فِي حَرْبِ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ فِي حَرْبِ عَلِيٍّ ع فَقَالَ بَعْضُنَا حَرْبُ عَلِيٍّ ع شَرٌّ مِنْ حَرْبِ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ قَالَ بَعْضُنَا حَرْبُ رَسُولِ اللَّهِ ص شَرٌّ مِنْ حَرْبِ عَلِيٍّ ع فَقَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع لَا بَلْ حَرْبُ عَلِيٍّ ع شَرٌّ مِنْ حَرْبِ رَسُولِ اللَّهِ ص فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ أَ حَرْبُ عَلِيٍّ ع شَرٌّ مِنْ حَرْبِ رَسُولِ اللَّهِ ص قَالَ نَعَمْ وَ سَأُخْبِرُكَ عَنْ ذَلِكَ إِنَّ حَرْبَ رَسُولِ اللَّهِ ص لَمْ يُقِرُّوا بِالْإِسْلَامِ وَ إِنَّ حَرْبَ عَلِيٍّ ع أَقَرُّوا بِالْإِسْلَامِ ثُمَّ جَحَدُوهُ 28.»
📝 در کافی با اسنادش از ضريس نقل شده مىگويد: « مردم در محضر امام باقر «ع» مجادله مىكردند . بعضی از آنها گفتند : جنگ با على «ع» بدتر است از جنگ با پيامبر «ص» ، و بعضی ديگر گفتند : جنگ با پيامبر «ص» بدتر است از جنگ با على «ع». امام باقر «ع» سخن آنها را شنيد و فرمود: چه مىگوييد؟ عرض كردند: خداوند امورت را سامان بخشد، پيرامون جنگكنندگان با پيامبر «ص» و جنگكنندگان با على «ع» بحث مىكنيم، برخى از ما مىگوييم: جنگ با على «ع» بدتر بوده است و برخى مىگوييم كه جنگ با پيامبر «ص» بدتر بوده است. امام باقر «ع» فرمود: نه، بلكه جنگكنندگان با على «ع» بدتر از جنگكنندگان با رسول خدا «ص» بودهاند. پس گفتم : قربانت گردم آيا براستى جنگكنندگان با على «ع» از جنگكنندگان با رسول خدا «ص» بدتر بودهاند ؟ فرمود: آرى، و به تو خواهم گفت چرا. جنگكنندگان با پيامبر «ص» اعتراف به اسلام نداشتند، ولى در جنگ با على «ع» افرادش اقرار به اسلام داشتند و سپس آن را انكار كردند.»
🔅🔅🔅
📚 26/ الْقَاضِي نُعْمَانُ فِي شَرْحِ الْأَخْبَارِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ دَاوُدَ بِإِسْنَادِهِ عَنْ عَلِيٍّ ع : « أَنَّهُ سُئِلَ عَنْ قَتْلَى الْجَمَلِ أَ مُشْرِكُونَ هُمْ قَالَ لَا بَلْ مِنَ الشِّرْكِ فَرُّوا قِيلَ فَمُنَافِقُونَ قَالَ لَا إِنَّ الْمُنَافِقِينَ لَا يَذْكُرُونَ اللَّهَ إِلَّا قَلِيلًا قِيلَ فَمَا هُمْ قَالَ إِخْوَانُنَا بَغَوْا عَلَيْنَا فَنُصِرْنَا عَلَيْهِمْ29 .»
▫ قاضی نعمان در شرح اخبار از محمد بن داود به سند او از علی «ع» آورده : اینکه از کشتگان جمل سوال شد که آیا مشرکند ؟ فرمود: نه بلکه از شرک فرار کردند گفته شد : از منافقانند فرمود : نه منافقین جز کمی خدا را یاد نمی¬کنند گفته شد : پس چه کسانی بودند ؟ فرمود: برادرانمان که بر ما ستم کردند و ما بر آنان پیروز شدیم .
⏪ ادامه دارد....
📝 پانویس:
28.الكافي ج 8 ص 252. مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج11، ص: 68
29.مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج11، ص: 69
@salmanraoofi
#نکته_های_نو_در_علوم_مقدماتی_اجتهاد 43
👈👈این مباحث تدریس هم شده که بسیار مطالب بیشتری در تدریس گفته شد، برای دریافت بهتر مطالب، صوتهای تدریس را گوش کنید.
⏪ مباحث مطرح شده نهایی نیست و مقاله احتیاج به ویرایش دارد
🔅🔅🔅
⏪ حوزه دوم : روشهای فقه الحدیثی
آنچه از تتبع و تدقیق در کتب فقهی فقها برای نگارنده معلوم شد این استکه اکنون سه روش فقه الحدیثی _ به معنی فرآیند و روش فهم حدیث _ در حوزه های فقهی و بحثهای آن رائج است .
◀ 1- روش شیخ اعظم : ایشان معمولا تک تک روایات را از نظر مدلول مورد بررسی قرار میدهند و به تک تک الفاظ همه روایات اهتمام دارند و برای فهم روایات به آنچه فقها و بزرگان آنها از روایات فهمیده اند مراجعه میکنند و به نقض و ابرام به آنچه فقها از روایات فهمیده اند روی می آورند . به عبارت دیگر فقه الحدیث ایشان بر فهم جمعی فقها از روایت البته با توجه به نقض ابرام هایی که نسبت به ظهور گرفته شده می شود داشت مبتنی است .
◀ 2- روش آیت الله بروجردی : ایشان معمولا بیشتر به کشف فضای صدور روایت - با توجه به اینکه فقه ما را ناظر به فقه اهل سنت میدانند - با توجه به فقه اهل سنت و علم تاریخ روی می آورند و به جمیع روایات یک باب و آنچه به طور کلی از روایات یا روایت فهمیده میشود نظر دارند و نظر به یک یک الفاظ روایات و مدلول آنها ندارند چرا که به دقت توجه به نقل به معنای احادیث و لوازم آن دارند . به عبارت دیگر فقه الحدیث ایشان مبتنی بر تاریخ و تعلیقه امام به فقه اهل سنت است .
◀ 3- روش محقق خوئی : ایشان بیشتر به حکم مستفاد از هر روایت و نسبت عام و خاص و مطلق و مقید روایات باب میپردازند و بیشتر در فضای تجریدی و اصولی به ظهور گیری از روایات مشغول میشوند به عبارت دیگر فقه الحدیث ایشان مبتنی بر علم اصول فارغ از فهم فقها ،تاریخ و فضای صدور روایت است .
✅ محاسن روشهای فقه الحدیثی :
⬅ 1- مسلما توجه به فضای صدور روایت باعث فهم بهتر روایات میشود و مسلما ائمه به نقد فقه اهل سنت در کنار فقه شیعه اهتمام داشته اند لذا باید به جو صدور روایات هنگام ظهور گیری اهتمام داشت .
⬅ 2- مطمئنا فهم فقهای ما به عنوان متخصصین فقه اسلامی که عمری برای فهم و کشف احکام شرعی صرف کرده اند از روایات اهمیت دارد و فهمی مغایر با فهم آنان باید مدلَّل ، علمی و مستند باشد در غیر این صورت باید به برداشتی که از روایت صورت گرفته شک کرد لذا فهم متخصصین فن هم حتما باید مورد توجه قرار گیرد .
⬅ 3- توجه به روابط قانونی بین روایات از نکاتیست که مسلما باید لحاظ شود تا قانون جعل شده از سوی شارع درست استنتاج شود .
✅ نواقص روشهای فقه الحدیثی :
⬅ 1- ظهور گیری بدون توجه به فضای صدور روایت و مستقیما سراغ روابط قانونی حاکم بر روایات رفتن مسلما فهم اشتباهی را در پی خواهد داشت چرا که در سایه فهم صحیح از روایت که مبتنی بر دانستن جو صدور است میتوان به روابط صحیح قانونی بین روایات پی برد چرا که فهم جو صدور باعث درک نکته ای که حدیث به خاطر آن صادر شده میشود و روایت از اطلاق یا عموم خارج شده به جهتی خاص انصراف پیدا میکند و لذا اطلاقی منعقد نمی شود تا تقیید بخورد .
⬅ 2- ظهور گیری از تک تک روایات و دقت در کلمه کلمه الفاظ آنها گرچه دارای پشتوانه اصولی حجیت خبر واحد است اما با توجه به نقل معنای احادیث امری صحیح به نظر نمیرسد لذا همان توجه به مطلب کلی که از روایات باب فهمیده میشود موجه تر به نظر میرسد .
⬅ 3- ظهور گیری از روایات بدون توجه به فهم فقهای دیگر مسلما باعث محروم شدن از دو فایده است یک : اشکالاتی که ممکن است به فهم فقیه وارد باشد و فقهای دیگر متذکر شده اند لذا با توجه به فهم آنان یا متوجه معایب فهم خود میشویم و یا با رد اشکالات در آنچه فهمیده ایم راسختر میگردیم دو : نکات ظریفی که فقهای دیگر فهمیده اند و کمک کار فقیه در فقاهت خواهد بود بدون رجوع به اقوال آنان از دست خواهد رفت و از ظرافتهای مورد فهم متخصصین بی بهره خواهیم بود .
🔹 لذا بهتر است ابتدا به جو صدور روایت پی برد سپس به اقوال فقها مراجعه کرد و فهم خود را متقن و مستدل نمود و سپس به کشف روابط قانونی بین روایات و حکم شرعی جعل شده پرداخت .
⏪ ادامه دارد....
@salmanraoofi
مزار استاد گرانقدر حضرت حجت الاسلام و المسلمین ترابی در بهشت معصومیه قم
فاتحه و صلواتی نثار بفرمایید
@salmanraoofi
7.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
توصیههای مهم و جامع حجتالاسلام والمسلمین استاد میرهاشم حسینی تولیت محترم حوزه علمیه آیت الله حق شناس (فیلسوف الدوله_امین الدوله)
@hhaghshenas
@salmanraoofi
🔅طريقه خواندن نماز آیات؛ مطابق با فتوای امام خامنهای
🔅امشب خواندن نماز آیات بر قمی ها واجب است.
🔅زلزله قم ۴ ریشتر گزارش شده است.
@salmanraoofi
🔅امام صادق علیه السلام اگر از خرابی زلزله ترسیدی آیه ی زیر را بخوان
🔆امام صادق (ع) در روایتی می فرمایند:
«فَإِذَا خِفْتَ الْهَدْمَ عِنْدَ الزَّلْزَلَةِ فَاقْرَأْ عِنْدَ مَنَامِکَ- إِنَّ اللَّهَ یُمْسِکُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ أَنْ تَزُولا وَ لَئِنْ زالَتا إِنْ أَمْسَکَهُما مِنْ أَحَدٍ مِنْ بَعْدِهِ إِنَّهُ کانَ حَلِیماً غَفُوراً»؛
[1]هرگاه از ویرانی هنگام زلزله در هراس بودی، در وقت خوابت این آیه را بخوان:«إِنَّ اللَّهَ یُمْسِکُ ... این تنها خداست که آسمان ها و زمین را از این که از جای خود منحرف شوند [و فرو ریزند]نگه می دارد؛ و اگر روزی از مسیر خود منحرف شوند، هیچ کس بعد از او نمی تواند نگاهشان دارد، مسلماً خدا همواره بردبار و آمرزنده است».
@salmanraoofi
حضرت مستطاب حجت الاسلام والمسلمین میرهاشم حسینی (مازال موفقاً)
سلامعلیکم
با توجه به رأی هیأت امنای محترم مدرسهی علمیهی آیت الله مجتهدی تهرانی (قدّه) و تنفیذ و موافقت اکید رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی خامنهای (دام ظله الوارف)، جناب عالی را که صاحب خصائل راقی اخلاقی، مراتب عالی علمی، و تجارب و تواناییهای ارزندهی مدیریتی هستید، به عنوان مسؤول و متولی امور این مرکز علمی منصوب میکنم.
رجاء واثق دارم: در سایهی توکل به ساحت سبحانی و توسل به ذیل عنایات اهل بیت وحی (س)، خاصّه صاحب اصلی حوزههای علمیه (صانها الله عن الحدثان) حضرت بقیت الله (ارواحنا لتراب مقدمه الفداء)، و تدبیر و تلاش توام با اخلاص خود، و مساعدت و معاضدت معاونان محترم، مدرسان و طلاب عزیز، مسیر مؤسس بزرگوار حضرت آیت الله مجتهدی (قدّس سرّه) را تداوم بخشیده، مساعی مخلصانهی مسؤول راحلش حضرت آیت الله حبیبی (طاب ثراه) را به ثمر نشانده، شؤون آن مرکز فاخر را ارتقا خواهید داد.
اهم اموری که توقع میرود، بطور ویژه و با اولویت آنها را پیگیری بفرمائید، عبارتند از:
۱ ارتقا هیأت امنای مدرسه و تقویت جایگاه آن بمثابه مرجع تصمیمگیریهای اساسی آن مرکز.
۲ ارتقا عوامل مدیریتی و علمی تربیتی مدرسه فراخور شأن ممتاز آن واحد.
۳ ارزیابی و وضعیتسنجی آموزشی، تهذیبی و پژوهشی کنونهی مدرسه، و اتخاذ تدابیر لازم برای رفع نواقص و ارتقا کیفی شؤون فوق، بر اساس شاخصهای ابلاغی مرکز مدیریت.
۴ تقویت جنبههای اخلاقی، تهذیبی و انقلابی طلاب با توجه به موقعیت برجستهی آن مدرسه.
فرصت را مغتنم شمرده، فروتنانه و ادبگذارانه به روح مطهر و منور دو شخصیت بزرگوار، آیتین مجتهدی و حبیبی (قدّس سرّهما) درود میفرستم، و متضرعانه از بارگاه بلند باری برای آنان غفران و علو درجات مسألت میدارم.
اللهمّ وفّقه و ایّای لما تحبّ و ترضی، و لاتجعلنا من الّذین یحسبون أنّهم یحسنون صنعاً، و اهدنا الی الصّواب و السّداد، فانّک خیر موفِّق و هاد.
علیاکبر رشاد
رئیس شورای حوزههای علمیهی استان تهران
۲۵ اسفند ۱۳۹۸، مطابق ۲۰ رجب المرجب ۱۴۴۱
@hhaghshenas