باسمه تعالی
ان شاءالله هفته بعد جلسه هشتم مکتب شناسی فقهی آیت الله العظمی خامنه ای با رعایت قوانین بهداشتی برگزار خواهد شد
زمان و مکان را ان شاءالله اعلام خواهم کرد
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoofi
#فقه_حکومتی
#احادیث_فقه_حکومتی
#حفاظت 39
🔅🔅🔅
📂40-فی البحار قَالَ الزُّهْرِيُ :«كَانَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ع مَا عَرَفْتُ لَهُ صَدِيقاً فِي السِّرِّ وَ لَا عَدُوّاً فِي الْعَلَانِيَةِ لِأَنَّهُ لَا أَحَدَ يَعْرِفُهُ بِفَضَائِلِهِ الْبَاهِرَةِ إِلَّا وَ لَا يَجِدُ بُدّاً مِنْ تَعْظِيمِهِ مِنْ شِدَّةِ مُدَارَاةِ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ع وَ حُسْنِ مُعَاشَرَتِهِ إِيَّاهُ وَ أَخْذِهِ مِنَ التَّقِيَّةِ بِأَحْسَنِهَا وَ أَجْمَلِهَا وَ لَا أَحَدَ وَ إِنْ كَانَ يُرِيهِ الْمَوَدَّةَ فِي الظَّاهِرِ إِلَّا وَ هُوَ يَحْسُدُهُ فِي الْبَاطِنِ لِتَضَاعُفِ فَضَائِلِهِ عَلَى فَضَائِلِ الْخَلْقِ. »*
🗓در بحار آمده زهری می¬گوید : علی بن الحسین دائما این گونه بود که من دوستی برای او در پنهانی و دشمنی برای او به طور آشکار نشناختم چرا که هیچ کس او را با فضائل درخشانش نشناخت مگر اینکه چاره ای از تعظیم او نمی¬دید از شدت مدارای علی بن الحسین و معاشرت نیکوی او با آن فرد و بهترین و زیباترین شکل تقیه را انتخاب کردن و هیچ کسی حتی دوستی که دوستی شدیدی نسبت به او ظاهر می¬کرد نبود مگر اینکه در باطن به او به خاطر فضائل زیادش بر خلق حسادت می¬ورزید .
🔅🔅🔅
📂41-عَنْهُ عَنْ عُثْمَانَ بْنِ عِيسَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَجْلَانَ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع إِنَّ اللَّهَ عَيَّرَ قَوْماً بِالْإِذَاعَةِ فَقَالَ « وَ إِذا جاءَهُمْ أَمْرٌ مِنَ الْأَمْنِ أَوِ الْخَوْفِ أَذاعُوا بِهِ » فَإِيَّاكُمْ وَ الْإِذَاعَةَ .»
🗓از محمد بن عجلان از امام صادق نقل کرد که حضرت فرمود : خداوند اقوامی را سرزنش کرد به خاطر فاش کردن راز پس فرمود : « هنگامیکه امری از امنیت یا ترس به آنها رسید فاش کردند » پس بر حذر باشید از فاش کردن .
*بحار الأنوار / ج72 / 401 / باب 87 التقية و المداراة .
. الكافي / ج2 / 371 / باب الإذاعة .
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoofi
باسمه تعالی
جواب سوالات بزرگواران در مورد نحوه حمایت بنده از موضوعات اعلام شده برای تحقیق
https://eitaa.com/salmanraoofi/8141
https://eitaa.com/salmanraoofi/8142
۱ انتخاب موضوع و نوشتن طرح اجمالی تحقیق
۲ ارائه طرح به بنده
۳ هماهنگی برای بحث و رفع اشکالات طرح
۴ نوشتن یک سوم یا کل تحقیق
۵ ارائه به بنده
۶ هماهنگی برای بحث و رفع اشکالات
۷ ویرایش دوباره تحقیق
۸ ارائه به بنده
۹ هماهنگی برای بحث و رفع اشکالات نهایی
۱۰ ویرایش پایانی
۱۱ ارائه به بنده
۱۲ هماهنکی برای ارائه تحقیق به صورت نهایی
والسلام
سلمان رئوفی
۱۳۹۹/۴/۲۴
@salmanraoofi
🔆۲۳ ذیالقعده روز زیارتی مخصوص امام رضا علیه السلام و زیارت آن حضرت از دور و نزدیک سنت است،
🔆صلوات خاصه حضرت علیه السلام
«اللّهُمَّ صَلِّ عَلى عَلِىِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الاِْمامِ التَّقِىِّ النَّقِىِّ وَحُجَّتِکَ عَلى مَنْ فَوْقَ الاَْرْضِ وَمَنْ تَحْتَ الثَّرى الصِّدّیقِ الشَّهیدِ صَلوةً کَثیرَةً تآمَّةً زاکِیَةً مُتَواصِلَةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَةً کَاَفْضَلِ ما صَلَّیْتَ عَلى اَحَدٍ مِنْ اَوْلِیآئِکَ»
@salmanraoofi
📙«درسنامه علم لغت»
جدیدترین کتاب علمی-حوزوی از دروس استاد معظم حجتالاسلام والمسلمین وکیلی منتشر شد.
این اثر ارزشمند تحقیق و نگارش حجة الاسلام والمسلمین صارمی میباشد.
▫️در ۴۴۰ صفحه با تخفیف بیست درصد:
۴۸ هزار تومان
▫️بهمناسبت ایام ولادت امام رضا علیهالسلام (به مدت محدود)
🚛 ارسال رایگان به سراسرکشور
👈 توضیحات بیشتر و خرید اینترنتی:
✅ towhid.org/1364/book
💠پایگاه رسمی اطلاع رسانی حجة الاسلام و المسلمین محمدحسنوکیلی
🆔 @mhva_ir
🌐 www.mhva.ir
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoofi
فهرست و مقدمۀ کتاب علم لغت.pdf
حجم:
1.1M
🔆مقدمه و فهرست جامع کتاب «درسنامه علم لغت»
💠پایگاه رسمی اطلاع رسانی حجة الاسلام و المسلمین محمدحسنوکیلی
🆔 @mhva_ir
🌐 www.mhva.ir
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoofi
#ضد_جاسوسی 1
#قرآن
#حدیث
#فقه_الحکومه
🔅🔅🔅
🗓1-فی الارشاد فی معرفة حجج الله علی العباد فی فصل انتزاعه ع الكتاب الذي أرسله حاطب بن أبي بلتعة من المرأة : وَ مِنْ ذَلِكَ أَنَّ النَّبِيَّ ص لَمَّا أَرَادَ فَتْحَ مَكَّةَ سَأَلَ اللَّهَ جَلَّ اسْمُهُ أَنْ يُعَمِّيَ أَخْبَارَهُ عَلَى قُرَيْشٍ لِيَدْخُلَهَا بَغْتَةً وَ كَانَ ع قَدْ بَنَى الْأَمْرَ فِي مَسِيرِهِ إِلَيْهَا عَلَى الِاسْتِسْرَارِ بِذَلِكَ فَكَتَبَ حَاطِبُ بْنُ أَبِي بَلْتَعَةَ إِلَى أَهْلِ مَكَّةَ يُخْبِرُهُمْ بِعَزِيمَةِ رَسُولِ اللَّهِ ص عَلَى فَتْحِهَا وَ أَعْطَى الْكِتَابَ امْرَأَةً سَوْدَاءَ كَانَتْ وَرَدَتِ الْمَدِينَةَ تَسْتَمِيحُ بِهَا النَّاسَ وَ تَسْتَبِرُّهُمْ وَ جَعَلَ لَهَا جُعْلًا عَلَى أَنْ تُوصِلَهُ إِلَى قَوْمٍ سَمَّاهُمْ لَهَا مِنْ أَهْلِ مَكَّةَ وَ أَمَرَهَا أَنْ تَأْخُذَ عَلَى غَيْرِ الطَّرِيقِ فَنَزَلَ الْوَحْيُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ ص بِذَلِكَ فَاسْتَدْعَى أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع وَ قَالَ لَهُ إِنَّ بَعْضَ أَصْحَابِي قَدْ كَتَبَ إِلَى أَهْلِ مَكَّةَ يُخْبِرُهُمْ بِخَبَرِنَا وَ قَدْ كُنْتُ سَأَلْتُ اللَّهَ أَنْ يُعَمِّيَ أَخْبَارَنَا عَلَيْهِمْ وَ الْكِتَابُ مَعَ امْرَأَةٍ سَوْدَاءَ قَدْ أَخَذَتْ عَلَى غَيْرِ الطَّرِيقِ فَخُذْ سَيْفَكَ وَ الْحَقْهَا وَ انْتَزِعِ الْكِتَابَ مِنْهَا وَ خَلِّهَا وَ صِرْ بِهِ إِلَيَّ ثُمَّ اسْتَدْعَى الزُّبَيْرَ بْنَ الْعَوَّامِ وَ قَالَ لَهُ امْضِ مَعَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ فِي هَذِهِ الْوَجْهِ فَمَضَيَا وَ أَخَذَا عَلَى غَيْرِ الطَّرِيقِ فَأَدْرَكَا الْمَرْأَةَ فَسَبَقَ إِلَيْهَا الزُّبَيْرُ فَسَأَلَهَا عَنِ الْكِتَابِ الَّذِي مَعَهَا فَأَنْكَرَتْ وَ حَلَفَتْ أَنَّهُ لَا شَيْءَ مَعَهَا وَ بَكَتْ فَقَالَ الزُّبَيْرُ مَا أَرَى يَا أَبَا الْحَسَنِ مَعَهَا كِتَاباً فَارْجِعْ بِنَا إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ص لِنُخْبِرَهُ بِبَرَاءَةِ سَاحَتِهَا فَقَالَ لَهُ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع يُخْبِرُنِي رَسُولُ اللَّهِ ص أَنَّ مَعَهَا كِتَاباً وَ يَأْمُرُنِي بِأَخْذِهِ مِنْهَا وَ تَقُولُ أَنْتَ أَنَّهُ لَا كِتَابَ مَعَهَا ثُمَّ اخْتَرَطَ السَّيْفَ وَ تَقَدَّمَ إِلَيْهَا فَقَالَ أَمَا وَ اللَّهِ لَئِنْ لَمْ تُخْرِجِي الْكِتَابَ لَأَكْشِفَنَّكِ ثُمَّ لَأَضْرِبَنَّ عُنُقَكِ فَقَالَتْ لَهُ إِذَا كَانَ لَا بُدَّ مِنْ ذَلِكَ فَأَعْرِضْ يَا ابْنَ أَبِي طَالِبٍ بِوَجْهِكَ عَنِّي فَأَعْرَضَ ع بِوَجْهِهِ عَنْهَا فَكَشَفَتْ قِنَاعَهَا وَ أَخْرَجَتِ الْكِتَابَ مِنْ عَقِيصَتِهَا فَأَخَذَهُ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع وَ صَارَ بِهِ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ص .»*
*الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد ؛ ج1 ؛ ص56 و ص 57
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoofi
#ضد_جاسوسی 1
#قرآن
#حدیث
#فقه_الحکومه
🔅🔅🔅
ترجمه:
📝در کتاب الارشاد در شناخت حجتهای خداوند بر بندگان در فصل داستان فتح مكه و گرفتن على ع نامه حاطب بن ابى بلتعة را از آن زنى که مأمور رساندن نامه به قريش مكه بود آمده :
و از جمله فضائل آن حضرت اين بود : چون پيغمبر (ص) آهنگ فتح مكه فرمود، از خداى تعالى خواست كه جريان كار او را (از حركت و تجهيز لشكر و ديگر كارها را) از قريش (آنان كه در مكه بودند و با آن وجود مقدس دشمنى ميكردند) پوشيده دارد، تا بطور ناگهانى بر آن شهر درآيد، و روى اين منظور همه كارهاى مربوط باين حركت و حمله و يورش را پنهانى انجام ميداد، ولى (با همه اين احوال) حاطب بن أبى بلتعة { كه قبلا در مكه مي¬زيست و پس از آن اسلام اختيار كرد و بمدينه هجرت كرده بود، و چون آب و ملكى در مكه نداشت و برخى از خاندان او نيز هنوز در مكه بودند، ناچار بود كه با بزرگان مكه در تماس باشد، و راه دوستى خود را با آنها نبندد، و البته از آن مسلمانهاى محكم و پابرجائى نيز نبود كه بخاطر اسلام از همه چيز در اين راه بگذرد، و باصطلاح از مسلمانانى بود كه نان را بنرخ روز ميخورد، و در عين حال كه مسلمان بود روابط خود را با مشركين مكه و سران قريش نگهداشته بود، از اين رو} نامهاى بأهل مكه نوشت، و آنها را از تصميمى كه رسول خدا (ص) براى فتح مكه گرفته بود بوسيله آن نامه آگاه ساخت، و آن نامه را بزنى سياه پوست كه در مدينه از راه گدائى روزگار ميگذرانيد و امرار معاش ميكرد سپرد، كه آن را بسران قريش كه نامبر كرده بود برساند، و براى اين كار دستمزد خوبى باو داد، و باو دستور داد كه از بيراهه برود (مبادا گرفتار شود و نامه بدست مسلمان بيفتد) از آن سو بر رسول خدا (ص) وحى رسيد، و جبرئيل جريان نامهنگارى او را بأهل مكه بآن حضرت خبر داد، پس رسول خدا (ص) أمير المؤمنين عليه السّلام را طلبيد، و باو فرمود: همانا برخى از پيروان من نامه بمردم مكه نگاشته، در آن نامه از جريان كار و تصميم ما آنان را آگاه ساخته در صورتى كه من از خدا خواسته بودم كه جريان كار ما را بر آنها پوشيده دارد و آن نامه همراه زن سياه پوستى است كه از بيراهه بسوى مكه روان شده، پس شمشيرت را بردار و باو برس، و نامه را از او گرفته نزد من آر، سپس زبير را خواست و باو فرمود: در اين راه همراه على برو و با او باش، پس على عليه السّلام با زبير براه افتاد و از بيراهه بسوى مكه رهسپار شدند تا بآن زن رسيدند، ابتداء زبير پيش آن زن رفت، و از او راجع بنامهاى كه نزدش بود پرسيد، آن زن وجود چنين نامهاى را نزد خود انكار كرد و سوگند ياد نمود كه چنين چيزى نزد او نيست و گريه كرد، پس زبير بعلى عليه السّلام عرض كرد، من گمان ندارم نامه همراه اين زن باشد بيا تا نزد رسول خدا (ص) بازگرديم و از بىگناهى اين زن آن حضرت را آگاه كنيم، امير المؤمنين عليه السّلام (خشمناك شد و) فرمود: رسول خدا (ص) بمن خبر داده كه نامه همراه اين زن است و بمن دستور فرموده كه از او بگيرم و تو ميگوئى: كه نامه همراه او نيست؟ (يعنى رسول خدا (ص) نعوذ باللَّه دروغ گفته و اين زن راست ميگويد؟ اين سخن را فرمود) و شمشير را از نيام كشيد و پيش آن زن رفته فرمود: آگاه باش بخدا سوگند اگر نامه را بيرون نياورى ترا بازرسى ميكنم سپس گردنت را (با اين شمشير) ميزنم؟ زن (كه آثار خشم را در چهره على ديد و ميدانست كه آنچه گفته است انجام ميدهد) گفت: حال كه چنين است اى پسر ابو طالب رو از من باز گردان (تا نامه را بيرون آورم و بتو بدهم) حضرت روى خويش از آن زن برگردانيد و آن زن مقنعه و روسرى خود را باز كرد و نامه را كه در گيسوى خود پنهان كرده بود بيرون آورد و بآن حضرت داد، على عليه السّلام نامه را گرفت و نزد پيغمبر (ص) آورد .
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoofi
باسمه تعالی
بزرگوارانی از بنده درباره کتاب روش شناسی اجتهاد از محصولات موسسه فقاهت و تمدن اسلامی سوال می کردند
جواب کلی اینکه این کتاب به دلیل ضعف زیاد در مبانی و اشکالات متعدد در محتوا استاندارد علمی حداقلی برای این بحث را ندارد
اما به ذهنم رسید به دلایلی اشکالات را مبسوط مطرح کنم تا افراد منصف قضاوت کنند
حال جلسه اول نقد خدمت شما آماده شده، ان شاءالله فقط مقدمه در مبانی مکتب شناسی فقهی و بخش شیخ اعظم انصاری رحمت الله علیه را نقد خواهم کرد
و السلام
۱۳۹۹/۴/۲۶
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoofi
NAGHD 1 [کیفیت کم].mp3
زمان:
حجم:
12.78M
#نقد_کتاب_روش_شناسی_اجتهاد
موسسه فقاهت و تمدن اسلامی
جلسه ۱
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoofi
🔆رهبر معظم انقلاب: باید از برکت روز بيست و پنجم ماه ذیقعده که روز دحوالارض است استفاده کرد
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoofi
باسمه تعالی
یکبار برای اولین و آخرین بار روشنگری خواهم کرد و دیگر وارد این حواشی نخواهم شد.
بنده دوبار به دوست قدیمی و گرامی جناب استاد اکبرنژاد در کانال پیشنهاد مناظره دادم ولی هر دوبار ابتداء هیچ جوابی داده نشد تا دفعه دوم که با پیگیری بعضی افراد مجبور شدند به پیام جواب بدهند در دفعه دوم هم صراحتا گفتند استاد اکبرنژاد مناظره نمی کنند حال اینکه دائما نامه های مکرر ایشان به افراد نامدار حوزه برای مناظره پخش می شد و احتمالا پخش می شود.
حال بنده را در حد خودشان ندیدند یا از مناظره با بنده می ترسند یا علت دیگری دارد نمی دانم، گرچه ظاهرا همیشه میل و وقت برای مناظره با معاریف دارند به هر حال حرفشان این بود که لزومی به مناظره با ایشان نیست و شما که در مکتب شناسی تمرکز دارید با شاگردان ایشان مناظره کنید و کتاب روش شناسی اجتهاد را نقد کنید.
بنده متوجه شدم مسئول محترم موسسه ظاهرا متوجه نیست که نقد کتاب، مناظره نیست و اصلا مناظره یک موضوع دارد و نقد این کتاب هم کار یک یا دو جلسه نیست و اصلا مناظره بر سر کتاب چه معنایی دارد نمی دانم، این کتاب یک کتاب علمی ضعیف است که نقد خود را می طلبد.
مناظره بر سر یک موضوع اجتماعی، سیاسی، فرهنگی یا اقتصادی است که مورد توجه عوام و کشمکش بین خواص واقع شده است، بنابر این مناظره بر سر کتاب معنی ندارد مگر کتاب هم شرایط مناظره را پیدا کرده باشد.
علاوه بر اینکه دو استاد با استاد اکبرنژاد مناظره کردند و تا مدتها طلاب پیگیر صوت مناظره که موجود بود، بودند ولی بعد مدعی شدید صوتها گم شده است خوب چه تضمینی برای گم نشدن صوتهای بنده هست.
حالا که وارد نقد کتاب شده ام پیام داده اند که: « اگر توانایی نقد داشتید بهتر بود با حضور مولف این کار را کرد، در غیر این صورت یک کار غیرحرفه ای و بد اخلاقی است»
از اینکه خود این جمله متضمن چه بداخلاقی هایی هست می گذرم ولی
به نظر بنده جوابی که شهید مطهری رحمت الله علیه به یک منتقد برای نقد مهندس بازرگان بدون حضور او را دادند جواب این دوستان نیز هست.
"منتقد: آن بحثى است كه آقاى مهندس بازرگان در كتاب راه طى شده دارد. شما كتاب راه طى شده را آمديد اينجا رد كرديد در حالى كه مؤلف كتاب به عنوان دفاع از خودش نيامد، حتى مطالبش را هم بيان نكرده، مثل محاكمه غيابى شد كه نسبت به آقاى دكتر سحابى در اين جلسه كرديم، قبل از اينكه خودشان در اين جلسه تزشان را طرح كنند ما ردش كرديم و به همين دليل هم راهمان درست نبود و از خودشان خواهش كرديم آمدند اول تز خودشان را گفتند و دفاع كردند، مسأله جالبى در آمد. من اگر می دانستم شما مىخواهيد انتقاد به گفته نگفته شده اينجا بكنيد مىرفتم خودم را مجهز می كردم حداقل من از آن دفاع كنم، در حالى كه شما تمام جهات منفى آن را بدون اينكه دلايل را ذكر كنيد، يا باشد كه بعدا دفاع كند، بيان كرديد. حالا اگر قسمتهاى منفى را گفتيد انشاءالله جلسات ديگر قسمتهاى مثبتش را می گوييد، اما اگر اين جور نباشد، از مجموع دو جلسه ما المانهاى منفى نبوت را همه ياد گرفتيم و چيز مثبت گيرمان نيامد.
استاد شهید مطهری ره: « اگر بنا بشود هر كسى كه هر حرفى را در هر كتابى بزند شرط اينكه كسى حرف او را رد كند اين باشد كه خودش را در آنجا احضار كنند بيايد، هيچ كس جواب هيچ كس را [نمی تواند بدهد؛] همين كه كسى كتابش را چاپ و منتشر كرد [ديگر قابل انتقاد نخواهد بود.] به قول آقاى بروجردى «همين قدر كه كتاب چاپ شد به نظر بعضی ها ديگر اين دليل حقانيت آن است، می گويد آقا! چاپ شده». چند بار چاپ می شود، بعد شما می بينيد پنجاه هزار نفر آن را مىخوانند و هيچ كس حق رد كردنش را ندارد چون اول بايد آقاى مؤلف را بياورند. شما حق نداريد «كارناس» را رد كنيد چون او اينجا حاضر نيست كه بيايد جواب شما را بدهد. عجب حرفى است! آدمى كه می نويسد، فكر خودش را، هر چه كه دارد می نويسد، چيزى در دلش باقى نمی گذارد كه نصفش را نوشته باشد نصفش را ننوشته باشد. تازه اين مقدارى كه ما گفتيم خيلى احترام ايشان را رعايت كرديم اگرنه، خيلى بيش از اينها معايب دارد. » مجموعه آثار استاد شهيدمطهرى ج ۴ ص ۳۲۵ و ص : ۳۲۶
به هر حال این دوستان نیز آزادند عرایض بنده را نقد کنند مولف محترم هم در نقد بنده صوت منتشر کنند چه عیبی دارد؟ به نظر بنده در یک فضای آرام افراد نقدها را بهتر می بینند و می اندیشند، کار علمی، مراجعه، تفکر، تعمق و انصاف می خواهد ولی مناظره برای تشیید حق یا ادحاض باطل است قالب نقد یک کتاب علمی هرچند ضعیف، قالب مناظره نیست مولف هم در جواب بنده متن یا صوت بدهند تا افراد قضاوت کنند.
به احتمال زیاد به شرط توفیق کتاب لباس روحانیت را هم نقد خواهم کرد
و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین
سلمان رئوفی
۱۳۹۹/۴/۲۷
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoofi