باسمه تعالی
امروز یکی از بزرگواران پیامی دادند و بنده متوجه شدم ایشان در تاریخ ۱۴ تیر ۹۹ سوالی پرسیده اند که جواب ندادهام و چندین بار چنین مساله ای پیش آمده
عزیزان پیامهای خصوصی زیادی به بنده ارسال می شود به طوریکه در طول دو روز ممکن است پیام شما بقدری پایین برود که پیدا کردنش سخت باشد لذا اگر از سر لطف سوالی از حقیر دارید و واقعا فکر میکنید جواب بنده به دردتان می خورد پیگیر باشید و صبر داشته باشید، حقیقتا فرصت پاسخگویی کتبی برای بنده فراهم نیست
لذا پیگیر باشید تا تلفنی ان شاءالله جواب بدهم از تمامی عزیزانی که پیامشان بی پاسخ مانده عذر خواهی میکنم و در صورت پیگیری خدمتشان در اسرع وقت به صورت تلفنی یا حضوری هستم
خادم شما رئوفی
@salmanraoofi
هدایت شده از موسسه فلسفه و عرفان نفحات
🔰 مردم گوهرشناس آمل
▪️قسمتهایی از بیانات استاد سید یدالله یزدانپناه، در مراسم یادبود مرحوم علامه حسنزاده آملی که امشب در آستان مقدس امامزاده ابراهیم علیهالسلام شهرستان آمل برگزار شد به قرار ذیل است؛
- افتخار ما این است در شهری زندگی میکنیم که علامه در آن سکونت داشتند و وجود ایشان برکت زیادی داشت و رحلت و نبود ایشان پس از این برای همه مردم کشور به خصوص شهرستان آمل بسیار سنگین خواهد بود.
- وجود نورانی و عرفانی و شخصیت بالای ادبی علامه همگان را مجذوب خودش میکرد و این خصوصیات بارز حضرت علامه بود که جایگاه او را به عنوان یکی از چهرههای شاخص مردمی تبدیل کرده بود.
- شگفتی حضرت علامه در همه جا معلوم بوده و هست؛ اینکه در عصر کنونی شخصیتی را از دست دادیم که قطعاً در آینده بیشتر از امروز حسرت آن را خواهیم خورد.
- حضور پرشور و شعور مردم شهرستان هزار سنگر و نیز از سراسر کشور برای شرکت در مراسم تشییع پیکر مرحوم علامه کم نظیر و غیرقابل تصور بود. مردم با هر سلیقه و گرایش در این مراسم حضور یافتند و نشان دادند که گوهرشناس هستند و نسبت به جایگاه بالای انسانیت و علم و اخلاق، علما و روحانیت، ارزش بالایی قائلند.
- مرحوم علامه حسنزاده آملی دارای یک شخصیت فوقالعاده معنوی، علمی و عرفانی بود که در جهان اسلام نظیر ندارد. یقیناً فقدان مرحوم علامه جانسوز خواهد بود اما نباید خلأ نبود وجود بابرکت ایشان باعث فراموشیشان شود.
- مردم به ویژه جوانان و نوجوانان باید با ابعاد مختلف زندگی علامه حسنزاده آملی آشنا شوند تا با تبیین و تشریح درست و اصولی زندگی مرحوم علامه در جامعه عمل کنند.
#علامه_حسن_زاده
#استاد_یزدان_پناه
💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
https://eitaa.com/nafahat_eri
باسمه تعالی
فعلا برای دانلود صوتهای بحثهای بنده سایت
http://boohoos.ir
آماده شده و همه صوتها در سایت بارگذاری شده
ان شاءالله مقالات و بعضی نوشته ها هم بارگذاری خواهد شد
والسلام
سلمان رئوفی
۱۴۰۰/۷/۸
@salmanraoofi
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
متن اعتراض یکی از طلاب پایه هفت انتقالی به قم.pdf
92.1K
🌀 نامه سرگشاده یک طلبه به آیت الله اعرافی
📝 گلایه و گزارشی از بروکراسی پیچیده در مسیر «یک طلبه پایه هفت و انتقالی به قم» برای وصل شهریه
✅ درخواست برای ایجاد روندی بهتر و سریعتر برای وصل شهریه
#شهریه
#وصل_شهریه
#معیشت
@Manahejj
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
💠 دورهی کارگاهی جعبهی ابزار نویسندگی
📢 اگر:
◇ مطالب زیادی در ذهن دارید ولی نمیتوانید آنها را بنویسید یا نوشتن زمان زیادی از شما میگیرد.
◇ به دنبال شناسایی و رفع مهمترین غلطهای نوشتاری و مشکلات نگارشی نوشتههای خود هستید.
◇ نوشتههای شما کیفیت و انسجام لازم را نداشته و میخواهید با نظم و برنامهریزی نوشتارها و مهارتهای نویسندگی خود را تقویت کنید.
و ...
میتوانید در این دوره انواع اصول فنی و تمرینهای نویسندگی، روش تقویت ابعاد مختلف نوشتارهای خود را بیاموزید و همچنین در ادامه نقشهی راه مسیر نویسندگی خود را، طراحی کنید!
💡برخی سرفصلها:
عوامل، موانع و آفتهای نویسندگی
اصول فنی راهاندازی قلم(راحتنویسی)
راهکارهای بسط نوشتار
معرفی برخی نرم افزارهای مکمل نویسندگی
و ...
🔹️ طراحی و تدریس:
احمد میرزایی
یونس خدایی
🔹️ زمان و مکان:
از ۱۱ مهر ۱۴۰۰ به مدت ده هفته _ مجازی
🔹️ مبلغ سرمایهگذاری:
۶۰۰هزار تومان با ۵۰٪ تخفیف اولین دوره فقط
۳۰۰ هزار تومان به همراه ضمانت بازگشت وجه در صورت عدم رضایت به هر دلیل
📊ظرفیت محدود
🔹️ اطلاعات بیشتر و ثبت نام:
dinshenasi.com/8930
۰۹۳۸۱۷۰۰۹۸۸
✅ لطفا به دیگران معرفی کنید!
@mirzaei_ehya
سلمان رئوفی
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 💠 دورهی کارگاهی جعبهی ابزار نویسندگی 📢 اگر: ◇ مطالب زیادی در ذهن دارید ولی نمیت
باسمه تعالی
دوره ای که توسط فاضل ارجمند حجت الاسلام میرزایی برگزار می شود با ذهن منظم و فضلی که ایشان دارند قطعا دوره قابل استفاده ای است
@salmanraoofi
صدا ۰۰۴.m4a
24M
🔅سخنرانی به مناسبت شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام در جمع طلاب عزیز بهبهانی
در شرح حدیث لاتجاهد الطلب جهاد الغالب ...
@salmanraoofi
شرح حدیث امام رضا ع.m4a
27.92M
🔅سخنرانی به مناسب شهادت امام رضا علیه السلام در جمع طلاب عزیز بهبهانی
شرح تاریخی تحلیلی حدیث "لا اله الا الله حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی"
@salmanraoofi
باسمه تعالی
فردا بحث برنامه ای علوم انسانی اسلامی ساعت ۴ تا ۵ و بحث برنامه ای برای اجتهاد ۵ تا اذان برقرار است ان شاءالله
مکان فتوت مدرس طبقه ۱
@salmanraoofi
علوم انسانی اسلامی ۴.m4a
23.26M
#علوم_انسانی_اسلامی
جلسه ۴
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoofi
برنامه ای برای اجتهاد ۳.m4a
17.95M
جلسه ۳
#برنامه_ای_برای_اجتهاد
سر فصلها
۱/ اهداف در علم لغت
۲/ کتب لازم و موارد مهم برای کار در نحو و ....
۳/ کتابهای کمکی در علم بلاغت
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoofi
🏴شهادت مظلومانه امام علیه السلام تسلیت
▪️قالَ الإمامُ الْحَسَنِ الْعَسْکَری علیهالسلام:
لَیْسَتِ الْعِبادَهُ کَثْرَهُ الصّیامِ وَالصَّلاهِ، وَ إنَّمَا الْعِبادَهُ کَثْرَهُ التَّفَکُّرِ فی أمْرِ اللهِ؛
عبادت در زیاد انجامدادن نماز و روزه نیست، بلکه عبادت با تفکّر و اندیشه در امر الهی است.
🏷 مستدرک الوسائل، ج ۱۱، ص ۱۸۳.
@salmanraoofi
هدایت شده از پژوهش مرکز تخصصی حوزوی تمدن اسلامی
#دوره_تخصصی_فقه_تمدنی
حضوری(محدود) و مجازی
📌 موضوع:
روش شناسی فقه تمدنی
✅ استاد: حجت الاسلام والمسلمین شیخ عبدالحمید واسطی
🕰زمان: پنج شنبه ها ساعت 10 صبح
شروع دوره: 29 مهر 1400
🔰مکان: مشهد مقدس، شهید کاشانی25، موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
🖥وبینار:
https://nhr.lms2.hozehkh.com/ws/m-c-j
..🌿....🌿....🌿....🌿
مراکز تخصصی آموزش فلسفه وکلام اسلامی نور حکمت رضوی و فقه و اصول امام رضا علیه السلام
🏫 @nhrazavi
🔹موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
🏢 https://eitaa.com/joinchat/63176758C5be3dc50e0
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️صوت آقای امیرخانی درباره داستان افغانستان، حامدکرزی و جشنهای ۹ ربیع و لعن های مرسوم از قول مقام معظم رهبری
☀️فتوایم درباره ۹ ربیع و لعن مرسوم را تاکتیکی و برای ضررهایش ندادم و حاضرم این فتوا را روی کفنم بنویسم
@salmanraoofi
باسمه تعالی
چهارشنبه ها
بحث کتاب مبانی علوم انسانی اسلامی دکتر احمدحسین شریفی
ساعت ۴ تا ۵
و بحث برنامه ای برای اجتهاد
۵ تا اذان
برقرار است ان شاءالله
مکان میدان سپاه، به سمت بلوار شهید اخلاقی، کمی بعد از کوچه یکم شهید اخلاقی، پلاک ۱۲ موسسه فتوت
👈طبقه ۱
👈مدرس ۳
موقعیت تقریبی موسسه فتوت
https://eitaa.com/salmanraoofi/8904
@salmanraoofi
علوم انسانی اسلامی ۵.m4a
17.29M
#علوم_انسانی_اسلامی
جلسه ۵
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoofi
برنامه ای برای اجتهاد ۴.m4a
12.98M
جلسه ۴
#برنامه_ای_برای_اجتهاد
سر فصلها
۱/ کتبی برای مطالعه بیشتر در منطق قدیم
۲/ کتبی برای مطالعه در منطق جدید
۳/ اطلاعاتی درباره منطق فازی
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoofi
هدایت شده از بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥برتری شهیدسیدمصطفی خمینی نسبت به شهید صدر در تتبع علمی
#اختصاصی
#انتشار_برای_نخستینبار
🔹آیتالله شبزندهدار: از کتابهای ایشان (شهیدسیدمصطفی خمینی) نشان داده میشود که در تتبع، اوسع از شهید صدر است. تفکرات مرحوم شهید صدر در یک محدودهای در اصول وجود دارد: مرحوم #شیخ_اعظم، مرحوم آقای #آخوند، مرحوم آقای #نائینی، مرحوم #آقا_ضیاء، و به ندرت آقای #اصفهانی و #محقق_خوئی که استادشان بودند.
🔸ایشان معمولاً در همین حدود سیر میکنند ولی مرحوم آقای #حاج_آقا_مصطفی، اینها که هست مازاد بر اینها هم دارد مثلاً فرض کنید که مرحوم #حاج_شیخ_عبدالکریم_حائری، حتی #مرحوم_علامه_طباطبایی، مرحوم آقای #بروجردی و دیگران. انسان میبیند که حرفهای اینها را هم متعرض میشود، مطالعه کرده است و یک دامنه وسیعتری را ایشان مورد مطالعه قرار میدهد. چون بعضیها هستند که تتبع دارند ولی دقت ندارند، بعضیها هم دقت دارند ولی تتبع ندارند. ایشان جامع بین منقبتین است که هر دو را در وجود خودش جمع کرده است.
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔆اهمیت بحثهای روشی فقه در بیان رهبر معظم انقلاب حفظه الله
🔅هدف از آموزش فقه در حوزهها، آموزش نحوهى استنباط فقه جواهرى است. لذا از این جهت فرقی میان کتاب طهارت یا بیع یا جهاد و ... نیست
🔆هدف از آموزش فقه در حوزهها، آموزش نحوهى استنباط فقه جواهرى ... است؛ فقه جواهرى مدل را ياد ميدهد، شيوه را ياد ميدهد؛ كمااينكه شما درس فقه و اصول هم كه ميخوانيد چه در دروس سطح عالى - مثل مثلاً مكاسب، فرض كنيد، يا آنوقتى كه رياض ميخواندند، رياض و يا حتّى شرح لمعه تا حدودى - [چه] بعد هم كه درس خارج مىآييد، كارى كه در درس خارج انجام ميگيرد اين است كه طلبه كيفيّت استنباط را فرا ميگيرد؛ شيوهى استنباط را ياد ميگيرد؛ اين خيلى مهم است؛
🔆اگر شيوهى استنباط را آدم بلد نباشد، به همان چالهاى خواهد افتاد كه بعضى نيمهسوادها با تمسّك به فلان آيهى قرآن يا فلان حديث به آن چاله افتادند؛ يك چيزى را معتقد شدند كه آقا اين را قرآن ميگويد به دليل اين آيه، [درحالىكه] نكتهى آيه را نميفهمند؛ يا به دليل اين روايت، [درحالىكه] معارض آن روايت را نمىبينند يا نكتهاش را درك نميكنند.
🔆درس فقه براى اين است كه ما نحوهى كار را، نحوهى استنباط را ياد بگيريم، كه اين بسيار بسيار مهم است. فقه جواهرى اين است. آنوقت فرق هم نميكند كه در اين فقه جواهرى شما كتاب «طهارت» را بخوانيد، يا كتاب «جهاد» را بخوانيد، يا كتاب «بيع» را بخوانيد؛ تفاوتى نميكند. شيوهى استنباط را استاد خوب و استاد لايق، در همهى اين مباحث درس ميدهد.
🔆البتّه بنده خودم جزو آن كسانى هستم كه از قديم، [دوران] طلبگى - اين حرفهاى تحوّل و اين چيزها كه شما ميگوييد، حرفهايى است كه مال امروز نيست، مال پنجاه سال قبل است؛ زمانى كه بنده هم به سنّ شماها بودم، همين حرفها را از آن زمان ماها ميگفتيم - آن زمان ما اعتراض ميكرديم؛ بنده خودم جزو معترضين [بودم]؛ درس خارج ميرفتيم امّا به استادِ درس خارج در دلمان اعتراض داشتيم كه آقا به جاى مثلاً فرض كنيد «صلاة»، خب مثلاً «اجاره» بگوييد، كه اين كارخانجات عظيم و اين ادارهى مؤسّسات و شركتها همه [مربوط به] اجاره است ديگر؛ بعد مسئلهى كار و كارگر و اين حرفها؛ اينها را حل كنيد؛ خب ما [كتاب] «صلاة» را، فرض كنيد كه مقدّمات صلاة را، مقارنات صلاة را، صد بار [خواندهايم]؛ آنوقت غفلت داشتيم از اينكه اگر كسى بنا است شيوهى استنباط را ياد بگيرد، فرقى نميكند كه بحث «صلاة» را بخواند يا «مزارعه» را بخواند، يا «مساقات» را بخواند، يا «جهاد» را بخواند، يا «قصاص» را بخواند؛
عمده، فراگيرى شيوهى اجتهاد و شيوهى استنباط از كتاب و سنّت است.
🎙رهبر معظم انقلاب ۹۵/۲/۲۵
🔆اجتهاد اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoofi
هدایت شده از پایگاه خبری صدای حوزه
🔊 قم از نظر معلومات آن طور که باید باشد نیست
🔺آیت الله العظمی شبیری زنجانی دام عزّه در دیدار با جناب آقای اعرافی مدیر حوزه های علمیه کشور:
🛎الان خیلی از چیزها شعار است، اما #شعار جای واقعیت را نمیگیرد! خیلیها در اوّلیات فقه ماندهاند اما از آنها به عنوان #مجتهد یاد میشود.
🔹باید توجه کرد که علم را نباید برای آبادی دنیا خواند. در دانشگاه درس می خوانند برای اینکه مدرکی بگیرند ولی در حوزه، برای خودِ علم، ارزش قائل هستند.
🛎حالا، خیلی طلبه ها همان وضع دانشگاه را پیدا کرده اند. در اینصورت، از آن ها شیخ طوسی و آخوند بیرون نمی آید.
🆔 @sedayehowzeh
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
#لزوم_تفکیک_خروجی_حوزه
🌀 بزرگان و شورای عالی را وادار به تحول کنید
📝 طلاب باید درد را منتشر کنند
💠 امام خامنهای
✅ مراحل علاج مشکلات حوزه:
9⃣ تقسیم تدریجى طلاب بر حسب اهداف و استعدادها
تاسعاً، تقسیم تدریجى طلّاب برحسب اهداف است. آمارى که من دریافت کردم، حدود بیست و سه چهار هزار طلبه را در حوزه نشان مىدهد. اگر این آمار را ملاک محاسبه قرار دهیم، از این تعداد، حدود هفت، هشت هزار نفر جزو فضلاى بزرگ و علما هستند که در این تقسیمبندى نمىگنجند. این افراد، کسانى هستند که مراحلى را گذراندهاند و به مدارج عالى علمى رسیدهاند. بخش دیگر، کسانى هستند که در جوانى اهل درس خواندن نبودند و حالا هم دیگر وقتش را ندارند.
✅ تربیت فقها و مجتهدین تراز
فرض کنید اگر پانزده هزار طلبه در قم وجود داشته باشد، بر اساس ضابطهى قبلى، حدود هزار نفر از آنها را گزینش کنیم تا فقیه و مجتهد بزرگ تربیت شوند. البته این کار باید در زمان و وقت خودش انجام گیرد. مثلًا یک دورهى بیستساله را در نظر بگیریم که طبیعتاً هر سال، جمع جدیدى اضافه خواهند شد و جمع دیگرى هم خارج خواهند گردید؛ ولى میانگین تقریباً همین بیست سال است. این افراد باید افراد مستعدى باشند که استعداد و شوق فقاهت داشته باشند و اهل انصراف از فقاهت نباشند. باید اینها را گزینش کرد و روى آنها کار ویژهى فقاهتى انجام داد. از بین اینها، مدرّسین و مؤلّفینِ بزرگِ فقه و مراجع تقلید در خواهند آمد. هزار نفر فقیه، کم نیست که این حوزه بتواند در ظرف مدت بیست سال بیرون بدهد. این، خیلى زیاد است.
اگر شما بیست سال یا چهل سال پیش تاکنون را نگاه کنید، متوجّه مىشوید هزار فقیه زبدهى برجستهى بزرگى که بتوانند دنیاى اسلام را از لحاظ فقاهت علمى بپوشانند و هزار نفر متکلّمِ مجتهد در کلام، نیازهاى جهان اسلام را تأمین کنند؛ کم نیستند. کسانى که شوق و علاقه دارند، اینها را پیدا کنند. باید به اینها درسِ مخصوص داده شود. اگر لازم است، دورههاى خارج بروند و یا در دانشگاهها بورسیه شوند و بورس بگیرند.
✅ تربیت علمای شهری
از این تعداد که بگذریم، در مرحلهى بعد، پنج هزار نفر عالم شهرى در حدود متوسّط تربیت کنیم. در میان این افراد، مجتهد و قریب الاجتهاد و مجتهد متجزّى هست و آنچه که لازم دارند، تأمین مىشود. البته این هم یک دورهى مشخّص خواهد داشت. ممکن است مثلًا یک دورهى بیستساله لازم داشته باشند. اگر آن دو دستهى اوّل، حدود بیست سال طول مىکشد، این دستهى دوم کمتر خواهد بود. همهى اینها قابل برنامهریزى است.
✅ تربیت مبلغین (منبری، نویسنده و...)
پنج هزار نفر هم به عنوان مبلّغ و منبرى و نویسنده و گویندهى عالِم و فاضل انتخاب شوند و سه هزار نفر هم به منظور تبلیغ در خارج از کشور و در سطح دنیا گزینش شوند. مجموع اینها پانزده هزار نفر مىشود.
⛔️ فردا دیر است
البته، فردا این کار نخواهد شد. اگر ما امروز شروع کنیم، ممکن است پنج سال دیگر بتوانیم چنین تقسیمبندىاى را بکنیم؛ لیکن حوزه باید به اینجا برسد و بالاخره هر روز که چنین کارى را انجام ندهیم، دیر است. مىدانم که کار پیچیده و دشوارى است؛ اما اگر حوزه- نه یک نفر- تصمیم بگیرد، این کار خواهد شد.
📅 ۱۳ آذر ۱۳۷۴
⏱ ۲۶ سال گذشت... ‼️
#حوزه_بیمار
#راه_علاج
#تحول_حوزه
@Manahejj
علوم انسانی اسلامی ۶.m4a
19.45M
#علوم_انسانی_اسلامی
جلسه ۶
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoofi
برنامه ای برای اجتهاد ۵.m4a
4.84M
جلسه ۵
#برنامه_ای_برای_اجتهاد
سر فصلها
۱/ کتبی برای مطالعه بیشتر در منطق قدیم
✅متاسفانه باطری موبایل تمام شد و یک سوم جلسه بیشتر ضبط نشد ان شاءالله جلسه بعد با ترتیب و تنظیم بهتر ارائه می شود
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoofi
علوم انسانی اسلامی ۷.m4a
16.11M
#علوم_انسانی_اسلامی
جلسه ۷
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoofi