eitaa logo
سلمان رئوفی
5.5هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
329 ویدیو
187 فایل
🔆قال رسول‌الله ص: ان هذا الدين متین 🔆کانال‌سلمان‌رئوفی 🔆مکتب شناسی فقهی، عرفان شیعی ،سیره ائمه ع ،علوم انسانی، فرهنگ و سیاست راه ارتباط @srsr1359 🔆صوت دروس در کانال سروش @salmanraoufi سایت boohoos.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
معرفی تفصیلی مجموعه آیت‌‌ الله آملی لاریجانی ۱ 🔆شبکه اجتهاد: انتشارات مدرسه علمیه ولی‌عصر از زمستان سال ۱۳۹۳ شمسی و در طی دو سال، سه مجلد از مجموعه «فلسفه علم اصول» را به جامعه علمی کشور تقدیم کرده است. این اثر به قلم اندیشمند نوآور، حضرت آیت‌الله صادق آملی لاریجانی و با همکاری تنی چند از شاگردان ایشان گرد آمده است. 🔸 هدف مصنف، پالایش علم اصول‌فقه از مجموعه مسائلی است که نسبت به مسائل این علم، جنبه مقدماتی دارد و درجه دوم به شمار می‌آید. به نظر وی، شایسته است این مباحث در علمی مستقل از علم اصول گرد هم آید که ایشان عنوان «فلسفه علم اصول» را برای آن برگزیده است. در طرح پیشنهادی مصنف برای این مجموعه، چهار گونه مبادی از یکدیگر تفکیک‌شده است: مبادی عقلی، مبادی مرتبط با بنای عقلا، مبادی زبانی و مبادی احکامی. این مجموعه، در پنج بخش و سی‌وسه جلد نظام یافته است. 1⃣ بخش اول این مجموعه، به مباحثی کلی درباره علم اصول اختصاص دارد و بخش‌های دوم تا پنجم، هر یک از مبادی چهارگانه مذکور را بررسی می‌کند. البته روشن است که تمامی مباحث فلسفه علم اصول، از مباحث علم اصولِ رایج جدا نیست؛ زیرا اصولیان از بسیاری از همین مبادی به‌مرورزمان و به فراخور نیاز بحث کرده‌اند و مصنف، همین مباحث را در فلسفه این علم گنجانده است. 🔸 عناوین پنج جلد بخش اول عبارت‌اند از: شناخت علم اصول و فلسفه آن؛ ساختار، قلمرو و روش‌شناسی علم اصول؛ روش اخباریان و مکتب تفکیک؛ رابطه علم اصول و علوم دیگر؛ علم اصول و نظریه اعتبار. از این بخش، جلد اول و پنجم انتشار یافته است. 2⃣ بخش دوم که به مبادی عقلی اختصاص دارد در هشت جلد تنظیم شده است: مباحث تحلیلی قطع، حسن و قبح و الزامات، ماهیت حق و اقسام آن، مباحث حجیت، ماهیت و منجزیت علم اجمالی، تنبیهات علم اجمالی و حق‌الطاعه. آخرین جلد این بخش نیز دربرگیرنده سه بحث تجرّی، تکلیف به غیرمقدور و دفع ضرر محتمل است. 3⃣ مجموعه مباحث بخش سوم به بررسی مبادی مرتبط با بنای عقلا می‌پردازد. این مبادی، محدود به دو بحث سیره و عرف است؛ از رو تمامی این بخش در یک جلد گنجانده شده است. 4⃣ مباحث بخش چهارم، یعنی مبادی زبانی، مشتمل بر هشت جلد است: هرمنوتیک؛ معنا و وضع؛ موضوع‌له؛ حقیقت شرعیه و صحیح و اعم؛ دلالت؛ استعمال لفظ در معنا؛ حقیقت و مجاز؛ افعال ضمن گفتار. 5⃣ بخش پنجم که آخرین بخش مجموعه است و مبادی احکامی علم اصول را بررسی می‌کند، مشتمل بر ده جلد است: ماهیت حکم تکلیفی و اقسام آن؛ ساختار حکم؛ مراتب و مبادی حکم؛ ماهیت حکم وضعی و اقسام آن؛ حکم واقعی و ظاهری؛ حکم حکومتی و غیر حکومتی و حکم اولی و ثانوی؛ تعبدی و توصلی؛ واجب مشروط؛ واجب معلق؛ واجب تعیینی و تخییری، عینی و کفایی، موسع و مضیق، نفسی و غیری. ذکر این نکته لازم است که مبحث تعبدی و توصلی به دلیل گستردگی، در دو جلد ارائه خواهد شد. 🔸 بنای مصنف بر این است که هر مجلدی را که برای طبع آماده شود بدون لحاظ ترتیب مجلدات انتشار دهد. ازاین‌رو، جلد یکم، پنجم و سی و یکم به ترتیب در زمستان ۹۳، تابستان ۹۴ و تابستان ۹۵ انتشار یافت و بقیه نیز بر همین منوال ارائه خواهد شد. 🔸 با اینکه این مجموعه، از مباحث تخصصی حوزوی است، به زبان فارسی نگارش یافته است. از همین‌رو اساتید و دانشجویان علاقه‌مندی که به زبان عربی تسلط ندارند می‌توانند از آن بهره برند. از دیگر ویژگی‌های مجموعه این است که جهت دستیابی آسان به مطالب، افزون بر عناوین و ریزعناوین، نمایه‌هایی محتوایی در حاشیه صفحات گنجانده شده تا قدری از مشکل مبسوط بودن مطالب بکاهد. 🔸 بخش عمده‌ای از محتوای مجموعه به توضیح و نقد دیدگاه بزرگان علم اصول اختصاص دارد. نویسنده در هر بحث، گزیده‌هایی از عبارتی را که به آن استناد کرده، آورده تا خواننده از مراجعه به انبوهی از کتاب‌ها بی‌نیاز گردد. البته مجموع این عبارات، کمتر از یک‌ششم حجم کتاب را فراگرفته است. در آغاز هر جلد، پیشگفتار، فهرست اجمالی، فهرست تفصیلی و مقدمه آمده و در پایان، چکیده، نمایه اعلام، نمایه کتب و فهرست منابع درج شده است. 🌿🌿🌿 @salmanraoofi
معرفی تفصیلی مجموعه آیت‌‌ الله آملی لاریجانی ۲ 🔆در ادامه به معرفی هر یک از این مجلدات می‌پردازیم. 📒 جلد اول: شناخت علم اصول و فلسفه آن جلد اول در سه مبحث، به کلیدی‌ترین مطالب دخیل در شناخت جایگاه علم اصول می‌پردازد. مبحث اول با روشن ساختن کاستی‌های علم اصول در عصر حاضر، پیشنهاد تفکیک فلسفه علم اصول از علم اصول را مطرح کرده است و چارچوبی نو برای علم اصول درانداخته که محور آن، «حکم» است. 🔸 بر این اساس، علم اصول شش بخش دارد و هر بخش به فصل‌های متعددی تقسیم می‌شود. عناوین این بخش‌ها به ترتیب عبارت‌اند از: ابراز حکم، رابطه احکام، امتثال حکم، حجت بر حکم، اصول ‌عملیه (وظیفه مکلف هنگام فقدان دلیل بر حکم) و تعارض ادله. مصنف در ادامه با توضیح درباره فلسفه علم به‌طور عام و فلسفه علم اصول به‌طور خاص، مراد از عنوان مجموعه را روشن می‌سازد. 🔸 مبحث دوم، غرض و موضوع علم را بررسی کرده، ملاکی برای تمایز علوم معیّن می‌کند؛ زیرا مقدمه کاوش در ماهیت «علم اصول»، شناخت تفصیلی ماهیت «علم» است. بنا بر نظر مختار مصنف، تمایز علوم به نفس مسائل آن‌ها و وحدت هر علم از طریق اعتبار وحدت برای مجموعه مسائل آن است. 🔸 مبحث پایانی، مباحث مربوط به تعریف علم اصول و ماهیت گزاره‌های اصولی را بررسی کرده است. ایرادهای متعددی به تعریف مشهور از علم اصول گرفته شده که مصنف با بررسی و پاسخ به آن‌ها سعی کرده از این تعریف دفاع کند. آخرین فصل کتاب نیز با بررسی و رد نظر کسانی که بیشتر یا همه مسائل علم اصول را اعتباری می‌دانند، ثابت می‌کند که بیشتر مسائل اصولی، مسائلی واقعی‌اند. 📒 جلد پنجم: علم اصول و نظریه اعتبار این مجلد در سه مبحث ارائه شده است. مبحث اول، حقیقت اعتبار را بررسی کرده است. به نظر محقق اصفهانی(ره)، اعتبار، اعطای حد چیزی به چیز دیگر است. هدف معتبِر از این فعل، ترتب اثر بر نفس اعتبار است؛ مانند اینکه در مثال «علی شیر است» معتبر قصد دارد شجاعت علی را بستاید. در این اعتبار، در مفهوم «شیر» تصرفی نشده تا اعتباری باشد، بلکه تطبیق مفهوم شیر بر علی و مصداقیت علی برای شیر دو امری‌اند که برخلاف واقع و در ظرف پندار محقق شده است؛ لذا می‌توانند به وصف «اعتباری» متصف شوند. 🔸 علامه طباطبایی با تمسک به این استدلال که اراده انسان به‌وسیله علوم واقعی تحریک نمی‌شود، بلکه نیازمند علوم اعتباری است، در پی اثبات ضرورت وجود اعتبار است؛ لکن به نظر مصنف، به‌حکم وجدان، تحریک اراده نیازمند «اعتبار بایستی» نیست و همین‌که انسان به فایده یک کار، علم پیدا کند و میل و شوق اکید در نفس او حاصل شود، اراده منبعث خواهد شد. 🔸 مبحث دوم، از تقسیماتی سخن گفته که علما برای اعتباریات پیشنهاد داده‌اند. علامه طباطبایی(ره) اعتباریات را به دو دسته تقسیم می‌کند: اعتباریاتی که ایجاد آن‌ها، متوقف بر اجتماع انسانی نیست؛ مانند «اعتبار بایستی»؛ و اعتباریاتی که بدون اجتماع محقق نمی‌شوند؛ مانند «اعتبار ملکیت». 🔸 به نظر ایشان بین «اعتباریات متقدم» یعنی بایستی عمومی و مربوط به حین صدور فعل و «اعتباریات متأخر» یعنی وجوب‌های شرعی نیز تفاوت وجود دارد. 🔸 آیت‌الله سیستانی (حفظه‌الله) اعتباریات را به قانونی و ادبی تقسیم می‌کند. محقق عراقی (ره) نیز بحث اعتباریات محض و اعتباریات واقعی را مطرح کرده است. البته مصنف تمام این تقسیم‌ها را نقد و بررسی کرده است. 🔸 مبحث سوم، به دو بحث منطقیِ صدق و کذب در اعتباریات و استدلال در آن‌ها پرداخته است. برخی قائل‌اند که در استدلال‌های اصولی و کلامی، میان حقیقت و اعتبار خلط شده است و از اساس، رابطه تولیدی بین اعتباریات و حقایق را انکار می‌کنند. در پایان این مبحث، مصنف با چهار دلیل، ادعای خلط حقیقت و اعتبار در بسیاری از استدلال‌های اصولی را نادرست می‌داند. 🔸 مبحث چهارم، نقش اعتبار در سه بحث اصولی مهم، یعنی تحلیل ماهیت حکم، ماهیات مخترعه و اعتبار را واکاوی کرده است. در بحث ماهیت حکم تکلیفی چند نظر وجود دارد. مصنف، حکم را اراده مبرزه می‌داند که این ابراز حتی با اخبار نیز می‌تواند محقق شود البته گاهی این ابراز در قالب اعتبار صورت می‌پذیرد. 📒 جلد سی و یکم: واجب مشروط سومین مجلد از این مجموعه در تابستان ۹۵ با عنوان «واجب مشروط» ارائه شد. مصنف در مقدمه، با توضیح اجمالیِ تلاش‌هایی که فیلسوفان تحلیلی و زبان‌شناسان مغرب زمین در تحلیل ماهیت گزاره‌های شرطی انجام داده‌اند، برخی از زمینه‌های پژوهش‌های تطبیقی را روشن می‌سازد. 🌿🌿🌿 @salmanraoofi
معرفی تفصیلی مجموعه آیت‌‌ الله آملی لاریجانی ۳ 🔆مجموعه مطالب این جلد در ضمن سه مبحث گنجانده شده است که در تبویب مرسوم برای مسائل علم اصول، در گستره مباحث علم اصول و در شمار مباحث الفاظ قرار می‌گیرد؛ ولی به نظر مصنف، تمام مباحث تحلیلیِ مربوط به تقسیمات واجب و فروعات آن، از مبادی احکامی علم اصول هستند؛ لذا آن‌ها را در ضمن این بخش از فلسفه علم اصول آورده است. 🔸 مبحث نخست از این مجلد، به تحلیل جملات شرطی پرداخته است. ابتدا چند امر مقدماتی مانند تعریف واجب مشروط، محل نزاع و اقوال در تحلیل آن آمده است. سپس با توضیح دیدگاه هر یک از منطقیان و اهل ادب در تحلیل مفاد جملات شرطی، دلایل هر یک را به تفصیل مطرح و بررسی کرده است. مصنف در نهایت، دیدگاه دوم را ـ با تفسیری که محقق اصفهانی (ره) از آن ارائه می‌دهد ـ با ارتکازات زبانی موجود از جمله شرطی سازگارتر می‌داند. وی در ادامه، به نقد نظریه محقق روحانی (ره) در تحلیل جملات شرطی و نظریه محقق نائینی(ره) در تعیین مرجع شرط معروف به «ماده منتسبه» می‌پردازد و در پایان نظر مختار خویش را که از ابتکارات این مجموعه به شمار می‌آید بیان می‌کند. 🔸 به نظر ایشان، مرجع شرط در جملات انشائی، نفس وجوب به حمل شایع است که پس از استعمال الفاظِ جمله تالی در معنای خود و همراه با قصود خاص، از فعلِ متعلق حکم، انتزاع می‌شود و این به معنای تقیید وجوب مشروط نیست، بلکه به معنای تعلیق و اناطه آن به شرط است. 🔸 بیشتر تلاش‌های اصولیان پس از شیخ انصاری در تبیین حقیقت وجوب مشروط، به بررسی ادله امتناع واجب مشروط معطوف است. مبحث دوم در شش فصل به بررسی امکان واجب مشروط پرداخته است. در فصل اول نظریه شیخ انصاری(ره) در امتناع واجب مشروط مطرح شده، برداشت‌های گوناگون از آن نقل و بررسی شده و در فصل دوم تا پنجم، به چهار استدلال ارائه‌شده بر امتناع واجب مشروط پرداخته شده است. جزئی بودن معنای حرفی، آلی بودن معنای حرفی، لزوم تفکیک انشاء از مُنشأ و استحاله تعلیق در طلب و اراده، مهم‌ترین مطالبی هستند که برای اثبات امتناع به آن‌ها تمسک شده است. فصل آخر این مبحث به تحلیل واجب مشروط در مرحله ملاک پرداخته است. 🔸 مبحث سوم در جستجوی اصل عامی است که در فرض شک در رجوع قید به وجوب یا واجب، یکی از این دو را بر دیگری ترجیح دهد. برخی اصولیان بحث دوران را در ضمن مباحث واجب معلق آورده‌اند؛ اما به نظر مصنف، مناسبت آن با واجب مشروط بیشتر است. 🔸 در ابتدای این مبحث، اموری مقدماتی همچون تحریر محل نزاع، ثمره نزاع و گزارشی اجمالی از آرای اصولیان و استدلال‌های آنان بررسی شده است. 🔸 در ادامه، به‌طور گسترده به تبیین تفصیلی سه استدلال شیخ انصاری (ره) در تقدیم اطلاق هیئت بر اطلاق ماده و اشکالات وارد بر آن پرداخته شده است. 🔸 آخرین فصل از این مبحث به نظریه محقق نائینی(ره) در تقدیم اطلاق ماده منتسبه اختصاص داده شده است. 🌿🌿🌿 @salmanraoofi
هدایت شده از سلمان رئوفی
باسمه تعالی از آقایان محمد صالحی و سید محمد عبداللهی که هر کدام به نحوی در اداره کانال کمک کار بنده شدند کمال تشکر را دارم هنوز هم اگر رفقایی بتوانند کمک کنند خصوصا افرادی که بیشتر با رایانه در نت هستند محتاج کمکشان هستم در صورت تمایل به همکاری در آیدی بنده @srsr1359 اعلام آمادگی کنید متشکرم @salmanraoofi
هدایت شده از بصیرت انقلابی
#بحث_داغ #مباحثات_انقلابی 📩 واکنش شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور به حواشی اخیر کرج #اشتباه_بود 🔹️ در خصوص آنچه که در جریان دعوت از سخنران مراسم راهپیمایی #22بهمن کرج رقم خورد، با احترام به عواطف و احساسات و دغدغه فردی عزیزانی که در خصوص برخی اتفاقات، تصمیم ها، عملکردها یا اشخاص، از سر دلسوزی و خیرخواهی تشخیصی دارند، شورای سیاستگذاری ائمه جمعه اذعان می نماید:  ● آحاد مسئولین نظام اسلامی، در هر سنگری که قرار دارند، باید محترم شناخته شوند و حفظ حرمت جایگاه‌های قانونی و افراد، مادامی که از سوی رهبر معظم انقلاب به رسمیت شناخته می‌شوند، قابل مسامحه نیست و بدون تردید مسیر نقد و دلسوزی از مبادی تعریف شده و به رسمیت شناخته شده، بدون ورود به مرز تخریب، باز است. ● تصمیمات شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به عنوان نهادی انقلابی و ریشه دار، در حیطه‌ی طبیعی و منطقی تقسیم وظایف و مأموریت ها، از نظر نهاد نماز جمعه، محترم و لازم‌الاجرا است و تبادل نظر در خصوص اقتضائات میدانی، صرفاً از مسیر تشکیلاتی آن باید صورت پذیرد. ● نهاد نمازجمعه ضمن اظهار تأسف از اینکه در آستانه مانور قدرت نظام اسلامی و راهپیمایی وحدت‌بخش 22 بهمن، در اثر سوءتفاهم میان وفاداران و نیروهای خدوم داخل نظام، زمینه ی بهره برداری معاندین و خوراک تبلیغاتی برای دشمنان ایجاد شد، پذیرش اشتباه در تدبیر یا مدل اقدام را، فارغ از نیات درونی، از سوی هر فرد و جایگاهی، مطابق اخلاق اسلامی و اخلاق مدیریتی می‌داند./سایت شورا نظرات و دیدگاه‌های خود را در گروه مباحثات انقلابی مطرح کنید 👇 http://eitaa.com/joinchat/2841968654C1c033152b3
باسمه تعالی جمعه و دیروز سخنان دو بزرگوار را از رادیو معارف گوش می کردم هر دو ادعای اجتهاد دارند یکی مسن و یکی جوان و جالب اینکه رادیو معارف بعضا با حالت مشمئز کننده ای به آن جوان القابی می دهد که مایه تعجب است هر دو در فضیلت حضرت زهرا سلام الله علیها سخن می گفتند و هر دو هم به "صدّیقه" بودن حضرت اشاره داشتند و "صدّیقه" را به بسیار راستگو تعبیر کردند نمی گویم "صدّیقه" صیغه مبالغه از صدق و راستگویی نیست 🔆ولی وقتی در معارف دستمان خالی باشد و فلسفه و عرفان نخوانیم اینطور می شود که در تبلیغ فضائل معصومین، شان حضرات را پایین می آوریم اینکه کسی در عمرش دروغ نگفته باشد شان بسیاری از علمای ما مثل علامه بحرالعلوم و امام خمینی ره و آیت الله بهجت ره است و در روایات شان ابوذر است پس شان فاطمه سلام الله علیها چیست؟ علاوه "صدیقّه" لقب حضرت مریم، حضرت ادریس و حضرت ابراهیم سلام الله علیهم در قرآن است و ما هم می دانیم شان حضرت زهرا سلام الله علیها از همه این افراد بالاتر است پس تفضیل در صدیقه بودن حضرت زهرا سلام الله علیها به همه این افراد به چیست؟ خصوصا اگر بگوییم راست گفتن درجه تفضیل بر نمی دارد. وقتی رادیو معارف آنطور که باید از مجتهدین در معقول استفاده نکند و وقتی امور روی موازین نباشد این طور می شود باید در این روزهای مختص ائمه علیهم السلام یا محققین تاریخی را بیاورند که حرفهای محققانه تاریخی بزنند یا اهل تحقیق در حدیث را بیاورند که احادیث ناب در فضیلت حضرت زهرا سلام الله علیها از اهل سنت بخوانند یا اساتیدی امثال استاد امینی نژاد و یزدانپناه و علامه یزدی را بیاورند که اینطور در روزهای متعلق به حضرات حرفهای غیر فنی زده نشود و شان حضرات معصومین سلام الله علیهم در حد امثال جناب ابوذر پایین نیاید و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین سلمان رئوفی ۱۳۹۷/۱۱/۲۱ @salmanraoofi
هدایت شده از جهادتبیینی
🏳بمناسبت قرائت دعای۵صحیفه 🏳درشب‌آخرفاطمیه‌توسط‌رهبری 💠رهبرانقلاب ‼️اللهم أغننا عن هبة الوهابين بهبتك، واكفنا وحشة القاطعين بصلتك، حتى لا نرغب إلى أحد مع بذلك ولا نستوحش من أحد مع فضلك، اللهم فصل على محمد وآله، وكد لنا ولا تكد علينا، وامكر لنا ولا تمكر بنا، وأدل لنا ولا تدل منا، اللهم صل على محمد وآله! فرازی از دعای پنجم صحیفه سجادیه ۹۷/۱۱/۲۰ ‼️مفاهیم و مضامینی که در همین دعای پنجم صحیفه‌ی سجادیّه هست، برای ما درس است؛ «الّلهم اغننا عن هبة الوهّابین بهبتک و اکفنا وحشة القاطعین بصلتک» با دعاهای صحیفه‌ی سجادیّه، با این داروهای شفابخشی که میتواند بیماریهای اخلاقی ما را شفا بخشد و زخمهای وجود ما را درمان کند، خودمان را آشنا کنیم. قدر بدانید نوارنینی که از راه این دعا حاصل میشود. این همه چیز است! ۷۹/۷/۱۴ ⚠️توجه؛ 🏳دعای ۵صحیفه سجادیه برای مقابله با دشمانان است، که متاسفانه اين بخش از دعا در کانال رهبری قرار نگرفت! @Jahade_tabeini
هدایت شده از بر پا
به بهانه نقد به فیلم 🔸 در گفتگوی با اشکالاتی به فیلم مطرح شد که به نظرم مساله های مهمی برای اندیشیدن را طرح میکند. 🔸دخانچی میگوید این فیلم توجه به تقابل اندیشه اسلام ناب امام با اسلام التقاطی ندارد. مثل همه فیلمهایی که یک جریان خرابکار با دولت مرکزی درگیر میشود این فیلم صرفا یک داستان امنیتی صرف است. چه بسا اگر دو تا کارتل با هم درگیر میشدند نیز همین سبک فیلم ساخته میشد. چه بسا اگر انقلاب اسلامی ما جای آن جریان خرابکار بود و دولت مرکزی آنها بودند نیز همین فیلم با همین سبک ساخته میشد. لذا فیلم، اصل تقابل را که تقابل دو دستگاه معرفتی است رها کرده است. اگر مجاهدین خلق کف خیابان با ما مباحثه میکردند و دست به اسلحه نمیبردند ما باز هم با آنها بحث میکردیم. مشکل ما معرفتی است. 🔸به نظرم خارج از نقدهای درست یا غلط ایشان به فیلم مهدویان اشکالاتی به اندیشه دخانچی وارد است که نمیتوان از کنار آن به آسانی عبور کرد. 🔺اول اینکه آیا واقعا سبک انقلاب اسلامی در تقابل با حکومت مرکزی شبیه سبک منافقین است؟ این همان اشتباهی است که پیش از انقلاب باعث شده بود خیلی ها نماد مبارزات انقلابی را رفتارهای مجاهدین بدانند. یعنی سبک امنیتی و نظامی. حال آنکه روش امام در انقلاب خیزش عمومی مردم است. و تا این واقعه کلان رخ نمیدهد روش امام همان است که در انتهای کتاب "حکومت اسلامی" خود میگوید یعنی تبلیغات و تعلیمات_ به تعبیر خودش_. 🔺مساله دوم این که آیا اساسا مبارزه و اختلاف ما با جریان مجاهدین در ساحت اندیشه است؟ قطعا اینطور نیست. اگر این حرف را بپذیریم باید همان تعامل را با جریانهای لیبرال داخلی هم داشته باشیم. جریانهای التقاطی وقتی کار فکری و حتی وقتی تلاش برای دستیابی به قدرت دارند در داخل تحمل میشوند. بسیاری از دولتهای پس از انقلاب توسط کسانی اداره شده که اندیشه های آنها تمایز آشکار با اندیشه انقلاب و رهبران آن داشته. مساله ما با این جریانات وقتی است که قاعده بازی را به هم میزنند و تلاش میکنند استبدادگرایانه اندیشه قبیله ای خود را به زور حاکم کنند و دست به اسلحه میبرند یا قانون و نظام را با روشی خارج از قانون به چالش میکشند. رفتاری که در خوارج وقتی شکل گرفت باعث تقابل با آنها شد. روح این سبک اقدام استبداد است. درست ترین اندیشه ها نیز حق استبداد ندارند. 🔺بی توجهی جناب دخانچی به این نکته باعث شده که ایشان امروز گاهی جریانهای ساختارشکن و در تقابل با قانون را با همه وجود تایید کند. این سبک مبارزه خاصی را در داخل باعث میشود که در برخی از جریانهای آرمانجوی عدالتخواه میبینیم. 🔺اساسا جدا کردن ساحت اندیشه از سبک اقدام همان بیماری است که اسلام مارکسیستی مجاهدین خلق را باعث شده. وقتی میگویید ممکن است ما جای آنها باشیم معنای حرفتان این است که متوجه نیستید اندیشه ناب سبک تعاملش با حکومتهای مرکزی کاملا متفاوت است و این یعنی نمیدانید چطور اندیشه خود را در سبک مبارزه جاری میکند و این همان مسلخی است که مجاهدین خلق هم اندیشه ناب انقلاب را در آنجا سر بریدند. 🔺به نظرم خوب است یک بار برای همیشه این پرسش را رفقای عزیز ما برای خود حل کنند که بروز اسلام ناب در ساحت مبارزه و جامعه سازی و همینطور تصفیه حکومتها و ویرایش قانون چگونه است. این سوال مهم اگر پاسخی در خور پیدا نکند سخنان مقدس خواهیم گفت لکن در عمل به سبک مجاهدین خلق نسخه خواهیم پیچید. @ali_mahdiyan
◀️ شعارهایی که از دل برآمده و به دل می‌نشیند، مثل شعارهایی که سازمانهای رسمی چاپ می‌کنند، سرد و بی‌روح نیست بلکه گرما‌بخش بوده و اصطلاحا «می‌ارزه که از ابتدا تا انتهای راهپیمایی بالای سر بگیریم»! ✊ این است صدای ملت نه اختلاس نه ذلت ✊ تبعیض وبی عدالتی ریشه هرفساد است ✊ تجمل گرایی آفت انقلاب وانقلابیون ✊مرگ بر ویژه‌خوار دین مآب ✊مدیران نالایق، استعفا استعفا ✊انقلاب مال کوخ نشینهاست/ کاخ نشین مسئول حیا کن، پستت را رها کن ✊مرگ بر فتنه‌گر چه در حصر چه در قصر ✊چرخش به چپ و راست ممنوع! راه انقلاب از خط امام خمینی می‌گذرد ✊ ملت ما یکصدا مرگ بر آمریکا ✊ نشکنه پشت مردم زیربار تورم ✊ گرونی و اختلاس فتنه امروز ایناست ✊ مفسد اقتصادی دشمن انقلاب است ✊ شفافیت همیشه، اشرافیت نمیشه ✊ حکومت امانته عدالت دیانته ✊ قرار بود خصوصي سازي جان تازه اي به اقتصاد كشور بدهد ولي بلاي خانمانسوز كارگران شده است ✊ بنی آدم اعضای یک پیکرند/ نجومی بگیران کمی برترند ✊ هرکس که عدالت خواه است / از عدل علی آگاه است ✊ فریاد ملت و امام چنین بود / انقلاب ما ضد کاخ نشین بود ✊ محصول شغل مدیر اشرافی / جوونی و بیکاری و الافی ✊ویلا توی لواسان / خیانت است به قرآن ✊ سزای هر مفسد و اختلاسگر، یک کلام: شلاق و حبس، یا اعدام! ✊ عکس خمینی روی اسکناسه/ بانکا پر از ربا و اختلاسه ✊بریز،بپاش و تبعیض/ بسه،دیگه،کافیه/ تمام مشکل ما / مسئول اشرافیه ✊ اعضای محترم مجمع تشخیص! با رأی ندادن به کنوانسیون های استعماری،استقلال و عزت ۴۰ ساله کشور را حفظ کنید ✊ مقام معظم رهبری در ۳۰ خرداد ۹۷ امسال فرمودند: پذیرش کنوانسیون های مورد بحث فعلی "به مصلحت کشور"نیست ✊ زیر بار خواسته های دیکته شده ی FATF =ذلت و خودتحریمی ✊ پالرمو=مداخله بیگانگان در امور کشور @salmanraoofi
#شبهه 🔆چگونه مى‌توان باور داشت كه با وجود علي (ع) در درون منزل،‌ همسر او براى باز كردن در خانه برود! چرا خود علي (ع) براى بازكردن در نرفت؟ پاسخ: اجمالی ⚫️اولاً: صديقه شهيده، پشت در نرفت؛ بلكه جلوى در ايستاده بود كه با ديدن عمر و همراهان او به داخل خانه رفت و در را بست؛ پس اصلا حضرت زهرا سلام الله عليها پشت در نرفته بودد تا اين اشكال پيش بيايد؛ ⚫️ثانياً: حتى اگر اين مطلب صحت نيز داشته باشد و حضرت پشت در رفته باشد، به دليل اين كه عين همين قضيه براى رسول خدا صلى الله عليه وآله پيش آمده و آن حضرت به همسران خود دستور داده‌اند كه در را باز نمايند، اين اشكال دفع مى‌شود. ⚫️ثالثا: حضرت صديقه شكى نداشت كه جمعيت بدون اذن داخل منزل نخواهند شد؛ چون نص قرآن است كه بدون اجازه وارد خانه كسى نشويد: يَأَيهُّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تَدْخُلُواْ بُيُوتًا غَيرَْ بُيُوتِكُمْ حَتىَ تَسْتَأْنِسُواْ وَتُسَلِّمُواْ عَلىَ أَهْلِهَا ذَالِكُمْ خَيرٌْ لَّكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ اى افرادى كه ايمان آوردهايد! در خانههايى غير از خانه خود وارد نشويد تا اجازه بگيريد و بر اهل آن خانه سلام كنيد اين براى شما بهتر است شايد متذكّر شويد! و از طرفى خانه انبياء احترام ويژهاى دارد كه كسى حق ورود بدون اجازه ندارد: يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لاتَدْخُلُواْ بُيُوتَ النَّبِىِّ إِلا أَن يُؤْذَنَ لَكُمْ. الأحزاب ۵۳. اى افرادى كه ايمان آوردهايد! در خانه هاى پيامبر داخل نشويد مگر به شما داده شود. و شكى نيست كه خانه حضرت صديقه طاهره خانه پيغمبر محسوب مىشود. #استادمحمدی @ostadmohamadi @salmanraoofi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فاطمیه 🎥 روایت عمر رضا کحاله تاریخ شناس معاصر از حوادث صدر اسلام برای حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) @ostadmohamadi @salmanraoofi
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬| چگونه انقلابی شویم #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #حوزه_انقلابی @HawzahNews
#فاطمیه @salmanraoofi
هدایت شده از خبرگزاری فارس
ندای بانگ «الله اکبر» امشب ساعت ۲۱ در سراسر کشور طنین انداز می‌شود و آسمان کشور نورافشانی می‌شود. @Farsna
آیت الله العظمی خامنه‌ای (مدظله) : 🔆آقایان! اگر کسی علم پیدا کند، مجتهد شود، به مقامات بالا برود، اما حاضر نباشد حق را بپذیرد؛ هوای نفس بر او غالب باشد و خواستها و تمایلاتِ شخصی، واضحات را از او مخفی کند، چنین کسی به عالَم اسلام نه تنها هیچ مفید نیست، بلکه مضرّ و گاهی اضرّ از جُهّال است. 🔆🔆اگر کسی اعلم و افقه هم باشد، اما نتواند بفهمد و ببیند که نظام اسلامی، امروز در ایران اسلامی، چطور بر مبنای حق قیام کرده و چطور نظام جاهلىِ مبنی بر گناه و فسق و فجور و ظلم را از بین بُرده - طوری که امروز هم همه نظامهای مبنی بر فسق و فجور، از شیطان بزرگ امریکا تا اعوان و انصارش، و همه فاسدهای دنیا با این نظام میجنگند - و حتی با آنها همصدا شود و برای آنها خوراک درست کند و از این‌که آنها تحریکش کنند خوشحال شود، 🔆🔆خاک بر سرِ آن عالم اعلم و افقه! ۱۳۷۳/۶/۲۰ @salmanraoofi
الله اکبر
هدایت شده از خبرگزاری فارس
📸 این دست‌نوشته‌ها خواندن دارد @Farsna
هدایت شده از خبرگزاری فارس
خبرنگار شبکه آلمانی ZDF در تهران: ایرانی‌ها با جمهوری اسلامی مشکلی ندارند و منتقد شیوه اداره کشورشان هستند. fna.ir/brfx8x @Farsna
حضور فرزندان #رهبر_معظم_انقلاب در مراسم راهپیمایی ۲۲ بهمن @salmanraoofi
آمدیم اما گلایه مند از سه قوه @salmanraoofi
نشست جایگاه #فقه و نقش آن در اداره جامعه 🔆رئیس مؤسسه فتوح اندیشه با بیان اینکه فرزند زمانه نیستیم و در تاریخ فقه غرق‌شده‌ایم، گفت: انقلاب اسلامی با اسمش دنیا را فتح کرده است، آن‌وقت ما دعوا داریم که آیا روایت مرتبط با حکومت داریم یا نه؛ با حکومت باشیم یا مستقل؛ روحانیت مسئولیت قبول کند یا نه؟. @salmanraoofi 👇👇👇
نشست جایگاه و نقش آن در اداره جامعه ۱ 📝 به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد رهدار، رئیس مؤسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه در آئین اختتامیه جشنواره علامه حلی استان سمنان، در سالن اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان، با بیان اینکه اگر ما با شرایطی نظیر حمله صلیبی‌ها به عالم اسلام و آتش زدن کتابخانه شیخ طوسی در قرن پنجم که حدود ۴۰ هزار نسخه خطی از بین رفت مواجه نبودیم امروز شاهد حجم عظیمی از معارف شیعه بودیم، اظهار داشت: آنچه امروز هم از معارف شیعه وجود دارد ذی‌قیمت و با اهمیت است. ✳ رئیس مؤسسه فتوح اندیشه با بیان اینکه انسان‌ها معمولاً صحنه زندگی آنان مقدم بر ذهن آنان است، تصریح کرد: علم در هر دوره‌ای می‌آید و جهان خودش را توصیف می‌کند؛ جهان شیعه و علما تشیع جهان اپوزیسیون بوده است و ما در قبل از انقلاب اسلامی در حاشیه زندگی کرده‌ایم. 🔸 وی با بیان اینکه فقه، کلام و حدیث و زبان و کنش‌های اجتماعی و سیاسی عمده این‌ها سیاق و لسان سلب دارد، افزود: اعتراض علما اعتراض به حاکمیتی بود که ما را به حاشیه برده بود و انقلاب اسلامی آرزوی همه علماء پیشین و حوزه‌های علمیه در طول اسلام بوده است و آرزوی ما بود که شیعه در این امپراتوری جهان حرفی برای گفتن داشته باشد که این امر مهم با انقلاب اسلامی محقق شد. ✳ حجت‌الاسلام‌ رهدار با بیان اینکه ما در پژوهش‌های حوزوی خود متناسب با این تغییر، تغییر نکرده‌ایم، خاطرنشان کرد: فقه ما هنوز سازنده و اداره‌کننده نیست و امام خمینی (ره) فرمودند که «فقه علم اداره‌کننده انسان از گهواره تا گور است». 🔸 وی با بیان اینکه فقه یعنی چکیده کل معارف ما، گفت: فقه ما مادامی‌که الزامات اجتماعی خودش را توسط فقیه پیگیری نکند از اداره جامعه می‌ماند و بی‌اثر خواهد بود و خروجی حوزه‌ای که به فکر الزامات اجتماعی نباشد هرچند عمیق اما غیرمفید واقع می‌شود؛ غایت علم تکامل دادن به انسان و جهان است. ✳ رئیس مؤسسه فتوح اندیشه با بیان اینکه علم باید امتداد داشته باشد، افزود: پژوهش‌های الآن برخی به نظر می‌رسد که فاقد امتداد است و ما باید به جامعه نشان بدهیم که اگر حوزه نباشد چه اتفاقی در نمودار اجتماعی و جامعه و تشدید ناهنجاری‌های اجتماعی رخ می‌دهد. 🔸 وی با بیان اینکه هزاران مسئله لاینحل در جامعه وجود دارد، گفت: باید بفهمیم مسئله امروز انقلاب ما چیست و امروز در کجا بحث کردیم که مهم‌ترین مسئله امروز انقلاب چیست؟ و برنامه حوزه در این راستا چه می‌تواند باشد. @salmanraoofi
نشست جایگاه و نقش آن در اداره جامعه ۲ 🔆حجت‌الاسلام‌ رهدار با بیان اینکه بنده معتقد هستم که انقلاب اسلامی باید بُعد حوزه‌های علمیه ما باشد، تصریح کرد: یک پرچم خیلی سنگین بر دوش ماست و ما این پرچم را خیلی جدی نگرفته‌ایم و بعضی از چیزها را باید جسارت به خرج بدهیم. 🔸 وی با بیان اینکه یکی از مشکلات فقهی که الان داریم این است که به‌جای آنکه ما را دعوت به آینده کند ما را در تاریخ غرق می‌کند و غرق شدن در تاریخ فقه ما را از آینده بازمی‌دارد، گفت: ما در جامعه مشکل آب داریم اما ۵۰ صفحه فقه آب نداریم، مسئله مذاکره وجود دارد اما ۵۰ صفحه فقه مذاکره نداریم، در جامعه ما ساختمان‌ها و پروژه‌های معماری فراوانی وجود دارد اما ۵۰ صفحه فقه توسعه معماری نداریم. ✳ رئیس مؤسسه فتوح اندیشه با بیان اینکه ما ربطی به زندگی مردم، جامعه انقلاب اسلامی و دنیا نداریم، تصریح کرد: فرزند زمانه نیستیم و در تاریخ فقه غرق‌شده‌ایم؛ انقلاب اسلامی مدیون بچه‌ها و جوانانی است که در بستر الهی به همت امام راحل به اوج رسیدند. 🔸 وی با بیان اینکه هر وقت علامه حلی ۲۰ ساله از حوزه بیرون دادیم آن‌وقت حوزه می‌شود حوزه علمیه در طراز انقلاب، افزود: هر وقت توانستیم بگوییم آقای ۲۰ ساله شما برو امام جمعه فلان نقطه از کشور باش، آن‌وقت حوزه علمیه مطلوب را داریم. ✳ حجت‌الاسلام‌ رهدار با بیان اینکه انقلاب اسلامی با اسمش دنیا را فتح کرده است، خاطرنشان کرد: آن‌وقت ما در قم دعوا داریم که آیا روایت مرتبط با حکومت داریم یا نه؛ با حکومت باشیم یا مستقل؛ روحانیت مسئولیت قبول کند یا نه. ✳ رئیس مؤسسه فتوح اندیشه با بیان اینکه فعالیت‌ها و برنامه‌های پژوهشی می‌بایست هماهنگ با نیازها و اولویت‌ها باشد، افزود: یکی از مسائلی که باعث می‌شود محققان و پژوهشگران حوزوی در رسالت‌های مخصوص به خود موفق باشند، توجه به اصل نیازسنجی دقیق پژوهشی است. 🔸 وی با بیان اینکه اگر پژوهش‌های ما ناظر به مسائل علمی و اجتماع نشود نمی‌توانیم موفق باشیم، اظهار کرد: دانش حوزوی ما اگر به ما مهارت ارتباط، اداره و … را ندهد به چه دردی می‌خورد؟، گفت: وزارت امور خارجه ما فقه بین‌الملل می‌خواهد و متأسفانه در کل قم ما فقه بین‌الملل نداریم که بتوانیم توسط انقلاب اسلامی با دنیا ارتباط برقرار کنیم و اجتهاد در واقع یعنی قدرت استنباط دین معطوف به اجرا. @salmanraoofi
✳ سرلشکر سلیمانی: دفاع از نظام و دین ‌قابل تفکیک از هم نیست. 📋✏ به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، سردار حاج قاسم سلیمانی عصر امروز در همایش مداحان و ذاکران اهل‌بیت(ع) کرمان که با حضور حجت‌الاسلام و‌المسلمین سید‌محمدحسن ابوترابی‌فرد امام جمعه موقت تهران در بیت‌الزهرا (س) کرمان برگزار شد با اشاره به اینکه این جلسه هر ساله در این مکان برگزار می‌شود، اظهار داشت: از اینکه شنیدم حدود 4 هزار مداح ثبت شده در استان کرمان وجود دارد بسیار خوشحال شدم و این مسئله ارزشمند خود از برکات انقلاب است. 🍁🍁🍁 @salmanraoofi ادامه 👇👇👇
✳ سرلشکر سلیمانی: دفاع از نظام و دین ‌قابل تفکیک از هم نیست. 👇👇👇 🔹 وی افزود: اینکه یک نوجوان و جوان در این مسیر قدم می‌گذارد و روح و جسم خود را با اشعار اهل‌بیت(ع) تعلیم می‌دهد هم در او و هم در زندگی او تاثیر زیادی دارد. 🔹 فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه رشد تعداد جوانان در این زمینه و در زمینه قرآن بسیار ارزشمند است گفت: توسعه هر چه بیشتر در این حوزه‌ها باعث می‌شود جامعه در ابعاد فرهنگی عمق پیدا می‌کند. 🔹 وی با اشاره به اینکه زمانی که کسی روح خود را با قرآن یا معارف و مدح اهل‌بیت(ع) عجین می‌کند در آن انسان پایداری ایجاد می‌شود افزود: نوجوان قاری قرآن در جلسه گذشته چنان جلسه را متحول کرد که نیمی از جلسه می گریست. 🔹 سردار سلیمانی با بیان اینکه هر چه این مسئله را گسترش دهیم ضمانت بقای حاکمیت دین افزایش پیدا می‌کند عنوان کرد: این نظام برای تحقق حاکمیت دینی آماده و امروز دفاع از نظام دفاع از دین است و قابل تفکیک نیست. 🔹 وی با تاکید بر اینکه امروز حفظ دین و حفظ ارزش‌های دینی بدون حفظ نظام و حفظ نظام بدون حفظ ارزش‌های دینی امکان‌پذیر نیست گفت: این دو در آمیخته شده‌اند و جدا شدنی نیستند. 🔹 فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه زمانی که مداحی با اشعار بلند همراه شوند انسان را متاثر کرده و این ارزشمند است گفت: این اشعار و این جلسات مداحی منبر است و تاثیر زیادی دارد و یک کلاس درس است. 🔹 وی با بیان اینکه درمداحان به اشعار و مضامین بلند توجه ویژه داشته باشند افزود: تاثیر این مطالب از ذکر مصیبت بیشتر است. 🌴🌴🌴 @salmanraoofi