eitaa logo
سلمان رئوفی
5.4هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
329 ویدیو
187 فایل
🔆قال رسول‌الله ص: ان هذا الدين متین 🔆کانال‌سلمان‌رئوفی 🔆مکتب شناسی فقهی، عرفان شیعی ،سیره ائمه ع ،علوم انسانی، فرهنگ و سیاست راه ارتباط @srsr1359 🔆صوت دروس در کانال سروش @salmanraoufi سایت boohoos.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
باسمه تعالی باخبر شدم سیدنا الاستاد حضرت آیت الله خرازی حفظه الله در بیمارستان بستری شدند برای شفای عاجل همه بیماران خصوصا ایشان حمد شفا بخوانید متشکر @salmanraoofi
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 کوتاهی حوزه علمیه در مسائل فرهنگی 📝 لزوم پاسخگویی شورای عالی پس از گذشت ۹ سال از مطالبات رهبری آنچه در ادامه می‌آید بخشی از بیانات رهبری در دیدار با اعضای جامعه مدرسین در سفر سال ۱۳۸۹ ایشان به قم است. 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 🔹 کوتاهی حوزه در انجام تکلیف نسبت به صدا و سیما این ایرادهایی که مطرح شد، بعضی کاملا وارد است، مثلا همین ایراد به «صدا و سیما» به نظر من، یک اشکال واردی است... اگر حمل نشود بر اینکه حالا انسان بخواهد توجیه کند، من نقص را باز برمی‌گردانم به حوزه؛ ما اشکالمان در حوزه است. آقای [سید احمد] فرمودند که «بخشی از مسائل فرهنگی، مربوط به حوزه است، بخشی‌اش مربوط به خارج حوزه است. حالا آن بخش مربوط به حوزه، هیچی، اما خارج حوزه، این جوری.» من همان «هیچی» را کار دارم؛ می‌خواهیم ببینیم آن بخشی که مربوط به حوزه است، چقدر انجام می‌گیرد. 🔹 غفلت حوزه از مشکلات آموزش و پرورش ببینید، فقط هم «صدا و سیما» نیست؛ «صدا و سیما» یک حقیقت آشکار و افشاشده است. آموزش و پرورش را نمی‌فرمایید؟ اگر انسان برود در بطون آموزش و پرورش، خواهد دید که اشکالاتی که در مجموعه آموزش و پرورش ما وجود دارد -که ناشی از بی‌اعتقادی و بداعتقادی و اخلاق بد و چیزهای دیگر است- شاید کمتر از «صدا و سیما» نباشد، اما چون آشکار نیست، درست نمی‌دانیم چه خبر است. شبکه‌ی عظیمی مثل آموزش و پرورش که از تهران تا اعماق روستاهای کشور شاخ و برگ دارد، آیا روحانیت و حوزه‌ی علمیه وظیفه ندارد که خودش را آماده کند برای حضور در مرکز این شبکه و پمپاژ نیرو در این رگ و ریشه‌ی وسیع و عظیم و منتشر در همه جا؟ خب، الان این نیست و نشده. 🔹 عدم آمادگی حوزه برای تربیت روحانیون متخصص برای «صدا و سیما» همین «صدا و سیما» که می‌فرمایید، فشارهایی که آورده شده، تذکّراتی که داده شده، توقّعاتی که ابراز شده، موجب شده که انسان هر شبکه‌ای از این هفت، هشت، ده تا شبکه را که در شبانه‌روز باز می‌کند، می‌بیند حداقل ساعتی یا حتی بیش از ساعتی، از علما و بزرگان و مراجع و فضلا آنجا یا سخنرانی دارند یا مصاحبه دارند یا دارند تحلیل می‌کنند یا دارند بیان می‌کنند، ❓اما آیا کار رسانه‌ای، این است؟ ما گفتیم: «شما مشاور روحانی انتخاب کنید»، انتخاب هم کردند، اما آیا این مشاور روحانی یا آن مجموعه‌ی مشاورت روحانی‌ای که بتواند اداره‌ی معنوی کند و به «صدا و سیما» جهت‌دهی کند، الان وجود دارد یا نه؟ 👈🏻 اگر وجود دارد، به من معرّفی کنید. بنده بلافاصله خواهم گفت اینها را به کار بگمارند. اما اگر آشنایی من، مورد قبول باشد، من سراغ ندارم. گمان هم نمی‌کنم وجود داشته باشد که بتوانند هم هنر را بفهمند، هم لزوم هنر را در «صدا و سیما» تشخیص بدهند (که نمی‌شود باب «صدا و سیما» را بر روی هنر بست. و الا «صدا و سیما» تعطیل خواهد شد، مردم نگاه نمی‌کنند) هم بدانند بیان هنری چگونه است و خلافگویی و انحراف در بیان هنری چگونه بروز و تحقّق پیدا می‌کند و بعد بدانند راه جلوگیری‌اش چیست، در همه‌ی برنامه‌ها هم اینها بتوانند اعمال نظر کنند و جهتگیری بدهند. اگر چنانچه چنین مجموعه‌ای با یک چنین آمادگی‌هایی باشد، مطمئناً «صدا و سیما» تحوّل پیدا خواهد کرد، تکان می‌خورد، اما خب، اینها را نداریم. یعنی با همه‌ی کارهای فراوانی که در حوزه دارد انجام می‌گیرد، آمادگی‌های لازم را برای این کار، پیدا نکرده. اینها نقائص است. نمی‌گویم همه‌ی این نقائص را باید جامعه‌ی مدرّسین، برطرف کند. خب، شاید جامعه‌ی مدرّسین هم نمی‌تواند، لیکن باید اینها را فهمید، دنبالش بود. 🔹 امروز شروع کنیم ده سال دیگر جواب می‌دهد امروز سعیمان را شروع کنیم، شاید ان‌شاءالله پنج سال دیگر، ده سال دیگر، این کار، جواب بدهد. بنابراین، نیازهای حوزه اینهاست. اینها چیزهایی است که ما لازم داریم. 📌 مناهج: جناب آقای خاتمی «عضو جامعه مدرسین و عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه»، ۹ سال از بیانات رهبری می‌گذرد و بزرگوارانی همچون جنابعالی همچنان منتقد صدا و سیما هستید -که انتقادِ واردی است-‌‌‌ اما برای تربیت طلاب متناسب با نیاز های روز (کارآمدی در صدا و سیما یا آموزش و پرورش و ...) چه مصوباتی در شورای عالی تصویب شده است؟! پس از یک دهه از آن بیانات رهبری، طلاب حوزه‌های علمیه منتظر نتایج اقدامات ولایت‌مدارانه حضرتعالی و دیگر اعضای شورای عالی هستند. @Manahejj
۱ حجت‌الاسلام دکتر احمد رهدار در نهمین جلسه مدافعان فرهنگی حرم: سردارنظامی در حوزه فرهنگ باید سرباز باشد نه سردار 🔅🔅🔅 ▪ دکتر احمد رهدار در سلسله جلسات مدافعان فرهنگی حرم با انتقاد از حضور همه جانبه سرداران نظامی در حوزه های غیر نظامی که تخصصی در آن ندارند بیان داشت: مشکل اصلی ما عدم حضور نیروهای استراتژیست فرهنگی در سوریه است. 📝حجت الاسلام دکتر احمد رهدار محقق و از اساتید حوزه و دانشگاه در نهمین جلسه مدافعان فرهنگی حرم در خصوص دلایل ورود خود به مسائل سوریه با نگاه فرهنگی بیان داشت: پای ما به عنوان تیم موسسه فتوح اندیشه به سوریه و عراق و کشورهای مشابه از زمانی باز شد که حضرت آقا فرمودند نگذارید تجربه ما در سوریه تکراری از تجربه ما در بوسنی باشد. در بوسنی ما چه تجربه ای داشتیم؟ به جز یکی دو مورد تجربه موفق فرهنگی در بوسنی ماجرا این بود که بخشی از فتح نظامی بوسنی با ما بود و فتح فرهنگی اش با غیر ما. یعنی آن جایی که باید ادامه می دادیم بنا به دلایلی ادامه ندادیم این اتفاق قرار نبود در سوریه و یا هر کشور دیگری که به دلیلی پای ما باز شده بود تکرار شود. 🔹 وی افزود: پای ما به برکت شهدای مدافع حرم و بچه های رزمنده به سوریه باز شد. ما هم می توانستیم اسلحه بگیریم و بجنگیم که البته کار کمی هم نیست لکن احساس کردیم که ما یک اسلحه دیگری را هم می توانیم دست بگیریم که احتمالاً خیلی ها نمی توانند بردارند. ما نگران یک مسأله ای بودیم و آن این بود که درست در لحظه ای که ما در حال رتق و فتق امور نیروهای دفاع وطن سوری هستیم، آمریکا و معتمدان اش که عامل اصلی خرابی سوریه هستند دارند به این فکر می کنند که اگر ایران یک روز موفق شود باید بعد از جنگ از گردنه هایی رد شود که نیروهای ما در آن قرار دارند. ✅ دانشگاه‌های سکولار ما دانشجوی خوب خارجی را خراب می کند ▪ رئیس موسسه فتوح اندیشه تصریح کرد: از جمله بخش هایی که در آن لایه ها متمرکز شدیم جریان دانشگاهی سوریه بود که آن را مورد مطالعه قرار دادیم. الگوهای تجربی خودمان را در سال های اول انقلاب تا الان در این تیپ فعالیت ها مورد مطالعه قرار دادیم. مثلا فرض کنید در سال های بعد از انقلاب ما چه تعداد دانشجو از کشورهای دیگر آورده ایم و سرنوشت این دانشجوها چه شده است. 🔹 وی با بیان اینکه به نتایج خوبی نرسیدیم، افزود: به دلیل سکولار بودن دانشگاه های ما، دانشجویانی که از بیرون کشور آوردیم سرنوشتی بهتر از دانشجوهای خودمان در دانشگاه های خودمان پیدا نکردند. یعنی همچنان که بچه های خودمان با ایمان وارد دانشگاه ها می شوند و از آن طرف سکولار خارج می شوند، دانشجوی بیرونی را هم که آوردیم حداقل انتظار داشتیم وقتی فارغ التحصیل می شود و بر می گردد حداقل سمپات جمهوری اسلامی باشد اما دیدیم این نیست. 🔹 رهدار اظهار کرد: در دیداری با یکی از معاونان سید حسن نصرالله در لبنان داشتیم این گلایه را از ما کردند که دارید چه کار می کنید؟ ما بچه های دسته گل مان را می فرستیم آنجا که گل تر بشوند اما خراب تر می شوند و بر می گردند. برای همین برایمان مهم بود که با چه فرمتی دانشجوی سوری را بیاید و سکولار که نشود هیچ، سمپات هم بشود بلکه بیش از این، انقلابی شود. او را نیروی جریان مقاومت بکنیم. فکر کردیم که چه کار کنیم. ادامه دارد.... @salmanraoofi
👓 وضعیت مدیریت حوزه جوری شده که طلاب فقط به یه جلسه گفتگوی صمیمانه هم قانع اند. کسی انتظار کارهای شاق نداره;همین که پا درد ودل طلاب بشینید خودش کلیه. 💬 تاء کاف @HozeTwit
باسمه تعالی 👈با توجه به امکان حذف و اضافه دروس از تاریخ شنبه تا دوشنبه (۱۱ تا ۱۳ آبان) دقت فرمایید طبق اظهارات برخی طلاب محترم: 👈افرادی فقط ترم یک یا دو را انتخاب نموده و ترم دیگر را فراموش کردند. 👈و افرادی نیز بخاطر مشکلات سیستم انتخاب واحد، ممکن است برخی دروس انتخابی‌شان، حذف شده اما چه بسا خبر نداشته باشند. ✅لذا پیشنهاد می‌شود حتماً در روزهای مذکور به پنل شخصی خود سر بزنید و دروس انتخابی خود را چک کنید که درسی یا ترمی از قلم نیفتاده باشد. @salmanraoofi
👓 احساس بعضى از حقارتها را بايد از طلبه ها بگيريم. طلبه ها بارها زمان رياست جمهورى به من مى گفتند: «شما گاهى به دانشگاهها مى رويد، با دانشجويان تماس مى گيريد، پاسخ به سؤالات مى دهيد؛ مگر ما جوان نيستيم؟» طلبه ها مى گويند چرا بين ما نمى آييد؟خوب؛ حرف درست و متينى است. چرا اين كار در قم انجام نمى گيرد؟ حالا من محدوديتهايى دارم- البته ان شاءاللّه اقدام خواهم كرد- اما خيلى از بزرگان و اساتيد، اين محدوديتها را ندارند. فرض كنيد آقاى امينى و آقاى جنّتى به دانشگاه رفتند و با دانشجويان جلسه داشتند. 🔻 طلبه ها همه سؤال دارند؛ اين سؤال را از ذهن آنها بيرون بكشيد، والّا اين سؤال اگر بيرون كشيده نشود آن جا مى ماند، لانه و فساد ايجاد مى كند. هر سؤالى كه بى جواب بماند، يك مشكل و مقدّمه ى يك عقده و يك گره است! ( دیدار با اعضای شورای عالی حوزه علمیه) ۷۷.۷.۹ 💬 آیت الله امام خامنه ای @HozeTwit
🔅🔅🔅 📚29-فی الکافی باسناده عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي نَصْرٍ قَالَ : سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ الرِّضَا ع عَنْ مَسْأَلَةٍ فَأَبَى وَ أَمْسَكَ ثُمَّ قَالَ لَوْ أَعْطَيْنَاكُمْ كُلَّمَا تُرِيدُونَ كَانَ شَرّاً لَكُمْ وَ أُخِذَ بِرَقَبَةِ صَاحِبِ هَذَا الْأَمْرِ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع وَلَايَةُ اللَّهِ أَسَرَّهَا إِلَى جَبْرَئِيلَ ع وَ أَسَرَّهَا جَبْرَئِيلُ إِلَى مُحَمَّدٍ ص وَ أَسَرَّهَا مُحَمَّدٌ إِلَى عَلِيٍّ ع وَ أَسَرَّهَا عَلِيٌّ إِلَى مَنْ شَاءَ اللَّهُ ثُمَّ أَنْتُمْ تُذِيعُونَ ذَلِكَ مَنِ الَّذِي أَمْسَكَ حَرْفاً سَمِعَهُ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع فِي حِكْمَةِ آلِ دَاوُدَ يَنْبَغِي لِلْمُسْلِمِ أَنْ يَكُونَ مَالِكاً لِنَفْسِهِ مُقْبِلًا عَلَى شَأْنِهِ عَارِفاً بِأَهْلِ زَمَانِهِ فَاتَّقُوا اللَّهَ‏ وَ لَا تُذِيعُوا حَدِيثَنَا فَلَوْ لَا أَنَّ اللَّهَ يُدَافِعُ عَنْ أَوْلِيَائِهِ وَ يَنْتَقِمُ لِأَوْلِيَائِهِ مِنْ أَعْدَائِهِ أَ مَا رَأَيْتَ مَا صَنَعَ اللَّهُ بِآلِ بَرْمَكَ وَ مَا انْتَقَمَ اللَّهُ لِأَبِي الْحَسَنِ ع- وَ قَدْ كَانَ بَنُو الْأَشْعَثِ عَلَى خَطَرٍ عَظِيمٍ‏ فَدَفَعَ اللَّهُ عَنْهُمْ بِوَلَايَتِهِمْ- لِأَبِي الْحَسَنِ ع وَ أَنْتُمْ بِالْعِرَاقِ تَرَوْنَ أَعْمَالَ هَؤُلَاءِ الْفَرَاعِنَةِ وَ مَا أَمْهَلَ اللَّهُ لَهُمْ فَعَلَيْكُمْ بِتَقْوَى اللَّهِ وَ لَا تَغُرَّنَّكُمُ الْحَياةُ الدُّنْيا* وَ لَا تَغْتَرُّوا بِمَنْ قَدْ أُمْهِلَ لَهُ فَكَأَنَّ الْأَمْرَ قَدْ وَصَلَ إِلَيْكُمْ. » ◽️در کافی با اسنادش از محمد بن ابى نصر آمده که گويد: از امام رضا عليه السلام مسأله‏اى پرسيدم، حضرت خود دارى كرد و جواب نفرمود: سپس فرمود: اگر هر چه را ميخواهيد، بشما بگوئيم و عطا كنيم، موجب شر شما باشد و گردن صاحب الامر را بگيرند، امام باقر عليه السلام فرموده است: امر ولايت (حكومت و خلافت خدائى) را خدا بجبرئيل بر از سپرد، و جبرئيل به محمد صلى الله عليه و آله به راز سپرد و محمد صلى الله عليه و آله به على عليه السلام و على به هر كه خدا خواست، سپس شما آن را فاش مي¬سازيد، كيست آنكه سخنى را كه شنيده نگهدارد؟ 🔹امام باقر عليه السلام فرمود : در حكمت آل داود است كه : مسلمان را سزاوار است كه مالك خود باشد و بكار خود رو آورد و مردم زمانش را بشناسد ، از خدا پروا كنيد و حديث ما را فاش مسازيد ، اگر خدا از دوستان خود دفاع نمي¬كرد و انتقام آنها را از دشمنانش نمي¬گرفت . مگر نديدى خدا با آل برمك چه كرد؟ و چگونه انتقام موسى بن جعفر عليه السلام را گرفت، و طايفه بنى اشعث را هم خطر بزرگى تهديد مي¬كرد ولى خدا به¬ واسطه دوستى آنها نسبت به امام كاظم عليه السلام خطر را از آنها برداشت، شما در عراقيد و رفتار اين فرعونيان (بنى عباس و عمالشان) را مى‏بينيد كه خدا چه مهلتى به¬ آنها داده . تقواى خدا را پيشه كنيد و دنيا شما را فريب ندهد، وضع كسانى كه مهلت يافته‏اند شما را گول نزد، مثل اينكه حكومت به دست شما افتاده‏ . @salmanraoofi
-2 حجت‌الاسلام دکتر احمد رهدار در نهمین جلسه مدافعان فرهنگی حرم: سردارنظامی در حوزه فرهنگ باید سرباز باشد نه سردار 🔅🔅🔅 ✅ قواره وزارت علوم برای اجرای طرح های استراتژیک کوتوله است ▪ وی افزود: راه هایی را در ایران رفتیم و کلید زدیم. مثلاً گفتیم آیا می توانیم یک سهمیه ای بورسیه ای را برای دانشجویان سوری از وزارت علوم بگیریم لکن این ها را اینجا مهندسی کنیم این ها را وارد دانشگاه هایی در ایران بکنیم که به صورت نسبی خروجی شان سکولار نشده است. مثلا بیشترین سهمیه را بدهیم به دانشگاه امام صادق یا دانشگاه رضوی یا دانشگاه باقرالعلوم یا موسسه امام خمینی قم. آیا می شود به این فرمت فکر کنیم؟ دیدیم اولا می شود لکن این یک نقصی داشت چرا که قرار نبود همه دانشجویانی که از سوریه می آوریم در رشته های علوم انسانی بیاوریم و اگر در مهندسی و فنی و پزشکی بیاوریم آن ها را چه کار می کردیم؟ به فرمت های دیگری فکر کردیم. آیا می توانیم در دانشگاه های سکولارمان الگوی آموزش این ها را کرسی محور نکنیم و پژوهش محور کنیم تا نیاز نباشد این ها سر کلاس بروند؟ این ها را در همین دانشگاه های سکولار خودمان با اساتید انقلابی مان لینک کنیم و بگوییم طرف می خواهد اینجا یک تز داشته باشد شما آن تزش را مدیریت کن و حواشی این تز را هم به شما می سپاریم و خروجی اش یک حداقل های انقلابی داشته باشد. 🔹 این محقق و پژوهشگر با اشاره به ضرورت نگاه به بودجه بندی دانشجویان بورسیه سوری عنوان کرد: در وزارت علوم مصداقا کانال هایی گیر ما آمد از بچه مسلمان های انقلابی با همراهی حداکثری لکن ظرفیت های دانشگاهی خودمان، هاضمه وزارت علوم برای کارهای راهبردی سنگین از این دست آماده نبود، بی آنکه قصد داشته باشند آگاهانه سنگ اندازی کنند کل فرمت وزارت علوم فرمت کوتوله ای بود یعنی برای طرح های راهبردی استراتژیک از این دست تربیت نشده یعنی نه ماده قانونی دارد برای این کار نه پروژه دارد نه تخصیص بودجه دارد، نه چشم اندازی برای این تیپ کارها ترسیم کرده است. 🔹 وی افزود: یکی از مواردی که بررسی کردیم این بود که دانشجویانی که می آیند در هر دانشگاهی درس بخوانند مدرک این ها را دانشگاه تهران بدهد چون می خواستیم این ها را با اعتبار دانشگاه تهران به کشورشان برگردند، اما در این باب اولاً مشکل قانونی وجود داشت، اما حل آنها کاری ندارد. شاید اصلاً به این فکر نکرده بودند چون وقتی این را مطرح کردیم خیلی زود با ما همراهی کردند ولی ضعف ماده قانونی وجود داشت؛ ضعف ساختار اجرایی وجود داشت. ✅ دانشگاه‌های سوری از تفاهمنامه‌های روی کاغذ خسته‌اند ▪ این استاد دانشگاه اضافه کرد: یکی از طرح های ما این بود که یک سری تزها را به ویژه در دکتری به طور مشترک با دانشگاه های سوریه راهنمایی کنیم، یعنی پایان نامه، دو تا استاد راهنما داشته باشد یکی در دانشگاه تشرین سوریه باشد و یکی در دانشگاه مثلاً علم و صنعت باشد. دوباره فرمت این مشکل داشت. ظرفیت قانونی اش حداقلی بود. بعد تجربی اش حداقلی بود. باید برای کارهای سنگین یک جراحی در وزارت علوم می کردیم و وزارت علوم حس و حالش را نداشت یا فکرش کوتوله بود بدون اینکه غرض و مرضی داشته باشد و این ما را رنج می داد؛ البته من این را منفی نمی بینم بلکه دارم صرفاً توصیف می کنم. 🔹 وی با اشاره به حضور برخی دانشگاه ها در سوریه و عقد تفاهم نامه، گفت: وقتی ما با روسای دانشگاه های سوری دیدارهایی داشتیم آن ها از یک مسأله ای خسته شده بودند و می گفتند ما نمی خواهیم تفاهم امضا کنیم، بیایید این پروسه را نزدیک کنیم. مشخصاً طرح بیاورید بگویید ما این تعداد دانشجو می خواهیم. بگویید چندتایشان خانم باشند چندتایشان آقا باشند چندتای شان فنی باشند چندتای شان علوم انسانی باشند چندتای شان علوم پزشکی باشند، رِنج نخبگی شان این اندازه باشد، ما ده روز بعد به شما می دهیم. این طور نباشد که یک تفاهم نامه امضا کنیم و بعد شما برگردید بروید تا شش ماه بعد برنگردید. این ها مشکلاتی بودکه اینجا داشتیم. یک مشکلاتی هم آنجا داشتیم. 🔹 وی خاطر نشان کرد: در سوریه رییس دانشگاه هیچ کاره است و همه کاره، امینِ حزب بعث است که یک جوان بیست و پنج ساله است که نه علم حالی اش می شد نه دانشگاه را می فهمد. یک نظامی است. مشکل این بود که امین حزب حرف های ما را نمی فهمید. حزب بعث به راحتی در این قضیه پا نمی دهد و هنوز هم نداده است. من در ایران یک گفتگوی تفصیلی با معاون وزیر علوم سوریه داشتم. پیشنهاداتی دادم و گلایه ای کردم و او قبول کرد. @salmanraoofi
سلمان رئوفی
#فرهنگ ۱ #حوزه_فرهنگی #سرباز_فرهنگ #مدافعان_حرم #دکتر_احمد_رهدار حجت‌الاسلام دکتر احمد رهدار در نه
۲ حجت‌الاسلام دکتر احمد رهدار در نهمین جلسه مدافعان فرهنگی حرم: سردارنظامی در حوزه فرهنگ باید سرباز باشد نه سردار 🔅🔅🔅 ✅ قواره وزارت علوم برای اجرای طرح های استراتژیک کوتوله است ▪ وی افزود: راه هایی را در ایران رفتیم و کلید زدیم. مثلاً گفتیم آیا می توانیم یک سهمیه ای بورسیه ای را برای دانشجویان سوری از وزارت علوم بگیریم لکن این ها را اینجا مهندسی کنیم این ها را وارد دانشگاه هایی در ایران بکنیم که به صورت نسبی خروجی شان سکولار نشده است. مثلا بیشترین سهمیه را بدهیم به دانشگاه امام صادق یا دانشگاه رضوی یا دانشگاه باقرالعلوم یا موسسه امام خمینی قم. آیا می شود به این فرمت فکر کنیم؟ دیدیم اولا می شود لکن این یک نقصی داشت چرا که قرار نبود همه دانشجویانی که از سوریه می آوریم در رشته های علوم انسانی بیاوریم و اگر در مهندسی و فنی و پزشکی بیاوریم آن ها را چه کار می کردیم؟ به فرمت های دیگری فکر کردیم. آیا می توانیم در دانشگاه های سکولارمان الگوی آموزش این ها را کرسی محور نکنیم و پژوهش محور کنیم تا نیاز نباشد این ها سر کلاس بروند؟ این ها را در همین دانشگاه های سکولار خودمان با اساتید انقلابی مان لینک کنیم و بگوییم طرف می خواهد اینجا یک تز داشته باشد شما آن تزش را مدیریت کن و حواشی این تز را هم به شما می سپاریم و خروجی اش یک حداقل های انقلابی داشته باشد. 🔹 این محقق و پژوهشگر با اشاره به ضرورت نگاه به بودجه بندی دانشجویان بورسیه سوری عنوان کرد: در وزارت علوم مصداقا کانال هایی گیر ما آمد از بچه مسلمان های انقلابی با همراهی حداکثری لکن ظرفیت های دانشگاهی خودمان، هاضمه وزارت علوم برای کارهای راهبردی سنگین از این دست آماده نبود، بی آنکه قصد داشته باشند آگاهانه سنگ اندازی کنند کل فرمت وزارت علوم فرمت کوتوله ای بود یعنی برای طرح های راهبردی استراتژیک از این دست تربیت نشده یعنی نه ماده قانونی دارد برای این کار نه پروژه دارد نه تخصیص بودجه دارد، نه چشم اندازی برای این تیپ کارها ترسیم کرده است. 🔹 وی افزود: یکی از مواردی که بررسی کردیم این بود که دانشجویانی که می آیند در هر دانشگاهی درس بخوانند مدرک این ها را دانشگاه تهران بدهد چون می خواستیم این ها را با اعتبار دانشگاه تهران به کشورشان برگردند، اما در این باب اولاً مشکل قانونی وجود داشت، اما حل آنها کاری ندارد. شاید اصلاً به این فکر نکرده بودند چون وقتی این را مطرح کردیم خیلی زود با ما همراهی کردند ولی ضعف ماده قانونی وجود داشت؛ ضعف ساختار اجرایی وجود داشت. ✅ دانشگاه‌های سوری از تفاهمنامه‌های روی کاغذ خسته‌اند ▪ این استاد دانشگاه اضافه کرد: یکی از طرح های ما این بود که یک سری تزها را به ویژه در دکتری به طور مشترک با دانشگاه های سوریه راهنمایی کنیم، یعنی پایان نامه، دو تا استاد راهنما داشته باشد یکی در دانشگاه تشرین سوریه باشد و یکی در دانشگاه مثلاً علم و صنعت باشد. دوباره فرمت این مشکل داشت. ظرفیت قانونی اش حداقلی بود. بعد تجربی اش حداقلی بود. باید برای کارهای سنگین یک جراحی در وزارت علوم می کردیم و وزارت علوم حس و حالش را نداشت یا فکرش کوتوله بود بدون اینکه غرض و مرضی داشته باشد و این ما را رنج می داد؛ البته من این را منفی نمی بینم بلکه دارم صرفاً توصیف می کنم. 🔹 وی با اشاره به حضور برخی دانشگاه ها در سوریه و عقد تفاهم نامه، گفت: وقتی ما با روسای دانشگاه های سوری دیدارهایی داشتیم آن ها از یک مسأله ای خسته شده بودند و می گفتند ما نمی خواهیم تفاهم امضا کنیم، بیایید این پروسه را نزدیک کنیم. مشخصاً طرح بیاورید بگویید ما این تعداد دانشجو می خواهیم. بگویید چندتایشان خانم باشند چندتایشان آقا باشند چندتای شان فنی باشند چندتای شان علوم انسانی باشند چندتای شان علوم پزشکی باشند، رِنج نخبگی شان این اندازه باشد، ما ده روز بعد به شما می دهیم. این طور نباشد که یک تفاهم نامه امضا کنیم و بعد شما برگردید بروید تا شش ماه بعد برنگردید. این ها مشکلاتی بودکه اینجا داشتیم. یک مشکلاتی هم آنجا داشتیم. 🔹 وی خاطر نشان کرد: در سوریه رییس دانشگاه هیچ کاره است و همه کاره، امینِ حزب بعث است که یک جوان بیست و پنج ساله است که نه علم حالی اش می شد نه دانشگاه را می فهمد. یک نظامی است. مشکل این بود که امین حزب حرف های ما را نمی فهمید. حزب بعث به راحتی در این قضیه پا نمی دهد و هنوز هم نداده است. من در ایران یک گفتگوی تفصیلی با معاون وزیر علوم سوریه داشتم. پیشنهاداتی دادم و گلایه ای کردم و او قبول کرد. @salmanraoofi
📚 کتاب "تکملة نهاية الحمکة" به قلم جناب استاد علی امینی نژاد و با مقدمه حضرت استاد سید یدالله یزدان پناه (حفظه الله) با تخفیف ویژه برای طلاب و دانشجویان عزیز در آدرس ذیل در شهر مقدس قم عرضه می شود: 🏢 مجتمع ناشران، طبقه همکف، پلاک ۳، انتشارات آل احمد (علیهم السلام) 📞 تلفن تماس : ۳۷۷۴۹۷۵۰ ۰۲۵ 🔸 این کتاب در پاساژ قدس، طبقه همکف، کتاب فروشی قائم نیز عرضه خواهد شد. 🔹️ آدرس نمایندگی تهران: تهران، خیابان انقلاب، ابتدای خیابان ابوریحان، شماره ۹۴، کتاب فروشی حکمت 📞 تلفن تماس : ۶۶۴۱۵۸۷۹ ۰۲۱ 🔹️ دوستان ما در بخش پخش کتاب در تلاش هستند که ان شاء الله هرچه سریع تر کتاب در شهرهای مشهد و اصفهان نیز برای عزیزان عرضه شود. 💢 ما را به دوستان خود معرفی کنید @Nafahat_eri
👓 اعضای شورای عالی حوزه های علمیه: مطمئنم نود درصد شما دقیق نمی دانستید چه کسانی عضو شورای عالی هستند! مهم ترین نهاد تصمیم گیر برای طلاب، رابطه اش با طلاب در ضعیف ترین سطح ممکن قرار دارد!! 💬 م. الف @HozeTwit
🔻انتشار فراخوان دریافت مقالات دو فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات اعتبارسنجی حدیث 🔸سردبیر این دوفصلنامه ابراز کرد: با رویکرد علمی پژوهشی، جهت فراخوان موضوعی مقالات، محورهای «دانش رجال و اعتبارسنجی حدیث»، «روش‌شناسی پژوهش‌های رجالی» و «جریان‌های کهن و نوپدید اعتبارسنجی حدیث» را عنوان کرده است و آماده دریافت مقالات اساتید و پژوهشگران محترم می باشد. همچنین ریز موضوعات گسترده مرتبط با هر یک از محور های کلی که توسط کمیته علمی فراخوان تنظیم شده است در سامانه مجله قابل مطالعه می باشد. 🌐متن کامل خبر http://hozehkh.com/OneEntry?entryID=35898 🌐سامانه مطالعات اعتبار سنجی حدیث http://vsh.journals.hozehkh.com/ ➖➖➖➖ 🆔 @rejalkh @salmanraoofi