هدایت شده از سلمان رئوفی
باسمه تعالی
با توجه به اینکه دفاتر مراجع عظام تقلید قانع به پرداخت شهریه این ماه به حساب طلاب نشدند
بنده از تمامی اعضای کانال و افرادی که نامه را می بینند، درخواست دارم با دفاتر مراجع تماس بگیرند و مراتب اعتراض خود را نسبت به این مساله به سمع مسئولین دفاتر مراجع عظام تقلید برسانند
والسلام
سلمان رئوفی
۱۳۹۸/۱۲/۷
پ ن: قبلا در نامه ای از مدیر محترم حوزه های علمیه تقاضا کردم این مساله را پیگیری کنند که مطلع نیستم چه کاری انجام شد
https://eitaa.com/salmanraoofi/7384
@salmanraoofi
باسمه تعالی
کشور درگیر یک جنگ بیولوژیک و جنگ چند وجهی یا هیبریدی شده، حالا بنده یا شما که عمده مطالعاتمان درباره فقه و اصول بوده و شاید یک کتاب درباره جنگ نرم مطالعه نکرده باشیم چه برسد به اینکه از نوع این جنگ و راه های پیشگیری آن مطلع باشیم و اصلا از جنگهای بیولوژیک اطلاعی نداریم، در هر سمتی هستیم از خبرگان تا شورای نگهبان، تولیت یک مکان محترم و ملکوتی، امام جمعه یا هر سمت دیگر حتی یک طلبه غیرمعمم، باید به ابعاد و بازتاب حرف خود توجه داشته باشیم و بدانیم که با یک مساله معمولی طرف نیستیم
اقلا در این موارد با ساعتها تحقیق و مطالعه و مشورت و در نظر گرفتن جوانب مختلف باید صحبت کرد
حرف قاطع زدن بر مبنای یک استفتاء از یک مرجع بزرگوار تقلید، یا صحبت یک طبیب سنتی، یا یک استاد اخلاق و عرفان و سلوک یا چند ساعت اینترنت گردی یا حتی مطالعه چند کتاب، شیوه ای نسنجیده، نپخته و خلاف زمانه و عصر پیچیده ای است که در آن زندگی می کنیم
ان شاءالله عادت کنیم با حزم، تفکر، مطالعه و مشورت با اهل فن سخن بگوییم خصوصا اگر شانی و اسم و رسمی داریم
اجمالا بقدری قضیه ذوابعاد است که ممکن است مملکت دچار تحولات غیرمنتظره ای در قوای سه گانه کشور بشود اینقدر ساده اندیش نباشیم و خصوصا اگر ذی شان هستیم به بازتاب گفتارمان در مردم هم بیندیشیم
و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین
محتاج دعای همه
سلمان رئوفی
۱۳۹۸/۱۲/۷
@salmanraoofi
#ضد_براندازی3
#قرآن
#حدیث
#فقه_الحکومه
🔅🔅🔅
حدیث:
📚 3/ فی تهذیب الاحکام باسناده عن السکونی عن جعفر بن محمد عن ابیه ع : « عندَ ما ذُكِرَتِ الحَرورِيّةُ عِندَهُ ـ : إنْ خَرَجوا على إمامٍ عادلٍ أو جَماعةٍ فقاتِلوهُم ، و إنْ خَرَجوا على إمامٍ جائرٍ فلا تُقاتِلوهُم؛ فإنَّ لَهُم في ذلكَ مَقالاً .»
▫ در تهذیب الاحکام با اسنادش از امام على عليه السلام نقل شده وقتى در حضور ايشان از خوارج سخن به ميان آمد ـ فرمود : اگر عليه امامِ عادل يا مردم شورش كردند، با آنان بجنگيد و اگر عليه امامی ستمگر شوريدند، با آنان نجنگيد؛ زيرا براى اين كار خود دليلى دارند.
🔅🔅🔅
📚 4/ فی دعائم الاسلام عن الإمامُ علىٌّ عليه السلام : يُقاتَلُ أهلُ البَغْي و يُقْتَلونَ بكلِّ ما يُقْتَلُ بهِ المُشرِكونَ ، و يُسْتَعانُ عَليهِم بمَن أمكَنَ أنْ يُستَعانَ بهِ علَيهِم مِن أهلِ القِبلةِ ، و يُؤْسَـرونَ كَمـا يُؤسَـرُ المُشرِكونَ إذا قُـدِرَ علَيهِم .»
▫ در دعائم الاسلام از امام على عليه السلام نقل شده : با اهل بغى (گروههاى ياغى و سركش) جنگ می شود و کشته می شوند به هر چه که به آن اهل شرک کشته می شوند و از تمام امكانات و تواناييهاى اهل قبله (مسلمانان) بايد عليه آنان كمك گرفت و در صورت دسترس بر ايشان، بايد همچون مشركان اسيرشان كرد.
📝 پانویس:
4. تهذيب الأحكام : ٦ / ١٤٥ / ٢٥٢ .
5.دعائم الإسلام : ١ / ٣٩٣.
⏪ ادامه در پست های بعدی...
@salmanraoofi
#نکته_های_نو_در_علوم_مقدماتی_اجتهاد 31
👈👈این مباحث تدریس هم شده که بسیار مطالب بیشتری در تدریس گفته شد، برای دریافت بهتر مطالب، صوتهای تدریس را گوش کنید.
⏪ مباحث مطرح شده نهایی نیست و مقاله احتیاج به ویرایش دارد
🔅🔅🔅
⬅️ 2- تشخیص عامی یا فقیه بودن فرد و تفسیر روایت با توجه به این نکته : توجّه به شيوه نگرش توده مردم به مسائل و فرق گذارى بين پرسشگران متخصّص و غير متخصّص, از نكاتى است كه افرادی مثل آیه الله بروجردى از رهگذر مبناى حديثى اش در دراية الحديث, به آن دست يافته است. اين قبيل تيز بينى ها و مو شكافى ها در بين متخصّصان حديثى و فقهى كمتر ديده مى شود و مى توان گفت كه از امتيازات و ابتكارات آن مرحوم است 29.
⏪ دو روش فهرستی :
این روش رجالی به دلیل تحلیل متفاوتی که از تاریخ حدیث و به تبع تاریخ رجال دارد معتقد به روش تحقیقی خاصی در کارهای رجالیست و از این جهت با ا کثر قریب به اتفاق علمای رجال روش رجالی متفاوتی دارد در این مقام به تبیین مختصر این مبانی رجالی و روش تحقیق این نوع رجال و تاثیر آن در نظرات رجالی و ثمرات این روش پرداخته ایم امید است که در مقاله ای مفصل به تبیین این نوع رجال بپردازیم .
▪️ این روش اخیرا توسط یکی از مدرسین و محققین خوش ذوق مورد ادعا و اثبات قرار گرفته در این روش از بررسی سند به کتابی که حدیث در آن نوشته شده بوده پی میبرند [در واقع سند حدیث برای ایشان به منزله سند کتابیست که حدیث در آن نوشته بوده نه سند نقل شفاهی حدیث ] و به بررسی آن کتاب و اعتبارش میپردازند و به تبع اعتبار آن حدیث معلوم می شود در ابتدا به توضیح دلایل و مبانی این روش میپردازیم :
⏪ دلیل لزوم روش فهرستی:
تاریخ متفاوت حدیث و علم رجال در شیعه و اهل سنت و سرنوشت متفاوت آنها
دو نکته تاثیر گذار در این تاریخ
⬅️ 1- اعتبار سنت و مرجعیت اهل بیت : شیعیان بعد از رسول ا کرم صلی الله علیه و آله با استناد بر حدیث ثقلین و تا کید و تکیه بر حدیث غدیر خلیفه پیامبر را امیر المومنین میدانستند . پس از رقم خوردن خلافت بر خلاف نظر نبی گرامی اسلام شیعیان با استفاده از حدیث متواتر ثقلین که در آن پیامبر اهل بیت خود را مفسران اصیل وحی معرفی کرده بود شیعیان مرجعیت علمی اهل بیت را پذیرفتند و قول و فعل ایشان را به عنوان مفسرین اصلی قرآن و سنت نبوی در حجیت همانند سخن و سنن پیامبر دانستند . لذا نزد شیعه سنت ( قول ، فعل ،تقریر ) پیامبر و اهل بیت ایشان ، پس از قرآن به عنوان دومین منبع معارف و احکام الاهی به شمار آمد ، بر خلاف اهل سنت که تنها سنت پیامبر را پس از قرآن به عنوان معارف و احکام شناختند .
⬅️ 2- تا کید بر کتابت از جانب ائمه : پس از پایان عمر پر برکت رسول اکرم اصحاب در جواز نوشتن حدیث به دو دسته تقسیم شدند امیر المومنین بر نوشتن سنن رسول ا کرم تاکید داشتند و خود را اولی از همه در تدوین سنن می دانستند اما عمر در راس دستگاه حا کمه کتابت و تدوین حدیث را جایز نشمرد و به نقل شفاهی آن بسنده کرده و به شدت از تدوین سخن و سنن پیامبر جلو گیری کرد .لذا به اعتقاد ایشان بر خلاف اهل سنت که با منع تدوین حدیث در دوران بعد از پیامبر احادیث رسول اکرم را سوزاندند و ننوشتند و به فراموشی سپردند ائمه علیهم السلام هم خود با نوشتن میراث رسول ا کرم مثل « الصحیفة الجامعة » به حفظ این میراث پرداختند هم با تشویق اصحاب به نوشتن احادیث باعث پدید آمدن تاریخ و سرنوشتی متفاوت برای حدیث شیعه شدند بدین ترتیب شیعیان ینز به کتابت و تدوین حدیث سخن و سیره ائمه توجه نشان دادند و به همین ترتیب در دوره های بعد نیز کتابت و تدوین حدیث در میان راویان شیعی رایج بود ،بویژه آنکه از نیمه قرن دوم نه تنها منع حکومتی در کتابت و تدوین حدیث نبوی وجود نداشت بلکه محدثان اهل سنت مانند مالک بن انس نیز به تدوین حدیث روی آورده بودند .
▪️ اما اهل سنت که ا کثریت مسلمانان را تشکیل می دادند سالها پس از پیامبر به تدوین سنت ( قول ، فعل ، تقریر ) نبوی روی آوردند و تا نیمه قرن دوم به کتابت و تدوین حدیث نپرداختند .
▪️ پیامد های تشویق ائمه به تالیف آثار مکتوب
این تشویق باعث پدید آمدن نسخه ، جز، کتاب و مهمتر از همه اصل شد این مکتوبات که برخی از آنها شکل منظم و مبوبی داشت دستمایه ای برای تدوین و تالیف مجموعه های حدیثی بعدی گردید .
⏪ ادامه دارد
پانویس:
29 .براى آگاهى بيشتر از توجّه به نقش فضای صدور در تفسير روايات, ر.ك: ج1, ص88, 118 و ج2, ص207 و ج3, ص202
@salmanraoofi
باسمه تعالی
برادران عزیز برای این تعطیلات که معلومنیست تا کی ادامه دارد برنامه داشته باشید
درس خواندن و مطالعه را تعطیل نکنید
مطالعات جانبی برای به روز بودن و درک عصر و زمانه را حتما داشته باشید
همین دروس حوزه را که فعلا مکلّف شده اید خوب بخوانید
به هر حال برنامه داشته باشید
بی برنامه چشم باز می کنید و می بینید در حوزه که اصل بر علمیت است علمیتی ندارید
و برای ورود در جامعه هم مهارت و اطلاعاتی ندارید
و آن وقت است که احساس پوچی و دلزدگی می کنید ولی کار از کار گذشته است و از اوقات ماضی برای مستقبل استفاده نشده
صوت برنامه ریزی سه سطحی را در این باره گوش کنید
@salmanraoofi
هدایت شده از سلمان رئوفی
برنامه ریزی ۳ سطحی.m4a
4.23M
#سوالات_حوزوی
🔆🔆برنامه ریزی سه سطحی یکی از عوامل موفقیت
👈چطور در علوم مختلف بین
🔆تمرکز ذهنی
🔆تتبع و تفکر
♻️تعادل برقرار بکنم
@salmanraoofi
هدایت شده از محمدتقی اکبرنژاد
#نظرات_کاربران
سلام علیکم
👈🏻مدتی در یکی از گروههای طلبگی در پیام رسان ایتا عضو بودم و اعضای این گروه مثل سایر گروههای دیگر هم نظراتشان را در موضوعات مختلف ارسال میکردند و هم از دیگر کانالها پیامهایی را فوروارد میکردند، تا اینکه یکی از اعضای گروه یک انتقادی را با حالت نسبتا تمسخر (ایموجی و شکلک) از آقای اکبرنژاد کرد.
🔸 در مقام دفاع از آقای اکبرنژاد مطالبی رو خدمت همان طلبه در گروه نوشتم و فرستادم، اما آن طلبه روی به مغالطه آورد و از پاسخ دادن فرار کرد؛ فردای آن روز دوباره همان طلبه شروع به انتقاد از ایشان کرد (البته بدون تمسخر) و بنده نیز دوباره جواب دادم و دیگر بحث تمام شد.
❗️تا اینکه دیشب متوجه شدم ادمین گروه با وقاحت تمام، تمامی جوابهای بنده را که به دفاع از آقای اکبرنژاد پرداخته بودم را پاک کرده اما انتقادات آن طلبه را پاک نکرده بود. به ادمین اعتراض کردم اما ایشان اصلا جوابی ندادند. در نتیجه وقتی دیدم که منطق آن گروه چنین است گروه را ترک کردم.
❓چرا مخالفین آقای اکبرنژاد (نه فقط ادمین آن گروه) روی به تخریب و تمسخر و حذف میآورند و حاضر نیستند برای یک بار هم که شده رو در رو با خود ایشان مستقیم صحبت کنند، با این که دسترسی به ایشان کاملا سهل و آسان است؟
و حتی موسسه فقاهت امکان تماس تلفنی را با ایشان برای طلاب فراهم کرده.
🔻یک نمونه دیگر از تمسخر، صحبتهای چند روز پیش جناب آقای خاتمی بود که با عنوان سم پاشی نسبت به حوزه و متون درسی، یاد کردند (اشاره به عملکرد آقای اکبرنژاد)، در حالی که خود رهبری معظم و حضرت امام پیشقراول انتقادهای تند و صریح هم نسبت به عملکرد حوزه و هم نسبت به متون درسی حوزه هستند.
❓چطور است که صحبتهای این دو امام عزیز، سمپاشی به حساب نمیآید اما اگر همان صحبتها را آقای اکبرنژاد مطرح کند سم پاشی است؟
💬مطیع سیدعلی
🆔 @feghahat
سلمان رئوفی
#نظرات_کاربران سلام علیکم 👈🏻مدتی در یکی از گروههای طلبگی در پیام رسان ایتا عضو بودم و اعضای این گر
باسمه تعالی
از تاریخ ۲ اسفند پیشنهاد دادم در هر موردی جناب استاد اکبرنژاد بخواهند حاضرم با ایشان مناظره کنم
قطعا افراد موسسه پیام بنده را دیده اند و بعضی افراد نیز پیگیری کرده اند
ولی هیچ جوابی درستی داده نشده
چرا طوری وانمود می کنید که کسی نیست جواب شبهات شما را بدهد
چرا یکطرفه کار رسانه ای می کنید
اگر واقعا آزاداندیش هستید و معتقدید شبهات شما درست است
مناظره را قبول کنید و از نشر پیامهای یکطرفه بپرهیزید
والسلام
سلمان رئوفی
۱۳۹۸/۱۲/۱۰
🔅پ ن: پیام اعلام آمادگی برای مناظره
https://eitaa.com/salmanraoufi/7160
@salmanraoufi
#نکته_های_نو_در_علوم_مقدماتی_اجتهاد 32
👈👈این مباحث تدریس هم شده که بسیار مطالب بیشتری در تدریس گفته شد، برای دریافت بهتر مطالب، صوتهای تدریس را گوش کنید.
⏪ مباحث مطرح شده نهایی نیست و مقاله احتیاج به ویرایش دارد
🔅🔅🔅
▪ بنا بر این بسیاری از احادیث منقول از امامان شیعه از همان آغاز صدور به شکل مکتوب در میآمد و تنها با نقل شفاهی به راویان بعدی منتقل نمی شد . با توجه به تدوین کتب متعدد حدیث در عصر امامان شیعه و تایید و تصدیق آنها توسط ائمه ، گاه یک کتاب به صورت مجموعه ای از روایات به تایید یا رد امامان شیعه و به تبع آنان محدثان شیعی قرار می گرفت نه روایات آنان به صورت مجزا از یکدیگر .
▪ اینگونه بود که از اواخر قرن دوم هجری ،بررسی وثاقت حدیث در میان محدثان شیعی بیشتر به تحلیل کتابشناسی حدیث معطوف گشت ، یعنی نقد و بررسی متن حدیث بر اساس کتاب و نسخه های مختلف آن ، و نه بر پایه سلسله راویان حدیث .
✅ تاریخ دانش کتابشناسی در میان شیعه
کتابشناسی آثار مکتوب شیعه از اواخر قرن سوم رونق گرفت . محدثان امامیه از آن پس در کنار تدوین کتابهای رجال – که البته سابقه ای کهن تر دارد- به تالیف و تدوین کتابهای فهرست روی آوردند . آنان در فهرستها معمولا به ذکر سندهای اسناد خود به کتابها می پرداختند و بعضی از آنان تنها از کتابهایی که روایت می نمودند یاد می کردند ، از این رو فهرستها به نوعی ماخذ نامه آنان در نقل روایات به شمار میرفت . منشا رواج نگارش کتابهای فهرست را باید در مبنای کتاب محور محدثان قدیم شیعی جستجو کرد ، بر خلاف دوره های بعد که راوی اساس نقد و بررسی متون حدیث شیعی قرار گرفت .
▪ از میان مولفان کتب فهرست افراد زیر را می شناسیم : سعد بن عبدالله اشعری قمی ، حُمید بن زیاد کوفی ، محمد بن جعفر بن بطه قمی ، محمد بن حسن بن ولید، علی بن حسین مسعودی ، جعفر بن محمد بن قولویه ، محمد بن علی بن بابویه - شیخ صدوق، حسین بن حسن بن بابویه ، احمد بن حسین بن عبید الله ابن غزائری ، احمد بن عبد الواحد بن عُبدون بزاز ، هیچیک از این فهرستها – که شیخ طوسی و نجاشی به آنها اشاره کرده و در تالیف فهارس خود از بیشتر آنها بهره برده اند – به دست ما نرسیده است .
▪ در قرن پنجم دو شخصیت علمی امامیه کتابی در فهرست تالیف کردند : ابو جعفر محمد بن حسن طوسی ، و ابو العباس احمد بن علی نجاشی کوفی ، جامعیت و اعتبار این دو فهرست – که به گونه ای مشتمل بر فهارس پیشین بود – موجب فراموشی فهرستهای گذشته شد ، همانند آنچه پس از تالیف کتب اربعه در باب اصول و مصنفات محدثان قدیم شیعه روی داد .
✅ تغییر نگرش محدثان شیعه از تحلیل کتابشناسی به تحلیل رجالی
گرچه از اواخر قرن سوم بررسی مصنفات و اصول شیعه و نگرش و تحلیل فهرستی و بررسی کتب از زاویه اعتبار و حجیت رایج بود اما از زمان شیخ طوسی این نوع کار رو به افول گرایید و شعله کارهای فهرستی خاموش شد. نقطه آغازین این تغییر رویکرد را باید در آرای شیخ طوسی و تاثیر پذیری وی از فضای علمی جهان اسلام در آن عصر دانسته اند . اما این تحول در آرای رجالی سید جمال الدین احمد بن طاووس حلی و محقق حلی به گونه ای آشکار نمود یافت . دو اثر رجالی از آن دو – از سید بن طاووس با نام حل الاشکال فی معرفة الرجال و از محقق حلی با تلخیص فهرست شیخ و تغییر آن از یک کتاب فهرستی به یک کتاب رجالی - به خوبی تغییر نگرش و گرایش از تحلیل کتابشناسی به تحلیل رجالی را نشان می دهد.
▪ اندیشه رجالی ابن طاووس و محقق حلی ، که بر پایه تقسیم راویان به ثقه و ضعیف و پذیرش حدیث بر مبنای حال راویان آن استوار بود ، به دست دو شاگرد پر آوازه آنان با تالیف کتاب الرجال ابن داوود حلی و تالیف خلاصه الاقوال فی معرفة الرجال علامه حلی پی گرفته شد و نهادینه گشت .
⏪ ادامه دارد
@salmanraoofi
#ضد_براندازی4
#قرآن
#حدیث
#فقه_الحکومه
🔅🔅🔅
حدیث:
📚 5/ فی دعائم الاسلام عن الإمامُ علىٌّ عليه السلام بعدَ ذكرِ قتالِ مَن قاتَلَهُ مِنهُم : ما وَجَدتُ إلاّ قِتالَهُم أو الكُفرَ بما أنْزَلَ اللّه ُ على محمّدٍ صلى الله عليه و آله 6.
▫ در دعائم الاسلام از امام على عليه السلام ـ به دنبال سخن گفتن از جنگ با مخالفان ـ فرمود: به خدا سوگند راهى نداشتم جز اين كه يا با آنان بجنگم و يا آنچه را خداوند بر پيامبرش، محمّد صلى الله عليه و آله فرو فرستاده منكر شوم.
🔅🔅🔅
📚 6/ فی الغارات عن الإمامُ علىٌّ عليه السلام : قاتِلوا أهلَ الشّامِ مَع كلِّ إمامٍ بَعدي7 .
▫ امام على عليه السلام : در ركاب هر امام پس از من با شاميان بجنگيد .
🔅🔅🔅
📚 7/ فی کنز العمال عن الإمام علىّ عليه السلام : اُمِرْتُ بقِتالِ ثَلاثةٍ : القاسِطينَ والنّاكِثينَ والمارِقينَ ؛ فأمّا القاسِطونَ فأهْلُ الشّامِ ، وأمّا النّاكِثونَ فذَكَرَهُم ، وأمّا المارِقونَ فأهْلُ النَّهْروانِ ـ يَعنى الحَرورِيَّةَ ـ 8.
▫ در کنز العمال از امام علي عليه السلام نقل شده : من به جنگ با سه گروه مأمورم : قاسطين وناكثين ومارقين . اما قاسطين، شاميانند، وناكثين ـ آنان را نام برد ـ ومارقين كه نهروانيانند ـ ومنظور حضرت، حروريه (خوارج) بودند .
⏪ ادامه دارد....
📝 پانویس:
6. دعائم الإسلام : ١ / ٣٨٨ .
7. الغارات : ٢ / ٥٨٠.
8.. كنز العمّال : 31553 .
@salmanraoofi
#رسانه
#تکنیکهای_رسانه
#کرونا
#سواد_رسانه
#آنتی_شایعه ۱
🔅🔅🔅
✅ درست زمانی که کشور درگیر مدیریت بحران شیوع کروناست، رسانههای اپوزیسیون با استفاده از تکنیکهای عملیات روانی، یک جنگ تمام عیار را علیه مردم ایران شروع کردهاند.
📝 گروه رسانه؛ «قبل از اینکه شما بتوانید کسی را وادار کنید که آنچه شما میگویید را انجام دهد، باید او را وادار کنید آنچه شما میگویید را باور کند»؛ این جمله مشهور، هدف اصلی جنگ روانی را بیان میکند. جنگی که بهخصوص در زمان بحرانها به شدیدترین حالت خود میرسد و رسانههای مختلف تلاش میکنند با تکنیکهای متعدد عملیات روانی، مردم جامعه بحرانزده را با هدفهای خود همراه کنند. در روزهای اخیر که شیوع کرونا فضای کشور را درگیر کرده، رسانههای اپوزیسیون و اکانتهای همسو با آنان در شبکههای اجتماعی تمام توان خود را برای ایجاد یک جنگ روانی گسترده به کار گرفته است. سرخطهای اصلی توسط این رسانهها چیست؟ کدام تکنیکهای عملیات روانی، بیشتر کاربرد دارد و چه روشهای برای مقابله با این جنگ تمام عیار وجود دارد؟ اینها موضوعاتی است که در این گزارش مورد بررسی قرار میدهیم.
✅ القای پنهانکاری مسئولین
مهمترین سرخطی که توسط جریان رسانهای مخالف جمهوری اسلامی با تمام توان در پیش گرفته شده، القای پنهانکاری گسترده مسئولین در خصوص آمار مبتلایان و فوتشدگان است. در این سرخط از چند تکنیک عملیات روانی استفاده شده است که در ادامه مورد بررسی قرار میگیرد.
▪ اولین مورد «قرینهسازی» است که در این تکنیک سعی میشود برای اینکه مخاطبان یک موضوع را بپذیرند آن را با یک موضوع دیگر که بهصورت قطعی اتفاق افتاده است، قرینه کنند. اینجا نیز در بسیاری از محتواهای رسانهای با یادآوری حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی اینطور به مخاطب القا میکند که مانند تأخیر سهروزهای که در خصوص اعلام علت سقوط اتفاق افتاد، مسئولین در حال پنهانکاری در خصوص زمان ورود کرونا به کشور و آمار مبتلایان و فوتشدگان هستند. چون ذهن مخاطب با موضوع اول کاملا آشناست، این قرینهسازی خیلی سریع اتفاق میافتد. بهعنوان مثال این توییت یکی از خبرنگاران بیبیسی است: «حکومتی که تمام انرژی خود را صرف لاپوشانی تعداد کشتهشدکان آبان 98 یا ساقطشدن هواپیمای اوکراینی کرده بود، اخیراً نیز کوشید ابعاد فاجعه کرونا را انکار کند. با این تفاوت که برخلاف گلولههای ناجا و موشک سپاه، ویروس کرونا فقط نصیب مردم عادی نشد؛ سراغ حکومتیها هم رفت».
▪ حتی زمانی که یکی از مقامات ترکیه آمار مبتلایان ایران را اعلام کرد، با اینکه این آمار قبلا توسط وزارت بهداشت کشور رسانهای شده بود، اینطور القا شد که اینجا نیز شبیه به اعلام ماجرای علت سقوط هواپیمای اوکراینی است که ابتدا مقامات سایر کشورها آن را اعلام کردند. مجری ایران اینترنشنال در توییترش همین سرخط را در پیش گرفت و نوشت: «خبر تعداد افراد مشکوک به ابتلا به کرونا (۷۵۸ نفر) را وزیر بهداشت ترکیه به ما میدهد، خبر شلیک سپاه به هواپیمای مسافربری را نخستوزیر کانادا.»
▪ در چنین شرایطی حتی اگر برای حفاظت از امنیت روانی جامعه و سلامتی مردم، شایعه پراکنان دستگیر شوند، آن را تلاش حکومت برای پنهانکاری بیشتر معرفی میکنند. یعنی «وارونهسازی» که یکی از تکنیکهای جدی عملیات روانی است و در آن تلاش میشود با وارونهجلوه دادن واقعیتها نزد مخاطبان، هدف اقدامات مثبت را کاملا منفی نشان دهند و آنها را علیه اقدامکنندگان بشورانند. این توییت یکی از اکانتهای سازمانی برانداز در توییتر است: « در هفتههای گذشته افرادی به بهانه ایجاد شایعه ورود کرونا به ایران در کردستان، بندرانزلی و بندرعباس بازداشت شدند.در روزهای آینده بازداشتها بیشتر هم میشود و اطلاعرسانی و کرونا میشود کار دشمن و بدخواهان نظام.چراکه این طایفه جز بازداشت و پنهان کاری کار دیگری از دستش بر نمیآید.». خبرنگار رادیو فردا هم با کلیگویی در خصوص درخواست برای محاکمه نماینده قم، همین سرخط را ادامه داد: « امیرآبادی که گفت تلفات کرونا در قم ۵۰ نفر بوده، اصولگرای تندروست. رحمتالله حافظی، عضو سابق شورا که گفت تلفات قم رسیده به ۵۳نفر، اصولگرای ظاهرا میانهرو است. فعلا برخی خواستار محاکمه امیرآبادی شدهاند. خودیها تا زمانی اعتبار یا مصونیت دارند که سانسور کنند.»
@salmanraoofi
#رسانه
#تکنیکهای_رسانه
#کرونا
#سواد_رسانه
#آنتی_شایعه ۲
🔅🔅🔅
✅ هدف قرار دادن اعتقادات مذهبی و حوزههای علمیه
اینکه اولین نقطه شیوع کرونا، قم بوده دلیل مهمی است برای اینکه بیشتر هجمهها بهسمت اعتقادات دینی و حوزههای علمیه باشد. این توییت یکی از خبرنگاران رسانههای اپوزیسیون فارسیزبان است: «به همان اندازه که شلیک موشک به هواپیما، قدرت و ماهیت سپاه را نشان داد، شیوع کرونا هم دانش و ماهیت فقها را عیان کرد؛ سریال دوقلوها.» . در یک موج عملیات روانی دیگر، این افراد بر روی یک خبر بهصورت گسترده مانور دادند: «رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد: حضور ۷۰۰ طلبه چینی در حوزه علمیه قم، زمینه انتشار ویروس کرونا را فراهم کرد.» خبری که مشخص شد کاملا جعلی است و تکذیب شد. این تکنیک « فریب خبری» است که برای برانگیختن احساسات مردم بر علیه آنها انتخاب شده است.
▪ اینجا تکنیک قرینهسازی به کار گرفته میشود. این توییت یکی از اکانتهای برانداز در همین دسته قرار میگیرد: «هواپیما را با موشک اشتباه میگیرند، کرونا را با آنفلوآنزا ، ولی راه سعادت بشر و مسیر تکامل انسان رو مطمئنند که درست تشخیص دادهاند.»
▪ برای زیر سوال بردن اعتقادات مذهبی، یکی از پرکاربردترین تکنیکها مغالطه بوده است. بهعنوان نمونه این یکی از توییتهایی است که با این سمتو سو نوشته شده است: «چطور ممکن است ضریحی که همیشه واسطهی تبرک و شفابخشی بوده، حالا شده باشد عامل انتقال بیماری و ویروس مرگ؟! »
▪ یکی از تحلیلگران رسانهای در توییتر به سرخطی که در ادامه، توسط این رسانهایها در پیش گرفته شده اشاره کرد و نوشت: امروز صبح رعنا رحیمپور خبرنگار بیبیسی فارسی در مهمترین بخش رادیویی انگلیس به شکلی باورنکردنی علیه ایران کمپین کرد. ژورنالیست بیطرف بماند؛ رحیمپور مثل یک فعال سیاسی برانداز بود و ادعا کرد بنیادگرایی شیعی دلیل شیوع کروناست و گفت تنها راه مقابله، دخالت بینالمللی. تصویری که رعنا رحیم پور از ایران داد، کشوری یکسر فرورفته در خرافات بود که باید توسط تحریم و فشار خارجی مجبور به پذیرش قوانین علمی شود. رحیم پور نگفت ایران در ۴دهه گذشته بیشترین فارغ التحصیل دانشگاهی رشتههای علوم و بهترین سیستم درمانی منطقه را دارد و از پیشتازان تحقیقات پزشکی است.
✅ القای سوءمدیریت مسئولین و تصمیمگیران
سر خط دیگر، «القای سوءمدیریت شدید» چه در سطح کلان مسئولین تصمیمگیرنده و چه در بخشهای بیمارستانی و عملیاتی است. سوءمدیریتی که نه تنها مردم کشور خودمان را بهخطر انداخته بلکه حتی باعث ورود کرونا از ایران به سایرکشورها هم شده است. اینها بخشی از توییتها با این سمتوسو است: «امارات از تشخیص دو مورد جدید از ویروس کرونا خبر داد که یک ایرانی و همسرش هستند. جمهوری اسلامی با بیکفایتیاش در حال انتشار کرونا به جهان است. کانادا، لبنان و حالا امارات». یکی از خبرنگاران بیبیسی هم تلاش کرد اقدامات طبیعی کشورهای همسایه در بستن مرزهای خود با ایران را به ناکارآمدی کشور ارتباط دهد و نوشت: « بعد از اینکه ویروس کرونا را به کانادا، لبنان، افغانستان و امارات صادر کردیم، ترکیه، پاکستان و ترکمنستان هم مرزهای خود با ایران را بستند، افغانستان و عراق هم احتمالا ببندند؛ جزیره ثبات.»
▪ مهمترین تکنیکی که در این سرخط مورد استفاده قرار گرفته، «تسرّی دادن» یعنی تعمیم نارکارآمدی در یک بخش را به کل سیستم است. طبیعی است که در بخشهایی از مراکز تصمیمگیرنده یا قسمتهای عملیاتی مخصوصا در ساختار بهداشتی و درمانی نقصهایی جدی وجود داشته باشد؛ در این تکنیک عملیات روانی بر روی این نقصها بهصورت گسترده مانور داده میشود تا به مردم القا کند کل سیستم اجرایی و مدیریتی کشور دچار ناکارآمدی جدی است. نتیجه آنکه اولاً اعتماد عمومی نسبت به مسئولین از بین میرود و مردم به توصیهها و تصمیمات مهمی که برای مهار این بحران از سمت مسئولین اعلام میشود، توجه نمیکنند و سلامتی جامعه بهصورت جدی به خطر میافتد. دوماً یک اضطراب و بلاتکلیفی گسترده بهجود میآید که فضا را برای انتشار شایعات گسترده و همینطور ناآرامی و اغتشاش بسیار مستعد میکند.
▪ یکی از مواردی که بهصورت جدی توسط این رسانههای مخالف جمهوری اسلامی دنبال میشود، تلاش برای تعطیلی همه مراکز از سمت خودِ مردم با القای همین موضوع است که مسئولان در اداره بحران ناکارآمد هستند و خود مردم باید دست به کار شوند.
@salmanraoofi