#احادیث_فقه_حکومتی ۳
فی الجمل : « تکلم طلحة و الزبیر بعد البیعة ، فبلغ ذلک علیّا فدعا بهما ، فانکرا فلم یعجل علیهما و استاذناه الی مکّة فلم یحبسهما و کان یعمل المراقبة فی امرهما و لایمضی علی التهمة حتی ینکشف الغطاء.
در کتاب جمل آمده : « طلحه و زبیر بعد از بیعت ( علیه آن ) سخن گفتند این نکته به علی علیه السلام رسید پس آن دو را خواست ، آن دو انکار کردند ایشان کار سریعی علیه آن دو نکردند ، آن دو اجازه رفتن به مکه گرفتند ولی حضرت آن دو را حبس نکردند و از کار آن دو مراقبت می کردند و نسبت به مشکوک بودن آن دو کاری نکردند تا پرده بر افتاد.
@salmanraoofi
#احادیث_فقه_حکومتی ۴
#پنهان_پژوهی
#اختصاصی (نشر بدون لینک کانال جایز نیست)
کان النبی یحبس علی التهمة.
سیره پیامبر حبس کردن فردی بود که مورد اتّهام ( خاص ) واقع می شد
@salmanraoofi
هدایت شده از بیداری ملت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
واکنش جنجالی نادر طالب زاده درخصوص حکم حبس و بازداشت عباسی:چطور یه دفتری میتونه یه نفر رو بازداشت کنه؟
وقتی3بار حسن عباسی تبرئه می شود ولی دستهای پشت پرده می خواهند صدای او را خفه کنند
🔴به کمپین #بیداری_ملت بپیوندید👇
http://eitaa.com/joinchat/963837952Cb758f6bd13
هدایت شده از بیداری ملت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ افشاگری نقوی حسینی از شام نوبخت به نمایندگان برای پس گرفتن سوال از رییس جمهور!
🔴به کمپین #بیداری_ملت بپیوندید👇
http://eitaa.com/joinchat/963837952Cb758f6bd13
هدایت شده از سلمان رئوفی
باسمه تعالی
🔆اگر دوستانی مایل باشند و حضور پیدا کنند
🔆در ایام تعطیلی حوزه برای اربعین
سند
#الگوی_اسلامی_ایرانی_پیشرفت
را که رهبر معظم انقلاب حفظه الله برای افق ۱۴۴۴ ارائه داده اند
از جهات مختلف بحث خواهم کرد
👈👈فقط و فقط
🔆افرادی که در بحث حضور می یابند
به آیدی بنده
@srsr1359
اعلام آمادگی کنند
و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین
۱۳۹۷/۷/۲۳
@salmanraoofi
هدایت شده از تبلیغات عنتر نشنال
لینک دروس مکتب شناسی فقهی شیخ اعظم ره
عناوین بحث مکتب شناسی فقهی شیخ اعظم ره
https://eitaa.com/d_raoofi/360
خلاصه ای از فوائد و لزوم بحث
https://eitaa.com/d_raoofi/361
جلسه ۱
https://eitaa.com/d_raoofi/297
جلسه ۲
https://eitaa.com/d_raoofi/298
جلسه ۳
https://eitaa.com/d_raoofi/299
جلسه ۴
https://eitaa.com/d_raoofi/300
جلسه ۵
https://eitaa.com/d_raoofi/301
جلسه ۶
https://eitaa.com/d_raoofi/302
جلسه ۷
https://eitaa.com/d_raoofi/303
جلسه ۸
https://eitaa.com/d_raoofi/304
جلسه ۹
https://eitaa.com/d_raoofi/305
جلسه ۱۰
https://eitaa.com/d_raoofi/306
جلسه ۱۱
https://eitaa.com/d_raoofi/307
جلسه ۱۲
https://eitaa.com/d_raoofi/308
جلسه ۱۳
https://eitaa.com/d_raoofi/309
جلسه ۱۴
https://eitaa.com/d_raoofi/310
جلسه ۱۵
https://eitaa.com/d_raoofi/311
جلسه ۱۶
https://eitaa.com/d_raoofi/312
جلسه ۱۷
https://eitaa.com/d_raoofi/313
جلسه ۱۸
https://eitaa.com/d_raoofi/314
جلسه ۱۹
https://eitaa.com/d_raoofi/315
جلسه ۲۰
https://eitaa.com/d_raoofi/316
جلسه ۲۱
https://eitaa.com/d_raoofi/317
جلسه ۲۲
https://eitaa.com/d_raoofi/318
جلسه ۲۳
https://eitaa.com/d_raoofi/319
جلسه ۲۴
https://eitaa.com/d_raoofi/320
جلسه ۲۵
https://eitaa.com/d_raoofi/321
جلسه ۲۶
https://eitaa.com/d_raoofi/322
جلسه ۲۷
https://eitaa.com/d_raoofi/325
جلسه ۲۸
https://eitaa.com/d_raoofi/326
جلسه ۲۹
https://eitaa.com/d_raoofi/366
جلسه ۳۰
https://eitaa.com/d_raoofi/367
جلسه ۳۱
https://eitaa.com/d_raoofi/368
@d_raoofi
@salmanraoofi
هدایت شده از روزنه
روزنه:
#حسین_دهباشی٬ دقیقا در قم چه می خواهد؟!
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
امروز (۱۸-۷-۹۷) آقای دهباشی به دعوت #دانشگاه_باقرالعلوم(ع) و در #انجمن_های_علمی_حوزه #علمیه #قم٬ از سبک های تاریخ شفاهی حوزه علمیه قم خواهد گفت! و همچنین میهمان #مدرسه_اسلامی_هنر است!
حسین دهباشی نامی است که با ساخت مستند #حسن_روحانی در جامعه سیاسی و رسانه ای کشور مشهور شد.
او البته بعدا با مصاحبه های چالشی و جنجالی اش در #تاریخ_آنلاین٬ به شهرت رسید و اکنون به عنوان متخصص تاریخ شفاهی در محافل مختلف حاضر می شود.
دهباشی پیش از ساخت مستند روحانی٬ با یک پروژه پرهزینه ملی (از سوی صدا و سیما و وزارت های اطلاعات و خارجه) به ضبط خاطرات سران پهلوی پرداخته بود که در دور اول دولت روحانی٬ چهار جلد از آن خاطرات از جمله خاطرات #حسین_نصر و #عالیخانی را به چاپ رساند که به دلیل حجم انبوه مطالب #خلاف_واقع در این خاطرات٬ مورد نقد متخصصین قرار گرفت و با دلیل نامعلوم ادامه نشر این مجموعه پنجاه و چند جلدی متوقف شد!
ماجرای حضور دهباشی در محافل شبه حزب اللهی ار آنجا شروع شد که او با آنکه در دولت نخست روحانی در مناطق آزاد تجاری مسئولیت گرفته بود و با نهادهای دولتی مختلف نیز همکاری داشت٬ به یکباره در قامت #منتقد روحانی جلوه کرد و این #ژست_نقد در برخی افراد اثر گذاشت و او را خودی پنداشته از #مسجد_جمکران گرفته تا #خبرگزاری_فارس و برخی نهادهای دیگر (که ذکر نام شان محفوظ است)٬ پای دهباشی را به محافل خاص جریان انقلابی باز کردند!
خودی پنداشتن پدیده ای که در بهترین حالتش٬ پیچیده و نامعلوم است٬ خطای راهبردی برخی انقلابیون بود که موجب شد تولیدات پرغلط و به شدت #تحریف_آمیز دهباشی در #تاریخ_انلاین مورد نقد و بررسی جدی قرار نگیرد و حافظه تاریخی ملت مجاهد ایران عزیز با داده های جهت دار آثار او #مخدوش گردد.
آخرین دستپخت جناب دهباشی متهم کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ماجرای انتقال مواد منفجره به عربستان در دهه شصت و تبرئه #مهدی_هاشمی است! او پیشتر در مصاحبه با فائزه هاشمی٬ تهمت قتل مرحوم هاشمی را دامن زده بود و اخیرا با مصاحبه با صفایی فراهانی ماجرای کشتار #سینما_رکس را به گردن #انقلابیون انداخته بود و #ساواک را تبرئه کرده بود!
حالا ایشان با ارتباطات تشکیلاتی و اطرافیانش در قم (که به موقع از آن خواهیم نوشت) قرار است در قم مقدسه چه پروژه ای را به عنوان استاد تاریخ شفاهی دنبال کند!
در مورد دهباشی و پروژه های پیچیده رسانه ای و امنیتی و سیاسی او گفتنی های زیادی وجود دارد که انشالله در آینده به مرور از آن سخن خواهیم گفت.
@rozaneebefarda
هدایت شده از روزنه
وقتی #حسین_دهباشی اعتراف می کند که:
🔻#سودای_قدرت دارد و مانند #احمدی_نژاد به دنبال #خط_سوم است.
🔻از نهادهایی مثل صدا و سیما و... پروژه های کلان گرفته است.
🔻خط قرمزها برای او کمرنگ ترند و دلیلش هم #اثبات_برادری است!
🔻در اجرای پروژه مصاحبه با سران رژیم پهلوی٬ از افرادی مثل #احسان_نراقی کمک گرفته است!
گفتگوی جنجالی میلاد دخانچی با دهباشی را در لینک زیر ببینید؛
http://yon.ir/ozGk9
@rozaneebefarda
هدایت شده از شیخعلےعزلتےمقدم
حضرت رقيه.mp3
12.5M
مجموعه صوتی
#تاریخ_عرفان_اسلامی
استاد: #یزدان_پناه
تعداد جلسات: ۱۷ جلسه
صوتها در کانال
@d_raoofi
بارگذاری می شود
@salmanraoofi
هدایت شده از فقاهت
📢 اطلاعیه
بسمه تعالی
با سلام و احترام، به اطلاع طلاب و فضلاء محترم رسانده می شود
درس اخلاق حضرت استاد شب زنده دار«دام ظله» امشب (سه شنبه 97/07/24 ) همراه با اقامه نماز مغرب و عشاء به امامت معظم له در موسسه بقیة الله «عج»برگزار می شود.
📍آدرس مؤسسه بقیه الله «عج»:
1⃣مسیر شماره یک: خیابان آیت الله مرعشی نجفی «رحمه الله علیه» (خیابان ارم)، کوچه 16 (ارک)، کوچه شهید حسین پور، انتهای کوچه، موسسه بقیة الله«عج».
2⃣مسیر شماره دو: خیابان معلم، کوچه 21، کوچه4، موسسه بقیه الله «عج».
#اطلاعیه
#درس_اخلاق
هدایت شده از سلمان رئوفی
#سوالات_حوزوی
#استاد_سلوک
#استاد_اخلاق
#سلوک
#عرفان
#لطفا_رسانه_باشید
باسمه تعالی
👈بارها درباره استاد اخلاق یا استاد سلوک مورد سوال قرار گرفته ام و بعضی افراد معروف را معرفی کرده ام و پاسخ این بوده که این افراد سرشان شلوغ است و به راحتی نمی توان از آنها استفاده کرد.
🔆خوب چاره چیست؟
🔆مطلب دیگر اینکه معمولا طلابی که از عرفان اطلاعی ندارند دنبال استاد اخلاق می گردند و نوعا هم به اساتید سلوک مراجعه داده می شوند
👈و متوجه تفاوت تعامل اساتید سلوک و تعامل اساتید اخلاق
🔆در تعامل نزدیک و استادُ و شاگردی با افراد و طلاب نیستند و لذا به مشکلاتی بر می خورند.
🔆لذا به ذهنم رسید این مطالب را خدمتتان عرض کنم.
👈چند نکته برای ورود در موضوع
🔆نکته اول: تفاوت استاد اخلاق و استاد سلوک
🔆استاد اخلاق نوعا به صورت کلی یا جزئی موعظه می کند و هدف او حداکثر رفع رذایل اخلاقی و تثبیت فضایل اخلاقی و دادن مشاوره اخلاقی به شماست و به طور طبیعی انتظار اطاعت کامل از شما ندارد گرچه انتظار گوش دادن به نصایح طبیعی است.
🔆مثال این نوع اساتید استاد آیت الله مجتهدی ره، حجت الاسلام و المسلمین شیخ حسین زاهد، آیت الله شیخ مرتضی زاهد رحمت الله علیهم هستند در مقایسه با مثلا آیت الله العظمی بهجت رحمت الله علیه اگر کسی میخواست رابطه استاد و شاگردی با این دو طیف داشته باشد و همچنین از قدما آیت الله ملا احمد نراقی صاحب معراج السعاده مشی و نوشته استاد اخلاق گونه و علامه سید مهدی بحرالعلوم طباطبایی که رساله سیر و سلوک منتسب به ایشان است مشی و نوشته عارف منشانه دارند.
🔆اما استاد سلوک اولا هدفش نشاندن توحید و عشق الهی در شماست
🔆ثانیا گرچه نگوید اما انتظار تبعیت از دستورات را دارد و عدم تبعیت مسلما نزد او تنبیه خاص خود را دارد.
و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمين
#لطفا_رسانه_باشید
@salmanraoofi
هدایت شده از سلمان رئوفی
#سوالات_حوزوی
#استاد_سلوک
#سلوک
#استاد_کامل
#استاد_غیر_کامل
#عرفان
🔆نکته دوم: انواع اساتید سلوک
👈در عرفان استاد و مباحث سلوکی مربوط به استاد تقسیمات مختلفی بسته به جهات مختلف دارد
🔆اما آنچه به درد همه افراد و طلاب میخورد این مباحث است
🔆1/ استاد خاص که همان معصوم است و تمامی مباحث درباره تفاوت معصوم با غیر معصوم درباره او صادق است مثل عدم سهو و نسیان و همچنین وصی منصوص پیامبر بودن و ...
🔆2/ استاد عام که بر چند قسم است
🔆1/2 استادکامل مُکَمِّل: استادی که مراحل نهایی توحید را شهود کرده و به کمال رسیده و توانایی به کمال رساندن و تربیت نفوس را هم دارد که از او تعبیر به استاد سلوک هم می شود.
🔆2/2 استاد کامل غیر مُکَمِّل: او کامل است اما توانایی رهنمایی سالکان را به دلایلی ندارد و بنا به مَثَل منقول از آیت الله العظمی بهجت ره مثل آب قلیل است که طاهر است ولی مُطَهِّر نیست.
🔆2/3 استاد صحبت:
👈استادی که اگر فردی عارف است،
و ملازم او می شود
👈 به دستورات سلوکی او احتیاجی ندارد و همراهی با او را برای تثبیت حالات یا پیشرفت مقامات ( حال و مقام به اصطلاح عرفانی) خود می خواهد
👈و اگر فردی سالک است
قصد تبعیت تام از او را ندارد
🔆اما می خواهد با ملازمت با او، در حالات سلوکی پیشرفت نماید و همچنین از دستورات او طبق شرایطی تبعیت میکند
👈و لذا قصد تبعیت تام ندارد
🔆 بلکه قصد ملازمت دارد
👈این نوع استاد در عرف عرفان به استاد صحبت معروف است.
🔆نسبت آیت الله سید مرتضی کشمیری و همچنین بنا به نقلی آیت الله العظمی سید احمد کربلایی برای آیت الله قاضی چنین بوده است یعنی آیت الله قاضی ملازم این افراد بوده اند به قصد استاد صحبت نه استاد سلوک.
🔆نکته سوم: آنچه بنده تا به حال در این زمان دیده ام
و احتمالا در زمانهای دیگر به این وسعت کم سابقه بوده این است که
🔆نوع اساتیدی که به عنوان استاد سلوک معروف و مورد تایید هستند، بسته به کمال خود با شما تعامل دارد
👈یعنی چون نوعا کامل نیستند دستوراتشان بعضا مثل پزشک های عمومی کلی و با روند مشخصی است ابتدا دستور توبه و محاسبه و مراقبه و اعلام امور روزانه بعد از آن بسته به پیشرفت، دستور رفتن به قبرستان و اذکار خاص و اجرای اعمال ماهانه هر ماه، و بعد دستورات دیگر که نوعا یکسان هستند.
👈اما استاد کامل اگر هم برنامه های یکسان به شاگردان بدهد دستورات خصوصی اش با اشراف بر تمام حالات درونی سالک است و لذا دستورات خصوصی بسیار متفاوت خواهد بود برای دیدن این نمونه ها به زندگی نامه آیت الله العظمی قاضی و همچنین کتاب نور مجرد مراجعه کنید.
👈👈بنا بر این اکثر افرادی که حتی به عنوان استاد عرفان و سلوک در عصر حاضر معروف هم هستند و مورد تایید همه نیز می باشند و حرفِ درستی پشت سر آنان، مبنی بر زیر سوال بودن عرفان و سلوک آنان نیست
👈بنا به اعتراف خودشان استاد کامل نیستند بلکه به مقتضای عمل به علم خود و مراجعه زیاد طلاب و نیاز شدید امروز به فعالیتِ این افراد،
🔆تربیت نفوس را با توجه به تکلیف بر عهده آمده و مرتبه معنوی خود، بر عهده گرفته اند
👈لذا در سایت دو استاد معروف عرفان دیدم که خود به اینکه استاد کامل سلوک نیستند اعتراف کرده اند گرچه شاگردان بسیاری را تحت تربیت خود دارند و جلسات موعظه و سلوک نیز دارند
👈👈و به دلیل همین مواعظ و جلسات و داشتن شاگرد توهم بسیاری از افراد حتی مسن که به ایشان مراجعه کرده اند این است که این افراد استاد کامل هستند حال اینکه افراد خبره می دانند که چنین چیزی نیست و خود آن اساتید هم بدون وجه تواضع معترف به این مساله هستند.
👈👈نکته مهم اینکه
🔆🔆البته و صد البته این مطالب بدین معنی نیست که بنده و امثال بنده طلبه های مبتدی و مانده در انجام کامل واجبات و ترک محرمات وقتی به این اساتید مراجعه میکنیم از دستورات آنها تبعیت کامل نداشته باشیم
🔆بلکه منظور این است که اگر در کار سلوک جدی هستید و با این اساتید ارتباط دارید باز هم باید دنبال استاد کامل بگردید و دست از طلب و جستجو بر ندارید در عین اینکه پایبندی کامل و تام به دستورات این اساتید دارید
و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمين
#لطفا_رسانه_باشید
@salmanraoofi
هدایت شده از سلمان رئوفی
#سوالات_حوزوی
#حوزوی
#عرفان
#علوم_حوزوی
🔆نکته چهارم: دو نوع علوم
👈شاید بدانید ولی علوم دو دسته هستند
🔆یک دسته علوم ظاهری که با تعلیم و تعلم به دست می آیند
🔆و یک دسته علوم باطنی که با عمل حاصل می شوند.
👈👈دین اسلام و علم توحید هم به صورت ظاهری قابل تحصیل هستند و هم به صورت باطنی.
👈ابتدای مضامین مهم و شریف حدیث عنوان بصری اشاره به همین امر دارد «فَقَالَ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ لَيْسَ الْعِلْمُ بِالتَّعَلُّمِ إِنَّمَا هُوَ نُورٌ يَقَعُ فِي قَلْبِ مَنْ يُرِيدُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَنْ يَهدِيَهُ فَإِنْ أَرَدْتَ الْعِلْمَ فَاطْلُبْ أَوَّلًا مِنْ نَفْسِكَ حَقِيقَةَ الْعُبُودِيَّةِ وَ اطْلُبِ الْعِلْمَ بِاسْتِعْمَالِهِ وَ اسْتَفْهِمِ اللَّهَ يُفَهِّمْك.» (مشكاة الأنوار في غرر الأخبار؛ النص؛ ص326 )
🔆در اینجا صریحا تعلیم علم را با تعلّم و فراگیری نفی می کند که مقصود همین علوم باطنی است و دلالتهای غیر صریحی در حدیث نیز همین گفته را تایید می کند.
🔆البته مضمون انداختن علم در قلب به صورت استفاضه از رسول الله وارد شده که در ذیل آیه 125سوره مبارکه الأنعام « فَمَنْ يُرِدِ اللَّهُ أَنْ يَهْدِيَهُ يَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلْإِسْلامِ» آمده:
فِي الْمَجْمَعِ قَدْ وَرَدَتِ الرِّوَايَةُ الصَّحِيحَةُ أَنَّهُ لَمَّا نَزَلَتْ هَذِهِ الْآيَةُ سُئِلَ رَسُولُ اللَّهِ ص عَنْ شَرْحِ الصَّدْرِ مَا هُوَ فَقَالَ نُورٌ يَقْذِفُهُ اللَّهُ فِي قَلْبِ الْمُؤْمِنِ فَيَشْرَحُ صَدْرَهُ وَ يَنْفَسِحُ قَالُوا فَهَلْ لِذَلِكَ أَمَارَةٌ يُعْرَفُ بِهَا فَقَالَ نَعَمْ وَ الْإِنَابَةُ إِلَى دَارِ الْخُلُودِ وَ التَّجَافِي عَنْ دَارِ الْغُرُورِ وَ الِاسْتِعْدَادُ لِلْمَوْتِ قَبْلَ نُزُولِهِ. بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج65 ؛ ص235 و ص: 236
👈👈بنا بر این دو نوع علم داریم و دو نوع روش فراگیری
🔆1/ شاگردی کردن
و
🔆2/ عمل کردن
👈علوم ظاهری با روش اول
و
👈علوم باطنی با روش دوم قابل تحصیل هستند.
🔆لذا توجه به این نکته لازم است که در علوم معنوی محور اصلی عمل است
👈و بعد هم قاعده (قَوْلِ النَّبِيِّ ص مَنْ عَمِلَ بِمَا يَعْلَمُ وَرَّثَهُ اللَّهُ عِلْمَ مَا لَمْ يَعْلَم الفصول المختارة.ص107) هر کس به علمش عمل کند خداوند علم آنچه ندارد را به او به طور وراثتی میدهد
🔆که این وراثت توضیحات زیادی دارد که مقام گنجایش ندارد و بعد استاد و تحصیل عرفان و ....
🔆نکته مهم آخر
👈اگر به علم خود محکم عمل کنیم
👈و در طلب جدیت داشته باشیم
🔆خدای متعال استاد را به سالک عامل مُجِّد، سوخته و عاشق دلخسته خواهد رساند.
👈👈اگر در نماز شب و واجبات و ترک محرمات مانده ایم فرضا که با خوش قسمتی استاد کامل هم پیدا کنیم
👈👈وضعمان بدتر خواهد شد نه بهتر
👈چرا که به علومی دسترسی پیدا میکنیم و عمل نمی کنیم
🔆و لذا نفاق و قساوت قلب ما بیشتر خواهد شد و حال ما بدتر و از هدایت دورتر
🔆چه بسا افرادی که به همین علت عاقبت به خیر نشدند
🔆🔆پس به ارتباط و شرکت در مواعظ همین اساتید معروف و مورد اجماع اکتفا کنیم و بی جهت کار خود را سخت تر و حال خود را خراب تر نکنیم
و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمين
#لطفا_رسانه_باشید
@salmanraoofi
هدایت شده از سلمان رئوفی
#سوالات_حوزوی
#استاد_سلوک
#سلوک
#عرفان
👈اما پاسخ
🔆1/ همانطور که حافظ فرموده و آیت الله العظمی بهجت رحمت الله علیه در نامه ای فرمودند:
🔆قومی به جد و جهد نهادند وصل دوست
قومی دگر حواله به تقدیر می کنند
🔆هیچ چیزی در معنویات به اندازه عمل انسان، در رشد انسان تاثیر ندارد.
🔆چه بسیار افرادی که سالها در کنار آیت الله العظمی قاضی بودند ولی هیچ بهره ای نبردند همانطور که علامه طهرانی اشاره داشته اند.
👈بنابر این عمل خود و عمل به دانسته های خود را، مساله اول و اساسی و محوری بدانیم
👈و کسالت و تنبلی خود را بیهوده توجیه نکنیم.
🔆تا وقتی خود، در عمل کاهلیم هیچ چیزی دادرس ما نخواهد بود، حتی اگر ملازم امام معصوم باشیم، استاد سلوک که جای خود را دارد.
🔆2/ از درس گرفتن، مباحثه کردن و خصوصا گعده گرفتن با اساتید و طلاب غافل به شدت بپرهیزیم.
🔆در انتخاب هم حجره نهایت دقت را داشته باشیم و اگر مجبور به هم حجره شدن با چنین افرادی شدیم،برنامه خود را برای آنها در عمل روشن کنیم و با جدیت مشغول درس و بحث و استفاده از اساتید اخلاق باشیم.
🔆از نزدیک شدن به طلاب اهل غیبتِ اساتید، مراجع و عارفانی چون #آیت_الله_قاضی و آیت الله بهجت و امثال آنها و #امام_خمینی و #رهبر_معظم_انقلاب فرار کنیم
👈که متاسفانه طلاب غافل زیادند و طلاب فاجر کم نیستند
خدا میداند که یک موسیقی مثلا حلال چه تاثیر بدی دارد چه برسد به همنشین شدن با اهل دنیا و معصیت و غفلت
🔆اعاذنا الله من شرور انفسنا و سیئات اعمالنا
👈در وقت کسالت معنوی از امور زیر غافل نباشیم
🔆3/ از نقش موعظه غافل نباشیم. چه بسا در تابستان، ماه مبارک رمضان و ایام تعطیل و ... دروس اخلاق تعطیل باشد
🔆یا در جایی هستیم که دسترسی به اساتید نداریم
👈حداقل سعی کنیم پای منبر یک منبری که به مواعظ خود عامل است و موعظه می کند حاضر شویم.
🔆4/ از استفاده از صوت اساتید اخلاق و سلوک غافل نباشیم
🔆صوت اساتید هم بسته به عامل بودن، آنان موثر است و بعضا تاثیرات عجیبی از همین مواعظ صوتی دیده شده است.
🔆5/ از استفاده و مطالعه کتب اساتید عرفان و اخلاق، غافل نباشیم و به فراخور حال این کتب را بخوانیم
👈👈و همانطور که برای درس و مباحثه، برنامه داریم برای خواندن این کتب برنامه داشته باشیم.
🔆خصوصا از کتابهایی مثل منیة المرید شهید ثانی، معراج السعادة ملا احمد نراقی، کتب سلسه ملاقلی جولا مثل تذکرة المتقین و المراقبات و رساله لقاء الله و همینطور کتب امام راحل عظیم الشان رحمت الله علیه استفاده ببریم.
🔆6/ از خواندن زندگی نامه علمای ربانی مثل #شیخ_اعظم_انصاری ره ، #امام_خمینی، #آیت_الله_قاضی و کتبی که در این باره نوشته شده استفاده ببریم
🔆همینطور از خواندن زندگی نامه شهدا و اگر پیدا کردیم وصیتنامه های آنان استفاده کنیم
🔆7/ به خاطر مباحثی که گفته شد خود را از اساتید اخلاق و عرفان محروم نکنیم
🔆مراوده، حضور و استفاده از مواعظ آنان را جزء اصلی برنامه های خود قرار دهیم،
👈👈عیب گذاری بر اساتید و کم دیدن آنان مقابل امثال #آیت_الله_قاضی و نواقص دیگری که هر استادی حتی #آیت_الله_قاضی نیز ممکن است داشته باشد
🔆باعث نشود که از هیچ کسی و هیچ درسی و هیچ موعظه ای استفاده نکنیم،
👈که این خود از مکائد بزرگ شیطان است و تفصیل این مساله، خود شرح مفصلی دارد.
🔆8/ اگر واقعا طالب معنویات هستیم عرفان بخوانیم
🔆و بدانیم همانطور که در فقه خیلی جزئیات و ریزه کاری ها، هست که باید حتما خوب در درس خارج شرکت کرد تا نکات مهم و کلیدی را در فهم احکام و شناختِ بزرگان فقه به دست آورد
👈بدانید در عرفان هم همینطور است و باید عرفان خواند تا بسیاری ریزه کاریها را در شناخت عارفان و ظرائف عرفان درک کرد و به علم خودسازی و ظرائف آن آگاه شد
🔆البته واقعا عمل و مراقبه در این علم جایگاه ویژه ای دارد.
👈👈👈نکته مهم آخر
🔆از مراجعه به افراد
👈غیر معروف
👈و جوان (کمتر از پنجاه سال) بپرهیزیم
👈و دقیق و با حوصله درباره استادی که میخواهیم به او مراجعه کنیم تحقیق کنیم.
👈👈مساله در استاد اخلاق و سلوک فقط نماز شب و گریه در حال نماز و سوز در حال موعظه و خبر از غیب نیست
👈چه بسا افرادی که مقید به نماز شب هستند و واقعا از غیبِ ما، مطلع اما حب دنیا و مرید بازی در آنان بیشتر است
🔆بدانیم که این مساله با دنیا و آخرت ما سر و کار دارد و بسیار حساس است پس خوب تحقیق کنیم
👈و عامل بودن استاد به گفته هایش را
👈دقیق
و
👈درست
🔆در عمل بسنجیم
و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمين
#لطفا_رسانه_باشید
@salmanraoofi
مژده به دوستداران عرفان و حکمت
کانال مدرس گرانقدر فلسفه و عرفان
استاد یدالله یزدانپناه
راه اندازی شده است
ان شاء الله از امسال دروس
خارج نهایه
شرح تفسیر المیزان
عرفان دروادی عمل
را هم به صورت هفتگی در آن قرار خواهیم داد.
https://eitaa.com/nasimehekmat
هدایت شده از زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
#خبر
🔴دیدار آیتالله شبیری زنجانی با محمد خاتمی و عبدالله نوری، موسوی خوئینیها، معادیخواه و کرباسچی
📅۲۰ مهر ۹۷ در تهران
@howzeh_enghlab
هدایت شده از زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
به خاطر بی بصیرتی علما خیلی ضربه خورده ایم...
__
#امام_خامنه_ای
__
@howzeh_enghlab
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔰 از وضعیت بودجه تا تدوین اسناد ۱۴۱۴ برای حوزههای علمیه
🔻آیت الله اعرافی در جمع نمایندگان طلاب و فضلا:
🔹در دو سالی که مدیریت حوزه را به بنده سپردند، به ۱۸ استان کشور سفر داشته و میانگین روزانه ۹ ساعت برای مدیریت حوزه وقت گذاشته ام که ان شاءالله پس از معرفی مدیر جدید جامعه المصطفی العالمیه، وقت بیشتری نیز خواهیم گذاشت.
🔹 قرار ما بر فروریختن دستاوردهای گذشته بزرگان حوزه نبوده و نیست؛ بلکه معتقدیم فعالیتهای پیشینیان ما مهم است و باید مهم شمرده شود؛ البته باید به #نیازهای_روز نیز توجه داشت و بر اساس آن برنامه ریزی کرد.
🔹امروز #بودجههایفرهنگی؛ مخصوصا بودجه حوزه دچار سخت ترین وضعیت خود در سال های اخیر شده و ما برای 500 برنامه حوزه که برای 5 سال برنامه ریزی شده، با مشکلات بسیاری مواجه بوده و تقریبا فقط برای پنج برنامه مهم بودجه داریم.
🔹بودجه های عمرانی حوزه تقریبا #صفر و بودجه های جاری هم در بدترین شرایط خود است که حتی حقوق کارمندان حوزه به طور کامل پرداخت نشده است.
🔹امروز جهانی نیازمند و البته همراه با دشمن روبروی حوزه قرار داشته که به برکت انقلاب اسلامی به صورت بی سابقه دربهای خدمت به سوی حوزههای علمیه باز شده و باید #پاسخگو باشیم.
🔹برای اولین بار است که مدیریت حوزه بر اساس مطالعات دارای #اسنادجامع و نظامات راهبردی شده و به این دستاورد دست یافته است.
مجموعه این اسناد برای سال 1414 هدف گیری کرده که در قریب به 20 حوزه تخصصی کلان حوزه های علمیه ورود نموده است.
در این برنامه قریب به 500 برنامه در قلمروهای آموزش، پژوهش، تهذیب، تبلیغ و ... تعریف شده و آماده ایم که در اختیار هیأت رئیسه مجمع نمایندگان طلاب قرار گرفته و در کمیسیون های مجمع مورد بررسی قرار بگیرد.
🔹#درختواره رشته های حوزوی در مدیریت جدید حوزه تدوین شده که تا دو ماه دیگر در سطح دو، سه و چهار حوزه و در 11 رشته نهایی خواهد شد.
🔹ایجاد نظام شورایی مدیریت حوزههای علمیه
🔹شکلگیری شورای عالی نهادهای حوزوی
🔹تدوین طرح کارویژههای روحانیت
🔹آمایش سرزمینی
🔹تدوین نقشه جامع علمی حوزه
🔹تدوین طرح مطالعات راهبردی حوزه و روحانیت
🔹تدوین متون آموزشی جدید
🔹تلاش در حوزه تقویت فقه معاصر با اضافه شدن دروس جدید
🔹تلاش برای ایجاد منابع پایدار برای حوزه
🔹ایجاد شورای فقه معاصر
🔹اصلاح امتحانات شفاهی
http://hawzahnews.com/detail/News/465710
➕ @HawzahNews| خبرگزاریحوزه
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔻حجتالاسلاموالمسلمین رمضانی :
☑️ حوزه تفسیر صحیح حقوق بشر را به دنیا ارائه دهد/ جهان تشنه تفکر ناب اسلامی است
🔻رئیس سابق مرکز اسلامی امام علی (ع) هامبورگ آلمان گفت:
➖در دنیا عدهای به دنبال مدیریت هستند و با ترویج فرهنگ غرب به دنبال #سیطره برجهان هستند. اینگونه نیست که هر چه در غرب گفته میشود باطل باشد و حوزههای علمیه باید نظریات را بررسی کنند.
🔹#عقلانیت در کنار مهدویت شاخصه مکتب اهلبیت (ع) است، البته عقلانیتی مدنظر است که انسان را در مسیر توحید قرار دهند و معنویتی مدنظر است که برخاسته از دین باشد. و امروز 4000 مکتب معنوی غیردینی در اروپا و غرب شکلگرفته تا نیاز بشر را برطرف کند.
🔹بخشی از مخاطبان ما در غرب #اهلسنت هستند، #تقریب را نباید یک تاکتیک مطرح کرد بلکه من معتقدم مسئله تقریب یک #باور برگرفته از مکتب اهلبیت (ع) است.
🔹بخشی دیگ از مخاطبان ما غیرمسلمانان هستند و ما مسئله #دیالوگ را برای همافزایی و همگرایی تلقی میکنیم، دیالوگ یعنی پرداخت به موضوعات مشترک در ادیان الهی بهعنوان باور.
🔹دنیا تشنه تفکر ناب اسلامی است و حوزه علمیه نیازمند افرادی جوان برای حضور در عرصه بینالملل است.
امروز در غرب اسلام #لیبرال، سکولار و #افراطی از شیعه و سنی ترویج داده میشود حال اگر ما بخواهیم اسلام جامع را بهصورت جامع، دقیق و عمیق با جنبه فردی و اجتماعی ترویج دهیم قطعاً کار سختی است.
🔹اندیشمندان غربی بر این باور هستند که شیعه و مکتب اهلبیت (ع) میتواند #پاسخگوی بسیاری از پرسشهای بشر واقع شود، زمانی که چنین بستری در دنیا و مراکز علمی جهان فراهمشده حوزه علمیه وظیفه تربیت مبلغانی در این سطح است.
🔸حوزه علمیه هامبورگ را با دو سال فکر و بررسی نظرات تأسیس کردیم
محصلان حوزه علمیه هامبورگ همه جوان هستند و در ایام تبلیغی با مهاجرت به کشورهای خودشان تبلیغ معارف اهلبیت (ع) را انجام میدهند و در این پیچ تاریخی این فرصت بزرگی است.
✳️ من در کشورهای اروپایی و در این 13 سال، رویشهای انقلاب را مشاهده کردم، برخی جوانان اروپایی انقلابی نگران وضعیت موجود هستند و این نگرانی را به رهبر معظم انقلاب انتقال دادم و در جواب ایشان فرمودند "به جوانان اروپایی بگویید نگران نباشند".
🔹حوزههای علمیه که در حقیقت استوانههای تولید فکر و اندیشه هستند، نباید درراه خود خسته شوند، نگاه دنیا به لحاظ سیاسی، اخلاقی و همه عرصهها به حوزه علمیه #قم است و ما باید تفسیر صحیحی از #حقوقبشر را به دنیا ارائه دهیم.
http://hawzahnews.com/detail/News/465723
➕ @HawzahNews| خبرگزاریحوزه
باسمه تعالی
کتاب "یادت باشد" خاطرات همسر شهید حمید سیاهکالی مرادی را یکبار خواندم و دور دوم هم رو به اتمام است و احتمالا باز هم بخوانم
توصیه ام به خانمهای طلبه و غیر طلبه بزرگواری که در کانال حضور دارند این است که کتاب را با دقت بخوانند
عمده پایه سعادت در زندگی مشترک همانطور که استاد عزیزم حجت الاسلام و المسلمین امینی نژاد هم میفرمودند "محبت" و عمده مساله در خانمها برای زندگی مشترک "محبت به همسر" است که حلال تمامی مشکلات است.
چه آقایان و چه خانمها اگر در ابراز عشق به همسرشان مشکل دارند کتاب مشحون از نکات اکسیر گونه این روابط همراه با معنویات است.
قدر کتاب را بدانیم
شیخ و پیر و مراد ما امام راحل عظیم الشان سلام الله علیه ارشاد به حِکَم این عشاق حق داشتند حال چه وصیتنامه چه زندگی نامه
و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین
۱۳۹۷/۷/۲۶
@salmanraoofi
چه آقایان و چه خانمها اگر در ابراز عشق به همسرشان مشکل دارند کتاب مشحون از نکات اکسیر گونه این روابط همراه با معنویات است
قدر کتاب را بدانیم
شیخ و پیر و مراد ما امام راحل عظیم الشان سلام الله علیه ارشاد به حِکَم این عشاق حق داشتند حال چه وصیتنامه چه زندگی نامه
@salmanraoofi
هدایت شده از گردباد نیوز
هوش سفید
🔴 افزایش اعتیاد اینترنتی در کشور
سید علیرضا آل داود، پژوهشگر فضای مجازی درباره اعتیاد اینترنتی و وضعیت کشورمان در این حوزه اظهار کرد: یکی از معضلات جدی این روزهای فضای مجازی کشور، اعتیاد اینترنتی است.
وی افزود: برخی مطالعات نشان داده که بیش از 14 درصد از کاربران اینترنت، مبتلا به علائم رفتارهای وسواسی، حالت روانشیدایی، افسردگی، انزوای اجتماعی، عزتنفس پایین و ... هستند که متاسفانه در کشو ما هیچ آماری از میزان اعتیاد افراد به اینترنت وجود ندارد و این در حالیست که مردم کشور ما در روز بیش از 5 تا 9 ساعت از این فضای استفاده میکنند.
این پژوهشگر فضای مجازی با اشاره به اینکه بر مبنای گزارش وزارت آموزش و پرورش در سال 93، از مجموع یک میلیون و 300 هزار دانشآموزی که در امتحان نهایی شرکت کردهاند، بیش از 80 درصد دانشآموزان با میانگین نمره 12 قبول شدند، متذکر شد: این گزارش نشان میدهد که با وجود پایین بودن کیفیت آموزشی در سطح کشور (که بر کسی پوشیده نیست)، با نوعی افت شدید تحصیلی در جامعه مواجهایم که استفاده از تلفن همراه و ورود دانشآموزان به فضای مجازی و سرگرم شدن در شبکههای اجتماعی و بازیهای اینترنتی، یکی از دلایل مهم افت تحصیلی دانشآموزان است.
آل داود به ملاکهای تشخیصی مطرح شده بهمنظور تشخیص اعتیاد اینترنتی اشاره کرد و افزود: اینترنت نخستین اولویت زندگی، اضطراب، تفکرهای وسواسی، اختلالات عاطفی، کجخلقی، انزوای اجتماعی، عزت نفس پایین، افسردگی، کنارهگیری، از همگسیختگی روابط اجتماعی، بیقراری، فقدان کنترل زمان، رفتار نادرست و شیفتگی استفاده مدام، از ملاکهای تشخیص اعتیاد اینترنتی در افراد است که خانوادهها اگر چنین حالاتی را در فرزندانشان یا خودشان مشاهده میکنند باید هرچه سریعتر نسبت به رفع آن اقدام کنند.
این پژوهشگر فضای مجازی به روشهای درمان ابتدایی اعتیاد اینترنتی بخصوص برای فرزندان توسط والدین اشاره کرد و افزود: یکی از روشهای بسیار موثر، شکستن عادات فردی است بطوریکه در این روش فرد باید دریابد که استفاده وی از اینترنت از حد متعارف خیلی بالاتر است و برای کاهش استفاده تا حد معمول باید روال عادی زندگی خود را عوض کند به عنوان مثال میتوان روز بدون موبایل را در کنار خانواده یا دوستان برنامهریزی کرد.
وی ادامه داد: روش دوم این است که افراد باید برای پر کردن اوقات خود کارهای دیگری در نظر بگیرند یعنی افراد دچار اعتیاد به اینترنت که میخواهند از این عادت رهایی یابند باید برای اوقات بیکاری خود یا اوقاتی که روی خط اینترنت نیستند، کارها و فعالیتهای دیگری را در نظر بگیرند که میتوان به جایگزین کردن کتاب با دستگاهها و ابزارهای هوشمند متصل به اینترنت اشاره کرد.
آل داود تصریح کرد: روش سوم، روش تمرین وارونه است؛ این تمرین به اینصورت است که مثلاً اگر شما عادت کردهاید که هر روز صبح که از خواب بیدار میشوید، شبکههای اجتماعی، پیامرسانها یا ایمیل خود را بررسی کنید این روند را تغییر دهید، شما میتوانید به جای این کار ابتدا یک دوش بگیرید یا صبحانه بخورید یا به عنوان مثال از ساعتهای کلاسیک برای بیدار شدن بجای تلفن همراه استفاده کنید.
این مدرس سواد رسانهای با اشاره به اینکه برنامهریزی کردن نیز از راههای ترک اعتیاد اینترنتی است، ادامه داد: برای اینکه زیاد از اینترنت استفاده نکنید شما باید یک برنامه هفتگی برای خودتان تهیه کنید که در آن تعداد جلسات استفاده از اینترنت مشخص شده باشد و برای هر جلسه اهداف معقولی درنظر گرفته باشید، به مرور میتوان تعداد جلسات و مدت آن را در برنامه کم کرد.
آل داود با بیان اینکه تنظیم پرسشنامه نیز یکی از روشهای دیگر ترک اعتیاد اینترنتی است، گفت: در این روش از خودتان بپرسید: « موقعی که من از اینترنت استفاده میکردم چه چیزهایی را از دست دادم؟» پاسخ و فعالیتهایی را که در جواب این سؤال پیدا میکنید زیر هم بنویسید، وقتی فهرست بیپایان این فعالیتها را ببینید متعجب خواهید شد این کار شما را در رهایی از اعتیاد اینترنتی مصممتر خواهد ساخت.
وی با اشاره به نقش خانواده در ترک اعتیاد اینترنتی اظهار کرد: حمایت خانوادگی از اصلیترین راههای ترک اعتیاد اینترنتی است؛ از آن جایی که اعضای خانوادهتان میدانند که شما بهتر از اکثر مردم هستید و شما را دوست دارند، حمایت آنها کمک فراوانی به شما خواهد کرد تا از این وابستگی نجات پیدا کنید.
@aledavood
هدایت شده از گردباد نیوز
هوش سفید
🔴 بررسی نقش شبکه های اجتماعی در فتنه 88 در گفتگو با سید علیرضا آل داوود پژوهشگر و کارشناس فضای مجازی:
سید علیرضا آل داود درخصوص تاثیر شبکه های اجتماعی و فضای اینترنتی در فتنه 88 اظهار داشت: در تاثیر این فضا بر دامن زدن به آتش فتنه چند گواه وجود دارد، ابتدا طرح اندیشکده بروکینگز امریکا (Brookings Institution) با نام استراتژی توییتری اوباما که در آن به وی گفته شده بود از طریق میکروبلاگ توییتر می تواند بر روند ایجاد شبکه و اغتشاشات بسیار تاثیرگذار باشد، این در حالی بود که در آن سال تعداد کمی از مردم ایران از توییتر استفاده می کردند و بیشترین فعالیت این میکروبلاگ جنبش سازی درایران بود که متاسفانه مورد غفلت مسئولان قرار گرفت.
وی ادامه داد: شاهد دوم بر این ماجرا خاطرات هیلاری کلینتون وزیر امورخارجه وقت امریکا بود که در سال 2015 منتشر می شود، وی در آن کتاب (انتخابات های سخت) به وضوح به بهره گیری از دیپلماسی دیجیتال اشاره دارد و می گوید "ما به توییتر گفتم تعمیراتش را به تعویق بیندازد تا مردم بتوانند ارتباطشان را با خارج از ایران حفظ کنند" و برای این امر یکی از مسئولان امور خارجه را به نام کوهن از امریکا به بغداد اعزام میکند تا با جک دورسی مدیر توییتر برای متوقف کردن تعمیرات این میکروبلاگ مذاکره کند!
آل داوود تاکید کرد: مسئولین امریکایی از تمام اقدامات سازمان سیا برای راه اندازی فتنه 88 به گونه ای بی اطلاع بودند که در خاطرات کلینتون این کمبود اطلاعات مشهود است و این در حالی بود که باید فردی را برای مذاکره در خصوص تعویق تعمیرات این شبکه جاسوسی از امریکا به بغداد که نزدیک ترین پایتخت به ایران بود، اعزام کنند.
این پژوهشگر فضای مجازی ادامه داد: سوال جدی اینجا بوجود می آید که جک دورسی مدیر توییتر در زمان اغتشاشات دقیقا در بغداد مشغول انجام چه فعالیتی بوده است.
وی گفت: همچنین در این کتاب به کمک 50 میلیون دلاری به توییتر اشاره می شود و کلینتون به نوعی در کتابش به نقش مهم توییتر در اغتشاشات رخ داده اعتراف می کند.
انتشار پیامها در BBC کمتر از دو دقیقه
آل داوود با اشاره به راه اندازی تلویزیون فارسی بی بی سی چند ماه پیش از فتنه 88 اظهار داشت: همزمان با راه اندازی این شبکه ماهواره ای توسط انگلیس صفحات و پروفایل های حمایتی و اطلاع رسانی که برای خبرسازی در فضای فیس بوک و میکروبلاگ توییتر ایجاد شده بودند با حجم بسیار عجیب و با سرعتی غیر عادی مشغول به فعالیت شدند و پس از انتشار خبر جعلی در این پیام رسان ها، آنان این پیام را با خبر فوری و زیر نویس فوری مخابره می کردند.
این کارشناس حوزه مجازی اعلام کرد: یکی از فتنه گران در آن زمان به روند این اطلاع رسانی اشاره کرده بود که پیام پس از تولید در توییتر و فیس بوک به فاصله زمانی کمتر از دو دقیقه در بی بی سی فارسی زیرنویس میشود که این نشان از هماهنگی سران فتنه با انگلیس و آمریکا داشت.
وی افزود: رهبر فرزانه انقلاب اسلامی از سال ۸۹ تا سال ۹۲ سه مرتبه به جلوگیری از تعطیلی توییتر و نقش آنان در فتنه ۸۸ توسط آمریکایی ها اشاره کردند.
@aledavood