هدایت شده از پندهای سعادت
🔰بیانات استاد شب زنده دار دام ظله بمناسبت ارتحال حضرت آیت الله سید محمود شاهرودی رضوان الله علیه در ابتدای درس خارج
📆تاریخ: 1397/10/04
🔸رحلت تاسف بار مجاهد عظیم الشان عالم بزرگوار حضرت آیت الله حاج سید محمود شاهرودی رضوان الله علیه را خدمت حضرت بقیةالله الاعظم ارواحنا فدا و همهی شیعیان، موالیان، حوزویان، علما و رهبری معظم تسلیت عرض میکنیم.
🔸حقیقتا فقدان این بزرگوار ضایعهی بسیار دردناک و بزرگ است و مصداق حقیقی روایت مبارکه ایست که فرموده است « إِذَا مَاتَ الْمُؤْمِنُ الْفَقِيهُ ثلمَ فِي الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا يَسُدُّهَا شَيْء »[1] .
🔸این بزرگوار در حوزه علیمه از نظر علمی یک استوانه ی مهمی بودند، ایشان شخصی بودند که قبل از سی سالگی آن مطالب عمیق را از استاد دریافت کردند و به رشته ی تقریر درآوردند، خود این نشان می دهد که یک نبوغ بالایی در ایشان وجود داشته که در آن سنین این گونه بتواند این مطالب عمیق را دریافت کند.
🔸حقیقتا ایشان و آیت الله آقای حاج سید کاظم حائری دام ظله در مباحث اصولی نقطه ی عطفی هستند چون اینها واسطه فیض شدند و آن مطالبِ متفکر بزرگ مرحوم آیت الله شهید صدر رضوان الله علیه را دریافت کردند و منتشر کردند. افکار و مباحث مرحوم شهید صدر یک قوت ویژه ای به این اصول داد که واسطه در فیض و نشر آنها همین بزرگواران هستند.
🔸من خدمت خود ایشان هم یک وقت عرض کردم که ما مدیون شما هستیم، چون راه رسیدن به این افکار و مباحث همین طریق بود، البته آن موقعی که ما درس آیت الله حائری دام ظله شرکت می کردیم این مباحث هنوز نیامده بود فقط جلد اخیرش که تعادل و تراجیح بود آمده بود و یکی از امتیازات درس آقای حائری هم این بود که ایشان مطالب شهید صدر را نقل می فرمودند. این درس در بیرون بصورت خصوصی بود ایشان آن موقع صدر می فرمودند، ایشان در یک منزلی برای شاگردان مرحوم صدر درس خارج می گفتند و بنده هم شرکت می کردم و دوره ای آقای حائری قبل و دوره آقا سید محمود شاهرودی دوره بعد است.
🔸از این جهات علمی، مهمتر این است که ایشان با این کمال علمیتی که داشت و این علمیت کم نظیر بود خادم اسلام بود خادم اهداف و آرمان های الهی بود.
یک شخصیت با این اوصاف که مورد قبول بود و از استوانه های انقلاب هم بودند وجود ایشان در شورای نگهبان و در جاهای دیگر که احتیاج به علمیت و فقاهت است یک امری بود که باعث اطمینان مردم می شد.
🔸با این کمالات علمی که ایشان داشت من خودم در این جلساتی که روزهای چهارشنبه یا پنج شنبه در محضر رهبری داریم و گاها هم مباحث فقهی می شود و ایشان هم شرکت می فرمودند، از ایشان شنیدم که به رهبری می گفتند که من سرباز هستم در هر وظیفه و دستوری که شما داشته باشید، و این حرف برای خدمت به اسلام است که در خدمت رهبری می گفت من سرباز هستم در هر وظیفه ای که شما بر عهده من بگذارید.
🔸این خیلی نکته ی مهمی است که خدای متعال ان شاءالله این مطلب، این فهم و این درک را در همه ی ما ایجاد بفرماید و داشته باشیم که مقصود ما تحصیل رضای خدای متعال و خدمت به دین، خدمت به اسلام، خدمت به اهل بیت علیهم السلام باشد و امور دیگر همه فانی شدنی است.
🔸مرحوم والد ما می فرمودند: مرحوم امام رضوان لله علیه بعد از فوت آیت الله بروجردی قدس سره در همین مسجد اعظم فرمودند این شخصیت با این عظمت، این مرجعیت گسترده که ایشان داشت الان کجا است؟ این برای همهی ما درس و منبه هست که بالاخره دیر یا زود تمام می شود.
هیچ توقعی نبود که الان آیت الله شاهرودی در این سن هفتاد سالگی فوت کند، در ایشان امید به این بود که سالیان طولانی در حوزه های علمیه نورافشانی بکنند، معتمد علمی و فتوایی حوزه ها باشند ولی آنچه که برای ایشان مانده است خدماتی است که برای خدا انجام داد، آن کارهایی است که برای خدای متعال انجام داد.
🔸این روحیه بسیار روحیه مهمی است، این روحیه در آیت الله شاهرودی رضوان لله علیه بود. این روحیه در خود رهبری معظم هم است، خود ایشان این مطلب را فرمودند که من خودم را آماده کرده بودم که امام به من بفرمایند دست زن و بچه ات را بگیر و برو در فلان روستای دور افتاده خدمت کن. من خودم را برای این کار آماده کرده بودم.
این روحیه خیلی روحیه ی مهمی است که غرض فقط خدمت به اسلام و خدمت به اهل بیت علیهم السلام باشد و اینها باقی می ماند، حال اگر در کنار این ها سلاح های علم و سایر اموری که برای نشر اسلام نیاز است باشد نور علی نور خواهد شد.
خدای متعال ایشان را با اولیاءاش محشور بفرماید و فقدان ایشان را به احسن وجه جبران بفرماید.
[1] . الکافی، ج8، ص 38
#بیانات
#خبر
🌐 @pand_saadat
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🏴 رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت فقیه عالیقدر و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام آیتالله #هاشمی_شاهرودی را تسلیت گفتند.
📝 متن پیام حضرت آیت الله خامنهای به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
◾با تأسف و اندوه خبر درگذشت فقیه عالیقدر و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیةالله آقای حاج سیدمحمود هاشمی شاهرودی رضوان الله علیه را دریافت کردم. این ضایعهی اسفبار که پس از حدود یک سال بیماری سخت و دردناک واقع شده است مایهی تالّم همهی کسانی است که به مقام علمی و خدمات با ارزش ایشان به نظام اسلامی و نیز به مجموعههای فقهی و اصولی و حقوقی حوزههای علمیه آشنا میباشند. ایشان #استادی_بزرگ در حوزه علمیه قم و کارگزاری #با_وفا در مهمترین تشکیلات نظام جمهوری اسلامی، عضو مؤثری در شورای نگهبان و رئیس موفقی در مجمع تشخیص مصلحت بودند و آثار و برکات علمی بسیاری از خود بر جای نهادند.
◾ ایشان همچنین برادر سه شهید و از یاران و شاگردان و همراهان شهید نامآور و بزرگوار سیدمحمدباقر صدر بود.
◾ اینجانب مصیبت درگذشت این عالم برجسته را به خاندان مکرم، همسر گرامی و فرزندان محترم و همه وابستگان و نیز به حوزهی علمیه قم و شاگردان و همکاران علمی و ارادتمندان ایشان تسلیت میگویم و رحمت و مغفرت الهی و علوّ درجات ایشان را از خداوند متعال مسألت مینمایم.
◾ سیّد علی خامنهای
۴ دی ۱۳۹۷
💻 @Khamenei_ir
هدایت شده از آیتالله ملک زاده
✅ #سخنرانی
🔶 #نشست_های_آزاد_فکری
⏪ موضوع: گستره نفوذ و اثرگذارى #ولایت_فقیه در عرصه بینالملل
🔶 سخنران: آیت الله ملکزاده
🕞 زمان: دوشنبه، ١٠ دیماه، ساعت ١۵:٣٠ الی ١٧
🏡 مکان: پردیسان، خیابان البرز، البرز1، پ6، ساختمان پردیس حکمت.
🔶 گفتمان ولایت:
▪️ نخستین تشکل مستقل ولایی طلاب خواهر
@goftemanevelayat
🔶 مباحث:
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
#کارگاه_های_تخصصی_فلسفه_های_مضاف
🔵 بر اساس آثار #استاد_یزدان_پناه
۱. کارگاه فلسفه فلسفه اسلامی
پنجشنبه ها/ ۱۲ - ۱۰
۲. کارگاه فلسفه فرهنگ
سه شنبه ها/ ۲۰ - ۱۸
⏳ثبت نام: تا ۲۰ دی
🍃معاونت تعلیم و تربیت
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی🍃
http://eitaa.com/joinchat/3629187084Cc175f1d128
هدایت شده از سلمان رئوفی
#عرفان_عملی
#معرفی_کتاب
#آیت_جاودان
#آیت_تحریری
معرفی کتاب رهنمای طریق ۱
گفتگوی پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR با استاد برجستهی حوزهی علمیه، آیت الله تحریری مد ظلّه درباره نظرات رهبر انقلاب حفظه الله دربارهی کتاب راهنمای طریق آیت الله جاودان دام ظلّه
اطلاع پیدا کردیم که شما در سال ۹۶ دیداری با رهبر انقلاب داشتهاید که ایشان در آن دیدار از کتاب «رهنمای طریق» نوشتهی آیتالله جاودان هم یاد کردهاند؛ لطفاً بفرمایید که نظر ایشان دربارهی این کتاب چه بود و چه گفتند.
آیت الله تحریری: بله، ما خدمت رهبر معظم انقلاب که رسیدیم، ایشان ابتدا دربارهی مسائل معنوی صحبت کردند و سپس فرمودند بنده با پدر شما و پدر آقای جاودان از قبل آشنایی نداشتم؛ منتها مقداری بررسی کردم و دیدم این دو بزرگوار از شخصیتهای اخلاقی و معنوی بودهاند.
سپس دربارهی مسائل مختلف فرمایشهایی داشتند و ما برخی مطالب را دربارهی مرحوم پدرمان و استادان ایشان و فعالیتهایشان عرض کردیم. رهبر انقلاب هم از اینکه مسائل معنوی و تربیتی بهنوعی در جامعه پخش میشود اظهار خوشحالی کردند و اینکه مسائل معنوی به هرگونه در جامعه پخش شود مورد تأیید است؛ از جمله حاج آقای جاودان را مطرح کردند که بحمدالله جوانان با ایشان مرتبط هستند. سپس از این کتاب ایشان تعریف کردند و فرمودند «بهعنوان مثال کتابی که سؤال و جواب دارد باید زیاد شود. من این کتاب را مطالعه کردم؛ کتاب خوبی است و باید امثال این کتاب در جامعه زیاد بشود.» مقداری به این صورت از این کتاب تعریف کردند و اجمالاً از بابت ارتباطی که حاج آقای جاودان با جوانان دارند و جوانان را جذب کردهاند، بسیار خوشحال بودند. نظر ایشان این بود که این مسئلهی معنویت باید در جامعه زیاد باشد و مخصوصاً در بین طلاب عزیز باید اینچنین باشد.
آیتالله جاودان از جمله استادان مباحث اعتقادی، تاریخی و اخلاقی در تهران هستند؛ سبک تربیتی ایشان که باعث شده بتوانند ارتباط خوبی با جوانان داشته باشند چگونه است؟
بنده حدود ۳۰ سال یا بیشتر است که با ایشان آشنایی دارم. آیتالله جاودان ارتباط تنگاتنگی با مرحوم آیتالله حقشناس داشتند و استفادههای معنوی از ایشان بردند. حاج آقای جاودان از یک بیت معنوی بودند و پدرشان هم شخصیتی معنوی بودند و ظاهراً ایشان در سن طفولیت، پدربزرگ خود یعنی مرحوم حاج آقا مرتضای زاهد را هم درک کردهاند که نفس بسیار پاک و بلند و مؤثری داشتهاند.
سبک تربیتی ایشان عمدتاً در مرحلهی اول، «موعظه» است؛ مانند مرحوم آیتالله حقشناس. موعظه برای همگان بسیار لازم است و چارچوب آن از بحثهای کلاسیک اخلاقی، خارج است. موعظه هم مسائل اخلاقی را دارد و هم یک تأثیرگذاری خطابیِ خاصی که عمدتاً از جان برمیخیزد و بر جان هم مینشیند.
ایشان یک ارتباط لطیف و خودمانی با جوانان دارند، درعینحال که از مقام علمی خاصی هم برخوردار هستند و در سطوح مختلف حوزهی علمیه تدریس کردند و تا جایی که در ذهن من است، تا شرح لمعه و کتابهای اعتقادی را در مدرسهی آیتالله مجتهدی تدریس کردهاند.
علاوه بر این، حاج آقای جاودان با مرحوم علامه عسکری مرتبط بودند و در مسائل تاریخی یک ورود خاصی دارند؛ لذا تحلیلهایی که از مسائل تاریخی دارند بهنوعی با رنگ مسائل اخلاقی و معنوی مخلوط است. از این رو ملاحظه میکنیم با این کسالتی هم که الان دارند، درعینحال بهخاطر آن دغدغهی خاصی که در مسائل معنوی دارند، رابطهشان را با جوانان قطع نکردند و جلسات ولاییشان همچنان تشکیل میشود. ایشان یک حالت ولایی خاص و ارتباط ولایی خاصی با اهلبیت (علیهمالسلام) دارند.
از دیگر ویژگیهای ایشان «تعادل» است که هم در زندگی معنوی خودشان و هم در سفارشاتشان، به این تعادل یعنی تعادل در مسائل معنوی اهمیت میدهند. ایشان میخواهند افراد بهصورت متعادل تربیت بشوند و افراط و تفریط در مسائل معنوی نداشته باشند. و همچنین افراد را به کسب معارف دینی سفارش می کنند.
@salmanraoofi
هدایت شده از سلمان رئوفی
#عرفان_عملی
#معرفی_کتاب
#ایت_الله_جاودان
#آیت_الله_تحریری
معرفی کتاب رهنمای طریق ۲
اینها چیزهایی است که بنده از روش ایشان و گاهی هم در گفتار ایشان به دست آوردم؛ لذا آن تأثیرگذاری خاص را در جامعه دارند.
با توجه به کثرت کتابهای اخلاقی و گوناگونی آنها، توصیهی شما به جوانان برای بهره بردن از این کتابها چیست؟
مطالعه یکی از زمینههای رشد فکری و روحی و انقلاب درونی است؛ به همین جهت از مسائل لازم برای همگان مخصوصاً جوانان است. در مطالعات دینی، اول باید در جهت تحکیم مسائل اعتقادی کوشید که این یک اصل در تربیت دینی است. بعد از آن باید در مسائل اخلاقی و معنوی تلاش کرد.
در مسائل اعتقادی هم باید درجهبندی را در نظر داشت، چون کتابهای اعتقادی در سطوح مختلف سبک و سنگین نوشته شدهاند. کتابهای سنگین و استدلالی برای هرکسی مفید نیست و گاهی ممکن است شبههانگیز باشد. لذا باید از عالمان وارد مشورت بگیریم که چه کتابهای اعتقادیای را مطالعه کنیم.
در مسائل اخلاقی و معنوی هم باید بهصورت رتبهبندی به کتابها توجه کرد. به نظر حقیر باید در مرحلهی اول به کتابهایی که مسائل عملی و واجبات و محرمات را به ما آموزش میدهند توجه کرد. کتابهای اخلاقی مطالب گوناگونی دارند، اما برخی از آنها جنبههای موعظهای بیشتری دارد، مثل فرمایشهای مرحوم آیتالله حقشناس که منتشر شده و در جنبههای موعظهای کتاب بسیار خوبی است. برخی کتابهای اخلاقی، جنبهی علمی دارند که در این مجموعه، قلمهای افراد متفاوت است و هر قلمی به درد هرکسی نمیخورد.
یک سطح دیگر از کتابهای اخلاقی، کتابهای عرفانی و تربیتی است که راهکارهای عملی را نشان میدهد. این کتابها هم خوب هستند منتها انسان باید با کارشناس مرتبط باشد و کارشناس، سطح علمی فرد را بشناسد و ببیند که آیا این کتاب برای این فرد مفید است یا مضر. ممکن است کتاب در سطح خود مفید، ولی برای این شخص مضر باشد و اگر او کتاب را مطالعه کند به ضررهای روحی و روانی مبتلا شود. برخی از این کتابها که متأسفانه در دسترس عموم قرار گرفته، در جلسات مهم خاص عالمان تدریس میشود و باید بهصورت مدیریتشده ارائه شوند.
یک قسم دیگر از کتابهای اخلاقی، شرح حال علما است؛ این کتابها هم خیلی خوب هستند منتها اینها هم باید دستهبندی بشوند. شرح حال هر عالمی به درد هرکسی نمیخورد. برخی افراد روح لطیفی دارند و وقتی این کتابها را میخوانند، بدون اینکه مشورت بگیرند، میخواهند همانند آن عالم رفتار کنند و یکباره به ریاضتها و به تبع آن به مشکلات جسمانی برمیخورند، حتی گاهی به مشکلات روحی و روانی دچار میشوند که قابل جبران هم نیست.
گاهی در برخی کتابها دستور ذکری داده شده است. این دستورها هم ولو اینکه بزرگان ما آنها را نوشته باشند، از جهتی خطرناک است؛ باید به این توجه کنیم که ما در حالی داریم این دستور ذکر را به شکل عمومی عرضه میکنیم که بزرگان این کار را نمیکردند. بزرگی نامهای به شخص خاصی که شاگردش بوده نوشته و دستور ذکری را به او داده است. ما نمیتوانیم چون انتشار این دستور، درآمد خوبی دارد، آن را منتشر و عرضه کنیم. لذا به توابع سوء این کار توجه نمیشود. بنده با این علم ناقص و تجربهی اندکم، این کار را مضر میدانم از جهتی؛ بلکه این کتابها باید بهصورت مدیریتشده در دسترس عموم قرار گیرند.
برای این کار لازم است تا هم خوبیهای این کتابها و هم آسیبها را شناسایی کرد تا کسانی که در مسیر معنویت حرکت میکنند، به ضدمعنویت برنخورند یا معنویت اشتباه به دست آنها نرسد؛ چراکه الان معنویت سکولار هم داریم. لذا عالمان وارسته مانند آیتالله جاودان بهنوعی سبک عمومی دارند؛ یعنی در معرض عموم قرار میگیرند تا افراد، مطالب خوب را از مطالبی که الان در سطح آنها نیست و سردرگمی برایشان ایجاد میکند، بشناسند. از این جهت کتاب «رهنمای طریق» کتابی نوشتهشده برای عموم مردم است و مطالب آن آسان بیان شده است. چه بسا رهبر انقلاب نیز چنین نظری دارند که این کتابها باید همهکسفهم باشد و مطالب لازم و زندگیساز در آن مطرح شود. گاهی مواقع مسائلی که خیلی مبتلابه نیست مطرح میشود درحالیکه مسائل اولیهی افراد مورد غفلت است و افراد در این زمینهها نادانی دارند.
@salmanraoofi
#طرح_تربیت_مبلغ_انقلابی_کارآمد
#موسسه_ایمان_ماندگار
(دوره استعداد یابی و ارتباط موثر)
🔆شماره ثبت نام: 09058289268
🔆شرایط ثبت نام:
اتمام سطح یک
قبولی در مصاحبه
🔆زمان ثبت نام: ۴ لغایت ۱۴ دی ماه
#موسسه_ایمان_ماندگار
زیر نظر استاد آیت الله محمدعلی جاودان
🔆دوره فوق توانایی استعداد یابی را در افراد دوره ایجاد می کند به گونه ای که در وهله اول شناخت دقیق نسبت به استعداد های خود، در مسیر طلبگی پیدا می کنند
و در مرحله بعدی توان ارتباط برقرار کردن و استعداد سنجی دیگران و گزینش و هدایت افراد در جهت استعدادها را حاصل می کند.
🔆همکاری با موسسه از شرایط شرکت در دوره است.
🔆دوره قم برگزار می شود
@salmanraoofi
هدایت شده از خبرگزاری فارس
«پورمختار» نماینده مجلس:
🔹دولت اخیرا دست سازمان تعزیرات را در امر نظارت بسته است.
🔹دولت اجازه نمیدهد مأموران این سازمان به ویژه در بحث مقابله با محتکران مواد اولیه و همچنین کالاهای تولیدی ورود کنند.
fna.ir/bqr1wv
@Farsna
هدایت شده از بیداری ملت
📸 پست اینستاگرامی رسایی پیرامون اظهارات یاسر هاشمی درباره استخر فرح!
🔹رسایی خطاب به یاسر هاشمی: شما با این ادعا مرحوم پدر خود را خودِ فرح کردید. چرا هاشمی رفسنجانی در محدوده کاخ فرح از پول بیت المال برای خودش استخر شخصی ساخت؟
🔴به کمپین #بیداری_ملت بپیوندید👇
http://eitaa.com/joinchat/963837952Cb758f6bd13
هدایت شده از بیداری ملت
🔴قبیله گرایی در بودجه ۹۸
در #بودجه۹۸ آستان مقدس حضرت امام خمینی (زیرنظر سید #حسن_خمینی): ۳۶٪ افزایش نسبت به سال۹۷ {۱۸ میلیارد به ۲۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون در سال ۹۸}
و بودجه موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (زیرنظر آقای #مصباح): ۵۰٪ کاهش نسبت به سال۹۷ {۲۸ میلیارد به ۱۴ میلیارد در سال ۹۸}
*امین🇮🇷*
🔴به کمپین #بیداری_ملت بپیوندید👇
http://eitaa.com/joinchat/963837952Cb758f6bd13
هدایت شده از محمد فروهر | سواد رسانه🌱
✳ مهم و فوری
⭕ پیگیری انجام فرایند فیلترینگ پوستههای طلاگرام و هاتگرام
https://my.farsnews.com/c/2953
ظ👆👆👆👆👆👆👆👆👆👆👆
جهت حمایت از پیگیری فیلتر طلاگرام و هاتگرام در صفحه #فارسمن، لطفا وارد لینک بالا شده و به آن رأی دهید، تا از طرف خبرگزاریفارس پیگیری شود.
#خودمان_میتوانیم
💠 جنبش مردمی ردم
🆔 @Radmiran
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓سالروزهتکحرمتعاشورای۸۸
💠رهبرانقلاب:
‼️گناه نابخشودنی فتنهگران عاشورای۸۸ اینبودکه نظام را به لبه پرتگاه سقوط کشاندند! ۹۰/۳/۸
‼️مردم ما با آن کسانی که به روز عاشورا اهانت کردند قهرند. ملّت با آنهایی که روز عاشورا، با قساوت، با لودگی، با بیحیایی آمدند جوان بسیجی را در خیابان لخت کردند و کتک زدند، قهر است. با آن کسانی که با اصل انقلاب بدند و میگویند اصل نظام نشانه است، انتخابات بهانه است؛ با آنها آشتی نمیکند! ۹۵/۱۱/۲۷
‼️بعد از اهانتی که در روز عاشورای سال ۸۸ به وسیلهی یک عده تحریک شده نسبت به امام حسین انجام گرفت، دو روز فاصله نشد که مردم در روز ۹ دی توی خیابانها آمدند و موضع صریح خودشان را علنی ابراز کردند. دستهای دشمن و تبلیغات دشمن نه فقط نتوانسته مردم را از احساسات دینی عقب بنشاند، بلکه روزبهروز این احساسات تندتر و این معرفت عمیقتر شده است! ۸۹/۷/۲۷
⚠️توجه؛
🏴عاشورای۸۸ در ۶دیماه واقع شد!
📸مسجدلولاگر، جوان بسیجی
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
#فلسفه_اسلامی
🔆اسلامی بودن فلسفه؛ آری یا خیر؟
🔷۱- در قرون دوم هجری، فلسفه یونان به ویژه فلسفه ارسطو و كمی فلسفه پلوتونیوس (فلوطین) (بخشهایی از تاسوعاتش) وارد جهان اسلام شد و به مرور رنگ و بوی دینی گرفت .
🔷۲- در این كه فلسفه اسلامی واژهای معنادار است یا بیمعنا؛ سه قول مشهور است
🔶الف. فلسفه اسلامی كلمهای بدون مسماست و باید بگوییم فلسفه مسلمانان كه به نظر میرسد نگاهی تفریطی است.
🔶ب. فلسفه اسلامی در واقع فلسفه نبوی است . این نگاه افراطی از طرف هانری كربن ارائه شده است
🔶ج. دیدگاه معتدل: آموزه های دینی (در باب مسائل هستیشناسی) صادق و ناظر به واقع هستند، گزاره های فلسفی نیز ناظر به واقع هستند. واقع نیز یكی بیش نیست ولی این واقع از دو مسیر به ما رسیده است. لذا فلاسفه اسلامی اگر در دستگاه فلسفی خود به مطلبی برسند كه با شریعت و آموزه های دینی سازگار نیست، در پی كشف و رفع نقصان اندیشه خود میروند
✔️ فیلسوف مسلمان در دستگاه فلسفی خود هیچ گاه به الحاد كشیده نمیشود، منكر توحید، نبوت و معاد و ضروریات دین اسلام نمیشود. نمونه بارز آن ابن سیناست كه وقتی با دستگاه فلسفیاش نتوانست معاد جسمانی را اثبات كند، باز آن را میپذیرد و میگوید چون صادق مصدّق گفته میپذیرم.
🔷۳- تاثیر پذیری فلسفه و حكمت اسلامی از دین مبین اسلام، موجب اتحاد فلسفه و علم كلام نخواهد شد. چرا كه فلسفه و كلام در موضوع، روش و غایت متفاوت هستند.
🔶كلام: موضوع علم كلام در پی اثبات مدعیات دینی است، روش آن روش جدلی است و اكثر مسائل مهم آن مبتنی بر حسن و قبح عقلی است. و حسن و قبح عقلی دائر مدار حكم عقلاءاست نه عقل.
🔶فلسفه: موضوعش شناخت وجود است از آن جهت كه وجود دارد. فلسفه هستی شناسی عقلی و استدلالی است. غایتش شناخت هستی است و روش اثبات مسائل آن از طریق برهان است. یعنی قیاسی كه از یقینیات به معنای اخص شكل میگیرد.
🔆فلسفه و كلام در مباحثی اشتراك دارند ولی هر كدام مشتمل بر مسائلی هستند كه در دیگری یافت نمیشود.
@salmanraoofi
توجیه شرایط مقدمات برهان.pdf
8.13M
#فلسفه_اسلامی
#منطق
🔆موضوع این مقاله این است كه آیا شرایط شش گانه كه در كتب منطقی برای برهان ذكر شده آیا مربوط به همه براهین انی و لمی است یا مخصوص نوع خاصی است.
🔆به عنوان مقدمه شرایط شش گانه و اقسام برهان نیز توضیح داده شده است. مقاله عالیست
🔆مقاله ی آقای عسكری سلیمانی امیری
@salmanraoofi
#فلسفه_اسلامی
🔆من با فلسفه آیه 《لوکان فیهما...》 و روایت 《هو داخل فی الاشیاء...》 را فهمیدم. شما چی...؟ فهمیدید...؟
(خاطره ای خواندنی از استاد فیاضی با مخالف فلسفه و عرفان !)
آیت الله #فیاضی:
یک وقت آقایی که مخالف فلسفه بود و بیشتر کارهای قرآنی و حدیثی انجام می داد، به من گفت:
شما با فلسفه چه فهمیدی که من با کتاب و سنّت آن را نفهمیدم؟
گفتم: خود کتاب و سنّت را؛
بعد گفتم این آیه مبارکه «لوکان فیهما الهه الا الله لفسدتا» را شما یک تقریری بفرمایید که اشکال به آن وارد نباشد. زیرا شکی نیست که این برهان است و بر توحید خداوند برهان اقامه می کند؛ از سوی مفسران بیش از بیست تقریر شده است که بیشتر آنها اشکال دارد! حتی کار به جایی رسیده که مثل مرحوم آقا جمال خوانساری که استاد ما گاهی از ایشان به عقل حادیعشر تعبیر می کرد، می گوید اصلاً این بیان، خطابی است؛ اصلاً این بیان برهانی نیست و این بیان برای خاموش کردن و قانع کردن است؛ ولی آیا واقعاً همینطور است؟
یا اینکه واقعاً این آیه یک بیان خطابی، برای اهل خطابهاست ولی بیان برهانی است برای اهل تعقل و برهان؟
سؤال این است که حالا این آیه برای اهل برهان چگونه باید تقریر شود؟
امیرمؤمنان فرمودند: «داخلٌ فی الاشیاء لا بالمُمازجه»این که خدا در همه چیز است ولی با هیچ چیز ممزوج نیست را من به کمک فلسفه فهمیده ام و می توانم این حقیقت را تبیین علمی کنم که واقعاً خدا در همه چیز هست؛
بعد پرسیدم آیا شما این را فهمیدی؟
خدا در همه چیز است یعنی چی؟
چیزی نگفت.
نتیجه فلسفه این شده است که من این کلام امیرمؤمنان را می فهمم.
پس ما فلسفه را می خواهیم برای فهم خود کتاب و سنّت.
همانگونه که شما در فقه به اصول نیاز دارید، در فهم روایات معارفی هم به اصول نیاز دارید، هم به همه چیزهایی که فقیه به آنها نیاز دارد و هم به فلسفه نیاز دارید که فلسفه بیاید تا ملازمات و لوازم را تفهیم کند و فهم آن را برای انسان میسر کند.
🔆روایات دقیق معارف که با لغت و ادبیات حل نمی شود! با فقه و اصول که حل نمی شود!
@feghheakbar
@salmanraoofi
#عرفان_اسلامی
🔆اراده عارف و اراده غیر عارف
🔆عبادت عارف و عبادت غیر عارف
شیخ الرئیس در اشارات می نویسد: «العارف يريد الحقّ الأوّل تعالى لا لشىء غيره، ولا يؤثّر شيئاً على عرفانه، وتعبّده له فقط، ولأنّه مستحقّ للعبادة، ولأنّها نسبة شريفة إليه، لا لرغبة أو رهبة وإن كانتا فيكون المرغوب فيه أو المرهوب عنه هو الداعي وفيه المطلوب ويكون الحقّ ليس الغاية؛ بل الواسطة إلى شيء غيره هوالغاية، وهوالمطلوب؛ دونه».
عارف حق تعالی را اراده می کند آن هم تنها براى حق، نه چيز ديگر. عارف هيچ چيز را بر شناخت حق برترى نمى دهد و او را تنها براى او مى پرستد؛ زيرا حق براى عبادت، شايسته است و براى اين كه عبادت، نسبت شريفى به حق تعالى است، از همين رو، عبادت عارف به خاطر بيم و اميد نيست و اگر بيم و اميد هدف باشد، لازم مى آيد كه شىء مورد بيم و اميد، مطلوب و مقصود باشد؛ در اين صورت، حق تعالی، غايت و هدف اصلی نيست؛ بلكه واسطه براى چيزى است كه آن چيز هدف و مطلوب است؛ نه حق.
⬅️ این عبارات از معروفترین عبارات ابن سیناست.
عارف به دنبال حق متعال است و تنها حق متعال را اراده مى کند و چيزى را بر حق بر نمى گزيند؛ نه دنیا و نه آخرت و نه خوف و خشيت و نه نعمت و دولت و.... هیچ چیز را بر عرفان حق، انتخاب نمی کند و برتری نمی دهد.
اما غیر عارف، اراده های مختلفی دارد. دنیا می خواهد، آخرت می خواهد، نعمت می خواهد، دولت می خواهد و ...
فرق عارف و غیر عارف در اراده و خواستن این است که مقصود اصلی در خواستن چیست؟ (دقت شود)
عارف مقصود اصلی اش خداست و مقصودهای فرعی اش دنیا و آخرت و نعمت و .... است. یعنی دنیا، آخرت، نعمت، دولت، مقام، کتاب، علم، درس، کار و ... را واسطه قرار می دهد تا به خدا برسد. هدف اصلی و مقصود واقعی رسیدن به خداست.
اما غیر عارف، مقصود اصلی اش، دنیا، آخرت، نعمت و ... است. اگر خدا را می خواهد، برای این است که به دنیا، آخرت، بهشت و ... برسد. (دقت شود)
عارف اگر عبادت مى كند براى قرب و نزدیکی و وصول به حق متعال است، برخلاف عابد و زاهد كه اگر عبادت مى كنند، براى رسیدن به نعمتها و بهشت و ترس از بلا و آتش و عذاب است.
👈 چرا عارف، تنها خداوند را اراده و عبادت می کند؟
پاسخ: چون معرفت بالایی نسبت به خداوند دارد و حب و محبت بسیاری دارد. پس ریشه و علت این مساله، معرفت و حب و عشق است. اگر کسی بخواهد به این مقام برسد باید معرفتش را نسبت به خداوند و توحید بیشتر کند که این معرفت، حب و محبت می آورد و در نتیجه، انسان چنین توانایی کسب می کند. بدون معرفت و حب، چنین اراده ای نمی توان داشت.
اگر کسی معرفت بالایی نسبت به توحید داشت، می فهمد که تنها خداست که مستحق اراده و عبادت است و همه امور دیگر، باید تنها واسطه رسیدن به خدا باشد. همچنین می فهمد که عبادت نسبت شریفی است به خداوند متعال، و بدون عبادت و اطاعت اصلی خداوند، رشد حقیقی و رسیدن به کمال نهایی امکان ندارد.
اگر کسی، به خاطر ترس از عذاب یا رسیدن به بهشت و نعمتها خداوند را عبادت و اطاعت کند در حقیقت خدا را واسطه رسیدن به آن اهداف قرار داده است. پس هدف، مقصود و مطلوب اصلی او، خدا نیست بلکه بهشت و نعمتهای خداست. خدا را عبادت می کند تا به آن نعمت ها برسد.
پس فرق عارف از غیر عارف مشخص می شود.
✅ البته اين مقامات، ويژه عارف است و غير عارف اين مقام را درك نمى كند. خداوند توفیق فهم و سپس عمل به این حقایق را عنایت فرماید.
منتها شنیدن این مسائل برای غیر عارفان، این فایده را دارد که :
خیال نکنند حقیقتا خدا را عبادت می کنند!
خیال نکنند عبادت واقعی و حقیقی انجام می دهند!
خیال نکنند مستحق پاداش و نعمتهای فراوان اخروی هستند! (گرچه خداوند به خاطر فضل و رحمتش این اعمال ناقص و پر نقص ما را می پذیرد و پاداش متناسب و بلکه بسیار بهتر نیز عنایت می کند ولی تفضل و احسان است نه استحقاق)
خیال نکنند طلبکار خدا هستند و خداوند بدهکار آنهاست!
گرفتار عُجب، کبر، تکبر و غرور نشوند!
دیگران را از خودشان کمتر حساب نکنند چرا که خود گرفتارند و متوجه نیستند.
@sokhanerfan
@salmanraoofi
#سوالات_حوزوی
#فقه
#فلسفه_اسلامی
#عرفان_اسلامی
جناب آقای رئوفی سلام علیکم
لطفا بفرمایید نظرتان درباره فراگیری مباحث عرفانی و فلسفی قبل از ورود به فقه و کلام چیست؟ ممنون
سلام و رحمت الله
اصولا علوم قابل تعلیم و تعلم حوزوی دو دسته اند
علوم نقلی و علوم عقلی
تحلیل بنده این است که قبلا، اساتید برای آمادگی ذهنی و ورزیدگی ذهنی و شکسته شدن قالب حسی در فکر متعلم، برای ورود در علوم عقلی، توصیه به فراگیری علم کلام و احیانا ریاضی میکردند
اما در این زمان با توجه به پختگی ذهنی و انس نسبی افراد با مسائل غیر حسی به واسطه تکنولوژی هایی که در رایانه و موبایل هست و رشد عقلی نسبی افراد و مساعد شدن فضا، لزومی به فراگیری کلام برای ورود در فلسفه و عرفان به نظر نمی رسد.
اما درباره فقه و اصول این علم در جنبه های تعبدی دین کاربرد دارد و البته فراگیری این علوم برای جامعیت علمی و همچنین قدرت احتجاج با مخالفین فقهی و کلامی مغتنم است اما اینکه تعلم آنها مقدمه باشد یا ارتباطی برای ورود به فلسفه و عرفان اسلامی داشته باشد فعلا وجهی به ذهن نمی رسد و وجهی و قولی از علما در ذهن بنده نیست
و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمين
سلمان رئوفی
@salmanraoofi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#علم_دینی
#علوم_انسانی_اسلامی
🔆مهدی گلشنی فیزیکدان و استاد دانشگاه شریف:
اگر قرآن میفهمیدند و... جرأت نمیکردند بگویند علم دینی معنا ندارد
@OlomEnsaniEslami
@salmanraoofi
96.12.10_sh4.mp3
25.07M
#علوم_انسانی_اسلامی
🔆صوت نشست "علوم انسانی، رویکرد اسلامی" استاد رحیم پور ازغدی (استادان دانشگاه بیروت لبنان 2015 میلادی)
@OlomEnsaniEslami
@salmanraoofi
هدایت شده از شارح (شبکه اجتماعی حوزه انقلابی)
🔴 مخالفت حجت الاسلام و المسلمین فاضل لنکرانی با فیلترینگ تلگرام در دیدار معاون وزیر ارتباطات.
ایشان فرمودند:
⏪ درسهای من سالهاست در تلگرام قرار میگیرد، آماری که اخیراً از مسئول اینکار گرفتم بیش از هفت میلیون مراجعه کننده داشته. ما از این طریق توانستیم با #هفت_میلیون_نفر!! ارتباط برقرار کنیم. البته ممکن است یک نفر هم صد بار یک درس را گوش داده. این در شرایطی است که درسهای ما اجتهادی است و به درد عموم نمیخورد، ولی #این_تعداد که با ما از #کشورهای_مختلف!! تماس میگیرند و این درسها را گوش میدهند واقعاً یک فرصت بسیار عظیمی است برای اسلام و شیعه و انقلاب و ما باید از این فرصت نهایت استفاده را کرده و صدای اسلام را به دنیا برسانیم.
پ.ن شارح:
🔹🔸صرف نظر از این که در کانال ۲۰۸ نفره، آمار ۷میلیونی!! چگونه ممکن است!
نظر این استاد گرامی را به موارد ذیل معطوف می دارم:
آیا به حضرتعالی اطلاع داده اند که مسئول جنایات تلگرام کیست؟
✡ بالغ بر ده هزار پرونده غیر اخلاقی فقط در ششماهه اول سال ۱۳۹۷
✡ سقوط ارزش پول ملی کشور
✡ شهدای حملات تروریستی مجلس و مرقد امام (ره)، اهواز، چابهار و ...
✡ تبدیل جوانان شیعه وطن به داعشیهای وطنی
✡ قربانی شدن کودکان در فضای انحراف اخلاقی تلگرام
✡ جلوگیری از رشد و ارتقاء صنعت نرم افزاری بومی کشور
💠 آیا ۵ سال مهلت به دولت برای ملزم نمودن تلگرام به التزام به قوانین کشور و جایگزینی نرم افزار بومی مناسب کافی نیست؟!
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
در شبکه اول سیما #قلاده_های_طلا_را_پخش_کنید
ابوالقاسم طالبی به معنی واقعی کلمه یک هنرمند توانمند انقلابی است. #قلاده_های_طلا شاهکار اوست که بارها دیدهام و از دیدنش سیر نشدهام. این فیلم یک روایت واقعی از فتنه ۸۸ است.
آقای طالبی امروز در توئیتی نوشته است که با وجود توصیه رهبر انقلاب به صدا و سیما برای پخش این فیلم در ایام نه دی، سازمان یا پخش نکرده یا پس از فشارهای مردمی، در شبکههای جدید و طبیعتا کم مخاطب پخش کرده است:
"حضرت #رهبری يكبار به من فرمودند كه به رئيس جمهور توصيه كردم #فيلم #قلاده_هاى_طلا را ببيند چندى پيش هم در سخنرانى عمومى ضمن اظهار لطف به قدرت سينماى ايران فرمودند من فيلمى را توصيه كردم آقاى رئيس جمهور ببيند. از دكتر علیعسگرى پرسيدم چرا هرسال #9دی فيلم #قلاده_هاى_طلا دچارسانسور وعدم پخش مى شه ياپس ازفشار مردمى براى پخشش میفرستيد شبكه افق؟گفتند من تاحالا درمورد اين فيلم چنين تصميمى نگرفتم و...به نظرشما این #نفوذی پرقدرت كيست كه درتلویزيون هرسال سعى میكنه اين قطعه ازتاريخ درست ديده نشه؟"
اینکه در ایام نه دی، این روایت موثر از فتنه جای خود را به گفت و گوهای بیخاصیت و تشریفاتی در سیما بدهد، یعنی کسانی در صدا و سیما میخواهند فتنه را تحریف کنند. آیا امسال جلوی این تحریف گرفته خواهد شد؟ باید پخش قلادههای طلا از شبکه اول سیما را ظرف دو روز آینده با تمام توان مطالبه کرد.
@syjebraily
هدایت شده از سلمان
9 دی تجلی بصیرت.pdf
450.7K
📜فیش منبر📩 منبر کامل
⭕️ویژه 9 دی 💠
#9_دی_تجلی_بصیرت
#نه_دی #9_دی
🌺سخنرانی استاد انجوی نژاد💢
دسترسی به متن منبر 👇
yon.ir/xmOZR
👇مرجع دانلود فیش منبر و مرثیه👇👌💯
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@fishemenbar
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
هدایت شده از سلمان
بصیرت در آیات و روایات.pdf
598.6K
📜فیش منبر📩 منبر کامل
⭕️ویژه 9 دی 💠
#بصیرت_در_آیات_و_روایات
#نه_دی #9_دی
دسترسی به متن منبر 👇
yon.ir/dsmyj
👇مرجع دانلود فیش منبر و مرثیه👇👌💯
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@fishemenbar
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
هدایت شده از سلمان
نقش افراد و گروههای مختلف در شکلگیری قیام ۹ دی.pdf
517.3K
📜فیش منبر📩 منبر کامل
⭕️ویژه 9 دی 💠
#نقش_افراد_و_گروه_ها_در_قیام_9_دی
#نه_دی #9_دی
🌺منبر روشمند💢
دسترسی به متن منبر 👇
yon.ir/FrUNw
👇مرجع دانلود فیش منبر و مرثیه👇👌💯
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@fishemenbar
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷