eitaa logo
سلمان رئوفی
5.4هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
329 ویدیو
187 فایل
🔆قال رسول‌الله ص: ان هذا الدين متین 🔆کانال‌سلمان‌رئوفی 🔆مکتب شناسی فقهی، عرفان شیعی ،سیره ائمه ع ،علوم انسانی، فرهنگ و سیاست راه ارتباط https://eitaa.com/srsr1359 🔆صوت دروس در کانال سروش @salmanraoufi سایت boohoos.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
27 👈👈این مباحث تدریس هم شده که بسیار مطالب بیشتری در تدریس گفته شد، برای دریافت بهتر مطالب، صوتهای تدریس را گوش کنید. ⏪ مباحث مطرح شده نهایی نیست و مقاله احتیاج به ویرایش دارد 🔅🔅🔅 ✅ نکات بحث ایشان : ⏪ 1- بحث از حجیت ناسخ و منسوخ و محکم و متشابه و... بحثی اصولی است و اکثر این مباحث در علم اصول در مباحث الفاظ مطرح میشود . ⏪ 2- تطبیق مباحث ناسخ و منسوخ و محکم و متشابه بر کتاب خود بحثی اجتهادیست که از مباحث آیات و روایات و مباحث ادبی و اصولی سیراب میشود . در نتیجه نمیتوان برای تفسیر وجود مستقلی قائل شد چرا که بحث کبروی و بحث از حجیت اصولیست و بحث صغروی و تطبیقی بحثی اجتهادیست که برای استنباط آن باید به قرآن و سنت مراجعه کرد . ⏪ 3- با توجه به اینکه تمام مباحث دینی به دو مقوله مباحث تکوینی و مباحث تشریعی باز گشت میکند تمام مباحث دینی از دو حوزه خارج نیست یک حوزه معرفتی دو حوزه فقهی ، که هر دو با هم مجموعه مسائل دین را تشکیل میدهند و بحث در حوزه اول به روش تکوینی و در حوزه دوم به روش تشریعی و جعلی خواهد بود لذا کلام و عقائد در حوزه اول و فقه و اخلاق در حوزه دوم خواهند بود لذا تفسیر هم وجود مستقلی نخواهد داشت چرا که آیات یا به عقائد مربوطند یا به فقه و در حوزه اول مربوط به روش تکوینی و در حوزه دوم مربوط به روش تشریعی خواهند بود و بنا بر هر دو فرض باید به روایات و عقل و هر چه دلیلیتش ثابت شده ضمیمه شوند تا استدلال به مسئله ای معرفتی شود یا مسئله ای فقهی استنباط شود . ▪ اما به نظر میرسد آنچه ایشان فرموده اند اشکال دارد چرا که اولا : ⏪ 1- بحث از ناسخ و منسوخ و محکم و متشابه در تفسیر برگشت به نحوه ارتباط ناسخ و منسوخ و محکم و متشابه دارد در حالیکه در علم اصول بحث از حجیت و دلیلیت آنهاست ⏪ 2- این مباحث بعد از محقق قمی از علم اصول حذف شده و مورد بحث قرار نمی گیرد ⏪ 3- همچنین در تفسیر مفسرین به آنچه از آیه استفاده میشود میپردازند خواه حکم فقهی باشد خواه مبحثی غیر فقهی اما فقها به حکم مستفاد از آیه میپردازند و به مباحث دیگر اعتنایی ندارند . 🔸 و ثانیا : مطلب دیگری که باید مورد دقت قرار گیرد این استکه روشهای تفسیری با روشهای فقهی کاملا متفاوت است مثلا روشهای تفسیری به روش تفسیر قرآن به قرآن ، روش تفسیر حدیثی ، تفسیر قرآن با استفاده از قواعد عقلی ، تفسیر ادبی ، و روشهای دیگری تقسیم وتبیین شده و مفسرین با توجه به علومی که در آن تبحر داشته اند تفاسیر خود را در زمینه ادبیات ، بلاغت ، حدیث ، تفسیر فقهی ، فلسفی ، عرفانی ، علوم روز و ... نوشته اند و روش و مذاق ثابتی در این زمینه به چشم نمی آید اما در مباحث فقهی با همه تفاوتهای ریز و درشتی که به چشم می آید روح واحدی بر این روشها حاکم است پس نمیتوان به خاطر وجود پاره ای از اشتراکات روشی یا علوم مشترک مورد استفاده در این دو علم این دو علم را یکی دانست . 🔸 و ثالثا : اگر به نظر ایشان تفاوت علوم به تفاوت در موضوعات برگردد ، تفسیر و فقه موضوع واحدی ندارند چرا که موضوع تفسیر، قرآن کریم و موضوع فقه ، فعل مکلفین است . ✅ چند نکته راجع به تفسیر : ⏪ 1- آنچه امروزه در مباحث فقهی نسبت به قرآن به چشم می آید این استکه فقها در ضمن هر بحث اگر فقیهی متعرض آیه ای برای مقصود خود شده باشد و بدان استدلال کرده باشد فقهای دیگر به نقض و ابرام راجع به آن آیه و مدلول آن و استدلال آن فقیه میپردازند و روش خاص و جایگاه ثابت و مستقلی برای قرآن قائل نیستند خصوصا فقهایی مثل شیخ اعظم که بیشتر به اتقان استدلال نظر دارند تا داشتن منهج و روشی ثابت در فقه لذا نوعا جهت مباحث فقهیشان را اقوال فقها و معضلات استدلالی فقها تعیین میکند تا روش فقهیشان و از آنجا که قرآن در استدلالات فقهی و کنکاش فقها نوعا مهجور است لذا در فقه ا کثر فقها نیز مهجور مانده . ⏪ ادامه در پست های بعدی... @salmanraoofi
🔅🔅🔅 📚37-فی رجال الکشی ؛ باسناده عَنْ دَاوُدَ الرَّقِّيِّ، قَالَ‏، قُلْتُ لِأَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا (ع) جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنَّهُ وَ اللَّهِ مَا يَلِجُ‏ فِي صَدْرِي مِنْ أَمْرِكَ شَيْ‏ءٌ إِلَّا حَدِيثاً سَمِعْتُهُ مِنْ ذَرِيحٍ يَرْوِيهِ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ (ع)، قَالَ لِي وَ مَا هُوَ قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ سَابِعُنَا قَائِمُنَا إِنْ شَاءَ اللَّهُ، قَالَ صَدَقْتَ وَ صَدَقَ ذَرِيحٌ وَ صَدَقَ أَبُو جَعْفَرٍ (ع)، فَازْدَدْتُ وَ اللَّهِ شَكّاً، ثُمَّ قَالَ يَا دَاوُدَ بْنَ أَبِي خَالِدٍ أَمَا وَ اللَّهِ لَوْ لَا أَنَّ مُوسَى، قَالَ لِلْعَالِمِ‏ سَتَجِدُنِي إِنْ شاءَ اللَّهُ صابِراً مَا سَأَلَهُ عَنْ شَيْ‏ءٍ، وَ كَذَلِكَ أَبُو (ع) لَوْ لَا أَنْ قَالَ إِنْ شَاءَ اللَّهُ‏ لَكَانَ كَمَا قَالَ، قَالَ، فَقَطَعْتُ عَلَيْهِ. 49 » ◽️از داوود رقی گفت : به امام رضا عرض کردم : فدایت شوم همانا به خدا قسم چیزی از امور شما در سینه من نمی¬آید مگر حدیثی که از ذریح شنیدم که از امام باقر روایت می¬کند فرمود : آنچه گفته چیست ؟ گفت شنیدم می¬گوید هفتمی ما قائم ماست إِنْ شَاءَ اللَّهُ ، گفت : راست می¬گویی و ذریح راست گفت و امام باقر راست گفت ، به خدا قسم شکم زیاد شد ، سپس گفت : ای داوود بن ابی خالد آگاه باش اگر نبود ( بی صبری ) موسی ، گفت : به عالم گفتم من را انشا الله صابر خواهی یافت نمی¬پرسم از چیزی ( که شما را خوش نیاید ) پدرم اگر نفرموده بود انشاالله همانطور شده بود که فرمود ، گفت : پس دیگر نپرسیدم . 🔅🔅🔅 📚38-فی بصائر الدرجات باسناده عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مَنْصُورٍ قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ تَعَالَى‏ وَ إِذا فَعَلُوا فاحِشَةً قالُوا وَجَدْنا عَلَيْها آباءَنا وَ اللَّهُ أَمَرَنا بِها قُلْ إِنَّ اللَّهَ لا يَأْمُرُ بِالْفَحْشاءِ أَ تَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ ما لا تَعْلَمُونَ‏ فَقَالَ أَ رَأَيْتَ أَحَدٌ يَزْعُمُ أَنَّ اللَّهَ أَمَرَ بِالزِّنَاءِ وَ شُرْبِ الْخَمْرِ أَوْ بِشَيْ‏ءٍ مِنْ هَذِهِ الْمَحَارِمِ فَقُلْتُ لَا فَقَالَ مَا هَذِهِ الْفَاحِشَةُ الَّتِي يَدَّعُونَ أَنَّ اللَّهَ أَمَرَ بِهَا فَقُلْتُ اللَّهُ أَعْلَمُ وَ وَلِيُّهُ‏ قَالَ فَإِنَّ هَذِهِ فِي أَئِمَّةِ الْجَوْرِ ادَّعَوْا أَنَّ اللَّهَ أَمَرَهُمْ بِالايتِمَامِ بِقَوْمٍ لَمْ يَأْمُرِ اللَّهُ بِالايتِمَامِ بِهِمْ فَرَدَّ اللَّهُ ذَلِكَ عَلَيْهِمْ وَ أَخْبَرَنَا أَنَّهُمْ قَدْ قَالُوا عَلَيْهِ الْكَذِبَ فَسَمَّى اللَّهُ‏ مِنْهُمْ فَاحِشَةً. 50 » ◽️در بصائر الدرجات با اسنادش از محمد بن منصور آمده گفت : آن حضرت را سؤال كردم از قول خداى عزّوجلّ: «وَ إِذا فَعَلُوا فاحِشَةً قالُوا وَجَدْنا عَلَيْها آباءَنا وَ اللَّهُ أَمَرَنا بِها قُلْ إِنَّ اللَّهَ لا يَأْمُرُ بِالْفَحْشاءِ أَ تَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ ما لا تَعْلَمُونَ» ، يعنى: «چون فاحشه (و خصلتى را كه در زشتى در سر حد كمال است)، به جا آورند، گويند كه: يافته‏ايم بر اين عمل زشت پدران خود را، و خدا ما را به آن امر فرموده. بگو: به درستى كه خدا امر نمى‏فرمايد به زشتى و ناپسند. آيا مى‏گوييد و افترا مى‏بنديد به خدا آنچه را كه نمى‏دانيد؟» راوى مى‏گويد كه: حضرت فرمود كه: «آيا كسى را ديده‏اى كه گمان كرده باشد كه خدا امر فرموده به زنا و آشاميدن شراب، يا چيزى از اين محرمات؟» عرض كردم: نه، فرمود كه: «اين فاحشه كه ادعا مى‏كنند كه خدا ايشان را به آن امر فرموده، چيست؟» عرض كردم كه: خدا و ولىّ او بهتر مى‏دانند.فرمود كه: «اين سخن در شأن ائمه جور است. مخالفان ادعا كردند كه خدا ايشان را امر فرموده به اقتدا كردن به گروهى كه خدا ايشان را به اقتدا كردن به ايشان، امر نفرموده. پس خدا اين را بر ايشان رد فرمود و خبر داد كه ايشان بر او دروغ گفتند، و اين اقتدا را كه از ايشان سر زد، فاحشه ناميد». 📝 پی نوشت: 49. رجال الكشي - إختيار معرفة الرجال ؛ النص ؛ ص373 و ص: 374 . 50.بصائر الدرجات في فضائل آل محمد صلى الله عليهم ؛ ج‏1 ؛ ص34. ⏪ ادامه در پست های بعدی... @salmanraoofi
28 👈👈این مباحث تدریس هم شده که بسیار مطالب بیشتری در تدریس گفته شد، برای دریافت بهتر مطالب، صوتهای تدریس را گوش کنید. ⏪ مباحث مطرح شده نهایی نیست و مقاله احتیاج به ویرایش دارد 🔅🔅🔅 ▪️البته از متقدمین محقق اردبیلی و از متاخرین آیت الله بروجردی جایگاه ثابت و خاصی به قرآن داده اند گرچه سبک آنان آنطور که باید و شاید مورد پیگیری و استقبال واقع نشده اما تلاشهای این دو بزرگوار در احیای جایگاه قرآن در فقه قابل تقدیر و پیگیریست . 2- نوع برداشت فقهای ما از قرآن نگاه استقلالی به هر آیه است و نوعا مجموعه آیات وارد شده در یک موضوع بررسی نمیشود به بیان دیگر تفسیر موضوعی و یا استفاده از انضمام آیات به یکدیگر در بین فقهای ما مهجور است و جا دارد مورد اعتنا واقع شود چرا که از مباحثیست که کابرد زیادی دارد به عنوان مثال گرچه تک تک آیاتی که برای حجیت خبر واحد مورد استدلال قرا گرفته اند به تنهایی افاده حجیت نمیکنند اما میتوانند به انضمام یکدیگر دال بر حجیت خبر واحد باشند . ⏪3-متاسفانه کار بر روی مبانی تفسیر و روشهای آن در فقه ما بسیار ضعیف است حال اینکه با مبانی متقن و منظم و به طور روشمند بسیار بهتر میتوان از قرآن بهره برداری کرد و از آیات استفاده نمود و رابطه بین آیات را کشف کرد لذا فقیهی که از مبانی علوم قرآنی متقن و منظم و روشمند برخوردار است و در مباحث روش تفسیری بیشتر غور کرده و روشی متقن ، علمی ، ثابت و دقیقی را برگزیده حتما از آیات برداشت بهتر و دقیقتری خواهد داشت . ⏪4- با آنکه فقها معمولا آیات الاحکام را پانصد آیه ذکر کرده اند اما به نظر میرسد که تعداد آیاتی که میتوانند بیان کننده حکم یا تنقیح کننده موضوعی باشند بسیار بیشتر از این باشد . علاوه بر این روایاتی که آیات قرآن را به سه یا چهار دسته تقسیم میکنند که یک دسته آنها احکام میباشد از مویدات مطالب گفته شده اند . ⏪5- به نظر میرسد قرآن کریم بهترین و جامعترین منبع برای فقه سیاسی میتواند باشد چرا که احکام منافقین روش برخورد با آنان طرز برخورد با کفار و مسائلی از این قبیل بسیار مطرح و مورد شرح قرارگرفته است ولی متاسفانه از ظرفیت این کتاب آسمانی آنچنان که باید استفاده نشده و این آیات مقدار زیادی از این کتاب آسمانی را تشکیل میدهد که این هم مویدی دیگر بر بیشتر بودن آیات الاحکام از پانصد آیه است . ⏪6- از مباحث علوم قرآنی و تفسیر که توجه شایسته ای به آن نشده مباحث محکم و متشابه و ناسخ و منسوخ و باطن و تاویل است گرچه در بحث علوم قرآنی به فواید این بحوث پرداخته شد اما تذکر نکات دیگری در این مجال لازم به نظر میرسد الف - بررسی این مباحث تاثیر خاصی در فهم فقیه از آیات و روشمند کردن آن و فهم بهتر ارتباط آیات و روایات و ارتباط این دو با یکدیگر از حیث علمی خواهد داشت . ✅ب- نکته دیگر اینکه متاسفانه مفهوم مباحثی مثل باطن ، تاویل و همچنین روایات این مباحث آن طور که شایسته است دسته بندی نشده و مورد تحقیق و بررسی قرار نگرفته و اقوال محدثینی مثل علامه مجلسی و فقها و مفسرین هم در این مجال مورد تتبع تحقیق و تبیین از سوی فقها و مفسرین قرار نگرفته است تا مباحث منقح تر و روشن تر و استفاده علمی از این مباحث راحت تر شود. برای مثال در بحث غنا شیخ اعظم به تبع محقق اردبیلی به این نکته پرداخته که روایات غنا با ظاهر آیاتی که به آنها استناد شده تطابق ندارد - به بیان روشنتر از لحاظ مفهومی غنا در دایره ظاهر آیات استناد شده قرار نمیگیرد- و به توجیه این عدم تطابق پرداخته اند که البته از سوی فقهای بعدی نیز این توجیهات مورد نقد قرار گرفته است و در نظرات فقها توجیه مناسبی برای این امر بیان نشده در صورتی که ا گر اثبات شود که در بیان احکام ائمه به تاویل آیات نیز استناد کرده اند و تاویل و باطن فقط برگشت به ائمه نخواهد داشت و میتواند به حکمی الاهی نیز اشاره داشته باشد بهترین توجیه علمی با مبنای روائی ارائه شده است . این گونه نگاه به روایات فهم فقهی را از آیات به صورت یک سامانه منظم و روشمند در می آورد و ا گر بتوان این گونه فهم را به صورت ظابطه ای و قاعده مند ارائه کرد دایره استفاده از آیات در مباحث فقهی بسیار وسیعتر خواهد شد و فهم فقیه از روایات را متحول خواهد کرد. ✅ج- نکته دیگر اینکه مبانی و مباحث مرتبط به مباحث تاویل و بطن ا گر مورد بررسی قرار گیرد خود افقهای جدیدی را خواهد گشود به عنوان مثال اگر رابطه ای بین ظاهر آیات و مورد تاویل قائل شویم میتوان گفت که روایات حرمت غنا ناظر به کلام غنائی است و برای اثبات حرمت صوت غنایی باید به آیات دیگر استناد کرد و اگر قائل شویم که لزوما رابطه ای بین تاویل و ظاهر آیات نیست برای اثبات حرمت غنا احتیاجی به آیات دیگری نیست . ⏪ ادامه در پست های بعدی... @salmanraoofi
باسمه تعالی مدیر محترم حوزه های علمیه حضرت آیت الله اعرافی با توجه به مسائل پیش آمده لطفا پیگیری کنید شهریه این ماه مراجع معظم تقلیدی که حضوری شهریه می دهند به حساب طلاب واریز شود والسلام سلمان رئوفی ۱۳۹۸/۱۲/۳ @salmanraoofi
هدایت شده از مدرسه انقلاب اسلامی
🔴مسابقه کتابخوانی "منشور روحانیت" 🔹به مناسبت سالروز پیام تاریخی و مهم حضرت امام خمینی(ره) خطاب به روحانیون سراسر کشور و مراجع بزرگوار اسلام و مدرسین حوزه های علمیه و ائمه جمعه و جماعات 🔻جوایز مسابقه: 3 جایزه 100هزارتومانی و 12 جایزه 50هزارتومانی 🔻متن مسابقه: پیام تاریخی منشور روحانیت ⚠️سوالات مسابقه 👇👇👇 🌐 @madresah57ac
هدایت شده از مدرسه انقلاب اسلامی
سوال منشور 2.jpg
2.88M
📌 سوالات مسابقه کتابخوانی "منشور روحانیت" ⚠️ لطفا عدد پاسخ صحیح را به صورت یک عدد 20 رقمی از چپ به راست به سامانه پیامکی 10002534273442 ارسال نمایید. 🌐@madresah57ac
هدایت شده از مدرسه انقلاب اسلامی
سوال منشور 1.jpg
3.03M
📌 سوالات مسابقه کتابخوانی "منشور روحانیت" ⚠️ لطفا عدد پاسخ صحیح را به صورت یک عدد 20 رقمی از چپ به راست به سامانه پیامکی 10002534273442 ارسال نمایید. 🌐@madresah57ac
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰صبح امروز صورت گرفت؛ 🚨تشکر عمیق از ملت ایران در پی امتحان بزرگ و مطلوب انتخابات 🔻رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (یکشنبه) در ابتدای جلسه درس خارج فقه با تشکر از درخشش مطلوب ملت ایران در امتحان بزرگ انتخابات و ناکام گذاشتن فرصت‌طلبی و تبلیغات همه‌جانبه دشمنان، تأکید کردند: در مقابل توطئه دشمن برای ضربه زدن به ارکان مختلف کشور، همه باید برای دفاع هوشیار، و آماده ضربه و حمله متقابل باشیم. 🔸حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به فضاسازی منفی و پر حجم دستگاههای تبلیغاتی بیگانه علیه شرکت مردم در انتخابات، خاطرنشان کردند: این تبلیغات منفی از چند ماه قبل آغاز و با نزدیک‌شدن به انتخابات بیشتر شد و در دو روز آخر نیز به بهانه یک بیماری و ویروس، رسانه‌های آنها از کمترین فرصت برای منصرف کردن مردم از حضور در انتخابات چشم‌پوشی نکردند. 🔹رهبر انقلاب اسلامی با شکر خداوند متعال و قدردانی عمیق از حضور گسترده مردم در انتخابات برغم این تبلیغات مغرضانه، گفتند: خداوند اراده کرده است این ملت را پیروز کند. 🔸ایشان دشمنیِ دشمنان با ملت ایران را محدود به عرصه‌های اقتصاد، فرهنگ و باورهای دینی و انقلابی مردم ندانستند و افزودند: آنها حتی با انتخابات ملت ایران نیز مخالف هستند چرا که نمی‌خواهند پدیده شرکت مردم به‌نام دین در پای صندوق رأی و در خدمت انقلاب، به‌عنوان یک واقعیت تثبیت شود. 🔹حضرت آیت الله خامنه‌ای برگزاری انتخابات در نظام اسلامی را باطل‌کننده ادعای دشمنان مبنی بر مخالفت دین با آزادی و دموکراسی خواندند و گفتند: انتخابات در جمهوری اسلامی نشان می‌دهد که دین مظهر کامل یک دموکراسی همه‌جانبه است و برگزاری ۳۷ انتخابات در طول ۴۱ سال نشان‌دهنده اهتمام بی‌نظیر نظام اسلامی به مردم‌سالاری است. 🔸رهبر انقلاب اسلامی با دعوت همگان به شناخت دشمن و هوشیاری در مقابل آن، تأکید کردند: در مقابل فعالیت هزاران نفر از جبهه دشمن علیه مسائل گوناگون ایران، در جبهه ملت ایران باید میلیونها نفر آماده دفاع، ضربه و حمله متقابل در امور تبلیغاتی و انواع کارهای ممکن برای ملت باشند. @Khamenei_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🚨 دستگاه‌های تبلیغاتی بیگانه از چند ماه قبل علیه انتخابات فعالیت میکردند، دور روز مانده به انتخابات 👈 به بهانه ویروس علیه انتخابات تبلیغ کردند 🔺️ حضرت آیت الله خامنه‌ای صبح امروز با اشاره به فضاسازی منفی و پر حجم دستگاههای تبلیغاتی بیگانه علیه شرکت مردم در انتخابات، خاطرنشان کردند: این تبلیغات منفی از چند ماه قبل آغاز و با نزدیک‌شدن به انتخابات بیشتر شد و در دو روز آخر نیز به بهانه یک بیماری و ویروس، رسانه‌های آنها از کمترین فرصت برای منصرف کردن مردم از حضور در انتخابات چشم‌پوشی نکردند. 💻 @Khamenei_ir
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔻آشنایی با مرحوم آیت‌الله سیدمحمد محقق داماد؛ ❇️ «مرجع تحقیق» 🔻به روایت حجت‌الاسلام سیدمصطفی محقق داماد: ◽️مرحوم والد ما ۶۳ سال بیشتر عمر نکرد، ایشان فقط دو درس می‌داد و همّ و غمّش همین دو درس بود و هیچ کار دیگری نمی‌کرد. ایشان مرجع تقلید و مرجع مراجعات چندان نبود، اما بود. ◽️اصرار نداشت که طلبه‌های بسیاری شاگردش باشند. حتی به طلبه‌ها می‌گفت اگر درس من را نمی‌فهمید، نیایید. ◽️ اولین کسی که به عنوان صاحب‌نظر مسأله‌ی حجاب را به شکلی جدید و به فارسی بیان کرد شهید مطهری بود و بخش فقهش دقیقاً تقریر درس صلاة مرحوم آقای داماد است. ◽️ وقتی من رئیس سازمان بازرسی شدم یک جلسه‌ای آن روزهای اول، شب‌ها در منازل می‌گشت؛ منزل خود آقا به عنوان رئیس‌جمهور، منزل آقای سید عبدالکریم اردبیلی، منزل آقای هاشمی رفسنجانی و حاج احمدآقا خمینی فرزند امام هم از جماران می‌آمد. در آن جلسه همه‌ی تصمیمات گرفته می‌شد و من فراموش نمی‌کنم که واقعاً آن‌جا مقام رهبری همیشه دنبال اجرای دقیق قوانین بودند. می‌گفتند خلاف انجام نشود. ◽️ من مکرر دیدم مرحوم آیت‌اللّه مشکینی که مکاسب‌گوی قم بود یا مرحوم آیت‌اللّه اعتمادی که قوانین‌گو و رسائل‌گوی قم بود، با کتاب زیر بغلشان می‌آمدند و می‌گفتند این عبارت برای ما یک مقداری مجمل است و مرحوم پدر ما توضیح می‌داد. ◽️ مقید بودند دعای عرفه را بخوانند. یک کاری هم برای انجام می‌دادند عمل به یک روایت بود که علامه‌ی مجلسی در زادالمعاد مطرح کردند که بر اساس آن هر ماهی که اولش دوشنبه باشد، روز اول یک سوره‌ی واقعه، روز دوم دو تا، روز سوم سه تا، تا روز چهاردهم که چهارده بار سوره‌ی واقعه را می‌خواندند و می‌گفتند محال است رد بشود و خداوند روزی را گشایش می‌دهد و یک پولی به انسان می‌رسد. ◽️ رهبرانقلاب درباره‌ی مرحوم محقق این‌چنین فرمودند: «سال ۴۷ [که رحلت کردند] قم یک ضربه‌ی علمی خورد با رفتن آقای داماد؛ اگر ایشان میماندند، یقیناً برای پیشرفت علمی قم خیلی بهتر بود.» مشروح گفتگو:👇 farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=44978 @HawzahNews| خبرگزاری‌حوزه
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
❇️ منظومه علوم ‌ ◽️ خواجه نصیرالدین طوسی از بنیانگذاران کلام شیعه بود که اخلاق ناصری، تجریدالعقائد و اوصاف‌الاشراف از آثار اوست و بیش از 60 اثر دیگر در اصول فقه، منطق، هندسه، نجوم، عروض و شعر دارد. ‌ ◽️ به او لقب‌های "استادالبشر"، "معلم ثالث" و "عقل حادی‌عشر" می‌دادند. ‌ 🗓 ۵ اسفندماه روز بزرگداشت #خواجه_نصیرالدین_طوسی و #روز_مهندس @HawzahNews| خبرگزاری‌حوزه
29 🔅🔅🔅 📚40- فی بصائر الدرجات باسناده عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مَنْصُورٍ قَالَ: سَأَلْتُ عَبْداً صَالِحاً ع عَنْ قَوْلِ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى‏ إِنَّما حَرَّمَ رَبِّيَ الْفَواحِشَ ما ظَهَرَ مِنْها وَ ما بَطَنَ‏ فَقَالَ إِنَّ الْقُرْآنَ لَهُ ظَهْرٌ وَ بَطْنٌ فَجَمِيعُ مَا حَرَّمَ فِي الْكِتَابِ هُوَ الظَّاهِرُ وَ الْبَاطِنُ مِنْ ذَلِكَ أَئِمَّةُ الْجَوْرِ وَ جَمِيعُ مَا أَحَلَّ مِنَ الْكِتَابِ‏ وَ هُوَ الظَّاهِرُ وَ الْبَاطِنُ مِنْ ذَلِكَ أَئِمَّةُ الْحَقِّ. 51» ▫️ در بصائر الدرجات با اسنادش از محمد بن منصور آمده كه گفت: امام موسى كاظم عليه السلام را سؤال كردم از قول خداى عزّوجلّ: «قُلْ إِنَّما حَرَّمَ رَبِّيَ الْفَواحِشَ‏ ما ظَهَرَ مِنْها وَ ما بَطَنَ» ، يعنى: «بگو: جز اين نيست كه حرام گردانيده است پروردگار من آن چيزهايى كه متصف‏اند به زشتى؛ آنچه پيدا و آشكار (اعراف، 33 ) است از آن و آنچه پنهان است». راوى مى‏گويد كه: حضرت فرمود: «به درستى كه قرآن را ظَهر و بطن (يعنى: ظاهر و باطنى) است. پس، همه آنچه خدا در قرآن، حرام گردانيده از اين قبيل، ائمه جوراند، و تمام آنچه خداى تعالى در كتاب خود، حلال گردانيده، ظاهر آن ظاهر و هويداست، و باطن از آن، ائمّه حق اند». 📝 پی نوشت: 51.. بصائر الدرجات في فضائل آل محمد صلى الله عليهم ؛ ج‏1 ؛ ص33 و ص: 34. @salmanraoofi