eitaa logo
سالن مطالعه
195 دنبال‌کننده
9.2هزار عکس
2.3هزار ویدیو
970 فایل
امروز کتابخوانی و علم‌آموزی نه تنها یک وظیفه‌ی ملّی، که یک واجب دینی است. امام خامنه‌ای مدیر: @Mehdi2506
مشاهده در ایتا
دانلود
45.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 فیلم کامل بیانات رهبر انقلاب در دیدار پیشکسوتان و فعالان دفاع مقدس و مقاومت. ۱۴۰۲/۶/۲۹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «حوض خون» رهبر انقلاب، در دیدار پیشکسوتان و فعالان دفاع مقدس و مقاومت: در بخشهای گوناگون: پشتیبانی، خانواده‌ها، زنان خانه‌دار و دیگران [هم بودند]؛ در قسمت پشتیبانی از رزمندگان، شست‌وشوی لباس‌های خونی رزمندگان ــ حوض خون که کتابش نوشته شد و بنده هم یک وقتی اسم بردم‌ــ و از این قبیل، اصلاً همه‌ی ملّت درگیر بودند. نمی‌گویم همه‌ی آحاد ملّت بودند امّا در سطح عموم مردم و لایه‌های گوناگون اجتماعی این حرکت حضور داشت؛ مخصوص یک جمعی نبود که از پادگان‌ها راه بیفتند بروند بجنگند و برگردند. عظمت یک حادثه را از این ناحیه خوب می‌شود فهمید؛ و از این قبیل. به نظر من در این بخش، بخصوص در این بخش سوّم ده‌ها کار تبیینی و هنری می‌شود انجام داد؛ صرف [نوشتن] کتاب نیست. حالا البتّه اینجا به من گفتند که ظاهراً بر اساس این کتاب حوض خون دارند یک فیلمی می‌سازند؛ از این قبیل صدها کار هنریِ جذّاب می‌شود انجام داد و ان‌شاءالله باید انجام بگیرد؛ تا حالا هم کارهایی انجام شده، باید اضافه بشود. ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
🌤 در همین موضوع مهدویت و قضایای مربوط به امام زمان؛ مسئله انتظار، مسئله طول عمر، مسئله دوران حکومت، مسئله وظایفی که منتظرین دارند و مسائل گوناگونی که وجود دارد؛ بهترین مرجع عبارت است از حدیث و آنچه از خود ائمه علیهم‌السلام نقل شده که جای تردیدی را باقی نمی‌گذارد آیت‌الله امام خامنه‌ای 🍃 🌸🇮🇷 🌸🍃 در کلام معصومین علیهم‌السلام علیهماالسلام https://eitaa.com/salonemotalee/14872 https://eitaa.com/salonemotalee/12852 علیهماالسلام https://eitaa.com/salonemotalee/14231 بیانات امام حسین علیه‌السلام درباره مهدویت و ظهور https://eitaa.com/salonemotalee/14682 علیهماالسلام https://eitaa.com/salonemotalee/13831 در روایات علیه‌السلام https://eitaa.com/salonemotalee/12511 علیهماالسلام؛ https://eitaa.com/salonemotalee/12936 موعود در کلام و بیان امام رضا علیهماالسلام https://eitaa.com/salonemotalee/14946 در روایات علیه‌السلام https://eitaa.com/salonemotalee/12283 علیه‌السلام https://eitaa.com/salonemotalee/12774 🔗 ادامه دارد ... 🔸🌺🔸-------------- 📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی @salonemotalee
🍃🌸 🇮🇷 🌸🍃 موعود در کلام و بیان امام رضا علیهماالسلام قسمت قبل؛ https://eitaa.com/salonemotalee/15034 ⬅️ قسمت پنجم «... وَ لَقَدْ حَدَّثَنِی أَبِی عَنْ أَبِیهِ عَنْ آبَائِهِ عَنْ عَلِی عَلَیهِمُ الصَّلَاةُ وَ السَّلَامُ: أَنَّ النَّبِی ص قِیلَ لَهُ: یا رَسُولَ اللَّهِ مَتَی یخْرُجُ الْقَائِمُ مِنْ ذُرِّیتِک فَقَالَ: مَثَلُهُ مَثَلُ السَّاعَةِ لا یجَلِّیها لِوَقْتِها إِلَّا هُوَ ثَقُلَتْ فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ لا تَأْتِیکمْ إِلَّا بَغْتَة» به پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله عرض کردند چه وقت قائم از فرزندان شما ظهور می کند فرمود: مثل او همچون قیامت است که در موقعش انجام می‌شود یک مرتبه خواهد شد. 🔶🔸وظایف و تکالیف منتظران در عصر غیبت امام رضا علیه‌السلام از پدران خود نقل می‌کند: «هرکس که بمیرد و او را امامی از فرزندان من نباشد بمردن جاهلیت مرده است.». اب‍ن ب‍اب‍وی‍ه، ص۲۹۵ و در جای دیگر تمیمی از حضرت رضا علیه‌السلام نقل کرد که پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمود: "هرکس بمیرد با این‌که امامی از فرزندان من نداشته باشد بمثل جاهلیت مرده و از او مؤاخذه و بازخواست می‌شود نسبت به کرداری که در جاهلیت انجام داده و آنچه در اسلام عمل کرده م‍ج‍ل‍س‍ی، ج۱، ص۵۴ از امام رضا علیه‌السلام نقل شده است که فرمود: «لا دین لمن لا ورع له، و لا ایمان لمن لا تقیة له، ان اکرمکم عند الله اعملکم بالتقیة. فقیل: یا ابن رسول الله الی متی؟ قال: الی یوم الوقت المعلوم، و هو خروج قائمنا.فمن ترک التقیه قبل خروج قائمنا فلیس منا» کسی که تقوی ندارد دین ندارد. کسی که تقیه نکند ایمان ندارد. گرامی ترین شما در پیش خدا کسی است که بیش از دیگران تقیه را رعایت کند. گفته شد: ای فرزند پیامبر! تا به کی؟ فرمود: تا روز وقت معلوم، که آن هم روز خروج قائم ماست. آن‌کس دست از تقیه بشوید، پیش از این‌که قائم ما قیام کند پس از ما نیست.» طب‍رس‍ی، ص۴۳۴ عن الرضا علیه‌السلام: «ان الله جل ذکره اخذ میثاق اولیائنا بالصبر علی دولة الباطل. واصبر لحکم ربک» خداوند از شیعیان ما پیمان گرفته است که بر دولت‌های باطل صبر کنند. تو نیز به فرمان پروردگارت شکیبا باش.» سلیمان، ص۳۹۰ "مَا أَحْسَنَ الصَّبْرَ وَ انْتِظَارَ الْفَرَجِ أَمَا سَمِعْتَ قَوْلَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ ارْتَقِبُوا إِنِّی مَعَکمْ رَقِیبٌ فَانْتَظِرُوا إِنِّی مَعَکمْ مِنَ الْمُنْتَظِرِینَ فَعَلَیکمْ بِالصَّبْرِ فَإِنَّهُ إِنَّمَا یجِیءُ الْفَرَجُ عَلَی الْیأْسِ فَقَدْ کانَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکمْ أَصْبَرَ مِنْکم" و چه نیکوست صبر و انتظار فرج، مگر نشنیده‌اید گفتار خدا را که فرموده است: منتظر باشید که من نیز همراه شما از منتظرانم. پس صبر و شکیبایی را پیشه خود سازید که فرج بعد از یاس و نومیدی خواهد آمد. اقوامی که پیش از شما بودند از شما شکیباتر بودند.» ابن بابویه، ج۲، ص۶۴۵ «الامام. .. بعد الحسن ابنه القائم، المنتظر فی غیبته، المطاع فی ظهوره » امام بعد از حسن پسرش« قائم» است که در زمان غیبتش در انتظار مقدم او می‌نشینند و به هنگام ظهورش از او فرمان می‌برند» کلینی، ج۱،ص۳۳۳ و این همه برای امتحان مردم و شناخت مؤمنان واقعی است: «وَ اللَّهِ مَا یکونُ مَا تَمُدُّونَ أَعْینَکمْ إِلَیهِ حَتَّی تُمَحَّصُوا وَ تُمَیزُوا وَ حَتَّی لَا یبْقَی مِنْکمْ إِلَّا الْأَنْدَرُ فَالْأَنْدَر! "ام حسبتم ان تترکوا و لما یعلم الله الذین جاهدوا منکم. سوره توبه،آیه۱۰۴» به خدا قسم آنچه انتظار می‌کشید و گردن‌های‌تان را به سوی آن دراز می‌کنید واقع نمی‌شود مگر بعد از آن‌که امتحان شوید و از شما چیزی جز اندک اندک باقی نماند: آیا پنداشتید که شما را بدون امتحان رها می‌کنند در حالی‌که هنوز خدا ندانسته که چه کسی از شما مجاهده می‌کند. مجلسی، ج۵۲، ص۱۱۴ 🔗 ادامه دارد ... قسمت بعد؛ 🔸🌺🔸-------------- 📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی @salonemotalee
🍃🌸 🇮🇷 🌸🍃 ✡ قسمت قبل؛ https://eitaa.com/salonemotalee/15036 ◀️ قسمت چهارم رابطین خوب آمریکا ۱. 🔹در خرداد ۱۳۷۰، کمتر از یک ماه بعد از سخنرانی خاتمی، شهید سیدمرتضی آوینی با انتشار مقاله‌ی «تجدد و تحجر؟» در ماهنامه سوره به نقد آن پرداخت: "این «آزادی» که وزیر محترم ارشاد آن را معنا کرده‌اند، مطلوب انسان‌های بدوی است و بشر امروز «بدویت» را به مثابه متضادی برای مفهوم «تمدن» می‌شناسد و لذا از این سخنان سخت در حیرت فرو خواهد شد… برخلاف آنچه وزیر محترم ارشاد فرموده‌اند، خلاء مبتلابه ما (مسلمانان) در نظم اجتماعی و روابط بین انسان‌ها، «خلاء تئوریک» نیست. اسلام در مقام نظر هیچ نقصی ندارد و نقص -هر چه هست- از آن‌جاست که تمدن امروز، محصول منقطع از «وحی» است… مشکل امروز ما «غرب‌زدگی» نیست، «عوام‌زدگی» است. (۱۷) 🔹اشتراکات فکری سیدمحمدخاتمی و عبدالکریم سروش به تدریج آنان را نزد اپوزیسیون برانداز خارج از کشور در جایگاه «سیاستمداران تجدیدنظر طلب» قرار داد. مرداد ۱۳۷۱، ماهنامه کار (ارگان سازمان فدائیان خلق) با چاپ سرمقاله بهروز خلیق درباره «نیروهای رفرمیست درون حاکمیت اسلامی» نوشت: "حجت‌الاسلام «محمد خاتمی» وزیر سابق ارشاد که از عناصر «روشن‌بین» جناح اسلامی است، نظرات و دیدگاه‌هایی را نیز از چند سال قبل مطرح نموده است. او معتقد است که اسلام قرن‌ها از صحنه زندگی به دور بوده و در آن مواردی که به نظم اجتماعی و روابط بین انسان‌ها برمی‌گردد، «دچار خلاء» است. لذا «فقه» باید «تحول» پیدا کند تا با نیازهای زمان متناسب شود. یکی از شخصیت‌های دیگری که پرچم «رفرم در شریعت اسلامی» را برداشته است، «عبدالکریم سروش» است. سروش در حقیقت به این امر معترف است که مدیریت فقهی ناتوان از اداره جامعه کنونی و پاسخ‌گویی به نیازهای بشر امروز است. در زمینه ولایت مطلقه و آزادی، نظرات سروش مبتنی بر نفی ولایت و قدرت مطلقه است. حجت‌الاسلام «محمدجواد حجتی کرمانی» نیز در سلسله مقالاتش با عنوان نقش زمان در تطور فقه که در «روزنامه اطلاعات» چاپ می‌شود، در صدد امروزی کردن دین است. (۱۸) 🔹تحولات جدید همراه با دورانی گشت که به روایت نویسنده کتاب انقلاب و روشنفکران «غرب در جستجوی واسطه» از داخل ایران بود. (۱۹) هوشنگ امیراحمدی، رئیس شورای ایرانیان-آمریکائیان نیز در ماهنامه ایران فردا (به مدیریت عزت‌الله سحابی، از رهبران نیروهای ملی-مذهبی) ضمن شرح پروژه جامعه مدنی از عبدالکریم سروش به عنوان «سخنگوی اصلی» جریانی نام برد که «به طور منطقی با هرگونه تفسیر مطلق از دین مخالف است.» (۲۰) به نوشته امیراحمدی؛ "سروش در مسند روشنفکری مدرن بر این باور است «خردگرایی باید جلوی ایدئولوژی را بگیرد و حکومت دینی تنها و تنها در جامعه مدنی میسر است." (۲۱) 🔹سال ۱۳۷۳ مجید تهرانیان، از رابطان برجسته‌ی CIA که دهه‌ی ۱۳۵۰ به همراه منوچهر گنجی، سیدحسین نصر، شجاع‌الدین شفا، شائول بخاش، داریوش مهرجویی و… در کمیته ملی ایران (برای گسترش «پیوندهای ایران و آمریکا» به ریاست همسر ریچارد نیکسون) حضور داشت، با تأیید رویکرد امیراحمدی به «نتایج سیاسی پروژه سروش در ایران» پرداخت. تهرانیان صریحاً گفت: "من فکر می‌کنم اگر طرز تفکر سروش گسترش بیابد، رفته‌رفته مسئله ولایت فقیه مورد تجدیدنظرهای جدیدتری قرار خواهد گرفت و نتایج سیاسی مهمی در پی خواهد داشت." (۲۲) 🔹سال ۱۳۷۴ انتشار مقاله «در جستجوی میانجی» در ماهنامه پَر (چاپ آمریکا) به قلم رامین احمدی رازگشایی کلیدی‌ای به شمار می‌رفت. (۲۳) دیگر تردیدی باقی نماند که پروژه روشنفکری دینی صرفاً یک تکاپوی سیاسی است، نه یک کوشش آکادمیک. 🔹احمدی با شرح «نقش کلیدی حلقه‌های میانجی» در میان روشنفکران یهودی و تأثیر آنان بر پروژه‌ی صلح خاورمیانه، به تاثیرگذاری سیاستمداران میانجی برای تغییر ساختارهای کلان در جمهوری اسلامی می‌پردازد: "شاید کسی که در جستجوی «میانجی» به ساختار هیئت حاکمه جمهوری اسلامی ایران و گروه‌بندی‌های سیاسی و اجتماعی آن طیف می‌نگرد، حداقل بر روی ۲ گروه تأمل می‌کند: اول، «نهضت آزادی» و گروه بازرگان؛ دوم، «عبدالکریم سروش» و پیروانش در «مجله کیان»." (۲۴) 🔹چند سال بعد یکی از ستون‌نویسان روزنامه عصر آزادگان، بر تحلیل رامین احمدی صحه گذاشت و سروش و کیان را یک «حلقه‌ی اتصال» دانست. محمد قوچانی در مقاله «۱۰۷ نفر» می‌نویسد: "«کیان»، اما فراتر از یک نشریه‌ی تئوریک (که مانند دستگاه تئوری‌پرداز «روشنفکران دینی» عمل می‌کرد) «حلقه‌ی اتصال» جریان‌های متفاوت نسل جدیدی شد که در حال قوام و شکل‌گیری بود." (۲۵) 🔗 ادامه دارد ... قسمت بعد؛ https://eitaa.com/salonemotalee/15131 🔸🌺🔸-------------- 📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی @salonemotalee
هدایت شده از سالن مطالعه
🍃🌸 🇮🇷 🌸🍃 "" نوشته حجت‌الاسلام مظفر سالاری بامضمونی درباره وظایف مسلمانان درزمان غیبت 🔸🌺🔸-------------- 📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی @salonemotalee
🍃🌸 🇮🇷 🌸🍃 قسمت قبل؛ https://eitaa.com/salonemotalee/15038 ◀️ قسمت سی‌ودوم آنچه ابوراجح گفته بود، چنان برایم عجیب می‌نمود که با وجود نسیم خنک، دانه‌های عرق بر پیشانی‌ام نشسته بود. چند دقیقه بعد، سوار بر قایقی شده بودیم. قایقران آرام پارو می‌زد. قایق به آرامی سینه‌ی آب را می‌شکافت و پیش می‌رفت. ابوراجح گفت: می‌دانم که باور کردن حرف‌هایم برایت دشوار است؛ اما از خدا می‌خواهم که ما را به آن‌چه درست است هدایت کند. چند قایق دیگر روی آب بود. در جایی که عمق آب زیاد نبود، بچه‌ها مشغول آب‌تنی بودند. ابوراجح ادامه داد: اگر بدانی که شروع تاریخ شیعه تقریبا” هم زمان با شروع رسالت پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله است، بیشتر تعجب خواهی کرد. - چگونه؟ - در همان سال‌های شروع رسالت، خدا از طریق وحی به پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله دستور داد که اقوام نزدیکش را به اسلام دعوت کند. او هم چهل نفر از نزدیکانش را در خانه عمویش، ابوطالب علیه‌السلام، جمع کرد و پس از پذیرایی به آن‌ها فرمود: ای فرزندان عبدالمطلب! به خدا سوگند من در جامعه عرب، جوانی را نمی‌شناسم که برای قوم و قبیله‌اش بهتر از آن‌چه من برای شما آورده‌ام، آورده باشد. من خیر دنیا و آخرت را برای شما آورده‌ام و خداوند مرا فرمان داده که شما را به سوی او دعوت کنم. پس از آن فرمود: کدام‌یک از شما حاضر است در این راه با من همکاری کند و پشتیبانم باشد تا برادر، وصی و جانشین من باشد؟ همه از او روی برتافتند و تنها علی علیه‌السلام که در آن زمان از همه کم‌سن‌وسال‌تر بود، برخاست و آمادگی خود را اعلام کرد. پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله دو بار دیگر حرف خود را تکرار کرد و باز تنها علی علیه‌السلام بود که برخاست و آمادگی خود را اعلام کرد. سرانجام پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله دست بر دوش او گذاشت و فرمود: همانا این جوان، برادر، وصی و جانشین من در میان شماست. سخن او را بشنوید و از او اطاعت کنید. حاضران با تمسخر و ناراحتی از جای خود برخواستند و رفتند. برخی از روی طعنه به ابوطالب علیه‌السلام گفتند: محمد به تو دستور داد که سخن فرزندت، علی را بشنوی و از او اطاعت کنی. به این ترتیب می‌بینی که پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله، از همان نخستین سال‌های رسالتش، جانشین خود را مشخص نمود تا پس از وی، مردم دچار سردرگمی و اختلاف نشوند. از قایق پیاده شدیم ابوراجح گفت: "در ضمن، پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله به دوازده جانشین خود که امامان ما هستند اشاره کرده است، که اولین آن‌ها علی علیه‌السلام و آخرین ایشان، امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه است. به یاد داشته باش که تمام آن‌چه را گفتم در معتبرترین کتاب‌های حدیث شما آمده است. امیدوارم این مقدمه‌ای باشد برای آن‌که بیشتر به فکر مطالعه و تحقیق باشی. از قدم زدن و قایق سواری با ابوراجح که پدر ریحانه بود، لذت برده بودم، ولی حرف‌هایش که با اعتقاد و صمیمیت بیان شده بود، بیشتر از قبل، ویرانم کرده بود. قصه ی اسماعیل هرقلی و آنچه آن روز در باره‌ی توجه پیامبر به اهل بیتش و سفارش ایشان در مورد جانشینان خود شنیده بودم، با مذهب ما سازگاری نداشت. دلم می‌خواست که بدانم سرانجام حق با کیست. تا نزدیکی حمام، ابوراجح را همراهی کردم. موقع خداحافظی، دستم را فشرد و گفت: "نام صفوان و حماد را به خاطر بسپار. حماد، پسر صفوان و هم سن و سال توست. صفوان را به اتهام بدگویی از مرجان صغیر دستگیر کرده‌اند. وقتی حماد، چند روز بعد به دارالحکومه می‌رود تا از سرنوشت پدرش با خبر شود، او را هم روانه سیاهچال می‌کنند. فکر می‌کنم اگر هر یک از شیعیان به دارالحکومه برود و بی‌گناهی آن‌ها را گوشزد کند، او را هم به سیاهچال بیندازند. برخورد وزیر با من را که به یاد داری؟ دست ابوراجح هنوز در دستم بود؛ گفتم: شما همیشه برای من و پدربزرگم، دوست و راهنمای خوبی بوده‌اید. اکنون زمانی است که باید گوشه‌ای از محبت‌های شما را جبران کنم. ابوراجح مرا در آغوش کشید و پس از آن گفت: "بگذار به چیزی اعتراف کنم. تاسف می‌خورم که به رغم محبت فراوانی که بین ما وجود دارد، اختلاف در مذهب، بین ما دیواری ایجاد کرده است. اگر این دیوار نبود، دوست داشتم ریحانه را به جوانی شایسته مانند تو شوهر بدهم." 🔗 ادامه دارد ... قسمت بعد؛ https://eitaa.com/salonemotalee/15133 🔸🌺🔸-------------- 📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی @salonemotalee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃🌸 🇮🇷 🌸🍃 السَّلاَمُ عَلَیْکَ أَیُّهَا اَلْإِمَامُ اَلْوَحیدُ و القَائِمُ الرَّشیدُ سلام بر تو! ای یگانه روزگار و ای تنهاترینِ عالم؛ و بر روزی که برای هدایت و محبّت قیام خواهی کرد! قحطی به دین‌مان زده یا ایها العزیز دارد ظهورتان به خدا دیر می‌شود ... انگار می‌بینم سرگردانی شیعیانم را؛ در جستجویش به این‌سو و آن‌سو می‌روند، همچون گوسفندانی در جستجوی چراگاه! به هر سمت و سویی رو می کنند، اما او را نمی‌یابند. در قیامت، در کنار خودم جایش می‌دهم؛ هر شیعه‌ای را که استوار بماند بر عقیده‌اش، و دلش قساوت نگیرد، از طولانی شدن غیبت صاحبش. چنین روایت کرده، سید الکریم، حضرت عبدالعظیم حسنی، از مولایش امام جواد علیه السلام، او از پدران پاکش، و آنها از امیر اهل ایمان! کمال الدین, جلد۱, ص۳۰۳ 🔸🌺🔸-------------- @salonemotalee