🍃🌸🇮🇷🌸🍃
#مالکوم_ایکس
مبارز سیاهپوستی که رهبر انقلاب «شهید» خطابش کرد
قسمت قبل؛ https://eitaa.com/salonemotalee/24325
◀️ قسمت دوم:
✳️ خانواده مالکوم
... سفیدها خانهٔ ما را به آتش کشیده بودند.
پدرم، دشنامگویان، با تپانچهٔ خود آنها را هدف قرار میداد.
برای فرار از آن جهنم یکدیگر را به زمین میانداختیم و از روی هم میگذشتیم.
مادرم در حالی که نوزاد خود را در آغوش داشت، با آنکه شعلهها همه جا زبانه میکشید و جرقههای آتش به هر سو پراکنده میشد، از میان شعلهها گذشت تا قبل از فرود آمدن سقف فرزندش را نجات دهد.
فراموش نمیکنم، ما تمام آن شب را، عریان و بیپناه زیر طاق آسمان، گریان وحشتزده سرکردیم.
مأموران آتشنشانی و پلیسهای سفید نیز آمدند، اما ایستادند که تماشا کنند خانه تا کف میسوزد و تلی از خاکستر میشود».
🔹همین رخداد بود که باعث شد تا ارل لیتل به همراه خانوادهاش به حومه شرقی لانسینگ نقل مکان کنند.
🔹سال ۱۹۳۱ و در همین خانه بود که ارل لیتل، پدرش، در شش سالگی مالکوم بعد از یک مشاجرهٔ خانوادگی با همسرش لوییز با عصبانیت از خانه بیرون رفت و این آخرینباری بود که خانوادهاش او را میدیدند.
🔹افرادی به ارل حمله کردند و بعد از قتل او جمجمهاش را زیر چرخهای اتومبیل له کردند.
🔹بیمه از تأمین هزینههای کفن و دفن ارل و هچنین مخارج زندگی خانوادهٔ لیتل سر باز زد و اعلام کرد که او خودکشی کردهاست.
🔹مادر خانواده بعد از این مجبور شد با سختی و اشتغال به کارهای طاقتفرسا و عموماً از طریق کار در خانهٔ سفیدپوستان هزینههای زندگی را تأمین کند.
بعد از آنکه مردم متوجه شدند او بیوهٔ ارل لیتل است، از حضور او در خانههایشان خودداری کردند.
همه این مشکلات بود که مادر مالکوم بعد از مرگ پدر خانواده دچار افسردگی شدید شد، به مؤسسه روان درمانی منتقل شد و فرزندانش نیز به پرورشگاه و یتیمخانه رفتند.
🔹اینجا بود که خانواده مالکوم به معنای واقعی از هم پاشیده شد و هر کدام از آنها را روانه یتیمخانه و خانهای دیگر کرد.
✳️ از مدرسه تا زندان
🔹با کشته شدن پدر و بیماری مادر شرایط سخت و پیچیدهای فراروی مالکوم قرار گرفت.
مالکوم دوران کودکی را در فقر و یتیمی پشت سرگذاشت اما امیدوار بود که بتواند با درس خواندن به شغل مورد علاقهاش یعنی وکالت برسد تا هم مشکلات مالیاش را برطرف کند و هم از حقوق سیاهان دفاع کند.
🔹روزی معلم انگلیسی، آقای استروسکی، از مالکوم خواست تا بعد از اتمام درس کلاس را ترک نکند تا در مورد آینده با او صحبت بکند
مالکوم صحبتهای آن روز را اینطور روایت میکند:
معلم به من گفت:
«مالکوم تو باید خط زندگیات را مشخص کنی. هیچ وقت به آن فکر کردهای؟».
حقیقت آن بود که تا آن روز هرگز به این مسئله نیندیشیده بودم، ولی بدون تأمل پاسخ دادم:
«آره، به این موضوع فکر کردهام و دلم میخواهد که حقوق بخوانم.»
آن روز در لانسینک قاضی یا پزشک سیاه نبود تا الگویی برای آرزوی من باشد، اما میدانستم که یک قاضی، دیگر ناچار به شستن ظرف نیست.
پس از شنیدن پاسخم، خطوطی از تعجب بر چهره آقای استروسکی نقش بست،
بعد در حالی که روی صندلیاش لم داده و دستها را در پشت سرهم قفل کرده بود، با تبسم گفت:
«مالکوم، ما باید واقعبین باشیم، سو تفاهم نشود، ما همه تو را دوست داریم.
تو این را میدانی.
اما باید این حقیقت را بدانی که تو یک سیاهپوستی.
حقوقدان بودن! هدف مناسبی برای یک کاکاسیاه نیست!
به کاری فکر کن که برای آن ساخته شدهای.
دستهای تو برای کار و برای ساختن ساخته شدهاست.
کارگاه نجاری تو میتواند مورد تحسین همه قرار بگیرد.
چرا نجاری هدف تو نیست؟!
مردم تو را به عنوان یک انسان دوست دارند، کار که اهمیتی ندارد».
و در کسری از ثانیه بود که همه رویاهای او فرو ریختند.
🔹معلم ریاضی در کنار لحن محبتآمیزش چیزی از توهین و تحقیر کم نگذاشته بود؛
هم او را کاکاسیا خطاب کرده بود و هم او را از ادامه تحصیل و آرزوی وکالت ناامید کرده بود.
🔹همین سرکوبها و تحقیرها بود که باعث شد مالکوم کمی بعد از مدرسه اخراج شود و تصمیم بگیرد که آزاد زندگی کند.
او از بوستون به نیویورک رفت و در این دوره با کنار گذاشتن هرگونه قید و بندی، یک دوره بیبندوباری را در جامعه آن روز آمریکا تجربه کرد.
🔶🔸قمار بر سر جان در رولت روسی
🔹طی سالهای ۱۹۴۲ تا ۱۹۴۶ یعنی حد فاصل ۱۶ تا ۲۱ سالگی مالکوم، دورهای پرالتهاب برای او بود.
🔹در مورد این دوره، نقل قولهای متفاوتی وجود دارد که میگویند او حلقۀ مرکزی محفلی بوده که در برگزاری مراسم ویژۀ قمار رولت روسی شرکت داشته است ...
🔗 ادامه دارد ...
قسمت بعد؛ https://eitaa.com/salonemotalee/24387
🇵🇸🔸🌺🔸 --------------
📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی
📚 @salonemotalee
هدایت شده از سالن مطالعه
🍃🌸🇮🇷🌸🍃
#یهود_و_عرفانهای_کاذب
#مریمیه:
از فریتیوف شوان تا #سیدحسین_نصر
🔶🔸آغاز سخن
🔶🔸رنه گنون - ترادیشنالیسم - تئوسوفیسم
🔶🔸تئوسوفیسم و بهائیت
🔶🔸پارلمان جهانی ادیان و احیای باستانگرایی
🇵🇸🔸🌺🔸--------------
📚@salonemotalee
🍃🌸🇮🇷🌸🍃
#یهود_و_عرفانهای_کاذب
#مریمیه:
از فریتیوف شوان تا #سیدحسین_نصر (۴)
قسمت قبل؛ https://eitaa.com/salonemotalee/24331
◀️ قسمت شانزدهم:
🔶🔸پارلمان جهانی ادیان و احیای باستانگرایی
🔸تئوسوفیسم و باستانگرایی هندو – آریایی
🔹با تأکید بر درستی و دقت نظر لنگهاوزن، باید به این نکته مهم نیز توجه کرد که تعلق و تکاپوی انجمن تئوسوفی معطوف به احیاء آئینهای هندو و بودایی و زرتشتی و ترویج باستانگرایی هندو – آریایی بود؛ و رویکرد گنون به اسلام چیزی نبود که تئوسوفیستها میخواستند یا از آن استقبال میکردند.
نگاه تئوسوفیسم به اسلام همدلانه نیست و این را بهروشنی هم از نوشتههای الکات و بلاواتسکی و بزانت و هم از اجلاس نخستین «پارلمان جهانی ادیان» میتوان فهمید.
تئوسوفیسم، برخلاف ترادیشنالیسم گنون، آئینهای غیراسلامی سرزمین هند را اصیلترین و نابترین شکل «دین»، و منشأ تمامی ادیان میدید و بنیانگذاری و ترویج باستانگرایی هندو – آریایی را هدف مهم خود قرار داده بود.
بزانت در مقاله «هند، گذشته و آینده آن»، که در سال ۱۸۹۳ در نشریه پارسی قیصر هند (بمبئی) و سال بعد در نشریه تئوسوفیستی لوسیفر (لندن) منتشر شد، از هند بهعنوان «سرزمین مقدس» نام برد؛ سرزمینی که «فلسفه بزرگ آن منشأ تمامی فلسفههای جهان غرب است و دین بزرگ آن منشأ تمامی ادیان، مادر و گهواره تمدن است.» [۶]
بلاواتسکی در سال ۱۸۸۹ دوّمین هدف انجمن تئوسوفی را چنین اعلام کرد:
«تشویق مطالعه متون دینی آریایی و سایر متون دینی و علمی جهان بهمنظور اثبات اهمیت ادبیات آسیایی یعنی فلسفههای برهمایی، بودایی و زرتشتی». [۷]
در پیوستهای کتاب بلاواتسکی یکی از اهداف انجمن تئوسوفی «احیاء ادبیات سانسکریت، پالی و زند (اوستایی)» عنوان شده است. [۸] از اینرو، «لژ بلاواتسکی» کانون اصلی آموزش ادبیات سانسکریت و زرتشتی بود و در کنار ودا و سایر کتب سانسکریت، که بهطور عمده خانم مولر تدریس میکرد، متونی چون دینکرت و دساتیر آموزش داده میشد و در کلاسهایی آیین زرتشت در پرتو آموزشهای تئوسوفی تفسیر میشد. [۹]
مدرسین لژ بلاواتسکی، که بهطور عمده پارسی بودند، در محل لژ و در سایر اماکن بمبئی به تدریس مقدماتی و پیشرفته کتب درسی تئوسوفیسم اشتغال داشتند. [۱۰] شرقشناسان غربی و اعضای سرشناس انگلیسی، آمریکایی و فرانسوی انجمن تئوسوفی نیز هر از گاه در لژ بلاواتسکی بمبئی حضور مییافتند و سخنرانی میکردند. [۱۱] بهعبارت دیگر، از دهه ۱۸۸۰ میلادی، لژ بلاواتسکی یکی از مهمترین کانونهای ترویج باستانگرایی ایرانی، علاوه بر باستانگرایی هندو، بود.
🔸پارلمان جهانی ادیان
دشمنی با اسلام را در اجلاس اوّلین «پارلمان جهانی ادیان» (شیکاگو، ۱۸۹۳) بهروشنی میتوان دید و با شناخت ترکیب شرکتکنندگان در آن میتوان آن نوع از «خرد باستانی» و «گوهر واحد ادیان» را، که تئوسوفیستها در جستوجوی آن هستند، شناخت.
کارگردان این نمایش فریدریش ماکس مولر و انجمن تئوسوفی بودند. سخنرانیها و تصاویر مندرج در کتاب دو جلدی و ۱۶۰۰ صفحهای «پارلمان جهانی ادیان» [۱۲] که مشروح جریان اجلاس در آن ثبت شده، جایگاه ویژه حاخامهای یهودی، چون دکتر هرمن آدلر حاخام بزرگ امپراتوری بریتانیا، و «دستور»های پارسی، چون دستور جاماسپجی منوچهرجی جاماسپآسا، را بهعنوان «صاحبان» اصلی پارلمان نشان میدهد.
«پارلمان» پر است از انواع رهبران و نمایندگان فرقههای نوساخته و جوکیهای عجیب و غریب هندی و چینی و ژاپنی و غیره. در این اجلاس شرقشناسان نامدار چون ماکس مولر، از دانشگاه آکسفورد، بهعنوان برجستهترین کارشناس ادیان شرقی زمان خود، و گردانندگان مجامع شرقشناسی دانشگاههای آکسفورد و کمبریج و اوترخت و لیدن و کلمبیا و تورنتو و مکگیل و هاروارد و شیکاگو و پنسیلوانیا، موزه بریتانیا و سایر مجامع شرقشناسی آمریکا، کانادا و اروپا، تعداد کثیری از گردانندگان سازمانهای میسیونری مسیحی در سراسر جهان مستعمراتی و پارسیانی چون دادابهای نائوروجی و سِر جیوانجی مودی و حتی نظامیان مستعمراتی بریتانیا چون ژنرال هاوارد حضور دارند، ولی در فهرست نمایندگان هند حتی نام یک روحانی مسلمان به چشم نمیخورد! [۱۳]
اعضای هیئت پارسیان هند عبارتند از: دادابهای نائوروجی (نماینده مجلس عوام بریتانیا)، سِر جیوانجی جمشیدجی مودی، دستور جاماسپجی منوچهرجی جاماسپآسا، و ارود شهریارجی دادابهای بهروچا. [۱۴]
نمایندگان فرقههای نوساخته «برهما ساماج»، «آریا ساماج» و تئوسوفیسم و «پیامبران» نوظهوری چون ویوکاناندا ستارگان این «پارلمان»اند. بیشترین تبلیغ بر روی سوامی [۱۵] ویوکاناندا، «پیغمبر» نوظهور هندو، است.
🔗 ادامه دارد ...
قسمت بعد؛ https://eitaa.com/salonemotalee/24389
🔸🌺🔸--------------
"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی
📚@salonemotalee
🍃🌸🇮🇷🌸🍃
#مسلمانان_صهیونیست
عزتالله فولادوند ، یهودزدگان و اصلاحطلبان
🔶🔸 فیلسوفان یهودی و مترجمان سکولار
🔶🔸دموکراتیزاسیون، همجنسبازی و حلقه پنجشنبهها
🔶🔸براندازی با ۱۰ هزار رای!
🔶🔸هانا آرنت : از انقلاب تا اصلاحات در ایران
🔗 ادامه دارد ...
🇵🇸🔸🌺🔸--------------
📚@salonemotalee
14.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.🍃🌸🇮🇷🌸🍃
#انا_علی_العهد
گریههای شیخ خالد الملا رئیس جماعت علمای اهل سنت عراق برای شهید سید حسن نصرالله
🇵🇸🔸🌺🔸--------------
📚@salonemotalee
🍃🌸🇮🇷🌸🍃
#صهیونیسم_مسیحی
#پروتستانتیزم ، روشنگری و میستیسیزم عبرانی
قسمت قبل؛ https://eitaa.com/salonemotalee/24333
◀️ قسمت دوم:
🔹لیبرالیزم، سوسیالیزم، محافظهکاری، ملیگرایی و فاشیزم همه آنها از بهشتی که دین به مثابه ارزشی پایه به انسان نشان میداد، روی گردانیده، تحقق بهشت زمینی یا بهشت دنیایی را وعده میدادند و اینکه انسان پس از مرگ با چه مسائلی روبهرو خواهد بود، را نادیده انگاشته، تنها به زندگی دنیایی و رخدادهای آن علاقه نشان میدادند.
🔹معماران فلسفه روشنگری همانطور که در مقالات بعدی با دلایل و مدارک به آنها خواهیم پرداخت اصولاً با رد اندیشه و اعتقادات مسیحی «بیدین» نمیشدند، بلکه دقیقاً برعکس «دین» جدید و کاملاً متفاوتی را میپذیرفتند.
این دین، دین «بیخدایی» نبود، بلکه غالباً «دئیست»ها روشنفکرانی بودند که به خالق و پدیدآورندهی جهان معتقد بودند. تنها تفاوت اساسی و اصولی بین مسیحیت و این دین جدید مردود شمردن آخرتگرایی و زندگی پس از مرگ بود.
کوتاه سخن اینکه همراه با ایدئولوژیها، دینهای غیرآخرتگرایی نیز سر برداشتند که هدف آنها دستیابی به «بهشتهای روی زمین» بود.
🔹پروتستانتیزم نیز به عنوان اولین عامل مهم در تضعیف آخرتگرایی، سردمداری دینهای غیرآخرتگرا را عهدهدار شد.
🔹حال باید دید که عامل جذب روشنفکران به این دین غیرآخرتگرا و اندیشهای که آنها را در این رابطه تحت تأثیر قرار داد چه بود.
🔹گفته میشود که اندیشمندان غربی پایهگذار رنسانس تحت تأثیر تمدن یونان باستان قرار گرفتند.
آیا دینی وجود داشته است که از گذشتههای دور به دنبال «بهشت زمینی» بوده و به عنوان «عامل تمدنی و اعتقادی»، پروتستانها و روشنفکران را تحت تأثیر خود قرار داده باشد؟
🔹در این رابطه سخنان "علی عزت بگوویچ" رئیس جمهور سابق بوسنی هرزگوین و یکی از اندیشمندان جهان اسلام بسیار روشنگر است:
«در میان تمامی ادیان، یهودیت دینی دنیوی و دارای تمایلات چپ است.
بهشت دنیوی موعود و کلیه تئوریهای یهودی مطروحه، از این تمایل ناشی میشود.
«کتاب ایوب» رؤیای تحقق عدالتی است که باید در این دنیا محقق شود.
یعنی در آن دنیا نه، بلکه در این دنیا فوراً باید تحقق یابد…!
یهودیان خبر از آمدن ملکوت خداوند، قبل از آمدن حضرت عیسی علیهالسلام را دادهاند،
اما آنها برخلاف مسیحیان نه در آن دنیا که در همین دنیا آن را انتظار میکشند.
در ادبیات دینی یهود در اوان ظهور مسیحیت، مسیح به عنوان شخصیتی که عدالت را به اجرا درمیآورد مورد مدح و ستایش قرار میگیرد..
برای کسانی که اهل راستی و درستی هستند دنیای فاقد خوشبختی مفهومی ندارد.
این بنیاد و اساس عدالت یهودی و هر عدالت «اجتماعی» است.
ایده بهشت دنیایی در ذات خود یهودی است.
نه تنها از نظر محتوا بلکه از نقطهنظر منبع و سرچشمه نیز چنین است.
قالبی یهودی برای تاریخ گذشته و آینده، برای ستمدیدگان تمامی دورانها و بدبختیها که فراخوانی پرقدرت است.
این قالب را قدیس آگوستین به مسیحیت و مارکس به سوسیالیزم منتقل کرد.
(برتراند راسل، تاریخ فلسفه غرب) تمامی قیامها، اتوپیاها، سوسیالیزمها و دیگر جریانات که خواستار ایجاد بهشت در روی زمین هستند، در بنیان و ماهیت خود دارای آبشخوری توراتی و عهد عتیقی بوده و ریشهای یهودی دارند.»
🔹این تحلیل بسیار خردمندانه است.
حقیقتاً برخلاف اسلام و مسیحیت، در دین یهود ایمان به آخرت وجود ندارد، بلکه برعکس میل و حسرت دستیابی به «بهشت زمینی» و به بیانی دیگر «وابستگی به دنیا» در آن وجود دارد.
شدت این وابستگی را قرآن کریم چنین بیان میدارد:
«آنان را از مردم دیگر، حتی مشرکان به زندگی این جهانی حریصتر خواهی یافت و بعضی از کافران دوست دارند که هزار سال در این دنیا زندگی کنند، و این عمر دراز عذاب خدا را از آنها دور نخواهد ساخت که خدا به اعمالشان بیناست.»
🔹به همین علت رویکرد این روند که با پروتستانتیزم آغاز گردیده، با روشنگری ادامه یافت، از «بهشت اخروی» به سوی «بهشت دنیوی» و از مسیحیت کاتولیک به یهودیت است.
جریان روشنگری که به اوج قله لذتپرستی رسیده، در مرحلهای که وابستگی آن به دنیا در بالاترین حد خود است، و از مسیحیت کاتولیک که به دستشستن از دنیا دعوت مینماید، بسیار فاصله دارد و به یهودیتی که ویژگی آن در آیه قبل مشخص شده، بسیار نزدیک است و در این هیچ شکی وجود ندارد.
🔹اما این نقطه عطفی که از نظر فلسفی تحت تأثیر آشکار نفوذ عبرانی«گری» است، عملاً چگونه قابل تغییر است؟
آیا این رخداد امری اتفاقی بوده است یا معماران پروتستانتیزم و روشنگری در چمبره «یهودیزه شدن» گرفتار آمده بودند؟
🔗 ادامه دارد ...
قسمت بعد؛ https://eitaa.com/salonemotalee/24251
🇵🇸🔸🌺🔸 --------------
"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی
📚@salonemotalee
.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃🌸🇮🇷🌸🍃
#انا_علی_العهد
میدونید رو کفن سید حسن نصرالله چی نوشتن؟!
سید این فراز از سرود «سلام فرمانده» لبنانی را خیلی دوست داشت:
"بی عشق مهدی هیچ خیری در دنیا نیست!"
🇵🇸🔸🌺🔸--------------
📚@salonemotalee
هدایت شده از سالن مطالعه
🍃🌸🇮🇷🌸🍃
✡️ #مغضوبین_ارض
🔶🔸مقدمه
🔶🔸مقدمه ۲.
🔶🔸ای مومنان
🔶🔸یهود و یائسگی ذهن
🔶🔸حرص؛ جزای یاس
🔶🔸معجزه قرآن در یهودشناسی
🔶🔸یهودیان و چالش مرگ
🔶🔸امر به مخالفت با یهود
🔶🔸نهی از موالات یهود
🔶🔸تغلیظ و وجوب مجانبت
🇵🇸🔸🌺🔸--------------
📚@salonemotalee
🍃🌸🇮🇷🌸🍃
✡️ #مغضوبین_ارض [۲۹]
قسمت قبل؛ https://eitaa.com/salonemotalee/24335
✳️ قسمت ۲۹م؛
🔶🔸تغلیظ و وجوب مجانبت [۷]
💥 جانِ نهی - از دوستی با یهود - کدام است؟
🔹باید همیشه الفاظ و معنا و مفهوم این آیه جلوی چشممان حاضر باشد:
يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا!
لَا تَتَّخِذُوا الَّذِينَ اتَّخَذُوا دِينَكُمْ هُزُوًا وَ لَعِباً مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ مِنْ قَبْلِكُمْ وَ الْكُفَّارَ أَوْلِيَاءَ
وَ اتَّقُوا اللَّهَ
إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ.
ای کسانی که ایمان آوردهاید!
کسانی که دین شما را به مسخره و بازی میگیرند، چه آنهایی که پیش از شما دارای کتاب بودهاند و نیز کافران را، به دوستی برمگزینید
و از خدا بترسید
اگر ایمان آوردهاید .
🔹جانِ همهٔ این نهی در یک کلام این است که:
👈 تو را ندوشند!
👈 از تو سواری نگیرند!
👈 از تو و از سایر مومنان، سربازانِ بیجیره و مواجب در خدمت اهداف شوم و پلید حاخامها و رُهبانهای نوینِ نشسته بر کرسیهای سازمانهای بهاصطلاح بینالمللی نسازند.
💥 نهی غیرتکلیفی! و ظلم به خود!
🔹نهی، یا ارشادی است و یا مولوی.
در نهیِ ارشادی، توصیه و پند و اندرز وجود دارد
و در نهیِ مولوی، تکلیف و حکم.
🔹انجامدادنِ نهیِ مولویِ تحریمی، معصیت و حرام است، و مرتکب آن مستحقّ مجازات خواهد بود.
اما این به معنای آن نیست که انجامدادنِ نهی ارشادی و نهی خیرخواهانه بدون پیآمد است و برای مرتکب آن عواقب و تبعاتی وجود ندارد .
🔹زمانیکه خدای مهربان به آدم و همسرش که در بهشت زندگی میکردند، فرمود:
«وَ لَا تَقْرَبَا هَذِهِ الشَّجَرَةَ [بقره : ٣۵]؛
به این درخت نزدیک نشوید»، نمیفرماید:
اگر به توصیه و راهنمایی من توجه نکردید و این نهیِ ارشادی را مرتکب شدید، هیچ مشکلی برایتان پیش نمیآید و هیچ مجازاتی شامل حال شما نمیشود.
بلکه بلافاصله میفرماید:
اگر به این درخت نزدیک شدید و نهی غیرتکلیفیِ نزدیک شدن به درخت را انجام دادید:
« فَتَكُونَا مِنَ الظَّالِمِينَ [بقره : ٣۵]؛
از ستمگران خواهید بود»!
🔹از آنجا که آدم و همسرش پند خدای مهربان را نپذیرفتند و به آن درخت منهیّ نزدیک شدند، خدای حکیم نیز آنها را بهخاطر ظلمی که در حق خود روا داشتند، «ظَلَمْنَا أَنْفُسَنَا» [اعراف : ٢٣]؛ به مجازات خروج از بهشت محکوم کرد.
✳️ میفرماید:
«فَأَزَلَّهُمَا الشَّيْطَانُ عَنْهَا
فَأَخْرَجَهُمَا مِمَّا كَانَا فِيهِ [بقره : ٣۶]؛
پس شیطان آن دو را به لغزش واداشت و از بهشتی که در آن بودند بیرون راند».
🔹آدم و همسرش توبه کردند و توبهشان پذیرفته هم شد، ولی خداوند آنان را به بهشت بازنگرداند!
🔹کسانیکه آیهٔ ۵٧ از سورهٔ مائده را مورد مطالعه قرار میدهند و یا در رابطه با آن مطلبی مینویسند و یا سخنی میگویند، دقّت داشته باشند که ذهن مومنان را با بیان این نکته که:
👈 نهی در آیه ارشادی است و نهی ارشادی، الزامی و تحریمی نیست،
👈 و گناهِ اتیان و انجامِ آن نسبی است، نه مطلق،
آزرده و پریشان نسازند، و آنان را با طرح مباحثی اینچنینی در دام تردید قرار ندهند.
💥حتی نزدیک هم نشوید!
🔹دقّت داشته باشند که در نهیِ خیرخواهانهٔ خدای حکیم، با اینکه آدم و همسر او از «خوردن میوه» منع شدهاند، اما آیه از خوردن میوه سخن نمیگوید، بلکه بهجای آن تقرّب و «نزدیکشدن به درخت» را بهعنوان خط قرمز در نهی ارشادی مطرح میسازد!
🔹اکنون این نکته وظیفهٔ ما را چندین برابر ساخته است.
وظیفهٔ ما تنها این نیست که دوستانمان را از مراوده و دوستی با یهود و نصاری پرهیز دهید؛
وظیفهٔ مهمتر ما این است که زمینهها و علل تقرّب به یهود و نصاری را در جامعه کشف نمایید، و سپس در محو و یا خنثیسازی آن سعی وافر و تلاش همیشگی داشته باشیم.
🔹تبعاتِ نادیدهگرفتنِ «نهی از دوستی با یهود و نصاری» بسیار دلهرهآورتر از مجازات اخراج آدم و همسرش از بهشت و هبوط به زمین است.
🔹و اکنون ما مؤمنان که
خداوند ما را از اولیاء قرار دادنِ یهود و نصاری و سایر کفّار نهی فرموده
و ما نهی خدا را شنیدیم، خواندیم و در آن دقّت و تأمّل کردیم؛ بدانیم:
«ایمان ما زمانی ایمان به معنای صحیح کلمه است و ما زمانی مؤمن به معنای واقعی کلمه خواهیم بود که این نهی، در زندگیِ فردی و اجتماعی ما حضوری فراگیر و جدّی داشته باشد.»
🔹به همین خاطر در انتهای آیه خدای رحمان و رحیم یکبار دیگر نهی سابق را تأکید و در عین حال تهدید میکند که نادیدهگرفتن و زیر پا گذاشتن آن، ناقضِ ایمان است. میفرماید:
"و اتَّقُوا اللَّهَ إِنْ کنْتُمْ مُؤْمِنِینَ" [مائده : ۵٧]؛
در دوستی با یهود و نصاری، تقوای خدا را در نظر داشته باشید، اگر مؤمن هستید.
🔗 ادامه دارد ...
قسمت بعد؛ https://eitaa.com/salonemotalee/24395
🇵🇸🔸🌺🔸 --------------
"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی
📚 @salonemotalee
🍃🌸🇮🇷🌸🇮🇷
#شرح_مناجات_شعبانیه
قسمت قبل؛ https://eitaa.com/salonemotalee/24318
◀️ قسمت سوم:
🤲 «راجِیا لِما لَدَیْکَ ثَوابی»
🔹ذکرِ این فراز از دعا، در واقع، از شِگردهای بنده برایِ جلب توجه معبود به خویش است. یعنی می خواهد عرض کند:
من که با هزار امید به تو روی آوردم و به تو دل خوش نمودم، چگونه میپسندی، ناامید از در خانهات برگردم!؟
🔹بنابراین، «امید به خداوند» خود، از کلیدهای گشودن در رحمت و اجابت حضرتش به شمار میرود.
چنانچه در دعای ابوحمزه ثِمالی چنین آمده است:
«وَ اَعْلَمُ اَنَّکَ لِلرّاجی بِمَوْضِعِ اِجابَهٍ؛
و من میدانم که دعایِ آنان را که به تو امید دارند مستجاب میفرمایی».
🔹همچنین سالار شهیدان حضرت حسینبنعلی علیهالسلام در دعای شریف عرفه در مقام امیدواری به محبوب خویش، اینگونه مناجات میکند:
«کَیْفَ تُخَیِّبُ آمالی وَ هِیَ قَدْ وَفَدَتْ اِلَیْکَ؛ چگونه ناامیدم میفرمایی در حالی که به تو امیدوار شدم».
باری! ناامیدی از دری که همواره به روی بندگان گشوده است، چه معنایی دارد؟!
🤲 و تَعْلَمُ ما فِی نَفْسِی
وَ تَخْبُرُ حاجَتی
وَ تَعرِفُ ضَمِیرِی
و لا یَخْفی عَلَیْکَ اَمْرُ مُنْقَلَبِی وَ مَثوایَ
وَ ما اُریدُ اَنْ اُبْدِیءَ بِهِ مِنْ مَنطِقِی وَ اَتَفَوَّهُ بِهِ مِنْ طَلِبَتی وَ اَرْجُوهُ لِعاقِبَتِی
تو میدانی آنچه در دل من است
و از نیاز من آگاهی
و از اندرون و نیت من اطلاع داری
و هیچ کاری از کارهای من چه مربوط به آینده و چه در ارتباط با حال از تو مخفی نیست
و هر مطلبی را که بخواهم با گفتار اظهار کنم از تو پوشیده نیست
و هر موضوعی را که بخواهم با دهان عرضه بدارم از تو پنهان نیست
و هیچ امیدی نسبت به آینده و عاقبتم از تو مخفی نمیباشد
✳️ علم الهی به اسرار بندگان
🔹خداوند به آنچه در قلبها میگذرد آگاه است و بالاتر از آن، اینکه بر هر چیزی در جهان هستی، علمی کامل دارد.
خداوند در قرآن کریم می فرماید:
وَ ما یَعْزُبُ عَنْ رَبِّکَ مِنْ مِثْقالِ ذَرَّهٍ فِی اْلأَرْضِ وَ لا فِی السَّماءِ. (یونس: ۶۱)
همچنین می فرماید:
«یَعْلَمُ خائِنَهَ اْلأَعْیُنِ وَ ما تُخْفِی الصُّدُورُ؛
او به خیانت چشمها و به آنچه در سینهها پنهان است عالم است» (غافر: ۱۹)
(نگاههای دزدانه و یا چشمهای خیانتکار را میشناسد و از آنچه که در سینهها پنهان شده است آگاه میباشد).
🔹بعد زمان و بعد مکان در مقابل او وجود ندارد، بلکه او برتر از هر دو است و اشراف بر هر دو دارد،
حتی گاهی انسان در حیرت است و مصلحت خود را نمیداند، ولی خداوند از سعادت وی به خوبی اطلاع دارد،
گاهی انسان علاقه به چیزی دارد، ولی صلاح او نیست و گاهی هم گریزان میباشد ولی خیر او در آن است.
قرآن کریم میفرماید:
«وَ عَسی اَنْ تَکْرَهُوا شَیْئًا وَ هُوَ خَیْرٌ لَکُم
وَ عَسی اَنْ تُحِبُّوا شَیْئًا وَ هُوَ شَرٌّ لَکُم».
و بسا از چیزی کراهت داشته باشید ولی برای شما خیر باشد
و چه بسا چیزی را دوست داشته باشید ولی برای شما شرّ باشد
✳️ چرا دعا کنیم؟
🔹در اینجا یک سؤال پیش می آید؛
حال که خداوند متعال از خواسته ما آگاه است و نیاز ما را به خوبی میداند؛ چه ضرورت دارد که دعا کنیم و از او بخواهیم؟!
در جواب باید گفت:
او نیاز ندارد، ولی ما به دعا نیاز داریم.
دعا سبب میشود که رقّت قلبی به ما دست دهد، به نیازمندی خود توجه یابیم و بدانیم غنی مطلق اوست و رفع هر نیازی را میکند.
این توجه و رقّت قلب برای ما لازم است نه او، برای ما موجب تزکیه و رشد است نه او، حتی گاهی انسان گرفتار میشود برای آنکه از خواب غفلت بیدار گردد و به سوی او روی آورد.
🔹یک تب شبانه، قهرمانی را از پا در میآورد.
یک بیهوشی، متفکری را از کار میاندازد،
یک بحران، سیاستمدار مقتدری را کلافه میکند.
همه اینها برای اهلش بینش است و آموزش تا به دنیا دل نبندند
و ارتباط خود را با خدا قطع نکنند
و هیچ چیز را پایدار نپندارند که:
«مَا عِنْدَکُمْ یَنْفَدُ وَ مَا عِنْدِاللّه ِ بَاقٍ».
🔹از این رو ما موظف به دعا هستیم و برای آن که این حالت برای ما پدید آید و این سازندگی برای ما پیش آید خداوند برآوردن حاجت را هم منوط به دعای ما ساخته و فرموده:
«اُدعُونِی اَستَجِب لَکُم».
🔗 ادامه دارد ...
قسمت بعد؛ https://eitaa.com/salonemotalee/24399
🇵🇸🔸🌺🔸 --------------
📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی
📚 @salonemotalee
هدایت شده از سالن مطالعه
Haj-Mehdi-Samavati-www.Ziaossalehin.ir-Monajat.shabaneieh-128.mp3
22.27M
🍃🌸🇮🇷🌸🍃
🤲 صوت مناجات شعبانیه
با صدای حاج مهدی سماواتی
🔸🌺🔸--------------
@salonemotalee