KayhanNews759797104121495553119357.pdf
12.3M
🍃🌸 🇮🇷 🌸🍃
تمام صفحات
#روزنامه_کیهان
امروز شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۲
🔸🌺🔸 --------------
📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی
📖 @salonemotalee
22.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🍃🌸 🇮🇷 🌸🍃
#جهت
یک فراخوان، یک امّت
🔹رهبر انقلاب:
روی این مسئله باید فکر بشود؛
سران کشورها، سیاستمداران، نخبگان، صاحبنظران روی این مسئله فکر کنند، منافعش را بسنجند:
🔹 اگر کشورهایی مثل ایران🇮🇷، مثل عراق🇮🇶، مثل سوریه🇸🇾، مثل لبنان🇱🇧، مثل کشورهای حاشیهی خلیج فارس، مثل عربستان🇸🇦، مثل مصر🇪🇬، مثل اردن🇯🇴، یک خطّ مشی واحدی را در مسائل اساسی و کلّی خودشان اتّخاذ کنند، قدرتهای زورگو نمیتوانند در امور داخلی اینها یا در سیاست خارجی اینها دخالت کنند.
🔸🌺🔸--------------
@salonemotalee
🍃🌸 🇮🇷 🌸🍃
#بیانات_امام_خامنهای
در ابتدای درس خارج فقه
🗓۱۳۹۷/۹/۲۷
مسئولان در قیامت دستبسته محشور میشوند
عن النّبیّ صلَّى اللَّه علیه و آله قال:
لا یُؤَمَّرُ رَجُلٌ عَلى عَشَرَةٍ فَما فَوقَهُم اِلّا جِیءَ بِهِ یَومَ القیامَةِ مَغلولَةً یَدُهُ اِلىٰ عُنُقِه
این حدیث دربارهی بنده و امثال بنده است؛
[رسول اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم] فرمود:
هیچ کس نیست که بر ده نفر یا بیشتر ریاست و امارت داشته باشد - هرکسی که بر دَه، نه حالا بر هشتاد میلیون نفر امارت و ریاست داشته باشد - «اِلّا جیءَ بِهِ یَومَ القیامَةِ مَغلولَةً یَدُهُ اِلىٰ عُنُقِه»،
[مگر اینکه] این آدمِ رئیس را که اینقدر در دنیا محترم است و رئیس است و مدیر است، چنین آدمی را در روز قیامت وقتی که میآورند، دست او را به گردنش بستهاند؛
یعنی دستبسته او را وارد محشر میکنند،
آن هم به این شکل که دستش به گردنش بسته است.
نفْس این مسئولیّت و آمریّت و ریاست، یک تبعاتی دارد که ایجاب میکند این را.
در آن حوزهِی مأموریّت که ما آنجا رئیسیم، مدیریم، یک کارهای هستیم، بعضی از کارها انجام میگیرد که ما میتوانستیم مانع آن بشویم و نشدیم؛
حالا یا غفلت کردیم [وارد] نشدیم،
یا از روی تنبلی وارد نشدیم؛
این کارِ خلاف، زیر نظر ما و در پُست نگهبانی ما انجام گرفت ــ پُست نگهبانی ما است دیگر ــ
یا بعضی از کارها باید انجام میگرفت در حوزهی مأموریّت ما که انجام نگرفت؛
یا بهخاطر اینکه ما نفهمیدیم، دقّت نکردیم، تعقیب نکردیم، مشورت نکردیم، پرسوجو نکردیم و ندانستیم،
یا نه! دانستیم، تنبلی کردیم، امروز و فردا کردیم، [گفتیم] حالا انشاءاللّه بعدا، فردا، و ضایع شد، فوت شد.
اگر ماها عقل داشته باشیم، باید دنبال ریاست ندویم؛ واقعاً اینجوری است.
باید دنبال ریاست نرویم؛ ریاست این تبعات را دارد.
بعضی میدَوند دنبال ریاست،
نمیفهمند که نفْس این آمریّت و ریاست، این خطرات را دارد که روز قیامت وقتی او را بیاورند، مغلولاً[دستبسته] میآورند؛
این چیز خیلی مهمّی است.
مغلولاً میآورند او را در پای محاسبهی الهی.
فَاِن کانَ مُحسِناً فُکَّ عَنه
اگر چنانچه او آدم خوبی بود، درستکار بود، در آنچه انجام گرفته بود تقصیری و گناهی متوجّه او نبود، اینجا رها میکنند او را.
بالاخره شارع مقدّس و پروردگار عالم موازینی دارد؛
یک جاهایی ممکن است که انسان مَعفوّ باشد به دلیلی؛ قصورش قصورِ عنتقصیرٍ نباشد.
گاهی ما قاصریم، جاهلیم امّا جهلمان عنتقصیرٍ است، گاهی نه، واقعاً تلاش خودمان را کردهایم، زحمتمان را کشیدهایم، آخرش این [نتیجه] درآمده این [قصور]، اینجا مورد عفو الهی است.
پس اگر «محسن» باشد این آمر و این رئیس، فُکَّ عَنه.
وَ اِن کانَ مُسیئاً زیدَ غِلّاً اِلىٰ غِلِّه(۱)
امّا اگر نه، انسان نیکوکاری نبوده است در دنیا، خودش هم آدم بدکار و بدعملی بوده است ــ هرجور بدعملیای که فرض کنید ــ اینجا آن گرفتاری و آن غل و زنجیری که به او بسته شده است، افزایش پیدا میکند.
اینها را باید ما بفهمیم؛
اینها را باید بفهمیم.
دنبال کرسیهای ریاست [بودن] ــ چه ریاست اجرائی، چه ریاست تقنینی؛ میبینید برای نمایندگی مجلس بعضی خودشان را میکُشند،
اگر چنانچه راه پیدا نکنند به هر دلیلی یا مثلا فرض کنید صلاحیّتش را تأیید نکنند یا رأی نیاورد و غیره، خودش را به آب و آتش و در و دیوار میزند که چرا نشد ــ عقل نیست، تدبیر نیست.
ملاحظه کردید؟!
اگر چنانچه این ریاست، مایهی یک چنین دغدغهای است، خب انسان رها کند؛ مگر اینکه واقعا متوجّه انسان بشود و واجب باشد برای انسان؛ آن [جا] بله [لازم است].
بنده دورهی دوّم ریاست جمهوری، قطعاً عازم بودم به اینکه نامزد ریاست جمهوری نشوم ــ حالا دورهی اوّل که تحمیل شد بر ما، هیچ ــ دورهی دوّم دیگر یقیناً گفتم من قطعا نامزد نمیشوم؛
امام به من فرمودند:
بر تو #واجب_عینی و #تعیینی است
هر دو را گفتند
گفتند: هم واجب عینی است، هم واجب تعیینی است؛ خب بنده هم بر خلاف میل خودم قبول کردم و رفتم.
درست این است که اگر چنانچه تکلیفی وجود ندارد، واجب بر انسان نیست، انسان نرود به سراغش و دنبال نکند آن را
بله! اگر چنانچه ناچار شد، ناگزیر شد، به گردن انسان گذاشته شد، آنجا «خُذها بِقُوَّة»؛ بایستی با قوّت انسان دنبال بکند.
🔸🌺🔸--------------
@salonemotalee
🍃🌸 🇮🇷 🌸🍃
#مهدویت
#مهدویت_در_کلام_معصومین
امام زمان در اندیشه امام صادق علیهماالسلام
قسمت قبل؛ https://eitaa.com/salonemotalee/15452
◀️ قسمت چهارم
🔶🔸غیبت امام زمان عجلاللهتعالیفرجه
👈 حکمت و فلسفه غیبت
۲. آزادی از بیعت طاغوتیان
ابیبصیر از امام صادق علیهالسلام:
«صاحِبُ هذا الاَْمْرِ تَغِیبُ وِلادَتُهُ عَنْ هذا الْخَلْقِ کَیْلا یَکُونَ لاَِحَدٍ فِی عُنُقِهِ بَیْعَةٌ اِذا خَرَجَ وَیُصْلِحُ اللّهُ عَزَّ وَجَلَّ اَمْرَهُ فِی لَیْلَةٍ واحِدَةٍ؛
صاحب این امر ولادتش بر این مردم پنهان است تا هنگام خروج و قیام، بیعت هیچکس بر گردنش نباشد و خدای تعالی امر وی را در یک شب اصلاح فرماید.»
همانطور که امام حسن علیهالسلام فرمود:
«هرکدام از ما (امامان) در زمان خود بیعت حاکمان و طاغوتهای زمان را از روی تقیّه به عهده گرفتهایم، مگر مهدی علیهالسلام که عیسی بن مریم به امامت آن حضرت نماز میگذارد. خداوند ولادت او را مخفی نگه داشت و برای او غیبتی در نظر گرفت تا زمانی که قیام میکند، بر گردنش بیعت حاکمی نباشد.»
۳. سنّت انبیا
حنّان بن سدیر از پدرش و او از امام صادق علیهالسلام نقل نموده که آن حضرت فرمود:
«اِنَّ لِلْقائِمِ مِنّا غَیْبَةً یَطُولُ اَمَدُها
فَقُلْتُ لَهُ:
یَا ابْنَ رَسُولِاللّهِ وَ لِمَ ذلِکَ
قالَ:
لاَِنَّ اللّهَ عَزَّ وَجَلَّ اَبی اِلاَّ اَنْ تُجْرِیَ فِیهِ سُنَنَ الاَْنْبِیاءِ فِی غَیْباتِهِمْ وَ اِنَّهُ لا بُدَّ لَهُ یا سَدِیرُ مِنِ اسْتِیفاءِ مَدَدِ غَیْباتِهِمْ؛
برای قائم ما غیبتی است که مدّت آن به طول میانجامد.
پس به امام گفتم:
ای فرزند رسول خدا! این مطلب برای چیست؟
فرمود:
زیرا خدای تعالی میخواهد در او سنّتهای پیامبران علیهمالسلام را در غیبتهایشان جاری کند
و ای سدیر!
برای او گریزی از آن نیست که مدّت غیبتهای آنها بهسرآید.»
ابیبصیر از امام صادق علیهالسلام:
در صاحب این امر سنّتهایی از انبیا وجود دارد؛ سنتی از موسی بن عمران و سنتی از عیسی و سنتی از یوسف و سنتی از محمد صلواتاللّهعلیهم.
امّا سنّت او از موسی بن عمران علیهالسلام آن است که او نیز خائف و منتظر است؛
امّا سنّت او از عیسی علیهالسلام آن است که در حق او نیز همان میگویند که درباره عیسی علیهالسلام گفتند؛
امّا «مِنْ یُوسُفَ فَالسِّتْرُ یَجْعَلُ اللّهُ بَیْنَهُ وَ بَیْنَ الْخَلْقِ حِجابا یَرَوْنَهُ وَلا یَعْرِفُونَهُ...
سنت او از یوسف، مستور بودن است. خداوند بین او و خلق حجابی قرار میدهد. مردم او را میبینند، امّا نمیشناسند»
و امّا سنّت او از محمد صلیاللهعلیهوآله آن است که به هدایت او هدایت میشود و به سیره او حرکت میکند.»
👈 ط. انتظار در زمان غیبت
۱. حضرت صادق علیهالسلام به ابابصیر فرمود: «طُوبی لِشِیعَةِ قائِمِنا
الْمُنْتَظِرِینَ لِظُهُورِهِ فِی غَیْبَتِهِ وَالْمُطِیعِینَ لَهُ فِی ظُهُورِهِ
اُولئِکَ اوْلِیاءُ اللّهِ الَّذِینَ لا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلا هُمْ یَحْزَنُونَ؛
خوشا به حال شیعیان قائم ما؛
کسانی که در غیبتش منتظر ظهور او هستند و در حال ظهورش نیز فرمانبردار اویند.
آنان اولیای خدا هستند که نه خوفی بر آنهاست و نه اندوهگین میشوند.»
۲. علاء بن سیابه از امام صادق علیهالسلام نقل نموده:
«مَنْ ماتَ مِنْکُمْ عَلی هذا الاَْمْرِ مُنْتَظِرا کانَ کَمَنْ هُوَ فِی الْفُسْطاطِ الَّذِی لِلْقائِمِ؛
کسی که از شما بر این امر در حال انتظار بمیرد، مانند کسی است که در خیمه متعلق به قائم باشد.»
👈 ی. مردم در زمان غیبت
۱. تحیّر مردم
ابوبصیر از امام صادق و او از پدرانش از رسول خدا علیهمالسلام نمودهاند:
«الْمَهْدِیُّ مِنْ وُلْدِی...
تَکُونُ لَهُ غَیْبَةٌ وَحَیْرَةٌ حَتّی تَضِلَّ الْخَلْقُ عَنْ اَدْیانِهِمْ
فَعِنْدَ ذلِکَ یُقْبِلُ کَالشَّهابِ الثّاقِبِ فَیَمْلاَُها قِسْطا وَ عَدْلاً کَما مُلِئَتْ ظُلْما وَ جَوْرا؛
مهدی از فرزندان من است...
برای او غیبت و حیرتی است تا آنجا که مردم از ادیانشان گمراه شوند.
آنگاه مانند شهاب ثاقب رو میآورد و زمین را پر از عدل و داد میکند؛ همانگونه که پر از ظلم و جور شده باشد.»
۲. شک وتردید منحرفان
عبد اللّه بن فضل هاشمی میگوید:
از امام صادق علیهالسلام شنیدم:
«اِنَّ لِصاحِبِ هذا الاَْمْرِ غَیْبَةً لا بُدَّ مِنْها
یَرْتابُ فِیها کُلُّ مُبْطِلٍ؛
برای صاحب این امر (مهدی) غیبت ناگزیری است که هر باطلجویی در آن به شک میافتد.»
🔗 ادامه دارد ...
قسمت بعد؛ https://eitaa.com/salonemotalee/12936
🔸🌺🔸--------------
📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی
@salonemotalee
🍃🌸 🇮🇷 🌸🍃
✡ #یهود_و_سیاست
پرونده بررسی کتاب "فاتحین جهانی" ۵.
نسخه مدرن #پوریم در #دادگاه_نورنبرگ
قسمت قبل؛
◀️ قسمت ششم:
🔶🔸بزرگترین عید یهود
بهمناسبت کشتارجمعی ایرانیان
مارشالکو از چهرههای مصمّم و چشمان بدون ترس یا چکمههای درخشان و لباسهای مرتب این محکومان به مرگ یا به قول خودش «این مغلوبان ظاهری اما پیروز» گفته است. بهعنوان مثال مارشالکو، با اشاره به صحنهی اعدام ژولیوس استرایچر (یولیوس اشترایشر Julius Streicher)، او را فردی با بصیرت میخوانَد. چون پیش از حلقآویزشدن با طعنه اعلام کرد:
«این عید پوریم سال ۱۹۴۶ یهودیان است.» (صفحه ۲۳۵)
یکی از حقایق جالب دیگری که مارشالکو دربارهی دادگاه نورمبرگ بیان کرده، این است که حتی مسئول نظام اعدامها یعنی جان وودزشورت هم یک یهودی بود که پس از اعدام همهی این «جنایتکارها» گفت: کار سخت واقعاً نیازمند یک شرابخواری طولانی است. اگر توجه کنیم، در عید پوریم هم شرابخواری در حد افراط انجام میشود و یهودیان در عید پوریم، در حال مستی اعمال شرمآوری مرتکب میشوند.
دیگر قربانیان پوریم جدید حکومت جهانی
نکتهی مهم دیگری که مارشالکو با طرح مثال قاضی ونراستروم تذکر میدهد، این است که حتی در مقطع زمانی عید پوریم جدید فاتحان جهانی، جان آمریکاییها هم از دامنهی انتقام در امان نبود؛ نهتنها آمریکاییها بلکه اهالی دیگر ملل هم از سایهی انتقام بزرگ و پوریم جدید یهودیها جان سالم به در نبردند. دادگاه نورنبرگ در واقع همهی کسانی را که به کشور خود خیانت میکردند، مورد عفو قرار داده و بیگناه میشناخت و همهی آنانی را که بر پیمان و سوگندشان نسبت به کشور خود ایستادگی کردند، مجرم معرفی کرد. به اینترتیب فاصلهی عمیق بین وطنپرستی و خیانت از میان برداشته شد.
بهقول مارشالکو، روح ملکه استر برای اتهام و انتقام از هامان برگشته بود تا در اروپای مسیحی کارهایی را انجام دهد. اینکارها در ۵ عنوان خلاصه میشوند:
۱- استخدام شهود دروغین،
۲- ساختن مدارک و اسناد تقلبی،
۳- تهیهی فیلمهای جعلی،
۴- شکنجه زندانیان بیگناه،
۵- تحریف کل تاریخ.
در همینراستا و بازگشت روح استر و انتقامجویی قوم یهود بود که در فرانسه، پییر لاوال نخستوزیر تیرباران شد و ژنرال پتن به زندان ابد محکوم شد. در نروژ، نخستوزیر کوئیسلینگ که یکی از قدیمیترین دشمنان بلشویسم بود تیرباران شد. میکلوس هورتی رئیس پیشین، فرانک زالاسی نخستوزیر، لازلو باردوسی، بِلا ایم رِدی، دوم زتوجای و ژنو زلوسی هم از سیاستمداران مجارستانی بودند که در پوریم جدید قوم یهود که پس از جنگ جهانی دوم بهپا شد، کُشته شدند. مارشالکو میگوید فرنک زالاسی (فرنتس سالاشی Ferenc Szálasi) با چنان روحیه و شهامتی به پای چوبهی دار رفت که بعدها یک فیلم روسی سینمایی که از صحنهی اعدام او ساخته شد و بیانگر این شهامت و مردانگی بود، توقیف و نمایشش در سینماها ممنوع اعلام شد. او میگوید علیه لازلو باردوسی هم حتی نمیشد گفت یهودستیز است و تنها جنایتش این بود که به بلشویسم اعلان جنگ داده بود.
دیگر قربانیان پوریم اسرائیلیها، مارشال آنتونسکو در رومانی، ژوزف تیسو کشیش روحانی و نخستوزیر اسلواکی و همچنین در یوگسلاوی، رهبر پارتیزانهای وطنپرست پیجاده بودند که مارشالکو میگوید کینهی ادوارد بِنِس فراماسون دربارهی تیسو، اینروحانی مسیحی بهقدری بود که حتی پاپ هم نتوانست جلوی اعدامش را بگیرد.
به اینترتیب در پوریم عهد جدید یهودیان، نهتنها نازیهای ضدیهود و فاشیستها تصفیه شدند، بلکه هرکس که شخصیت برجستهای داشت، از سر راه برداشته شد. مارشالکو در اینزمینه، فرنک اورسُس استاد دانشگاه مجارستان و یکی از پژوهشگران پزشک قانونی در اروپا را نام میبرد که جنایتکار جنگی محسوب و به اعدام محکوم شد؛ چون یکگزارش را تائید کرده بود؛ گزارشی که در آن گفته شده بود آلمانها نبودند که افسران ارتش لهستان را قتلعام کردند، بلکه بلشویکها اینجنایت را مرتکب شدند.
جمعبندی مارشالکو از پوریم یهودیان در اروپا، این است که:
«در هشت یا نُه کشور اروپا، روسای کشورها، نخستوزیران آنها و رهبران سیاسیشان در خلال این عید پوریم جدید کشته شدند؛ اما هیچکدام از آنها در چشم افراد کشور خود جنایتکاران جنگی به حساب نمیآمدند؛ بلکه نمونه و نماد شهادت در راه ملت بودند. به دنبال آنان نیز عده بیشماری شدای کمنام و یا گمنام قرار داشتند؛ انبوه سربازانی که به سوگند نظامی خویش وفادار مانده بودند، روشنفکران، روزنامهنگاران، کشاورزان و روحانیون.» (صفحه ۲۳۸)
🔗 ادامه دارد ...
قسمت بعد؛
🔸🌺🔸--------------
📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی
@salonemotalee