eitaa logo
سالن مطالعه
192 دنبال‌کننده
9.3هزار عکس
2.4هزار ویدیو
978 فایل
امروز کتابخوانی و علم‌آموزی نه تنها یک وظیفه‌ی ملّی، که یک واجب دینی است. امام خامنه‌ای مدیر: @Mehdi2506
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃🌸 🇮🇷 🌸🍃 ┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄ امروز؛ سه‌شنبه ☀️ ۲۲ خرداد. ۱۴۰۳ ه‌ش ☪ ۴ ذیحجه ۱۴۴۵ ه‌ق ✝ ۱۱ ژوئن ۲۰۲۴ میلادی 🕎 ۵ سیوان ۵۷۸۴ عبری متعلق به امامان مظلوم بقیع و و صلوات‌الله‌علیهم ذکر امروز؛ یکصد مرتبه یَا ارحم الراحمین 📆 روزشمار: 🔹۲ روز تا سالروز کشتار زائران ایرانی خانه خدا بدست مزدوران آل سعود ۱۳۶۶ش 🏴 ۳ روز تا سالروز شهادت امام محمدبن‌علی باقرالعلوم ۱۱۴ق 🔹 ۴ روز تا سالروز حرکت امام حسین علیه‌السلام از مکه به سوی کربلا ۶۰ق 💐 ۵ روز تا روز عرفه (وقوف حاجیان در صحرای عرفات - روز مناجات و دعای عرفه) 💐 ۶ روز تا عید قربان - آغاز دهه امامت و ولایت 💐 ۱۱ روز تا سالروز میلاد امام علی‌النقی الهادی علیه‌السلام ۲۱۲ق 💐 ۱۴ روز تا عیدالله‌الاکبر عید سعید غدیر خم ✳️ ۱۷ روز تا برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران •┈┈••✾•🌸مناسبت‌های امروز🌸•✾••┈┈• 📆 مناسبت‌های شمسی 🔹برگزاری دهمین دورهٔ انتخابات ریاست‌جمهوری و آغاز و ٨٨ به‌دنبال پیروزی محمود احمدی‌نژاد (١٣٨٨ش) 🔹درگذشت حمید سبزواری، "پدر شعر انقلاب" و سراینده آثار مشهور و ماندنی دوران انقلاب و دفاع مقدس(۱۳۹۵ش) 📆 مناسبت‌های قمری 📆 مناسبت‌های میلادی 📆 مناسبت‌های عبری 🖊 بیشتر بدانیم: 👈 ✡ ؛ https://eitaa.com/salonemotalee/17859 👈 آیا ؟! https://eitaa.com/salonemotalee/2625 👈 چرا میرحسین موسوی و کروبی محاکمه نشدند!؟ https://eitaa.com/salonemotalee/2653 🔸🌺🔸-------------- 📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی @salonemotalee
🍃🌸🇮🇷🌸🍃 "حسین آقاممتحنی" متخلص به "حمید" و مشهور به "حمید سبزواری" (زادهٔ ۱۳۰۴ در سبزوار – درگذشت ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ در تهران) شاعر ایرانی بود که با عنوان «شاعر انقلاب» شناخته می‌شد. 🔸 اگر چه برخی در مورد ایشان لقب "پدر شعر انقلاب" را نیز به کار برده‌اند. 🔸 شعر او را شناسنامهٔ زمان‌مند انقلاب نامیده‌اند؛ زیرا کمتر حادثه یا رویدادی بعد از انقلاب روی داده است که انعکاس آن در شعر او نیامده باشد. 🔸 اشعار‌؛ «خمینی ای امام» «برخیزید ای شهیدان راه خدا»، «آمریکا، آمریکا، مرگ به نیرنگ تو»، «خجسته باد این پیروزی» و «ای مجاهد شهید مطهر» از جمله سروده‌های اوست. 🔸 در کارنامه او؛ نشان درجه یک فرهنگ و هنر (۱۳۷۱)؛ چهره ماندگار دوره سوم (۱۳۸۲)، نشان افتخار جهادگر عرصه فرهنگ و هنر (۱۳۹۳) به چشم می خورد. 🔸 او سرانجام، بامداد ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ در سن ۹۱ سالگی به دلیل کهولت سن و وخامت بیماری دار فانی را وداع گفت روحش شاد و با شهدا محشور باد 🔸🌺🔸-------------- 📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی @salonemotalee
🍃🌸🇮🇷🌸🍃 مقدمه‌ای بر «ارتش سرّی روشنفکران» یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های منتشر شده در کانال‌ "سالن مطالعه" سلسله مقالات «» است که به پروژه‌ی «نفوذ» و «جاسوسی آکادمیک» با انگیزه‌ی براندازی نظام مقدس جمهوری اسلامی می‌پردازد. «ارتش سرّی روشنفکران» نام کتابی است که توسط پژوهشگر سخت‌کوش، جناب آقای «پیام فضلی‌نژاد» به نگارش در آمده و توسط دفتر پژوهش‌های مؤسسه کیهان به زیور طبع آراسته شده است. این پروژه ذیل پنج فصل: «جاسوسان در تهران»، «علوم انسانی؛ الهیات جنگ نرم»، «فیلسوفان یهودی و مترجمان سکولار»، «سکولاریسم مقدس آمریکایی» «سیاستمداران عملگرا و دولت سرمایه‌داری» منتشر شده است. پیام فضلی‌نژاد در مقدمه کتاب «ارتش سری روشنفکران» درباره آن اینگونه توضیح داده است؛ این کتاب براساس یک «متدولوژی تاریخ‌نگاری» تازه در زمینه «تاریخ سری» و پیوند آن با «تاریخ اندیشه‌ها» نوشته شده و روایت ناگفته‌هایی از تاریخ سیاسی معاصر ایران و نیمه پنهان کارگزاران «فتنه سبز» و علوم انسانی سکولار است. در پایان تاکید می‌کنیم که پروژه‌ی «دشمن‌شناسی» که اصلی‌ترین هدف ما در کانال‌ "سالن مطالعه" است، بدون شناخت «عناصر داخلی» که دانسته یا نادانسته در خدمت اهداف یهود بین‌الملل هستند، پروژه‌ای ابتر است. لذا خواندن کل مجموعه‌ی «ارتش سرّی روشنفکران» را از الزامات دشمن‌شناسی می‌دانیم. 🇵🇸🔸🌺🔸-------------- 📚@salonemotalee
هدایت شده از سالن مطالعه
جاسوسان در تهران. ۱. امام خمینی، ۷ دی ۱۳۶۰: ما از شرّ رضاخان و محمدرضا خلاص شدیم، لکن از شرّ تربیت‌یافتگان غرب و شرق به این زودی‌ها نجات نخواهیم یافت. ایشان برپادارندگان سلطه‌ی ابرقدرت‌ها هستند و سرسپردگانی هستند که با هیچ منطقی خلع‌سلاح نمی‌شوند؛ و هم‌اکنون با تمام ورشکستگی‌ها دست از توطئه علیه جمهوری اسلامی و شکستن این سد عظیم الهی برنمی‌دارند. 🔶🔸رویای آمریکایی ، ایدئولوژی انگلیسی 🔹روزهای پایانی دهه ۱۳۷۰، هنگام تب‌وتاب برگزاری هشتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، سعید حجاریان به ملاقات محرمانه‌ای با سیدمحمد خاتمی رفت. گرچه او همچنان از عوارض ترور نافرجامش در اسفند ۱۳۷۸ رنج می‌برد، با این حال به محض دیدن رییس جمهور با لحنی گزنده و کلماتی بریده بریده گفت: "اصلاحات به سبب «فقدان نیروی اجتماعی» در حال فروپاشی است؛ چون شما از رهبری اصلاحات امتناع کردید و این چنین «جنبش، بی سَر شد» و به زودی «اصلاحات» در ایران خواهد مُرد." (۱) 🔹حجاریان از رئیس کابینه یک درخواست فوری داشت؛ این که خاتمی همزمان «نقش رهبر اپوزیسیون» را نیز بازی کند تا «جنبش نمیرد!» اما، او بی‌درنگ به حجاریان پاسخ داد: «از سرنوشت بنی‌صدر می‌ترسد» و گفت: «من نمی‌خواهم مثل بنی‌صدر شوم. چون بنی‌صدر می‌گفت در دنیا فقط من هستم که هم رئیس جمهورم و هم رئیس اپوزیسیون.» (۲) 🔹پروژه اصلاحات یک «ایدئولوژی انگلیسی» و «رویای آمریکایی» بود که در کمتر از نیم دهه خاکستر شد و حجاریان خبر مرگز آن را به رئیس‌جمهور خاتمی داد، 🔹اسفند ۱۳۷۵ وقتی که جیمز بیسکاتوری و ریوا ریچموند، معاون وزارت امور خارجه آمریکا و دستیار ارشدش مقدمه‌ی گزارش شورای روابط خارجی را پیرامون رابطه‌ی «اسلام با علوم انسانی سکولار» و «ارزیابی پروژه جامعه مدنی در ایران» می‌نوشتند، (۳) گویی خبری درباره‌ی پشتوانه‌ی نازل معرفتی و سرگشتگی‌های سیاسی فعالان این پروژه نداشتند. 🔹آنان آن‌قدر مجذوب مبالغه‌های تحلیل‌گران مثلث سرویس‌های جاسوسی CIA ، MI6 و موساد از قدرت فزاینده‌ی گروهی موسوم به روشنفکران دینی با محوریت عبدالکریم سروش و سیدمحمد خاتمی بودند که با اشتیاقی وصف‌ناپذیر نتیجه گرفتند: "ظهور «طبقه‌ی روشنفکر» در ایران که آموزش‌های مدرن را دیده‌اند و با «علوم غربی» و «سنت‌های اسلامی» تا حدودی آشنا هستند، بخشی از یک حرکت فراگیرتر، جهت متلاشی کردن اقتدار دینی جمهوری اسلامی است… این بحث که «ایدئولوژی دینی» مانع تبعیت از «علم، است و قدرت سیاسی را هم فاسد می‌کند، در واقع شاخصه‌های ساختار حاکم در انقلاب ایران را زیرسوال می‌برد… همچنین این جریان مشروعیت هر نوع حکومت دینی را زیر سؤال می‌برد. (۴) 🔶🔸کیان و نگاه نو: ارباب حلقه‌ها ؟! 🔹پروژه روشنفکران دینی در ایران که دولت آمریکا را به وجد می‌آورد، با انتشار سلسله مقالات «قبض و بسط تئوریک شریعت» در ماهنامه کیهان فرهنگی صورت‌بندی شد. انتشار این سلسله مقالات از اردیبهشت ۱۳۶۷ آغاز گشت؛ از قضاء همزمان با فروپاشی اروپای شرقی (۱۹۸۹.م). 🔹عبدالکریم سروش ادعا داشت که می‌خواهد تا فهم نوینی را از اسلام عرضه کند و این امر را در گرو اصلاح دین و تعقیب پروژه پروتستانتیسم اسلامی می‌دانست. او در قبض و بسط معتقد بود در جهان امروز، همه علوم وابسته به یکدیگرند و ما با یک جغرافیای معرفت روبه‌رو هستیم. هر تکانی در این جغرافیا، همه علوم را تکان خواهد داد و علوم دینی مانند فقه از این تحولات مصون نیستند. (۵) به روایت سروش، جغرافیای معرفت در جهان معاصر حاوی معرفت‌شناسی نوینی است که غرب با تکیه بر عقلانیت مدرن آن را عرضه کرده است و دین را باید برپایه آموزه‌های معرفت‌شناختی عصر مدرنیته فهمید؛ (۶) 🔹معرفت شناسی‌ای که برآمده از آراء فیلسوف یهودی سرشناس سِر "کارل پوپر" است و «فهم علمی غرب» را معیار اثبات و ابطال «مسائل» می‌داند. یعنی، آن‌چه که با عقلانیت مدرن غرب سازگار است، «علمی» است و آنچه که با فلسفه مدرنیته نمی‌خواند، «غیرعلمی» است. 🔗 ادامه دارد ... قسمت بعد؛ https://eitaa.com/salonemotalee/15006 ‌ ‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ 🔸🌺🔸-------------- 📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی 📖 @salonemotalee
✡️ ردپای باورهای وهابیت در عهد عتیق 🔹 در کتاب «موسی» به مطلبی از عهد عتیق اشاره دارد که می‌توان ریشه‌های یهودی مرام را در آن مشاهده کرد 🔹انسان‌ها معمولاً در معرض این ‌وسوسه قرار دارند که بیندیشند ارواح مردگان از برخی جهات، موجوداتی الهی‌اند و سپس به پیشگاه این ‌موجودات قربانی و نذورات اهدا کنند تا آنان را نسبت به خود متعهّد و خودشان هم از کمک آن‌ها مطمئن شوند 🔹اما دین عهد عتیق چنین باوری را گناه دانسته و محکوم کرده است به‌طور خلاصه این ‌دین، یعنی یهودیتِ عهد عتیق، مُرده و قبر را ناپاک می‌داند و می‌گوید نمی‌توان مُرده را پرستید و قبر هم نمی‌تواند مکان ادای قربانی باشد 🔹اگر دقت کنیم، وهابی‌ها نیز [با برداشت‌های افراطی و بدون توجه به حقیقت امر]، رفتن مسلمانان به‌ویژه شیعیان را نزد مزار درگذشتگان، به آن‌ها و درخواست و دعا در کنار مزارشان را کفر دانسته و به‌شدّت مانع این ‌کار هستند 🔹در همین بحث، مسألهٔ و نیز مطرح است فون‌راد می‌گوید: دین عهد عتیق، با قاطعیت این ‌تصوّر را انکار می‌کند که با میانجی‌گریِ نیروهای دیگر به‌جز خدا، می‌توان وارد هرنوع رابطه‌ای با خدا شد یا به راز ارادهٔ او پی برد 🔹اما در باور مسلمانان و شیعیان، مسألهٔ شفاعت وجود دارد که درخواست آن از روحِ فردِ درگذشته طلب می‌شود در باور اسلامی، شفاعت و دعا در کنار مزار - تا وقتی بالاستقلال نباشد - امری نکوهیده نیست، چون ارادهٔ آن روح عظیم که از آنِ فرد درگذشته است، در طولِ اراده الهی قلمداد می‌شود نه در عرضِ آن 🔗 ادامه دارد ... 🇵🇸🔸🌺🔸-------------- 📚@salonemotalee
🍃🌸🇮🇷🌸🍃 فلسطین ملک ابراهیم و نسل موحّد او ✳️ بررسی مالکیت فلسطین در تورات قسمت قبل؛ https://eitaa.com/salonemotalee/19789 قسمت دوم؛ مسلمانان می‌گویند اگر اروپاییان به یهودیان ظلم کرده‌اند، چرا ما باید تاوان آن را پس بدهیم؟! این سخنان را همگی شنیده و می‌دانیم. و می‌دانیم که این مباحثات تاکنون به نتیجۀ عملی منجر نشده است. لکن ما به دنبال یک حکم قاطع می‌گردیم تا هر دو ملت اسلام و یهود به آن گردن بگذارند؛ حکمی که قاعدتاً باید از سوی خداوند متعال باشد؛ چرا که هر دو گروه مسلمان و یهودی در مالکیت زمین فلسطین به مواریث دین خود استناد می‌کنند و «دین» هم البته از سوی خداوند است و چون خداوند یکی است، پس دین هم یکی است؛ خصوصاً که از خدای حکیم، تناقض صادر نمی‌شود. پس ادعای یکی از این دو گروه باطل خواهد بود. سعی ما در این مقال آن است که رأی خداوند متعال را از لابلای متون دینی استخراج کنیم، به طوری که حتی برای یهودیان قابل انکار نباشد. 🔶🔸روش جدال احسن چگونه می‌توان رأی خداوند را در خصوص زمین فلسطین از متون دینی استخراج نمود؟ قوم یهود اصولاً مسلمانان و مسیحیان را به رسمیت نمی‌شناسند و کتب مقدس ایشان را قبول ندارند. اما مسلمانان حضرت موسی علیه‌السلام را به عنوان یکی از پنج پیامبر بزرگ همه اعصار به عظمت می‌شناسند، لیکن حساب او را از حساب قومش جدا می­‌کنند و وفق فرموده قرآن معتقدند که آن تورات که موسی علیه‌السلام از جانب خداوند برای قومش آورد در طول زمان در معرض انواع تحریفات بوده و لذا قابل اعتماد نیست. و چه بسا معتقدند که اگر تورات تحریف نشده بود این مسائل و منازعات نیز پیش نمی‌آمد. اکنون به راستی چه باید کرد؟ برای مباحثه با اهل کتاب (یهودیان و مسیحیان) خداوند متعال به مسلمانان دستور داده تا از روش «جدال احسن» استفاده کنند. مطابق نحل/ ۱۲۵ خداوند حکیم، رسول خاتم‌ خود را به‌ «جدال‌ احسن‌» فرمان داده‌‌ و در عنکبوت/ ۴۶ مسلمانان‌ را از مجادله‌ با اهل‌ کتاب‌ بجز این‌ روش‌، نهی‌ کرده‌ است‌. «جَدَل»‌ یا «دیالکتیک»‌ صناعتی‌ از علم‌ منطق‌ است‌ که در آن برای‌ مباحثه و غلبه بر خصم،‌ از عقاید و مقبولات خود‌ او استفاده‌ می‌شود‌. اما «جدال‌ احسن‌» آن است‌ که‌ فقط‌ از «معتقدات‌ حق و صحیح‌» طرف‌ مقابل‌ برای‌ «اثبات ‌حق» استفاده‌ شود. این فرمانِ خداوند در قرآن، نشان می‌دهد که «حقیقت» از تورات کنونی محو نشده و می‌توان بسیاری از مسائل مورد مناقشه ادیان را با همین روش و با استناد به عهدین (تورات و انجیل) حل کرد. راقم به این روش اقدام کرده و نتایج آن حیرت‌انگیز بوده است. لکن لازم است در ابتدا تاریخ بنی‌اسرائیل را از منظر اسلام و یهود، مختصراً مرور کنیم. 🔶🔸پیدایش قوم بنی‌اسرائیل وقتی حضرت‌ موسی علیه‌السلام بنی‌اسرائیل‌ را با معجزات خداوند از مصر بیرون‌ آورد و فرعون‌ و پیروانش‌ را در دریا غرق‌ نمود، فی‌الواقع‌ اولین‌ دوره اسارت‌ بنی‌اسرائیل‌ به‌ پایان ‌رسیده‌ بود. بنی‌اسرائیل‌ یعنی پسران‌ دوازده‌‌گانه حضرت‌ یعقوب، مقرّر بود که چهار نسل‌ در زمین مصر در تبعید باشند تا از گناهی‌ که‌ به‌ سبب‌ فروختن‌ یوسف‌ مرتکب‌ شده‌ بودند پاک‌ شده‌ و لایق‌ آن‌ گردند تا مثل‌ پدرانشان،‌ ابراهیم‌ و اسحاق‌ و یعقوب علیهم‌السلام،‌ در سرزمین کنعان‌ (فلسطین‌) زندگی‌ کنند. حضرت ابراهیم علیه‌السلام در سرزمین عراق به دنیا آمد. او در جوانی، بت‌های‌ قومش‌ را شکست‌ و آنها خواستند وی را بسوزانند ولی خداوند آن حضرت را از آتش نجات داد. ابراهیم علیه‌السلام چون دیگر نمی‌توانست در سرزمین پدری‌اش بماند لذا به دستور خداوند به زمینی که بعدها فلسطین نامیده شد هجرت کرد. اعطای زمین فلسطین به ابراهیم، می‌تواند پاداشی دنیوی برای بت‌شکنی او نیز قلمداد شود: "قُلْنَا یَا نَارُ کُونىِ بَرْدًا وَ سَلامًا عَلىَ إبْرَاهِیمَ * و أرَادُواْ بِهِ کَیْدًا فَجَعَلْنَهُمُ الأخْسرِینَ * و نجَّیْنَاهُ و لُوطًا إلىَ الأرْضِ الَّتىِ بَارَکْنَا فیهَا لِلْعَالَمینَ * و وَهَبْنَا لَهُ إسْحَاقَ و یَعْقُوبَ نَافِلَةً و کلاًّ جَعَلْنَا صَالحین (انبیاء/ ۶۹ تا ۷۲). 🔗 ادامه دارد ... قسمت بعد؛ https://eitaa.com/salonemotalee/19827 🔸🌺🔸-------------- 📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی @salonemotalee
50.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🍃🌸🇮🇷🌸🍃 ✡️ «» 💥 قسمت اول: اِوانجلیست‌های آمریکا و خاورمیانه! 🎥 مستندی از شبکه الجزیره 🇵🇸🔸🌺🔸-------------- 📚@salonemotalee
🍃🌸 🇮🇷 🌸🍃 ┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄ امروز؛ چهارشنبه ☀️ ۲۳ خرداد. ۱۴۰۳ ه‌ش ☪ ۵ ذیحجه ۱۴۴۵ ه‌ق ✝ ۱۲ ژوئن ۲۰۲۴ میلادی 🕎 ۶ سیوان ۵۷۸۴ عبری متعلق به چهار امام مظلوم در تبعید و و و صلوات‌الله‌علیهم ذکر امروز؛ یکصد مرتبه یَا حَیُّ یَا قَیُّومُ 📆 روزشمار: 🔹۱ روز تا سالروز کشتار زائران ایرانی خانه خدا بدست مزدوران آل سعود ۱۳۶۶ش 🏴 ۲ روز تا سالروز شهادت امام محمدبن‌علی باقرالعلوم ۱۱۴ق 🔹۳ روز تا سالروز حرکت امام حسین علیه‌السلام از مکه به سوی کربلا ۶۰ق 💐 ۴ روز تا روز عرفه (وقوف حاجیان در صحرای عرفات - روز مناجات و دعای عرفه) 💐 ۵ روز تا عید قربان - آغاز دهه امامت و ولایت 💐 ۱۰ روز تا سالروز میلاد امام علی‌النقی الهادی علیه‌السلام ۲۱۲ق 💐 ۱۳ روز تا عیدالله‌الاکبر عید سعید غدیر خم ✳️ ۱۶ روز تا برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران •┈┈••✾•🌸مناسبت‌های امروز🌸•✾••┈┈• 📆 مناسبت‌های شمسی 📆 مناسبت‌های قمری 🔹درگذشت فقيه، شاعر و عارف بزرگ آيت ‏اللَّه "محمدحسين غروی اصفهانی" معروف به کمپانی (۱۳۶۱ق - ۱۳۲۱ش) 📆 مناسبت‌های میلادی 📆 مناسبت‌های عبری 🔹اولِ ؛ عید نزول و اعطای برای اولین‌بار (٢۴۴٨ عبری = ١٣١٢ ق.م) 🔹تولد (حدود ١٠۴٠ق.م) و رحلت (٩٧٠ق.م) حضرت داوود علیه‌السلام 🔹مرگ اسرائیل بن الیزر (الیعزر) معروف به (طوو)؛ بنیان‌گذار یهودیت (١٧۶٠م) 🖊 بیشتر بدانیم: 👈 شباهت‌های حسیدیسم و تصوف؛ https://eitaa.com/salonemotalee/19825 👈 شاووعوت یا عید پنجاهه؛ https://eitaa.com/salonemotalee/19822 🔸🌺🔸-------------- 📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی @salonemotalee
🍃🌸🇮🇷🌸🍃 🔹شيخ محمدحسين غروي اصفهاني معروف به "كمپاني" در دوم محرم سال ۱۲۹۶ قمري - ۶ دی ۱۲۵۷ شمسی در كاظمين ديده به جهان گشود. 🔹وي با حمايت پدر كه از بازرگانان متدين بود تحصيلات خويش را با جدّيت شروع كرد. 🔹سطح را نزد شيخ حسن تويسركاني فرا گرفت؛ آن گاه از محضر آقاسيدمحمد فشاركي اصفهاني و حاج آقا رضا همداني بهره برد؛ و از شاگردان آخوند ملامحمد كاظم خراساني گرديد و پس از ارتحال آخوند، به تدريس پرداخت. 🔹علاوه بر نبوغ و تبحّرش در فقه و اصول؛ در كلام، تفسير، حكمت، تاريخ، ادب، عرفان و ساير علوم نيز مهارت داشت. مجلس درس اين عالم رباني مجمع اهل فضل و كمال بود. . 🔹حضرات آيات عظام؛ سيد محمد حجت كوه كمره‌اي، سيدمحمدهادي ميلاني، سيدابوالقاسم خويى، سيد عبدالاعلي سبزواري، محمدتقي بهجت فومني و محمدرضا مظفر از جمله شاگردان اين عالم رباني مي‌باشند. 🔹ايشان در فلسفه، حكيمي عرفاني مشرب در اخلاق، مخزن اسرار بود و در سير و سلوك به مقام شهود رسيده بود. 🔹از اين عالم بزرگ بيش از ۱۰ كتاب و رساله بر جاي مانده است؛ الاجتهاد و التقليد و العِداله، اُرجوزَةٌ في الصوم، الانوارُ القُدسيّه، تُحفةُالحكيم، ديوان اشعار، نَهايةالدِّراية في شرح الكفاية و منظومه‌اي در اعتكاف از آن جمله‌اند. 🔹وي سرانجام در پنجم ذيحجه ي سال ۱۳۶۱ق - ۲۳ آذر ۱۳۲۱ش، در ۶۵ سالگي درگذشت و پيكر پاكش در كنار مقبره‌ي علامه حلي در نجف اشرف به خاك سپرده شد. 🔸🌺🔸-------------- 📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی @salonemotalee
🕎 شاووعوت یا عید پنجاهه 🔹 و یا آن‌چنان که نزد یهودیان مشهورتر است ، به‌معنای عید هفته‌ها، عیدی یک روزه در سرزمین‌های اشغالی (اسرائیل) و در سرزمین‌های دیگر دو روزه، است که در کتاب مقدس برای آن تاریخ ثابتی قرار داده نشده است. 🔹این عید در پنجاهمین روز پس از اهدای پیشکشی قرار می‌گیرد. باری! با به میان آمدن تقویمی که بیشتر مبتنی بر محاسبات است تا بر رؤیت ماه، برای آن روز ششم ماه عبری در نظر گرفته شده است. 🔹در این عید همچون نوعی جشن خرمن توصیف می‌شود: «عید درو – نوبر کارهای بذرافشانیت در کشتزارها – را برگزار کن» (سِفر خروج، ۲۳ : ۱۶) 🔹اما اهمیت عمده‌ای که این عید بعداً در ذهن و ضمیر یهودیان یافته است مرتبط با قضیهٔ وحی شدن در کوه سینا است. 🔹در این روز با گل‌ها و گیاهان مختلف تزیین می‌شوند و از خوراکی‌های لبنی و عسل و شیرینی و امثال آن استفاده می‌کنند و این بدان جهت است که تورات به شیر و عسل قیاس شده است. 🔹بعضی از یهودیان ارتدوکس شب اول این عید را به احیاء و شب‌زنده‌داری طولانی و خواندن تورات به سر می‌برند پایان این عمل نمازی است که در سحر خوانده می‌شود 🔗 ادامه دارد ... 🇵🇸🔸🌺🔸-------------- 📚@salonemotalee
🕎 شاووعوت یا عید پنجاهه ◀️ قسمت دوم 🔹در تمامی جماعت‌ها پس از یک شب تورات‌خوانی، اندکی پیش از سحر راه دیوار غربی (دیوار ندبه) در کوه معبد را در پیش می‌گیرند تا در سایهٔ معبد به نماز بایستند 🔹علت رسم شب‌زنده‌داری برای تمام طول شب، از گزارشی روشن می‌شود که بیان می‌کند اسرائیلیان چگونه در سینا خواب مانده بودند!! و موسی می‌بایست آنان را بیدار می‌کرد! اما فرزندان آنان در تمام شب بیدار می‌مانند تا برای دریافت دوبارهٔ تورات آماده باشند! 🔹تحت تأثیر این رسم نهادینه شد و کتاب خاصی حاوی قطعاتی که باید در طول شب‌زنده‌داری خوانده شوند تهیه گردید 🔹در روز این عید در کنیسه‌ها از روی طومار تورات را می‌خوانند؛ و همین‌طور است بخش آغازین «کتاب حزقیال». نیز مرسوم است که در خلال این عید «کتاب روت» را می‌خوانند، زیرا داستان «روت» در «فصل درو» اتفاق می‌افتد و نیز آن‌چنان که معروف است پادشاه، از نسل روت، در هفتم مرده است. شماری از سرودهای ویژه نیز به احترام تورات و تجلّی خدا در کوه سینا در خوانده می‌شوند والحمدلله 🇵🇸🔸🌺🔸-------------- 📚@salonemotalee
🍃🌸🇮🇷🌸🍃 ✡ شباهت‌های حسیدیم و تصوف 🔹«اسرائیل بن الیزر» که معمولاً با نام «بعل شم طوف» شناخته می‌شود، یهودیت حسیدی را در قرن ۱۸ ایجاد کرد. 🔹در لهستان که بیشتر یهودیان ییدیش زبان در آن ساکن بودند سه گروه مختلف یهودی شکل گرفت: اولین گروه کسانی بودند که مخالف مطالعه بودند، گروه دوم موافق مطالعه بودند و گروه سوم کسانی بودند که سکولار شده و مذهبی نبودند. 🔹بعد از جنبش «» در قرن ۱۷ میلادی اختلاف بین این گروه‌ها شدت گرفت. یهودیان جنوب لهستان موافق تصوف و کابالا بودند در حالی که یهودیان لیتوانی و استونی ضد کابالا بودند. 🔹بعد از جنبش‌های ضدیهودی قرن ۱۶ و ۱۷ بسیاری یهودیان بسیار درمانده بودند. وضعیت یهودیان در این زمان برای ایجاد جنبش تصوفی جدید بسیار مناسب بود. در بین یهودیان نیز گرایش زیادی به ایده‌های کابالایی وجود داشت. دید سنتی و پیروی سنتی از قوانین تورات و تلمود برای اکثریت یهودیان جذابیت زیادی دیگر نداشت. در این زمان دیدگاه‌های صوفی‌گرایانه جدیدی خارج از چهارچوب سنتی حاخام‌ها شکل گرفت. 🔹این افراد نیستاریم یا بعل شم (استاد نام خداوند، که در کابالای عملی برای ایجاد معجزه استفاده می‌شد) نام داشتند. تصویر این افراد درستکار که در بین مردم زندگی می‌کردند با تصویر کابالایی زدیک (۳۶ صدیق مخفی که دنیا را حفظ می‌کنند) تطابق زیادی داشت. 🔹بعل شم‌ها با مجازات مخالف بوده و اعتقاد داشتند که این‌گونه مجازات‌ها با عشق و محبت درونی فاصله دارد. از این‌رو در جنبش حسیدی این نوع سیستم مجازات کنار گذاشته شد و ایده‌ی دویکوس به معنی تعلق به خدا در تمامی اعمال جایگزین آن گردید. 🔶🔸اسرائیل بن الیزر (بعل شم طوف) 🔹بنیانگذار حسیدیم اسرائیل بن الیزر بود که با نام بعل شم طوف (استاد نام نیکو) شناخته می‌شود. داستان‌های زیادی در مورد قدرت معجزه‌وارانه او وجود دارد. جنبش حسیدی فهم جدیدی از دیدگاه‌های یهودی و کابالایی قبلی ارائه داد. در جنبش حسیدی ایده‌ی زدیک (صد‍ق) به عنوان رهبر معنوی جنبش دارای اهمیت بالایی است. 🔹شاگردان اسرائیل بن الیزر به تبلیغ دیدگاه‌های او در اروپا پرداختند. بعد از مرگ اسرائیل بن الیزر این شاگردان تلاش‌های خود را ادامه دادند به‌طوری که در سال ۱۸۳۰ میلادی اکثریت یهودیان اوکراین، گالیسیا و لهستان حسیدی بودند. به‌تدریج یهودیت حسیدی به اروپای غربی و از آنجا به ایالات متحده نیز نفوذ کرد. 🔶🔸مخالفین 🔹یهودیت حسیدی از ابتدا دارای مخالفان زیادی بود. این مخالفان دلایل زیر را برای مخالفت خود با جنبش حسیدی ارائه می‌کردند: الف. یهودیت حسیدی تفسیر جدیدی از قوانین یهودی ارائه می‌دهد. [مثل تأویلات صوفیان] ب. اهمیت بیش از حد به عبادت حسیدی و نحوه لباس پوشیدن. [مثل دلق‌پوشی صوفیان] ج. نگرانی از تبدیل شدن حسیدیم به یک جنبش مسیحایی دیگر نظیر پیروان شابتای زوی و یاکوب فرانک. 🔶🔸شباهت‌های حسیدیم و تصوف 🔹جنبش حسیدی لازمه‌ی «اتحاد» با خدا و تقرب به او را شادمانه زیستن می‌دانست و برای ایجاد این شادمانی هر نوع روشی را جایز می‌شمرد! ایزیدور اپستاین نویسنده‌ی کتاب «یهودیت در سیر تاریخی» در خصوص جنبش حسیدی در صفحه ۳۳۰ کتاب خود چنین می‌آورد: "حسیدیسم برای دست‌یافتن به اين حالت وجد و خلسه، به ابزارهای تصنعی، نظیر حركات بدنی نیرومندانه، خواندن سرود همراه با فرياد و حتی رقص و سماع متوسل می‌شود." 🔗 ادامه دارد ... 🔸🌺🔸-------------- 📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی @salonemotalee
🍃🌸🇮🇷🌸🍃 ✡ شباهت‌های حسیدیم و تصوف ◀️ قسمت دوم 🔶🔸صدیق / Zeddik 🔹صدیق، محور و کانون جماعت حسیدی [همان قطب در صوفیه] است و بارزترین وجه تمایز عرفان حسیدی از دیگر گرایش‌های عرفانی در فرهنگ یهود است. 🔹در عرفان حسیدی، «صدیق» انسان کامل و واسطه‌ی بین خداوند و حسید یا همان مرید می‌باشد! به این معنا که برای گناهان مریدان خود شفاعت می‌کند و دعاها و عبادات آنها را به بارگاه خداوند انتقال می دهد و از طریق دیگر فیض و رحمت الهی نیز از طریق او به مریدان می‌رسد. [دقیقاً مقامات مخصوص اهل‌بیت علیهم‌السلام که صوفیه برای اقطاب خود قائل‌اند!] 🔹صدیق‌ها خود را مقدس می‌شمرند، ادعای شفای مریض‌ها را دارند و احیای مردگان، که اقطاب صوفیه نیز همین ادعاها را تکرار کردند. 🔹صدیق‌ها ته‌مانده غذای خود را برای تبرّک مریدان می‌گذارند، و پس از اتمام غذا، مریدان به رقص و شادی پرداخته، و صدیق نیز با آنان شریک می‌شود. دقیقاً کاری که اقطاب و مریدان در تصوف می‌کنند. 🔹مریدان وقتی به خانه‌ی صدیق می‌روند، تا موعظه و‌ نصیحت بشنوند، مبلغی را به او می‌دهند تا امورات زندگی خود را بگذراند. در تصوف نیز این قضیه تکرار شده، كه در فرقه گنابادی به «عشریه» معروف است، که مرید یک دهم درآمدش را به قطب می‌دهد. 🔹حسیدیست‌ها معتقدند که خداوند به همه‌ی ملت یهود نیازمند است [العیاذ بالله] به ویژه رهبران صدیق، (حاخام‌های حسیدیست)؛ چون هیچ پادشاهی بدون ملت نیست، پادشاه یهودیان هم نیازمند آنان است. با در نظر گرفتن نیاز او به آنان از اهمیت اوامر و نواهی او کاسته می‌شود. آنها به رقصیدن و آواز خواندن برای حلول در روح پروردگار [یا حلول روح خداوند در آنها] می‌پردازند. 🔹یهودیان حسیدی هم، مثل اقطاب صوفیه، بسیاری از احکام شرع را تحریف یا ترک کردند، آنان معبدهایی خاص خود دارند با اعمالی مخصوص، مثل خانقاه‌های صوفیه. آنان معتقدند خدا در همه چیز وجود دارد، در حیوان، گیاه، اشیاء و… دقیقاً همان ادعایی که صوفیان قرن‌ها در دفاعش سینه سپر کردند! والحمدلله 🔸🌺🔸-------------- 📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی @salonemotalee
🍃🌸🇮🇷🌸🍃 فلسطین ملک ابراهیم و نسل موحّد او ✳️ بررسی مالکیت فلسطین در تورات قسمت قبل؛ https://eitaa.com/salonemotalee/19816 قسمت سوم؛ ابراهیم علیه‌السلام چون دیگر نمی‌توانست در سرزمین پدری‌اش بماند لذا به دستور خداوند به زمینی که بعدها فلسطین نامیده شد هجرت کرد. اعطای زمین فلسطین به ابراهیم، می‌تواند پاداشی دنیوی برای بت‌شکنی او نیز قلمداد شود: ماجرای بت‌شکنی ابراهیم در تورات کنونی مذکور نیست و لذا معلوم نمی‌شود که خداوند برای چه زمین فلسطین را به ابراهیم (ع) عطا کرده است (سفر پیدایش‌ ۱۲­/ ۱ و ۷ ــ ۱۳­/ ۱۷). هاجر (س) همسر دوم ابراهیم (ع) برای او فرزندی به نام اسماعیل (ع) آورد و خداوند دستور داد تا ابراهیم آن دو را در صحرای ‌فاران‌ (مکه‌) مسکن‌ دهد (سفر پیدایش‌ ۲۱/ ۹ تا ۲۱). از اسماعیل دوازده فرزند به دنیا آمد (پیدایش ۲۵/ ۱۲ تا ۱۶) که قوم عرب را تشکیل دادند. طبق نقل تورات، چهارده سال بعد از تولد اسماعیل (ع) وقتی که حضرت ابراهیم یکصد ساله بود فرزند دوم او اسحاق (ع) از همسر نازایش ساره، به دنیا آمد (پیدایش ۲۱/ ۵). طبق نقل قرآن، خداوند به ابراهیم آن‌قدر عمر داد تا نوه‌اش یعقوب را نیز ببیند (انبیاء/ ۷۲). و چهار همسر یعقوب برای او سیزده فرزند آوردند، یوسف (ع) و یازده برادرش و خواهری به نام دینا. مطابق تورات کنونی، خداوند به ابراهیم (ع) از آینده خبر داده بود که قطعاً نسل تو به زمین بیگانه (مصر) تبعید خواهند شد و بعد از چهار نسل با پیروزی به اینجا بازخواهند گشت: "یقین‌ بدان‌ که‌ ذریّت‌ تو در زمینی‌ که‌ از آنِ‌ ایشان‌ نباشد غریب‌ خواهند بود و آنها را بندگی‌ خواهند کرد و آنها چهار صد سال‌ ایشان‌ را مظلوم‌ خواهند داشت‌. و بر آن‌ امّتی‌ که‌ ایشان‌ بندگان‌ آنها خواهند بود من‌ داوری‌ خواهم‌ کرد و بعد از آن‌ با اموال ‌بسیار بیرون‌ خواهند آمد … و در پشتِ‌ چهارم‌ بدین‌جا خواهند برگشت" (سفر پیدایش‌ ۱۵/ ۱۳ تا ۱۶). این پیشگویی خداوند، در زمان یوسف (ع) به وقوع پیوست. و چون برادران یوسف (ع) گناه‌شان عمدی بود کفاره‌اش آن شد که به مصر تبعید شوند و تا چهار نسل در آنجا بمانند. 🔶🔸ارض موعود اولین و آخرین کسی که وعده‌ی بازگشت به زمین فلسطین را از سوی خداوند مطرح کرد حضرت‌ یعقوب ‌(ع‌) بود. او پیش‌ از وفاتش‌ در مصر، پسرانش‌ را امیدوار ساخت که‌ خداوند سرانجام نسل شما را به‌ زمین‌ پدرانتان‌ باز خواهد آورد (سفر پیدایش ‌۴۸/ ۲۱). همچنین یوسف ‌(ع‌) نیز در پایان‌ عمر ۱۱۰ ساله خود بر بازگشت به ارض موعود تأکید کرد:‌ "و یوسف‌ برادران‌ خود را گفت‌ من‌ می‌میرم‌ و یقیناً خدا از شما تفقّد خواهد نمود و شما را از این‌ زمین‌ به‌ زمینی‌ که‌ برای‌ ابراهیم‌ و اسحاق‌ و یعقوب‌ قسم‌ خورده‌ است ‌خواهد برد." (سفر پیدایش‌ ۵۰/ ۲۴) وقتی یعقوب (ع) رحلت کرد فرزندانش طبق وصیت او، جسدش را به فلسطین برده و در مقبرۀ ابراهیم و اسحاق دفن کردند و به مصر بازگشتند (پیدایش ۵۰/ ۱۳ و ۱۴). آنها نه اجازه داشتند که در فلسطین زندگی کنند و نه در آنجا بمیرند. لذا جسد یازده برادر در مصر دفن شد. فقط یوسف (ع) بود که به اذن خداوند تابوتش در زمان موسی (ع) به فلسطین منتقل شد. زیرا که او در آن ماجرا، بی‌گناه بود. 🔶🔸ظهور موسی علیه‌السلام در مصر تا سال‌ها، عزت بنی‌اسرائیل برقرار بود. لکن‌ دو سه نسل بعد، پادشاهانی در آنجا‌ به قدرت رسیدند که‌ آوازۀ یوسف‌ را نشنیده بودند (تورات: سفر خروج‌ ۱/ ۸ ـ قرآن‌: غافر/ ۳۴). پس بنی‌اسرائیل‌ را چون‌ بردگان‌ و بندگان‌ به‌ خدمت‌ گرفتند (تورات: سفر خروج ‌۱/ ۱۳ و ۱۴ـ قرآن‌: شعراء/ ۲۲ – طه/ ۴۷ – مؤمنون/ ۴۷ – دخان/ ۳۰). لذا عجز و لابه ‌ایشان‌ به‌ آسمان‌ برخاست‌ و ظهور منجی‌ خود را طلب‌ می‌کردند. پس آنگاه خداوند حکیم، حضرت موسی ‌(ع‌) را برای‌ ایشان‌ برانگیخت‌. موسی‌ فرزند عمران‌ بود، و عمران‌ نوه لاوی‌، و لاوی‌ یکی‌ از دوازده‌ پسر یعقوب‌ (سفر خروج‌ ۶/ ۱۶ تا ۲۰). نزاع‌ اصلی‌ موسی ‌(ع‌) با فرعون،‌ فی‌الواقع‌ بر سر خارج‌ کردن‌ بنی‌اسرائیل‌ از مصر در گرفته بود، چنان‌که‌ قرآن‌ مجید مکرراً بدان‌ تصریح‌ دارد. موسی (ع) طبق نقل قرآن به فرعون چنین گفت: من همراه با معجزه‏اى از جانب پروردگارتان آمده‌‏ام. پس بنى‌اسرائیل را با من بفرست (اعراف/ ۱۰۵). قَدْ جِئْتُکُم بِبَیِّنَةٍ مِّن رَّبِّکُمْ فَأرْسِلْ مَعِىَ بَنى إسرَائیلَ. 🔗 ادامه دارد ... قسمت بعد؛ 🔸🌺🔸-------------- 📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی @salonemotalee
50.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🍃🌸🇮🇷🌸🍃 ✡️ «» 💥 قسمت دوم: اِوانجلیست‌های آمریکا و خاورمیانه! 🎥 مستندی از شبکه الجزیره ◀️ قسمت قبل؛ https://eitaa.com/salonemotalee/19817 🇵🇸🔸🌺🔸-------------- 📚@salonemotalee
هدایت شده از سالن مطالعه
🍃🌸 🇮🇷 🌸🍃 ✡ قسمت قبل؛ https://eitaa.com/salonemotalee/14975 ◀️ قسمت دوم جاسوسان در تهران ۲. 🔹بر مبنای آموزه‌های معرفتی مدرنیته (مانند «هرمنوتیک» و «تاویل» و «تفسیر» متون دینی) سروش مدعی بود: "کسی نمی‌تواند به عنوان متکلم یا فقیه، ادعای فهم حقیقتِ شریعت را بکند.(۷) چون شریعت همان «کلام وحی» است و تجربه غرب مدرن در مواجهه با «الهیات مسیحی» نشان داده که دانستن «معنای وحی» برای انسان ممکن نیست. از این رو، کلام وحی (قرآن کریم) را باید شریعت صامت دانست که ثابت و تغییرناپذیر و غیرقابل فهم است، اما هریک از آدمیان می‌توانند «برداشت شخصی» خود را از این شریعت صامت ارائه کنند. بنابراین، معرفت دینی همان برداشت و تلقّی ما از دین است که معرفتی عصری است که با پیشرفت علم و تحول در معارف متحول می‌شود." 🔹این‌چنین، نظریه‌ی عصری شدن دین یا سکولاریسم دینی در ایران بازتولید گشت. (۸) سروش می‌گفت: "عصری شدن دین به معنای هماهنگ شدن فهم دینی با دیگر فهم‌ها، معرفت‌ها و مبانی قرن حاضر است.(۹) دین باید خودش را با جغرافیای معرفتی جهان مدرن سازگار کند و اکنون که جهان ایدئولوژی مدرنیته را در همه شئون پذیرفته است، بنابراین سازگاری اسلام و مدرنیته پروژه‌ای است که باید دنبال شود." 🔹فرجام سیاه این پروژه به دفاع بی‌پرده‌ی روشنفکران دینی از همجنس‌بازی رسید؛ چنان‌که آرش نراقی، عضو انستیتو هوور و از شاگردان برجسته‌ی سروش با نگارش رساله‌ای درباره اقلیت‌های جنسی مدعی شد؛ "همجنس‌گرایی را ناسازگار با اسلام نمی‌یابد" و آن را پدیده‌ای طبیعی و اخلاقی معرفی کرد. (۱۰) 🔹سروش تلاش کرد تا بر مبنای اصول فلسفه علمِ سِر کارل پوپر و سر توماس کوهن یک فلسفه دین جدید بسازد: "کوشیدم که چنگال‌های تحلیل‌های «فلسفه علم» را در تن «معرفت دینی» فرو ببرم و آن را خاضع تحلیل‌های فلسفه علم بکنم و بتوانم تحلیل‌های خود درباره معرفت علمی را درباره معرفت دینی هم به کار ببرم." (۱۱) 🔹پروژه روشنفکری دینی گام به گام، نیمه‌ی پنهان خود را آشکار می‌کرد. سال ۱۳۶۹، وقتی که دیگر انتشار مقالات چهارگانه‌ی قبض و بسط از سروش در ماهنامه کیهان فرهنگی به پایان رسید، زیرساخت‌های پروژه جامعه مدنی نیز در مرکز مطالعات دموکراسی در دانشگاه وست مینستر لندن توسط پرفسور جان کین نظریه‌پرداز MI6 بازتولید گشت و با آغاز دهه ۱۳۷۰ به پروژه اصلی روشنفکران سکولار ایران بدل شد. 🔹فصلنامه ایران‌نامه ارگان مطبوعاتی بنیاد مطالعات ایران به ریاست عالیه‌ی اشرف پهلوی در واشنگتن.دی.سی اجزاء بنیادین پروژه جامعه مدنی ایران را ابتدا از این مرکز انگلیسی اقتباس کرد و تحقق آن را شرط لازم فروپاشی ایدئولوژیک نظام جمهوری اسلامی دانست. پژوهشگران این بنیاد مانند علی بنوعزیزی اعتقاد داشتند که ساختارهای جامعه مدنی به گسترش سکولاریسم در ایران کمک می‌کند فصلنامه کنکاش نیز به سرعت خط یک مبارزه‌ی ایدئولوژیک در داخل کشور را ترسیم ساخت. (۱۲) 🔹آنان در جستجوی خلق «دو نیروی موازی روشنفکری» به عنوان اهرم‌های پروژه کودتای ایدئولوژیک بودند، چنان‌که کنکاش درباره کارکرد واحد این دو نیرو می‌نویسد: "«اصلاح دین» با توجه به تلاش «دو نیروی موازی» هم صورت پذیر است: متفکرین اصلاح‌طلب دینی با تأثیرپذیری از ارزش‌ها، و فرهنگ جدید، تجدد در دین را در دستور کار خود قرار خواهند داد و روشنفکران غیردینی (سکولار) از فرصت‌های مناسب بهره جسته و دست به تقدس‌زدایی در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی خواهند زد." (۱۳) 🔹شش ماه پس از نشر این نظریه، از قضاء ماهنامه‌های نگاه‌نو و کیان در یک فصل روی کیوسک‌های مطبوعاتی قرار گرفتند: پاییز ۱۳۷۰ و هردو به سرعت تبدیل به پایگاه گسترش علوم انسانی سکولار شدند. هر دو مجله از «یک مشرب سیاسی» و آن هم مشرب فیلسوفان یهودی پیروی می‌کردند. 🔹ماهنامه نگاه‌نو به مثابه‌ی تریبون روشنفکران سکولار سِر آیزایا برلین (فیلسوف یهودی انگلیسی) را به عنوان پدر فکری خود برگزید و به تبلیغ مداوم آن پرداخت. ماهنامه کیان نیز به عنوان ارگان روشنفکران دینی اندیشه‌ی سِر کارل پوپر یهودی را سرلوحه تکاپوهایش قرار داد و برای نهادینه‌سازی آن می‌کوشید، 🔹اما تنها یک «مشرب سیاسی» این دو مجله را به هم گره نمی‌زد، بلکه پشتیبانی مالی هر دو نشریه را نیز «یک تیم اقتصادی» با استفاده از بودجه دولت سازندگی و محوریتِ غلامحسین کرباسچی (شهردار وقت تهران) و محمدتقی بانکی تقبل کرد. 🔹بانکی، صاحب امتیاز نگاه نو، دانش‌آموخته مدیریت در دانشگاه هوستون آمریکا و از رفقای نزدیک بهزاد نبوی و محمدمحسن سازگارا بود. 🔗 ادامه دارد ... قسمت بعد؛ https://eitaa.com/salonemotalee/15036 🔸🌺🔸-------------- 📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی @salonemotalee
KayhanNews75979710412150515153161.pdf
7.18M
🍃🌸 🇮🇷 🌸🍃 تمام صفحات امروز چهارشنبه ‌۲۳م خرداد ۱۴۰۳ 🔸🌺🔸 -------------- 📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی 📖 @salonemotalee
🇵🇸🔸🌺🔸-------------- 📚@salonemotalee