eitaa logo
سلسبیل معرفت | حسن صادقی
239 دنبال‌کننده
322 عکس
170 ویدیو
21 فایل
✍️پژوهشگر، نویسنده 📚مدرس سطوح عالی حوزه و دانشگاه 🔵به منظور ترویج معارف، کانال ما را به دوستان خود معرفی و به عضویت در کانال دعوت کنید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 همدردی با دیگران🔰 ✅ امام صادق ع مي‌فرمايد: «الْمُؤْمِنُ أَخُو الْمُؤْمِنِ كَالْجَسَدِ الْوَاحِدِ إِنِ اشْتَكَى شَيْئاً مِنْهُ وَجَدَ أَلَمَ ذَلِكَ فِي سَائِرِ جَسَدِهِ وَ أَرْوَاحُهُمَا مِنْ رُوحٍ وَاحِدَةٍ وَ إِنَّ رُوحَ الْمُؤْمِنِ لَأَشَدُّ اتِّصَالًا بِرُوحِ اللَّهِ مِنِ اتِّصَالِ شُعَاعِ الشَّمْسِ بِهَا»(کليني، الكافي، ج2، ص166) مؤمن برادر مؤمن است، همانند يك پیکر واحد که هرگاه به يكى دردى رسد، درد آن را در پاره‏هاى ديگر تن مي يابد، و روحشان از يك روح است و به راستى روح مؤمن به روح خدا پيوسته‏تر است از پيوستگى پرتو آفتاب به آفتاب.» ✍ شاعر بزرگ، سعدي شيرازي بر اساس اين قبيل اين احاديث، چنين سروده است: بني آدم اعضاي يکديگرند که در آفرينش ز يک گوهرند چو عضوي به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار تو کز محنت ديگران بي‌غمي نشايد که نامت نهند آدمي 🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
درکی از این بهشت ندارند ناکسان چون تار عنکبوت گرفته‌ست قلب‌شان @Farsna
جشنواره های هنری غرب و قرآن کریم قرآن کریم می فرماید: وَ لَنْ تَرْضى‏ عَنْكَ الْيَهُودُ وَ لَا النَّصارى‏ حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدى‏ وَ لَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْواءَهُمْ بَعْدَ الَّذِي جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ ما لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَ لا نَصِيرٍ؛(بقره:120) (اى پيامبر!) هرگز يهود و نصارى از تو راضى نخواهند شد تا (آنكه تسليم خواسته آنان شوى و) از آئين آنان پيروى كنى. بگو: هدايت تنها هدايت الهى است، و اگر از هوى و هوسهاى آنها پيروى كنى، بعد از آنكه علم (وحى الهى) نزد تو آمد، هيچ سرور و ياورى از ناحيه خداوند براى تو نخواهد بود. ✍ چند نکته اساسی پیرامون آیه: ✅ دشمنان به كم راضى نيستند. فقط با سقوط كامل و محو مكتب مسلمانان راضى مى‏شوند. ✅ نباید با پیروی از آیین انحرافی، از حقیقت و هدایت خدا دست برداشت. ✅ نتیجه پیروی از آیین های انحرافی خارج شدن از ولایت و نصرت خداست که بدبختی دنیا و آخرت را به دنبال دارد. ✍ امروزه در مسائل گوناگون باید به رفتارهای غرب با دیده ژرف نگاه کرد و باید افزون بر فعالیتهای سیاسی، فعالیتهای فرهنگی و هنری غرب به ویژه درباره ایران و اسلام را با ژرف اندیشی بررسی کرد تا روشن شود که چقدر اهداف اسلام ستیزانه در آن وجود دارد. ✍ انتخاب فیلم یا بازیگر ایرانی یا در ارتباط با ایران در یک جشنواره هنری غربی مانند باید از این منظر تحلیل شود. https://eitaa.com/salsabilmarifat
خانه عنکبوت ✅ «مَثَلُ الَّذِينَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ أَوْلِياءَ كَمَثَلِ الْعَنْكَبُوتِ اتَّخَذَتْ بَيْتاً وَ إِنَّ أَوْهَنَ الْبُيُوتِ لَبَيْتُ الْعَنْكَبُوتِ لَوْ كانُوا يَعْلَمُونَ (عنکبوت:41) مَثَلِ كسانى كه غير خدا را سرپرست خود برگزيدند، همانند مَثَل عنكبوت است كه (براى خود) خانه‏اى ساخته؛ و البتّه سست‏ترين خانه‏ها خانه‏ى عنكبوت است اگر مى‏دانستند» ✍ چند نکته پیرامون آیه کریمه: ✅ شرک و پناه بردن به غیر خدا در اقسام گوناگونش همانند ساختن خانه‏ى عنكبوت بسیار سست و بى‏اساس است. ✅ عنكبوت، در عالم خود خيال مى‏كند كه خانه دارد و خانه‏اش در برابر حوادث مقاوم است؛ مشرك نيز به چنين توهّمى دچار است. ✅ گاهى انگيزه‏ها، خيالات و دوستى‏ها، مانع فهميدن حقّ است. ✅ غیر خدا نمی تواند انسان را در برابر خدا یاری کند. ✍ تاریخ نشان داده است که هیچ کس با تلاش و فعالیت در برابر خدا و مقدسات الهی طرفی نبسته؛ بلکه از بین رفته است و حقیقت همواره نورافشانی می کند. از نمرود و فرعون تا بنی امیه و بنی عباس و تا امروز که برخی از فیلمها وبازیگران که با اهانت به مقدسات به دنبال اهداف مادی خودند، تنها شقاوت خود و هلاکت دیگران را رقم زدند و در حالی که نور الهی همواره فروزان است. ✅ قرآن چه زیبا به این موضوع اشاره می کند: (يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ) (صف:۸) ✍ مولوی می سراید: كى شود دريا ز پوز سگ نجس كى شود خورشيد از پف منطمس (مولوی، مثنوی، دفتر ششم، ص 1015) https://eitaa.com/salsabilmarifat
🌸 عصمت حضرت فاطمه معصومه (ع)🌺 ✍ ضمن تبریک روز ولادت حضرت معصومه ( ع) و روز دختر و تبریک دهه کرامت، نکاتی پیرامون عصمت به حضور تقدیم می گردد: ✅ اصل عصمت پیامبران(ع) اتفاقی و قطعی است؛ همچنانکه عصمت امامان (ع) به اعتقاد ما شیعیان تردیدناپذیر است. نسبت به عصمت پیامبران و امامان (ع) دلایل عقلی و نقلی فراوانی وجود دارد. ✅ نسبت به غیر از انبیا و ائمه (ع) باید دقت شود که دلیل درباره عصمت چگونه است؟ و آیا عصمت دارای یک درجه است؟ ✅ اولا: درباره حضرت فاطمه معصومه (ع) دلیلی بر نفی عصمت نیست( دقت کنید: دلیلی بر معصوم نبودن نداریم) ✅ دوما: بلکه شواهدی بر معصوم بودن ایشان وجود دارد؛ مانند روایتی که از امام رضا( ع) نقل شده که در آن، به جای بیان نام ایشان یعنی فاطمه(ع) از لقب ( معصومه) یاد کردند: «من زار المعصومه بقم فله الجنه»(مجلسی، زادالمعاد،ج۱،ص۵۴۷) ✅ سوما: عصمت دارای مراتب است و حضرت معصومه(ع) دارای عصمت بودند؛ گرچه درجه عصمتشان کمتر از ائمه( ع) بوده است. ✅ حتی بدون عصمت، روایات دلالت دارد که چقدر پیش خدای سبحان مقام و جایگاه دارند و باید ایشان را در درگاه حق تعالی واسطه قرار داد؛ همانگونه که امام رضا پاداش زیارت ایشان را بهشت فرودند:(مَنْ زَارَهَا عَارِفاً بِحَقِّهَا فَلَهُ اَلْجَنَّةُ)(مجلسی، بحارالانوار،ج۹۹، ص۲۶۵) و در همین حدیث در زیارت ایشان از زبان امام رضا (ع) می خوانیم: (يا فاطمة إشفَعي ليّ في الجنة فإن لَکِ عِندَ الله شأناً من الشأن). ع https://eitaa.com/salsabilmarifat
🌸 راز اثرگذاری گسترده" سلام فرمانده"🌸 🌺🌺 شروع و تداوم از روی اخلاص🌺🌺 ✅ به این بخش از سخنان حجت‌الاسلام نعیمی (از عوامل سرود «سلام فرمانده») دقت کنید : 🔰 مردم و خانواده ها به نیت نذر ظهور مبالغ مختلفی کمک کردند؛ از کمک 3 هزار تومانی یک "کودک" تا کمک ۳۱۳ هزار تومانی برای این سرود داشتیم. ✍ به نظرم در کنار همه زمینه ها، اخلاص عوامل از تهیه کنندگان و بانیان کوچک و بزرگ، نقش کلیدی در فراگیری و اثرگذاری گسترده داشته است. ✍ در ادامه نیز اخلاص افراد در هنگام خواندن و توجه به حضرت ولیعصر ( عج) بسیار عجیب است که بی تردید، نشانگر عنایت امام زمان(ع) می باشد. # سلام_فرمانده ع ---- 🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
بُعد عرفانی حضرت امام خمینی(ره) و جلوه های آن(1) ✍ همه می دانیم که حضرت امام خمینی(ره) در میان ابعاد گوناگون فردی و اجتماعی، از جهت عرفانی بسیار قوی بوده است. در این نوشته کوتاه نکاتی در این باره اشاره می شود: 🔰 ایشان از جهت علمی، در فلسفه و عرفان تحصیل کرده و از جهت عملی، تربیت یافته محضر اساتید اخلاق و عرفان بزرگی همانند آقامیرزا جواد ملکی تبریزی و مرحوم آقای شاه آبادی بودند. 🔰 افزون بر بُعد فردی، برخی از جلوه های عرفانی حضرت امام (ره) عبارت است از: ✅ ۱.تدریس سالیان فلسفه و عرفان ✅2.تدریس درس اخلاق بسیار بسیار اثرگذار ✅3.نگارش کتابهای عرفانی همانند «مصباح الهدایه»، «آداب الصلوه» و «سر الصلوه» و....؛ ✅4.تعلیقات بر کتابهای عمیق و سنگین عرفان نظری همانند «شرح فصوص الحکم» و «مصباح الانس» ✅5. تفسیر عرفانی قرآن چه در ضمن مطالب و چه به صورت مستقل همانند «تفسیر سوره حمد» که از صدا و سیما پخش می شد و بعدا به صورت کتاب منتشر گردید. ✅6.شرح برخی از احادیث با رویکرد عرفانی همانند «شرح دعای سحر» و «شرح حدیث جنود عقل و جهل». ✅7.جهاد و قیام برای خدا و تشکیل حکومت و حکمرانی عرفانی. از این منظر، حضرت امام (ره) برای خدا قیام و جهاد کرده و با تحمل سختیهای فراوان، با انگیزه الهی و بر اساس دین حکومت اسلامی تشکیل داده و درصدد حاکمیت اسلام به صورت کامل بوده است. از این منظر، ایشان به دنبال اجرای کامل دین الهی بودند که با آن، سعادت دنیا و آخرت افراد تأمین می شود. حضرت امام(ره) نگاه الهی به خدمت به مردم داشتند و همواره به اجرای عدالت، ایجاد رفاه برای توده مردم و برطرف کردن مشکلات گوناگون مردم اهتمام داشتند و مسولان را بدان تشویق می کردند. به صورت ویژه تاسیس «جهاد سازندگی»، «کمیته امداد»، «بنیاد مستضعفان» و... از زمینه های برجسته خدمت به مردم با نگاه الهی بوده است. ایشان به صراحت، مسولان را در خدمت به مردم مسول شمرده و آنان را معذور نمی دانند: «هيچ عذرى براى ما نيست امروز. چنانچه يك خرابى در مملكت واقع بشود و دنبال اصلاحش نرويم، عذرى نداريم. همه ما، چه آنهايى كه لشكرى هستند و اينجا هستند و نيستند و چه آنهايى كه در كشور خدمت مى‏كنند و چه مردم ديگر، همه ما مسئول هستيم؛ «كُلُّكُمْ راعٍ وَ كُلُكُّم مَسْئول‏» وقتى همه ما مسئول هستيم و همه ما در مقابل خدا جواب بايد بدهيم، بايد فكر اين كشور باشيم.«صحيفه امام،ج‏15، ص 74) (ره) https://eitaa.com/salsabilmarifat
بُعد عرفانی حضرت امام خمینی(ره) و جلوه های آن(2) ✍ چنانکه اشاره شد حضرت امام خمینی(ره) با رویکرد عرفانی به تفسیر قرآن و شرح احادیث پرداخته اند. در اینجا به یک نمونه از تفسیر عرفانی در سوره مبارکه حمد اشاره می شود: «اين باى‏ بِسْمِ اللَّهِ‏ باى سببيت، آن طور كه اهل ادب مى‏گويند نيست. اصلًا فاعليت حق از باب سببيت و مسببيت نيست، عليت و معلوليت هم نيست. بهترين تعبيرش همان است كه در قرآن واقع شده است كه گاهى ظهور: هُوَ الْأَوَّلُ وَ الْآخِرُ وَ الظَّاهِرُ وَ الْباطِنُ‏؛ و گاهى «تجلى» تَجَلَّى رَبُّهُ لِلْجَبَلِ‏ [تعبير كرده است؛] و اين غير از قضيه سببيت و مسببيت است، كه در سببيت و مسببيت، يك تمايلى كه مقتضى نيست در ذات حق تعالى با موجودات، [مفروض است‏]. از اين جهت يا بايد سببيت را يك معناى توسعه دارى حساب بكنيم كه تجلى و ظهور را هم شامل بشود، يا در اينجا بگوييم كه با، باى سببيت نيست. بگوييم: «بِاسْمِ اللَّهِ» كذا، يعنى بِظُهُورِهِ كذا، بِتَجلّيهِ‏ كذا. يا بگوييم: الْحَمْدُ «بِاسْمِ اللَّهِ»، نه از باب اينكه حمد مسبب است حتى از براى اسم؛ و تعبير به سببيت و تعبير به عليت هم من يادم نيست كه در كتاب و سنت واقع شده باشد. اين يك تعبير فلسفى است كه در لسان فلاسفه واقع شده. من در كتاب و سنت يادم نيست كه عليت، سببيت به اين معنا آمده باشد؛ خلق است، ظهور است، تجلى است، اين تعبيرات است». (تفسير سوره حمد، جلسه چهارم،ص 153) (ره) https://eitaa.com/salsabilmarifat
بُعد عرفانی حضرت امام خمینی(ره) و جلوه های آن(۳) ✍ چنانکه اشاره شد حضرت امام خمینی(ره) با رویکرد عرفانی به تفسیر قرآن و شرح احادیث پرداخته اند. در اینجا به یک نمونه از شرح عرفانی از کتاب" شرح حدیث جنود عقل و جهل" اشاره می شود: «بدان كه علم، از افضل كمالات و اعظم فضايل است؛ چه كه آن از اشرف اسماء الهيّه و از صفات موجود بما هو موجود است. و نظام وجود و طراز غيب و شهود، به بركت علم منتظم شده، و هر موجودى تحقّقش به اين حقيقت شريفه زيادتر بود، به مقام مقدّس حق و مرتبه قدس واجبى نزديكتر است؛ بلكه علم و وجود، مساوق هستند، و هر جا شعاع هستى افتاده، به همان اندازه شعاع نور علم افتاده است. از اين جهت، خلوّ از تمام حقيقت علم، خلوّ از تمام حقيقت وجود است، و خالى از آن، معدوم مطلق است..... و اين مطلب، به برهان متين پيوسته است كه دار وجود، دار علم است، و ذره‏اى از موجودات حتى جمادات و نباتات خالى از علم نيستند، و به اندازه حظّ وجودى، حظّ از علم دارند. .. و حق- تبارك و تعالى‏- در قرآن شريف به اين مطلب بسيار اعتناء فرموده و در بسيارى آيات، صراحتاً اعلان علمِ موجودات و تسبيحِ آنها را از ذات مقدّس حق، فرموده. و محجوبان، چون اين مطلب را به وجدان يا برهان درنيافته‏اند، تسبيح را به تسبيح تكوينى حمل كردند، با آن كه تسبيح تكوين، تسبيح نيست، چنانچه واضح است؛ ولى اهل معرفت به مشاهده حضوريّه، اين حقيقت را دريافته‏اند، و در روايات شريفه صراحاتى است در اين باب، كه قابل حمل بر تسبيح تكوينى يا ذكر تكوينى نيست، چنانچه از مراجعه به آنها ظاهر شود»(شرح حدیث جنود عقل و جهل، ص259-260) (ره) https://eitaa.com/salsabilmarifat
مقایسه کوتاه قبل و بعد از انقلاب سوال؟ 👈چندروز در هفته مردم می توانستند برنج و مرغ و گوشت و کباب بخورند؟! از پدرانتان و پدربزرگ ها بپرسید! 👈مادر کدوم مون هر ماه تو آرایشگاه بود و خرج بوتاکس و تتو و رنگ و مش و...میکرد؟ 👈برخی حتی مسواک نداشتند! ازجرمگیری وپرکردن دندان که اصلا خبری نبود فقط دندان رامی کشیدند دکترها اغلب هندی!!!! اینهمه پزشک فوق تخصص برای انواع رشته ها داشتیم؟ حالابیشتر مردم دندانپزشکی میرن وحتی برخی ازخدا بی خبرها میرن دندونای سگشون رو هم جرمگیری میکنند. با قیمت های میلیونی 👈کدومیک از بچه های اون زمان به کلاسهای هنری و موسیقی و درسی و انگلیسی و ... میرفتند؟ آره البته یه هنر رو حتما یاد دخترا میدادند👈 قالی بافی دربیشتراستانها ... کی یادشه که کلاس قالی بافی و معلمامون چقدرمهربونانه وقتی کم میبافتیم کمرمون رو نوازش میکردن باترکه! 👈قدیما چند سال یه بار سفرشمال و مشهد و...میرفتیم!!! بیشترمردم درطول عمرشون شاید میرفتن فقط یک بار مشهد!! حتی مکه وکربلا هم برای معدودی بود. شهرهای دیگه که آرزو بود مگر برای 5 درصد ثروتمند! سفرهای خارجی بماند. حالاچقدرسفرداخلی میرن وبرخی هم براحتی خارجی! 👈قدیما بابای کدوم مون ماشین داشت؟ 👈کدوم مون با سرویس به مدرسه می رفتیم؟ 👈هفته ای یا ماهی یاحتی سالی چند بار باخانواده به رستوران می رفتیم؟ 👈چقدر لباس داشتیم؟ 👈خونه هامون زمستونا گرررم و نرم بود خیلی ؟!! 👈مادرامون چقدر هزینه لوازم آرایشی شون میکردند؟ بماند که یکی از هزينه های ثابت اکثر خانمهای امروز کاشت ناخن و ترمیم ماهیانه شه!!! بعد همین خانمی که ۵۰۰هزارخرج ناخنش ولاک کرده میگه نون نداریم بخوریم😳 👈چنددرصد جوانها بعد ازدواج میتونستند بروند تو یه خونه جداگانه زندگی کنند خریداری کنند یا 2تا اتاق اجاره کنندومستاجر باشند حتی!! پول اجاره داشتند؟!خونه شخصی که بماند. یامجبور بودند سال ها درخونه پدرشوهرتوی یکی از اتاقاش زندگی کنند؟ 👈اتاقای جداگانهٔ بچه هایادتونه؟چقدرم توش اسباب بازی وماشین شارژی و باربی و اینا داشتیم!؟ 👈لباسامونم که میریختیم تو ماشین لباسشویی خشک کن دار وظرفامونم که با ماشین ظرفشویی می شستیم که یه وقت دستامون خراب نشه..همچین امکاناتی بود؟؟ 👈خداییش چی گذشته بهتر از الان بوده؟؟؟ چرا یادمه یه چیزش بهتر بود: مردم شکرگزار خدا بودند یادمه مادرم همیشه شکرخدا میکرد.و برای همینم توی چهره اش آرامش رو میدیدم. یک مانتو و کیف وشلوار... را چند سال می پوشیدیم وبعد برادر وخواهر کوچکترلباس بزرگترها رامی پوشیدندحرفی هم از نمیخوام و نمی پوشم نبود، خوشحالم بودیم. لوازم التحریر رامشترکاً باخواهروبرادرمون استفاده میکردیم وگاهی برای یک پاک کن دعوا میکردیم. یکبار آبگرمکن را روشن میکردیم همه خانواده حمام می کردیم و بعدخاموش می کردیم که الکی مصرف نشه!!! البته بیشترخانواده ها در روستاها وشهرها مخصوصا شهرهای کوچک حمام نداشتند.باید حمام عمومی میرفتند. بچه هارو کسی پوشک می کرد؟؟ مادرها کهنه ی بچه ها و لباسشان را حتی در برخی شهرها وجنوب تهران درجوی آب می شستند درروستاها که هیچی در زمستان یخ ،آب نهر را میشکستند وکهنه می شستند و دستشان از سرما یخ می‌بست وپوست پوست میشد. این سبک زندگی واتفاقات، درست درزمانی بوده که که خانواده شاه در وانِ شیرحمام، ودرکیش اسکی میکردند!!! و بهترین ظروف ولوازم و لباس و تاج و تخت و مسافرت های آنچنانی داشتند. کسی هم جرات نداشت نُطُق بکشه نه مثل الان که فرزند یه مسئول دودست لباس از ترکیه برای بچه ش خرید آبروش و همه جا بردیم! در زمستان فقط یک اتاق را آن هم باچراغ والور وعلاءالدّین و یا کرسی و بخاری هیزمی در روستاها ونفتی درشهرها گرم می کردیم و همه ی خانواده در همان یک اتاق می خوابیدند. بقیه اتاق ها و حال یخچال بود از سرما آن هم گاهی نصف شب، هیزم ویانفت تمام می شد و اتاق یخ می کرد! ناظم و معلمان زمان شاه بچه ها رابی سؤال وجواب، تنبیه بدنی سخت می کردند ناظم همیشه چوب دستش بود وبی جواب پس دادن، کتک می زد کسی جرات اعتراض داشت؟؟ اگر کسی دیر به مدرسه می آمدبایدکف دستش را روی یخ بسته شده حوض وسط مدرسه می گذاشت ویایک پادرآخرکلاس می‌ایستاد!! معلم مداد لای انگشتان بچه ها می گذاشت وباکف دست به سرشان میزد وجوابگوی اولیاهم نبود هیچ اولیایی حق اعتراض نداشت ودرصورت اعتراض واصرار اخراج بود و محرومیت از تحصیل!الان معلم جرات داره دست بزنه به بچه‌های ما؟ حالا چی؟ 👈این همه رفاه اومده وهمه ناشکرشدن و طلبکار! میگن قدیما زندگیابهتربود. ارزونی بود واقعاچرا اینقدر ناسپاس وفراموشکار شده اند مردم؟؟!!! خدا به خاطر این ناشکری ها آن روزهای سخت طاغوت را دیگر بر ملت ما هرگز نیاورد!! منکر برخی مشکلات و مسائل جامعه نیستیم ولی همه چیز را سیاه نبینیم.
بررسی شبهه تحقق نیافتن انگیزه های حضرت امام خمینی(ره) از انقلاب 🔰 گاهی گفته می شود که انگیزه حضرت امام (ره) از انقلاب، پیشرفت، تحقق عدالت و رفاه مردم بوده است؛ در حالی که امروز، ایران نه تنها پیشرفت لازم را نکرده؛ بلکه با مشکلات مادی دست و پنجه نرم می کند و معیشت افراد بسیار سخت شده و به قول معروف: «چی می خواستیم و چی شد». بر این اساس، برخی از روشنفکران به لحاظ نظری اشکال کرده و برخی از مردم و حتی برخی از زحمت کشیده ها نه تنها از وضعیت فعلی ناراضی بوده و چه بسا اظهار پشیمانی کنند. ✍ به نظر می رسد از سویی باید انگیزه حضرت امام (ره) از انقلاب را بررسی کرد و سپس قضاوت نمود که چقدر تحقق یافته است. ✅ گرچه انگیزه اصلی حضرت امام (ره) اسلام بود؛ لکن در دل این انگیزه، ابعاد گوناگون فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی وجود داشت. بررسی وضعیت قبل از انقلاب تا کنون نشان می دهد که از جهت عدالت، رفاه اقتصادی، بهداشت، امنیت، استقلال، عزت اجتماعی و... پیشرفتهای بسیار زیادی وجود د اشته است که قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست؛ گرچه به حد لازم نرسیده ایم. به بیان دیگر، با انقلاب، انگیزه ها شروع به تحقق پیدا کرده است؛ گرچه در برخی از انها به میزان لازم نرسیدیم و باید با ادامه جمهوری اسلامی به آنها دست پیدا کنیم. در حقیقت، برخی مغالطه می کنند و از نرسیدن به همه انگیزه ها به صورت کامل، نتیجه نادرستی می گیرند. با همه مشکلات اقتصادی، برآیند کلی را باید دید. ✅ از سوی دیگر، باید شرایط و عوامل پس از انقلاب را نگاه کنیم؛ از جنگ گرفته، تا مانع تراشی ها به ویژه تحریمهای بسیار سخت؛ که مشکلاتی برای ایران ایجاد کرده است. در این میان، نقش ضعف برخی از نیروهای انسانی و احیانا کار ضعیف یا خیانت را نباید نادیده گرفت. ✅ ما منکر برخی مشکلات و مسائل جامعه نیستیم و خودمان در این مشکلاتیم؛ ولی همه چیز را سیاه نبینیم. واقعیات را از نزدیک شاهد هستیم چرا عقل خود را به فضای مجازی می سپاریم! (ره) 🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
7.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 رهبر انقلاب: ما پیشرفت‌ها و موفقیت‌های بزرگی داشتیم اما ناکامی‌هایمان هم کم نبوده است 🔹ما پیشرفت داریم، عقب‌ماندگی هم داریم و این قابل انکار نیست. مکتب و راه درست است، راهرو باید درست حرکت کند. هرجا درست رفتیم پیشرفت کردیم، هرجا نادرست عمل کردیم عقب ماندیم. البته نقش دشمنی دشمنان هم نباید نادیده گرفته شود.