🌸دشنام به روزها در کلام امام هادی(ع)
🌺قالَ الْحَسَنُ بْنُ مَسْعُودٍ:
دَخَلْتُ عَلَى أَبِي الْحَسَنِ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ ع وَ قَدْ نُكِبَتْ إِصْبَعِي وَ تَلَقَّانِي رَاكِبٌ وَ صَدَمَ كَتِفِي وَ دَخَلْتُ فِي زَحْمَةٍ فَخَرَقُوا عَلَيَّ بَعْضَ ثِيَابِي
فَقُلْتُ كَفَانِي اللَّهُ شَرَّكَ مِنْ يَوْمٍ فَمَا أَيْشَمَكَ
فَقَالَ ع لِي يَا حَسَنُ هَذَا وَ أَنْتَ تَغْشَانَا تَرْمِي بِذَنْبِكَ مَنْ لَا ذَنْبَ لَهُ
قَالَ الْحَسَنُ فَأَثَاب إِلَيَّ عَقْلِي وَ تَبَيَّنْتُ خَطَئِي
فَقُلْتُ يَا مَوْلَايَ أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ
فَقَالَ يَا حُسْنُ مَا ذَنْبُ الْأَيَّامِ حَتَّى صِرْتُمْ تَتَشَأَّمُونَ بِهَا إِذَا جُوزِيتُمْ بِأَعْمَالِكُمْ فِيهَا
قَالَ الْحَسَنُ أَنَا أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ أَبَداً وَ هِيَ تَوْبَتِي يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ
قَالَ ع وَ اللَّهِ مَا يَنْفَعُكُمْ وَ لَكِنَّ اللَّهَ يُعَاقِبُكُمْ بِذَمِّهَا عَلَى مَا لَا ذَمَّ عَلَيْهَا فِيهِ أَ مَا عَلِمْتَ يَا حَسَنُ أَنَّ اللَّهَ هُوَ الْمُثِيبُ وَ الْمُعَاقِبُ وَ الْمُجَازِي بِالْأَعْمَالِ عَاجِلًا وَ آجِلًا قُلْتُ بَلَى يَا مَوْلَايَ قَالَ ع لَا تَعُدْ وَ لَا تَجْعَلْ لِلْأَيَّامِ صُنْعاً فِي حُكْمِ اللَّهِ قَالَ الْحَسَنُ بَلَى يَا مَوْلَايَ
.) تحف العقول، النص، ص482-483)
🌹حسن بن مسعود گويد:
خدمت حضرت ابو الحسن على بن محمد (ص) رسيدم، آن روز انگشتم ضربه ديده بود، با سوارى تصادف كرده بودم و بدوشم آسيب رسانده بود، در جنجال و ازدحامى وارد شده بودم و لباسهايم را پاره كرده بودند.
گفتم: خدا شر تو روز را از سر من كوتاه كند، عجب روز شومى هستى.
حضرت فرمود: تو هم اين حرف را مىزنى با اينكه با ما رفت و آمد دارى؟ گناه خود را به گردن بيگناهى مىافكنى؟
حسن گويد (با شنيدن اين جمله) عقل به سرم بازگشت و فهميدم اشتباه كردهام.
گفتم: مولاى من استغفر اللَّه (از خدا آمرزش مىخواهم).
فرمود: حسن! گناه روزها چيست كه شما هر وقت به مكافات اعمال خود مىرسيد، به آنها دشنام مىدهيد؟
گفتم: يا ابن رسول اللَّه، براى هميشه استغفار مىكنم و اين توبه من است.
فرمود به خدا، (اين دشنامها) سودتان نبخشد، و خدا بر مذمت بىتقصيرها مجازاتتان مىكند، حسن! مگر نمىدانى كه ثواب و عقاب، و مكافات عمل در دنيا و آخرت به دست خداست؟ گفتم: چرا، مولاى من. فرمود: ديگر تكرار نكن، و براى روزها نقشى در حكم خدا قائل مشو. گفتم: بچشم، مولاى من.
✅کانال سلسبیل معرفت👇👇👇
🌸@salsabilmarifat
🌸پیام معرفتی آیات قرآن در خطبه غدیر (3)
🌺آیه 56 زمر
✅خطبه غدیر نقلهای گوناگونی دارد که مفصل ترین آنها روایتی است که از امام باقر(ع) نقل شده است.
بر اساس این نقل، رسول اکرم ص در این خطبه نورانی نزدیک به 90 آیه به عبارات قرآن بدون تغییر یا تغییر اندک، استناد یا اقتباس می کنند. استناد به آیات قرآن کاملا معنادار بوده و در راستای تبیین معارف و به انگیزه معرفت بخشی از راه قرآن کریم بوده است.
✅رسول اکرم ص می فرماید: «مَعَاشِرَ النَّاسِ إِنَّهُ جَنْبُ اللَّهِ الَّذِي ذَكَرَ فِي كِتَابِهِ فَقَالَ تَعَالَى أَنْ تَقُولَ نَفْسٌ يا حَسْرَتى عَلى ما فَرَّطْتُ فِي جَنْبِ اللَّهِ؛ اى مردم، على «جنب اللَّه» است كه خداوند در كتابش ذكر كرده و خدای سبحان فرموده است: مبادا کسی بگوید اى حسرت بر آنچه درباره جنب خداوند تفريط و كوتاهى كردم».(طبرسی، الاحتجاج، ج 1، ص 60)
✅رسول اکرم ص امیرمؤمنان علی ع را جنب الله در قرآن کریم ذکر کرده و کریمه: « أَنْ تَقُولَ نَفْسٌ يا حَسْرَتى عَلى ما فَرَّطْتُ فِي جَنْبِ اللَّهِ»( زمر: 56) را تلاوت می کند.
✅ این آیه ناظر به حالات برخی از انسانها در روز قیامت است که وارد عرصه محشر مىشود و نتيجه تفريطها، و مسامحهكاريها و خلافكاريها، را در برابر چشم خود مىبيند، فريادش به" وا حسرتا" بلند مىشود، اندوهى سنگين توأم با ندامتى عميق بر قلب او سايه مىافكند، و اين حالت درونى خود را بر زبان آورده و ابراز پشیمانی و حسرت می کند،گرچه فایده ای ندارد.
✅جنب به معنای پهلو و ناحیه و جانب است.خدای متعال که مجرد است و جسم ندارد و زمان و مکان ندارد؛ بلکه آفریننده زمان و مکان و جسم است، جنب هم متناسب با این حقیقت باشد که هر چیزی که در جانب پروردگار قرار دارد: فرمان او، اطاعت او، كتب آسمانى كه از ناحيه او نازل شده است.( ر.ک: طباطبایی، 1372، ج17، ص282)
✅جنب الله مفهوم کلی است و مصادیق متعددی دارد و یکی از برجسته ترین آنها به بیان رسول اکرم ص امیرمومنان علی ع است. ایشان در جانب پرودگار متعال است و جایگاه ویژه نزد خدای متعال داشته و ارتباط وثیقی با خدای سبحان دارد. کوتاهی کردن و پیروی نکردن از حضرت علی ع به همین جهت حسرت و پشیمانی را به دنبال دارد.
#غدیر
#امامت
✅کانال سلسبیل معرفت👇
🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
🌺جرعهای از خطبه غدیر(3)
🌸رسول اکرم(ص) میفرماید:«... وَ أَحَقُّكُمْ بِي وَ أَقْرَبُكُمْ إِلَيَّ؛[علی] سزاوارترين شما به من و نزديكترين شما به من است»
🔶حضرت علی (ع) سزاوارترین فرد و نزدیک ترین فرد به رسول اکرم (ص) است؛
🔷زیرا هیچ کس از جهت نسبی و سببی و فضایل همانند او نیست؛ چرا که در عین اینکه پسر عموی رسول الله (ص) است، داماد اوست.
🔸از سوی دیگر، در خانه رسول خدا (ص) بزرگ شده و تربیت یافته است؛ حتی از فاطمه بنت اسد مادر حضرت علی (ع) نقل شده است که:
من مریض بودم، حضرت محمد (ص) زبانش را در دهان علی (ع) گذاشت و با اذن خدا علی (ع) از آن شیر خورد. (ابن شهر آشوب، مناقب آل أبي طالب عليهم السلام، ج2 ؛ 169)
🔻از جهت فضایل و کمالات معنوی از قبیل پیروی از خدای سبحان، عبادت، علم، تقوا، سخاوت، شجاعت، زهد، تواضع، عدل، امانت و....نیز هیچ کس به حضرت علی (ع) نمی رسد.
برای نمونه قرآن می فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نَاجَيْتُمُ الرَّسُولَ فَقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَيْ نَجْوَاكُمْ صَدَقَةً ذَلِكَ خَيْرٌ لَّكُمْ وَأَطْهَرُ فَإِن لَّمْ تَجِدُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ؛ ( مجادله(58), 12) اى كسانى كه ايمان آوردهايد هرگاه با پيامبر [خدا] گفتگوى محرمانه مىكنيد, پيش از گفتگوى محرمانه خود صدقهاى تقديم بداريد, اين [كار] براى شما بهتر و پاكيزه تر است و اگر چيزى نيافتيد, بدانيد كه خدا آمرزنده مهربان است»
توضیح آیه شریفه این است که همگان به خاطر وجوب صدقه، از نجواي با پيامبر ص پرهيز كردند، جز يك نفر و او كسي جز علي بن ابي طالب(ع) نبود. وي ديناري داشت كه به ده درهم تبديل كرد و براي هر بار رازگويي با پيامبر (ص)درهمي به فقيران پرداخت. پس از آن آية ديگري نازل شد و حكم لزوم پرداخت صدقه در رازگويي با پيامبر(ص) نسخ شد.
🔹ابوهریره و ابن عمر از عمربن خطّاب نقل می کنند که:
برای علیّ سه ویژگی بود که اگر یکی از آنها در من بود، برایم از شتران سرخ مو دوست داشتنی تر بود؛ ازدواجش با فاطمه، دادن عَلَم به او در روز خیبر و آیه نجوی.
(ابن شهرآشوب، مناقب آل أبي طالب عليهم السلام، ج2 ، ص73؛زمخشری، الکشاف،ج4، ص494؛قرطبی، الجامع لاحکام القرآن، ج17، ص302.)
#امامت
#غدیر
✅کانال سلسبیل معرفت👇👇👇
🌸@salsabilmarifat
🌺جامی از خطبه غدیر(3)
🌸رسول اکرم (ص) در بیان فضایل حضرت علی (ع) میفرماید:
«أَقُولُ وَ ما يُبَدَّلُ الْقَوْلُ لَدَيَّ بِأَمْرِ رَبِّي أَقُولُ اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ وَ الْعَنْ مَنْ أَنْكَرَهُ وَ اغْضَبْ عَلَى مَنْ جَحَدَ حَقَّهُ؛
( الاحتجاج، ج1، ص61)
می گویم و سخن در پيشگاه من به امر پروردگارم تغيير نمىپذيرد. مىگويم: «خداوندا، دوست بدار هركس على را دوست بدارد و دشمن بدار هركس على را دشمن بدارد، و يارى كن هركس على را يارى كند و خوار كن هركس على را خوار كند، و لعنت نما هركس على را انكار كند و غضب نما بر هركس كه حق على را انكار نمايد».
🌹رسول اکرم ص با استشهاد از آیه «ما يُبَدَّلُ الْقَوْلُ لَدَيَّ؛( ق:29) سخن در پيشگاه من تغيير نمىپذيرد» به قطعی بودن ولایت و امامت حضرت علی ع و از سوی خدا بودن آن اشاره می کند.
سپس برای دوستان حضرت علی ع دوستی خدا و برای منکران وی، لعنت و غضب الهی را درخواست می کند.
🔺از این دعا استفاده می شود که معیار دوستی خدای متعال با افراد، دوستی با حضرت علی ع است و معیار لعنت و غضب الهی، دشمنی با حضرت علی ع و انکار حقّ اوست.
✅کانال سلسبیل معرفت👇👇👇
🌸@salsabilmarifat
🌺با سلام و تبریک ایام مبارکه ذی الحجه به ویژه دهه امامت و ولایت؛ سال ۱۴۰۱ چند پیام با عنوان «پیام معرفتی آیات قرآن در خطبه غدیر» منتشر شد.
🌸سال ۱۴۰۲ نیز ضمن بازنشر آن با همان عنوان، مطالب جدید با عنوان «جرعهای از خطبه غدیر» منتشر شد.
🌹در سال جاری (۱۴۰۳) نیز ضمن بازنشر هر دو مجموعه پیشین با همان عناوین، مطالب جدید با عنوان «جامی از خطبه غدیر» منتشر می شود. انشاله که مفید باشد.
♦️ ارسال پیشنهادات و انتقادات مایه مسرت است و دعاگو خواهم بود.
✅کانال سلسبیل معرفت👇👇👇
🌸@salsabilmarifat
🌸پیام معرفتی آیات قرآن در خطبه غدیر (4)
🌺آیه 28 زخرف
✅خطبه غدیر نقلهای گوناگونی دارد که مفصل ترین آنها روایتی است که از امام باقر(ع) نقل شده است.
بر اساس این نقل، رسول اکرم ص در این خطبه نورانی نزدیک به 90 آیه به عبارات قرآن بدون تغییر یا تغییر اندک، استناد یا اقتباس می کنند. استناد به آیات قرآن کاملا معنادار بوده و در راستای تبیین معارف و به انگیزه معرفت بخشی از راه قرآن کریم بوده است.
🔸رسول اکرم ص در خطبه غدیر می فرماید: «مَعَاشِرَ النَّاسِ الْقُرْآنُ يُعَرِّفُكُمْ أَنَّ الْأَئِمَّةَ مِنْ بَعْدِهِ وُلْدُهُ وَ عَرَّفْتُكُمْ أَنَّهُ مِنِّي وَ أَنَا مِنْهُ حَيْثُ يَقُولُ اللَّهُ فِي كِتَابِهِ وَ جَعَلَها كَلِمَةً باقِيَةً فِي عَقِبِهِ؛ اى مردم، قرآن به شما مىشناساند كه امامان بعد از على فرزندان او هستند و من هم به شما شناساندم كه آنان از نسل من و از نسل اويند. آنجا كه خداوند در كتابش مىفرمايد: «آن را به عنوان كلمه باقى در نسل او قرار داد». (طبرسی، الاحتجاج، ج 1، ص 65)
🔸رسول اکرم ص به تداوم امامت و ولایت در فرزندان حضرت علی ع اشاره می کنند و به قرآن کریم استشهاد می کنند و آیه را توضیح می دهند:«وَ جَعَلَها كَلِمَةً باقِيَةً فِي عَقِبِهِ؛( زخرف/ 28).و او كلمه توحيد را كلمه پايندهاى در نسلهاى بعد از خود قرار داد»
🔸مفاد آیه این است که خدای متعال توحید یا هدایت(که از عبارت "سیهدین" در آیه قبل استفاده می شود) را در نسل حضرت ابراهیم قرار داد تا همیشه درنسل ایشان باقی بماند.( ر.ک: طباطبائی، المیزان، ج18، ص96 و 106؛ مكارم شيرازى و همکاران، تفسیر نمونه، ج21، ص45)
🔸 رسول اکرم ص این آیه را درباره امامت اهلبیت ع و باقی ماندن آن تا روز قیامت تفسیر می کنند. از امام صادق عليه السّلام نیز نقل شده است که منظور از آن، امامت است که خدا تا روز قيامت در نسل حسين ع قرار داده است: «يَعْنِي بِذَلِكَ الْإِمَامَةَ، جَعَلَهَا اللَّهُ فِي عَقِبِ الْحُسَيْنِ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ».)بحرانى، البرهان في تفسير القرآن، ج1، ص317(
🔰از نظر برخی از مفسران، ارتباط امامت با آیه مورد بحث از این جهت است که بالاترین مراتب هدایت، امامت است. (ر.ک: طباطبائی، المیزان، ج18، ص 106)
🔰از دیدگاه برخی دیگر یکی از مراتب توحید، توحید در ولایت تشریعی و حاکمیت و رهبری است. (مكارم شيرازى و همکاران، تفسیر نمونه، ج21، ص45)
✍به نظر می رسد با توجه به پیوند توحید و ولایت و نیز پیوند هدایت و ولایت، مفاد آیه روشن می شود. بنابراین، باقی ماندن توحید یا هدایت تا روز قیامت، با باقی ماندن ولایت است و اساسا ولایت در راستای توحید است؛ همانگونه که در زیارت جامعه کبیره می خوانیم: «إِلَى اللَّهِ تَدْعُونَ وَ عَلَيْهِ تَدُلُّونَ وَ بِهِ تُؤْمِنُونَ وَ لَهُ تُسَلِّمُونَ وَ بِأَمْرِهِ تَعْمَلُونَ وَ إِلَى سَبِيلِهِ تُرْشِدُونَ وَ بِقَوْلِهِ تَحْكُمُون؛( صدوق، عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج2 ، ص274) تنها به خدا فرا می خوانید و تنها بر او راهنمایی می کنید و تنها به او ایمان می آورید و تنها تسلیم او هستید و تنها به امر او عمل می کنید و تنها به را او ارشاد می کنید و تنها بر اساس سخن او حکم می کنید»
#غدیر
#امامت
✅کانال سلسبیل معرفت👇
🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
🌺جرعه ای از خطبه غدیر(4)
🌸رسول اکرم(ص) در بیان فضایل امیرمؤمنان علیه السلایم می فرماید:«وَ مَا خَاطَبَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا إِلَّا بَدَأَ بِهِ؛ و هيچگاه خداوند مؤمنين را مورد خطاب قرار نداده مگر آنكه ابتدا او مخاطب بوده است»
🔶خدای سبحان در آیات فراوان(89بار)، به صورت مستقیم مؤمنان را مخاطب قرار می دهد:
«يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا» و با توجه به اینکه حضرت علی ع نخستین مؤمن بودند، نخستین و برجسته ترین مخاطب این آیات ایشان هستند؛ به ویژه در برخی از آیات که مخاطب عامل به آن، اندک است؛
🔹 برای نمونه عبدخیر نقل می کند که از امیرمؤمنان ع درباره کریمه «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَ تُقاتِهِ؛ (آل عمران:102) اى كسانى كه ايمان آوردهايد! آن گونه كه حق تقوا و پرهيزكارى است، از خدا بپرهيزيد!» پرسیدم.
ایشان فرمود:
سوگند به خدا غیر از اهل بیت کسی به آن عمل نکرد؛ ما خدا را یاد کردیم و فراموش نمی کنیم و ما خدا را شکر کردیم و کفران نمی ورزیم و ما از خدا پیروی کردیم و معصیت نمی کنیم.
هنگامی که این آیه نازل شد، صحابه گفتند: ما توانش را نداریم.
خدای متعال این آیه را نازل کرد:«فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ؛ (تغابن:16) پس تا مىتوانيد تقواى الهى پيشه كنيد».
(ابن شهرآشوب، مناقب آل أبي طالب عليهم السلام، ج2 ، ص177)
#امامت
#غدیر
✅کانال سلسبیل معرفت👇👇👇
🌸@salsabilmarifat
جامی از خطبه غدیر(4)
🌸رسول اکرم (ص) در بیان دشمنان اهلبیت(ع) میفرماید:
«أَلَا إِنَّ أَعْدَاءَهُمُ الَّذِينَ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ كُلَّما أُلْقِيَ فِيها فَوْجٌ سَأَلَهُمْ خَزَنَتُها أَ لَمْ يَأْتِكُمْ نَذِيرٌ قالُوا بَلى قَدْ جاءَنا نَذِيرٌ فَكَذَّبْنا وَ قُلْنا ما نَزَّلَ اللَّهُ مِنْ شَيْءٍ إِنْ أَنْتُمْ إِلَّا فِي ضَلالٍ كَبِيرٍ؛( الاحتجاج، ج1، ص63)
بدانيد كه دشمنان ايشان كسانىاند كه خداوند عز و جل مىفرمايد: «هر گاه گروهى را در جهنم مىاندازند خزانه داران دوزخ از ايشان مىپرسند: آيا ترسانندهاى براى شما نيامد؟ مىگويند:بلى، براى ما نذير و ترساننده آمد ولى ما او را تكذيب كرديم و گفتيم: خداوند هيچ چيز نازل نكرده است، و شما در گمراهىِ بزرگ هستيد. و مىگويند: اگر مى شنيديم يا فكر مىكرديم در اصحاب آتش نبوديم. به گناه خود اعتراف كردند، پس دور باشند اصحاب آتش».
رسول اکرم ص با استشهاد از آیات هشتم و نهم ملک، به اعتراف دشمنان اهلبیت ع به تکذیب در جهنم اشاره می کنند.
این آیات نیز گرچه درباره کفر به خدای متعال و تکذیب پیامبران است؛ همچنانکه آیه قبل دلالت دارد: «وَ لِلَّذِينَ کَفَرُوا بِرَبِّهِمْ عَذَابُ جَهَنَّمَ وَ بِئْسَ الْمَصِيرُ؛( الملك، 6) و برای کسانی که به پروردگارشان کافر شدند عذاب جهنّم است، و بد فرجامی است!» لکن با تفسیر رسول اکرم ص معنای کفر توسعه پیدا کرده و شامل دشمنی با اهلبیت ع نیز می شود.
بنابراین، دشمنان اهلبیت ع در جهنم به تکذیب خود اعتراف می کنند.
✅کانال سلسبیل معرفت👇👇👇
🌸@salsabilmarifat
🌸ویژگیهای حاکم (رئیس جمهور) اصلح در بیان امیرمؤمنان(ع)
🌺گرچه از بسیاری از خطبه ها و نامههای نهج البلاغه می توان ویژگیهای حاکم(رئیس جمهور) اصلح را دریافت؛ لکن در میان آنها به دو نامه مرتبط با مالک اشتر(ره) اشاره می شود.
🔶هنگامی که به نامه 38 نهج البلاغه مراجعه میکنیم و میبینیم حضرت(ع) هنگامی که مالک اشتر را حاکم مصر تعیین میکند، به مردم مصر این گونه مینویسد:
«... فقد بعثت اليكم عبدا من عباد الله لا ينام ايام الخوف ولا ينكل عن الاعداء ساعات الروع اشد على الفجار من حريق النار وهو ملك بن الحارث اخوا مذحج فاسمعوا له واطيعوا امره فيما طابق الحق فانه سيف من سيوف الله لاكليل الظبه ولا نابي الضريبة فان امركم ان تنفروا فانفروا وان امركم ان تقيموا فاقيموا فانه لا يقدم ولا يحجم ولا يؤخر ولا يقدم الا عن امري وقد اثرتكم به على نفسي لنصيحته لكم وشده شكيمته على عدوكم؛ من بندهاى از بندگان خدا را به سوى شما فرستادم، كه در روزهاى وحشت، نمىخوابد، و در لحظههاى ترس از دشمن روى نمىگرداند، بر بدكاران از شعلههاى آتش تندتر است، او مالك پسر حارث مذحجى است. آنجا كه با حق است، سخن او را بشنويد، و از او اطاعت كنيد، او شمشيرى از شمشيرهاى خداست، كه نه تيزى آن كند مىشود، و نه ضربت آن بى اثر است. اگر شما را فرمان كوچ كردن داد، كوچ كنيد، و اگر گفت بايستيد، بايستيد، كه او در پيش روى و عقب نشينى و حمله، بدون فرمان من اقدام نمىكند. من شما را بر خود برگزيدم كه او را براى شما فرستادم، زيرا او را خير خواه شما ديدم، و سر سختى او را در برابر دشمنانتان پسنديدم».
🔷همچنین در نامه 34 امام (ع) به دلیل عزل محمدبن ابیبکر از ولایت مصر و دلیل نصب مالک اشتر و رضایت امام(ع) از ایشان و طلب رحمت برای ایشان اشاره میکند:
«اما بعد فقد بلغني موجدتك من تسريح الا شتر الى عملك واني لم افعل ذلك استبطاء لك في الجهد ولا ازديادا لك في الجد ولو نزعت ما تحت يدك من سلطانك لو ليتك ما هو ايسر عليك مئونه واعجب اليك ولا يه ان الرجل الذي كنت وليته امر مصر كان رجلا لنا ناصحا وعلى عدوانا شديدا ناقما فرحمة الله فلقد استكمل ايامة ولا قي حمامه ونحن عنه راضون اولاه الله رضوانه وضاعف الثواب له ...؛ پس از ياد خدا و درود، به من خبر دادهاند كه از فرستادن اشتر به سوى محلّ فرماندارىات، ناراحت شدهاى. اين كار را به دليل كند شدن و سهل انگارىات يا انتظار كوشش بيشترى از تو انجام ندادم، اگر تو را از فرماندارى مصر عزل كردم، فرماندار جايى قرار دادم كه اداره آنجا بر تو آسانتر، و حكومت تو در آن سامان خوشتر است. همانا مردى را فرماندار مصر قرار دادم، كه نسبت به ما خيرخواه، و به دشمنان ما سختگير و درهم كوبنده بود، خدا او را رحمت كند، كه ايّام زندگى خود را كامل، و مرگ خود را ملاقات كرد، در حالى كه ما از او خشنود بوديم، خداوند خشنودى خود را نصيب او گرداند، و پاداش او را چند برابر عطا كند»
🔺این دو نامه چند ویژگی را برای مالک اشتر به عنوان کارگزار برجسته امیرمؤمنان(ع) بیان میکند که برخی از مهم ترین آنها عبارتند از:
۱ . برخورداری از بصیرت و هوشياری به ویژه در روزهاى وحشتناك
2 - جهادگر خستگى ناپذير در برابر دشمن
3 – دشمن ستیزی و سخت و مقاوم بودن در برابر دشمن
4 - تسليم اوامر رهبرى
5 - مبارز سستى ناپذير
6 - برخورداری از مديريت قوی
7. ناصح و خير خواه بودن برای مردم
8. ناصح و خير انديش بودن براى اسلام و رهبر
🔸کدام یک از نامزدهای ریاست جمهوری این ویژگی ها را در حد بالا و کامل دارند؟ بررسی کنیم.
🔹امیدواریم نه تنها رئیس جمهور و بلکه هر کدام از ما مشمول رضایت الهی و ولیّ الله باشیم و دعای حضرتش شامل ما شود و در حق ما هم بفرماید:
« ونحن عنه راضون اولاه الله رضوانه وضاعف الثواب له»
✅کانال سلسبیل معرفت👇👇👇
🌸@salsabilmarifat