✍ حدیث حسینی
◾️قال الْحُسَيْنُ عليه السلام: خَمْسٌ مَنْ لَمْ تَكُنْ فِيهِ، لَمْ يَكُنْ فِيهِ كَثيرُ مُسْتَمْتَعٍ: اَلْعَقْلُ، وَالدّينُ وَالْأَدَبُ، وَالْحَياءُ، وَحُسْنُ الْخُلْقِ.
📚حياة الامام الحسين عليه السلام، ج ۱، ص۱۸۱.
(امام حسين عليه السلام فرمود: پنـج چيز است اگر در انسـان نباشد، در او بهـره زيادى نخـواهد بود: ۱ـ عقل ۲ ـ دين ۳ ـ ادب ۴ ـ حيا ۵ ـ خوش اخلاقى)
🏴ماه محرم الحرام ماه سوگواری سید و سالار شهیدان، حضرت سیدالشهداء علیه السلام را به همه ارادتمندان اهل بیت علیهم السلام تسلیت می گوییم🏴
🔶نکاتی درباره صد لعن و صد سلام در زیارت عاشورا
۱.همه می دانیم که در میان زیارات سید الشهدا (ع)، زیارت عاشورا به لحاظ فضیلت و آثار از ویژگی های برجسته برخوردار است، از قبیل: هزار هزار حج و عمره ،هزار هزار غزوه با رسول خدا(ص) و امامان معصوم (ع) و.....حَدَّثَنِي حَكِيمُ بْنُ دَاوُدَ بْنِ حَكِيمٍ وَ غَيْرُهُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُوسَى الْهَمْدَانِيِّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ الطَّيَالِسِيِّ عَنْ سَيْفِ بْنِ عَمِيرَةَ وَ صَالِحِ بْنِ عُقْبَةَ جَمِيعاً عَنْ عَلْقَمَةَ بْنِ مُحَمَّدٍ الْحَضْرَمِيِّ وَ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِيلَ عَنْ صَالِحِ بْنِ عُقْبَةَ عَنْ مَالِكٍ الْجُهَنِيِّ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ الْبَاقِرِ ع قَالَ: مَنْ زَارَ الْحُسَيْنَ ع يَوْمَ عَاشُورَاءَ مِنَ الْمُحَرَّمِ- حَتَّى يَظَلَّ عِنْدَهُ بَاكِياً لَقِيَ اللَّهَ تَعَالَى يَوْمَ الْقِيَامَةِ بِثَوَابِ أَلْفَيْ [أَلْفِ] أَلْفِ حِجَّةٍ وَ أَلْفَيْ [أَلْفِ] أَلْفِ عُمْرَةٍ-
وَ أَلْفَيْ أَلْفِ غَزْوَةٍ وَ ثَوَابُ كُلِّ حِجَّةٍ وَ عُمْرَةٍ وَ غَزْوَةٍ كَثَوَابِ مَنْ حَجَّ وَ اعْتَمَرَ وَ غَزَا مَعَ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ مَعَ الْأَئِمَّةِ الرَّاشِدِينَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِمْ أَجْمَعِينَ قَالَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ- فَمَا لِمَنْ كَانَ فِي بُعْدِ الْبِلَادِ وَ أَقَاصِيهَا وَ لَمْ يُمْكِنْهُ الْمَصِيرُ [الْمَسِيرُ] إِلَيْهِ فِي ذَلِكَ الْيَوْمِ قَالَ إِذَا كَانَ ذَلِكَ الْيَوْمُ بَرَزَ إِلَى الصَّحْرَاءِ أَوْ صَعِدَ سَطْحاً مُرْتَفِعاً فِي دَارِهِ وَ أَوْمَأَ إِلَيْهِ بِالسَّلَامِ وَ اجْتَهَدَ عَلَى قَاتِلِهِ بِالدُّعَاءِ وَ صَلَّى بَعْدَهُ رَكْعَتَيْنِ يَفْعَلُ ذَلِكَ فِي صَدْرِ النَّهَارِ قَبْلَ الزَّوَالِ ثُمَّ لْيَنْدُبِ الْحُسَيْنَ ع وَ يَبْكِيهِ وَ يَأْمُرُ مَنْ فِي دَارِهِ بِالْبُكَاءِ عَلَيْهِ وَ يُقِيمُ فِي دَارِهِ مُصِيبَتَهُ بِإِظْهَارِ الْجَزَعِ عَلَيْهِ وَ يَتَلَاقَوْنَ بِالْبُكَاءِ بَعْضُهُمْ بَعْضاً فِي الْبُيُوتِ وَ لْيُعَزِّ بَعْضُهُمْ بَعْضاً بِمُصَابِ الْحُسَيْنِ ع فَأَنَا ضَامِنٌ لَهُمْ إِذَا فَعَلُوا ذَلِكَ عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ جَمِيعَ هَذَا الثَّوَابِ فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ وَ أَنْتَ الضَّامِنُ لَهُمْ إِذَا فَعَلُوا ذَلِكَ وَ الزَّعِيمُ بِهِ قَالَ أَنَا الضَّامِنُ لَهُمْ ذَلِكَ وَ الزَّعِيمُ لِمَنْ فَعَلَ ذَلِكَ ...(کامل الزیارت، ص 175-176)
عنایت سیدالشهدا(ع) به کسانی که به این زیارت، مداومت داشته باشند، فراوان نقل شده است.
2.بر اساس نقل یاد شده و برخی از نقلها، این زیارت را در هر روز و هر مکان(هر چند از راه دور) می توان خواند و همان فضایل را دارد.
۳.یک فراز از این زیارت، صد لعن و یک فراز، صد سلام دارد
۴.در برخی از نقلها از امام هادی(ع) امده است که تنها جمله (اللهم العنهم جمیعا) را صدبار بگوید، کافی است؛ همچنانکه تنها سلام پایانی(اسلام علی الحسین و....) هم صد بار کافی است.
در کتاب شفا الصدور در پاورقی در ص 110-111و نیز در الذريعة - آقا بزرگ الطهراني - ج 15 - ص 29 به مناسبت معرفی کتابی بدین صورت می فرماید:
( 159 : الصدف المشحون بأنواع العلوم والفنون ) فارسي ملمع للحاج المولى محمد الشريف ابن الرضا الشيرواني في مجلدين الأول في الألغاز والمعميات والظرف والاشعار والثاني في الأدعية والأذكار طبع 1314 وله أيضا ( دوحة الاخبار ) . و ( مصباح الوصول ) المؤلف 1228 و ( مصباح القلوب ) و ( التحفة البهية ) في الحساب و ( مقاليد الاخبار ) في المواعظ و ( رسالة المساحة ) و ( نور الأنوار ) كتب 1258 . قال في الجزء الثاني من ( الصدف ) : حدثني محمد بن الحسن الطوسي في الروضة الرضوية يوم الاثنين 4 محرم 1248 قال : حدثني رئيس المحدثين العالم المحقق الشيخ حسين آل عصفور البحراني قال حدثني والدي عن أبيه عن جده بسنده إلى الامام أبى الحسن على الهادي النقي ( ع ) ان : من قرأ مرة اللعن في زيارة عاشوراء ثم قال اللهم العنهم جميعا تسعا وتسعين مرة كفى عن المأة وكذا السلام»
5.چون سند روایت برای ما روشن نیست، حجیت و اعتبار فقهی ندارد.
6.از باب تسامح در ادله سنن، رجائا علی المبنی (نه استحبابا) می توان انجام داد و انجامش به این صورت بهتر از ترک مطلق یا با یک سلام و لعن است.
✅کانال سلسبیل معرفت👇👇👇
🌸@salsabilmarifat
🌸بیان امیرالمؤمنین(ع) در صرف آبرو برای خدا با خدمت به بندگان
🌺امیرمؤمنان(ع در خطبه 117 میفرماید:
«تَكْرُمُونَ بِاللَّهِ عَلَى عِبَادِهِ وَ لاَ تُكْرِمُونَ اللَّهَ فِي عِبَادِهِ»
🔺مضمون حدیث این است که مومن هرگاه به سبب خدا یعنی پیروی از خدا و ارتباط با خدا دارای آبرو شد و میان بندگان، عزت پیدا کرد؛ لازم است در مواردی که خدای متعال مخصوصا نسبت به بندگان دستور داده، اطاعت کند و از این راه، آبرو و عزت نسبت به خدای متعال را نشان دهد.
در حقیقت، إکرام خدا با إکرام به بندگان خداست، با عنایت به آنان، دستگیری از آنان و با کمک به آنان.
✅کانال سلسبیل معرفت👇👇👇
🌸@salsabilmarifat
🔺تطبیق آیات مرتبط با گنهکاران و کافران بر یزید، در بیان حضرت زینب(ع)
🔶حضرت زینب(ع) در مجلس یزید، پس از حمد و صلوات، به این آیه اشاره کردند:
«ثُمَّ كَانَ عَاقِبَةَ الَّذِينَ أَسَاءُوا السُّوءَى أَنْ كَذَّبُوا بِآيَاتِ اللَّهِ وَكَانُوا بِهَا يَسْتَهْزِئُونَ؛( روم: 10) آرى، فرجام كسانى كه بد كردند چيزى جز بدى و عذاب ناگوار نبود، چرا كه آيات خدا را تكذيب كردند و آنها را به استهزا مىگرفتند». (الاحتجاج، ج2،ص308)
🔷این کریمه فرجام تلخ و حتمی بدکاران را بیان میکند.
در حقیقت، حضرت زینب (ع) با این بیان، آیه شریفه را بر یزید و قاتلان اهلبیت(ع) تطبیق کردند.
🔶همچنین حضرت زینب(ع) پس از بیان ستم یزید و مهلت داشتن وی در این دنیا، به این آیه اشاره میکند :
﴿وَلَا يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنَّمَا نُمْلِي لَهُمْ خَيْرٌ لِأَنْفُسِهِمْ إِنَّمَا نُمْلِي لَهُمْ لِيَزْدَادُوا إِثْمًا وَلَهُمْ عَذَابٌ مُهِينٌ(آل عمران: 178) و كسانى كه كفر ورزيدهاند نپندارند كه مهلتى كه به آنان مىدهيم برايشان خير است؛ ما فقط به آنان مهلت مىدهيم تا گناهى بيفزايند، و براى آنان عذابى خواركننده خواهد بود». (الاحتجاج، ج2،ص308)
🔷این کریمه بیان می کند که مهلت یافتن کافران برای آنان خیر نیست و مایه افزایش گناه و عذابشان است.
حضرت(ع) با این بیان، آیه را بر یزید و دیگر ستمگران تطبیق میکند و به آنان خبر از عذاب خوار کننده میدهند.
🔺 آری پایان دشمنی با اهلبیت(ع) تلخ و عذاب است.
#امام_حسین ع
#حضرت_زینب ع
✅کانال سلسبیل معرفت👇👇👇
🌸@salsabilmarifat
🔺تلاوت و تطبیق آیات از سر مقدس سیدالشهدا(ع)
نقل شده است که سر مقدس سیدالشهدا(ع) برخی از آیات را تلاوت کرد:
🔶یکم) از زيد بن ارقم روايت شده است كه:
من در غرفۀ خانۀ خود نشسته بودم، ناگاه صداى هجوم عام و خروش عوام به گوشم رسيد.
چون سر از غرفه بيرون كردم ديدم كه سرها بر نيزهها كردهاند و يك سر در ميان آنها مانند آفتاب مىدرخشد و نور از آن ساطع مىگردد، چون به نزديك غرفۀ من رسيدند، غرفه از شعاع آن سر منوّر شد.
ديدم كه لبهاى او حركت مىكند، چون گوش دادم، سورۀ كهف تلاوت مىنمود به اين آيه رسيده بود:
«أَمْ حَسِبْتَ أَنَّ أَصْحٰابَ اَلْكَهْفِ وَ اَلرَّقِيمِ كٰانُوا مِنْ آيٰاتِنٰا عَجَباً؛
(سورۀ كهف/آيۀ ۹)
آيا پنداشتهاى كه اصحاب كهف و رقيم از نشانههاى بسيار شگفتانگيز [و كمنظير] ما بودهاند؟».
پس مويهاى بدن من راست ايستاد. چون نيك نگريستم، شناختم كه سر مبارك حضرت امام حسين عليه السّلام است.
گفتم: اى فرزند رسول خدا امر تو از امر اصحاب كهف و رقيم عجيبتر است
(ارشاد شيخ مفيد، ج2، ص117)
🔶بر اساس نقلی دیگر ، چون سر آن حضرت (ع) را در كوفه بر سر نيزه كردند، شروع كرد به آواز بلند به خواندن سورۀ كهف، و تا اين آيه خواند:
«إِنَّهُمْ فِتْيَةٌ آمَنُوا بِرَبِّهِمْ وَ زِدْنٰاهُمْ هُدىً؛
(سورۀ كهف/آيۀ ۱۳)
آنها جوانانى بودند كه به پروردگارشان ايمان آوردند و ما آنان را هدايت، افزوديم».
(مناقب ابن شهر آشوب، ج4،ص61)
🔷تلاوت آیات سوره کهف از سر بریده سیدالشهدا(ع)، تطبیق جریان اصحاب کهف بر سیدالشهدا(ع) و بیانگر مشابهت میان آنان است و بلکه تلاوت قرآن از سر بریده، نمونه شگفتآورتری از اصحاب کهف است.
🔶دوم) به نقل برخی از روايات:
چون سر مقدّس مبارك آن بزرگوار را در كوفه بر درخت آويختند، اين آيه را خواند:
«وَ سَيَعْلَمُ اَلَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ؛(سورۀ شعراء/آيۀ ۲۲۷)
و كسانى كه ستم كردهاند به زودى خواهند دانست كه به چه جايگاهى باز خواهند گشت».
(مناقب ابن شهر آشوب، ج4،ص61)
🔷تلاوت آیه یاد شده از سر بریده سیدالشهدا(ع)، تطبیق تهدید بر ظلم و انتقام از ظالم در آیه شریفه، بر ستمی است که در کربلا بر اهلبیت(ع) واقع شد و خدای متعال از ستمگران کربلا انتقام خواهد گرفت و آنان را عذاب خواهد کرد.
#امام_حسین ع
#محرم
#قرآن
✅کانال سلسبیل معرفت👇👇👇
🌸@salsabilmarifat
2.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 اذان انتقادی!!!!!
🔺یوسف یاسین، آمریکایی عرب تبار و سنی مذهب؛ با دستکاری اذان به آنچه در غزه می گذرد اعتراض کرده است.
🔺در یک فراز می گوید:
علماء ساکتند و می خندند و انصار علی(شیعه)، باوفا و مخلص هستند.
🔺 پانوشت:
دستکاری در اذان درست نیست و بدون دستکاری در اذان هم می توان نقد و انتقاد کرد.
✅کانال سلسبیل معرفت👇👇👇
🌸@salsabilmarifat
32.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 حتما ببینید تاثیر هدیه دادن ایرانی ها به کودکان عراقی ❗️
کاری زیبا از گروه جهادی انصارالحجه
https://eitaa.com/masjedeheydarieh/6519
▫️رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود:
به يكديگر كُنار [ اشاره به اين كه هديه ، هر قدر هم كم ارزش باشد ، موجب محبّت است.] هديه دهيد .
اين كار ، دوستى و يارى را زنده مى سازد.
📚الكافي: 5 / 144 / 13
🌱زائر عزیز؛
رسم محبت و تشکر از میزبانی و مهمان نوازی مردم عراق، تهیه هدیه است.
🛍شما مردان و زنان و خانواده های مهربان ایرانی، برای کودکان و میزبانان عراقی هدیه ای در نظر گرفتید؟!
❤️ موکب داران عراقی هم زعفران اصل و با کیفیت را دوست دارند هم به آن نیاز دارند برای پخت غذا و شربت
💚 برای کودکان؛ گل سر، مدادرنگی، پاککن، تراش، خودکار، عکس های حاج قاسم و ابومهدی، و ..
🤝 اگر همه ایرانی ها با هدیه به اربعین بروند معجزه بزرگی اتفاق میفتد.
#طریق_الاقصی
#زائر_یار
#اربعین
🏴 @e_arbaeen
به بزرگترین کانال اربعین بپیوندیم 👆
💠 سلوک عارفانه در هفت منزل با سیّدالشهداء (ع) در روز اربعین
✍ حجةالاسلام سیّد محمّد تقی قادری
🔸 زیارت اربعین نوعی «تجدید میثاق» با امام حسین علیهالسّلام و امامان معصوم علیهمالسلام است.
🔹 ابراز وفاداری نسبت به آنان و راه و مرامشان، ابراز عداوت و برائت نسبت به قاتلان و دشمنان آنان، تولّی و تبرّی، اعلام آمادگی برای جان فشانی در راه مقدّس آنان، بیان مواضع و همبستگی با خطّ نورانی اهل بیت پیامبر، تبعیّت و تسلیم و نصرت، شناخت چهرههای حق و باطل و رهبران «نور» و «نار» و مسئله جهاد و شهادت و خطّ ایثارگری در راه مکتب و عقیده، که دستاورد شناخت فلسفه عاشورا و قیام حسینی است.
▫️ امام حسین (ع) تجلّی از آدم تا خاتم
▫️ معرفت به یازده ویژگی برجسته شخصیتی امام حسین (ع)
▫️ معرفت به فلسفه قیام امام حسین علیهالسلام
▫️ معرفت به عوامل مهم شهادت امام حسین علیهالسلام
▫️ معرفت به راز پیروزی نهضت امام حسین علیهالسلام
▫️ اعلان موضع زائر «تولی و تبری»
▫️ پیمان مجدد زائر برای فداکاری و آماده بودن برای نصرت رساندن به امام زمان علیهالسلام
🌐 مشاهده متن کامل یادداشت
🆔 @balagh_ir
🌹آثار عجیب زیارت سیدالشهدا(ع)
🔺به سندهاى معتبر از امام محمّد باقر و امام زين العابدين عليه السّلام روايت شده است كه حضرت امير المؤمنين عليه السّلام فرمود:
روزى حضرت رسالت صلّى اللّه عليه و آله و سلّم به ديدن ما آمد،
پس طعامى به نزد آن حضرت حاضر كرديم كه امّ ايمن براى ما به هديه آورده بود، و آن خرما و شير و مسكه بود.
حضرت قدرى از آن تناول نمود،
چون فارغ شد من آب بر دست مباركش ريختم و دست خود را شست، بعد از دست شستن دست مبارك خود را بر رو و ريش خود کشید و رفت
و به زاويۀ خانه، چند ركعت نماز كرد و در سجدۀ آخر نماز گريه بسيار نمود،
چون سر از سجده برداشت و از نماز فارغ شد، هيچيك از ما جرأت نكرديم براى اجلال و تعظيم آن حضرت كه از سبب گريه سؤال كنيم.
حضرت امام حسين عليه السّلام بسيار كودك بود و تازه به رفتار آمده بود، او به نزديك حضرت رفت و بر ران جدّ بزرگوار خود نشست، و سر خود را به بغل حضرت چسبانيد و گفت:
اى پدر بزرگوار به خانۀ ما تشريف آوردى و از آمدن تو بسيار مسرور و شاد شديم، پس گريه كردى كه ما را به اندوه آوردى، سبب گريۀ تو چه بود؟
حضرت فرمود:
اى فرزند گرامى چون من به شما نظر نمودم و شما را بر دور خود ديدم، بسى شاد گرديدم و هرگز چنين شادى مرا رو نداده بود.
چون شاديهاى دوستان خدا را در دنيا مقرون به المها مىباشد، جبرئيل در اين وقت بر من نازل شد، مرا خبر داد كه شما همه كشته خواهيد شد و قبرهاى شما در بلاد متفرّق خواهد بود،
پس به اين سبب گريستم و خدا را شكر كردم و از براى شما از حق تعالى خير شما را طلبيدم.
پس حضرت امام حسين عليه السّلام گفت: اى پدر پس كه زيارت خواهد كرد ما را با اين پراكندگى ما؟
🔺حضرت فرمود:
گروهى از امّت من به زيارت شما خواهند آمد براى بركت و براى نيكى و احسان به من،
و من ايشان را جستجو خواهم كرد و دست ايشان را خواهم گرفت، و از شدايد و اهوال روز قيامت نجات خواهم داد.
✅کانال سلسبیل معرفت👇👇👇
🌸@salsabilmarifat
🌸با کدام زاد و توشه؟!
🔸این ایام، ایام زیارتی اربعین است و عاشقان اهلبیت(ع) کم کم آماده و روانه عتبات عالیات می شوند.
با عنایت سیدالشهدا(ع) امکانات رفاهی غذا و اسکان عمومی و مردمی رایگان است و هزینه خاصی نمی خواهد.
هزینه عمده هزینه رفت و برگشت است.
پس زائران حتما و باید هزینه با خود همراه داشته باشند.
در این سالها غالبا پول ایران را قبول نمی کنند و زائران ایرانی ناچارند دینار عراقی تهیه کنند.
🔹سوال و تلنگر اساسی برای بنده و همه ما:
ما قطعا دیر یا زود سفر آخرتی در پیش داریم که باید در دنیا زاد و توشه اش را فراهم کنیم و آنجا هیچ راه چاره و برگشتی وجود ندارد.
🔺حال:
با خود چه زاد و توشه ای می بریم؟
چقدر کافی است؟
🔺توصیه قرآن را فراموش نکنیم که:
«وَ تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَيْرَ اَلزّٰادِ اَلتَّقْوىٰ وَ اِتَّقُونِ يٰا أُولِي اَلْأَلْبٰاب؛(بقره: 197)
و بر شماست كه توشه برگيريد، و بهترين توشه پرهيزگارى است، و از من اى خردمندان پروا كنيد»
♦️بر اساس این آیه:
توشه ضرورت دارد
برترین توشه(تعیینا) تقوا است
باید تقوای الهی را رعایت کرد
تقوا، عقلانیت است(در این جمله خوب دقت کنید)
♦️خوشا بحال کسانی که با زیارت سیدالشهدا(ع) در اربعین و غیر اربعین، توشه خوب و بابرکتی برای دنیا و آخرت خود فراهم می سازند. رزقنا الله و ایاکم
#امام_حسین
#اربعین
✅کانال سلسبیل معرفت👇👇👇
🌸@salsabilmarifat
سلسبیل معرفت | حسن صادقی
🌸با کدام زاد و توشه؟! 🔸این ایام، ایام زیارتی اربعین است و عاشقان اهلبیت(ع) کم کم آماده و روانه عتبا
حیفم آمد به مناسبت این پیام، به بخشی از نامه 31 اشاره نکنم. امیدوارم مفید باشد.
✅کانال سلسبیل معرفت👇👇👇
🌸@salsabilmarifat
(60) 4. مسیر زندگی آینده و توشهبرداری برای آن
امام(ع) مسیر زندگی آینده را طولانی و با سختی فراوان ذکر میکنند:
«وَ اعْلَمْ أَنَّ أَمَامَكَ طَرِيقاً ذَا مَسَافَةٍ بَعِيدَةٍ وَ مَشَقَّةٍ شَدِيدَةٍ؛ بدان! راهى پر مشقّت و بس طولانى در پيش روى دارى»
آخرت انسان که با مرگ شروع میشود و در برزخ ادامه دارد و سپس به قیامت و احوالات سخت آن میرسد، طولانی بوده و سختی فراوانی دارد؛ چرا که از سویی با ابدیت انسان با مراحل مختلف آخرت سروکار دارد و از سوی دیگر، انسان کوچکترین جزای عمل خود را میبیند.
سپس امام(ع) لازمه مسیر سخت زندگی آینده را اینگونه بیان میکنند:
«... وَ أَنَّهُ لَا غِنَى بِكَ فِيهِ عَنْ حُسْنِ الِارْتِيَادِ وَ قَدْرِ بَلَاغِكَ مِنَ الزَّادِ مَعَ خِفَّةِ الظَّهْرِ؛ بدان! راهى پر مشقّت و بس طولانى در پيش روى دارى، و در اين راه بدون كوشش بايسته، و تلاش فراوان، و اندازه گيرى زاد و توشه، و سبك كردن بار گناه، موفّق نخواهى بود»
«ارتیاد» از ریشه «رود» به معنای طلب است. «بلاغ» از ریشه «بلغ» که به معنای رسیدن است، چیزی است که برای انسان کافی بوده و او را به مقصود برساند.
انسان برای طی کردن مسیر سخت و طولانی آخرت از طرفی نیاز به طلب خوب و به بیان دیگر «برنامهریزی مناسب» دارد و از سوی دیگر، نیازمند زاد و توشه مناسب و کافی است و از سوی سوم، سبکبار بودن کمک شایانی به رفتن در این راه میکند. اگر انسان برای مثال از راه طولانی و وسط کویر بخواهد حرکت کند و به سلامت به مقصد برسد، باید برنامهریزی مناسبی داشته باشد که چگونه حرکت کند و چیزهایی نیازمند به آن است، مانند آب و بنزین کافی برای خودرو و... بردارد و وسایلش سنگین نباشد، که نتواند راه برود.
مبنای قرآنی: قرآن کریم انسانها را به تهیه توشه برای آخرت سفارش کرده و بهترین توشه را تقوا بیان میکند:
{وَتَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوَى}؛ «و زاد و توشه تهيه كنيد، كه بهترين زاد و توشه، پرهيزكارى است!»
از سوی دیگر برخی را حامل گناهان دیگران در عین حمل گناهان خود بیان میکند:
{وَلَيَحْمِلُنَّ أَثْقَالَهُمْ وَأَثْقَالًا مَعَ أَثْقَالِهِمْ}؛ «آنها بار سنگين (گناهان) خويش را بر دوش مىكشند، و (همچنين) بارهاى سنگين ديگرى را اضافه بر بارهاى سنگين خود.»
جرعه ای از زلال نهج البلاغه، ج1، ص 97-98
✅کانال سلسبیل معرفت👇👇👇
🌸@salsabilmarifat