eitaa logo
سلسبیل معرفت | حسن صادقی
239 دنبال‌کننده
319 عکس
168 ویدیو
21 فایل
✍️پژوهشگر، نویسنده 📚مدرس سطوح عالی حوزه و دانشگاه 🔵به منظور ترویج معارف، کانال ما را به دوستان خود معرفی و به عضویت در کانال دعوت کنید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺جرعه ای از خطبه غدیر(5) 🌸رسول اکرم(ص) در بیان فضایل اهلبیت(ع) می فرماید: «أُولَئِكَ أَوْلِيَاءُ اللَّهِ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ؛ ايشان دوستان خدايند كه ترسى بر آنان نيست و محزون نمى‏شوند» 🔶رسول اکرم ص در این فراز به سه ویژگی اهلبیت ع اشاره می کنند: 1.ولیّ خدا بودن 2.نداشتن ترس 3.نداشتن اندوه. 🔷این فراز با استشهاد از این آیه است:«أَلا إِنَّ أَوْلِياءَ اللَّهِ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ؛( یونس/62) آگاه باشيد كه قطعاً بر اولياى خدا، نه ترسى است ونه اندوهگين مى‏شوند». 🔺اینکه خدای سبحان ولیّ مؤمن است، به این معناست که با مؤمن ارتباط دارد و امور مؤمن را تدبیر می کند و به صراط مستقیم هدایت و امر و نهی می کند و او را در دنیا و آخرت یاری می رساند. از سوی دیگر،مؤمن با خدا ارتباط دارد و از خدا اطاعت می کند و برکات معنوی از قبیل هدایت و معنویت و توفیق را و آثار آن از قبیل اکرام و بهشت به دست می آورد. ( طباطبائی، الميزان في تفسير القرآن، ج‏10، ص88 -89) 🔻از نتایج مهم برخورداری از ولایت الهی، نداشتن ترس و اندوه است. 🔻مصداق برجسته اولیای الهی، اهلبیت ع هستند که در بیان رسول اکرم ص به آن اشاره شده است. 🔺در روایتی نیز امیرمؤمنان ع پس از قرائت آیه یاد شده فرمود: «تَدْرُونَ مَنْ أَوْلِيَاءُ اللَّهِ؛ می دانید اولیای خدا چه کسانی هستند؟ قَالُوا: مَنْ هُمْ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ؛ گفتند: ای امیرمؤمنان آنان چه کسانی هستند؟ فَقَالَ: هُمْ نَحْنُ وَ أَتْبَاعُنَا؛ فرمود: آنان ما هستیم و پیروان ما هستند. ( عیاشی، تفسير العياشى، ج‏2، ص124) ✅کانال سلسبیل معرفت👇👇👇 🌸@salsabilmarifat
🌺نماز غفیله و نسبتش با نافله مغرب 🔹نماز غفیله یکی از نمازهای مستحب است که میان نماز مغرب و عشاء خوانده می‌شود و وقت آن بنا بر احوط بعد از نماز مغرب است تا وقتى كه سرخى طرف مغرب از بين برود. 🔸از دیدگاه برخی از فقهاء به نیت رجاء و مطلوبیت خوانده شود(مانند حضرت امام (ره)، آیت الله مکارم و...) 🔹کیفیت نماز غفیله: دو رکعت نماز که در ركعت اوّل آن بعد از حمد بايد به جاى سوره، اين آيه را بخواند: وَ ذَا النُّونِ إِذْ ذَهَبَ مُغٰاضِباً فَظَنَّ أَنْ لَنْ نَقْدِرَ عَلَيْهِ فَنٰادىٰ فِي الظُّلُمٰاتِ أَنْ لٰا إِلٰهَ إِلّٰا أَنْتَ سُبْحٰانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظّٰالِمِينَ فَاسْتَجَبْنٰا لَهُ وَ نَجَّيْنٰاهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذٰلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ و در ركعت دوم بعد از حمد به جاى سوره اين آيه را بخوانند: وَ عِنْدَهُ مَفٰاتِحُ الْغَيْبِ لٰا يَعْلَمُهٰا إِلّٰا هُوَ وَ يَعْلَمُ مٰا فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ مٰا تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَةٍ إِلّٰا يَعْلَمُهٰا وَ لٰا حَبَّةٍ فِي ظُلُمٰاتِ الْأَرْضِ وَ لٰا رَطْبٍ وَ لٰا يٰابِسٍ إِلّٰا فِي كِتٰابٍ مُبِينٍ و در قنوت آن بگويند: «اللّهمّ انّى اسألك بمفاتح الغيب الّتي لا يعلمها الّا انت ان تصلّي على محمّد و آل محمّد و ان تفعل بى كذا و كذا ...» و به جاى كلمۀ كذا و كذا حاجتهاى خود را بگويند، و بعد بگويند: «اللّهم انت وليّ نعمتي و القادر على طلبتي تعلم حاجتي فأسألك بحقّ محمّد و آل محمّد عليه و عليهم السّلام لمّا قضيتها لي»‌ 🔸در فضیلت آن وارد شده است که سبب ورود انسان به دارالکرامة (بهشت) می‌شود: «قال رسول الله (صلى الله عليه و آله): تنفلوا في ساعة الغفلة و لو بركعتين خفيفتين، فإنهما يورثان دار الكرامة، قيل: يا رسول الله و ما ساعة الغفلة؟ قال: ما بين المغرب و العشاء» 🔻فقهاء در اینکه نسبت نماز غفیله با نافله مغرب چیست، چند دیدگاه دارند، از قبیل: 1.نماز غفیله غیر از نافله مغرب است ولی می توان میان آنها جمع کرد(نافله مغرب را به صورت غفیله خواند) و از قبیل تداخل دو مستحب می‌شود(مانند حضرت آیت الله بهجت- حضرت آیت الله خوئی_ آیت الله وحید خراسانی- آیت الله سیستانی- مقام معظم رهبری) ۲.غفیله جزو نوافل نماز مغرب نیست، ولی شخص می‌تواند دو رکعت از نافلۀ مغرب را، به رجاء تداخل، به شکل غفیله بخواند.(آیت الله شبیری زنجانی- آیت الله مکارم شیرازی) ✅کانال سلسبیل معرفت👇👇👇 🌸@salsabilmarifat
🌸پیام معرفتی آیات قرآن در خطبه غدیر (6) 🌺آیه 179 آل عمران ✅رسول اکرم ص می فرماید:«مَعَاشِرَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَمْ يَكُنْ يَذَرُكُمْ‏ عَلى‏ ما أَنْتُمْ عَلَيْهِ حَتَّى يَمِيزَ الْخَبِيثَ مِنَ الطَّيِّبِ وَ ما كانَ اللَّهُ لِيُطْلِعَكُمْ عَلَى الْغَيْبِ اى مردم، خداوند عز و جل شما را به حال خود رها نخواهد كرد تا آنكه خبيث را از پاكيزه جدا كند، و خداوند شما را بر غيب مطلع نمى‏كند»( طبرسی، الاحتجاج، ج 1، ص 62) 🔸رسول اکرم ص به این آیه از قرآن کریم اشاره می کنند: «مَا کَانَ اللَّهُ لِيَذَرَ الْمُؤْمِنِينَ عَلَى مَا أَنْتُمْ عَلَيْهِ حَتَّى يَمِيزَ الْخَبِيثَ مِنَ الطَّيِّبِ وَ مَا کَانَ اللَّهُ لِيُطْلِعَکُمْ عَلَى الْغَيْبِ؛ چنین نبود که خداوند، مؤمنان را به همان‌گونه که شما هستید واگذارد؛ مگر آنکه ناپاک را از پاک جدا سازد. و نیز چنین نبود که خداوند شما را از اسرار غیب، آگاه کند»( آل عمران: 179) 🔸این آیه مربوط به جنگ احد است که در آن، مؤمنان حقيقي و دروغين در كنار هم بودند و همگي خود را در اقامه دين الهي سهيم مي‏دانستند، خداي سبحان در این آيه ، به پيامبرش خبر داد كه به مقتضاي سنت الهي، مؤمنان را با جنگ و مانند آن مي‏آزمايد، تا ناپاكان از پاكان و منافقان از مؤمنان شناخته شده و جدا گردند و هيچ كس بدون آزمون رها نشود. از سوی دیگر،خداوند انسان¬ها را از غيب آگاه نمي¬کند، زيرا براي آن شايستگي ندارند و علم غيب را فقط به رسولان خويش عطا مي‏كند، زيرا شايسته آن اند. 🔸گرچه مورد نزول این آیه، جنگ احد است؛ لکن رسول اکرم ص آن را توسعه داده و بر امامت و ولایت تطبیق می کند. ✅کانال سلسبیل معرفت👇 🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
🌸جرعه‌ای از خطبه غدیر(6) 🌺رسول اکرم(ص) پس از بیان فضایل امیرمؤمنان (ع) به ویژگی های دشمنان ایشان اشاره می کند و می فرماید: «أَلَا إِنَّ أَعْدَاءَ عَلِيٍّ هُمْ أَهْلُ الشِّقَاقِ و الْعَادُونَ؛ بدانيد كه دشمنان علی اهل دشمنی و تجاوزگرانند» 🔹ویژگی دشمنان حضرت علی ع دشمنی و مخالفت و نیز تجاوز از حدود الهی است. روشن است که حضرت علی ع که در اوج ایمان و تقوی و پاکی است، مورد دشمنی و مخالفت کسی قرار می گیرد که از این مسائل بدور باشد؛همانگونه که دشمنان پیامبران الهی اهل دشمنی و مخالفت و گناه بودند. 🔸بررسی تاریخی کسانی که با حضرت علی ع دشمنی ورزیدند، گواه روشنی بر صدق این سخن است؛ به ویژه کسانی که با دست ایشان در جنگهای بدر و حنین و احد کشته شدند. 🔻«وَ إِخْوَانُ الشَّيَاطِينِ الَّذِينَ‏ يُوحِي بَعْضُهُمْ إِلى‏ بَعْضٍ زُخْرُفَ الْقَوْلِ غُرُوراً؛و برادران شياطين‏اند كه سخنان فریبنده را از روى غرور به يكديگر مى‏رسانند» 🔸یکی دیگر از ویژگی های دشمنان حضرت علی و اهلبیت ع، برادری با شیاطین است که شدت ارتباط آنان با شیاطین را می رساند که نتیجه آن، گمراهی خود و بلکه گمراه کردن دیگران است. 🔹رسول اکرم ص این فراز را از آیه «وَ كَذلِكَ جَعَلْنا لِكُلِّ نَبِيٍّ عَدُوًّا شَياطِينَ الْإِنْسِ وَ الْجِنِّ يُوحِي بَعْضُهُمْ إِلى‏ بَعضٍ زُخْرُفَ الْقَوْلِ غُرُوراً(انعام:12)؛ اينچنين در برابر هر پيامبرى، دشمنى از شياطين انس و جنّ قرار داديم؛ آنها بطور سرى (و درگوشى) سخنان فريبنده و بى‏اساس (براى اغفال مردم) به يكديگر مى‏گفتند» اقتباس کرده و آیه را بر دشمنان حضرت علی ع تطبیق کرده اند. ✅کانال سلسبیل معرفت👇👇👇 🌸@salsabilmarifat
🌸🌺با سلام و تبریک ایام مبارکه ذی الحجه به ویژه دهه امامت و ولایت؛ سال گذشته چند پیام با عنوان «پیام معرفتی آیات قرآن در خطبه غدیر» منتشر شد. امسال ضمن بازنشر آن با همان عنوان، مطالب جدید با عنوان «جرعه‌ای از خطبه غدیر» منتشر می شود. انشاله که مفید باشد. ✅کانال سلسبیل معرفت👇👇👇 🌸@salsabilmarifat
🌸پیام معرفتی آیات قرآن در خطبه غدیر (7) 🌺آیه 8 حشر و 94 نحل ✅رسول اکرم ص در خطبه غدیر می فرماید: «مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَغْضُوبٌ مَغْضُوبٌ مَنْ رَدَّ عَلَيَّ قَوْلِي هَذَا وَ لَمْ يُوَافِقْهُ أَلَا إِنَّ جَبْرَئِيلَ خَبَّرَنِي عَنِ اللَّهِ تَعَالَى بِذَلِكَ وَ يَقُولُ مَنْ عَادَى عَلِيّاً وَ لَمْ يَتَوَلَّهُ فَعَلَيْهِ لَعْنَتِي وَ غَضَبِي فَلْتَنْظُرْ نَفْسٌ ما قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَ اتَّقُوا اللَّهَ‏ أَنْ تُخَالِفُوهُ‏ فَتَزِلَّ قَدَمٌ بَعْدَ ثُبُوتِها إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِما تَعْمَلُونَ؛‏ ملعون است ملعون است، مورد غضب است مورد غضب است كسى كه اين گفتار مرا ردّ كند و با آن موافق نباشد. بدانيد كه جبرئيل از جانب خداوند اين خبر را براى من آورده است و مى‏گويد:«هركس با على دشمنى كند و ولايت او را نپذيرد لعنت و غضب من بر او باد». هركس ببيند براى فردا چه پيش فرستاده است. از خدا بترسيد كه با على مخالفت كنيد و در نتيجه قدمى بعد از ثابت بودن آن بلغزد، خداوند از آنچه انجام مى‏دهيد آگاه است» (طبرسی، الاحتجاج، ج 1، ص 60) ✅رسول اکرم ص کسی را که سخن ایشان درباره حضرت علی ع نپذیرد، ملعون و مغضوب بیان می کنند و آن را از جبرئیل از خدای سبحان نقل می کنند. سپس رسول اکرم ص در بیان سفارش به پذیرش ولایت و امامت، به یک آیه استناد می کنند: «وَ لْتَنْظُرْ نَفْسٌ مَا قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَ‏ اللَّهَ‏ خَبِيرٌ بِما تَعْمَلُونَ؛( حشر، 18) و هر کس باید بنگرد تا برای فردایش چه چیز از پیش فرستاده؛ و از خدا بپرهیزید! خدا به آنچه را که انجام می دهید، آگاه است» رسول اکرم همچنین از این کریمه اقتباس می کنند:«وَ لاَ تَتَّخِذُوا أَيْمَانَکُمْ دَخَلاً بَيْنَکُمْ فَتَزِلَّ قَدَمٌ بَعْدَ ثُبُوتِهَا؛(نحل:94) سوگندهایتان را وسیله تقلّب و خیانت در میان خود قرار ندهید، مبادا گامی بعد از ثابت‌گشتن (بر ایمان) متزلزل شود؛ و به خاطر بازداشتن (مردم) از راه خدا، آثار سوء آن را بچشید! و برای شما، عذاب عظیمی خواهد بود!» ✅آیه نخست، مؤمنان را به آمادگی برای آخرت و محاسبه و تقوا و سفارش می کند. آیه دوم پیمان شکنی و سوء استفاده از مقدسات را نکوهش کرده و آن را موجب تزلزل و لغزش و بدعاقبتی بیان می کند. ✅گرچه مضمون و محتوای آیه نخست کلی است و هرگونه محاسبه نفس و تقوا را شامل می شود؛ لکن رسول اکرم ص، مصداق محاسبه و تقوای الهی را نسبت به پیروی از حضرت علی ع بیان می کند و با توجه به آیه دوم، مخالفت با ایشان را سبب تزلزل ایمان انسان و بدعاقبتی ذکر می کند و خدا را آگاه به همه اعمال به ویژه چگونگی ارتباط انسان با ولایت بیان می کند. ✅چگونگی پیروی از مراجع معظم تقلید و ولایت فقیه در عصر حاضر را باید از این منظر نگریست. از این رو، پیروی از مراجع عظام تقلید و ولی فقیه و رهبر معظم انقلاب، مصداق تقواست و انسان باتقوا نمی تواند با رهبری معظم انقلاب زاویه داشته باشد. ✅کانال سلسبیل معرفت👇 🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
🌺جرعه ای از خطبه غدیر(7) 🌸رسول اکرم(ص) می فرماید: 🔻«مَعَاشِرَ النَّاسِ إِنَّهُ سَيَكُونُ مِنْ بَعْدِي أَئِمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى النَّارِ وَ يَوْمَ الْقِيامَةِ لا يُنْصَرُونَ؛‏ اى مردم، بعد از من امامانى خواهند بود كه به آتش دعوت مى‏كنند و روز قيامت كمك نمى‏شوند» 🔶رسول اکرم (ص) از آینده خبر می دهد که گروهی به عنوان رهبران جامعه بر مردم تسلط یافته و به جای دعوت به بهشت، به جهنم، دعوت می کنند. 🔷این فراز استشهاد از کریمه قرآن است: «وَ جَعَلْناهُمْ أَئِمَّةً يَدْعُونَ إِلَى النَّارِ وَ يَوْمَ الْقِيامَةِ لا يُنْصَرُونَ؛( قصص:41) وآنان (فرعونيان) را پيشوايانى قرارداديم كه به آتش (دوزخ) دعوت مى‏كنند و (البتّه در) روز قيامت، يارى نخواهند شد» 🔸گرچه این آیه درباره فرعون و فرعونیان است که مردم را به زمینه های ورود به جهنم مانند کفر و معصیت دعوت می کنند؛(طباطبائی، المیزان، ج16، ص38) لکن از ذکر آن در این خطبه و با این سیاق، روشن می شود که افرادی که شایستگی امامت ندارند، در این مقام قرار می گیرند و به همین جهت، مردم را با زبان یا رفتار خود، به گمراهی و گناه دعوت می کنند و به این سبب، مردم را به جهنم فرا می خوانند. به صورت طبیعی، چنین افرادی مورد یاری شافعان قرار نمی گیرند؛ چرا که شایستگی برای شفاعت ندارند. 🔻«مَعَاشِرَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ وَ أَنَا بَرِيئَانِ مِنْهُمْ؛ اى مردم، خداوند و من از آنان بيزار هستيم» 🔶رسول اکرم (ص) برائت خود و خدای سبحان را از امامان باطل اظهار می کند و این بیزاری کاملا بدیهی و منطقی است. هنگامی که خدای سبحان و رسولش ص مردم را به بهشت و نور فرا می خواند، امکان ندارد از امامان باطل که به آتش فرا می خوانند، بیزاری نجویند. 🔷قرآن کریم می فرماید: «اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ وَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَوْلِياؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُماتِ أُولئِكَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فِيها خالِدُونَ‏؛(بقره:257) خداوند دوست و سرپرست مؤمنان است، آنها را از تاريكى‏ها (ى گوناگون) بيرون و به سوى نور مى‏برد. لكن سرپرستان كفّار، طاغوت‏ها هستند كه آنان را از نور به تاريكى‏ها سوق مى‏دهند، آنها اهل آتشند و همانان همواره در آن خواهند بود.» همچنین مى‏فرمايد: «وَ اخْفِضْ جَناحَكَ لِمَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ‏ فَإِنْ عَصَوْكَ فَقُلْ إِنِّي بَرِي‏ءٌ مِمَّا تَعْمَلُونَ‏؛(شعراء:215-216) بال و پر خود را براى مومنانی که از تو پیروی می کنند، بگستر( استقبال كن) اگر تو را نافرمانی کنند، به آنها بگو" من از كار شما بيزارم"» 🔸بر اساس این کریمه، رسول اکرم ص با دستور حق تعالی از کار گناه مؤمنان اظهار بیزاری می کند. حال اگر کسی نه یک گناه انجام دهد؛ بلکه امام باطل جامعه باشد، به طریق اولویت مورد بیزاری است. ✅کانال سلسبیل معرفت👇👇👇 🌸@salsabilmarifat
🌸پیام معرفتی آیات قرآن در خطبه غدیر (۸) 🌺آیه 58 اسراء و 102 هود 🔸رسول اکرم (ص) در خطبه غدیر می فرماید:«مَعَاشِرَ النَّاسِ إِنَّهُ مَا مِنْ قَرْيَةٍ إِلَّا وَ اللَّهُ مُهْلِكُهَا بِتَكْذِيبِهَا وَ كَذَلِكَ يُهْلِكُ الْقُرَى‏ وَ هِيَ ظالِمَةٌ كَمَا ذَكَرَ اللَّهُ تَعَالَى؛ اى مردم، هيچ سرزمين آبادى نيست مگر آنكه در اثر تكذيبِ خداوند، آنان را هلاك خواهد كرد، و همچنین سرزمینها را هلاک می کند در حالی که ستمگر است، همانگونه که خداوند ذکر کرده است»( طبرسی، الاحتجاج، ج 1، ص 62) 🔸رسول اکرم (ص) با اقتباس از دو آیه به پیامد تکذیب توحید و امامت وعده می دهند: أ.«وَ إِنْ مِنْ قَرْيَةٍ إِلاَّ نَحْنُ مُهْلِکُوهَا؛ هیچ شهر و آبادی نیست مگر اینکه آن را هلاک می‌کنیم»( اسراء: 58) ب.«وَ کَذٰلِکَ أَخْذُ رَبِّکَ إِذَا أَخَذَ الْقُرَى وَ هِيَ ظَالِمَةٌ؛ و اینچنین است مجازات پروردگار تو، هنگامی که شهرها و آبادیهای ظالم را مجازات می‌کند! »( هود: 102) 🔸گرچه موضوع این دو آیه، تکذیب توحید است؛ لکن با بیان رسول اکرم ص استفاده می شود که تکذیب امامت نیز پیامد هلاکت را به دنبال دارد. از سوی دیگر، از آیه به روشنی استفاده می شود که دلیل هلاکت اهل سرزمین، ستمگر بودن آنان است؛ همچنانکه رسول اکرم ص عامل هلاکت را تکذیب بیان می کنند. بنابراین، تکذیب، خود ستم است و چه ستمی بالاتر از تکذیب توحید و ولایت. 🔸 البته روشن است که سخن رسول اکرم ص بر اساس آیات قرآن، تهدید جدی است و البته تحقق یا عدم تحقق، به عوامل و موانع متعددی بستگی دارد. ✅کانال سلسبیل معرفت👇 🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
🌺جرعه ای از غدیر (۸) 🌸رسول اکرم(ص) به دستور خدای متعال، امیرمؤمنان علی بن ابیطالب(ع) را به عنوان جانشین خود و امام معرفی می‌کنند. 🌷همچنین در این خطبه بارها و بارها به تداوم امامت و ولایت تا روز قیامت در فرزندان ایشان تصریح می کنند، مانند: 🔻«ثُمَّ الْإِمَامَةُ فِي ذُرِّيَّتِي مِنْ وُلْدِهِ إِلَى يَوْمِ تَلْقَوْنَ اللَّهَ وَ رَسُولَه؛ و بعد از او امامت در نسل من از فرزندان اوست تا روزى كه خدا و رسولش را ملاقات خواهيد كرد » 🔻«مَعَاشِرَ النَّاسِ إِنِّي أَدَعُهَا إِمَامَةً وَ وِرَاثَةً فِي عَقِبِي إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ اى مردم، من امر خلافت را به عنوان امامت و وراثتِ آن در نسل خودم تا روز قيامت به وديعه مى‏سپارم» 🔻«وَ قَدْ بَلَّغْتُ مَا أُمِرْتُ بِتَبْلِيغِهِ حُجَّةً عَلَى كُلِّ حَاضِرٍ وَ غَائِبٍ وَ عَلَى كُلِّ أَحَدٍ مِمَّنْ شَهِدَ أَوْ لَمْ يَشْهَدْ وُلِدَ أَوْ لَمْ يُولَدْ فَلْيُبَلِّغِ الْحَاضِرُ الْغَائِبَ وَ الْوَالِدُ الْوَلَدَ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ؛ و من رسانيدم آنچه مأمور به ابلاغش بودم تا حجت باشد بر حاضر و غايب و بر همه كسانى كه حضور دارند يا ندارند، به دنيا آمده‏اند يا نيامده‏اند. پس حاضران به غايبان و پدران به فرزندان تا روز قيامت برسانند» 🔻همچنین به صراحت، اخرین امام را حضرت مهدی(عج) معرفی می کنند: «أَلَا إِنَّ خَاتَمَ الْأَئِمَّةِ مِنَّا الْقَائِمُ الْمَهْدِيُّ....؛ بدانيد كه آخرينِ امامان، مهدى‏ قائم از ماست» 🔷بنابراین، خطبه غدیر درباره تعییین حاکمیت اجتماعی- سیاسی برای جامعه است؛ گرچه ابعاد دیگر همانند بُعد معنوی جامعه و فرد نیز کاملا به امام و رهبر جامعه مرتبط می شود. اساسا ابعاد گوناگون جامعه با هم ارتباط تنگاتنگی دارند. 🔸حال سخن در این است که هنگامی که امامت و ولایت و رهبری جامعه تا روز قیامت تداوم دارد، و امام معصوم(ع) در غیبت باشند و مردم به صورت مستقیم از فیض حضور او محروم باشند، جانشینان امام معصوم(ع) با اذن ایشان عهده‌دار ولایت بر مردم هستند و رهبری اجتماعی-سیاسی جامعه را برعهده دارند و انقلاب اسلامی نیز در این راستاست. 🔻همچنین یکی از فرازهای مهم خطبه غدیر که کمتر مطرح شده، این است که تحقق امر به معروف و نهی از منکر با امام معصوم است: «وَ لَا أَمْرٌ بِمَعْرُوفٍ وَ لَا نَهْيٌ عَنْ مُنْكَرٍ إِلَّا مَعَ إِمَامٍ مَعْصُومٍ( طبرسی، الاحتجاج، ج1، ص65) و هيچ امر به معروف و نهى از منكرى نمى‏شود مگر با امام معصوم». 🔶زیرا شناخت امر به معروف و نهی از منکر و نیز عملی ساختن آن به صورت کامل جز با امام معصوم امکان ندارد. این سخن هنگامی تصدیق می شود که دایره امر به معروف و نهی از منکر را به مسائل عبادی، اخلاقی و رفتاری و رفتارهای فردی و اجتماعی را در حوزه های گوناگون فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، نظامی و امنیتی و... در نظر بگیریم. از سوی دیگر، باید توجه داشت که امر به معروف و نهی از منکر دارای مراتب قولی و رفتاری است و جنبه رفتاری صرفا به حاکمیت برمی گردد. بنابراین، امامت و ولایت در امر به معروف و نهی از منکر تأثیر دارد. امروزه تفاوت حاکمیتها در غرب و شرق را در ابعاد گوناگون جامعه و زندگی افراد به روشنی می بینیم. قانون گذاری و نیز رفتارهای حاکمیت و نیز رفتارهای فردی تحت تاثیر حاکمیتها تفاوت پیدا می کند. 🔸گرچه در زمان غیبت امام(ع) دسترسی مستقیم به امام عصر(ع) نداریم؛ لکن افزون برادله محکم و قطعی، خود حدیث غدیر بر تداوم ولایت دلالت دارد و به همین جهت، ولایت فقیه را در امتداد ولایت امام معصوم(ع) می دانیم. 🔹از این رو، بدون تردید،انقلاب اسلامی را که بر پایه ولایت فقیه تشکیل شده، باید در امتداد ولایت امام معصوم(ع) دانست؛ گرچه برخی از نقصهایی در رفتار برخی از مسولان وجود دارد که طبیعتا موضوعی شخصی است و ارتباطی به نظام پیدا نمی کند. با همه ضعف و کاستی که وجود دارد و به عملکرد افراد برمی گردد،اگر کسی از روی انصاف، آثار تحقق نظام اسلامی را نگاه کند، برکات و آثار ارزشمند را تایید می کند؛ همانگونه که گاهی افراد بیطرف و حتی مخالفان نظام و براندازان به آن اعتراف می کنند. از سوی دیگر، تلاش فراوان دشمنان نظام را از این منظر باید تجزیه و تحلیل کرد. 🔸🔸در نتیجه انقلاب اسلامی و نظام ولایت فقیه، امتداد ولایت امامان معصوم(ع) است که به ولایت الهی منتهی می شود. ✅کانال سلسبیل معرفت👇 🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
هدایت شده از پایگاه تحلیلی صراط
انقلاب اسلامی؛ امتداد غدیر تا ظهور ✍️حسن صادقی 🔸رسول اکرم(ص) به دستور خدای متعال، امیرمؤمنان علی بن ابیطالب(ع) را به عنوان جانشین خود و امام معرفی می‌کنند. 🔻همچنین به صراحت، اخرین امام را حضرت مهدی(عج) معرفی می کنند: «أَلَا إِنَّ خَاتَمَ الْأَئِمَّةِ مِنَّا الْقَائِمُ الْمَهْدِيُّ....؛ بدانيد كه آخرينِ امامان، مهدى‏ قائم از ماست» 🔸بنابراین، خطبه غدیر درباره تعیین حاکمیت اجتماعی-سیاسی برای جامعه است؛ گرچه ابعاد دیگر همانند بُعد معنوی جامعه و فرد نیز کاملا به امام و رهبر جامعه مرتبط می شود. 🔸گرچه در زمان غیبت امام(ع) دسترسی مستقیم به امام عصر(ع) نداریم؛ لکن افزون بر ادله محکم و قطعی، خود حدیث غدیر بر تداوم ولایت دلالت دارد و به همین جهت، ولایت فقیه را در امتداد ولایت امام معصوم(ع) می دانیم. از این رو، بدون تردید انقلاب اسلامی را که بر پایه ولایت فقیه تشکیل شده، باید در امتداد ولایت امام معصوم(ع) دانست. ⬅️متن کامل یادداشت را در لینک زیر بخوانبد https://eitaa.com/masir110/231 🔻 را دنبال کنید. ┈┄┅═✾ serat ✾═┅┄┈
🌸الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهِ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ🌸 🌹با سلام و احترام و عرض تبریک و تهنیت محضر حضرت بقیه الله الاعظم(عج) و شما و خانواده محترمتان که نور چشمی‌های حضرت هستید🌹
🌸پیام معرفتی آیات قرآن در خطبه غدیر (۹) 🌺آیه 10 فتح ✅رسول اکرم ص در خطبه غدیر می فرماید:«أَلَا وَ إِنِّي عِنْدَ انْقِضَاءِ خُطْبَتِي أَدْعُوكُمْ إِلَى مُصَافَقَتِي عَلَى بَيْعَتِهِ وَ الْإِقْرَارِ بِهِ ثُمَّ مُصَافَقَتِهِ بَعْدِي أَلَا وَ إِنِّي قَدْ بَايَعْتُ اللَّهَ وَ عَلِيٌّ قَدْ بَايَعَنِي وَ أَنَا آخِذُكُمْ بِالْبَيْعَةِ لَهُ عَنِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَمَنْ نَكَثَ فَإِنَّما يَنْكُثُ عَلى‏ نَفْسِهِ وَ مَنْ أَوْفى‏ بِما عاهَدَ عَلَيْهُ اللَّهَ فَسَيُؤْتِيهِ أَجْراً عَظِيماً؛بدانيد كه من بعد از پايان خطابه‏ام شما را به دست دادن با من به عنوان بيعت با او و اقرار به او، و بعد از من به دست دادن با خود او فرا مى‏خوانم. بدانيد كه من با خدا بيعت كرده‏ام و على با من بيعت كرده است، و من از جانب خداوند براى او از شما بيعت مى‏گيرم، پس هر كس پيمان‏شكنى كند، تنها به زيان خود پيمان شكسته است؛ و آن كس كه نسبت به عهدى كه با خدا بسته وفا كند، بزودى پاداش عظيمى به او خواهد داد»( طبرسی، الاحتجاج، ج 1، ص 64) ✅رسول اکرم ص مردم را به بیعت با حضرت علی ع پس از تمام شدن خطبه فرا می خوانند. 🔸«مصافقه» از «صَفق» و «صَفقَه» به معنای زدن دست بر دست هنگام بیعت است. (ابن فارس، معجم مقاییس اللغه، ج3، ص290) 🔸«بيعت» به معناى زدن دست بر دست دیگری از جهت اطاعت و پیروی است. ( فراهیدی، کتاب العین، ج 2، ص 265) به بیان دیگر، بیعت به معنای پيمان بستن براى فرمانبردارى و اطاعت از كسى است. در گذشته مرسوم بوده كه آن كس كه پيمان اطاعت مى‏بست دست خود را در دست پيشوا و رهبر خود مى‏گذاشت و پيمان وفادارى را از اين طريق اظهار مى‏داشت. ( مكارم شيرازى و همکاران، تفسیر نمونه، ج22، ص44) 🔸«نکث» به معنای نقض و شکستن است. ( ابن فارس، معجم مقاییس اللغه، ج5، ص475) ✅رسول اکرم ص در این فراز به چند نکته اشاره می کنند: 🔸أ.پیمان و بیعت با رسول اکرم ص برای اقرار به حضرت علی ع و بیعت با ایشان 🔸ب. پیمان و بیعت با حضرت علی ع 🔸ج.پیمان و بیعت رسول خدا ص با خدای متعال و پیمان و بیعت حضرت علی ع با رسول اکرم ص. البته روشن است بیعت رسول خدا ص با خدای متعال به معنای پیمان است نه دست زدن؛ چرا که خدای سبحان وجود مادی نیست که دست داشته باشد. از این سه نکته به ویژه نکته سوم استفاده می شود که ولایت به صورت طولی از خدای متعال شروع می شود و پس از آن، به رسول اکرم ص و پس از آن، به حضرت علی ع می رسد؛ همچنانکه به روشنی دلالت دارد که میان حضرت علی ع با رسول خدا ص و رسول خدا ص با خدای سبحان پیمان بر فرمانبرداری وجود دارد. 🔸د.گرفتن بیعت از مردم برای حضرت علی ع از سوی خدای متعال؛ همانگونه که رسول خدا ص دستور خدای متعال مبنی بر ولایت و امامت حضرت علی ع را بیان می کند، از سوی خدای سبحان بیعت می گیرد. 🔸ه.کیفر شکست بیعت و پاداش وفاداری به بیعت با استشهاد به آیه دهم سوره مبارکه فتح. قرآن کریم می‌فرماید:«إِنَّ الَّذِينَ يُبايِعُونَكَ إِنَّما يُبايِعُونَ اللَّهَ يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ فَمَنْ نَكَثَ فَإِنَّما يَنْكُثُ عَلى‏ نَفْسِهِ وَ مَنْ أَوْفى‏ بِما عاهَدَ عَلَيْهُ اللَّهَ فَسَيُؤْتِيهِ أَجْراً عَظِيماً؛ كسانى كه با تو بيعت مى‏كنند (در حقيقت) تنها با خدا بيعت مى‏نمايند، و دست خدا بالاى دست آنهاست؛ پس هر كس پيمان‏شكنى كند، تنها به زيان خود پيمان شكسته است؛ و آن كس كه نسبت به عهدى كه با خدا بسته وفا كند، بزودى پاداش عظيمى به او خواهد داد»( فتح: 10) ✅این آیه درباره بیعت حدیبیه (بیع رضوان) است که گروهی از یاران رسول اکرم ص پیمان وفاداری بستند. (طبرسی، مجمع البیان، ج4، ص136؛ آلوسی، روح المعانی، ج13، ص251) خدای متعال بیعت آنان با رسول اکرم ص را بیعت با خدا شمرده و دست رسول خدا ص را به منزله دست خدا شمرده که بالای دست آنان است. سپس به کیفر پیمان شکنی و وفای به پیمان اشاره می کند. از این رو، قرآن مجيد به همه بيعت كنندگان هشدار مى‏دهد كه اگر بر سر پيمان و عهد خود بمانند پاداش عظيمى خواهند داشت، اما اگر آن را بشكنند زيانش متوجه خود آنها است، تصور نكنند به خدا ضررى مى‏رسانند. ✅گرچه آیه مربوط به بیعت حدیبیه و بیعت مردم با رسول خدا ص است؛ لکن رسول اکرم ص آن را توسعه داده و پیمان مردم با حضرت علی ع را مصداق آیه قرار می دهد. ✅کانال سلسبیل معرفت👇 🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat