eitaa logo
نجم الدین
10.2هزار دنبال‌کننده
693 عکس
27 ویدیو
7 فایل
🌟نجم الدین نشر بیانات استاد #صمدی_آملی 🚩کانال رسمی #نمیباشد ✔️استفاده از مطالب فقط با ذکر منبع کانال❌
مشاهده در ایتا
دانلود
نجم الدین
#شرح_دروس_معرفت_نفس 🔸 #حسیات آن موجوداتی هستند ک از راه حواس پنجگانه #ادراک می شوند؛ با #چشم می بین
🔸مراد از بود، آن اصل وجود شیء است. و مراد از نُمود و نِمود، وجودی شیء است؛ ک آنچه ک در خارج هست، وجود است و نُمود وجود است و نیستی و عرم. نه وجود است و نه نمود وجود است. 🔸 ب هرچه ک اشاره می کنید، است. هرچه را ک نسبت ب او اشاره می فرمایید، همه وجود هستند؛ همه هستی اند. 🔸 حالا یک چیز نشان بده و بگو این است. همانطور ک « موجود » ها را نشان می دهی، حالا یک چیزی را هم اشاره بفرمایید بگویید این است؛ آن، است. نمی شود. 🔸 لذا در ظرف خارج،، یعنی در متن ، چیزی ب نام نداریم. 🔸 این است ک نیستی و هیچ را اعتبار می کند. ذهن آن را درست می کند و می گوید این هست و آن نیست. 🔸 در متن خارج هرچه برویم وجود است. 🔸 ما در ، و در متن کشور وجود، چیزی ب نام ک از عالم و موجودات ب در برویم و ب یک چیزی برسیم ک اسمش را هیچ بگذاریم؛ این معنا ندارد. 📔شرح دروس معرفت نفس 🌹پست2⃣3⃣ 🌿استاد صمدی آملی ◀️نجم الدین🔰🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
🔸 کسانی هستند ک در بحث می کنند و علم کلام هم علمی است ک در مورد از ، ، ، و بحث می کند. 🔸 یعنی وجود. وجود یعنی واقعیت. واقعیت یعنی هستی. هستی و واقعیت یعنی حقیقت. از آن طرف، یعنی . عدم یعنی نفی. دیگر معنا ندارد ک بگوییم ثبوت و نفی مقابل هم اند. وجود و عدم مقابل هم نیستند. 🔸 ، غیر متناهی است. عالم هرگز محدود ب حدّی نمی شود. 🔸 بلافاصله ب ذهن می آید ک اگر هرچه ادراک می کنیم هستی است؛ پس چطور حرف از عدم می زنید؟ پس معلوم می شود ک را می کنید. آنوقت عدم چجوری ادراک می شود؟ هرچه ک ادراک می شود، است. عدم را هم ک ادراک می کنیم؛ پس عدم، هستی است؟ این ک می شود. 🔸 عدم اگر ادراک می شود، ب طفیل وجود است. ما فقط و از عدم می فهمیم. چیزی ب نام عدم نداریم. 🔸 همه، هستی است. هستی یعنی وجود. حقیقت. واقعیت. است ک گرداننده ی نظام است. 📔شرح دروس معرفت نفس 🌹پست3⃣3⃣ 🌿استاد صمدی آملی ◀️نجم الدین🔰🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
m2s1-025.mp3
5.14M
🎵 شرح کتاب معرفت نفس اثرماندگار علامه حسن زاده املی 👤شارح استاد صمدی آملی 🎤جلسه بیستم و پنجم از کتاب جلد دوم معرفت نفس🌹 🌿نجم الدین🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
🔸 است ک گرداننده ی نظام است. بلکه عین است. متن نظام است. خود ِ عالم است. خود کلمات نظام هستی همه یکپارچه حقیقت اند؛ آنهم یک حقیقت. ک همه، هستی است؛ ک: « قل هو الله أحد» این الله ِ احد، همان خدایی است ک « ألصمد » است؛ همه جا را پر کرده است. که: « قد ملأَ کُلُّ شَیءٍ نورُهُ » ک همه چیز را نور او پر کرده است. و هیچ جای خالی نمانده است. 🔸 تعمّدی ک در این درس هست اینست ک: بین حقیقت و موجودات نظام عالم، قائل نشویم. بلکه موجودات را عین بدانیم و را هم عین کلمات وجودی بدانیم. 🔸 ما چون از خردسالی با این انس داریم از عالم لذتی نمی بریم. 🔸 اگر انسان ب حقیقت، این دو کتاب تکوینی ( عالَم ) و کتاب تکوینی ( وجود خودش ) را ب دقت مطالعه فرماید، ب آنچه مورد اوست إن شاء الله می رسد. 🔸 اگر من و شما هم با همین عالَم، ب همین مقدار ظاهری خو کنیم؛ و انس بگیریم؛ و ب اسرار وجودی عالم و اسرار وجودی خودمان راه پیدا نکنیم؛ گویا ب اینکه ما هم یک هستیم. 🔸 اگر من و شما ک مُثبِت حقیقتیم؛ یعنی حقیقت را می کنیم؛ اگر به راه نیفتیم؛ و ب اسرار وجودی عالم و ب کلمات وجودی در نظام هستی خودمان آگاهی پیدا نکنیم؛ و آن لذت انسانی را نبریم؛ ما نیز یک قسمی از سوفسطی هستیم. لذا نتیجه ی بین حرف ما و آنها این می شود ک آنها فقط منکرند و ما فقط مُثبِتیم. 🔸 آقا دارند بحث را ب این مدار می کشانند ک آقا اگر جنابعالی می خواهی را رد بفرمایی؛ راهش این است ک شما هم از این عالم بهره ای داشته باشی و ببینیم شما از این عالم چه می خواهی؟ 📔شرح دروس معرفت نفس 🌹پست4⃣3⃣ 🌿استاد صمدی آملی ◀️نجم الدین🔰🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
🔸چون ما از دامان ب برخاسته ایم، این است ک ب عالم خو کرده ایم و هر کجا ک و با موجودات، خو کردن پیش آید، باعث می شود انسان از و ک باید از عالم ببرد بی بهره گردد. 🔸 اگر فرض کنیم ک ما نه ب صورت بلکه باشد، در کلمات وجودی عالم یکپارچه مات و مبهوت می شویم؛ چون با و با عبارات و مفاهیم آشنا نیستیم و ب تدریج هم با عالم خو نکرده ایم. یکپارچه مات و مبهوت، در متن خود حقیقت نظام هستی قرار می گیریم ک این ب لفظ و مفهوم در نمی آید و آن مقام شریف و است ک عظمت و بزرگی و هیبت عالم انسان را می گیرد ک مقام پیش می آید. 🔸 در هر امری، کردن موجب زوال لذت است. حتی در امور حسی و و و و همچنین در . 🔸 در هر کجا بیاید رخت بر می بندد. 🔸 عالم، غذای جان انسانی است. نظام هستی غذای جان ما هستند. اگر انسان با عالم ک غذای انسانی است عادت کند، و لذت اصلی غذا را از دست بدهد، دیگر از آن ب بعد نسبت ب عالم خوش بین نیست؛ نسبت ب خودش ک آدم است خوش بین نیست؛ نسبت ب موجودات و حقیقت عالم، خوش بینی ندارد؛ راه رهایی از اینهمه این است ک دوباره متولد شود. 🔸 انسان اگر می خواهد انسان باشد باید دوبار متولد شود و الا با یک بار تولد، انسان ب مقام انسانی نمی رسد. 📔شرح دروس معرفت نفس 🌹پست5⃣3⃣ 🌿استاد صمدی آملی ◀️نجم الدین🔰🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
m2s1-026.mp3
5.65M
🎵 شرح کتاب معرفت نفس اثرماندگار علامه حسن زاده املی 👤شارح استاد صمدی آملی 🎤جلسه بیستم و ششم از کتاب جلد دوم معرفت نفس🌹 🌿نجم الدین🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
نجم الدین
📗 #معرفی‌کتاب‌مفاتح‌الغیب 📕 #استادصمدی‌آملی 📝 @samad10001 👇👇👇👇👇👇
📣 👆👆 📕 اثر ب زبان عربی 📚موضوعات: این کتاب حاوی 11 مِفتح است⬇️ 1️⃣ : 🔺 فی تعریف الحکمة و العرفان و القرآن و فیه مشاهد: 👈 ألمشهد الأول ⬅️ إلی المشهد الثالث 2️⃣ : 🔺في مناهج الحکمة و الفلسفة 3️⃣ : 🔺 في مناهل العرفان 4️⃣ : 🔺 في مشارب القرآن 5️⃣ : 🔺 في التوحید في منهج الحکمة و مشهد العرفان و مشرب القرآن و الرّوایات و شؤونهما 👈 ألإشراق الأوّل ⬅️ إلی الإشراق الخامس 6️⃣ : 🔺 في أهل الله و الموحّد الحقیقی و فیه جذباتٌ 👈 ألجذبة الأولی ⬅️ إلی الجذبة الرّابعة 7️⃣ : 🔺 في معرفة النّفس الإنسانیّة و فیه مقدمة و أبواب 👈 ألباب الأول ⬅️ إلی الباب السّادس 8️⃣ : 🔺 في معرفة النّفس الإنسانیّة و ما یتعلّق بها 👈 ألمشهد الأوّل ⬅️ إلی المشهد الخامس 9️⃣ : 🔺 في مراتب الطّهارة و الغایة القصوی فیها 🔟 : 🔺 في الرّیاضة و السّیر و السّلوک و درجات السّالکین و فیه ریاضٌ 👈 ألرّوضة الأول ⬅️ إلی الرّوضة الخامسة 1️⃣1️⃣ : 🔺 في البرامج العملیّة 🔏 ________ ✅ ادمین کانال در ایتا تصمیم دارد إن شاء الله بزودی برخی از مطالب این کتاب را ترجمه و بارگزاری نماید. 🔅لعلّ الله یحدث بعد ذلک أمراً🔅 🍁 @samad10001
💌 قرآن را چگونه قرائت کنیم؟ 💟 📗 🌿نجم الدین🔰🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
🔰محو نشانه‌های علویون توسط فرزندان امروز سقیفه 📆 8 شوال مصادف با 🏴ویرانی قبور ائمه‌ی بقیع علیهم السلام🏴 ✍️در این روز در سال 1343 و نیز در 1344ق قبور ائمه‌ی بقیع علیهم السلام و نیز قبر حضرت حمزه علیه السلام در اُحد به دست وهابیّون تخریب شد. (1) علّت و انگیزه ی تخریب این قبور مطهّر در کتب مختلفی که بر رد عقائد ضالّه‌ی وهابیت تألیف شده، بیان گردیده است. آنان اضافه بر قبور مطهّر ائمه‌ی معصومین علیهم السلام، دیگر قبور را هم تخریب نمودند که عبارتند از : 🔶قبر منسوب به فاطمه زهرا علیها السلام، 🔶قبر مطهّر فاطمه بنت أسد علیهما السلام مادر امیر المؤمنین علیه السلام، 🔶قبر مطهر حضرت امّ البنین علیها السلام، 🔶قبر ابراهیم پسر پیامبر صلّی الله علیه و آله، 🔶قبر اسماعیل فرزند حضرت صادق علیه السلام، 🔶قبر دختر خواندگان پیامبر صلّی الله علیه و آله، 🔶قبر حلیمه سعدیه دایه پیامبر صلّی الله علیه و آله 🔶قبور شهدای زمان پیامبر صلّی الله علیه و آله. وهابیان در سال 1343 هـ در مکّه گنبدهای : 🔶قبر حضرت عبدالمطّلب علیه السلام، 🔶قبر حضرت ابی طالب علیه السلام، 🔶قبر حضرت خدیجه علیها السلام، 🔶منزل زادگاه پیامبر صلّی الله علیه و آله 🔶منزل زادگاه فاطمه زهرا علیها السلام 🔶«خیزران» عبادتگاه سرّی پیامبر صلّی الله علیه و آله را با خاک یکسان نمودند. 🔶در جدّه نیز قبر حوّا و دیگر قبور را تخریب کردند. در مدینه گنبد نبوی را به توپ بستند، ولی از ترس مسلمانان قبر شریف را تخریب نکردند. در شوال 1343 با تخریب قبور مطهّر ائمه‌ی بقیع علیهم السلام اشیاء نفیس و با ارزش آن قبور مطهّر را به یغما بُردند. 🔶قبر حضرت حمزه علیه السلام و شهدای اُحد را با خاک یکسان کردند، 🔶 گنبد و مرقد حضرت عبدالله پدر پیامبر 🔶گنبد و مرقد آمنه مادر پیامبر صلّی الله علیه و آله، 🔶قبر اسماعیل پسر حضرت صادق علیه السلام و دیگر قبور را هم خراب کردند. 🔶در همان سال به کربلای معلّی حمله کردند، و ضریح مطهّر را کندند و جواهرات و اشیاء نفیس حرم مطهّر را که اکثراً از هدایای سلاطین و بسیار ارزشمند و گرانبها بود، غارت کردند و قریب به 7000 نفر از علما، فضلا و سادات و مردم را کشتند. سپس به سمت نجف رفتند که موفّق به غارت نشدند و شکست خورده بر گشتند. (2) 🔰لعنةالله علی القوم الظالمین 📔مستدرک سفینة البحار 📔کشف الارتیاب 🌿نجم الدین🔰🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
🔸 برای اینکه به کمالاتِ انسانی برسیم که به تعبیر شریفِ حضرت آقا در پایانِ درس ششم، چیزهائی عایدمان شود و ان شاءالله بر جانِ ما تجلّی پیدا کند، 🔸 لازمه اش این است که یک دومی هم داشته باشیم؛ 🔸 که این تولد و ولادتِ دوّمی را آقا چنین تعبیر می فرمایند که «اینک از بدرآئیم»؛ 🔸 که این تولّدِ دوّمی، همان خروجِ از عادت است‌، از عادت در آمدن است، از عادت متولد شدن است که 🔸 رَحم یک رَحِمی است که ما الان در این رَحم هستیم و باید از رحِمِ طبیعت زاییده شویم، و از این رَحِم خارج شویم و در بیفتیم که 🔸اگر عوالِمِ وجودی داشته باشد، هر برای ، رحِم است؛ 🔸نشئه طبیعت رحِم است و باید از این رحِم زاییده شویم و از این عادات طبیعی در بیاییم، از این خُلق و در بیاییم و به نشئه ماوراء طبیعت که عالمِ انسانی ست قدم بگذاریم، 🔸منتها اکثری قریب به اتّفاقِ مردم باید حتماً با مرگِ طبیعی بمیرند تا متولّد شوند. 📔شرح دروس معرفت نفس 🌹پست6⃣3⃣ 🌿استاد صمدی آملی 🌿نجم الدین🔰🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
🔸 اکثریت با اخترامي متولْد مي شوند و از اين عالَم بدر مي روند كه البته اين تولّد هُنر نيست! 🔸 آن تولّْدِ ثاني به این معني كه بايد در آسمان و زمين وارد شود، این تولد (با ) معلوم نيست كه شامل آن حقيقت (تولد ثانی) بشود يا خير، امّا چشم باز مي كند و مي بيند عجب! آنچه را كه تا الان در اين رحِمِ طبيعت با آن خو كرده بود و با آن داشت و خيال مي كرد كه زندگي انسانيِ اوست، در مي يابد و مي چشد كه خير اينطور نبوده است و بايد از اينها بدر مي آمد. 🔸 حالا در وقتی که هست و با آن خو کرده است و با خو كرده است، حواسش نيست، گوش هم به حرفِ ديگران نمي دهد و خودش هم كه نيافته است تا از عادت بيرون رود، بعد وقتي به مرگِ طبيعي متعارف (در اثرِ تصادف يا بيماري و ...) از دنيا مي رود، وقتی که از اینجا در رفت، مي بيند كه شده است! حالا به فكرِ خود مي افتد كه چه كار كند تا به كمالاتِ وجودي برسد، 🔸به او گفته مي شود داريم، باید تن به اين تكامل بدهي، اما آن تكامل سخت است، آن تكامل مشكل است که از آن به بعد تکامل برزخی افراد شروع می شود! 🔸 تكامل برزخي مربوط به ناقصين ( یعنی آنهائي كه از نشئه طبيعت زاییده شده اند اما سقط شده اند؛ ناقص هستند و كمالاتِ وجودي ندارند؛ خودشان را خوب نساختند؛ جان را ضايع كردند) است و آنجا مي شوند. 📔شرح دروس معرفت نفس 🌹پست7⃣3⃣ 🌿استاد صمدی آملی ◀️نجم الدین🔰🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0