الهی، شکرت که اقتضای عین ثابت حسن، اغتذای از مادبۀ محمّد و ال محمّد است.
الهی، شکرت که از پستان ایمان و طهارت و تقوی شیر خورده ام.
الهی، چه جویم که غایت نشان از تو بی نشانی است، و چه گویم که نهایت عرفان به تو سرگردانی است.
الهی، حسن بسیاری از جنازه های زنده را می بیند و می گوید: «الحمد لله الذی لم یجعلنی من السواد المخترم».
الهی، قران و انسان عرفان و برهان یکی اند و از هم جدایی ندارند، حسن را تاحد جمعی ده!
الهی، سین را در دل حسن نهاده ای، یاسین را هم در دل حسن نِه!
الهی، خوشا به حال کسانی که عبادت محبانه دارند!
الهی، «سبحانک و تعالیت»، قطرۀ ماء مهین را چه منیّتی و چه مُنیتی؟
الهی، به عزّت جمال اسم عزیز جمیلت، حُسن صنیع شمایل حسنت را از مشایل مُثله مصون بدار و ان گوهری را که اول بار به (نفختُ فیهِ- حجر/۲۹) بدو عطا فرموده ای هم امل بار به (الله یتوفی الانفس- زمر/۴۲) مقبوض و متوفا بدار.
الهی، از توبه هایم توبه کردم.
الهی، انچه حسن خواست نکو شد که نشد.
الهی، این ادم نماها که از خوردن گوشت برّۀ گوسفند تا بدین اندازه درّنده اند، اگر گوشت گرگر و پلنگ را بر انان حلال می فرمودی چه می شدند؟!
الهی، راز دل با تو چه گویم که تو خود راز دلی
دانه و لانه بال و پر و پرواز دلی
الهی، همه تو را خوانند: قمری به قوقو، پوپک به پوپو، فاخته به کوکو، حسن به هوهو.
الهی، به رحمت رحمانیّه ات نطقم داده ای، به رحمت رحیمیّه ات سکوتم ده!
الهی، حاصل کار و کوششم این شده است که از غفلت به در امده ام و در حیرت افتاده ام.
الهی، شکرت که موت اخترامی دامن گیرم نشده است.
الهی، شکرت که حسنت هم مشمول موهبت (و انّی عُذتُ بربّی و ربّکم ان ترجمون- دخان/۲۰) شده است.
الهی، شکرت که ندای (یا ایّتها النفس المطمئنه- فجر/۲۷) را لبّیک می گویم.
الهی، شکرت که بر قدم لقمان و ایّوبی مشهد و یعقوبی مشربم.
الهی، شکرت که به زیارت حقیقت طلعت دل ارای کتابت تشرّف یافته ام.
الهی، شکرت که در این شهرالله ۱۴۱۴ ه . ق . پیش از لیلهالجَوائز به جایزه رسیده ام.
الهی، شکرت که فهم خطاب محمدی روزی ام شده است.
الهی، شکرت که همۀ نقش ها بر اب شد و کثرتی که حجاب بود سراب شد.
الهی، شکرت که حسن مجذوب نظام احسن وجود است.
الهی، شکرت که عقل و دینم دستم را بسته اند.
الهی، شکرت که حسن زمینی احسن اسمانی شده است.
الهی، حسن روزگاری غرق در کتاب تکوینی و تدوینی است و هنوز در فهم یک حرف، طرفی نبسته است.
الهی، نبیّ تو خاتم الانبیاء صلی الله علیه و اله فرمود: «کل اسم من اسماء الله اعظم»، و ولیّ تو صادق ال محمد علیه السلام فرمود: «انّ اه، اسمٌ مِن اسماء الله»، حسن را از همه اسم اعظم بیشمارت فقط یک اسم اعظم «اه» است که جز اه در بساط ندارد.
الهی، شکرت که طعمه و لقمۀ من از مادبه ات قران کریم است.
الهی، حسن، مفت پیر شده است.
الهی، شکرت که هر کتابی را می خوانم، کتاب وجود خودم را می خوانم.
الهی، شکرت که زنگ تفریح من گشت و گذار در کتب و دفاتر علمی و تماشای انهاست چنانکه ولیّ تو امام علی وصیّ علیه السلام فرمود: «الکتبُ بساطین العلما».
التماس دعا از همه عزیزان
بخصوص دعا برای همه مریض ها که روی تخت های بیمارستان بستری هستند
فراموش نشود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 #توصیه های خاص
⌛️زمان: ۰۰:۲۵دقیقه
👤علامه حسن زاده آملی ره
___
✅شرح کتب علامه حسن زاده آملی ره
https://eitaa.com/joinchat/3273981962C171d4d16f3
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 #توصیه های خاص
⌛️زمان: ۰۰:۳۷دقیقه
👤علامه حسن زاده آملی ره
___
✅شرح کتب علامه حسن زاده آملی ره
https://eitaa.com/joinchat/3273981962C171d4d16f3
✍علامه حسن زاده آملی
✅در مورد شب قدر
🔸 بيش از يك سال در روايات ليلة القدر زحمت كشيدم و آنها را از جوامع روايى فريقين جمع آورى كرده ام، و در فهم آنها بسيار فكر نموده ام، ولى آن نكته كه اصل بود ناگفته بماند و مشكل حل نشده بود؛ مثلا با خود مى انديشيدم كه شبى در #هند كه مشرقى ايران است، شب بيست و سوم ماه مبارك رمضان و شب قدر بوده باشد و شب قبل آن در تهران، پس ليلة القدر واقعى كدام شب است كه إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ؟
🔸به حضور استاد آية اللّه حاج شيخ محمّد تقى آملى رسيدم و كارم را درباره ليلة القدر بديشان ارائه دادم، و در فهم ليلة القدر ابراز حاجت نمودم و از ايشان مدد خواستم. در جوابم فرمودند: در آن روايتى كه امام صادق، جدّه اش #فاطمه_زهراء را ليلة القدر خوانده است دقّت كنيد. من اين حديث را در جوامع روايى نديده بودم، از اشارت استاد آملى حالت هيمانى شگفت به من روى آورد. نخستين بار همين معنى كه تازگى به عرض رسانده ام به ذهنم آمد، تا حديث را در تفسير #فرات_كوفى يافتم و از تدبّر در آن فيض فيّاض على الإطلاق فائض شده است ففاض ثم فاض.
📔هزار و يك كلمه، ج6، ص: 42
_________________________
✅شرح کتب علامه حسن زاده آملی ره
https://eitaa.com/joinchat/3273981962C171d4d16f3
✍استاد صمدی آملی:
✅یازده قرآن ناطق و ليلة القدر فاطمی
🔸یازده قرآن ناطق در ليلة القدر فاطمی تنزل نموده است
نزول يازده قرآن ناطق در آن يك ليلة القدر است صادق
مراد از (يك ليلة القدر) وجود ذيجود #فاطمه زهرا، حقيقت ام الكتاب است كه از او يازده قرآن ناطق و حجة الله نازل شده است، لذا حضرت زجاجة الوحى و ثمرة النبوة، #فاطمة العارفة بالاشياء را (اءم الائمه ) ناميده اند.
در بيت پنجاه و چهارم گفته آمد كه فاطمه ليلة القدر است كه متن حديث شريف فرات كوفى از امام صادق عليه السلام به شعر در آمده بود كه حضرت صادق آل محمد صلى الله عليه و آله و سلم جده اش را #ليلة القدر معرفى فرمود.
چرا حضرت صديقه - سلام الله عليها - ليلة القدر نباشد و حال آنكه يازده قرآن ناطق در اين ليله نازل شده است، پس فاطمه عليه السلام ليلة القدر يازده قرآن ناطق است.
📔جلد دوم شرح دفتر دل
______________________
✅شرح کتب علامه حسن زاده آملی ره
https://eitaa.com/joinchat/3273981962C171d4d16f3
✍استاد صمدی آملی
✅فاطمه زهرا لیله قدر است
🔸حقيقت امر اين است كه حديث مذكور و نظاير آن براى بيان عظمت سعه وجودى انسان و شرح صدر او است كه آخذ و حامل قرآن است و اينكه انسان بالفعل همان قرآن و عرفان و برهان است.
فاطمه زهرا و حوراى انسى، مظهر نفس كل و صورت آن است و تنها صنع الهى بود كه در كارخانه وجودى نورى حضرتش يازده انسان الهى به فعليت كه يازده قرآن ناطقه اند، صنعتگرى شده اند.
فهى كشجرة طيبة اصلها ثابت و فرعها فى السماء تؤ تى اءكلها كل حين باذن ربها؛ نساؤ كم حرث لكم ؛ اءفراءيتم ما تحرثون اءانتم تزرعونه اءم نحن الزارعون ؛ هو الذى يصوركم فى الارحام كيف يشاء؛ و وصينا الانسان بوالديه احسانا حملته اءمه كرها و وضعته كرها.
آن كه گفته شد فاطمه ليلة القدر است، به حديث از جناب سيد بن طاووس در فلاح السائل در تعقيب نماز ظهر كه از جناب صديقه نقل كرده است را از فص حكمة عصمتية فى كلمة #فاطمية مولاى مكرمم گوش جان بسپار:
ثم اءعلم اءن القلب الذى هو خزينة الايات القرآنية بحقائقها و بطونها فهو ليلة القدر، و قد قالت زجاجة الوحى و ثمرة النبوة فاطمة العارفة بالاشياء: (الحمد لله الذى بنعمته بلغت ما بلغت ما العلم به و العمل له و الرغبة اليه و الطاعة لامره. و الحمد لله الذى لم يجلعنى جاهدة لشى ء من كتابه و لا متحيرة فى شى ء من امره. و الحمد لله الذى هدانى اليلة القدر دينه و لم يجعلنى اءعبد شيئا غيره ... فاعمل رويتك فى قولها: (لم يجلعنى جاهدة لشى ء من كتابه ) و قد روى عن النبى (صلى الله عليه و آله و سلم ): (ما من حرف من حروف القرآن الا و له سبعون الف معنى ) و من الاثر المقدم من اءن ((من عرف فاطمة حق معرفتها فقد ادرك ليلة القدر.)) و كما ان درة التوحيد و وديعة المصطفى فاطمة سلام الله عليها كانت ليلة القدر و يوم الله كانت الكون الجامع و صاحب القلب ايضا لان كل انسان كامل كذلك. و الانسان انما يكون صاحب القلب اذا تجلى له الغيب و انكشف له السر و ظهرت عنده حقيقة الامر و تحقق بالانوار الالهية و تقلب فى الاطوار الربوبية لان المرتبة القلبية هى الولادة الثانية المشار اليها بقول نبى الله عيسى روح الله (عليه السلام ): ((لن يلج ملكوت السموات و الارض من لم يولد مرتين .
🔸پس بدان قلبى كه گنجينه حقايق و بطون آيات قرآنى است ليلة القدر است و زجاجه وحى و ثمره نبوت، فاطمه داناى حقايق اشياء چنين فرمود:
🔸ستايش خداى را كه به نعمت وى به شرف علم و عمل بدين پايه رسيدم و به وى رغبت كردم و طاعت امر او نمودم. ستايش خداى را كه مرا منكر امرى از كتابش قرار نداده و در هيچ حقيقتى از امر كتاب مرا سرگردان ننموده است . و ستايش خداى را كه مرا به دينش هدايت كرد و مرا كسى قرار نداد كه غير او را عبادت كنم ))...
📔جلد دوم شرح دفتر دل
______________________
✅شرح کتب علامه حسن زاده آملی ره
https://eitaa.com/joinchat/3273981962C171d4d16f3
✍استاد صمدی آملی
✅یکی از معانی باطنی لیله قدر
🔸یکی از معانی باطنی لیله قدر (فاطمه زهرا)
🔸در حدود بيست و پنج سال قبل ، در فرخنده روزى ، به محضر مبارك عَلَمَ عِلْم و طَوْدِ تحقيق ، حِبْرِ فاخر و بحر زاخر، آيت حق ، استاد بزرگوار جناب حاج شيخ محمد تقى آملى - كساه الله جلابيت رضوانه - تشرف حاصل كرده بودم. در آن اوان در ليلة القدر تحقيق مى نمودم، و به نوشتن رساله اى در ليلة القدر اشتغال داشتم، و مطالبى بسيار در اين موضوع جمع آورى كرده بودم. به همين مناسبت از ليلة القدر سخن به ميان آوردم و نظر شريفش را در ميان آن استفسار نمودم. از جمله اشاراتى كه برايم بشارت بوده است مبذول داشتند اينكه فرمودند: به بيان امام صادق عليه السلام كه جده اش صديقه طاهر - سلام الله عليها - را ليلة القدر خوانده است و ليلة القدر را به آن جناب تفسير فرموده است، دقت و تدبر نماييد.
🔸پس از آن براى تحصيل حديث فحص بسيار كرده ايم تا به ادراك آن در تفسير شريف فرات كوفى - رضوان الله تعالى عليه - كه حامل اسرار ولايت است توفيق يافته ايم و صورت آن اين است:
🔸فرات قال حدثنا محمد بن القاسم بن عبيد معنعنا عن ابى عبدالله عليه السلام قال: انا انزلناه فى ليلة القدر، الليلة فاطمة و القدر الله، فمن عرف فاطمة حق معرفتها فقد ادرك ليلة القدر، و انما سميت فاطمة لان الخلق فطموا عن معرفتها، او معرفتها الشك من ابى القاسم. قوله و ما ادريك ما ليلة القدر ليلة القدر خير من الف شهر يعنى خير من الف مومن و هى اءم المومنين. تنزل الملائكة و الروح فيها، و الملائكة المومنون الذى يملكون علم آل محمد (صلى الله عليه و آله و سلم ) و الروح القدس هى فاطمة . باذن ربهم من كل اءمر سلام هى حتى مطلع الفجر يعنى حتى يخرج القائم .
🔸در حديث شريف ، حضرت امام صادق عليه السلام جده اش، حضرت صديقه طاهره فاطمه زهرا، را ليلة القدر معرفى فرمود. چرا حضرت صديقه - سلام الله عليها - ليلة القدر نباشد، و حال آنكه يازده قرآن ناطق در اين ليله نازل شده است ؟ حديث ياد شده خيلى بلند و متضمن مباحثى عرشى است ...
انسان به فعليت رسيده قرآن ناطق است ؛ و امام صادق عليه السلام فرمود: من عرف فاطمه حق معرفتها فقد ادرك ليلة القدر.
مبانى عقلى و نقلى داريم كه منازل سير حبى وجود، در قوس نزول، معبر به ليل و ليالى است؛ چنانكه در معارج ظهور صعودى، به يوم و ايام بعضى از ليالى ليالى قدرند، و بعضى از ايام ايام الله. از اين اشارت در (انا انزلنا فى ليلة القدر) و در حديث مذكور و نظائر آنها تدبر بفرما اقرا وارق ).
اين فاطمه عليها السلام كه ليلة القدر يازده كلام الله ناطق است، كه امام صادق فرمود: كسى حق معرفت به آن حضرت پيدا كند، يعنى بدرستى او را بشناسد، ليلة القدر را ادراك كرده است. چه مرد و چه زن بايد خودش را تزكيه نمايد و حلقه بندگى در گوش كند. فيض حق وقف خاص كسى نيست ؛ به قول شيرين حكيم ابوالقاسم فردوسى:
🔹فريدون فرخ فرشته نبود
🔹به مشك و به عنبر سرشته نبود
🔹به داد و دهش يافت آن نيكويى
🔹تو داد و دهش كن فريدون تويى
📔رساله انسان و قرآن
📔شرح دفتر دل
______________________
✅شرح کتب علامه حسن زاده آملی ره
https://eitaa.com/joinchat/3273981962C171d4d16f3
12.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 #نظریات_حضرت علامه در مورد استاد صمدی آملی
⌛️زمان: ۰۴:۲۴دقیقه
👤علامه حسن زاده آملی ره
___
✅شرح کتب علامه حسن زاده آملی ره
https://eitaa.com/joinchat/3273981962C171d4d16f3
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 #شیرینی_مناجات
مرحوم علامه استاد حسن زاده آملی رضوان الله علیه:
فکر کردین خدا به هرکسی شیرینی مناجات رو میده؟ خیال کردین هرکسی توفیق سحرخیزی پیدا میکنه؟ هر کسی توفیق تلاوت قرآن پیدا میکنه؟اینطور نیست آقا.
👤علامه حسن زاده آملی ره
______________________
✅شرح کتب علامه حسن زاده آملی ره
https://eitaa.com/joinchat/3273981962C171d4d16f3
✅ #دستور_العمل
🔸مرحوم مهدی سمندری نجف آبادی در صفحه 173 از کتاب عرشی اسرارالصلاة یا معراج عشق می نویسند:
(اما دستور حضرت استادمان جناب آقای حسن زاده آملی روحی فداه این است که شبانه روز یکبار در ساعت معین چهارصد مرتبه ذکر #یونسی را در سجده بخوانید. در آغاز کار #چهل روز پی در پی و بعد برای هممیشه و به طور مداوم آن را داشته باشید.
این عبدالله گوید: بهتر است در شب و در ساعت معین تنها باشد و توجه کند که چه میگوید و با که می گوید؟
نکته: انجام این دستور با این کیفیت باید زیر نظر استاد باشد.
___
✅شرح کتب علامه حسن زاده آملی ره
https://eitaa.com/joinchat/3273981962C171d4d16f3
شرح کتب علامه حسن زاده آملی
✅ #دستور_العمل 🔸مرحوم مهدی سمندری نجف آبادی در صفحه 173 از کتاب عرشی اسرارالصلاة یا معراج عشق می نو
✅جود خداوند و دعاى بندگان
🔸چون خداى متعال جواد است گدا مىخواهد پس جود او ما را هر آن در هر عالم دعوت مىكند كه ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ (غافر: 60)
و آن عارف چه خوش گفت:
اللّه يغضب ان تركت سؤاله
و سليل آدم حين يسئل يغضب
🔸مخفى نيست كه دعا يكى از شروط و معدّات حصول استعداد و قابليت است براى گرفتن جان انوار عالم ملكوت را (كه حقايق علميه و معارف حقه الهيه است) و هيچ كس سؤالى نكرد و دعايى نكرد مگر اينكه چيزى عايد او شد
يعنى كسى اللّه نگفت كه لبيك نشنود و اگر به آن مقصود خاصش در هنگام دعا، نرسيد و بدان نايل نشد، بهتر از آن، كه توجه به عالم قدس و نايل شدن به وجدان استعداد است براى او حاصل شد
🔸لذا ائمه ما عليهم السلام فرمودند: هر وقت دعا كردى و سؤال نمودى دست بر روى خود بكش. اشاره به اينكه بدان گرفتى و عطيه او را بر چشم خود نه و هيچ دعا و سؤالى نمىشود مگر اينكه خواهنده علاوه بر يافتن عطيه قابليت و قرب، آماده براى كسب فيض بيشتر شد اين خداى متعال است كه عطيه او مقدمه عطاياى بيشترى است
🔸پس هر كس آن چه را يافت از دو جهت سرور به او دست مىدهد.
يكى از آن روى كه نقدا گر چه در ما وراء طبيعت آن نيست زيرا آن ظرف زمان است و عالم ما وراى طبيعت فوق زمان و مكان و مجرد از آن دو، ولى به ضيق لفظ و كمى ألفاظ اين چنين تعبير كرديم.
عطيهاى گرفت و ديگر اينكه همين عطيه بشير اوست، كه مژده به نزول بركات ديگر و عطاياى بيشتر مىدهد
و گويا عارف نامور جناب مجدود بن آدم سنائى غزنوى به اين نكته اشاره دارد كه:
عارفان هر دمى دو عيد كنند
عنكبوتان مگس قديد كنند
📔 #ممدالهمم_در_شرح_فصوص_الحکم
✍حضرت علامه حسن زاده ی آملی
_________________________
✅شرح کتب علامه حسن زاده آملی ره
https://eitaa.com/joinchat/3273981962C171d4d16f3