eitaa logo
شرح کتب علامه حسن زاده آملی
8.1هزار دنبال‌کننده
502 عکس
158 ویدیو
10 فایل
⭐کپی فقط با ذکر منبع جایز است🌟 🏡شرح کتب نامه ها اندیشه ها خاطرات پیام‌ها معرفی شاگردها علامه حسن زاده آملی ره تبلیغات https://eitaa.com/joinchat/3841065622Cd7e4318d12
مشاهده در ایتا
دانلود
الهی، شکرت که فهم بسیار چیزها را به حسن عطا فرموده ای و دهنش را بسته ای. الهی، شکرت که دی دلیل بر اثبات خالق طلب می کردم و امروز دلیل بر اثبات خلق می خواهم. « کیفَ یُستَدِلّ علیکَ بِما هوَ فی وجودهِ مفتقرٌ الیک.» الهی، ظاهرم را چون باطن مخلصان گردان و باطنم را چون ظاهر مراعیان! الهی، در شگفتم که با نادانی اندوهگینم و با دانایی اندوهگین تر. الهی، شکرت که از انچه در سر دارم اگر از سر گذارم سرِ دارم، و اگر نگذارم سردارم. الهی، در راهم و به همراه درد و اهم، اهم ده و راهم ده! الهی، شکرت که حسن تا کنون شاکر و حامد بود و اکنون شکر و حمد شد. الهی، به قدر معرفتم تو را پرستش می کنم، که به وفق اقتضای عین ثابت، زمین شوره نبود مثل نابت. الهی، ادمِ شب کور کجا و عبد شکور کجا؟ که شب کور شکور نباشد. الهی، حسن زاده ادم زاده است، چگونه دعوی بی گناهی کند. الهی، اگر مُذنب نباشد غفّار کیست، و اگر قبیح نباشد ستّار کیست؟ الهی، همه کار تو را می کنند و حسنت هم بیکار نیست. الهی، خروس را در شب خروش باشد و حسن خاموش باشد! الهی، اگر الفاظم نارساست، داستان سنگ تراش و شبان موسی است. الهی، حسن که از شنیدن یک ندای «التوحیدُ ان تَنسی غیرالله» این همه ابتهاج دارد، ابتهاجِ خاتم گیرندۀ قران چه حد است، و خود ابتهاج تو چون است. الهی، به ابتهاج خودت و به ابتهاج خاتمت، ابتهاج حسن و دیگر نفوس و الهه ات مزید گردان و وعدۀ حق «لَدینا مَزید» ات را در حقّشان اکید فرما! الهی، می دانم که می دانی، اما چگونه می دانی خودت می دانی. (الا یَعلَمُ مَن خَلَقَ و هُوَ اللطیفُ الخَبیر- ملک/۱۴٫) الهی، اگر گویم سگ کوی توام، از روی سگ اصحاب کهف شرمنده ام. الهی، مسّ سگ اصحاب کهف بی طهارت روا نبود، و حسن را طهارت نباشد؟! الهی، شنیدم که فرمودی: چه کنم با مشتی خاک مگر بیامرزم. الهی، شکرت که اگر شاهدان اسمانی از حسن باخبر باشند، سهیل اهلا و سهلا گوید، و کفَّ الخَضیب کف بر کف زند، و زهره چنگ در چنگ. الهی، سعود برزخی ام را اعتلای عقلانی ارتقا ده! الهی، به وحدتت خلوتم ده و به کثرتت وحدتم! الهی، اگر من بنده نیستم، تو که مولای من هستی. الهی، «یا احکمَ الحاکمین و یا میسَرَ کُلَّ اسیر!» الهی، حکم محکم «کلّ میسرٍ لِما خلق له» بر حسن حاکم است؛ حکم انچه تو فرمایی محض لطف است. الهی، خوشا به حال کسانی که نه غم بز دارند و نه غم بزغاله! الهی، از سرّ دل نشینت لب دوختم، و از شرّ اتشینم سوختم. الهی، انچه از کلام تو نیوشیدم در خروشم، و انچه از جام تو نوشیدم در جوشم، با این همه جوش و خروشم خاموشم، به امید ان که دم به دم نیوشم و نوشم. الهی، حسن را همین فخر بس که مقام واقعی حلقه به گوشی ابدی، از چون تو سلطان حقیقی سرمدی دارد. الهی، دلی همدم با اه و انین است، و دلی همچون تنوراتشین است، و دلی چون کورۀ اهنگران است، و دلی چون قلۀ اتش فشان است؛ وای بر حسن اگر دلش افسرده و سرد چون یخ باشد و پابند به مبرز و مطبخ! الهی، در سجده بر شاکلۀ کوه هو هستم، این مصدوق را مصداق (کلُّ یَعمَلُ علی شاکلتِه-اسراء/۸۴) قرار ده! الهی، از پیمبرانی چیزها اموختم: از حضرت نوح نجی الله: (فَفِرّوا الی الله- ذاریات/۵۰)، و از حضرت یعقوب اسرائیل الله: (انّما اشکوا بَثّی و حُزنی الی الله- یوسف/۸۶٫) الهی، حسن تویی، و حسن حسن نماست. الهی، اگر بهشت شیرین است، بهشت افرین شیرین تر است. الهی، حقیقت حدیث برزخی رؤیایم را که قال رسول الله صل الله علیه و اله و سلم: «معرفه حکمه متن المعارف»، مرزوقم بفرما! الهی، گاه گاهی می نمایی و می ربایی، نمودنت چه دلنشین است و ربودنت چه شیرین. الهی، انکه درد دارد اه و ناله دارد، شیرینتر اینکه سفیر صادقت فرمود: «انَّ اه اسمٌ مِن اسماء الله تعالی، و اذا قال المریض: اه: اه، فقد استغاث بالله»، حسن از ملت ابراهیم اوّاب است، اه،اه. الهی، سفیر کبیرت فرمود: «المؤمنُ مِراهُ المؤمن.» اگر من مؤمنم تو هم مؤمنی، چه اخر حشرم گواه است که (هو الله الذی لا اله الا هو الملک القدّوس السلام المؤمن المهیمن العزیزالجبّار المتکبّر- حشر/۲۳٫) الهی، من از گدایان سمج، درس گدایی اموختم. الهی، شکرت که حسنت را سمَت نون وقایه داده ای، که حسن افرین و حسن، وقایۀ یکدیگرند. «سبحانک اللهم انت اهل التقوی»، که فرموده ای: (ان تتّقواالله یجعل لکم فرقانا- انفال/۲۹٫) الهی، نماینده ات فرمود: «القلبُ حرَمُ الله»؛ حرَمت را حفظ بفرما! الهی، «لک الحمد»، که حسن را با شاهدان اسمانی اشنا کرده ای و اطلس بی نقش نفسش را قبّۀ زرقاء. الهی، اگر مردم لذت علم را بدانند، کجا اهل علم را سر اسوده و وقت فراق خواهد بود.
الهی، هر کس به حسن حرفی اموخت، تو از وی راضی باش و او را از وی راضی بدار! الهی، «یا قابض و یا باسط!» جزر بحر، مد را در پی دارد، و محاق قمر، بدر را، و ادبار فلک و عقل، اقبال را، و قوس نزول، صعود را؛ قلب حسن در قبض است و امیدوار بسط است. الهی، از قبض شاکی نیستم، که در مصحف عزیزت قبض را بر بسط مقدم داشته ای: (والله یقبض و یبسط و الیه ترجعون- بقره/۲۴۵) فرموده ای، و نمایندگانت در مناجات ها به تاسّی کلامت «یا قابض و یا باسط» گفته اند. الهی، حسن در قبض، صابر است، که قبض و قضا و جمع و قران با همند، و بسط و قدر و فصل و فرقان با هم. اگر یوم الجمع نباشد یوم الفصلی کدام است؛ و اگر قضا نباشد قدر کدام، و اگر قران نباشد فرقان کدام، و اگر قبض نباشد بسط کدام. الهی، اگر جز این در، در دیگر است نشان بده! الهی، کسانی که دیرتر گرفته اند پخته تر و قوی تر شده اند. حسن خام است ولطف انچه تو فرمایی. الهی، عینم را چون علمش بی عیب و شین بدار! الهی، تا تو لبیک نگویی، کجا من الهی گویم. الهی، معنا رساست و ورای این الفاظ نارواست؛ ما را به الفاظ ناروای ما مگیر! الهی، انکه از مرگ می ترسد از خودش می ترسد. الهی، شکرت که یک زمینی اسمانی شد. الهی، بسیار ما اندک است و اندک تو بسیار، و فرموده ای: گرچه بسیار تو بود اندک ز اندکت می دهند بسیارت. الهی، عارف را به مفتاح بسم الله، مقام «کُن» عطا کنی، که با«کُن» هر چه خواهی کنی کن. با این جاهل بی مقام هر چه خواهی کنی کن که ان کلید دارد و این کلید دارد. الهی، همۀ الفاظ یونانیان یک سوی و اسم عالم به لفظ قوس موس یک سوی. الهی، ابلیس رجیم را بلاواسطه خطاب کنی، و انسان کامل را من وراء حجاب، که نه ان ایت قرب است و نه این رایت بُعد. الهی، شکرت که از افکار رهزن عاصمم بوده ای. الهی، دل چگونه کالایی است که شکستۀ ان را خریداری و فرموده ای: «پیش دلشکسته ام». الهی، اگر یک بار دلم را بشکنی، از من چه بشکن بشکنی. الهی، ان که دنبال درک مقام است، غافل است که مقام در ترک مقام است. حسن را در مقامش مقیم و مستقسم بدار! الهی، با ستّاری و غفران جزا خواستن کفران است. الهی، همنشین از همنشین رنگ می گیرد. خوشا انکه با تو همنشین است! (سِبقه الله و مَن احسن من الله سبقه- بقره/۱۳۸) الهی، از جهنم بُعد و حرمان از درک حقایق، رهاییم ده! الهی، لذت ترک لذت را در کامم لذیذتر گردان! الهی، حسنت کودک زبان نفهم بهانه گیر است، با هزار (لن ترانی- اعراف/۱۴۳)، (ارنی-اعراف/۱۴۳)گوست. الهی، چگونه از عهدۀ شکرت برایم که روزی با کتاب موش و گربۀ عبید زاکان فرحان بودم و امروز به تلاوت ایات قران الرحمن. الهی، مجاز ما را تبدیل به حقیقت بفرما! الهی، افتاب گردانه و افتاب پرست عاشق افتاب باشند، و حسن عاشق افتاب افرین نباشد؟ الهی، تو که بی نیاز بی انبازی و به رایگان می بخشی، حسن هم که درویش گدای توست، بخششت را با درویشانت بیش بفرما! الهی، با همۀ شیرین زبانی و شیرین کاری ام نمی دانم چه کاره ام. الهی، اصطلاحات انباشته را دانش پنداشته ای. «یا نور السموات و الارض»، قلب ما را مورد مشیّت «العلم نورٌ یقذفه الله فی قلب مَن یشاء» قرار بده! الهی، اکنده از عبارات اصطلاحی ام، که حجاب معرفت شهودی شده اند. خوشا مطایایی که با قلب بی رنگ، حامل عطایایت شده اند! الهی، همین قدر فهمیده ام که خداست و دارد خدایی می کند. الهی، جان به لب رسید تا جام به لب رسید. الهی، در روزگاری افتاده ایم که سلام ما را جواب ندارد. الهی، وای بر حسن اگر از تو نترسد و از او بترسند! الهی، شکرت که به بلای شهرت مبتلا نشده ام. الهی، حقیقتی که از دانش ترازو به دست امد این است که تو «فصل حقیقی همه ای». الهی، حسن را در اولاد و احفاد و اثبات و ذراری اش حفظ بفرما! الهی، موی حسن سفید شد و خوی حسن سفید نشد. الهی، حسن را با عروس اقلیدس چه کار، با عروس قرانش بدار! الهی، حسن را با کسانی که همنشین تواند همنشین بفرما! الهی، حسن را یکرنگ تعلّق «سبقه الله» بسند است و دیگرها بند. الهی، انکه رسیده است خاموش است، حسن نارسیده در جوش و خروش است. الهی، انکه در حجاب نیست تنها تویی. الهی، شکرت که حسن را با کتابت اشنا کرده ای. الهی، حُجَجَت را حُجُبت قرار داده ای، حسنت را حجاب حُجُبت قرار ده! الهی، امشب که شب قدر است همه قران به سر می کنند، حسن را توفیق ده که قران به دل کند! الهی، مایۀ عزّت حسن امده حکم ذوالمنن هرچه بدو قدر دهد هر چه بر او قضا کند الهی، رویم را نیکو کردی، خویم را هم نیکو گردان! الهی، اولیای تو خزف را گوهر شب چراغ می کنند، بلکه سگ را ادم می کنند، حسن هم (کَلبُهم باسط ذراعیه بالوصید- کهف/۱۸)
الهی، شکرت که اقتضای عین ثابت حسن، اغتذای از مادبۀ محمّد و ال محمّد است. الهی، شکرت که از پستان ایمان و طهارت و تقوی شیر خورده ام. الهی، چه جویم که غایت نشان از تو بی نشانی است، و چه گویم که نهایت عرفان به تو سرگردانی است. الهی، حسن بسیاری از جنازه های زنده را می بیند و می گوید: «الحمد لله الذی لم یجعلنی من السواد المخترم». الهی، قران و انسان عرفان و برهان یکی اند و از هم جدایی ندارند، حسن را تاحد جمعی ده! الهی، سین را در دل حسن نهاده ای، یاسین را هم در دل حسن نِه! الهی، خوشا به حال کسانی که عبادت محبانه دارند! الهی، «سبحانک و تعالیت»، قطرۀ ماء مهین را چه منیّتی و چه مُنیتی؟ الهی، به عزّت جمال اسم عزیز جمیلت، حُسن صنیع شمایل حسنت را از مشایل مُثله مصون بدار و ان گوهری را که اول بار به (نفختُ فیهِ- حجر/۲۹) بدو عطا فرموده ای هم امل بار به (الله یتوفی الانفس- زمر/۴۲) مقبوض و متوفا بدار. الهی، از توبه هایم توبه کردم. الهی، انچه حسن خواست نکو شد که نشد. الهی، این ادم نماها که از خوردن گوشت برّۀ گوسفند تا بدین اندازه درّنده اند، اگر گوشت گرگر و پلنگ را بر انان حلال می فرمودی چه می شدند؟! الهی، راز دل با تو چه گویم که تو خود راز دلی دانه و لانه بال و پر و پرواز دلی الهی، همه تو را خوانند: قمری به قوقو، پوپک به پوپو، فاخته به کوکو، حسن به هوهو. الهی، به رحمت رحمانیّه ات نطقم داده ای، به رحمت رحیمیّه ات سکوتم ده! الهی، حاصل کار و کوششم این شده است که از غفلت به در امده ام و در حیرت افتاده ام. الهی، شکرت که موت اخترامی دامن گیرم نشده است. الهی، شکرت که حسنت هم مشمول موهبت (و انّی عُذتُ بربّی و ربّکم ان ترجمون- دخان/۲۰) شده است. الهی، شکرت که ندای (یا ایّتها النفس المطمئنه- فجر/۲۷) را لبّیک می گویم. الهی، شکرت که بر قدم لقمان و ایّوبی مشهد و یعقوبی مشربم. الهی، شکرت که به زیارت حقیقت طلعت دل ارای کتابت تشرّف یافته ام. الهی، شکرت که در این شهرالله ۱۴۱۴ ه . ق . پیش از لیلهالجَوائز به جایزه رسیده ام. الهی، شکرت که فهم خطاب محمدی روزی ام شده است. الهی، شکرت که همۀ نقش ها بر اب شد و کثرتی که حجاب بود سراب شد. الهی، شکرت که حسن مجذوب نظام احسن وجود است. الهی، شکرت که عقل و دینم دستم را بسته اند. الهی، شکرت که حسن زمینی احسن اسمانی شده است. الهی، حسن روزگاری غرق در کتاب تکوینی و تدوینی است و هنوز در فهم یک حرف، طرفی نبسته است. الهی، نبیّ تو خاتم الانبیاء صلی الله علیه و اله فرمود: «کل اسم من اسماء الله اعظم»، و ولیّ تو صادق ال محمد علیه السلام فرمود: «انّ اه، اسمٌ مِن اسماء الله»، حسن را از همه اسم اعظم بیشمارت فقط یک اسم اعظم «اه» است که جز اه در بساط ندارد. الهی، شکرت که طعمه و لقمۀ من از مادبه ات قران کریم است. الهی، حسن، مفت پیر شده است. الهی، شکرت که هر کتابی را می خوانم، کتاب وجود خودم را می خوانم. الهی، شکرت که زنگ تفریح من گشت و گذار در کتب و دفاتر علمی و تماشای انهاست چنانکه ولیّ تو امام علی وصیّ علیه السلام فرمود: «الکتبُ بساطین العلما».
التماس دعا از همه عزیزان بخصوص دعا برای همه مریض ها که روی تخت های بیمارستان بستری هستند فراموش نشود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 های خاص ⌛️زمان: ۰۰:۲۵دقیقه 👤علامه حسن زاده آملی ره ___ ✅شرح کتب علامه حسن زاده آملی ره https://eitaa.com/joinchat/3273981962C171d4d16f3
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 های خاص ⌛️زمان: ۰۰:۳۷دقیقه 👤علامه حسن زاده آملی ره ___ ✅شرح کتب علامه حسن زاده آملی ره https://eitaa.com/joinchat/3273981962C171d4d16f3
✍علامه حسن زاده آملی ✅در مورد شب قدر 🔸 بيش از يك سال در روايات ليلة القدر زحمت كشيدم و آنها را از جوامع روايى فريقين جمع آورى كرده ‏ام، و در فهم آنها بسيار فكر نموده ‏ام، ولى آن نكته كه اصل بود ناگفته بماند و مشكل حل نشده بود؛ مثلا با خود مى‏ انديشيدم كه شبى در كه مشرقى ايران است، شب بيست و سوم ماه مبارك رمضان و شب قدر بوده باشد و شب قبل آن در تهران، پس ليلة القدر واقعى كدام شب است كه ‏إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ؟ 🔸به حضور استاد آية اللّه حاج شيخ محمّد تقى آملى رسيدم و كارم را درباره ليلة القدر بديشان ارائه دادم، و در فهم ليلة القدر ابراز حاجت نمودم و از ايشان مدد خواستم. در جوابم فرمودند: در آن روايتى كه امام صادق، جدّه‏ اش را ليلة القدر خوانده است دقّت كنيد. من اين حديث را در جوامع روايى نديده بودم، از اشارت استاد آملى حالت هيمانى شگفت به من روى آورد. نخستين بار همين معنى كه تازگى به عرض رسانده‏ ام به ذهنم آمد، تا حديث را در تفسير يافتم و از تدبّر در آن فيض فيّاض على الإطلاق فائض شده است ففاض ثم فاض. 📔هزار و يك كلمه، ج‏6، ص: 42 _________________________ ✅شرح کتب علامه حسن زاده آملی ره https://eitaa.com/joinchat/3273981962C171d4d16f3
✍استاد صمدی آملی: ✅یازده قرآن ناطق و ليلة القدر فاطمی 🔸یازده قرآن ناطق در ليلة القدر فاطمی تنزل نموده است نزول يازده قرآن ناطق در آن يك ليلة القدر است صادق  مراد از (يك ليلة القدر) وجود ذيجود زهرا، حقيقت ام الكتاب است كه از او يازده قرآن ناطق و حجة الله نازل شده است، لذا حضرت زجاجة الوحى و ثمرة النبوة، العارفة بالاشياء را (اءم الائمه ) ناميده اند. در بيت پنجاه و چهارم گفته آمد كه فاطمه ليلة القدر است كه متن حديث شريف فرات كوفى از امام صادق عليه السلام به شعر در آمده بود كه حضرت صادق آل محمد صلى الله عليه و آله و سلم جده اش را القدر معرفى فرمود. چرا حضرت صديقه - سلام الله عليها - ليلة القدر نباشد و حال آنكه يازده قرآن ناطق در اين ليله نازل شده است، پس فاطمه عليه السلام ليلة القدر يازده قرآن ناطق است. 📔جلد دوم شرح دفتر دل ______________________ ✅شرح کتب علامه حسن زاده آملی ره https://eitaa.com/joinchat/3273981962C171d4d16f3
✍استاد صمدی آملی ✅فاطمه زهرا لیله قدر است 🔸حقيقت امر اين است كه حديث مذكور و نظاير آن براى بيان عظمت سعه وجودى انسان و شرح صدر او است كه آخذ و حامل قرآن است و اينكه انسان بالفعل همان قرآن و عرفان و برهان است. فاطمه زهرا و حوراى انسى، مظهر نفس كل و صورت آن است و تنها صنع الهى بود كه در كارخانه وجودى نورى حضرتش يازده انسان الهى به فعليت كه يازده قرآن ناطقه اند، صنعتگرى شده اند. فهى كشجرة طيبة اصلها ثابت و فرعها فى السماء تؤ تى اءكلها كل حين باذن ربها؛ نساؤ كم حرث لكم ؛ اءفراءيتم ما تحرثون اءانتم تزرعونه اءم نحن الزارعون ؛ هو الذى يصوركم فى الارحام كيف يشاء؛ و وصينا الانسان بوالديه احسانا حملته اءمه كرها و وضعته كرها. آن كه گفته شد فاطمه ليلة القدر است، به حديث از جناب سيد بن طاووس در فلاح السائل در تعقيب نماز ظهر كه از جناب صديقه نقل كرده است را از فص حكمة عصمتية فى كلمة مولاى مكرمم گوش جان بسپار: ثم اءعلم اءن القلب الذى هو خزينة الايات القرآنية بحقائقها و بطونها فهو ليلة القدر، و قد قالت زجاجة الوحى و ثمرة النبوة فاطمة العارفة بالاشياء: (الحمد لله الذى بنعمته بلغت ما بلغت ما العلم به و العمل له و الرغبة اليه و الطاعة لامره. و الحمد لله الذى لم يجلعنى جاهدة لشى ء من كتابه و لا متحيرة فى شى ء من امره. و الحمد لله الذى هدانى اليلة القدر دينه و لم يجعلنى اءعبد شيئا غيره ... فاعمل رويتك فى قولها: (لم يجلعنى جاهدة لشى ء من كتابه ) و قد روى عن النبى (صلى الله عليه و آله و سلم ): (ما من حرف من حروف القرآن الا و له سبعون الف معنى ) و من الاثر المقدم من اءن ((من عرف فاطمة حق معرفتها فقد ادرك ليلة القدر.)) و كما ان درة التوحيد و وديعة المصطفى فاطمة سلام الله عليها كانت ليلة القدر و يوم الله كانت الكون الجامع و صاحب القلب ايضا لان كل انسان كامل كذلك. و الانسان انما يكون صاحب القلب اذا تجلى له الغيب و انكشف له السر و ظهرت عنده حقيقة الامر و تحقق بالانوار الالهية و تقلب فى الاطوار الربوبية لان المرتبة القلبية هى الولادة الثانية المشار اليها بقول نبى الله عيسى روح الله (عليه السلام ): ((لن يلج ملكوت السموات و الارض من لم يولد مرتين . 🔸پس بدان قلبى كه گنجينه حقايق و بطون آيات قرآنى است ليلة القدر است و زجاجه وحى و ثمره نبوت، فاطمه داناى حقايق اشياء چنين فرمود: 🔸ستايش خداى را كه به نعمت وى به شرف علم و عمل بدين پايه رسيدم و به وى رغبت كردم و طاعت امر او نمودم. ستايش خداى را كه مرا منكر امرى از كتابش قرار نداده و در هيچ حقيقتى از امر كتاب مرا سرگردان ننموده است . و ستايش خداى را كه مرا به دينش هدايت كرد و مرا كسى قرار نداد كه غير او را عبادت كنم ))... 📔جلد دوم شرح دفتر دل ______________________ ✅شرح کتب علامه حسن زاده آملی ره https://eitaa.com/joinchat/3273981962C171d4d16f3
✍استاد صمدی آملی ✅یکی از معانی باطنی لیله قدر 🔸یکی از معانی باطنی لیله قدر (فاطمه زهرا) 🔸در حدود بيست و پنج سال قبل ، در فرخنده روزى ، به محضر مبارك عَلَمَ عِلْم و طَوْدِ تحقيق ، حِبْرِ فاخر و بحر زاخر، آيت حق ، استاد بزرگوار جناب حاج شيخ محمد تقى آملى - كساه الله جلابيت رضوانه - تشرف حاصل كرده بودم. در آن اوان در ليلة القدر تحقيق مى نمودم، و به نوشتن رساله اى در ليلة القدر اشتغال داشتم، و مطالبى بسيار در اين موضوع جمع آورى كرده بودم. به همين مناسبت از ليلة القدر سخن به ميان آوردم و نظر شريفش را در ميان آن استفسار نمودم. از جمله اشاراتى كه برايم بشارت بوده است مبذول داشتند اينكه فرمودند: به بيان امام صادق عليه السلام كه جده اش صديقه طاهر - سلام الله عليها - را ليلة القدر خوانده است و ليلة القدر را به آن جناب تفسير فرموده است، دقت و تدبر نماييد. 🔸پس از آن براى تحصيل حديث فحص بسيار كرده ايم تا به ادراك آن در تفسير شريف فرات كوفى - رضوان الله تعالى عليه - كه حامل اسرار ولايت است توفيق يافته ايم و صورت آن اين است: 🔸فرات قال حدثنا محمد بن القاسم بن عبيد معنعنا عن ابى عبدالله عليه السلام قال: انا انزلناه فى ليلة القدر، الليلة فاطمة و القدر الله، فمن عرف فاطمة حق معرفتها فقد ادرك ليلة القدر، و انما سميت فاطمة لان الخلق فطموا عن معرفتها، او معرفتها الشك من ابى القاسم. قوله و ما ادريك ما ليلة القدر ليلة القدر خير من الف شهر يعنى خير من الف مومن و هى اءم المومنين. تنزل الملائكة و الروح فيها، و الملائكة المومنون الذى يملكون علم آل محمد (صلى الله عليه و آله و سلم ) و الروح القدس هى فاطمة . باذن ربهم من كل اءمر سلام هى حتى مطلع الفجر يعنى حتى يخرج القائم . 🔸در حديث شريف ، حضرت امام صادق عليه السلام جده اش، حضرت صديقه طاهره فاطمه زهرا، را ليلة القدر معرفى فرمود. چرا حضرت صديقه - سلام الله عليها - ليلة القدر نباشد، و حال آنكه يازده قرآن ناطق در اين ليله نازل شده است ؟ حديث ياد شده خيلى بلند و متضمن مباحثى عرشى است ... انسان به فعليت رسيده قرآن ناطق است ؛ و امام صادق عليه السلام فرمود: من عرف فاطمه حق معرفتها فقد ادرك ليلة القدر. مبانى عقلى و نقلى داريم كه منازل سير حبى وجود، در قوس نزول، معبر به ليل و ليالى است؛ چنانكه در معارج ظهور صعودى، به يوم و ايام بعضى از ليالى ليالى قدرند، و بعضى از ايام ايام الله. از اين اشارت در (انا انزلنا فى ليلة القدر) و در حديث مذكور و نظائر آنها تدبر بفرما اقرا وارق ). اين فاطمه عليها السلام كه ليلة القدر يازده كلام الله ناطق است، كه امام صادق فرمود: كسى حق معرفت به آن حضرت پيدا كند، يعنى بدرستى او را بشناسد، ليلة القدر را ادراك كرده است. چه مرد و چه زن بايد خودش را تزكيه نمايد و حلقه بندگى در گوش كند. فيض حق وقف خاص كسى نيست ؛ به قول شيرين حكيم ابوالقاسم فردوسى: 🔹فريدون فرخ فرشته نبود 🔹به مشك و به عنبر سرشته نبود  🔹به داد و دهش يافت آن نيكويى 🔹تو داد و دهش كن فريدون تويى  📔رساله انسان و قرآن 📔شرح دفتر دل ______________________ ✅شرح کتب علامه حسن زاده آملی ره https://eitaa.com/joinchat/3273981962C171d4d16f3
12.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 علامه در مورد استاد صمدی آملی ⌛️زمان: ۰۴:۲۴دقیقه 👤علامه حسن زاده آملی ره ___ ✅شرح کتب علامه حسن زاده آملی ره https://eitaa.com/joinchat/3273981962C171d4d16f3
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 مرحوم علامه استاد حسن زاده آملی رضوان الله علیه: فکر کردین خدا به هرکسی شیرینی مناجات رو میده؟ خیال کردین هرکسی توفیق سحرخیزی پیدا می‌کنه؟ هر کسی توفیق تلاوت قرآن پیدا می‌کنه؟اینطور نیست آقا. 👤علامه حسن زاده آملی ره ______________________ ✅شرح کتب علامه حسن زاده آملی ره https://eitaa.com/joinchat/3273981962C171d4d16f3